Ενότητα 2: Η οργανωμένη δραστηριότητα στο νηπιαγωγείο Διδασκαλία και Μάθηση στο Νηπιαγωγείο: Σχεδιασμός Εκπαιδευτικών Δραστηριοτήτων Ι Ενότητα 2: Η οργανωμένη δραστηριότητα στο νηπιαγωγείο Διδάσκουσα: Βασιλική Φωτοπούλου Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία
Περιεχόμενα ενότητας Περιγραφή: Προσδιορίζεται το πλαίσιο για την υλοποίηση της πρακτικής άσκησης των φοιτητών/τριών και την οργάνωση δραστηριοτήτων στο νηπιαγωγείο. Λέξεις κλειδιά: ΔΕΠΠΣ, Πρακτική Άσκηση, Οργανωμένη/ες Δραστηριότητα/ες
Πρακτική Άσκηση και ΔΕΠΠΣ Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών για το Νηπιαγωγείο (ΔΕΠΠΣ) Εργαλείο για τον εκπαιδευτικό Λειτουργεί ως κριτήριο αξιολόγησης Βοήθεια και όχι περιορισμός
Σκοπός του Νηπιαγωγείου σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία είναι να βοηθήσει τα παιδιά να αναπτυχθούν: σωματικά συναισθηματικά νοητικά κοινωνικά μέσα στο πλαίσιο των ευρύτερων στόχων της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης Το Νηπιαγωγείο, ως φορέας κοινωνικοποίησης του παιδιού (μετά την οικογένεια), θα πρέπει να εξασφαλίζει τις προϋποθέσεις ώστε τα παιδιά να αναπτύσσονται και να κοινωνικοποιούνται ομαλά και πολύπλευρα.
Στο πλαίσιο αυτό κρίνεται απαραίτητη η ισότιμη ενσωμάτωση της Προσχολικής Αγωγής στον ενιαίο σχεδιασμό της εκπαίδευσης, δεδομένου ότι η Προσχολική Αγωγή αποτελεί αναπόσπαστο στοιχείο του εκπαιδευτικού συστήματος κάθε προηγμένης κοινωνίας και γενικευμένη αρχή.
Πρακτική Άσκηση και Δραστηριότητες (1) Η δραστηριότητα: Σχεδιάζεται λαμβάνοντας υπόψη το φυσικό και ανθρωπογενές περιβάλλον.
Πρακτική Άσκηση και Δραστηριότητες (2) Διακρίνεται από δημιουργικότητα και φαντασία (και ευελιξία του εκπαιδευτικού).
Πρακτική Άσκηση και Δραστηριότητες (3) Αξιοποιούνται ποικίλα υλικά: (π.χ.: ανακυκλώσιμα υλικά, κουτιά, χαρτοκιβώτια, αποκόμματα εφημερίδων, περιοδικών, κ.ά.).
Για το σχεδιασμό κάθε δραστηριότητας Λαμβάνουμε υπόψη το ΔΕΠΠΣ και τον Οδηγό Νηπιαγωγού (βλ.: e-class). Ανατρέχουμε στη βιβλιοθήκη του Γραφείου της Πρακτικής Άσκησης. Αξιοποιούμε το διαδίκτυο. Συνεργασία.
Στοιχεία οργανωμένης δραστηριότητας Θέμα της δραστηριότητας Παιδαγωγικός σκοπός της δραστηριότητας: Κύριος παιδαγωγικός σκοπός Επισημαίνεται ο κύριος παιδαγωγικός σκοπός που αναμένεται (π.χ.: ενίσχυση εκφραστικότητας μέσα από συγκεκριμένη ενέργεια).
Επιμέρους/Δευτερεύοντες στόχοι Αναφέρουμε επιμέρους ικανότητες, δεξιότητες ή καταστάσεις, που αναμένουμε να επιτευχθούν (π.χ. ενίσχυση της δημιουργικότητας κ.ά.) Σημείωση: Οι δευτερεύοντες στόχοι είναι παραπάνω από έναν και αναφέρονται επιγραμματικά. Συνίσταται να περιλαμβάνουν και την ψυχαγωγία των μαθητών.
Γνωστικές περιοχές – Σύνδεση και επεξεργασία σύμφωνα με το ΔΕΠΠΣ (π. χ Γνωστικές περιοχές – Σύνδεση και επεξεργασία σύμφωνα με το ΔΕΠΠΣ (π.χ.: φυσική αγωγή, εικαστικά, κ.ά.). Υλικά που χρειάζονται/ που θα αξιοποιηθούν. Μέθοδος (π.χ. συζήτηση, διάλογος, κ.ά.). Περιγραφή της δραστηριότητας: Συνοπτικά
Εισαγωγή: Ανιχνεύουμε, διαπιστώνουμε με κατάλληλες και συγκεκριμένες ερωτήσεις τις προηγούμενες γνώσεις των μαθητών. Αφόρμηση (=πρόκληση του ενδιαφέροντος των μαθητών ). Η αφόρμηση χαρακτηρίζεται από πρωτοτυπία, ιδιαιτερότητα. Έχει πολύ μικρή διάρκεια.
Κύριο μέρος: Διεξαγωγή της δραστηριότητας Κύριο μέρος: Διεξαγωγή της δραστηριότητας. Ενθαρρύνουμε τα παιδιά να μιλήσουν, να εκφραστούν, να αλληλεπιδράσουν Κλείσιμο: Τα παιδιά ολοκληρώνουν τη δραστηριότητα και αποστασιοποιούνται από αυτή. Βγαίνουν από το ρόλο. Κάθε δραστηριότητα κρίνεται σκόπιμο να αποβλέπει και στην ψυχαγωγία του μαθητή.
Οι δραστηριότητές μας: Να δίνουν ευκαιρίες στα παιδιά να χρησιμοποιούν τις γνώσεις τους. Να τους επιτρέπουν να κάνουν λάθη και αξιοποιούνται προς όφελος των μαθητών.
Να παρέχουν τη δυνατότητα εκφράζουν ιδέες, συναισθήματα, σκέψεις με πολλούς τρόπους. Να προκαλούν το ενδιαφέρον για μάθηση. Να ενθαρρύνουν τη συνεργασία και την αλληλεπίδραση των παιδιών (ΔΕΠΠΣ σσ. 586-587)
Παιδί και γλώσσα-Προφορική επικοινωνία (ομιλία και ακρόαση) Παιδί και γλώσσα-Προφορική επικοινωνία (ομιλία και ακρόαση) Ικανότητες που πρόκειται να αναπτυχθούν: Να διηγούνται/ αφηγούνται Να περιγράφουν Να εξηγούν και να ερμηνεύουν
Να συμμετέχουν σε συζητήσεις και να χρησιμοποιούν στοιχειώδη επιχειρηματολογία. Να βελτιώνουν και να εμπλουτίζουν τον προφορικό τους λόγο. Να αποκτήσουν φωνολογική επίγνωση (ΔΕΠΠΣ σσ. 593-594).
Τέλος Ενότητας
Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στo πλαίσιo του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο Πανεπιστήμιο Πατρών» έχει χρηματοδοτήσει μόνο την αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.
Σημείωμα Αναφοράς Copyright Πανεπιστήμιο Πατρών, Σχολή Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών, Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία, Βασιλική Φωτοπούλου, «Διδασκαλία και Μάθηση στο Νηπιαγωγείο: Σχεδιασμός Εκπαιδευτικών Δραστηριοτήτων Ι. Ενότητα 2: Η οργανωμένη δραστηριότητα στο νηπιαγωγείο. Έκδοση: 1.0. Πάτρα 2015. Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση: https://eclass.upatras.gr/courses/PN1566/
Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά, Μη Εμπορική Χρήση Παρόμοια Διανομή 4.0 [1] ή μεταγενέστερη, Διεθνής Έκδοση. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, διαγράμματα κ.λ.π., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό και τα οποία αναφέρονται μαζί με τους όρους χρήσης τους στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ Ως Μη Εμπορική ορίζεται η χρήση: που δεν περιλαμβάνει άμεσο ή έμμεσο οικονομικό όφελος από την χρήση του έργου, για το διανομέα του έργου και αδειοδόχο που δεν περιλαμβάνει οικονομική συναλλαγή ως προϋπόθεση για τη χρήση ή πρόσβαση στο έργο που δεν προσπορίζει στο διανομέα του έργου και αδειοδόχο έμμεσο οικονομικό όφελος (π.χ. διαφημίσεις) από την προβολή του έργου σε διαδικτυακό τόπο Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί.