ISA presentation Win-win-win Papakonstantinidis model

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
1 Please include the following information on this slide: Παρακαλώ, συμπεριλάβετε τις παρακάτω πληροφoρίες στη διαφάνεια: Name Giannakodimou Aliki Kourkouta.
Advertisements

WRITING TEACHER ELENI ROSSIDOU ©Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού.
Ελληνική Βιομηχανία: προς την οικονομία της γνώσης, ΤΕΕ, Αθήνα, 3-5 Ιουλίου 2006 The Knowledge Economy and Public Administration Dr. Costis Toregas George.
ΗΥ Παπαευσταθίου Γιάννης1 Clock generation.
ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΗΣ ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑΣ “Preparing Europe for Global Competition” THE NETWORK : The Patent and Trademark Offices.
Business English Ενότητα # 2: Management Ευαγγελία Κουτσογιάννη Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ Ανώτατο Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Πειραιά Τεχνολογικού.
Week 11 Quiz Sentence #2. The sentence. λαλο ῦ μεν ε ἰ δότες ὅ τι ὁ ἐ γείρας τ ὸ ν κύριον Ἰ ησο ῦ ν κα ὶ ἡ μ ᾶ ς σ ὺ ν Ἰ ησο ῦ ἐ γερε ῖ κα ὶ παραστήσει.
WRITING B LYCEUM Teacher Eleni Rossidou ©Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού.
Διοίκηση Απόδοσης Επιχειρηματικών Διαδικασιών Ενότητα #5: Key result indicators (KRIs), Performance Indicators (PIs), Key Performance Indicators (KPIs)
Διοίκηση Τεχνολογίας Εργασία: “Sources of Innovation” Πρόγραμμα:MBA Part-Time.
Διοίκηση Τεχνολογίας Case Study: How smart connected products are transforming competition Διδάσκων: Δρ. Αγγελική Πουλυμενάκου Τμήμα: Διοικητικής Επιστήμης.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ Εισαγωγή στην Ανθρωπολογία της Τέχνης Κουλτούρα, πολιτισμός και εθνική ταυτότητα (CulturalID) Διδάσκων:
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ Θέματα Διδακτικής των Φυσικών Εννοιών Development of spatial thinking, geometry and physics. What can.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ Εκπαιδευτικά Προγράμματα με Χρήση Η/Υ Ι ΘΕΩΡΙΕΣ ΜΑΘΗΣΗΣ ΚΑΙ ΝΕΕΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ (Learning Theories and.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ Εισαγωγή στην Ανθρωπολογία της Τέχνης Κουλτούρα, πολιτισμός και εθνική ταυτότητα (CULTURE &I DENTITY.
ΕΥΡΩΠΑΪΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ. SCHOOLS OF EUROPEAN EDUCATION.
Γιώργος Μαυρομμάτης Δια - εθνική πολιτική οικονομία.
Στάδια εξέλιξης των συστημάτων ποιότητας. ΕΞΕΛΙΞΗ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΤΗΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗ ΕΛΕΓΧΟΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΔΙΑΣΦΑΛΙΣΗ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΟΛΙΚΗΣ.
24/02/031 ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΕΚΦΡΑΣΗΣ και ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΣΧΟΛΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΕΡΓΩΝ Θωμάς Πούλιος ΜΑΘΗΜΑ 2.
Ψηφιακά Παιχνίδια και μάθηση Δρ. Νικολέτα Γιαννούτσου Εργαστήριο Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας.
Διαχείριση Διαδικτυακής Φήμης! Do the Online Reputation Check! «Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου 2015» Ε. Κοντοπίδη, ΠΕ19.
ΕΤΑΙΡΙΚΗ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗ CORPORATE GOVERNANCE* * Τρόποι Διοίκησης και Ελέγχου Μεγάλων Επιχειρήσεων.
Ελληνικό Αναπηρικό Κίνημα & Οικονομική Κρίση Φ. Ζαφειροπούλου Ε.Σ.Α.μεΑ. The Greek Disability Movement & Financial Crisis F. Zafeiropoulou NCDP.
SCIENCE EDUCATION Οργάνωση εξωσχολικών επισκέψεων/δράσεων Άννα Σπύρτου Άννα Σπύρτου.
From Applying Theory to Theorising Practice Achilleas Kostoulas Epirus Institute of Technology.
Guide to Business Planning The Value Chain © Guide to Business Planning A principal use of value chain analysis is to identify a strategy mismatch between.
Guide to Business Planning The Value System © Guide to Business Planning The “value system” is also referred to as the “industry value chain”. In contrast.
3nd Training Workshop 12th of October 8:30 -16:30
the invisible hand of the “win-win-win papakonstantinidis equilibrium”
Συνεργασία για την καινοτομία και την ανταλλαγή καλών πρακτικών
«Η επίδραση του είδους ηγεσίας στη γονεϊκή εμπλοκή στην
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΩΝ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΩΝ
Ερωτήσεις –απαντήσεις Ομάδων Εργασίας
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Στάδια εξέλιξης των συστημάτων ποιότητας
Λ. Μήτρου, Επικ. Καθηγήτρια – Πανεπιστήμιο Αιγαίου Κανονιστικές και Κοινωνικές Διαστάσεις της Κοινωνίας της Πληροφορίας /3 Χειμερινό εξάμηνο
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΙΣ ΘΕΩΡΙΕΣ ΜΑΘΗΣΗΣ Μάριος Κουκουνάρας-Λιάγκης
“PROBLEM SOLVING AND DECISION MAKING”
Working Along with Key Experts
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ Β4 Σχ. Έτος:
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών Νομική Σχολή
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
Συνοδευτική Επιστολή COVER LETTER What is it? - Τι είναι αυτό;
Στρατηγική Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Οσμές στη Σχεδίαση του Λογισμικού
CYPRUS RHEUMATOLOGY SOCIETY
Ποιος: ταυτότητα του ομιλητή Τι: φύση της γλώσσας (γνώση/ χρήση)
Παγκοσμιοποίηση μύθος ή πραγματικότητα
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών Νομική Σχολή
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
Postgraduate Courses related to Clinical Criminology and Legal Psychology - Italy WE CAN – ΜΠΟΡΟΥΜΕ! Cyberbullying – Κυβερνοεκφοβισμός Δίκτυο Δράσης για.
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ
Find: φ σ3 = 400 [lb/ft2] CD test Δσ = 1,000 [lb/ft2] Sand 34˚ 36˚ 38˚
Θεωρία Παιγνίων: οι Καταλήψεις και οι Τζαμπατζήδες
Μεθόδοι επεξεργασίας Vs κατανάλωση ενέργειας
aka Mathematical Models and Applications
Study in Holland: open to international minds
ΜΠΣ: Διοίκηση & Διαχείριση
Study in Holland: open to international minds
Η Συμμετοχή των Μεταναστών στη Δημόσια Ζωή: Εμπειρίες από την Ελλάδα και την Ευρώπη Immigrant Participation in Public Life: European & Greek experiences.
ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ ‘ABC of Selling’. ΤΟ ΑΛΦΑΒΗΤΑΡΙ ΤΩΝ ΠΩΛΗΣΕΩΝ
Find: ρc [in] from load (4 layers)
Erasmus + An experience with and for refugees Fay Pliagou.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ISA presentation Win-win-win Papakonstantinidis model and its application in School Management Crisis The Corfu/DDikeoma paradigm Prof . Leonidas A. Papakonstantinidis 2010

APPLYING THE SOCIOLOGY ON THE MOVE I.S.A: XVII W.G GOTHENBURG WIN-WIN-WIN PAPAKONSTANTINIDIS MODEL IN SCHOOL MANAGEMENT CRISIS SOUTH EUROPE Prof Leonidas A. Papakonstantinidis (Ph. D) ex Director SDO July, 2010

Paper Structure School Crisis : Educational System Crisis Target Group: Teachers-Parents-Students Conflict Relations PTS vs State System Bargaining as an interactive game Behavioral Analysis (MIT) Sensitization Process – the “”C” factor win-win-win papakonstantinidis model

Multiple Complex Relations Teachers VS State impulse Rules Students VS Teachers + State Rules Parents VS State Rules + Teachers Teachers VS Students + Parents Teachers + Students VS State Rules Students + Parents VS State Rules TPS VS State Rules

The South Europe case Family Patterns : no student choices Indiscernible roles students- family No free students decisions for future no discrimination line among P.T. S Imposed by State “solutions” on students

Building Social Capital in School Communities between TSP: Teachers, Students Parents Social Network

Theoretical References J. J. Rousseau (1762 ) – Social Contract Nash (1950) : Non Cooperative Games Theory The Bargain (interactive winning strategies Coleman (1988)-Social Capital Μ. Μ. Fischer (2000) -“New Innovation Theory” –Types of knowledge and behavior Papakonstantinidis (2002) win-win-win model

Social Network A social network is a social structure made of individuals (or organizations) called "nodes," which are tied (connected) by one or more specific types of interdependency, such as friendship, kinship, common interest, financial exchange, dislike, sexual relationships, or relationships of beliefs, knowledge or prestige. School Community is such a Social Network

Social Capital - Network

Networking a School Community

The bargain Shares/ utilities

Bargain Definition Two players- Opposite interests- maximizing profit Each player make his own choices, based on instant reflection and physical cleverness in maximizing profit A utilities/shares game Do not regret a posteriori for their choice Instant reflection winning strategies – Interactive Game The “game” is defined by the result, (payoffs) not by expectations: Final definition -agreement or disagreement The more decisive to break the agreement (the more indifferent for the result, the more share in agreement The more utility for “a” the best share for “b” Mutual Respect on each-other bargaining power Maximum Social Utility Point: when U1xU2 = max

Bargaining-characteristics Defined by the payoffs, not by expectations “The more risk, the more profit”, the most determined is most likely to be the winner No underestimation of the other Social behavior is not acceptable, unfair results Result: agreement or disagreement Agreement “locks” at the max utility sum level

Utility Negotiation may lead either in agreement or disagreement Utility expresses individual choices based on individual necessities (real or fantastic) “Strategies” express choices + will, in personal level, taking into account the interaction factor Utility is the subjective and strategy is the objective factor of the same anticipation. In real terms, UTILITY expresses the “fear factor” of disagreement

Bargaining Puzzle

Bargain between 2 utilities/shares game Α utility A Share % B Utility Β Utilities Α*Β 100 75 34 25 66 1875 50 2500

If κ>1, → x* < 50, 100-x* > 50.... Notes on utilities/shares & strategies relation in a 2-part game (bargain) Pi* Qi = Ua * Ub = max U a * U b max → (U a * U b)΄ = 0 Ua = x, Ub = (100-x) k (U a * U b)΄ = [x(100-x) k ]΄ = 0 ... x*% = 100 / k+1 If κ=1, → x* = 50, 100-x* = 50 If κ>1, → x* < 50, 100-x* > 50....

x = 100 / (k+1) k = share regulator f(x) = x (100-x)k , f’(x) =0 ↔ [ x (100-x)k ]’ = 0 ↔ x*% = [ (100/k+1)] % Ua = x, Ub = (100-x)k ↔ Ua * Ub = max  [ x(100-x)k]΄ = 0 ↔ (a b)’ = a’ b + a b’} ↔ x’ (100-x)k+ x [ (100-x)k]’ = 0 ↔ ↔ 1(100-x)k + x k (100-x)k-1 = 0 ↔ xk (100-x)k-1= - 1(100-x)k ↔ x k (100-x)k-1 = - 1 (100-x)k-1 (100-x)1 ↔ ↔ xk = (100-x)1 (100-x)k-1 : [- 1 (100-x)k-1] Supposing that: (100-x)  0, τότε xk = 100-x ↔ xk + x =100 ↔ x(k+1) = 100 x = 100 / (k+1) k = share regulator

Agreement locks at the max utility point

win-win-win papakonstantinidis Model Contribution in school communities Crisis Management

The Concept

Introducing a “new” part in a 2-players game Introducing the Community (‘C” factor) i .e Common Values, Ethic, .. in a 2-part bargain as the third or invisible “bargainer” thus succeeding in creating trust conditions and building social capital

Types of knowledge transfer/ behaviors Papakonstantinidis, 2003 tacit Sympathetic Socialization codified Conceptual Externalization Procedural Internalization Systemic Networking sympathetic systemic Sensitization Strategic

Bargain between 3 utilities/shares Α Ut Sh Β Γ Share Α*Β*Γ 70 10 75 15 7000 65 30 20 50 25 32500 33 40 36000 35 26250 100 90 80

Math Solution: the “l” factor The same mathematical prove New math output, the Community concluded A 3-part shares / utilities game Community asks its “own share” – 1:3 max

Papakonstantinidis equation lim Pi(&) Qi(&) Ri(&) = max Pi Qi Ri = max Ua Ub Uc = Ua + Ub + Uc i or, how to transform a “pure competition” into the absolute cooperation, taking into account the integrated information, coming from knowledge transfer AND the sensitization process in the community, thus maximizing the bargainers’ utilities (Ua, Ub) and the Community’s utility (Uc), coming from the bargain

The intermediate position, absorbing the conflict outputs Win-win-win papakonstantinidis model as a form of sensitization process – behavioral analysis 3-Part negotiations , including the COMMUNITY “C” Factor, instead of two, at each of its stages Introducing the THIRD (or invisible part) in a bargain between TWO : sensitization The intermediate position, absorbing the conflict outputs

Win-win-win necessity New methodological model, by following key-practices based on “everyone matters”, based mainly in the Bargaining Theory Useful in explaining trends between teachers, students parents (T.S.P) during a school crisis, as well as between TPS and State Rules

win-win-win papakonstantinidis should be applied in a classroom crisis, as well as when managing a school conflict, transforming thus the school management perception from a top-down operation into a bottom-up concept, involving (A) teachers, (B) parents and (C) students in a “decision making triangle”, instead of imposing “solutions ” on students, including the State Rules

Conclusions Building Social Capital in the Education System, based on Bargaining Rules Conflict bilateral relations (state educational system/ teachers, teachers/students etc) may be arranged in the frame of a 3-part bargain, the “Community” included Conflict relations in educational field may be transferred into a 3-part bargaining problem thus rounding the corners of conflict

From Conflict relations The Corners….

……..to the new concept: win-win-win rounds the corners of a competitive bargaining conflict

Conclusions.. “Community” (the 3rd “win”) is concerned as the limit-end of the sensitization process: it is rather a behavioral analysis (step-by-step) than a strict procedural approach School Community is the field of sociological trends towards the socialization behaviour A 3-part bargain –the Community included- must be the base for trust building

2-part conflict transformation in 3-part

Α Α 2-person bargain [A] &[B] plus the sensitization process- in its limit-end- is transferred in a NEW bargaining form , by introducing the Community –”C” factor in any bargain between two ‘C” is the invisible third bargainer, thus leading the in a 3-person bargain, by the same expectation, utility and power as [A] and [B] Β C

People around a common theme Flag Theme People around a common theme

Converging individual winning strategies into a common objective Flag Theme Leader skills Local Skills Priorities Flag Theme Active civic participation- Roles Creating Team psychology Activating Endogenous Potential Converging individual winning strategies into a common objective

Entropy and win-win-win model Entropy is a measure of disorder (ataxia) Anything in Nature is going from order (low entropy) to disorder (high entropy) -the Chaos Situation The absolute chaos means the infinitive entropy Life itself has the power of negative entropy Human being has the ability to organize a system Win-win-win papakonstantinidis model may be concerned as a tool toward organizing the system 3-win model leads to low entropy by introducing the 3rd part -‘C” factor in a bargain between 2: A bargain between 2 leads to the ataxia- the chaos system: In real terms, there are no rules in a free competitive bargain: Who has the power has to prevail - there is no social intervention (i. e globalization phenomenon)

The Corfu paradigm: School Experience Case study The Corfu paradigm: School Experience 2009-2010

Research Data : by Ddikeoma NGO (2000-2009) Target Group: Students- Parent-Students (S-P-S ) Sample: 1200 high school students and parents /relations Pilot bargaining program application: Environmental protection 2-part bargaining behavior: Conflict-Competitive- Selfish 3-win model application-including the “C” factor- as a “game” Methodology: Questionnaire - close & open questions (15) before and after the 3-win model been applied/Cross-questions Flag theme: the way toward sensitization Measuring the Competitive trends vs synthesis The Quality of S-P-S relations

The game Competitive trends – conflicts - indifference Gathering people around the table-flag theme Express your differences Ask yourself about your right Find the points of common perception Behavioral analysis, based on knowledge synthesis Externalization-internalization- sensitization networking- strategic: steps toward cooperation Working together on Environmental Protection

3-win before and after application Before win-win-win papakonstantinidis model Selfish – Conflict Relations S-P-S (72%- 28%) Indifference – ataxia (high entropy) – confusion (80% Low Environmental quality After the 3-win or Sensitization Process Interesting on common goal (environment) (67%- 33) Organizing the place intervention-low entropy Cooperation→∞ instead of conflict (flag theme) 88% Building Social Capital, social trust, social cohesion

Thank you

The End

Types of knowledge transfer/ behaviors Papakonstantinidis, 2003

Agreement locks at the max utility point

The Concept

Σκιαγράφηση του Ευρωπαϊκού αστικού συστήματος (Α. Ιστορικά στοιχεία) Ρωμαϊκή Εποχή Μεσαίωνας Αναγέννηση Πρώιμος καπιταλισμός Βιομηχανική Επανάσταση Μοντερνισμός/φορντισμός Μεταμοντερνισμός, σύγχρονη ιστορία

Σκιαγράφηση του Ευρωπαϊκού αστικού συστήματος (Αγγλία) Ολοκληρωμένη διαχείριση χρήσεων γης και ανάπτυξης (εκτός γεωργικής και δασικής γης) διαχωρισμένη όμως από τον οικοδομικό έλεγχο, τον έλεγχο ρύπανσης και τις μεταφορές. Ελαστικότητα και ευελιξία στην λήψη αποφάσεων – οι εθνικές και περιφερειακές οδηγίες και τα τοπικά εργαλεία πολιτικής αποτελούν βασικές αναφορές αλλά δεν είναι δεσμευτικές. Αστικός σχεδιασμός στα πλαίσια της πράσινης πόλης-κήπου , ήδη από τις αρχές του 20ου αιώνα. Δεν υπάρχουν εθνικά ή περιφερειακά σχέδια χρήσεων γης αλλά γενικές οδηγίες (guidance) δημοσιεύονται από την κεντρική κυβέρνηση για τις περιφέρειες και για αρκετά θέματα πολιτικής Οι αποφάσεις λαμβάνονται από τους πολιτικούς εκπροσώπους μετά από εισήγηση των «planning officers πολεοδόμων στελεχών της διοίκησης και υπάρχει ελάχιστη δικαστική ανάμειξη. Κτηματολόγιο από τον 11ο αιώνα Υπάρχει κατοχύρωση χωριστής επαγγελματικής τάξης πολεοδόμων – χωροτακτών (planners) με σημαντική επιρροή στην εκπαίδευση των πολεοδόμων – χωροτακτών. Υπάρχει έμφαση στον περιορισμό της αστικής επέκτασης «urban containment»

Σκιαγράφηση του Ευρωπαϊκού αστικού συστήματος (Γαλλία) Πολύπλοκο αλλά λειτουργικό σύστημα αστικού και χωρικού σχεδιασμού με έμφαση στο περιβάλλον και στην περιφερειακή ανάπτυξη Κτηματολόγιο από το 1807 Αρνητικά και θετικά αποτελέσματα του μοντερνισμού Σημασία στην διαβούλευση και στις δημοκρατικές διαδικασίες από οριζόντιους κρατικούς και αυτοδιοικητικούς φορείς Απλότητα του πολεοδομικού σχεδιασμού Γενικός περιφερειακός επιθεωρητής για θέματα χωροταξίας Ύπαρξη φορέα εθνικού χωρικού σχεδιασμού με διευρυμένες αρμοδιότητες και στον στρατηγικό σχεδιασμό

Σκιαγράφηση του Ευρωπαϊκού αστικού συστήματος (Γερμανία) Πολυκεντρική αστική ανάπτυξη σύμφωνα με το μοντέλο του Cristaller Πολλές μικρές πόλεις και λίγες μεγάλες. Ανταγωνισμός μεταξύ των ομόσπονδων κρατιδίων Απλότητα στον αστικό και πολεοδομικό σχεδιασμό με ιδιαίτερη έμφαση στο περιβάλλον Ενδεικτικό της προσήνειας στον νόμο είναι ότι μόλις τώρα επιτράπηκε η κατοικία στις σοφίτες. Το Βερολίνο, από τις πιο ενδιαφέρουσες αρχιτεκτονικά πόλεις της Ευρώπης.

Σκιαγράφηση του Ευρωπαϊκού αστικού συστήματος (ΣΑΚΧ) Χαλαρή ιεραρχία στον σχεδιασμό Πολυκεντρική βιώσιμη ανάπτυξη Προτεραιότητα στην διαβούλευση και την συναπόφαση Σε επίπεδο κρατών μελών – ΕΕ αλλά και περιφερειών – ΕΕ. Μείωση της επίδρασης των παγκόσμιων πόλεων και αναβάθμιση των περιφερειακών αστικών κέντρων

Σκιαγράφηση του Ευρωπαϊκού αστικού συστήματος (θεωρίες αστικής ανάπτυξης για τον Ευρωπαϊκό χώρο) Κλασική οικονομική σχολή κεντρικοί τόποι του Cristaller

Κλασική οικονομική σχολή κεντρικοί τόποι του Cristaller

Σκιαγράφηση του Ευρωπαϊκού αστικού συστήματος (θεωρίες αστικής ανάπτυξης για τον Ευρωπαϊκό χώρο) Κλασική οικονομική σχολή Μαρξιστική προσέγγιση Οικολογική σχολή

Οικολογική σχολή Μοντέλο των ομόκεντρων κύκλων

Σκιαγράφηση του Ευρωπαϊκού αστικού συστήματος (θεωρίες αστικής ανάπτυξης για τον Ευρωπαϊκό χώρο) Θεωρίες της διάχυσης της: Τεχνολογίας Οικονομικής λειτουργίας Ιεραρχικά μοντέλα διάχυσης

Σκιαγράφηση του Ευρωπαϊκού αστικού συστήματος (θεωρίες αστικής ανάπτυξης για τον Ευρωπαϊκό χώρο) Σύγχρονη θεωρία διάχυσης και κλασικής οικονομικής σκέψης (Το ιεραρχικό μοντέλο του Sir Hall). Στροφή στον τριτογενή τομέα Ιεραρχία των παγκόσμιων πόλεων Ανταγωνισμός μεταξύ των περιφερειακών αστικών κέντρων Σημασία του χωρικού σχεδιασμού και της κουλτούρας.

Συμπεράσματα Πρωτογενείς δυνάμεις Οικονομία Εξουσία Κουλτούρα Παράγωγες δυνάμεις Οικονομικής φύσεως Εξουσίας Κουλτούρας-τεχνολογίας

Το ελληνικό αστικό σύστημα Κατανομή αστικού περιβάλλοντος και δυνάμεις διαμόρφωσης του. Χωροταξία και συγκεντρωτισμός Αναπτυξιακός χωρικός σχεδιασμός Ιστοσελίδα του ΥΠΕΚΑ για την πολεοδόμηση.

Ο Επιχειρησιακός σχεδιασμός των ΟΤΑ (Θεσμικό πλαίσιο) Αγγλικό, Γαλλικό, Γερμανικό. Ευρωπαϊκή Ένωση Ελληνικό θεσμικό πλαίσιο (δυνατά – αδύνατα σημεία)

Ο Επιχειρησιακός σχεδιασμός των ΟΤΑ (τάσεις – πραγματική κατάσταση) Ανεπαρκής έλεγχος και διαβούλευση Προγράμματα «κονσέρβα» Ανεπάρκεια του θεσμικού πλαισίου Ασυνέχεια ετησίων προγραμμάτων δράσης και προϋπολογισθέντων δράσεων.

Ο Επιχειρησιακός σχεδιασμός των ΟΤΑ (Το θεσμικό πλαίσιο του «Καλλικράτη») Επιτροπές διαβούλευσης Περιφερειακή επιτροπή Υπηρεσία εποπτείας των ΟΤΑ με ισχυρές αρμοδιότητες.

Αντί επιλόγου Ευκαιρίες που παρέχει ο «Καλλικράτης» Απειλές για τον «Καλλικράτη»

Παραδείγματα ελληνικού χωρικού σχεδιασμού

Παραδείγματα ελληνικού χωρικού σχεδιασμού

Παραδείγματα ελληνικής οικιστικής ανάπτυξης Παραδείγματα ελληνικής οικιστικής ανάπτυξης