COMENIUS REGIO 2013-2015 Δ.Δ.Ε. Β΄ ΑΘΗΝΑΣ 4Η ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΜΑΘΗΤΩΝ – ΜΕΝΤΟΡΩΝ peer – to – peer education
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ Καμία ολιγωρία Διαφοροποίηση - Όχι μαζικοποίηση Σκεπτόμαστε πριν ενεργήσουμε. Έμφαση στην ομάδα και στον διάλογο Εξάσκηση κριτικής σκέψης Σεβασμός στη διαφορετικότητα Αποδοχή των ικανοτήτων του Άλλου Κατα – Νόηση των συναισθημάτων του Άλλου Η σιωπή είναι συνενοχή και οδηγεί σε αδιέξοδο. Μιλώ σημαίνει ενδιαφέρομαι και ενεργώ. Δεν εγκαταλείπω, σκέπτομαι θετικά.
ΒΗΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΠΟΥ ΕΚΦΟΒΙΖΕΙ 1. Ενεργοποιούμαι άμεσα και παίρνω θέση. 2. Καταδικάζω τη βίαιη συμπεριφορά και όχι το άτομο. 3. Προσεγγίζω το παιδί που εκφοβίζει. 4. Προσπαθώ να μάθω ήρεμα τι συμβαίνει και γιατί. 5. Προσπαθώ να το κάνω να μπει στη θέση του παιδιού που εκφοβίζει.
ΒΗΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΠΟΥ ΕΚΦΟΒΙΖΕΙ 6. Επιχειρώ να το ευαισθητοποιήσω, αναδεικνύοντας τα θετικά στοιχεία της προσωπικότητάς του. 7. Δείχνω υπομονή. 8. Δεν εμπλέκομαι συναισθηματικά στην κατάσταση. Προστατεύω τον εαυτό μου. 9. Δεν επιδιώκω συνάντηση θύτη – θύματος «εν θερμώ». 10. Το παροτρύνω να αναλογισθεί το ίδιο τις πράξεις του.
BHMATA ΓΙΑ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΠΟΥ ΕΚΦΟΒΙΖΕΤΑΙ 1. Ενεργοποιούμαι άμεσα και παίρνω θέση. 2. Προσεγγίζω το παιδί που εκφοβίζεται. 3. Το ακούω με προσοχή. 4. Δεν αγνοώ κανένα παράπονο ή περιστατικό. 5. Ενημερώνω κάποιον ενήλικα που εμπιστεύομαι (εκπαιδευτικό, γονέα, συγγενικό πρόσωπο).
BHMATA ΓΙΑ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΠΟΥ ΕΚΦΟΒΙΖΕΤΑΙ 6. Μαθαίνω να μην αντιδρώ στη βία με βία. 7. Αξιοποιώ το διάλογο ως μέσο επίλυσης των διαφορών. 8. Στηρίζω το παιδί «να σταθεί γερά στα πόδια του» και να ξεπεράσει το φόβο του. 9. Προσπαθώ «να μπω στη θέση» του παιδιού που εκφοβίζεται, παραμένοντας διακριτικός. 10. Το προτρέπω να αναπτύξει διαπροσωπικές σχέσεις και να επιλέξει «χώρο έκφρασης».
ΒΗΜΑΤΑ ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗ Ενεργοποίηση Παρατηρητή ΑΝΑΖΗΤΩ ΣΥΜΜΑΧΙΕΣ: Ανάπτυξη ισχυρού υποστηρικτικού δικτύου Δημιουργία Ομάδας Δράσης και Διαμεσολάβησης Δημιουργία Ομάδας Υπευθύνων Ευημερίας και Υποστήριξης μαθητών που εκφοβίζονται και εκφοβίζουν Σ.Ο.Υ.Μ.Α., «Σχολική Ομάδα Υποστήριξης και Μαθητικής Αλληλεγγύης» Ακούω και λαμβάνω υπόψη τις ανάγκες του θύτη και του θύματος. Τους προσεγγίζω ξεχωριστά με συζήτηση και διάλογο: ενθαρρύννω - εμψυχώνω – ενδυναμώνω. Υποστηρίζω και βοηθώ για ομαλή ένταξη στην ομάδα.
ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗ Βοηθάω το θύμα να νιώσει σημαντικός. Δημιουργία θετικού κλίματος στην οικογένεια Η συμπεριφορά των γονέων αποτελεί σημαντικό πρότυπο. Συμπεριφορά γονέων: Συναισθηματική κάλυψη και αγάπη Όρια, Παράδειγμα Ζωής Σεβασμός της προσωπικότητας του παιδιού και των δικαιωμάτων του.
ΣΥΝΘΗΜΑΤΑ Όχι ζήλεια ούτε ανταγωνισμός, αλλά ενσυναίσθηση και σεβασμός. Ο σεβασμός δεν χαρίζεται, κερδίζεται. Οι μόνοι που αξίζουν το χαμόγελό σου είναι αυτοί που σου το δημιουργούν.
ΣΥΝΘΗΜΑΤΑ Πάλεψε το φόβο σου, μην τον φοβάσαι. Μην κάνεις το φόβο σου “τροφή” τους. Πάρε θέση, δώσε λύση! Δεν κάνουμε αυτά που δεν θέλουμε να μας κάνουν. Δεν παρασυρόμαστε από την ομάδα σε παραβατικές συμπεριφορές. Αντιμετωπίζω κάθε παιδί με αγάπη και κατανόηση. Γνώση και έλεγχος των συναισθημάτων. Προσπερνώ τη δυσκολία αλλά δεν ξεχνώ ποτέ τι μου δίδαξε.
ΚΩΔΙΚΑΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΤΩΝ ΕΦΗΒΩΝ ΚΩΔΙΚΑΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΤΩΝ ΕΦΗΒΩΝ Ανήκουμε σε μία Ομάδα. Δρούμε υπεύθυνα. Προστατεύουμε και τους άλλους με τη σωστή συμπεριφορά μας. Όταν προσπαθούμε να επιβληθούμε με τη βία, οι άλλοι μαθαίνουν πως μόνο με τη βία μπορεί κανείς να κερδίζει. Ο διάλογος μπορεί να μας βοηθήσει να βρούμε διέξοδο στα προβλήματα.
ΚΩΔΙΚΑΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΤΩΝ ΕΦΗΒΩΝ ΚΩΔΙΚΑΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΤΩΝ ΕΦΗΒΩΝ Με το διάλογο εκφράζουμε τα συναισθήματά μας, Βρίσκουμε ευκολότερα λύση στα προβλήματά μας, Μοιραζόμαστε τον πόνο μας, Νιώθομε τη συμπαράσταση του Άλλου. Με το σεβασμό εκτιμάμε, αποδεχόμαστε τα γνωρίσματα του χαρακτήρα του Άλλου. Δείχνοντας σεβασμό στο συνομήλικό μας απαιτούμε και από τον ίδιο σεβασμό προς εμάς. Για να γινόμαστε άξιοι σεβασμού, πρέπει να σεβόμαστε πρώτα τον εαυτό μας, να τον αποδεχόμαστε με τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματά του.
ΚΩΔΙΚΑΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΤΩΝ ΕΦΗΒΩΝ ΚΩΔΙΚΑΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΤΩΝ ΕΦΗΒΩΝ Αλληλοσεβασμός και ανεκτικότητα και όχι φόβος και σκοπιμότητα. Η αληθινή φιλία είναι καταφύγιο σε κάθε δυσκολία, μας βοηθάει να γνωρίσουμε τον εαυτό μας μέσα από την παρέα, αναπτύσσει την αλληλεγγύη, και τη συνεργασία, την άμιλλα και την ανθρωπιά. Η αληθινή φιλία για να επιβιώσει χρειάζεται αγάπη, αλληλοκατανόηση, χρόνο, προσοχή, εμπιστοσύνη, ειλικρίνεια. Δεν απαιτεί αποκλειστικότητα, δεν περιμένει ανταλλάγματα. Ας ξεχάσουμε τον εγωισμό, την επιβολή, τη βία τη μονομερή ευχαρίστηση.
ΚΩΔΙΚΑΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΤΩΝ ΕΦηΒΩΝ Οι συναναστροφές απαιτούν συνεχή άσκηση επικοινωνίας μεταξύ μας, ήπιο κλίμα, ελευθερία έκφρασης, προσοχή, χιούμορ, καλοπροαίρετη διάθεση. Είναι σημαντικό οι μεγαλύτεροι να δείχνουν εμπιστοσύνη στις δυνατότητές μας, να μας ενθαρρύνουν. Με τον έπαινο παίρνουμε πρωτοβουλίες, αρχίζουμε να αποκτούμε εμπιστοσύνη στην προσωπική μας αξία και αυτοεκτίμηση.
ΔΕΚΑΛΟΓΟΣ Ας αποφεύγουμε τις σκηνές βίας. Ας μην είμαστε αυτοί που θα την προκαλούμε. Ας μάθουμε να ελέγχουμε τα νεύρα, το θυμό, την οργή. Τρόπος ζωής μας ας μην είναι η επίδειξη δύναμης και επιβολής ούτε ανταπόδοσης της βίας. Χωρίς κόμπλεξ ας κρίνουμε σωστά και ας επιλέγουμε τις παρέες μας. Με τη στάση μας να δείχνουμε έναν άλλο τρόπο σκέψης, ώστε η βία να περιορίζεται.
ΔΕΚΑΛΟΓΟΣ Ας θυμόμαστε πάντα τη δύναμη της Ομάδας. Τα μέλη της Ομάδας προστατεύουν και αλληλοβοηθούν. Μπορούμε και πρέπει να προστατεύουμε τον εαυτό μας και τους άλλους. Είναι σημαντικό να ξέρουμε ποιοι είμαστε. «Η Εκπαίδευση είναι το πιο ισχυρό όπλο που μπορείς να χρησιμοποιήσεις για να αλλάξεις τον κόσμο», σύμφωνα με τον Nelson Mandela