Ψυχολογική υποστήριξη ασθενών με Ρευματικά Νοσήματα

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
PROMID Placebo-Controlled, Double-Blind, Prospective Randomized Study of the Effect of Octreotide LAR in the control of tumor growth in patients with Metastatic.
Advertisements

1920s ©Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού.
Τοπική αγωγή αιμαγγειωμάτων
ΠΥΡΕΤΟΣ ΠΡΩΤΕΣ ΒΟΗΘΕΙΕΣ. 8 ο Μάθημα – 08/01/2016 Πρώτες βοήθειες σε καθημερινές καταστάσεις ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΣΙΟΥΤΑ Α. ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΤΟΜΕΑ ΥΓΕΙΑΣ ΚΑΙ.
Ψυχοκοινωνικά προβλήματα παιδιών με χρόνιες σωματικές παθήσεις Μια πλήρης και συστηματική έρευνα για τις ψυχοκοινωνικές επιπτώσεις των χρόνιων σωματικών.
1 «Η ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΩΣ ΠΑΡΑΓΟΝΤΑΣ ΕΝΙΣΧΥΣΗΣ ΤΗΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΤΗΣ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ.
ΨΥΧΙΑΤΡΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΟΓΚΟΛΟΓΙΚΩΝ ΑΣΘΕΝΩΝ: ΠΡΟΛΗΨΗ, ΔΙΑΓΝΩΣΗ, ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΚΩΝ/ΝΟΣ ΑΣΗΜΑΚΟΠΟΥΛΟΣ ΨΥΧΙΑΤΡΙΚΗ ΚΛΙΝΙΚΗ ΠΝ ΠΑΤΡΩΝ.
Παπαμιχαήλ Δημήτρης MSc, BSc, RD Κλινικός Διαιτολόγος - Διατροφολόγος Τηλ : Διατροφή και Αθλητισμός.
ΧΑΛΑΡΩΣΗ ΚΑΙ ΕΛΕΓΧΟΣ ΑΓΧΟΥΣ. Η χαλάρωση είναι μία καλά δοκιμασμένη μέθοδος προσπάθειας ελέγχου του τραυλισμού και ήταν δημοφιλής το 1930 με 1940 στη Βρετανία.
Δημόσιες σχέσεις – Συμπεριφορά, δεοντολογία Διονύσης Ανανιάδης Δερματολόγος - Αφροδισιολόγος 11 ο Πανελλήνιο Συνέδριο Δερματολογίας Αφροδισιολογίας
ΔΙΕΘΝΗ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΥΓΕΙΑΣ: ΜΑΘΗΜΑ 5 ο α) Αποδοτικότητα β) Αποτελεσματικότητα Όλγα Χρ. Σίσκου RN, MSc, PhD 1.
ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΣΤΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ Παπαδόπουλος Κω/νος, MSc Καθηγητής φυσικής αγωγής.
Kάλλη Καρβέλη, M.Sc. Δικηγόρος – Ειδικός επιστήμονας ΑΠΔΠΧ Πρόσβαση στα Δημόσια Έγγραφα.
Κωστής Χαρδαλιάς Νοσηλευτής, MSc Health Informatics Υποψήφιος Διδάκτορας Τμ. Νοσηλευτικής, ΕΚΠΑ.
Τα γυναικεία γεννητικά όργανα διακρίνονται σε εσωτερικά και εξωτερικά. Εξωτερικά είναι το αιδοίο το οποίο αποτελείται από τα μεγάλα και μικρά χείλη εσωτερικά.
ΚΕΝΤΡΟ ΗΜΕΡΗΣΙΑΣ ΦΡΟΝΤΙΔΑΣ ΗΛΙΚΙΩΜΕΝΩΝ (ΚΗΦΗ) ΜΙΧΑΕΛΑ ΦΟΥΚΑΚΗ, MsC Κοινωνική Λειτουργός, Υπεύθυνη ΚΗΦΗ Δήμου Γόρτυνας.
ΠΡΟΛΗΨΗ ΝΟΣΩΝ ΠΡΟΑΓΩΓΗ ΥΓΕΙΑΣ
«ΕΦΗΡΜΟΣΜΕΝΗ ΔΗΜΟΣΙΑ ΥΓΕΙΑ» ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΔΙΠΛ. ΕΡΓΑΣΙΑΣ:
Αίθουσα Δημοτικού Συμβουλίου Δημαρχείο Θεσσαλονίκης
Προβλήματα στην παραγωγή & εξαγωγή ποιοτικών ελαιολάδων
Κανελλοπούλου Γεωργία Γεωεπιστήμονας, Msc Περιβάλλον,
ΚΑΡΔΙΑ ΚΑΙ ΑΥΤΟΑΝΟΣΑ ΝΟΣΗΜΑΤΑ ΤΟΥ ΣΥΝΔΕΤΙΚΟΥ ΙΣΤΟΥ
ΡΕΥΜΑΤΙΚΕΣ ΠΑΘΗΣΕΙΣ ΚΙΝΗΣΗ ΚΑΙ ΕΥΕΞΙΑ
ΚΣΠΜ-Οικουμενικό Πρόγραμμα Προσφύγων Αθανασία Σταθοπούλου
Εκπαιδευτικό πρόγραμμα (12 ωρών)
Αντιμετωπίζοντας τον Σχολικό Εκφοβισμό (Bullying)
ΕΓΚΕΦΑΛΙΚΗ ΠΑΡΑΛΥΣΗ Κ. Ασωνίτου.
Τριχοειδοσκόπηση –εφαρμογή στην καθημερινή κλινική πρακτική
Διοικητική Πρακτική 4ο μάθημα
ΤΟ ΚΡΑΤΟΣ ΤΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ
Η Επίδραση της Προπόνησης στη Μεταβολή του Λιπεδιμικού Προφίλ των Αθλητών Καλαθοσφαίρισης Ν. Αποστολίδης.
Κουρσαράκος Γ. Δημήτριος Σχολικός Σύμβουλος Φ.Α. ΠΕ11 (MSc)
Μαθηματικα στην κουζινα
Η Ένωση Συνεταιρισμών Νήσων Κυκλάδων και Αργοσαρωνικού
Ατομικός Φάκελος Αξιολόγησης Νηπίου (Portfolio Assessment)
Παιδιά με Σωματικές Αναπηρίες & Δυσκολίες Προσαρμογής
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΑΞΙΔΙΩΤΙΚΗΣ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑΣ Ι
Παιδιά με Σωματικές Αναπηρίες & Δυσκολίες Προσαρμογής
ΚΑΡΩΤΙΔΙΚΗ ΘΕΡΜΙΚΗ ΕΤΕΡΟΓΕΝΕΙΑ ΚΑΙ ΑΟΡΤΙΚΗ ΣΚΛΗΡΙΑ
Η έννοια του «φύλου» Βιολογικό φύλο Κοινωνικό φύλο
Βιολογία Α΄ Γυμνασίου Ανθή Αποστολίδου Φυσικός, MSc
Aggelos Banos, PhD Herakleion, Crete,
Μαρία Ξενιτίδου, Αντώνης Σαπουντζής ΔΠΘ
Μηχανισμοί Ανοσολογικής Βλάβης
Κρητοκυπριακό Λεμεσός 2017
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΣΗΜΕΙΑ-ΣΥΜΠΤΩΜΑΤΑ ΟΣΤΕΟΑΡΘΡΙΤΙΔΑΣ ΓΟΝΑΤΟΣ
Ανάπτυξη της γλώσσας Η ανάπτυξη της γλωσσικής ικανότητας περνάει από συγκεκριμένα στάδια απόκτησης γλωσσικών επιπέδων. Ο στόχος ενός παιδιού που μαθαίνει.
Άλλα είδη παραπομπής και βιβλιογραφίας.
Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας Τμήμα Ανατολικής Κρήτης
Εκπαιδευτικό πρόγραμμα (12 ωρών)
Αντιμετωπίζοντας τον Σχολικό Εκφοβισμό (Bullying)
Ειρήνη Κουφάκη Ψυχολόγος, M.sc – Επιστημονική Υπεύθυνη
ΦΡΟΝΤΙΔΑ ΚΑΙ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΠΑΙΔΙΩΝ ΜΕ ΣΥΓΓΕΝΕΙΣ ΚΑΡΔΙΟΠΑΘΕΙΕΣ Τσαλογλιδου Α.1, Κουκουρίκος Κ. 2, Κουρκούτα Λ.3 1. Επίκουρη Καθηγήτρια , Τμήμα Νοσηλευτικής,
Ο ρόλος του δεξιού καρδιακού καθετηριασμού στην εκτίμηση της επίδρασης της ειδικής φαρμακευτικής αγωγής σε ασθενείς με προτριχοειδική πνευμονική υπέρταση.
Εργαστήριο Από την απλή παρατήρηση στην αξιοποίηση των στοιχείων της
THOMAS H. CORMEN, et al., ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟΥΣ ΑΛΓΟΡΙΘΜΟΥΣ, Β΄ έκδοση, ΠΕΚ 2016,
ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
Ημερίδα στη Μνήμη του Επίκουρου Καθηγητή Ηρακλή Χαλκίδη
Jeremy M. Berg et. al., ΒΙΟΧΗΜΕΙΑ, ΠΕΚ 2017,
Παραπτωματικότητα: πρόληψη & αντιμετώπιση Μαρία Σμυρνάκη, Ψυχολόγος MSc στις Εξαρτήσεις, PhD Επιστημών Αγωγής Παν/μίου Κρήτης, Υπεύθυνη Ανοικτής Δομής.
Αρχική Εκτίμηση Ετήσιου Οικονομικού Οφέλους Περιγραφή Δράσεων Βασικοί Στόχοι – Προσδοκώμενα Οφέλη Αρχική Εκτίμηση Ετήσιου.
РАДИОАКТИВТІК.
Ομάδες προετοιμασίας γονεϊκότητας
THOMAS H. CORMEN, et al., ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟΥΣ ΑΛΓΟΡΙΘΜΟΥΣ, Β΄ έκδοση, ΠΕΚ 2016,
Jeremy M. Berg et. al., ΒΙΟΧΗΜΕΙΑ, ΠΕΚ 2017,
«ΑΣΤΕΓΟΣ ΠΛΗΘΥΣΜΟΣ» ΚΩΣΤΗΣ ΧΑΡΔΑΛΙΑΣ
Κολοστούμπης Γιώργος , BSc, MSc, PhD Μακρυγιαννάκη Κλεάνθη , RN, MSc
Διασφαλίζουμε την πρόσβαση σε οικονομική, αξιόπιστη, βιώσιμη και σύγχρονη ενέργεια για όλους Υποομάδα Στόχου 7   Σαββάκης Ηλίας, Χημικός Μηχανικός ΕΜΠ,
ΔΑΣΟΛΟΓΟΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΛΟΓΟΣ M.Sc. ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΑΓΡΙΑΣ ΠΑΝΙΔΑΣ
Jeremy M. Berg et. al., ΒΙΟΧΗΜΕΙΑ, ΠΕΚ 2017,
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Ψυχολογική υποστήριξη ασθενών με Ρευματικά Νοσήματα Δημητράκη Γεωργία Ψυχολόγος MsC, Phd(c) 8ο Κρητοκυπριακό Συμπόσιο Ρευματολογίας 28-30 Οκτωβρίου, Ηράκλειο

Δομή παρουσίασης Δυο βασικά ερωτήματα: __ Γιατί είναι σημαντική η εφαρμογή προγραμμάτων ψυχολογικής υποστήριξης; _Με ποιους τρόπους τα προγράμματα παρέμβασεις μπορούν να διευκολύνουν τους ασθενεις με ρευματικό νόσημα;;

Η προσαρμογή σε μια χρόνια ασθένεια κατά τους Stewart, Ross και Hartley (2004), αφορά τέσσερις περιοχές: τη βιολογική (κόπωση, πόνος, συμπτώματα, παρενεργειες της αγωγής) την κοινωνική (απομόνωση, σχέσεις με την οικογένεια) τη συναισθηματική (αυτο-εικόνα, εύρεση νοήματος) τη συμπεριφορά (ελέγχοι υγείας, τήρηση ιατρικών οδηγιών)

Δημογραφικά Χαρακτηριστικά RA SLE N 103 77 Gender 88% female/ 12% Male 93% female/ 7% Male Age Mean 54.27 SD 9.55 Mean 44.63 SD 10.19 Disease duration / Months 478.98 Months 810.68 Months

Ποσοστά Συμπτωμάτων Κατάθλιψης και άγχους HADS (Zigmond & Snaith, 1983) Miedany & Rasheed, 2002 Συμπτώματα κατάθλιψης 22-80% σε ασθενείς με ΡΑ Creed, 1990 (Annals of Rheumatic Disease) Διαταραχές άγχους και κατάθλιψης 20- 25% σε ασθενείς με RA

Αναπαραστάσεις της ασθένειας Τα καταθλιπτικά συμπτώματα και η αίσθηση του πόνου παρουσιάζουν χαμηλή συσχέτιση με βιολογικούς δείκτες που αφορούν την ενεργότητα της Ρευματοειδούς Αρθρίτιδας, πράγμα που υποδηλώνει τη συσχέτιση της κατάθλιψης με μη βιολογικούς παράγοντες στον πληθυσμό αυτό (Pimm, 1997) H αναπαράσταση της ασθένειας αφορά την αντίληψη που διαμορφώνει κάθε άτομο για την ασθένεια του, με σκοπό να καθορίσει το τρόπο που θα αντιδράσει απέναντι σε αυτή (Leventhal, Benyamini, Brownlee, Diefenbach, Leventahal, Patrick-Miller, & Robitaille, 1997. Leventhal, Brissette, & Leventahal, 2003. Leventhal, Leventhal, & Contrada, 1998).

Τι σημαίνει η Ρευματοειδή Αρθρίτιδα;

Τι σημαίνει η Ρευματοειδή Αρθρίτιδα;

Τι σημαίνει η Ρευματοειδή Αρθρίτιδα;

Μηχανισμοί κατανόησης της σχέσης αναπαραστάσεων με την ψυχική υγεία Mediation Model (Peacher & Hayes, 2008). RA SLE p<0.05*, p<0.01** dreaming -.04* 1.44* 2.31** -.06* coping -1.63* .04* Personal Control Anxiety

Μηχανισμοί κατανόησης της σχέσης αναπαραστάσεων με την ψυχική υγεία Mediation Model (Peacher & Hayes, 2008). ra sel R p<0.05*, p<0.01** Dreaming 1.25** -.08** Coping -1.38* .09** Treatment Control Anxiety

Μηχανισμοί κατανόησης της σχέσης αναπαραστάσεων με την ψυχική υγεία Mediation Model (Peacher & Hayes, 2008). RA SLE Dreaming Coping -.04* .95* 1.52** -.06* -1.17* .05** -2.54** .04* Personal Control Depression -0.21*

Μηχανισμοί κατανόησης της σχέσης αναπαραστάσεων με την ψυχική υγεία Mediation Model (Peacher & Hayes, 2008). RA SLE Dreaming Coping -.08* .1.06* -2.42** .09** Treatment Control Depression -0.42*

Οι συνήθεις γενικοί στόχοι παρέμβασης είναι: Μειώση της δυσφορίας και των άλλων αρνητικών συναισθημάτων Βελτίωση της ποιότητας ζωής Ενίσχυση της χρήσης λειτουργικότερων στρατηγικών αντιμετώπισης του στρες και του πόνου Βελτιώση της επικοινωνίας

Στόχοι της παρέμβασης Σε συνεργασία με τον ασθενή, πάντα σε σχέση με το πρόβλημα που έχει ζητηθεί βοήθεια Ο στόχος να βρίσκεται στο εύρος ελέγχου του ασθενούς (π.χ. Όχι να αφορά τους άλλους) Η επίτευξη του στόχου θα επιφέρει ευεργετήματα που ο ασθενής εκτιμά. Ο στόχος να είναι quick win (όσο είναι εφικτός)

Παρέμβαση στον πόνο Θεωρείται ένα πολυδιάστο και υποκειμενικό φαινόμενο ως προς την ένταση, την ποιότητα και το νόημα που αποδίδει το άτομο. Συμπεριλαμβάνει στοιχεία αισθητηριακά, γνωστικά, Συναισθηματικά, συμπεριφορικά και κοινωνικά.

Η εμπειρία του πόνου

Ενα παράδειγμα...... Γεγονός: Δεν μπορούσα να ανοίξω το βάζο Συναίσθημα: Άγχος- Απογοήτευση Σκέψη: Σε τι σημείο έχω φτάσει. Δεν μπορώ να κάνω τίποτα. Είμαι ανάπηρη Σώμα: Πόνος στα χέρια Δυσκολία αναπνοής σφίξιμο

Σχέση άγχους και πόνου Όταν είμαστε στεναχωρημένοι, αγχωμένοι ή θυμωμένοι, οι μύες του σώματος μας συστέλλονται. Όταν αυτό είναι έντονο η συστολή γίνεται ακόμη πιο έντονη με αποτέλεσμα να νιώθουμε πόνο στο στήθος, στους ώμους, το κεφάλι. Ο υπάρχων πόνος επιδεινόνεται και δημιουργείται ένας φαύλος κύκλος στρες- πόνου.

Σχέση άγχους και πόνου

Σχέση άγχους και πόνου (Van Middendorp et al., 2005. Neuroendocrine –immune relationships between emotion regulation and health in patients with rheumatoid arthritis, Rheumatology, 44, 907-911).

Σχέση άγχους και πόνου Όταν είμαστε σε έντονη πίεση αλλάζει και ο τρόπος που σκεφτόμαστε. Καταστροφολογία: «ο πόνος δεν θα σταματήσει ποτέ» Ετικετοποίηση «είμαι ανίκανη», «είμαι ανάπηρη» Αυθέραιτα συμπεράσματα «κάμια θεραπεία δεν θα μειώσει τον πόνο μου» Σκέψη του όλά ή τίποτα «δεν μπορώ να καταφέρω τίποτα πια»

Σχέση άγχους πόνου Ο πόνος επηρεάζει τη συμπεριφορά Α) Αποφυγή του πόνου Ο φόβος της αναβίωσης του πόνου οδηγεί σε αποφυγή συγκεκριμένων κινήσεων, το οποίο καταλήγει σε περισσότερο πόνο και δυσχέρεια λόγω της έλλειψης κίνησης. Β) αντοχή στον πόνο Ασθενείς που κάνουν υπερδραστηριότητα παρά την έντονη αίσθηση πόνου- ακολουθία «κακών ήμερών»

Γνωσιακή –Συμπεριφορική θεραπεία Λειτουργεί σε συνδυασμό με τη φαρμακευτική αγωγή. Γνωστική αναδόμηση για τον πόνο, από ανηπόφορο σε διαχειρίσιμο – επεξεργασία δυσπροσαρμοστικών γνωστικών προτύπων. Ενδυνάμωση συμπεριφορικών δεξιοτήτων ασθενούς. _τεχνική επίλυσης προβλήματος _τεχνικές χαλάρωσης (διαφραγματική αναπνοή, νευρομυική χαλάρωση, καθοδηγούμενη φαντασία)

Γνωσιακή –Συμπεριφορική θεραπεία _πρόγραμμα βαθμιαίας αύξησης της άσκησης/ αλλαγή του προτύπου των δραστηριοτήτων Έλεγχος της σχέσης ανάμεσα στο πόνο και την πρόληψη φαρμάκων Ευχάριστες δραστηριότητες Μείωση των συμπεριφορικά μη λειτουργικών αποκρίσεων στον πόνο (π.χ. Αποφευκτική συμπεριφορά, λανθασμένη στάση σώματος)

Γνωσιακή –Συμπεριφορική θεραπεία Διαχείριση των αρνητικών συναισθημάτων π.χ. Κατάθλιψη, απελπισία, απόσυρση. Όλη η επιτυχία της θεραπείας αποδίδεται στην προσπάθεια του ασθενούς.

Επικοινωνία Διεκδικητική συμπεριφορά σημαίνει να κατανοείς τα δικαιώματα σου και να εκφράζεις τις πεποιθήσεις σου, τα συναισθήματα σου και το τι προσδοκάς με ένα ευθύ και ξεκάθαρο τρόπο. Η διεκδικητικότητα βοηθάει να αρνηθούμε κάτι με ασφάλεια, να διαφωνήσουμε, να ζητήσουμε διευκρινησεις. Συμπεριφερόμαστε με διεκδικητικότητα, σημαίνει να εκφράζουμε τις σκέψεις μας με ταιριαστό τρόπο, σεβόμενοι των συνομιλήτη μας. Διαφέρει από την παθητική και επιθετική συμπεριφορά

Διεκδικητική συμπεριφορά Εκφράζω την άποψη μου σε α’ πρόσωπο Εκφράζω το συναίσθημα μου σχετικά με αυτό; Εκφράζω σχετικές προτάσεις που θα με έκαναν να νιώθω καλύτερα. Γενικά: _ οι προσωπικές ανάγκες έχουν αξία _μιλάμε και ακούμε _ενδυναμώνει την αυτοπεποίθηση _βελτιώνει τις σχέσεις _ισορροπία μεταξύ αναγκών και δικαιωμάτων των άλλων

Μύθοι... «Δύσκολοι ασθενείς» ‒ ανεξήγητα ιατρικώς συμπτώματα ‒δεν συμμορφώνονται στην αγωγή ‒χρησιμοιποιούν τις δομές υγείας σαν επισκέπτες (Sharpe et al., 1994. Elder et al., 2006) «Καλοί ασθενείς» ‒ακούνε ‒ζητάνε πληροφορίες μέσω σχετικών ερωτήσεων ‒θέληση να συμμορφωθούν στη θεραπεία –χρήση στρατηγικών διαχείρισης για να λύθει το πρόβλημα (Mc Creaddie & Wiggins, 2009)

Οφέλη... Λιγότερες συγκρούσεις Αντιμετώπιση άγχους Αυτο-αποτελεσματικότητα Υποστηρικτικές σχέσεις Σωματική υγεία

Σκοπός όλων των παρεμβάσεων Η ζωή πριν τη διάγνωση Η ζωή μετά την διάγνωση της ασθένειας

Σκοπός όλων των παρεμβάσεων Ποιότητα ζωής έχοντας ένα χρόνια νόσημα