ΨΥΧΟΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΜΟΝΑΔΑ ΠΡΟΛΗΨΗΣ ΚΑΤΑ ΤΩΝ ΕΞΑΡΤΗΣΙΟΓΟΝΩΝ ΟΥΣΙΩΝ ΚΑΙ ΤΟΥ AIDS ΔΗ.ΜΟ.Π. «ΝΙΚΟΣ ΜΩΡΟΣ» «Η Πρόληψη Τόπος Συνάντησης και Συναπάντησης για τη Συνερασία,
Advertisements

Ο ΦΟΒΟΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΘΑΝΑΤΟ ΣΤΗΝ ΤΡΙΤΗ ΗΛΙΚΙΑ
Αφράτη Αναστασία Φοιτήτρια Ιατρικής
ΠΑΡΗΓΟΡΗΤΙΚΗ ΦΡΟΝΤΙΔΑ ΣΤΗΝ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑ
Η ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΩΣ ΠΑΡΑΓΟΝΤΑΣ ΒΕΛΤΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΗΣ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ANIMUS A.E Πάρις.
Ενημερωτική Εκδήλωση στο πλαίσιο υλοποίησης του Έργου: «Τοπικό Σχέδιο Δήμου Ηλιούπολης για την Κοινωνική Ένταξη Ευάλωτων Ομάδων» Ενημερωτική Ημερίδα Ωφελουμένων.
«Εξαρτήσεις…τις χρειάζομαι;»
Φροντίδα του Ογκολογικού ασθενούς στην Κοινότητα
Ευδοξία Παναγιωτίδου Ψυχολόγος Α’ ΚΕΔΔΥ Θεσσαλονίκης Τρίτη,
ΠΑΙΔΕΣ ΕΝ ΔΡΑΣΕΙ ΜΙΑ ΕΘΕΛΟΝΤΙΚΗ ΟΜΑΔΑ ΜΙΑ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ ΠΡΑΚΤΙΚΗΣ.
Εταιρία Ψυχοκοινωνικής Υγείας του Παιδιού και του Εφήβου
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΗΣ ΝΟΣΗΛΕΥΤΡΙΑΣ ΣΤΗΝ ΑΙΘΟΥΣΑ ΑΙΜΟΚΑΘΑΡΣΗΣ
Ένταξη /ενσωμάτωση παιδιών με ιδιαιτερότητες/ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες Η. Ε. Κουρκούτας.
Τα συναισθήματα των περιθαλπόντων των ασθενών με νόσο Alzheimer και η αντιμετώπισή τους.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ ΤΜΗΜΑ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ & ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ «ΦΥΛΟ ΚΑΙ ΝΕΑ ΕΡΓΑΣΙΑΚΑ.
Ερευνητική Εργασία (Project) τμήματος Α2
ΝΟΣΟΣ PARKINSON Εργασία: Άννα Μ..
Ερευνητικη εργασια: «ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΚΑΙ εξαρτησεισ»
Η ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΑ ΤΩΝ ΨΥΧΙΚΩΝ ΔΙΑΤΑΡΑΧΩΝ. ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΑ ΨΥΧΙΚΩΝ ΔΙΑΤΑΡΑΧΩΝ: ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ Άνδρας 38 ετών, έγγαμος. Προοδευτικά επιτεινόμενη κατάθλιψη τις τελευταίες.
ΣΧΕΣΕΙΣ ΜΕ ΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΜΑΣ
Ψυχολογικά προβλήματα στη μονάδα τεχνητού νεφρού Αγγελική Κοντόλια, Ασκούμενη κοινωνική λειτουργός.
H ψυχολογία του αρρώστου απέναντι στην εγχείρηση Μαγιόγλου Παναγιώτα ΑΣΠΑΙΤΕ 2010.
Ο ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΟΣ ΨΥΧΟΛΟΓΟΣ. Ρόλος και Λειτουργίες  Θεραπευτικός ή αποκατάστασης  Προληπτικός  Εκπαιδευτικός.
ΘΕΜΑ : Υπάρχουν εξαρτημένοι χρήστες του διαδικτύου ; Ποιοι μπορούν να θεωρηθούν εξαρτημένοι από το διαδίκτυο, ποια είναι τα συμπτώματα, ποιες οι αιτίες.
 Τα περιστατικά σχολικού εκφοβισμού έχουν γίνει μέρος της καθημερινότητας μας.  Οι επιθέσεις τις περισσότερες φορές αναίτιες πληθαίνουν.  Οι υποστηριχτές.
ΤΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΚΑΙ Η ΣΚΟΤΕΙΝΗ ΠΛΕΥΡΑ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ
ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΛΗΨΗΣ ΤΡΟΦΗΣ
Μοντέλο Μακροχρόνια Φροντίδας κατά H.E. Wagner
ΠΑΧΥΣΑΡΚΙΑ.
Υγειά και Ποιότητα ζωής Η ποιότητα ζωής είναι ένα πολυδιάστατο φαινόμενο -Μετά τον 2ο Παγκόσμιο πόλεμο στην Αμερική ο όρος ποιότητα ζωής εκφράζει την.
ΑΛΚΟΟΛΙΣΜΟΣ.
ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗ ΦΡΟΝΤΙΔΑ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ
Οικογενειακές σχέσεις Ψυχολογική προσέγγιση
ΚΑΡΚΙΝΟΣ. Ο ΠΟΛΕΜΟΣ ΚΑΤΑ ΤΟΥ ΚΑΡΚΙΝΟΥ  ΑΠΟ ΤΟ 1985 Η ΕΥΡΩΠΑΙΚΗ ΕΝΩΣΗ ΕΧΕΙ ΚΥΡΗΞΕΙ ΤΟΝ ΠΟΛΕΜΟ ΚΑΤΑ ΤΟΥ ΚΑΡΚΙΝΟΥ. Ο ΕΥΡΩΠΑΙΚΟΣ ΚΩΔΙΚΑΣ ΚΑΤΑ ΤΟΥ ΚΑΡΚΙΝΟΥ,
ΨΥΧΟΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ Χρήστος Ν. Χριστόπουλος, MD Ακτινοθεραπευτής - Ογκολόγος Ογκολογική Νοσηλευτική ΑΤΕΙ Πάτρας 2009.
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΠΑΙΔΟΨΥΧΙΑΤΡΙΚΩΝ ΤΜΗΜΑΤΩΝ ΣΕ ΓΕΝΙΚΑ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΑ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΙΔΟΨΥΧΙΑΤΡΟΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΡΙΑ ΠΑΙΔΟΨΥΧΙΑΤΡΙΚΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ, Γ.Ν.Π. «Π. & Α. ΚΥΡΙΑΚΟΥ»
ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΕΑΡΙΝΟ ΕΞ Η εργασία πραγματοποιήθηκε από τις φοιτήτριες: ΜΑΤΣΑ ΜΑΡΙΑ ΚΑΣΜΙΡΙΔΟΥ ΑΜΑΛΙΑ-ΕΙΡΗΝΗ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΑΚΗ ΚΛΕΛΙΑ.
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη Ενότητα 1: Εισαγωγή – Ψυχική Υγεία – Ψυχική Διαταραχή. Κοτρώτσιου Ευαγγελία, Καθηγητής, Τμήμα Νοσηλευτικής, T.E.I. Θεσσαλίας.
Η ΚΑΤΑΘΛΙΨΗ ΣΤΟΥΣ ΗΛΙΚΙΩΜΕΝΟΥΣ. ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΜΟΣ ΚΑΤΑΘΛΙΠΤΙΚΟΥ ΕΠΕΙΣΟΔΙΟΥ 1.Καταθλιπτική διάθεση. 2.Απώλεια ενδιαφέροντος και ευχαρίστησης. 3.Μειωμένη ενέργεια.
Διεπιστημονική Προσέγγιση της Παιδικής Σεξουαλικής Κακοποίησης Αθηνά Σπανάκη – Κοχιαδάκη Ιατρός, Βιοπαθολόγος Αντιδήμαρχος Κοινωνικής Πολιτικής Δήμου Ηρακλείου.
Η ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΗΝ A’ ΝΕΥΡΟΛΟΓΙΚΗ ΚΛΙΝΙΚΗ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΑΘΗΝΩΝ Στελέχωση Υπηρεσίας: Μάρκος Ζαχαρής, ΤΕ Κοινωνικός Λειτουργός, Υπεύθυνος Κοινωνικής.
Η Ψυχιατρική Κλινική του Αιγινητείου Νοσοκομείου υπήρξε πάντα πρωτοπόρα στην εισαγωγή των νέων Ψυχιατρικών Θεραπευτικών μεθόδων στην Ελλάδα αλλά και στην.
1 ΕΠΙΒΑΡΥΝΣΗ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΩΝ ΥΓΕΙΑΣ Χρήστος Ν. Χριστόπουλος, MD Ακτινοθεραπευτής - Ογκολόγος Ογκολογική Νοσηλευτική ΑΤΕΙ Πάτρας 2009.
ΣΧΟΛΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ Σειρά παραδόσεων Στέφανος Φ. Βασιλόπουλος Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Τηλ.:
Σκοποί αγωγής υγείας-συμβουλευτικής  Διατήρηση σωματικής ισορροπίας ατόμου: υγιεινή, διατροφή, άσκηση  Διατήρηση ψυχικής-κοινωνικής ισορροπίας ατόμου-
Ηθικές ευθύνες του νοσηλευτή Προαγωγή της υγείας Πρόληψη της νόσου Αποκατάσταση της υγείας Ανακούφιση εκείνων που υποφέρουν.
Εθισμός στο Διαδίκτυο.
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΣΥΝΕΔΡΙΩΝ ΚΑΙ ΕΚΔΗΛΩΣΕΩΝ 11
Ο ρόλος της συμβουλευτικής στη γονεϊκότητα
ΜΠΕΜΠΕΤΣΟΣ ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ Ph.D.
ΕΠΙΒΑΡΥΝΣΗ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΩΝ ΥΓΕΙΑΣ
Επιθεώρηση Συμβουλευτικής-Προσανατολισμού,
ΔΙΑΛΕΞΗ 5η Συνηγορία Υπευθυνότητα/ευθύνη Συνεργασία Στάση φροντίδας
«Διαχείριση απώλειας και πένθους στο σχολείο» Συμβουλευτική ψυχολόγος
Μάθημα 1ο ΥΓΕΙΑ - ΑΣΘΕΝΕΙΑ
ΘΑΝΑΤΟΣ ΚΑΡΚΙΝΟΠΑΘΩΝ Χρήστος Ν. Χριστόπουλος, MD
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1 Ορισμός υγείας: Στόχοι για την προώθηση της και την πρόληψη ασθένειας Mosby στοιχεία και των παραγώγων στοιχείων © 2010, 2006, 2002 από Mosby,
ΔΙΑΛΕΞΗ 10η Επαγγελματικά δικαιώματα Νοσηλευτών.
Εργασία: Συμβουλευτική σε οικογένεια με ανοϊκό μέλος
ΘΑΝΑΤΟΣ ΚΑΡΚΙΝΟΠΑΘΩΝ Χρήστος Ν. Χριστόπουλος, MD
Διεπιστημονική Προσέγγιση στη Φροντίδα Υγείας
Η αιτιολογία της εξάρτησης
Η ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ως οπλο επικοινωνιας
ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ & ΑΝΑΠΗΡΙΑ.
«Ιατρική Εκπαίδευση και εξατομικευμένα ιατρικά συστήματα»
ΑΓΧΟΣ ΚΑΙ ΧΕΙΡΟΥΡΓΙΚΗ ΕΠΕΜΒΑΣΗ
Αποσυνδετικές διαταραχές
Φροντίδα των ηλικιωμένων στην κοινότητα
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΨΥΧΟΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ Χρήστος Ν. Χριστόπουλος, MD Ακτινοθεραπευτής - Ογκολόγος Ογκολογική Νοσηλευτική ΑΤΕΙ Πάτρας 2009

ΑΣΘΕΝΗΣ – ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ (1) Οι συγγενείς/ φροντιστές πρέπει να γνωρίζουν, να κατανοήσουν και να ερμηνεύσουν το σύνολο των αναγκών του ασθενή για να μπορέσουν να είναι αποδοτικοί στα προβλήματά του. Είναι αναγκαίο επίσης η συμβολή τους να είναι όχι μόνο αποτελεσματική αλλά και όσο γίνεται λιγότερο τραυματική και ψυχοφθόρα για τους ίδιους.

ΑΣΘΕΝΗΣ – ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ (2) Το ιατρονοσηλευτικό προσωπικό, με τις προσωπικές σχέσεις που αναπτύσσει, ξέρει καλύτερα από κάθε άλλον όχι μόνο τον ασθενή, αλλά και τα πρόσωπα του οικογενειακού του περιβάλλοντος. Μπορεί να εντοπίσει το πιο πρόθυμο, το πιο ικανό, το πιο αποτελεσματικό άτομο, το οποίο θα σηκώσει το περισσότερο βάρος. Το άτομο αυτό θα πρέπει να εκπαιδευτεί σε απλές πρακτικές της οικιακής νοσηλείας και στα ψυχοκοινωνικά προβλήματα του αρρώστου

ΑΣΘΕΝΗΣ – ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ (3) Την εκπαίδευση αυτή, με απλό και κατανοητό τρόπο θα πρέπει να ασκήσει το κατάλληλα εκπαιδευμένο ιατρονοσηλευτικό προσωπικό. Λόγω δε της μεγάλης συχνότητας του νοσήματος, της χρονιότητας της νόσου, των θεραπευτικών επιτευγμάτων αλλά και των επιπτώσεων της θεραπείας είναι αναγκαία η εκπαίδευση όλου του ιατρονοσηλευτικού προσωπικού.

ΡΟΛΟΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ ΣΤΗ ΝΕΟΠΛΑΣΙΑ Η οικογένεια ενδέχεται να παρεμβαίνει στις καρκινογενετικές διαδικασίες σε πολλές χρονικές στιγμές: κατά τη σύλληψη, κατά την οποία μεταβιβάζεται το γενετικό υλικό και μαζί, πιθανώς, αρκετά ογκογονίδια κατά την πρώιμη παιδική ηλικία με θετικά και αρνητικά βιώματα

την ανατροφή και τη διαμόρφωση του χαρακτήρα με χαλαρό ή αυστηρό υπερεγώ τις έξεις και τους τρόπους ζωής την ανάπτυξη της νέας οικογένειας και το κλίμα που θα δημιουργηθεί για το ίδιο το άτομο και τα άλλα μέλη

Ειδικά θέματα Σε ψυχολογικές δοκιμασίες ασθενών με Ca τραχήλου μήτρας βρέθηκε ότι προέρχονταν από οικογένεια με μητρική επικράτηση  Σε γυναίκες με καρκίνο μαστού διαπιστώθηκαν διαταραγμένες οικογενειακές σχέσεις ή σημαντική απώλεια  (5ετία πριν τη νόσηση)  

Σε διαταραγμένες οικογενειακές σχέσεις διαπιστώθηκε καθυστερημένη προσφυγή στο γιατρό σε γυναίκες με καρκίνο μαστού Συμμετοχή στις ομάδες αποκατάστασης Σχέσεις της οικογένειας του αρρώστου με τους υγειονομικούς λειτουργούς

Ανάγκες εκπαίδευσης συγγενών Για να επισημαίνουν εγκαίρως εκδηλώσεις που θέτουν σε κίνδυνο ή χαμηλώνουν την ποιότητα ζωής των ασθενών τους Για να υποστηρίζουν κατευθυνόμενα Για να είναι πιο αποτελεσματικές οι προσπάθειές τους Για να είναι λιγότερο ψυχοτραυματική η ενασχόληση Για να μάθουν ότι υπάρχουν τρόποι και φορείς για την πολύπλευρη ατομική ή ομαδική υποστήριξη αρρώστων και συγγενών Για να μάθουν ότι υπάρχουν δικαιώματα και προσπάθειες αποκατάστασης

Εκπαίδευση του κοινωνικού σώματος Η κοινωνία πρέπει να μάθει μερικές σύγχρονες πραγματικότητες και να απαγκιστρωθεί από έμμονες ιδέες, αγκυλώσεις και στερεότυπα. Ο οικογενειακός - γενικός γιατρός είναι στο επίπεδο της κοινότητας ένας αξιόπιστος φορέας είτε για ατομική ενημέρωση, είτε για πιο οργανωμένες δράσεις. Η κοινωνική αναγνώριση και η αποφυγή περιθωριοποίησης του αρρώστου θα βοηθήσει και το ρόλο της οικογένειας/των φροντιστών

Τι μπορεί να διδαχθεί το κοινωνικό σώμα Ότι ο καρκίνος μπορεί να προληφθεί Ότι ο καρκίνος θεραπεύεται σε μεγάλα ποσοστά Ότι ο καρκίνος δεν ταυτίζεται με τον πόνο και το θάνατο Ότι οι θεραπευμένοι καρκινοπαθείς μπορούν να επανενταχθούν ισότιμα στην κοινωνία, να εργαστούν κοντά μας, να δημιουργήσουν οικογένεια, να βρουν νόημα για τη ζωή και να προσφέρουν πολλά σε πολλούς

Προβλήματα συγγενών Ίδια με εκείνα των αρρώστων Προβλήματα από τη φύση της νόσου, ως γενικής εικόνας Προβλήματα βιολογικά, ψυχολογικά, κοινωνικά Τα πρώτα, τα βιώνει ο ασθενής και ο συγγενής τα συμμερίζεται και βοηθά στην αντιμετώπιση τους.  Τα ψυχολογικά οφείλονται στη φόρτιση που προκαλεί η διάγνωση, η θεραπεία, με τις επιπτώσεις της, οι διαδικασίες επανένταξης, η αγωνία των παρακολουθήσεων, οι υποτροπές, το τελικό στάδιο κλπ. Τα κοινωνικά άπτονται οικογενειακών, επαγγελματικών, οικονομικών κ.α. ζητημάτων και βαρύνουν ίσως κάποτε σημαντικότερα τους συγγενείς από τους ίδιους τους ασθενείς.

ΨΥΧΟΛΟΓΙΚΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΑΣΘΕΝΟΥΣ ΤΕΛΙΚΟΥ ΣΤΑΔΙΟΥ Στάδιο Ι: Άρνηση της πραγματικότητας (κάτι λάθος έγινε … δεν είναι δυνατό) Στάδιο ΙΙ: Οργή ή εξέγερση (γιατί σ’ εμένα;) Στάδιο ΙΙΙ: Διαπραγμάτευση ή παζάρεμα (τουλάχιστον να μπορώ – να προλάβω…) Στάδιο IV: Κατάθλιψη Στάδιο V: Ήρεμη αποδοχή της αλήθειας (ας γίνει ότι είναι να γίνει) Kubler Ross, 1969

ΣΥΜΒΟΥΛΗ ΣΤΗ ΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΗ Ποιότητα Ζωής: είναι η αντίληψη του ατόμου που αφορά την κατάσταση της ζωής του στα πολιτισμικά πλαίσια και στα πλαίσια του συστήματος αξιών εντός των οποίων ζει και σε σχέση με τις επιδιώξεις, της προσδοκίες, τα πρότυπα, τα ενδιαφέροντα και τους στόχους που το άτομο αυτό θέτει Αναφέρεται Σε όλα τα στάδια της νόσου (διαγνωστικές δοκιμασίες, θεραπευτικούς χειρισμούς) στη περίοδο ύφεσης, και τελικό στάδιο Σε όλα τα ερευνητικά πρωτόκολλα

Κοινωνικά προβλήματα Ρόλος στην οικογένεια Φροντίδα παιδιών, συχνά με αυξημένα προβλήματα Συγγενικές και κοινωνικές πιέσεις και διχογνωμίες Αποδοχή εντάσεων και επιθετικότητας (ασθενής, παιδιά) Μοίρασμα του χρόνου σε περισσότερες ασχολίες, ίσως και σε περισσότερους χώρους Παραμέληση άλλων μελών της οικογένειας Παραμέληση επαγγελματικής απασχόλησης Διεκπεραίωση γραφειοκρατικών διαδικασιών

Οικονομικά προβλήματα Από την απουσία του ασθενούς από την εργασία του Από την παραμέληση της εργασίας των συγγενών Από ιατρικές και φαρμακευτικές δαπάνες Από δαπάνες νοσηλείας (αποκλειστικές, ποσοστά συμμετοχής, OTCs), εξετάσεων, εξαρτημάτων κλπ. Από δαπάνες μετακίνησης (συνοδεία ασθενούς, παραμονή στον τόπο νοσηλείας κ.α.)

ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΥΠΟΛΟΙΠΩΝ ΜΕΛΩΝ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ Συμμετοχή στην ενημέρωση ή την ευθύνη για την απόκρυψη της διάγνωσης. Μεταμφίεση της λύπης, της αγωνίας και των άλλων συναισθημάτων τους σε ευχάριστη συμπεριφορά, ώστε να μην καταλάβουν την αλήθεια οι ασθενείς τους. Δοσοληψίες με ιατρονοσηλευτικό και λοιπό προσωπικό Παραμέληση εργασίας και πρόσθετη οικονομική επιβάρυνση που συνεπάγεται η νόσος. Παραμέληση άλλων μελών της οικογένειας ή ευέξαπτη συμπεριφορά ως αποτέλεσμα πίεσης χρόνου και συναισθημάτων. Παραμέληση εαυτού και προβολή στον εαυτό τους φόβων για τη νόσο, είτε λόγω κληρονομικότητας είτε λόγω κοινού τρόπου ζωής.

Ψυχολογία συγγενών Μητέρα / Πατέρας των οποίων το παιδί έχει καρκίνο. Έντονα είναι τα αισθήματα ενοχής: Αμαρτίες, που έγιναν ή δεν έγιναν Για «άρρωστο» γενετικό υλικό, για κακή Κληρονομικότητα Για σφάλματα διατροφής - ανάπτυξης Για τη συμπεριφορά που είχε επιδειχτεί πριν την ασθένεια Για τη μη έγκαιρη επισήμανση των συμπτωμάτων κλπ Ανυπόστατες αιτιάσεις – προσπάθεια απενοχοποίησης μέσω επιστημονικών εξηγήσεων

Ψυχολογία οικογένειας Ψυχολογία οικογένειας Τα προβλήματα που εκθέσαμε δεν αφορούν μόνο τον ή τη σύζυγο. Επηρεάζουν την κοινή ζωή, μπορεί να οδηγήσουν σε σοβαρή διαταραχή των ρόλων και να φθάσουν κάποτε σε διάλυση της οικογένειας - συχνά η αποκατάσταση είναι πολύ δύσκολη. Ψυχοθεραπεία: Ατομική ή ομαδική. Επί μακρόν. Δραματοθεραπεία: Μέσα από κλίμα ασφάλειας και την προστατευτική απόσταση του θεραπευτικού παιχνιδιού επιδιώκεται η αποενοχοποίηση και η επίτευξη επικοινωνίας.

ΟΜΑΔΙΚΕΣ ΨΥΧΟΘΕΡΑΠΕΙΕΣ Δυνατότητα απορρόφησης των οδυνηρών συναισθημάτων και τόνωση του ηθικού Μείωση του άγχους Μεγαλύτερη ικανοποίηση (συγκριτικά προς μάρτυρες) από την εφαρμοζόμενη θεραπεία και αύξηση της εμπιστοσύνης προς τους θεράποντες Δυνατότητα συζήτησης οδυνηρών θεμάτων, όπως ο θάνατος Μείωση της κατάθλιψης Προσφορά νοήματος και ενδιαφέροντος για τη ζωή