Σύγχρονες εθνογραφίες του Ισλάμ Χειμεριό εξάμηνο Διδάσκουσα: Γιακουμάκη Βασιλική
Ο πληροφορητής Ισμαήλ
Αύρα νομού Έβρου
αμιγώς σουνιτικό χωριό κάτοικοι 3θ/σιο δημοτικό σχολείο παλιότερα ιεροδοδάσκαλος από Ε.Π.Α.Θ. σήμερα εκπαιδευτικοί από Π.Τ.Δ.Ε
Σουνίτες σούνα= τρόπος ζωής που ακολουθείται από πιστούς μουσουλμάνους και βασίζεται στη διδασκαλία και τις πράξεις του Μωάμεθ και στα διδάγματα του Κορανίου 4 ομάδες- δόγματα μικρές διαφορές μεταξύ τους
Σιίτες περσικό σια= βοηθός, υποστηρικτής -> Σιατ Αλί =υποστηρικτής του Αλή πολλές ομάδες Αλεβίτες= υπερασπιστές του Αλί Κιζιλμπάσηδες= κοκκινοκέφαλοι, υποτιμητικός όρος, θεωρούνται άπιστοι, άθεοι Μπεκτασήδες -> κράμα σιιτών- αλεβητών Τζαφερήτες
Διαφορές Σιιτών διαφορετικός τρόπος προσευχής μη τήρηση των 5 αρχών του Ισλάμ μοναχισμός επιπλέον ήθη κι έθιμα αποδοχή του Αλί ως Θεό από κάποιες ομάδες -> συγκρούσεις Ό,τι βασικό υπάρχει στη Θρησκεία δεν το τηρούνε, έχουν κάτι δικό τους, σα να είναι διαφορετική θρησκεία
Σιίτες στα Βαλκάνια λόγω διαφορετικού δόγματος και του τρόπου που πίστευαν δεν ταίριαζαν δεν είχαν τα ίδια δικαιώματα, θεωρούνταν κάτι σαν αλλόθρησκοι επαναστάσεις κι εξεγέρσεις κατά της Οθ. Αυτοκρατορίας απομάκρυνση από τα κέντρα, μετακίνηση στα νέα εδάφη της Οθ. Αυτοκρατορίας Ήθελαν να τους ξεφορτωθούν γι’αυτό τους έστελναν στα νέα εδάφη[...] με την απομόνωση και τις κατάλληλες πολιτικές ήρθαν πιο κοντά στους Σουνίτες
Να πω δυστυχώς; Δεν ξέρω τι να πω, εδώ το ελληνικό κράτος έχει συντηρήσει κάποια πράγματα που ίσχυαν επί Οθ. Αυτοκρατορίας. Δεν εκσυγχρονίστηκε ποτέ.
Σουνιτικό Ισλάμ σε Ελλάδα και Τουρκία: το παράδειγμα του Μουφτή ΕλλάδαΤουρκία ανώτατος θρησκευτικός εκπρόσωπος περιφέρειας δικαστικός ρόλος διορίζεται εφόρου ζωής κληρονομικό αξίωμα κάτι σαν βασιλεία τελεί θρησκευτικό γάμο, αναγνωρίζεται από το ελληνικό κράτος και είναι ο μόνος που μπορεί να τον λύσει έχει χάσει το δικαστικό ρόλο υπεύθυνος για γραφειοκρατικές διαδικασίες υπεύθυνος για τεμένη και ιερείς θρησκευτικός γάμος δεν υφίσταται
Παρόλο που έχει το αξίωμα, δεν σέβονται οι περισσότεροι το πρόσωπό του, το ρόλο του και πηγαίνουν και κάνουν πολιτικό γάμο[...] είναι είκοσι χρόνια (Μουφτής) και δεν ρωτήθηκε κανένας Μουσουλμάνος αν τον δέχεται για θρησκευτικό αρχηγό ή ηγέτη ή εκπρόσωπο.
Προσευχή και νηστεία προσευχή στο τζαμί ή αλλού, περισσότερη αξία στο τζαμί, 5 φορές τη μέρα δεν υπάρχει ο όρος «λειτουργία», προσευχές από το Κοράνι Ραμαζάνι: νηστεύεις, προσεύχεσαι Νηστεία όπως έκανε ο Μωάμεθ διττή σημασία νηστείας: εκτίμηση των υλικών αγαθών που στέλνει ο Θεός ->ισότητα, άσκηση για πνευματικά αγαθά Κουρμπάνι Μπαϊράμι:θυσιάζεις ζώα για το Θεό Σε ανάμνηση της θυσίας του Αβραάμ(του γιού του Ισμαήλ από τη δούλη Αγάρ)
Απουσία μυστηρίων ο γάμος, η περιτομή, το σαράντισμα δεν έχουν τυπική θρησκευτική τελετουργία, ούτε λαμβάνουν χώρα στο τέμενος υπάρχουν προσευχές για ειδικές περιπτώσεις πολύ απλές κηδείες – μνημόσυνα Γενικά για να καταλάβεις ο ιερέας δεν ανακατεύεται πολύσε μας, δεν είναι όπως ο αντίστοιχος παπάς που είναι σε όλα, σε εγκαίνια, σε βάφτιση, είναι ο ιερέας στο χώρο του, πας προσεύχεσαι, τέλος.
Πώς είναι να ζεις σε ένα χριστιανικό κόσμο; χριστιανοί φίλοι: στο πανεπιστήμιο, πρόβλημα η γλώσσα πρώτες επαφές με χριστιανούς λόγω γειτνίασης αίσθηση διαφορετικού στην έκφραση της πίστης Κάνανε το σταυρό τους πριν φάνε,λέγαν «Χριστέ μου, Παναγία μου», εμείς δε λέμε πολλά[...] άρχισα να σέβομαι πιο πολύ τους Χριστιανούς, αυτοί τα τηρούνε τουλάχιστον
Σε εμάς δεν είναι τόσο μεγάλη η επίδραση της θρησκείας στην καθημερινότητα, με εξαίρεση τα απαγορευμένα, όσο στον πολιτισμό.
μάθημα θρησκευτικών Μου έλεγε ο πατέρας μου ό,τι πρέπει να παρακολουθείς για να μάθεις κάποια πράγματα[...] όσο δε γνωρίζεις καλά τη βάση μιας θρησκείας πάντα θα υπάρχει φόβος, αμφιβολίες, θα νιώθεις ανασφάλεια, θα υπάρχει ξενοφοβία. καθηγητής ιερέας Ρωτούσε «εμείς το κάνουμε έτσι, εσείς; Ααα είδατε, πάρα πολλά κοινά.» είχε ενδιαφέρον, προωθούσε τη διαφορετικότητα, τη διαπολιτισμικότητα.
Η ζωή στη μειονότητα μέχρι το 1991 δεν υπήρχε ισονομία- ισοπολιτεία σχεδόν ανέφικτο να πάρεις δίπλωμα οδήγησης και να αποκτήσεις περιουσία παράπονα για τις συνθήκες ανισότητας Γίναν πολλά λάθη από το ελληνικό κράτος
Σπoυδάζοντας η μειονότητα έρχεται πιο κοντά στη χώρα που ανήκει, στην πατρίδα, στην πραγματικότητα, πώς να σου πω, και δεν επηρεάζεται από κοσμοθεωρίες και από ψεύτικες υποσχέσεις.
Ευχαριστώ για την προσοχή σας!