Στρατηγικές μάθησης.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Α ν ά π τ υ ξ η α κ α δ η μ α ϊ κ ώ ν δ ε ξ ι ο τ ή τ ω ν
Advertisements

Ανδρέας Οικονόμου, ΑΣΠΑΙΤΕ Μαριάννα Τζεκάκη, ΑΠΘ
Doing Good and Making Money
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΕΙΡΑΙΩΣ ΤΜΗΜΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΜΠΣ ΠΡΟΗΓΜΕΝΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΗ ΔΙΑΤΡΙΒΗ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΟ ΕΤΟΣ: NewsMiner ΣΥΛΛΟΓΗ ΚΑΙ.
6η ΔΙΕΘΝΗΣ ΕΙΚΟΝΙΚΗ ΔΙΚΗ ΡΩΜΑΪΚΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ Οξφόρδη, 7-9 Απριλίου 2013
Των φοιτητών Αλεξανδρίδη Ανδρέα 04/2556 Αδαμίδου Τριάδα 04/2537 Επιβλέπων Καθηγητής Δεληγιάννης Ιγνάτιος Τίτλος Πτυχιακής Εργασίας : Μελέτη καταγραφής.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΤΕΧΝΙΚΕΣ & ΕΡΓΑΛΕΙΑ web 2.0
«Τα χαρακτηριστικά και οι ιδιαιτερότητες των μικρών μαθητών Αγγλικής»
ΔΙΟΡΓΑΝΩΤΗΣ. Σκοπός η παρουσίαση της Μεσσηνίας και των εκλεκτών της προϊόντων στο Αθηναϊκό κοινό ΜΕΣΣΗΝΙΑ μια περιοχή με μοναδική γεύση! Γνωρίστε τη και.
Η ΓΝΩΣΤΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΣΤΗ ΒΡΕΦΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ Η προσέγγιση του Piaget στη γνωστική ανάπτυξη ΔΡΑΣΗ = ΓΝΩΣΗ Δηλαδή, η γνώση αποτελεί προιόν της άμεσης κινητικής.
ΥΠΕΡΟΥΡΙΧΑΙΜΙΑ & ΚΑΡΔΙΑΚΗ ΠΡΟΣΒΟΛΗ
Η αιγυπτιακή εξέγερση يناير25ثورة. Click to edit the outline text format  Second Outline Level Third Outline Level  Fourth Outline Level Fifth Outline.
«Αραβική Άνοιξη».
Παιδαγωγικές Παρεμβάσεις στον Προφορικό λόγο, Φωνολογική επίγνωση
Εργασία –Παρουσίαση της ομάδας Αγωγής Υγείας του Γυμνασίου Γενναδίου
Μουσουλμανικός κόσμος και διαφορετικές εκδοχές της Αραβικής Άνοιξης Γ. Μαυρομμάτης Γεωπολιτική.
Mάθηση στην καθημερινή μας ζωή  Η μάθηση είναι μέρος της ζωής μας. Δεν μπορούμε να ξεχωρίσουμε τη μάθηση από άλλες καθημερινές μας δραστηριότητες. 
Κοινωνικά κινήματα και πολιτικές ταυτότητας (και η γεωγραφία τους) Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο Πολιτική Γεωγραφία.
Αντιμετώπιση μη Μυοδηθητικού Καρκίνου Κύστης Υψηλού Κινδύνου (T1G3)
Transcutaneous Transmission Systems (TTS) for Active Implantable Medical Devices(AIMD) Εφαρμογές Τηλεπικοινωνιακών Διατάξεων Μάιος 2013 Ευθυμιάδης Ιωάννης.
Αποτελέσματα έρευνας Streetwork Πρόγραμμα GR.08.01: «Καταπολέμηση της φτώχειας και της κοινωνικής περιθωριοποίησης» Αναστάσιος Βάλβης, Ph.D. Διαχειριστής.
Πρακτική Άσκηση - ΕΣΠΑ Αντικείμενο : Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας Τόπος : Εργαστήριο Γεωργικής Μηχανολογίας Γ.Π.Α. Υπεύθυνος Καθηγητής : Γ. Παπαδάκης Αναστάσιος.
Ελένη Λοΐζου Αναπληρώτρια Καθηγήτρια ΑΚΙΔΑ - Μάρτιος 2016 Αναλυτικό Πρόγραμμα Προσχολικής Εκπαίδευσης Το συνεχές της μαθησιακής πορείας.
Αναπτυξιακή Ψυχολογία Ενότητα 1:Εισαγωγή στην Αναπτυξιακή Ψυχολογία Διδάσκουσα: Ειρήνη Σκοπελίτη Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική.
Μάθημα Ε ργασιακή Ψ υχολογία Μάθημα 3 ο Διαδικασίες Επιλογής Προσωπικού Γαλανάκης Μιχάλης PhD, Εργασιακός Ψυχολόγος
Το φθινόπωρο και ο χειμώνας της Αραβικής Άνοιξης :
Ενότητα 4: Τύποι Θεωριών Επεξεργασίας Πληροφοριών
ΓΝΩΣΗ, ΣΤΑΣΗ ΚΑΙ ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΓΥΝΑΙΚΩΝ ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΡΟΛΗΠΤΙΚΟ ΕΛΕΓΧΟ ΚΑΤΑ ΤΟΥ
ΚΙΝΗΜΑΤΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ ΑΘΛΟΠΑΙΔΙΩΝ
Οι θρησκευτικές πιστοποιήσεις halal & kosher
Η ΕΙΡΗΝΗ ΠΟΛΕΜΟΣ ΚΑΙ Ο ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΗ.
Κωνσταντίνος Κώστα. , Γεώργιος Χατζημηλιούδης. , Δημήτρης Ζεϊναλιπούρ§
Ενότητα 12: Επίλυση Προβλημάτων - Επιμέρους διαδικασίες
Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΖΩΗΣ.
Εργαζόμενη Μνήμη.
Στρατηγικές μάθησης: Η σημασία της παρατήρησης της σκέψης του παιδιού
الفصل السادس قوانين الغازات
ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΗ ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΣΤΟ ΚΑΪΡΟ ΤΗΣ ΑΙΓΥΠΤΟΥ
Εργασία στην Αναπτυξιακή Ψυχολογία
Εργασία στην Αναπτυξιακή Ψυολογία
Μπορεί να υπάρξει μια χώρα χωρίς κράτος;
Μέση παιδική ηλικία Γνωστική ανάπτυξη
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Στρατηγικές μάθησης

Στρατηγική μάθησης: Συνδυασμός διαδικασιών (γνωστικών κυρίως) που επιλέγει αυτός που μαθαίνει προκειμένου να επιλύσει ένα πρόβλημα, να ανταποκριθεί σε έναν στόχο. =>Κατά συνέπεια : η ενεργοποίηση στρατηγικών προϋποθέτει: Α) Την ύπαρξη ενός προβλήματος προς επίλυση (και το αντίστοιχο κίνητρο ώστε να εμπλακούμε σε αυτό) Β) Την κατανόηση του τι θέλει να κάνει κάποιος (επιδιωκόμενος στόχος)

Μπορείτε να σκεφτείτε μια συνθήκη όπου χρειάζεται να αναπτυχθούν στρατηγικές μάθησης; Και Μια όπου δεν παρέχεται στα παιδιά αυτή η ευκαιρία;

Οι στρατηγικές είναι αποτέλεσμα ατομικής οικοδόμησης? Οι στρατηγικές διδάσκονται? Πώς? Οι στρατηγικές είναι πολιτισμικά προσδιορισμένες?

Δείτε τις επόμενες λέξεις και προσπαθήστε να τις συγκρατήσετε στη μνήμη σας: Καναπές, μπανάνα, σκύλος, καρέκλα, μήλο, ποντίκι, τραπέζι, αγελάδα, πορτοκάλι» Ποιες στρατηγικές χρησιμοποιήσατε? Μνημονικές στρατηγικές…. Πώς διαφοροποιούνται;

Κάθε στιγμή τα παιδιά διαθέτουν ποικιλία τρόπων σκέψης … αυτοί οι τρόποι σκέψης ανταγωνίζονται ο ένας τον άλλο…. Οι πιο προωθημένοι τρόποι σκέψης βαθμιαία γίνονται όλο και επικρατέστεροι… Επιπλέον εισάγονται νέες στρατηγικές και οι παλιότερες παύουν να χρησιμοποιούνται … Τα παιδιά μετακινούνται ξαφνικά από τη μια προσέγγιση στην άλλη… (Siegler, 2006, σ.166)

Ακόμα και τα πεντάχρονα παιδιά χρησιμοποιούν μια ποικιλία στρατηγικών για να λύσουν βασικά προβλήματα πρόσθεσης, όπως το 3+5. Μπορείτε να σκεφτείτε κάποιες?

1. Μετράνε από το 1-3 και από το 1-5 σηκώνοντας κάθε φορά από ένα δάκτυλο και μετά μετράνε τα σηκωμένα δάκτυλα. 2.Κάνουν το ίδιο αλλά δε μετράνε στο τέλος γιατί αναγνωρίζουν τον αριθμό από τα σηκωμένα δάχτυλα 3. Βρίσκουν μια απάντηση από μνήμης 4. Χρησιμοποιούν τη στρατηγική της συνέχισης του μετρήματος. Επιλέγουν τον μεγαλύτερο από τους δύο προσθετέους και ανεβαίνουν από εκεί το μέτρημα «6, 7, 8»

Τα παιδιά προσαρμόζουν τις στρατηγικές τους στις συνθήκες των προβλημάτων που έχουν να επιλύσουν (προσαρμοστικές στρατηγικές) Χρησιμοποιούν την 4η στρατηγική πιο συχνά σε προβλήματα του τύπου 9 + 2 από ότι του τύπου 9+6

Παράδειγμα 1: Ε: Πόσο κάνει 6 + 3? Λ: (Μακρόχρονη παύση) Εννιά. Ε: Ωραία! Πώς το ξέρεις αυτό; Λ: Νομίζω πως είπα… εεε…είπα… ουπς… νομίζω πως είπα το 7 είναι 1, το 8 είναι 2 , το 9 είναι 3. Ε: Πώς το ήξερες να το κάνεις αυτό? Γιατί δε μέτρησες 1,2,3,4,5,6,7,8,9 Λ: Γιατί τότε πρέπει να μετρήσεις όλους αυτούς τους αριθμούς…

Ε: Εντάξει, πώς ήξερες όμως ότι δεν έπρεπε να μετρήσεις όλους αυτούς τους αριθμούς? Λ: Γιατί δεν… Να, δεν πρέπει να μετρήσω αν δε θέλω να τους μετρήσω … (Siegler, 2006, σ.172)

Τι μας δείχνει αυτό το παράδειγμα? Με βάση τα παραπάνω γιατί νομίζετε ότι έχει νόημα η από κοινού επίλυση προβλημάτων?

Παράδειγμα 2: Δείτε το παρακάτω παράδειγμα προβλήματος προς επίλυση και σκεφτείτε πώς θα μπορούσε να το επιλύσει ένα παιδί πρώτης σχολικής ηλικίας. Τι πρέπει να κατανοήσει? Τι πρέπει να μπορεί να κάνει?

Απάντηση: Τρίγωνο + Φεγγάρι Γιατί? Πώς θα μπορούσατε να το βοηθήσετε?

Παράδειγμα 3 Στο τέλος ενός θεάματος οι ηθοποιοί μοίρασαν σε κάθε παιδί ένα φυλλάδιο με τα αντικείμενα-σύμβολα του θεάματος. Ο εκπαιδευτικός ετοίμασε ένα φύλλο εργασίας με σχέδια που απεικονίζουν αυτά τα αντικείμενα καθώς και ετικέτες με τις λέξεις... Πρόσθεσε μια -δυο άσχετες λέξεις ανάμεσα στις ετικέτες. Στην τάξη μέσα είχε αναρτήσει μια αφίσα με τις εικόνες και από κάτω τις αντίστοιχες λέξεις… Τοποθέτησε τα παιδιά στα τραπεζάκια τους, δίπλα στην αφίσα. Μπροστά τους έχουν το φύλλο εργασίας και τις ετικέτες.

Εκφώνηση. Συλλογική προφορική εργασία. Κοιτάξτε το υλικό που βρίσκεται μπροστά σας. Τι κατά τη γνώμη σας θα σας ζητηθεί να κάνετε; Ο εκπαιδευτικός παροτρύνει τα παιδιά να εκφραστούν, να προτείνουν μια δική τους διατύπωση. Όταν ένα παιδί δίνει μια σωστή και αρκετά σαφή διατύπωση, ο εκπαιδευτικός ζητά από τα υπόλοιπα παιδιά να ακούσουν προσεκτικά. Λέει: «Ακούστε τον Χ, θα μας πει ποια δουλειά πρέπει να κάνετε».

Αν χρειάζεται τους δίνουμε την εκφώνηση/ζητούμενο. «Έχεις στο φύλλο εργασίας σου αντικείμενα του θεάματος που είναι σχεδιασμένα και τα ονόματα αυτών των αντικειμένων που είναι γραμμένα πάνω στις ετικέτες. Πρέπει για κάθε αντικείμενο να ενώσεις το σχέδιο και την ετικέτα με το όνομα».

Όταν όλα τα παιδιά έχουν τελειώσει τη δραστηριότητα τους ζητάμε να συγκρίνουν τα αποτελέσματά τους. Για την επαλήθευση μπορούν: -Να ανατρέξουν στην αφίσα της τάξης τους - να ξαναπάρουν το φυλλάδιο -να ζητήσουν από τον ενήλικα να τους διαβάσει τις λέξεις

Εκπ. Θα παρατηρήσετε το υλικό που σας έχω δώσει και θα μου πείτε Εκπ. Θα παρατηρήσετε το υλικό που σας έχω δώσει και θα μου πείτε....κ ατά τη γνώμη σας ποια είναι η δουλειά που πρέπει να κάνετε;   Β. Πρέπει να τα βάλουμε εδώ στις θέσεις Εκπ. Τι βάζουμε στις θέσεις; Β. Από αυτά... Εκπ. Mohamed θέλεις να μας πεις; Β. Εγώ ξέρω, αυτά τα βάζουμε εδώ Εκπ. Θα μπορούσες να το πεις καλύτερα Λ. Α υτά τα βάζουμε στις θέσεις, στη σειρά... Εκπ. Τι είναι «αυτά»; Β. Λέξεις...

Λ. Βάζουμε τις λέξεις στις θέσεις τους και μετά κοιτάμε. Β. Όχι, μετά τελειώσαμε Λ. Κοιτάμε αν είναι καλά βαλμένο Εκπ. Ωραία, κοιτάμε αν είναι καλά βαλμένο. Μπορείς να μας πεις ποια είναι η δουλειά που έχουμε να κάνουμε; Α. Κοιτάμε, παίρνουμε και βάζουμε. Γ. Βάζουμε τις ετικέτες με τη σειρά στις ζωγραφιές. Εκπ. Όλοι μαζί θα ξανακούσουμε τον Γ. Θα ξαναπεί ποια είναι η δουλειά που έχουμε να κάνουμε. Μπορείς να μας ξαναπείς όλη τη δουλειά που έχουμε; Γ. Βάζουμε τις ετικέτες με τη σειρά των εικόνων.

Εκπ. Δηλαδή; Λ. Ένα φόρεμα ........................ Γ. Όταν τελειώσουμε βάζουμε κόλλα. Α. Το πιάνο Εκπ. Τι θα κάνεις με το πιάνο; Α. Θα ψάξω την ετικέτα Β. Θα ψάξει και την κόλλα. Μ. Την ετικέτα για να τη βάλουμε στη σειρά Εκπ. Πρέπει να βρεις την ετικέτα στην οποία είναι γραμμένο.... Α. +Μ+Γ …Που είναι γραμμένο πιάνο Εκπ. Και μετά τι ψάχνεις; Β. Μετά το πουλί. Το δικό του φύλλο είναι ανάποδα. Εκπ. Το δικό του φύλλο είναι ανάποδα; Β. Κοίτα, δεν είναι το ίδιο.

Εκπ. Όχι. Κανένας δεν έχει το ίδιο ακριβώς φύλλο με τον. άλλο Εκπ Όχι! Κανένας δεν έχει το ίδιο ακριβώς φύλλο με τον άλλο. Έχετε όλοι αντικείμενα από την παράσταση, αλλά δεν είναι με την ίδια σειρά. Λ. Κοίτα! Αυτό είναι αυτό! Εκπ. Για μια τελευταία φορά ακούμε τη δουλειά που έχουμε να κάνουμε και μετά ξεκινάμε. Α. Βάζουμε την ετικέτα του πιάνου πάνω στο πιάνο. Β. Γράφουμε λέξεις. Εκπ. Ποιος , ποιες λέξεις; Β. Από αυτά. Εκπ. Εδώ ψάχνεις, ποιες λέξεις; Β. Την καρέκλα..... Εκπ. Λοιπόν σας αφήνω να δουλέψετε

Α. Εγώ την ρόμπα τη βάζω κατευθείαν. Β. Κοίτα, έβαλα μια λέξη. Λ. Εδώ λέει «πιάνο» Γ. Α! Κατάλαβα. Η. Εγώ δεν κατάλαβα Εκπ. Λείπουν λέξεις; Β Δεν έχω τα ίδια με τον Γ. Λ. Μου λείπουν μόνο 2. Εκπ. Σου λείπουν 2 ετικέτες; Γ. Είναι εντάξει; Είναι στη σειρά; Εκπ. Δεν ξέρω για ποια σειρά μου μιλάτε.... Γ. Των ετικετών για να λέμε....

Εκπ. Για να λέμε τι; Τι λένε οι ετικέτες; Για παράδειγμα, Εκπ. Για να λέμε τι; Τι λένε οι ετικέτες; Για παράδειγμα, αυτή τι λέει; Δε σου λέω να της αλλάξεις θέση, απλά να μου πεις τι λέει Μ. Έκανες λάθος. Γ. Ήταν το πουλί Εκπ. Εδώ λέει το πουλί, λοιπόν το βάζεις μαζί με τη ρόμπα. Β. Σαχλαμάρες....Εδώ γράφει το πουλί Εκπ. Λ οιπόν συγκρίνετε, κοιτάξτε αυτά που έχετε κάνει Γ. Η ρόμπα. Μ. Η ρόμπα. Εκπ. Στον Γ: Μπορείς να μας εξηγήσεις πώς τα βρίσκεις; Γ. Κοιτάω καλά, αλλά δεν τα καταφέρνω Εκπ. Τι κοιτάς; Γ. Κοιτάω καλά τα σχέδια, τις ετικέτες αλλά δεν τα βρίσκω Εκπ. Εντάξει

Γ. Βρήκα μόνο αυτή Εκπ στον Α. Μπορείς να μας πεις τι κάνεις για να τα βρεις; Α. Κοιτάω το μοντέλο. Εκπ. Ποιο μοντέλο; Α. Αυτό στον τοίχο. Μ. Εγώ δεν το κοίταγα! Εκπ. Δεν το κοίταγες, αλλά μπορείς τώρα Μ. (Αλλάζει μερικές ετικέτες) Εκπ. Ο Α. πρότεινε να κοιτάμε το μοντέλο…

Σχολιάστε το παραπάνω παράδειγμα σε σχέση με την έννοια «στρατηγικές μάθησης».