Design Research
«Έρευνα σχεδιασμών» (Design Research) ή αλλιώς η «έρευνα με βάση το σχεδιασμό» (design-based research). Μια μορφή έρευνας που έρχεται να συνδέσει την έρευνα με την πράξη (Romme 2003, Van Aken 2004) Διάφοροι συγγραφείς χρησιμοποιούν διαφορετικά ονόματα για την Έρευνα Σχεδιασμών, όπως π.χ. design science (Van Aken 2004, 2005), design research (Collins et al. 2004, Romme 2003), design experiments (McCanliss et al. 2002), design studies (Shavelson et al. 2003), design-based research ( Design Based Research Collective 2003).
Research methodology, μεθοδολογία (Collins et al. 2004) Research dialect, ερευνητική διάλεκτος (Kelly 2003) Mode of research, τύπος έρευνας (Romme 2003) Research paradigm, ερευνητικό παράδειγμα (Van Aken 2004) Κοινό γνώρισμα: η καταγεγραμμένη γνώση (prescriptive knowledge) για την πράξη, με μορφή λύσεων γενικής χρήσεως (general solutions) Γνώση με τη μορφή λύσεων γενικής χρήσεως για τις εκάστοτε περιστάσεις ή solution concepts (έννοιες επίλυσης), όπως τις λέει ο Van Aken, 2005. Η καταγεγραμμένη γνώση που κατασκευάζει θεωρία, μέσω γεννεσιουργών μηχανισμών (generative mechanisms) με τους οποίους δουλεύουν οι έννοιες επίλυσης.
Είναι η έρευνα σχεδιασμών παράδειγμα ή μεθοδολογία; Ο γεννεσιουργός μηχανισμός απαντάει στην ερώτηση: «γιατί αυτή η παρέμβαση φέρνει αυτό το αποτέλεσμα;» (Van Aken, 2005). Είναι η έρευνα σχεδιασμών παράδειγμα ή μεθοδολογία; Για τον Daniel Andriessen δεν είναι τίποτα από τα δύο. Είναι απλώς έρευνα που αναφέρεται σε ένα ειδικό τύπο ερευνητικών ερωτημάτων. Συγκεκριμένα τα ζητήματα που αντιμετωπίζουν όσοι και όσες σχεδιάζουν Daniel Andriessen (2007) Combining design-based research and action research to test management solutions. Paper presented at the 7th Congress Action Learning, Action Research and process Management, Groningen, 22-24 August 2007
Design Research Methods and Perspectives Edited by Brenda Laurel Design Science Research Methods and Patterns: Innovating Information and Communication Technology Vijay K. Vaishnavi, William Kuechler, Jr., William Kuechler CRC Press, 2007 ISBN 1420059327, 248 σελίδες
Owen, C. (1997). "Design Research: Building the Knowledge Base Owen, C. (1997). "Design Research: Building the Knowledge Base." Journal of the Japanese Society for the Science of Design 5(2): 36-45.
Owen, C. (1997). "Design Research: Building the Knowledge Base Owen, C. (1997). "Design Research: Building the Knowledge Base." Journal of the Japanese Society for the Science of Design 5(2): 36-45.
Design research process + Γνώση λειτουργιών και στόχων Ροή της γνώσης circumscription Διαδικαστικά βήματα Αντίληψη του προβλήματος Προτάσεις Ανάπτυξη Αξιολόγηση Συμπέρασμα In this model all design begins with Awareness of a problem. Design research is sometimes called “Improvement Research” and this designation emphasizes the problem- solving/performance-improving nature of the activity. Suggestions for a problem solution are abductively drawn from the existing knowledge/theory base for the problem area (Pierce, 1931). An attempt at implementing an artifact according to the suggested solution is performed next. This stage is shown as Development in the diagram. Partially or fully successful implementations are then Evaluated (according to the functional specification implicit or explicit in the suggestion). Development, Evaluation and further Suggestion are frequently iteratively performed in the course of the research (design) effort. The basis of the iteration, the flow from partial completion of the cycle back to Awareness of the Problem, is indicated by the Circumscription arrow. Conclusion indicates termination of a specific design project. New knowledge production is indicated in Figure 3 by the arrows labeled Circumscription and Operation and Goal Knowledge. The Circumscription process is especially important to understanding design research because it generates understanding that could only be gained from the specific act of construction. Circumscription is a formal logical method (McCarthy, 1980) that assumes that every fragment of knowledge is valid only in certain situations. Further, the applicability of knowledge can only be determined through the detection and analysis of contradictions – in common language, the design researcher learns or discovers when things don’t work “according to theory." This happens many times not due to a misunderstanding of the theory, but due to the necessarily incomplete nature of ANY knowledge base. The design process, when interrupted and forced back to Awareness of Problem in this way, contributes valuable constraint knowledge to the understanding of the always-incomplete-theories that abductively motivated the original design. Λογικός φορμαλισμός απαγωγή επαγωγή Takeda, H., Veerkamp, P., Tomiyama, T., Yoshikawam, H. (1990). "Modeling Design Processes." AI Magazine Winter: 37-48.
Θεωρητικές κατασκευές Ο νοητικός χάρτης και το λεξιλόγιο Μοντέλα Αποτέλεσμα Περιγραφή Θεωρητικές κατασκευές Ο νοητικός χάρτης και το λεξιλόγιο Μοντέλα Σχέσεις μεταξύ θεωρητικών κατασκευών Μέθοδοι Βήματα προς τη γνώση Instantiations Εφαρμογή θεωρητικών κατασκευών, μοντέλων και μεθόδων Καλύτερες θεωρίες Κατασκευάσματα, κατασκευές March, S. and Smith, G. (1995). "Design and Natural Science Research on Information Technology." Decision Support Systems 15 (1995): 251 - 266.
Design research outputs Έννοιες Καλύτερες θεωρίες Μοντέλα Θεωρίες που αναδύονται αφαίρεση Μοντέλα Μέθοδοι Κατασκευές Καλύτερες θεωρίες αφαίρεση Γνώσεις μέσω αρχών διαχείρισης αφαίρεση Κατασκευές ως εφαρμογές instatiations Μέθοδοι Έννοιες Purao, S. (2002). “Design Research in the Technology of Information Systems: Truth or Dare.” GSU Department of CIS Working Paper. Atlanta