Μονοφασικές Ασύγχρονες Μηχανές Κατασκευαστικά μοιάζουν με τις 3-φασικές Α.Μ. Όμως, κατά την εκκίνηση η ηλεκτρομαγνητική ροπή ισούται με μηδέν. Μ=Β1*Β2*sin180 Όπως στον μετασχημα-τιστή, στο δευτερεύον τύλιγμα του οποίου επάγεται τάση αλλά συμφασικά με την τάση του πρωτεύοντος.
Αν στραφούν στιγμιαία μεταξύ τους το μαγνητικό πεδίο του δρομέα ως προς το μαγνητικό πεδίο του στάτη τότε, θα δημιουργηθεί μία ροπή που θα τα αναγκάσει να στραφούν μεταξύ τους και έτσι να δημιουργηθεί «μόνιμη» ροπή. Άρα αν βρεθεί ένας τρόπος να ξεκινήσει να στρέφεται ο δρομέας τότε, η μηχανή λειτουργεί κανονικά. Η ροπή και η ισχύς βέβαια είναι χαμηλότερης τιμής σε σύγκριση με την τριφασική Α.Μ.
Εκκίνηση Μονοφασικής Ασύγχρονης Μηχανής Αν τοποθετηθεί ένα βοηθητικό τύλιγμα ο μαγνητικός άξονας του οποίου να είναι κάθετος προς τον άξονα του κυρίως τυλίγματος τότε θα δημιουργηθεί ροπή κατά την εκκίνηση. Βέβαια το ρεύμα που περνά από το βοηθητικό τύλιγμα πρέπει να σχηματίζει διαφορετική γωνία ως προς εκείνο του κυρίως τυλίγματος, όπως φαίνεται στο σχήμα. Η γωνία του ρεύματος του βοηθητικού είναι χαμηλότερη από εκείνη του κυρίως τυλίγματος διότι, είναι χαμηλότερου ρεύματος. Αυτό μας διευκολύνει διότι, δημιουργεί διαφορετική γωνία σε σχέση με το κυρίως τύλιγμα.
Είναι όμως πολύ καλύτερα να τοποθετηθεί στο βοηθητικό τύλιγμα πυκνωτής, έτσι ώστε το ρεύμα Ιβ να γίνει ακόμη και κάθετο ως προς το Ικ. Αυτή είναι και η κύρια μέθοδος εκκίνησης. Σύμφωνα με αυτή τη μέθοδο η μηχανή ξεκινάει με το βοηθητικό τύλιγμα και πυκνωτή εκκίνησης και στη συνέχεια το βοηθητικό τύλιγμα αποσυνδέεται. Αυτό γίνεται για να μειωθούν οι απώλειες στην ωμική αντίσταση του βοηθητικού τυλίγματος. Η αποσύνδεση του βοηθητικού τυλίγματος πραγματοποιείται συνήθως είτε μέσω φυγοκεντρικού διακόπτη είτε μέσω διακόπτη χρονοκαθυστέρησης.
Εκκίνηση Μονοφασικής Ασύγχρονης Μηχανής Αντιστροφή φοράς περιστροφής Μονοφασικής Ασύγχρονης Μηχανής
Χαρακτηριστική ροπής – στροφών Μονοφασικής Ασύγχρονης Μηχανής
Τριφασικός διπολικός κινητήρας κλωβού φασικής τάσης 250V/50Hz σε σύνδεση αστέρα έχει τις παρακάτω παραμέτρους ισοδύναμου κυκλώματος: R1=0Ω, R2=0,4Ω, x1=1Ω, x2=2Ω. Στον άξονα του κινητήρα εφαρμόζεται μηχανικό φορτίο ισχύος ΡΜ=25446,6 W και ο δρομέας του κινητήρα διαρρέεται από ρεύμα (ανηγμένο στο στάτη) Ι2=50Α. Ο βαθμός απόδοσης του συνολικού συστήματος ισούται με 0,9. Μπορεί να λειτουργήσει η μηχανή μας στην ευστάθεια; Λύση Η ηλεκτρική ισχύς υπολογίζεται ως εξής:
Η τάση V1 ισούται με: Για να απαντήσουμε αν βρισκόμαστε στο όριο ευστάθειας αρκεί η ροπή ανατροπής να είναι μεγαλύτερη από τη ροπή στο φορτίο (μεγαλύτερη από 100Nm).
Η ροπή ανατροπής για ολίσθηση s = sαν Η ροπή του φορτίου Μ=100 Nm και οι στροφές 2700 r.p.m. είναι μέσα στα όρια ευστάθειας.