Βιοστατιστική Ι Δείκτες αξιολόγησης διαγνωστικών μεθόδων

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Επιμέλεια Π. Τσάκωνας. 1. Ποια από τα ακόλουθα αποσπάσματα αλγόριθμων πραγματοποιούν σωστά την ταξινόμηση του πίνακα Α; ΓΙΑ i ΑΠΟ 2 ΜΕΧΡΙ Ν ΓΙΑ j ΑΠΟ.
Advertisements

Αναγνώριση προσώπου με τρισδιάστατα δεδομένα Το Πρόβλημα Παρόλο τον αριθμό των λύσεων που έχουν προταθεί κατά καιρούς, η αναγνώριση προσώπου παραμένει.
ΕΞΌΡΥΞΗ ΔΕΔΟΜΈΝΩΝ ΚΑΙ ΑΛΓΌΡΙΘΜΟΙ ΜΆΘΗΣΗΣ Κατηγοριοποίηση 4 ο Φροντιστήριο Σκούρα Αγγελική
ΚΥΤΤΑΡΙΤΙΔΑ.
Μουστάκα Φρίντα Καθηγήτρια Φυσικής Αγωγής MSc, Med, PhD.
Ασκήσεις Επαναληπτικές ασκήσεις στο μάθημα Πληροφορική 1 1.
Νίκη Βογιατζή MEd, Ειδική Παιδαγωγός Εξειδικευμένη στον αυτισμό.
Είναι ο κλάδος της Χημείας που ασχολείται με δύο κύρια ερωτήματα που αφορούν τις χημικές αντιδράσεις. Το πρώτο είναι το πως γίνεται μια αντίδραση, δηλαδή.
1 Ηλεκτρικό πεδίο Πεδίο δυνάμεων –χώρος –υπόθεμα –δύναμη Ηλεκτροστατικό πεδίο δυνάμεων –δύναμη δεν μεταβάλλεται με το χρόνο.
1 ΔΗΜΟΠΑΘΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ 5 Η (Θ) ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΕΠΙΔΗΜΙΟΛΟΓΙΚΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ.
Πετρέλαιο – Νάφθα - Πετροχημικά Χημεία Β΄ Λυκείου Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός ΜSc - Med.
Χρονικός Προγραμματισμός Έργων (Εργαστήριο) Ενότητα 2: Βασικές έννοιες στο σχεδιασμό και τη διαχείριση έργου Κλεάνθης Συρακούλης, Επίκουρος Καθηγητής,
4 ο Εργαστήριο επιδημιολογίας. Διαγνωστικές δοκιμασίες Όταν αξιολογούμε μια διαγνωστική δοκιμασία πρέπει να σκεφτούμε 3 πράγματα. Είναι χρήσιμη ; Είναι.
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΠΙΘΑΝΟΤΗΤΕΣ (1) ΔΙΔΑΣΚΩΝ: Αυλωνίτης Μάρκος ΕΞΑΜΗΝΟ Β ΄ ΙΟΝΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΤΜΗΜΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ.
Test.
Test.
ΤΡΟΠΟΣ ΖΩΗΣ ΚΑΙ ΚΑΡΔΙΑΓΓΕΙΑΚΑ ΝΟΣΗΜΑΤΑ
Εργοθεραπεία Μάθημα: Κινησιολογία
Σύγκριση ομάδων Πολλές φορές στην εκπαιδευτική έρευνα θέλουμε να συγκρίνουμε τις τιμές δύο γκρουπ, χωρίς να έχουμε κανονικές κατανομές.
ΟΔΗΓΟΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ για την υπαγωγή Επενδυτικών Σχεδίων στα Καθεστώτα Ενισχύσεων «Γενική Επιχειρηματικότητα» και «Νέες Ανεξάρτητες ΜΜΕ» του Ν.4399/2016.
ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Κανονική Κατανομή.
ΜΥΕ03: Ανάκτηση Πληροφορίας
Συστήματα θέρμανσης - Κατανομή της θερμότητας
ΔΙΑΛΕΞΗ 7 Καρδιαγγειακά προβλήματα Επείγουσες υπερτασικές καταστάσεις
ΚΛΙΝΙΚΗ ΕΠΙΔΗΜΙΟΛΟΓΙΑ
να ζήσει μέχρι και 60 μέρες χωρίς τροφή, αλλά όχι πάνω
Εκπαιδευτικό πρόγραμμα (12 ωρών)
Στατιστικές δοκιμασίες που χρησιμοποιούνται συχνά Παραμετρική δοκιμασία Αντίστοιχη μη-παραμετρική δοκιμασία Λόγος εφαρμογής Παράδειγμα t test για.
Μάθημα : Αντίληψη 13/4/16 Μαρία Κουτρομάνου.
ΕΛΕΓΧΟΙ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ ΣΕ ΠΟΙΟΤΙΚΕΣ ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Ανάλυση προβλήματος Κεφάλαιο 1.
Raphael Sandaltzopoulos, PhD, MBA
ΧΠΕ – ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 2ο Κατανόηση του έργου ΝΕΟΛΑΙΑ – ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
Δραστηριότητα: Οι μαθητές σε ομάδες να ταξινομήσουν χημικές ενώσεων με βάση τη διάλυση τους στο νερό και τη μέτρηση της αγωγιμότητας των διαλυμάτων που.
Βασικά στοιχεία της θεωρίας πιθανοτήτων
ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΟΙ ΚΙΝΔΥΝΟΙ
Κρούσεις σωμάτων.
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΑΝΩΤΑΤΗ ΣΧΟΛΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΠΜΣ «ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ΚΑΙ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΣ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ»
Άνθρωπος και Περιβάλλον
ΑΝΑΔΡΟΜΙΚΕΣ ΕΡΕΥΝΕΣ ‘ΤΑ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ ΑΣΘΕΝΩΝ ΚΑΙ ΜΑΡΤΥΡΩΝ
ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΜΕΣΩ ΔΙΑΚΟΠΤΩΝ ΔΙΑΦΥΓΗΣ
«ΗΜΕΡΙΔΑ» Περιφερειακh Ομaδα Δρaσεων Προληψησ (Π. Ο. Δ. Π
Ροπή αδρανείας.
مالیه عمومی و تعیین خط مشی دولتها منبع: دکتر جمشید پژویان
Τα μαθηματικά στους δρόμους και στα σχολεία
Θεματα γυρω απο τη μαθηματικη αποδειξη
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ Βιωματικό Μέρος
ΠΙΝΑΚΕΣ ΔΙΑΝΟΜΗΣ ΓΙΑ ΟΙΚΙΑΚΗ ΧΡΗΣΗ (ΣΥΝΕΧΕΙΑ)
Η σοκολάτα στη διατροφή μας
ΧΕΙΜΕΡΙΝΟ ΕΞΑΜΗΝΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΚΡΗΤΗΣ – ΠΤΔΕ
Εκπαιδευτικό πρόγραμμα (12 ωρών)
Βασικές αρχές μέτρησης, Μεταβλητές, Βασικές έννοιες στατιστικής
أثر بعض استراتيجيات حل المشكلات الرياضية وتكوينها
بيماريهاي ناشي از عوامل فيزيكي
Διδασκαλία με Χρήση των ΤΠΕ του Νόμου Προσφοράς
الحث الكهرومغناطيسي مؤشرات الأداء
ΦΥΛΕΤΙΚΟΣ ΔΙΜΟΡΦΙΣΜΟΣ ΕΓΚΕΦΑΛΟΥ
ΜΥΕ03: Ανάκτηση Πληροφορίας
النسبة الذهبية العدد الإلهي
Τέστ Μπανάνας Test de la banane: Κάνε κλίκ!.
Садржај Циљ вежбе Објашњење калибрације Коришћена апаратура
Проф. Др Радивоје Митровић
ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ Δομή και λειτουργία Καρδιακός Μυς
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ ΤΜΗΜΑ ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗΣ
ΕΝΟΤΗΤΑ 2 – Κεφάλαιο 5: Γνωριμία με το Λογισμικό
St. Viator Mathematics Curriculum
程式設計實習第十一次上課 傅榮勝.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Βιοστατιστική Ι Δείκτες αξιολόγησης διαγνωστικών μεθόδων Θετική-Αρνητική Διαγνωστική Αξία ROC καμπύλες

Διαγνωστικές εξετάσεις Κλινικές ή εργαστηριακές Αναγνώριση ατόμου ως πάσχον από ένα νόσημα – πολλές φορές πριν από την εκδήλωση κλινικής συμπτωματολογίας Δεν είναι απόλυτα αξιόπιστες Υγιή άτομα χαρακτηρίζονται εσφαλμένα ως πάσχοντα Ασθενή άτομα διαφεύγουν Βιολογικοί δείκτες ή χαρακτηριστικά που συνδέονται με την νόσο PSA για καρκίνο του προστάτη CRP ως δείκτης μικροβιακής λοίμωξης

Κατηγοριοποίηση ατόμων που έχουν υποστεί διαγνωστικό έλεγχο Θετικό αποτέλεσμα και πάσχουν (αληθώς θετικά) Αρνητικό αποτέλεσμα και υγιείς (αληθώς αρνητικά) Θετικό αποτέλεσμα και υγιείς (ψευδώς θετικά) Αρνητικό αποτέλεσμα και πάσχουν (ψευδώς αρνητικά)

Μέθοδοι αξιολόγησης Διαγνωστικών Μεθόδων Μέθοδοι αξιολόγησης Διαγνωστικών Μεθόδων Αριθμητικοί δείκτες Ευαισθησία Ειδικότητα Θετική διαγνωστική αξία Αρνητική διαγνωστική αξία Γραφήματα ROC καμπύλες

Έστω ο ακόλουθος πίνακας συνάφειας που κατατάσσει τους ασθενείς και τους υγιείς με βάση το διαγνωστικό κριτήριο που είχαν υποβληθεί, πριν την εκδήλωση της νόσου. Νόσος + - Διαγνωστικό κριτήριο α β α+β γ δ γ+δ α + γ β + δ Ν

Τα δυνατά αποτελέσματα ενός διαγνωστικού ελέγχου.

Ευαισθησία (sensitivity) Αριθμός ασθενών που ταξινομούνται ως ασθενείς με βάση το τεστ Ολικός αριθμός ασθενών

Ειδικότητα (specificity) Αριθμός υγιών που ταξινομούνται ως υγιείς με βάση το τεστ Ολικός αριθμός υγιών

Πιθανότητα παθολογικού ? νόσος Διαγνωστικό Κριτήριο

Πιθανότητα παθολογικού Αν δεν υπάρχει καμία άλλη πληροφορία τότε: Πιθανότητα ένα άτομο να είναι παθολογικό είναι ο επιπολασμός (Ρ) της νόσου.

Θετική διαγνωστική αξία (ΘΔΑ) Πιθανότητα ένα περιστατικό να είναι όντως παθολογικό, όταν η δοκιμασία ήταν θετική Pr [ Disease = + / Test = +] = α / (α+β)

Αρνητική διαγνωστική αξία (ΑΔΑ) Πιθανότητα ένα περιστατικό να είναι όντως φυσιολογικό, όταν η δοκιμασία ήταν αρνητική Pr [ Disease = - / Test = -] = δ / (γ+δ)

Πιθανότητα παθολογικού Γενικά ισχύει ότι: Πριν από τη διαγνωστική δοκιμασία η πιθανότητα ένα άτομο να είναι παθολογικό είναι ο … επιπολασμός της νόσου στον πληθυσμό. Όμως, Μετά από θετική διαγνωστική δοκιμασία η πιθανότητα ένα άτομο να είναι παθολογικό είναι η … θετική προγνωστική αξία Μετά από αρνητική διαγνωστική δοκιμασία η πιθανότητα ένα άτομο να είναι παθολογικό είναι η … 1 – αρνητική προγνωστική αξία

Το Θεώρημα του Bayes και οι εφαρμογές του Το θεώρημα Bayes προτάθηκε από τον T. Bayes το 1763, η μαθηματική του μορφή είναι: Το θεώρημα αυτό έχει μεγάλη αξία γιατί μας επιτρέπει να υπολογίσουμε εκ νέου μια πιθανότητα βασιζόμενοι σε μια νέα πληροφορία. P(B/A) P(A) P (A/B) = P(B/Α)P(A)+P(B/¯A)P(¯A)

Θετική Διαγνωστική αξία Από όλα τα άτομα που βρέθηκαν θετικά σε μια διαγνωστική εξέταση, το ποσοστό αυτών που είναι αληθώς θετικοί καλείται θετική διαγνωστική αξία και εξαρτάται από τον επιπολασμό (P) της νόσου.

Θετική Διαγνωστική αξία

Σύγκριση, αξιολόγηση διαγνωστικών κριτηρίων Καμπύλες ROC (Receiver Operating Characteristic curve)

Σύγκριση, αξιολόγηση διαγνωστικών κριτηρίων Καμπύλες ROC (Receiver Operating Characteristic curve) Έστω όλα τα ζεύγη των τιμών: {ορθώς θετικών = ευαισθησία} Χ {ψευδώς θετικών = 1 - ειδικότητα} για ΟΛΕΣ τις πιθανές οριακές τιμές διαχωρισμού. Η καμπύλη ROC δείχνει πως αλλάζει η ευαισθησία όταν αλλάζει η ειδικότητα. Τέλεια δοκιμασία = ορθή γωνία, δηλ. ευαισθησία 100% χωρίς απώλεια στην ειδικότητα. Κακή δοκιμασία = διαγώνιος γραμμή, δηλαδή ευαισθησία 50% και ψευδώς θετικά 50%

Σχέση καμπύλων ROC και διαγνωστικής αξίας Υ N ευαισθησία 1-ειδικότητα Διαγνωστικό τεστ

Σχέση καμπύλων ROC και διαγνωστικής αξίας Υ N ευαισθησία 1-ειδικότητα Διαγνωστικό τεστ

Σχέση καμπύλων ROC και διαγνωστικής αξίας Υ N ευαισθησία 1-ειδικότητα Διαγνωστικό τεστ

Σχέση καμπύλων ROC και διαγνωστικής αξίας Υ=N ευαισθησία 1-ειδικότητα Διαγνωστικό τεστ

Σύγκριση καμπύλων ROC Το εμβαδόν κάτω από την καμπύλη (AUC) είναι ένα μέτρο της διαγνωστικής ακρίβειας του τεστ. Τέλεια δοκιμασία AUC = 1 Κακή δοκιμασία AUC = 0.5 Σύγκριση με βάση τη δοκιμασία Wilcoxon ή Mann-Whitney. Gaungqin MA, Hall WJ. Med Dedis Making 1993 Tzavellas G, Panagiotakos DB. Adv Appl Stat 2001

Υπολογισμός βέλτιστου διαχωριστικού σημείου του διαγνωστικού κριτηρίου Εμπειρικός κανόνας Μέγιστη απόσταση από τη διαγώνιο BHMA 1. εντοπισμός μέγιστης απόστασης BHMA 2. προσδιορισμός συντεταγμένων BHMA 3. εύρεση διαχωριστικού σημείου

Παράδειγμα Για τη διάγνωση της υπερτροφίας της ΑΚ εξετάστηκαν ημερήσια στοιχεία ΑΠ από 750 άτομα

Παράδειγμα Η ανάλυση των στοιχείων έδειξε ότι η μέση ΣΑΠ είχε την καλύτερη διαγνωστική αξία

Παράδειγμα Με βάση τη μεθοδολογία που αναπτύχθηκε για τιμές ΣΑΠ > 142.5 mmHg επιτυγχάνεται το βέλτιστο κρίσιμο σημείο για το διαγνωστικό κριτήριο, με ευαισθησία 70% και ειδικότητα 100-10% = 90%.

Συμπερασματικά… Ειδικότητα – Ευαισθησία: αξιολόγηση του διαγνωστικού κριτηρίου που χρησιμοποιούμε. Καλή διαγνωστική ακρίβεια, ΔΕΝ συνεπάγεται και στατιστικά σημαντική σχέση του διαγνωστικού κριτηρίου με τη νόσο. Roc καμπύλες: οπτική απεικόνιση της συνολικής διακριτικής ικανότητας μίας μεθόδου.