Εκπαιδευτική Διαδικασία και Μάθηση στο Νηπιαγωγείο

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Τέλος Ενότητας.
Advertisements

Η ανοσοαποτύπωση ως επιβεβαιωτική μέθοδος
Ενότητα 8: Μιλάμε για το θέατρο
Διδασκαλία και Μάθηση στο Νηπιαγωγείο: Σχεδιασμός Εκπαιδευτικών Δραστηριοτήτων Ι Ενότητα 3: Τα Συναισθήματα Διδάσκουσα: Βασιλική Φωτοπούλου Τμήμα Επιστημών.
ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ Ενότητα 1: Εισαγωγή στην έννοια της Φιλοσοφίας του Δικαίου Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών.
Ασυνέχειες: Μηχανική περιγραφή ΙI Νικόλαος Σαμπατακάκης Σχολή Θετικών Επιστημών Τμήμα Γεωλογίας.
Διδασκαλία και Μάθηση στο Νηπιαγωγείο: Σχεδιασμός Εκπαιδευτικών Δραστηριοτήτων Ι Ενότητα 7: Η Ελιά Διδάσκουσα: Βασιλική Φωτοπούλου Τμήμα Επιστημών της.
Ενότητα 11: Άνοιξη-Μάρτης
Προσχολική Παιδαγωγική Ενότητα 1: Εισαγωγή Διδάσκουσα: Μαρία Καμπεζά Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία.
Εισαγωγή στην Ψυχολογία Ενότητα 2:Τομείς Έρευνας της Σύγχρονης Ψυχολογίας Διδάσκουσα: Ειρήνη Σκοπελίτη Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην.
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ ΤΗΣ ΡΥΠΑΝΣΗΣ
Όνομα Καθηγητή: Χρήστος Τερέζης
Άλλες μορφές νευρώσεων
Ενότητα 12: Πάσχα Διδάσκουσα: Βασιλική Φωτοπούλου
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Υπολογιστική Γεωμετρία και Εφαρμογές στις ΒΧΔ
Ενότητα 4 (part B) : Ιατρική ηθική
Έννοιες Φυσικών Επιστημών Ι
Εισαγωγή στους Η/Υ Ενότητα 9: Μετατροπές και πράξεις στους Η/Υ
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 2: Βιοτικές κρίσεις και ηθικά επιχειρήματα (part B) Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών.
Ενότητα 6: Μιλάμε για την 28η Οκτωβρίου 1940
ΠΡΟΤΥΠΟ ΕΛΟΤ EN ISO 3251 Ζύγιση μάζας υγρού μελανιού (m1 g)
Ενότητα 13 Αξιολόγηση μαθήματος και διδάσκοντος από την εφαρμογή της Μονάδας Ολικής Ποιότητας (ΜΟΔΙΠ) του ΤΕΙ Αθήνας Αξιολόγηση του μαθήματος Αξιολόγηση.
Εισαγωγή στους Η/Υ Ενότητα 11: Αλγεβρικές πράξεις στους Η/Υ
Προσχολική Παιδαγωγική
Εισαγωγή στο Κουκλοθέατρο
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Ο Πλάτων και ο Αριστοτέλης για την ψυχή
Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα Φιλοσοφίας
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία
Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα Φιλοσοφίας
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 9 (PART A): Σχέση Ηθικής και Δικαιοσύνης
Τοπολογικές σχέσεις 1/3 Βρείτε και περιγράψτε τις τοπολογικές σχέσεις σύμφωνα με τους (Pantazis, Donnay 1996) για τα παρακάτω γεω-γραφικά αντικείμενα:
ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ Ενότητα 12: Δικαστής και διαδικασίας δίκης
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία
Προσχολική Παιδαγωγική
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Εικαστικές συνθέσεις - Χρώμα στο χώρο
Ενότητα 11: Επίλυση Προβλημάτων
Εισαγωγή στις εικαστικές τέχνες
Εισαγωγή στους Η/Υ Ενότητα 1: Εισαγωγή στους Η/Υ Ιωάννης Σταματίου
Λιθογραφία – Όφσετ (Θ) Ενότητα 8.2: Εκτυπωτική Διαδικασία Μηχανής
Κινητικά προβλήματα Πολλαπλές αναπηρίες
Εκπαιδευτική Διαδικασία και Μάθηση στο Νηπιαγωγείο
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Ενότητα 13: Τα Έντομα Διδάσκουσα: Βασιλική Φωτοπούλου
Διδακτική της Πληροφορικής
Ποιοτική μεθοδολογία έρευνας στη Διδακτική των Μαθηματικών
Εισαγωγή στους Η/Υ Ενότητα 12: Το διάγραμμα ροής και η λειτουργία του
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 5 (part A): Ηθική αρχών και ηθική ωφέλειας
Τηλεοπτική και Ραδιοφωνική Παραγωγή
Προσχολική Παιδαγωγική
Ενότητα 4 (part A) : Ιατρική ηθική
Ειδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων -E
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Μυθος και Τελετουργία στην Αρχαία Ελλάδα
Προσχολική Παιδαγωγική
Προσχολική Παιδαγωγική
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 5 (part B): Ηθική αρχών και ηθική ωφέλειας
Γενικὴ Ἐκκλησιαστικὴ Ἱστορία Α´
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 6 (part A): Όταν τα άτομα δεν είναι σε θέση να λάβουν αποφάσεις για τον εαυτό τους Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής.
Ενότητα 1: ……………….. Όνομα Επώνυμο Τμήμα __
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Εκπαιδευτική Διαδικασία και Μάθηση στο Νηπιαγωγείο Ενότητα 8: Επίλυση προβλήματος Διδάσκουσα: Μαρία Καμπεζά Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία

Σκοποί ενότητας Να γίνει συζήτηση σχετικά με την εφαρμογή της επίλυσης προβλήματος στο νηπιαγωγείο

Περιεχόμενα ενότητας Η επίλυση προβλήματος και η εφαρμογή της στο νηπιαγωγείο

Λέξεις κλειδιά Πρόβλημα, χρόνος, χώρος, διαδικασία

Αποτελεί εκπαιδευτική μέθοδο κατά την οποία τα παιδιά διευκολύνονται στο να βρουν λύσεις/απαντήσεις σε προβλήματα, ερωτήματα, δύσκολες καταστάσεις, διλλήματα που αντιμετωπίζουν στον κόσμο που τα περιβάλλει.

Στο θεωρητικό πλαίσιο – επιρροές από τις απόψεις του Dewey (small group project- based learning/ διερεύνηση). Η συνεργασία μεταξύ των παιδιών ενθαρρύνει την ανάπτυξη ενεργητικής συμμετοχής, κοινωνικών και νοητικών ικανοτήτων. Η επίλυση προβλήματος συνδέεται με την ανάπτυξη κριτικής σκέψης.

Σύμφωνα με τους Mac Naughton & Williams, (2009) οι εκπαιδευτικοί χρειάζεται να διευκολύνουν τα παιδιά στην επίλυση προβλήματος. Αυτό συμβαίνει όταν

Οι εκπαιδευτικοί διευκολύνουν όταν (1) Δημιουργούν κατάλληλες συνθήκες/κλίμα Δίνουν αξία στα προβλήματα και τις λύσεις που προκύπτουν από τα ίδια τα παιδιά Διασφαλίζουν ότι τα παιδιά νιώθουν ασφάλεια στο να κάνουν «λάθος» Παρατηρούν και καταγράφουν τις απαντήσεις των παιδιών και τα ενθαρρύνουν να δοκιμάζουν τις ιδέες τους στην πράξη Βοηθούν τα παιδιά να μαθαίνουν και τα ίδια να αναγνωρίζουν προβλήματα, να ακούν και να κατανοούν άλλες οπτικές και να ψάχνουν εναλλακτικές λύσεις

Οι εκπαιδευτικοί διευκολύνουν όταν (2) Δίνουν χρόνο στα παιδιά να σκεφτούν λύσεις και να δοκιμάσουν στην πράξη τις ιδέες τους Είναι σημαντικό να παρέχουν χρόνο στα παιδιά κατά τον σχεδιασμό του προγράμματος για να επεξεργάζονται προβλήματα και να εξασκούν τις ικανότητές τους στην επίλυσή τους Διευκολύνει τα παιδιά να εμβαθύνουν στην κατανόηση και να δοκιμάσουν πιο περίπλοκους συλλογισμούς για το πρόβλημα με το οποίο ασχολούνται

Οι εκπαιδευτικοί διευκολύνουν όταν (3) Δίνουν χώρο στα παιδιά για να δουλέψουν συνεργατικά και χρησιμοποιούν υλικά που ενισχύουν τη διαδικασία επίλυσης προβλημάτων Ευκαιρίες για να παίξουν με πολλούς διαφορετικούς τρόπους και με ποικίλα υλικά Χρήση δυναμικού υλικού (flexible, open ended), π.χ. τετράγωνα, πεντομίνα αλλά και άχρηστο υλικό όπως κουμπιά, καπάκια, αυγοθήκες κ.λπ.

Οι εκπαιδευτικοί διευκολύνουν όταν (4) Εξοικειώνουν τα παιδιά με τη διαδικασία - Βασικά βήματα Αναγνώριση προβλήματος Προτάσεις για πιθανές λύσεις Επιλογή και δοκιμή μιας λύσης Αξιολόγηση του αποτελέσματος

Οι εκπαιδευτικοί βοηθάνε όταν λειτουργούν ως πρότυπο – μιλάνε φωναχτά καθώς οι ίδιοι επιλύουν κάποιο πρόβλημα, διατυπώνουν τη σκέψη τους, τις αιτίες που μια ιδέα είχε αποτέλεσμα και κάποια όχι. Χρήση ανοικτών ερωτήσεων («τι άλλο θα μπορούσες να κάνεις για να…, τι θα συμβεί αν…»).

Οι εκπαιδευτικοί διευκολύνουν όταν (5) Βρίσκουν κατάλληλα προβλήματα Ενδιαφέρον των παιδιών/ σχέση με καθημερινές εμπειρίες, Πολλοί τρόποι επίλυσης Δυνατότητα αξιολόγησης του αποτελέσματος και της πορείας που ακολουθήθηκε

Το πλαίσιο εντός του οποίου εισάγεται το πρόβλημα να ενισχύει τη διαδικασία επίλυσης και να μη μετατοπίζει το ενδιαφέρον των παιδιών σε θέματα, όπως το εκπαιδευτικό υλικό που χρησιμοποιείται, το σενάριο/ιστορία κ.λπ. Μαθηματικά/ Φυσικός κόσμος /Κοινωνικό περιβάλλον /Τέχνες Σκεφτείτε ένα παράδειγμα….

Θετικά στοιχεία Ανάπτυξη πρωτοβουλίας Ενίσχυση δεξιοτήτων χειρισμού αντικειμένων Ανάπτυξη δημιουργικότητας Ανάπτυξη αυτοπεποίθησης και επιμονής (δεν τα παρατάνε με την πρώτη δυσκολία) Αντιμετώπιση συγκρούσεων Μαθηματική σκέψη και κοινωνικές ικανότητες (κάνουν γενικεύσεις, μοιράζονται αντικείμενα, αποφασίζουν για το παιχνίδι, βρίσκουν «δίκαιες» λύσεις…)

Βιβλιογραφικές αναφορές Mac Naughton, G. & Williams, G. (2009). Teaching Young Children. Choices in Theory and Practice. Berkshire: Open University Press.

Τέλος Ενότητας

Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στo πλαίσιo του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο Πανεπιστήμιο Πατρών» έχει χρηματοδοτήσει μόνο την αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.

Σημείωμα Αναφοράς Copyright Πανεπιστήμιο Πατρών, Σχολή Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών, Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία, Μαρία Καμπεζά, «Εκπαιδευτική Διαδικασία και Μάθηση στο Νηπιαγωγείο». Ενότητα 8: Επίλυση προβλήματος. Έκδοση: 1.0. Πάτρα 2015. Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση: https://eclass.upatras.gr/courses/PN1572/index.php?vis=5767

Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά, Μη Εμπορική Χρήση Παρόμοια Διανομή 4.0 [1] ή μεταγενέστερη, Διεθνής Έκδοση. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, διαγράμματα κ.λ.π., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό και τα οποία αναφέρονται μαζί με τους όρους χρήσης τους στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ Ως Μη Εμπορική ορίζεται η χρήση: που δεν περιλαμβάνει άμεσο ή έμμεσο οικονομικό όφελος από την χρήση του έργου, για το διανομέα του έργου και αδειοδόχο που δεν περιλαμβάνει οικονομική συναλλαγή ως προϋπόθεση για τη χρήση ή πρόσβαση στο έργο που δεν προσπορίζει στο διανομέα του έργου και αδειοδόχο έμμεσο οικονομικό όφελος (π.χ. διαφημίσεις) από την προβολή του έργου σε διαδικτυακό τόπο Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί.