Τι σημαίνει αίρεση, αιρετικός στο Βυζάντιο (Τι)

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Πολιτική Συμμετοχή στο Ίντερνετ και Διπλωματία των Πολιτών Ρωμανός Γεροδήμος Online Mobilisation and Citizen Diplomacy Roman Gerodimos.
Advertisements

Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών Τμήμα Στατιστικής.
Κέντρο Ερευνών Intercollege Κυριάκος Ε. Γεωργίου Κυπριακή Βιβλιοθήκη Ημερίδα TEL-ME-MOR : Ευρωπαϊκή Βιβλιοθήκη – Έρευνα Κοινωνία της Πληροφορίας Η Έρευνα.
ΜΙΑ ΟΝΕΙΡΕΜΕΝΗ ΠΟΛΗ A dream city
Ο ΠΟΛΕΜΟΣ ΚΑΙ ΟΙ ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΤΟΥ
Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΣΠΑΡΑΓΜΑΤΑ
Εισηγητής: Άρης Ασπρούλης
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Θεσσαλονίκη και Άγιος Δημήτριος : μύθος και πραγματικότητες
ΑΓΙΟΙ, ΜΑΡΤΥΡΕΣ ΚΑΙ ΜΑΡΤΥΡΙΑ: Η ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ ΤΩΝ ΜΕΓΑΛΩΝ ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑΤΩΝ (Σεμινάριο)
Ποιοι ήταν οι χορηγοί των εκκλησιών; Ι. Παλαιοχριστιανική περίοδος
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ Βασική βιβλιογραφία:
Η κοινωνική εργασία και οι εξαρτήσεις Χαράλαμπος Πουλόπουλος Αναπληρωτής Καθηγητής Κοινωνικής Εργασίας Τμήμα Κοινωνικής Διοίκησης και Πολιτικής Επιστήμης.
Ancient Greek for Everyone: A New Digital Resource for Beginning Greek Units 3 part 2: Feminine Nouns Biblical Reading 2015 edition Wilfred E. Major
ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΜΑΔΑ Β΄. Βιβλιογραφία (τελευταία σελίδα της εργασίας) Σε περίπτωση βιβλίου ακολουθείται η σειρά: επώνυµο και όνοµα συγγραφέα, τίτλος.
ΜΑΘΗΜΑ: ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΝΕΩΤΕΡΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ και προεκτάσεις εις την διδασκαλίαν ΔΙΔΑΣΚΩΝ: ΣΤΑΥΡΟΣ Γ. ΠΑΠΑΣΤΑΥΡΙΔΗΣ, ο. Καθηγητής ΕΚΠΑ ΕΝΟΤΗΤΑ 3: ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ.
Ιστορία νεότερων Μαθηματικών Ενότητα 3: Μαθηματικά στη Μεσαιωνική Ευρώπη Παπασταυρίδης Σταύρος Σχολή Θετικών Επιστημών Τμήμα Μαθηματικών.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ Εισαγωγή στην Ανθρωπολογία της Τέχνης Κουλτούρα, πολιτισμός και εθνική ταυτότητα (CulturalID) Διδάσκων:
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ Εισαγωγή στην Ιστορία και Θεωρία της Τέχνης Η ιστορία της Τέχνης τους τελευταίους δυο αιώνες - Pablo.
Σ. Ηλιαδου ταχου Καθηγητρια παν/μιου δυτ. μακεδονιασ.
ΜΑΚΕΔΟΝΙ ΚΟ ΖΗΤΗΜΑ Σ. ΗΛΙΑΔΟΥ ΤΑΧΟΥ ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑ ΠΑΝ/ΜΙΟΥ ΔΥΤ. ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ.
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ
1 Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας – Σχολή Ανθρωπιστικών & Κοινωνικών Επιστημών – ΙΑΚΑ Τομέας Ιστορίας Εργαστήριο Ιστορίας Εκπόνηση εργασιών στην ιστορία
Ο Κώδικας Lieber και η προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς σε καιρό πολέμου Ανθή Ατζαμιδάκη Τμήμα Aρχειονομίας και Bιβλιοθηκονομίας, Ιόνιο Πανεπιστήμιο.
Χρήση Κειμενογράφου & Μέγεθος Εργασίας Το μέγεθος της εργασίας θα πρέπει να προσεγγίζει τον προκαθορισμένο αριθμό λέξεων, με μια απόκλιση ± 15%. Δηλαδή,
1 Φωνολογική Ανάπτυξη και Διαταραχές Ενότητα 3 : Φωνολογικό σύστημα Ζακοπούλου Βικτωρία Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ηπείρου.
Οι κοινωνικές παράμετροι της εκπαιδευτικής διαδικασίας Ενότητα 8: Η μελέτη των αόρατων παιδαγωγικών πρακτικών Αλεξάνδρα Βασιλοπούλου Σχολή Επιστημών της.
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ ΑΝΤΙΓΟΝΗ-ΑΛΜΠΑ ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ Διδάσκουσα Π.Δ. 407/80 ΜΑΘΗΜΑ 9 Ο (19/04/2013): ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΤΩΝ ΕΝΔΟΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΩΝ ΣΧΕΣΕΩΝ.
1 Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας – Σχολή Ανθρωπιστικών & Κοινωνικών Επιστημών – ΙΑΚΑ Τομέας Ιστορίας Εργαστήριο Ιστορίας Εκπόνηση εργασιών στην ιστορία
Νεότερη Ελληνική Ιστορία Α' Ενότητα 3: Δημογραφικές εξελίξεις στη νεότερη Ελλάδα Κατερίνα Γαρδίκα Φιλοσοφική Σχολή Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας.
Συμβουλευτική και Δια Βίου Ανάπτυξη Καθηγήτρια: Θ. Τσακίρη Δια Βίου... Μάθηση - Εκπαίδευση - Κατάρτιση - Ανάπτυξη Εννοιολογικές αποσα Δια Βίου... Μάθηση.
«Ηλεκτρονικό Αρχείο Παρουσίασης (power point)_Επιμορφωτικό Υλικό»
Η Αμερικανική Επανάσταση 1ο Γυμνάσιο Φιλιππιάδας
Ταυτότητες εκπαιδευτικού
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ Βασική βιβλιογραφία:
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ Βασική βιβλιογραφία:
Δίκαιη Κατανομή.
Ιστορία των γυναικών και του φύλου
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ Βασική βιβλιογραφία:
6ο Διεθνές Συνέδριο για τις Εκπαιδευτικές Διδακτικές 2015 (Edu Didactics 2015): Συνδέοντας διδακτικές, ικανότητες και στάσεις απέναντι στην εκπαιδευτική.
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ
Κοινωνιολογικές Προσεγγίσεις
ΕΡΓΑΣΙΑ- ΕΥΡΩΠΑΙΚΗ ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗ
Οι κοινωνικές παράμετροι της εκπαιδευτικής διαδικασίας
Draft / not for citation
Εισαγωγή στην Κ.Δ. και ιστορία εποχής της Καινής Διαθήκης
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ Β4 Σχ. Έτος:
Χρήματο – οικονομικές κρίσεις: τα διδάγματα της ιστορίας
Πηγές Πληροφόρησης στις Κοινωνικές και Ανθρωπιστικές Επιστήμες
7ο μάθημα: Εφυαλωμένη κεραμική τύπου «Ζευξίππου».
Δράμα Επιμέλεια: Λαφαζάνη Πολυχρονία
«Η λογοτεχνία στο Γυμνάσιο: Μια πρώτη συγκριτική μελέτη των ελληνικών και των αγγλικών προγραμμάτων σπουδών» Τάσος Μιχαηλίδης, Δρ. Φιλολογίας ΕΚΠΑ, Τζήνα.
Ευθανασία Ευάγγελος Δ. Πρωτοπαπαδάκης
Θρησκευτικά Γ’ Γυμνασίου
Πρόγραμμα Κ. Καραθεοδωρή 2010 – D158
GREECE.
10th MIBES – Management of International Business & Economic Systems 15 – 17 Οκτωβρίου 2015 TEI Θεσσαλίας.
ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ ΓΙΑ ΤΙΣ ΘΟΛΟΥΣ
INDUCTION WEEK 2015 Academic Integrity
ΑΡΧΑΪΚΗ ΕΠΟΧΗ π. Χ. ΑΠΟΙΚΙΑΚΗ ΕΞΑΠΛΩΣΗ
Πρακτική άσκηση – μελέτη περίπτωσης
Διγενης ακριτας Έπος ή μυθιστόρημα;.
Υγιείς Εργασιακές Σχέσεις, Σύγχρονες Επιχειρήσεις
Ζητήματα φύλου στη γλωσσική εκπαίδευση προσφύγων: πρώτοι προβληματισμοί Ρούλα Τσοκαλίδου.
ΕΘΝΙΚΟ ΜΕΤΣΟΒΙΟ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ (ΕΜΠ)
ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΙΣΤΟΡΙΚΩΝ ΚΤΙΡΙΩΝ ΕρΓΑΣΤΗΡΙΟ 2018
ΣΧΟΛΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Δρ Μαρία Καμηλάκη, Πανεπιστημιακή υπότροφος Φιλοσοφική Σχολή
2013 edition Wilfred E. Major
Bibliotheca Hagiographica graeca
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Τι σημαίνει αίρεση, αιρετικός στο Βυζάντιο (Τι) Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας – Σχολή Ανθρωπιστικών & Κοινωνικών Επιστημών – ΙΑΚΑ Τομέας Ιστορίας Εργαστήριο Ιστορίας Εκπόνηση εργασιών στην ιστορία και κοινωνική ανθρωπολογία 2016-2017 Διδάσκουσα: Ρέα Ματσάγγου Μάθημα 6ο Τι σημαίνει αίρεση, αιρετικός στο Βυζάντιο (Τι) 16. Goetz, Hans-Werner (2013), What is Heretic in Christian Heresies?. Millenium Yearbook 10 (1), 373-384. 22. le Boulluec, A. (2005), La notion d’hérésie dans la littérature grecque. IIe-IIIe siècles, 2 voll., Paris, Études Augustiniennes, 1985. 10 gabriella Aragione, eric Junod e enrico Norelli (a cura di). Le Canon Du Nouveau Testament. 2. Atanasova, M. (2009). Être «hérétique» à Byzance à l'époque des Comnènes. (French). Revue Belge De Philologie & D'histoire, 87(3/4), 533. 39. EDWARD PETERS, "“THE HERETICS OF OLD”:THE DEFINITION OF ORTHODOXY AND HERESY IN LATE ANTIQUITY AND THE EARLY MIDDLE AGES"  in Heresy and Authority in Medieval Europe, (pp. 13-56), University of Pennsylvania Press  (September 2011). Ποιες είναι οι πηγές μας για αιρετικούς; Μεθοδολογικά ζητήματα 8. Cameron, Averil (2003), “How to Read Heresiology”, Journal of Medieval & Early Modern Studies 33 (3), pp. 15. Garsoian, N. G. (1971), “Byzantine Heresy. A Reinterpretation”, DOP 25, 85-113.

Ποιοι ήταν οι αιρετικοί του Βυζαντίου; Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας – Σχολή Ανθρωπιστικών & Κοινωνικών Επιστημών – ΙΑΚΑ Τομέας Ιστορίας Εργαστήριο Ιστορίας Εκπόνηση εργασιών στην ιστορία και κοινωνική ανθρωπολογία 2016-2017 Διδάσκουσα: Ρέα Ματσάγγου Μάθημα 6ο Ποιοι ήταν οι αιρετικοί του Βυζαντίου; Χρονολογική επισκόπηση (Πότε;) Γεωγραφία αιρέσεων (Που;) (ύπαιθρος και όχι πόλεις;) 10. Edwards, M. (2012). Heretics and Heresies in the Ancient Church and in Eastern Christianity. Studies in Honour of Adelbert Davids. Catholic Historical Review, 98(3), 523-524. 1.Adler, W. (1990), “The Origins of the Proto-Heresies: Fragments From a Chronicle in the First Book of Epiphanius' Panarion”, Journal Of Theological Studies, 41(2), 472-. 27. Thomassen, E. (2004). Orthodoxy and Heresy in Second-Century Rome. Harvard Theological Review, 97(3), 241. 24. Janet Hamilton; Bernard Hamilton; Yuri Stoyanov, Christian Dualist Heresies in the Byzantine World, c.650-c.1450, Speculum, Vol. 75, No. 1 (Jan., 2000) , pp. 191-192. 43. Runciman S., The Medieval Manichee. A Study of the Christian Dualist Heresy, Cambridge 1947. 13/44. Garsoïan, Nina G. 1967. The Paulician heresy: a study of the origin and development of Paulicianism in Armenia and the eastern provinces of the Byzantine empire. The Hague: Mouton. Lemerle P., "L’histoire des Pauliciens d’Asie Mineure d’après les sources grecques", Travaux et Mémoires, 5, 1973, 1-144. 32. Brandes, W. "Orthodoxy and Heresy in the Seventh Century: Prosopographical Observations on Monotheletism." Proceedings- British Academy 118, (2003): 103-118. 37. Eisner, Jaś. 2012. "Iconoclasm as Discourse: From Antiquity to Byzantium." Art Bulletin 94, no. 3: 368-394. 41. Haldon, John. 2008. "Church and Society: Iconoclasm and After." Social History Of Byzantium 233. 42. G. E. von Grunebaum, “Byzantine Iconoclasm and the Influence of the Islamic Environment” History of Religions Vol. 2, No. 1 (Summer, 1962), pp. 1-10. 28. Voorhis., J. W. (1934). John of Damascus on the Moslem Heresy. Muslim World, 24(4), 391. 20. King, K. L. (2011). Factions, Variety, Diversity, Multiplicity: Representing Early Christian Differences for the 21st Century. Method & Theory In The Study Of Religion, 23(3/4), 216-237.

Στάση κράτους και Εκκλησίας απέναντι σε αιρέσεις (Πώς) Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας – Σχολή Ανθρωπιστικών & Κοινωνικών Επιστημών – ΙΑΚΑ Τομέας Ιστορίας Εργαστήριο Ιστορίας Εκπόνηση εργασιών στην ιστορία και κοινωνική ανθρωπολογία 2016-2017 Διδάσκουσα: Ρέα Ματσάγγου Μάθημα 6ο Στάση κράτους και Εκκλησίας απέναντι σε αιρέσεις (Πώς) Ποια η στάση της πολιτείας απέναντι στους αιρετικούς; Νομοθεσία και ποινές κατά των αιρετικών Ποια η στάση της Εκκλησίας απέναντι στους αιρετικούς; Ανοχή και ανεξιθρησκία 3. Badenas Pedro. "Αίρεση, αποστασία και αλλοπιστία στο Βυζάντιο." Στο Ανοχή και καταστολή στους Μέσους Χρόνους. Μνήμη Λένου Μαυρομμάτη. Επιμ. Νικολάου Κατερίνα Αθήνα: Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών. Ινστιτούτο Βυζαντινών Ερευνών, 2002. 4. Barnard, L (1995). “The Criminalisation of Heresy in the Later Roman Empire”. The Journal of Legal History 16, (2), σσ. 121-146. 5. Brown, P. (1963). "Religious Coercion in the Later Roman Empire: The Case of North Africa", History 48, 19. Jordan, W. (2005). Order and Exclusion: Cluny and Christendom Face Heresy, Judaism, and Islam (1000-1150). Jewish Quarterly Review, 95(4), 721-723. 11. Edwards, M. J. (2012). Des eveques, des ecoles et des heretiques: Actes du colloque international sur la 'Refutation de toutes les heresies', Geneve, 13-14 juin 2008. Edited by GABRIELLA ARAGIONE and ENRICO NORELLI. Journal Of Theological Studies -Oxford-, 63(1), 304-307. 33. Moulet, Benjamin. "Évêques, canons et liturgie face à l'hérésie (Byzance, VIIIe-XIe siècles). (French)." Revue Belge De Philologie & D'histoire 87, no. 3/4 (July 2009): 519. 26. TAYLOR, C. (2013). The War on Heresy. Journal Of World History, 24(3), 681-688. 34. Alexander, Paul J. 1977. "Religious Persecution and Resistance in the Byzantine Empire of the Eighth and Ninth Centuries: Methods and Justifications." Speculum, Vol. 52, No. 2. (Apr., 1977), pp. 238-264. Chitwood, Zachary. 2014. "The Patriarch Alexios Stoudites and the Reinterpretation of Justinianic Legislation against Heretics." Greek, Roman & Byzantine Studies 54, no. 2: 293-312. Payne, Robert. 1996. "A hammer struck at heresy." Christian History 15, no. 3: 11. 25. MILLER, J. I. (2009). Heritage of Heresy: Preservation and Destruction of Religious Art and Architecture in Europe. Renaissance Quarterly, 62(2), 548-549. 9. Cavill, P. R. (2014). Heresy, Law and the State: Forfeiture in Late Medieval and Early Modern England*. English Historical Review, 129(537), 270-295.

Αιρέσεις και κοινωνικές τάξεις Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας – Σχολή Ανθρωπιστικών & Κοινωνικών Επιστημών – ΙΑΚΑ Τομέας Ιστορίας Εργαστήριο Ιστορίας Εκπόνηση εργασιών στην ιστορία και κοινωνική ανθρωπολογία 2016-2017 Διδάσκουσα: Ρέα Ματσάγγου Μάθημα 6ο Αιτίες (γιατί) Εθνική διάσταση Αιρέσεις και κοινωνικές τάξεις Αιρέσεις και ριζοσπαστικά, αντικομφορμιστικά, επαναστατικά κινήματα 14. Frend, W. Η. C. “Heresy and schism as social and national movements”, in Schism, Heresy and Religious Protest. Cambridge 1981, p. 37- 56. 18. Jones, A. H. M. (1959). “Were Ancient Heresies National or Social Movements in Disguise?”. Journal of Theological Studies 10, 280-98. 40. “Ethno-Religious Minorities”. Companion to Mediterranean History; 2014, p359-377, 18p. 2014. 12. Elm. (2009). David G. Hunter, Marriage, Celibacy and Heresy in Ancient Christianity. The Jovinianist Controversy. Journal Of Ancient Christianity, 13(3), 545-547. 29. Yildirim, R. (2011). 'Heresy' as a Voice of Tribal Protest against Bureaucratic State: The Bektashi Case of Seyyid Rustem Gazi in the Ottoman Rumelia. Bulgarian Historical Review, 39(3/4), 22 Συνέπειες θρησκευτικών ερίδων στο Βυζαντινό κράτος και κοινωνία 7. Cameron, A. (2013). The Cost of Orthodoxy. Church History & Religious Culture, 93(3), 339-361.

Σχέση φύλου και αιρέσεων Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας – Σχολή Ανθρωπιστικών & Κοινωνικών Επιστημών – ΙΑΚΑ Τομέας Ιστορίας Εργαστήριο Ιστορίας Εκπόνηση εργασιών στην ιστορία και κοινωνική ανθρωπολογία 2016-2017 Διδάσκουσα: Ρέα Ματσάγγου Μάθημα 6ο Σχέση φύλου και αιρέσεων 6. Burrus, V. (1991). “Heretical Woman as Symbol in Alexander, Athanasius, Epiphanius, and Jerome”. TheHarvardTheologicalReview 84 (3), σσ. 229-248. Η κατασκευή/απόδοση της ταμπέλας του αιρετικού ως μέσου στοχοποίησης 17. Iricinschi, E., and Zellentin, H.M (επιμ.) (2008). Heresy and Identity in Late Antiquity. (Texts and Studies in Ancient Judaism 119). Tübingen: Mohr Siebeck. 21. Kurtz, L. R. (1983). The Politics of Heresy. American Journal of Sociology, (6). 1085. 23. Looney, F. X. (1999). John B. Henderson, The Construction of Orthodoxy and Heresy: Neo- Confucian, Islamic, Jewish, and Early Christian Patterns. History Of Religions, 39(1), 84-86. 36. TREADGOLD, WARREN. "Inventing Latin Heretics: Byzantines and the Filioque in the Ninth Century." American Historical Review 116, no. 3 (June 2011): 855-856.

Από το ψάξιμο στη βιβλιοθήκη βρήκαμε τα παρακάτω θέματα: Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας – Σχολή Ανθρωπιστικών & Κοινωνικών Επιστημών – ΙΑΚΑ Τομέας Ιστορίας Εργαστήριο Ιστορίας Εκπόνηση εργασιών στην ιστορία και κοινωνική ανθρωπολογία 2016-2017 Διδάσκουσα: Ρέα Ματσάγγου Μάθημα 6ο Από το ψάξιμο στη βιβλιοθήκη βρήκαμε τα παρακάτω θέματα: Μέθοδοι και στρατηγικές προπαγάνδας αιρετικών Στρατηγικές προπαγάνδας εκατέρωθεν. Το πρόβλημα της αίρεσης. Πολιτική ιδεολογία και αιρέσεις. Πολιτικές και κοινωνικές επιπτώσεις αιρέσεων Ποινές και κακοποίηση αιρετικών Μέσα καταπολέμησης αιρετικών (πολεμικές πραγματείες, προσωπικές επιθέσεις κατηγορίες) Σχέσεις με άλλες εκτός νόμου θρησκευτικές ομάδες/μη χριστιανικές μειονότητες Τα όρια ανάμεσα σε ορθοδοξία και αίρεση Καταπίεση αιρετικών και κοινωνικές επιπτώσεις Διωγμοί αιρετικών Κοινωνική αναταραχή Στάση πολιτείας: καταπίεση ή συνεργασία; Η ετικέτα του αιρετικού

1. Η έννοια του όρου ‘αίρεση’ και ‘αιρετικός’ στο βυζάντιο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας – Σχολή Ανθρωπιστικών & Κοινωνικών Επιστημών – ΙΑΚΑ Τομέας Ιστορίας Εργαστήριο Ιστορίας Εκπόνηση εργασιών στην ιστορία και κοινωνική ανθρωπολογία 2016-2017 Διδάσκουσα: Ρέα Ματσάγγου Μάθημα 6ο 1. Η έννοια του όρου ‘αίρεση’ και ‘αιρετικός’ στο βυζάντιο 2. Οι πηγές για τους αιρετικούς. Μεθοδολογικά ζητήματα 3. Χώρο-χρονική επισκόπηση των ειδών των αιρέσεων στο Βυζάντιο 3.1 Χρονολογική επισκόπηση (πότε;) 3.2 Γεωγραφία αιρέσεων (πού) 3.3 Είδη αιρέσεων (ποιος) 3.4 Σχέσεις αιρετικών με άλλες εκτός νόμου θρησκευτικές ομάδες/μη χριστιανικές μειονότητες (ποια/πώς) 3.5 Στρατηγικές και μέθοδοι προπαγάνδας αιρετικών (πώς) 4. Στάση κράτους και Εκκλησίας απέναντι σε αιρέσεις (Πώς) 4.1 Ποια η στάση της πολιτείας απέναντι στους αιρετικούς; 4.2 Ποια η στάση της Εκκλησίας απέναντι στους αιρετικούς; 4.3 Νομοθεσία και ποινές κατά των αιρετικών 4.4 Διωγμοί 4.5 Η κατασκευή/απόδοση της ταμπέλας του αιρετικού ως μέσου στοχοποίησης

5.2 Αιρέσεις και κοινωνικές τάξεις Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας – Σχολή Ανθρωπιστικών & Κοινωνικών Επιστημών – ΙΑΚΑ Τομέας Ιστορίας Εργαστήριο Ιστορίας Εκπόνηση εργασιών στην ιστορία και κοινωνική ανθρωπολογία 2016-2017 Διδάσκουσα: Ρέα Ματσάγγου Μάθημα 6ο 5. Αιτίες (γιατί;) 5.1 Εθνική διάσταση 5.2 Αιρέσεις και κοινωνικές τάξεις 5.3 Αιρέσεις και ριζοσπαστικά αντικομφορμιστικά κινήματα 5.3.1 Στάση αιρετικών απέναντι σε κοινωνικούς θεσμούς (πχ θεσμό οικογένειας) 5.3.2 Γυναίκες και αιρέσεις 6. Συνέπειες θρησκευτικών ερίδων στο Βυζαντινό κράτος και κοινωνία (πώς) 6.1 Πολιτικές – εθνικές επιπτώσεις 6.2 Κοινωνικές επιπτώσεις