Μάρκετινγκ Αθλητισμού & Αναψυχής ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ Μάρκετινγκ Αθλητισμού & Αναψυχής 2η ενότητα: Προϊόντα – Υπηρεσίες Μείγμα_Αθλητικό Προϊόν Κουθούρης Χαρίλαος, Αν. Καθηγητής Τ.Ε.Φ.Α.Α Τρικάλων, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
Άδειες Χρήσης Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό υπόκειται σε άδειες χρήσης Creative Commons. Για εκπαιδευτικό υλικό, όπως εικόνες, που υπόκειται σε άλλου τύπου άδειας χρήσης, η άδεια χρήσης αναφέρεται ρητώς.
Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στα πλαίσια του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα Πανεπιστημίου Θεσσαλίας» έχει χρηματοδοτήσει μόνο τη αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.
Στο τέλος του μαθήματος θα πρέπει να γνωρίζετε: Στο τέλος του μαθήματος θα πρέπει να γνωρίζετε: Τα διαφορετικά χαρακτηριστικά μεταξύ των προϊόντων και των υπηρεσιών Τα διαφορετικά επίπεδα/στρώματα ενός προϊόντος / υπηρεσίας που πρέπει εκ των προτέρων να καθορίσει ένας οργανισμός, ώστε να μπορέσει να τα διαχειρισθεί αποτελεσματικά. Διαφορές μεταξύ ‘κύριου’, ‘χειροπιαστού’ και ‘συμπληρωματικού’ προϊόντος. Τα 7 p’s μιας προσφερόμενης υπηρεσίας
Υπηρεσίες έναντι Προϊόντων (1) Χαρακτηριστικά Προϊόντων Είναι χειροπιαστά Μπορούν να αποθηκευτούν Μπορεί να ελεγχθεί η ποιότητα Παρασκευάζονται στα εργοστάσια και καταναλώνονται στους χώρους λιανικής πώλησης
Υπηρεσίες έναντι Προϊόντων (2) Χαρακτηριστικά Υπηρεσιών 1. Δεν είναι χειροπιαστές 2. Παρασκευάζονται και καταναλώνονται ταυτόχρονα (χρονικά) 3. Δεν μπορούν να αποθηκευτούν 4. Αφορούν σε υποκειμενική κρίση 5. Δεν έχουν ιδιοκτήτη
Προβλήματα που σχετίζονται με τα Ειδικά Χαρακτηριστικά του Προϊόντος του Αθλητισμού (1) Η επικοινωνία / οι πωλήσεις είναι πιο δύσκολη ? Η κοστολόγηση είναι πιο δύσκολη ? Το προσωπικό επηρεάζει (θετικά ή αρνητικά) την ικανοποίηση των πελατών ?
Προβλήματα που σχετίζονται με τα Ειδικά Χαρακτηριστικά του Προϊόντος του Αθλητισμού (2) Οι πελάτες συμμετέχουν στην διαδικασία και επηρεάζουν το τελικό προϊόν ? Οι πελάτες αλληλεπιδρούν μεταξύ τους ? Η μαζική παραγωγή είναι δύσκολη ? Συστήματα δικαιοπαροχών Είναι δύσκολο να συγχρονιστεί η προσφορά και η ζήτηση ?
Υπάρχουν πλεονεκτήματα κατά τη διαχείριση των υπηρεσιών ? 1….?? 2… ?? 3. ??
Το Τρίγωνο των Υπηρεσιών του Μάρκετινγκ Μάνατζμεντ της Εταιρίας Εσωτερικό Μάρκετινγκ Εξωτερικό Μάρκετινγκ “Βοηθάει την τήρηση των Υποσχέσεων” «Καθορίζει και επικοινωνεί τις υποσχέσεις» Προσωπικό Πελάτες Μάρκετινγκ Αλληλεπίδρασης “Βοηθάει στη διανομή των υποσχέσεων”
Τρόποι αξιοποίησης του Τρίγωνου του Μάρκετινγκ Συγκεκριμένες εφαρμογές Τι προωθείται και από ποιόν; Πως θα διανεμηθεί και από ποιόν; Έχουν οργανωθεί τα συστήματα υποστήριξης για να βοηθήσουν τη διανομή των υπηρεσιών; Συνολική Στρατηγική Εκτίμηση Ποια είναι η απόδοση του οργανισμού σε όλες τις πλευρές του μάρκετινγκ; Ποιες είναι οι αδυναμίες; Ποια είναι τα δυνατά σημεία;
Περιπτωσιακή Μελέτη Επιλέξτε έναν οργανισμό αθλητισμού : Μπορείτε να ορίσετε τις τρεις πλευρές του τριγώνου στο συγκεκριμένο παράδειγμα; 2. Ποιες είναι οι ενέργειες που γίνονται στον συγκεκριμένο οργανισμό προκειμένου να επιτευχθούν οι στόχοι στο τρίγωνο του μάρκετινγκ; 3. Ποια είναι τα πιθανά προβλήματα που αντιμετωπίζει ο συγκεκριμένος οργανισμός;
Μείγμα Μάρκετινγκ Οι υπεύθυνοι μάρκετινγκ ασχολούνται με την ανάπτυξη του μίγματος μάρκετινγκ του κάθε προϊόντος. Η ανάλυση του μίγματος μάρκετινγκ είναι μία από τις πιο βασικές λειτουργίες και πρέπει να γίνεται, πριν ξεκινήσει κάθε προσπάθεια στρατηγικού σχεδιασμού. Το παραδοσιακό μίγμα του μάρκετινγκ των βιομηχανικών προϊόντων περιλαμβάνει την ανάλυση των ακόλουθων στοιχείων: • Του προϊόντος • Της τιμής / τιμολόγησης • Των καναλιών διανομής / τοποθεσίας • Της προώθησης
Υπηρεσίες Στην περίπτωση των υπηρεσιών το μίγμα του μάρκετινγκ είναι διευρυμένο με την προσθήκη των: • Προσωπικού • Φυσικού / υλικού περιβάλλοντος • Λειτουργικής διαδικασίας
Στοιχεία του Μάρκετινγκ Παραδοσιακό Μείγμα Μάρκετινγκ των Προϊόντων Προϊόν Τιμή Κοστολόγηση Τοποθεσία / Κανάλια Διανομής Προώθηση + Διευρυμένο Μείγμα Μάρκετινγκ για τις Υπηρεσίες Ανθρώπινο Δυναμικό Λειτουργική Διαδικασία Φυσική Απόδειξη / Περιβάλλον
Ποιο είναι το προϊόν μιας ποδοσφαιρικής ομάδας;
Ποιο είναι το προϊόν ενός γυμναστηρίου;
(π.χ. Αθλητικές Εγκαταστάσεις) Προϊόν Το σύνολο των Χαρακτηριστικών του Προϊόντος και τα Οφέλη που Αποκομίζουν οι Καταναλωτές Υποστηρικτικό Προϊόν Τα Επίπεδα του Προϊόντος Χειροπιαστό Προϊόν Κύριο Προϊόν Κύριο Προϊόν (π.χ. Ψυχαγωγία) Χειροπιαστό Προϊόν (π.χ. Αθλητικές Εγκαταστάσεις) Υποστηρικτικό Προϊόν (π.χ., Αναψυκτήριο)
2ο επίπεδο. Χειροπιαστό προϊόν. Προκειμένου να απαντήσουμε αυτά τα ερωτήματα πρέπει να αναλύσουμε την έννοια προϊόν και να ορίσουμε τα τρία επίπεδά του 1ο επίπεδο. ΚΥΡΙΟ προϊόν. Σχετίζεται με την βασική ανάγκη που ικανοποιεί ως υπηρεσία, πχ αναψυχή, υγεία, κοινωνικότητα 2ο επίπεδο. Χειροπιαστό προϊόν. Αποτελεί την ύλη. Γήπεδο, αποδυτήρια, όργανα 3ο επίπεδο. Υποστηρικτικό προϊόν. Καφετέριες, παρκινγκ, σάουνα, διατροφή, ιατρικές υπηρεσίες
Παραδείγματα Ποια είναι το Κύρια, Χειροπιαστά και Υποστηρικτικά προϊόντα στα παρακάτω παραδείγματα; Χιονοδρομικό Κέντρο Πακέτο Αθλητικών Διακοπών Αθλητική Κατασκήνωση Ένα Θεματικό Πάρκο
Προτεινόμενα Θέματα με Ερευνητικό Ενδιαφέρον Η δυνατότητα εφαρμογής των αρχών του μάρκετινγκ από τους δημοτικούς οργανισμούς αθλητικής αναψυχής Η μελέτη της «φιλοσοφίας» μάρκετινγκ των οργανισμών υπαίθριας αθλητικής αναψυχής Η μελέτη της αντίληψης των πελατών σχετικά με τα χαρακτηριστικά του «προϊόντος» της υπαίθριας αθλητικής αναψυχής Η μελέτη των προσδοκιών και κινήτρων των συμμετεχόντων σε προγράμματα υπαίθριας αθλητικής αναψυχής
Παραδείγματα Ποια είναι τα: Κύρια, τα Χειροπιαστά και τα Υποστηρικτικά προϊόντα στα παρακάτω παραδείγματα; Σ’ ένα χιονοδρομικό Κέντρο Σ’ ένα πακέτο ενεργητικών διακοπών Σε μία αθλητική κατασκήνωση Σ’ ένα θεματικό Πάρκο
Ασκήσεις στη Διάρκεια του Μαθήματος Μελέτη πραγματικών περιπτώσεων Κριτική των καναλιών διανομής συγκεκριμένων οργανισμών Ανάπτυξη «πακέτων» προϊόντων υπαίθριας αθλητικής αναψυχής Κριτική της προσφοράς των προγραμμάτων στην Ελλάδα
Βιβλιογραφία Αλεξανδρής, Κ. (2011). Αρχές Μάνατζμεντ και Μάρκετινγκ Οργανισμών & Επιχειρήσεων Αθλητισμού & Αναψυχής. Θεσ/νκη: Εκδόσεις Χριστοδουλίδη. Αυθίνος, Ι. (2004). Αθλητικό Μάρκετινγκ. Αθήνα: Εκδόσεις Πασχαλίδη. Κουθούρης, Χ. (2009). Υπαίθριες Δραστηριότητες Αναψυχής, Ακραία Αθλήματα. Μάνατζμεντ Υπηρεσιών. Θεσ/νίκη: Εκδόσεις Χριστοδουλίδη. Παπαδημητρίου, Δ. (2005). Διοίκηση Αθλητικών Οργανισμών και Επιχειρήσεων. Αθήνα: Κλειδάριθμος. Mullin, B., Hardy, S., & Sutton, W. (2003). Sport Marketing. Champaign, IL: Human Kinetics.
Βιβλιογραφία (2) Shank, M. (1999). Sports Marketing: A Strategic Perspective. NJ: Prentice Hall. Stotlar, D. (2001). Developing Successful Sport Marketing Plans. Fitness Information Technology. Torkildsen, G. (1998). Leisure and Recreation Management. London: E & FN SPON. Zeithaml, V. A., & Bitner, M.J. (2003). Services marketing: Integrating customer focus across the firm. New York: McGraw-Hill .
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ Τέλος ενότητας