ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗ ΧΑΡΑΚΤΗΡΩΝ ΚΑΙ ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΝ (ΠΡΟΛΟΓΟΣ, στίχοι 1-99)

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Δικτυα.
Advertisements

Πρακτική Άσκηση Διδασκαλία σε σχολεία Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κουβαράς Γεώργιος Χειμερινό Εξάμηνο
Θράκη – Αρχική σελίδα Μυθολογία Λίμνες Όρη Γεωγραφικά όρια
Ένας σύντομος οδηγός Ελληνική Εθνική Υπηρεσία Υποστήριξης για το eTwinning (EYY)
Παρακίνηση Εργαζομένων
Θέμα εργασίας: Διδακτικό Σενάριο με χρήση ΤΠΕ «Η τέχνη του Μπαρόκ στη ζωγραφική» Μάθημα: ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ & ΠΟΛΥΜΕΣΑ Υπεύθυνος Καθηγητής: ΓΙΑΝΝΟΥΛΑΣ.
Εισαγωγή στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης
Βασίλης Γαργανουράκης Φυσικός – Υπεύθυνος 2ου ΕΚΦΕ Ηρακλείου
Όλγα Κλάδη Β΄2 Αρχαία Ελληνική Γραμματεία Υπεύθυνη καθ.: Ελ. Γκόνου
Crawler Parental Control
ΑΠΟ QUARK ΣΕ QUASAR.
SNOWBOARDING & SKIING michaela krafčíková 1.D
Πρακτικές Κριτικής Αναζήτησης και Αξιολόγησης στον ΠΙ κατά το Σχεδιασμό Εναλλακτικών Σχεδίων για τη Διδασκαλία της Γλώσσας από Τεταρτοετείς Φοιτητές1.
ΑΝΟΙΚΤΟ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ ΣΤΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ
Ανιχνεύοντας τη ρητορική online πληροφοριών:
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗ ΧΑΡΑΚΤΗΡΩΝ ΚΑΙ ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΝ (ΠΡΟΛΟΓΟΣ, στίχοι 1-99) ΣΟΦΟΚΛΕΟΥΣ αντιγόνη ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗ ΧΑΡΑΚΤΗΡΩΝ ΚΑΙ ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΝ (ΠΡΟΛΟΓΟΣ, στίχοι 1-99)

Χαρακτήρες: ΠΡΩΤΕΥΟΝΤΕΣ: ΔΕΥΤΕΡΕΥΟΝΤΕΣ: ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΗΣ: ΑΝΤΙΓΟΝΗ ΣΧΟΛΙΑΣΤΙΚΟΣ: ΧΟΡΟΣ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΗΣ: ΚΡΕΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΟΣ: ΑΓΓΕΛΟΣ - ΕΞΑΓΓΕΛΟΣ ΚΑΤΑΛΥΤΗΣ: ΠΟΛΥΝΕΙΚΗΣ - ΑΙΜΩΝ ΔΙΑΚΟΣΜΗΤΙΚΟΣ: ΦΥΛΑΞ ΣΗΜΕΙΟ ΑΝΑΦΟΡΑΣ: ΙΣΜΗΝΗ ΑΚΡΟΑΤΗΣ: ΕΥΡΥΔΙΚΗ συνήθως: συνήθως: ΣΦΑΙΡΙΚΟΙ ΕΠΙΠΕΔΟΙ ΕΞΕΛΙΣΣΟΜΕΝΟΙ ΣΤΑΤΙΚΟΙ * Αθανασόπουλος, Β. (2010), Οι ιστορίες του κόσμου, Αθήνα, εκδ. Πατάκης

Χωροχρονικός προσδιορισμός: πότε; ἐν νυκτί τῇ νῦν (Ισμήνη, στ. 16) πού; ἐκτός αὐλείων πυλῶν (Αντιγόνη, στ.18) γιατί; ὡς μόνη κλύοις (Αντιγόνη, στ. 19)

Θα ρωτούσα την Αντιγόνη: Ανάκριση: Θα ρωτούσα την Αντιγόνη: - Θα δώσεις τη ζωή σου για κάποιον που είναι ήδη πεθαμένος; - Λες ότι δεν θέλεις να προδώσεις τον αδελφό σου, αλλά δε σε πειράζει που θα προδώσεις τον Αίμονα με τη στάση σου; Θα ρωτούσα την Ισμήνη: - Μήπως ζηλεύεις την Αντιγόνη;

Σύννεφα σκέψης:     Χάνω τα λόγια μου… Πού πάει να με μπλέξει;

Περίγραμμα χαρακτήρα: ΑΝΤΙΓΟΝΗ: ΨΥΧΡΗ ΑΝΥΠΟΧΩΡΗΤΗ ΤΟΛΜΗΡΗ ΙΣΜΗΝΗ:   Ἀλλ’ οὐδέν αὐτῷ τῶν ἐμῶν μ’ εἴργειν μέτα (στ.48) ΥΠΟΤΑΓΜΕΝΗ ΡΕΑΛΙΣΤΡΙΑ ΑΔΙΑΦΟΡΗ ἀλλ’ ἐννοείν χρή γυναῖχ’ ὃτι ἔφυμεν (στ. 61-62)

ΚΕΙΜΕΝΑ: […] Συλλογίζεται πως θα πεθάνει, πως είναι νέα και πως θα ‘θελε κι αυτή να ζήσει. Όμως δε γίνεται αλλιώς. Είναι η Αντιγόνη και πρέπει να παίξει το ρόλο της ως το τέλος… Κι απ’ την ώρα που η αυλαία σηκώθηκε, νιώθει πως ξεμακραίνει με ακράτητη ταχύτητα απ’ την αδερφή της, την Ισμήνη, που φλυαρεί και γελάει με κάποιο νέο, από μας όλους, που καθόμαστε δω και την κοιτάμε ήσυχα-ήσυχα, από μας που δεν πρόκειται να πεθάνουμε απόψε. Ο νέος που μιλάει με την ξανθιά, την όμορφη, την ευτυχισμένη Ισμήνη, είναι ο Αίμων, ο γιος του Κρέοντα. Είναι αρραβωνιασμένος με την Αντιγόνη. Τα πάντα τόνε προόριζαν για την Ισμήνη. Αγαπούσαν κι οι δυο το χορό και τη διασκέδαση, την ευτυχία και την επιτυχία -κι έπειτα η Ισμήνη είναι πολύ πιο όμορφη απ’ την Αντιγόνη. Μα κάποιο βράδυ, το βράδυ ενός χορού, όπου δεν είχε χορέψει παρά μονάχα με την Ισμήνη, που άστραφτε μες το καινούργιο της φόρεμα -πήγε και βρήκε την Αντιγόνη, που ονειροπολούσε σε μια γωνιά, και της ζήτησε να γίνει γυναίκα του. Κανείς ποτέ δεν κατάλαβε το γιατί[…]. (Αντιγόνη, Ζ. Ανούιγ, 1943, μτφ. Μ. Πλωρίτη)

[…] Πάντα μαζεμένη σάμπως για να μη χάσει τίποτε, αναδιπλωμένη στον εαυτό της, με τόνα χέρι της χωμένο στο μανίκι του άλλου, με την πλάτη κολλημένη στον τοίχο, με τα φρύδια σμιγμένα, πρόθυμη μόνο να παρασταθεί σ’ όλες τις δυστυχίες, νιώθοντας ίσως περηφάνεια για τη δυστυχία της -ποια δυστυχία; Ποτέ της δε φόρεσε ένα κόσμημα∙ ως και τον αρραβώνα της τον καταχώνιασε σ’ ένα σεντούκι, περιφέροντας τη σκοτεινή αλαζονεία της μες στις νεανικές παρέες μας, επισείοντας πάνω απ’ τα γέλια μας το σκυθρωπό της βλέμμα σα γυμνό ξίφος ματαιότητας. Κι, αν, κάποτε, έκανε να βοηθήσει στο τραπέζι, να φέρει ένα πιάτο, μιαν υδρία, θαρρείς πως κουβαλούσε στις παλάμες της ένα νεκρό κρανίο και τ’ ακουμπούσε ανάμεσα στους αμφορείς. Κανείς πια δε μεθούσε. (Γ.Ρίτσος, «Ισμήνη», Τέταρτη Διάσταση, 1978)

Βερολίνο, Απρίλιος 1945 Χαράματα. Δυο αδερφές γυρίζουνε στο σπίτι τους, αφού πέρασαν τη νύχτα στο καταφύγιο. […] ΠΡΩΤΗ: Μείνε εκεί που είσαι. Αν πας να δεις θα σε δούνε. Εγώ έβαλα το σάκο του αδερφού μας στο ντουλάπι, εκεί που ‘χε και τ’ άλλα του τα πράγματα, θάρρεψα ξαφνικά πως η καρδιά μου θα σταμάταγε. Στο καρφί κρεμασμένη η στρατιωτική του στολή!... Αδελφούλα μου, δεν πολεμάει πια! Παράτησε τους άλλους κι έφυγε. Δεν είναι πια στη μάχη. ΔΕΥΤΕΡΗ: Οι άλλοι φοράν ακόμα τη στολή τους. Μα αυτός την έβγαλε. ΠΡΩΤΗ: Τον είχαν στείλει να πεθάνει. ΔΕΥΤΕΡΗ: Μα αυτός δεν το ’θελε… ΠΡΩΤΗ: Αρχίσαμε να γελάμε κι ήμασταν όλο χαρά. Ο αδερφός μας είχε γλιτώσει τον πόλεμο! Ήτανε ζωντανός και λεύτερος! Κατόπι -έξω στο δρόμο- ακούστηκε μια τρομερή κραυγή. ΔΕΥΤΕΡΗ: Ποιος φώναξε; ΠΡΩΤΗ: Κάποιον θα βασανίζουν πάλι… Η αδερφή μου βγήκε κι ευθύς ξεφώνισε. ΔΕΥΤΕΡΗ: Τον κρέμασαν! Αυτός ήταν που μας φώναζε!... ΠΡΩΤΗ: Πήγε κι άνοιξε την πόρτα. Στο κατώφλι στεκόταν ένας λοχίας των Ες-Ες. ΕΣ-ΕΣ: Ξόφλησε αυτός! Εσείς, ποιες είστε; Τον γράπωσα μπροστά στην πόρτα σας. Έβγαινε από δω. Ποιο είναι, λοιπόν, το λογικό συμπέρασμα; Πως το κάθαρμα αυτό, που πρόδωσε τον τόπο του, ήτανε κάποιος που τον ξέρατε. ΠΡΩΤΗ: Όχι, δεν τον ξέραμε… […] (Αντιγόνη, Μ. Μπρεχτ, 1947 )

ΟΙ ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΕΙΣ ΤΗΣ ΑΝΤΙΓΟΝΗΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΣΕ ΟΜΑΔΕΣ: ΟΙ ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΕΙΣ ΤΗΣ ΑΝΤΙΓΟΝΗΣ ΑΝΑ ΤΟΥΣ ΑΙΩΝΕΣ

ΟΜΑΔΑ 2Η : ΘΕΑΤΡΙΚΟΙ ΣΥΓΓΡΑΦΕΙΣ ΟΜΑΔΑ 1Η : ΙΣΤΟΡΙΚΟΙ Μετά από έρευνα στο διαδίκτυο, καταγράψτε συνοπτικά τις -συχνά αντικρουόμενες- πληροφορίες που μας δίνονται για την Αντιγόνη από την αρχαία ελληνική γραμματεία και αναφερθείτε στις καινοτομίες που επέφερε ο Σοφοκλής στα μυθικά δεδομένα. ΟΜΑΔΑ 2Η : ΘΕΑΤΡΙΚΟΙ ΣΥΓΓΡΑΦΕΙΣ Μετά από έρευνα στο διαδίκτυο, να επισημάνετε τις αποκλίσεις της «Αντιγόνης» του Μ. Μπρεχτ (1947) και της «Αντιγόνης» του Ζ. Ανούιγ (1943) από το έργο του Σοφοκλή. ΟΜΑΔΑ 3Η : ΠΟΙΗΤΕΣ Πώς σκιαγραφείται ο χαρακτήρας της Ισμήνης και της Αντιγόνης στον αρχαιόμυθο δραματικό μονόλογο του Γ. Ρίτσου «Ισμήνη», που περιλαμβάνεται στην ποιητική συλλογή Τέταρτη Διάσταση (1978);

ΟΜΑΔΑ 5Η : ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΙ ΟΜΑΔΑ 4Η : ΖΩΓΡΑΦΟΙ Αφού αναζητήσετε σχετικό υλικό στο διαδίκτυο, να σχολιάσετε την αναπαράσταση της Αντιγόνης στη νεότερη και σύγχρονη ευρωπαϊκή ζωγραφική (19ος – 20ος αι.). ΟΜΑΔΑ 5Η : ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΙ Αναζητήστε στο διαδίκτυο πληροφορίες για τις επονομαζόμενες «Αντιγόνες των Καλαβρύτων» και γράψτε ένα άρθρο σχετικό με το θέμα αυτό. ΟΜΑΔΑ 6Η : ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΟΙ Αν οι νόμοι της πολιτείας είναι καταφανώς άδικοι, έχουμε το δικαίωμα, ενδεχομένως και την υποχρέωση, να εναντιωθούμε σε αυτούς και να προσπαθήσουμε να τους αλλάξουμε; Γράψτε μια ομιλία με θέμα: «Η Αντιγόνη και το ζήτημα της πολιτικής ανυπακοής στη σύγχρονη εποχή». (Μπορείτε να αξιοποιήσετε και το υλικό του κεφ. 7, “Ορίζοντας το δίκαιο”, από τις Αρχές Φιλοσοφίας).

ΟΜΑΔΑ 7Η: ΣΚΗΝΟΘΕΤΕΣ Παρακολουθήστε στο www.youtube.com αποσπάσματα της Αντιγόνης (1961) του Γιώργου Τζαβέλλα και επισημάνετε πιθανά προβλήματα στα οποία προσκρούει η «μεταφορά» της ομώνυμης τραγωδίας του Σοφοκλή απ’ τη θεατρική σκηνή στην κινηματογραφική οθόνη. ΟΜΑΔΑ 8Η: ΧΟΡΟΓΡΑΦΟΙ Από το www.ert.archives αναζητήστε αρχειακό υλικό σχετικό με τη «μεταφορά» της Αντιγόνης του Σοφοκλή σε χορευτικό πλαίσιο (μπαλέτο ή χοροθέατρο) και καταγράψτε σε ηλεκτρονικό αρχείο τις κυριότερες προτάσεις του παρελθόντος, απώτερου ή εγγύτερου. ΟΜΑΔΑ 9Η: ΜΟΥΣΙΚΟΙ Από το www.ert.archives αναζητήστε οπερατικές ερμηνείες ελλήνων ή ξένων συνθετών (π.χ. Μίκη Θεοδωράκη, Καρλ Ορφ) υπό τον τίτλο Αντιγόνη και δημιουργήστε ένα ηλεκτρονικό αρχείο με τις κυριότερες.