ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ: ΑΝΔΡΕΑΣ ΛΙΑΝΟΣ ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ ΟΜΑΔΑ Α: ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ ΣΙΔΕΡΟΠΟΥΛΟΥ, ΑΝΑΣΤΑΣΗΣ ΤΣΑΛΑΒΟΥΤΑΣ, ΑΚΡΙΒΗ ΤΣΙΓΚΑ, ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΦΡΥΣΑΛΑΚΗΣ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΡΟΥΚΛΙΩΤΗΣ ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ: ΑΝΔΡΕΑΣ ΛΙΑΝΟΣ ΜΑΘΗΜΑ: PROJECT STOP BULLYING ΜΑΪΟΣ 2014
ΠΡΟΛΟΓΟΣ Ο σκοπός αυτής της εργασίας είναι να πληροφορήσει και να ευαισθητοποιήσει τις νεότερες γενιές σχετικά με το πρόβλημα του σχολικού εκφοβισμού. Στη σημερινή εποχή ο σχολικός εκφοβισμός απασχολεί πολλές χώρες και η κοινωνία προσπαθεί να βρει λύση στο πρόβλημα αυτό.
ΟΡΙΣΜΟΣ Ο σχολικός εκφοβισμός είναι ένα φαινόμενο νεανικής παραβατικότητας, που εμφανίζεται σε πολλές χώρες του κόσμου. Αναφέρεται στη χρήση βίας μεταξύ μαθητών ή συνομήλικων παιδιών με στόχο να προκληθεί πόνος ή αναστάτωση. Υπάρχει μεγάλη διαφορά ανάμεσα στο bullying και το «πείραγμα». Το «πείραγμα» συνήθως συμβαίνει μεταξύ φίλων και δεν περιλαμβάνει την πρόκληση σωματικού πόνου των άλλων. Αντίθετα το bullying εμπλέκει άτομα που δεν έχουν φιλικές σχέσεις.
ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΟΣ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ - ΜΟΡΦΕΣ ΒΙΑΣ .............................1/3 ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΟΣ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ - ΜΟΡΦΕΣ ΒΙΑΣ .............................1/3 Σωματικός: φυσικός τραυματισμός ή απειλή τραυματισμού προς κάποιον. Εκδηλώνεται με σπρωξίματα, σκουντήματα, αγκωνιές, γροθιές και κλοτσιές, τρικλοποδιές, χτυπήματα με αντικείμενα, τσιμπήματα και δαγκωνιές, περιορισμό του άλλου μέσω σωματικών πρακτικών. Λεκτικός: συστηματική χρησιμοποίηση υβριστικών εκφράσεων, φραστικών επιθέσεων, προσβολών και απειλών, αγενών σχολίων και ειρωνείας, χρήση παρατσουκλιών. Εκφοβισμός με εκβιασμό: εκούσια απόσπαση χρημάτων ή προσωπικών αντικειμένων, η οποία συνοδεύεται από απειλές ή και τον εξαναγκασμό σε αντικοινωνικές πράξεις.
ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΟΣ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ - ΜΟΡΦΕΣ ΒΙΑΣ .............................2/3 ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΟΣ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ - ΜΟΡΦΕΣ ΒΙΑΣ .............................2/3 Έμμεσος ή κοινωνικός: προσπάθεια για κοινωνική απομόνωση ή αγνόηση ατόμου, για άσκηση επιρροής στην ομάδα των συνομηλίκων ώστε να αισθανθούν αντιπάθεια για κάποιο συγκεκριμένο συμμαθητή τους, διάδοση κακόβουλων φημών και ψευδών. Ηλεκτρονικός: αποστολή απειλητικού ή υβριστικού υλικού μέσω του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, των υπηρεσιών MMS και SMS που παρέχουν τα κινητά τηλέφωνα και των διαδικτυακών τόπων κοινωνικής δικτύωσης, χρήση ή παραποίηση των προσωπικών δεδομένων κάποιου ατόμου, αποκλεισμός του από μια δικτυακή ομάδα, κλήσεις στο κινητό του από άγνωστο νούμερο.
ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΟΣ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ - ΜΟΡΦΕΣ ΒΙΑΣ .............................3/3 ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΟΣ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ - ΜΟΡΦΕΣ ΒΙΑΣ .............................3/3 Ρατσιστικός: διάδοση αρνητικών σχολίων εξαιτίας της καταγωγής, της κοινωνικής τάξης, της οικονομικής κατάστασης, της διαφορετικότητας. Σεξουαλικός: υβριστικά σχόλια, σκίτσα και γκράφιτι με σεξουαλικό περιεχόμενο, ανήθικες χειρονομίες, ανεπιθύμητο άγγιγμα, μέχρι και σοβαρές σεξουαλικές επιθέσεις.
ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΕΠΙΘΕΤΙΚΟΤΗΤΑ – ΑΙΤΙΕΣ ΕΚΔΗΛΩΣΗΣ ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΕΠΙΘΕΤΙΚΟΤΗΤΑ – ΑΙΤΙΕΣ ΕΚΔΗΛΩΣΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΠΡΟΒΟΛΗ ΒΙΑΣ ΑΠΟ ΤΑ ΜΜΕ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ & ΕΠΙΔΡΑΣΗ ΠΟΥ ΑΣΚΕΙ ΣΧΟΛΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΨΥΧΟΛΟΓΙΚΟ ΠΡΟΦΙΛ ΤΟΥ ΘΥΤΗ ΑΙΤΙΕΣ ΕΚΔΗΛΩΣΗΣ ΕΠΙΘΕΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗΣ
Αίσθηση ψυχικού κενού, καταπίεση Χαμηλή αυτοεκτίμηση και ανασφάλεια ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΕΠΙΘΕΤΙΚΟΤΗΤΑ – ΑΙΤΙΕΣ ΕΚΔΗΛΩΣΗΣ .....................1/3 ΨΥΧΟΛΟΓΙΚΟ ΠΡΟΦΙΛ ΤΟΥ ΘΥΤΗ κατάθλιψη στην εφηβική ηλικία που συνδυάζεται με παρορμητικές, επιθετικές αντιδράσεις Αίσθηση ψυχικού κενού, καταπίεση Χαμηλή αυτοεκτίμηση και ανασφάλεια
Το οικογενειακό περιβάλλον και η επίδραση που ασκεί ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΕΠΙΘΕΤΙΚΟΤΗΤΑ – ΑΙΤΙΕΣ ΕΚΔΗΛΩΣΗΣ .....................2/3 Το οικογενειακό περιβάλλον και η επίδραση που ασκεί ΘΥΤΗΣ ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΒΙΑΣ οι διαταραγμένες σχέσεις μεταξύ των γονιών ή μεταξύ γονιών - παιδιών οι υπερβολικές στερήσεις και οι συνεχείς απαγορεύσεις που επιβάλλουν οι γονείς στα παιδιά τους η παραμέληση ή η απόρριψη από τους γονείς η κακή διαπαιδαγώγηση και η κακομεταχείριση
Η ΠΡΟΒΟΛΗ ΒΙΑΣ ΑΠΟ ΤΑ ΜΕΣΑ ΜΑΖΙΚΗΣ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ ΤΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΕΠΙΘΕΤΙΚΟΤΗΤΑ – ΑΙΤΙΕΣ ΕΚΔΗΛΩΣΗΣ .....................3/3 ΣΧΟΛΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ έλλειψη επικοινωνιακής επαφής εκπαιδευτικών – μαθητών υπερφορτωμένο πρόγραμμα των μαθητών Η ΠΡΟΒΟΛΗ ΒΙΑΣ ΑΠΟ ΤΑ ΜΕΣΑ ΜΑΖΙΚΗΣ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ η αλλοτρίωση και παθητικοποίηση που προκαλούν τα ηλεκτρονικά παιχνίδια, η τηλεόραση και οι Η/Υ η μαζική προβολή και η ηρωοποίηση της βίας ΤΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ η αύξηση της φτώχειας, της εγκληματικότητας και του κοινωνικού ρατσισμού οι απρόσωπες σχέσεις γειτονίας το έλλειμμα φυσικού και κοινωνικού ζωτικού χώρου ΑΛΛΕΣ ΑΙΤΙΕΣ η έλλειψη σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης η ζήλια του θύτη προς το θύμα η κοινωνική συστολή του θύματος και άλλα πιθανόν “διαφορετικά” χαρακτηριστικά, όπως χρώμα δέρματος, εθνικότητα, σωματικό βάρος, εξωτερική εμφάνιση, σχολική απόδοση
Βιβλιογραφία http://www.enet.gr/?i=news.el.article&id=38047 http://3dim-tripol.ark.sch.gr/Endosxolikh%20Via.htm http://homodictyous.wikispaces.com/file/view/%CE%95%CE%BD%CE%B4%CE%BF%CF%83%CF%87%CE%BF%CE%BB%CE%B9%CE%BA%CE%AE+%CE%B2%CE%AF%CE%B1,+project.doc http://4lyk-kozan.koz.sch.gr/new/PDF/projects/ A_lyk/2012-2013_A/Z_A134/endosxoliki _via_ ereynitiki_ekthesi.pdf