Αλληλοεπιδράσεις οπτικών στοιχείων ΓΡΑΦΙΣΤΙΚΕΣ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ ΤΜΗΜΑ ΠΛΑΣΤΙΚΩΝ ΤΕΧΝΩΝ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ
The white surface of the paper is taken to be “empty”. An inactive surface despite visible structures that are present. With the first appearance of a dot, a line, the empty surface is activated Adrian Frutiger
Iεραρχία Εξαρτάται από τη συμπληρωματική και την αντιθετική σχέση των οπτικών στοιχείων. Σκοπός: να αναγνωρίσει ο θεατής το σύστημα διάταξης. Κατάταξη οπτικών στοιχείων με βάση τη σημασία Ομαδοποίηση οπτικών στοιχείων
παράγοντες σύνθεσης Αντίθεση Χρώμα Προσανατολισμός Σχήματα Μέγεθος Ποσότητα Γραμμικά στοιχεία Βάθος Θέση Χρώμα Σχήματα Διάσταση Ένταση τυπογραφία Χώρος επανάληψη
Αντίθεση: δεσπόζουσα επίπεδα των πληροφοριών, επιτυγχάνει επιτυχή ιεράρχηση
1. χώρος Παρέχει οπτική αντίθεση. Παρέχει οπτική αντίθεση. Ο κενός χώρος σύνθεσης ζωντανεύει τα οπτικά στοιχεία. Είναι η αόρατη ενέργεια του σχεδιασμού, με κυρίαρχη θέση Αρνητικός χώρος για την ενεργοποίηση των οπτικών στοιχείων Ποιος ο ρόλος του χώρου στην ομαδοποίηση των στοιχείων;
Τα οπτικά στοιχεία μπορούν να ομαδοποιηθούν περιορίζοντας τον χώρο μεταξύ τους. Αύξηση χώρου τα χωρίζει. Κεντράροντας ένα οπτικό στοιχείο εξισορροπεί το χώρο. Ασύμμετρος χώρος όταν βρίσκεται στο κάτω μέρος ή στην κορυφή.
2. μέγεθος Επαρκής ιεραρχία Βελτιώνει την πλοήγηση μέσω του σχεδιασμού
3. ποσότητα Μόνο τα απαραίτητα στοιχεία Πάρα πολλά στοιχεία θα προκαλέσουν σύγχυση Οπτικός θόρυβος αποσπά τον θεατή. Αλλά: ίσως χρήση επιπλέον στοιχείων να αποσκοπεί στην την ενίσχυση της μεταφοράς των μηνυμάτων (π.χ. βέλος που δείχνει στο κείμενο, δίνοντας προτεραιότητα εκεί)
4. Θέση και προσανατολισμός διαγώνια, οριζόντια, κάθετα Ένα ισχυρό κάθετο στοιχείο εφιστά την προσοχή μεταξύ πολλών οριζοντίων Διαγώνιοι είναι δυναμικοί, προκαλούν δράμα και κίνηση Τοποθέτηση στοιχείων κοντά στην άκρη δημιουργεί οπτική ένταση, προσελκύει το θεατή στις συγκεκριμένες περιοχές
5. βάθος και προοπτική Ο χώρος επεκτείνεται Τα στοιχεία κινούνται προς τον θεατή Τα σημεία φυγής είναι καθοδηγητικά και οδηγούν το μάτι προς οπτικά στοιχεία διατεταγμένα κατά μήκος της γραμμής τρία επίπεδα, (Foreground, middle ground, background ), επεκτείνουν το περιβάλλον Η επανάληψη δημιουργεί βάθος και ρυθμό, ενώ δίνει έμφαση στα οπτικά στοιχεία που επαναλαμβάνονται. Patterns δημιουργούν ενδιαφέρον σε συγκεκριμένες περιοχές.
6.τυπογραφία Πρέπει να διασπαστεί σε επίπεδα σπουδαιότητας, έτσι ώστε ο θεατής μπορεί να έχει πρόσβαση στο περιεχόμενο αποτελεσματικά Μέγεθος, πλάγια γραφή, έντονη γραφή, οικογένεια γραμματοσειρών μπορεί να δώσει λύσεις, πολλές οπτικές επιλογές Συνδυασμός των serif και san serif γραμματοσειρές δίνει αποτελεσματική αντίθεση
7. χρώμα Χρώματα που συμπληρώνουν ή προκαλούν αντίθεση στο ύφος της εφαρμογής Ζεστά χρώματα στην επιφάνεια και ελκύουν την προσοχή Ψυχρά χρώματα δευτερεύοντα. Ακόμη και με τη χρήση ενός χρώματος, ο σχεδιαστής δημιουργεί βάθος χρησιμοποιώντας διαφορετικές τιμές. Σκούρες αποχρώσεις κινούνται σε πρώτο πλάνο Αντίθετα χρώματα ελκύουν την προσοχή. Φωτεινά και κορεσμένα χρώματα έχουν άμεσο αντίκτυπο. Αν όλα είναι κορεσμένα δε θα υπάρχει σημείο εστίασης
8. γραφικά και γραμμικά στοιχεία Δυναμικά οπτικά πεδία, καθοδηγούν το μάτι Δημιουργούν κίνηση Έντονα γραφικά μπορεί να είναι το background της σύνθεσης, να «μεταφέρουν» την εικονογράφηση, φωτογραφία κλπ. Γραμμικά στοιχεία πλαισιώνουν το κείμενο ή είναι γραμμές βάσης, στις οποίες «στηρίζεται» η τυπογραφία
Η λειτουργία και ο σκοπός του σχεδιασμού ποικίλει και απαιτεί διαφορετικές οπτικές προσεγγίσεις
Επικοινωνιακός σκοπός ο σχεδιασμός αντανακλά το σκοπό του; Είναι το μήνυμα καθαρό; Υπάρχει συνοχή μεταξύ της αισθητικής και επικοινωνιακής λειτουργίας; Δημιουργείται το επιθυμητό συναίσθημα; Είναι καταννοητά τα οπτικά στοιχεία;
Υπαρχει λογική ροή στο σχεδιασμό; Είναι εμφανής η ιεραρχία; Είναι ταξινομημένα τα οπτικά στοιχεία σε σημαντικά και λιγότερο σημαντικά; Με ποιον τρόπο οδηγείται ο θεατής στη σελίδα; Υπάρχει συνέχεια, εύκολη πρόσβαση και πλοήγηση; Είναι εμφανή τα διάφορα επίπεδα;