Πανεπιστήμιο Αθηνών / Εργαστήριο Νέων Τεχνολογιών στην Επικοινωνία, την Εκπαίδευση και τα Μ.Μ.Ε. Η επικοινωνία ως ουσιώδης παράγοντας στην ιατρική πράξη Ιατρική Ευθύνη και Βιοηθική 2013 Καθηγητής Μιχάλης Μεϊμάρης
Πανεπιστήμιο Αθηνών / Εργαστήριο Νέων Τεχνολογιών στην Επικοινωνία, την Εκπαίδευση και τα Μ.Μ.Ε. Ασθενής / συγγενικά πρόσωπα Γιατρός / παραϊατρικό προσωπικό Ιατρική πράξη Επικοινωνία
Πανεπιστήμιο Αθηνών / Εργαστήριο Νέων Τεχνολογιών στην Επικοινωνία, την Εκπαίδευση και τα Μ.Μ.Ε. χρήση επικοινωνιακών μεθόδων πρακτικών και στρατηγικών ατομικές και κοινοτικές-συλλογικές δράσεις και αποφάσεις θέματα υγείας Επικοινωνία της Yγείας
Πανεπιστήμιο Αθηνών / Εργαστήριο Νέων Τεχνολογιών στην Επικοινωνία, την Εκπαίδευση και τα Μ.Μ.Ε. προληπτική Ιατρική προαγωγή θεμάτων Yγείας διαχείριση κρίσεων σε θέματα Yγείας (επιδημίες κ.ά.) διαπαιδαγώγηση των νέων σε ένα νέο τρόπο ζωής, σε μια νέα κοσμοθεωρία του ευ ζην Επικοινωνία της Yγείας
Πανεπιστήμιο Αθηνών / Εργαστήριο Νέων Τεχνολογιών στην Επικοινωνία, την Εκπαίδευση και τα Μ.Μ.Ε. επιστημονικά πεδία της Επικοινωνίας και της Yγείας εξαγωγή συμπερασμάτων διαμόρφωση προτάσεων ανάληψη δράσεων σχετικά με την αποτελεσματική χρήση της Επικοινωνίας ως παράγοντα βελτιώσεων στον τομέα της Yγείας Ερευνητικό πρόγραμμα «Συμβολή στην Επικοινωνία της Ιατρικής Πράξης» (ΕΛΚΕ – ΕΚΠΑ 70/3/7693)
Πανεπιστήμιο Αθηνών / Εργαστήριο Νέων Τεχνολογιών στην Επικοινωνία, την Εκπαίδευση και τα Μ.Μ.Ε. πιλοτική έρευνα σε Πανεπιστημιακά Νοσοκομεία κλίμακα προσανατολισμού γιατρού και ασθενή (Patient-Practicioner Orientation Scale - PPOS)
Πανεπιστήμιο Αθηνών / Εργαστήριο Νέων Τεχνολογιών στην Επικοινωνία, την Εκπαίδευση και τα Μ.Μ.Ε. «Aττικό Nοσοκομείο» «Ευγενίδειο Θεραπευτήριο Αθηνών» Γιατροί σε επαρχιακές πόλεις
Πανεπιστήμιο Αθηνών / Εργαστήριο Νέων Τεχνολογιών στην Επικοινωνία, την Εκπαίδευση και τα Μ.Μ.Ε. «Aττικό Nοσοκομείο» –Β’ Καρδιολογική –Γ’ Χειρουργική –Γ’ Παιδιατρική –Γ’ Μαιευτική & Γυναικολογική –Δ’ Παθολογική Κλινική
Πανεπιστήμιο Αθηνών / Εργαστήριο Νέων Τεχνολογιών στην Επικοινωνία, την Εκπαίδευση και τα Μ.Μ.Ε. 183 γιατροί –56 γυναίκες –127 άνδρες
Πανεπιστήμιο Αθηνών / Εργαστήριο Νέων Τεχνολογιών στην Επικοινωνία, την Εκπαίδευση και τα Μ.Μ.Ε (1,1%) (24%) (33,9%) (20,2%) (18,6%) 65 και άνω (2,2%)
Πανεπιστήμιο Αθηνών / Εργαστήριο Νέων Τεχνολογιών στην Επικοινωνία, την Εκπαίδευση και τα Μ.Μ.Ε. 2 υποκλίμακες –Sharing –Caring
Πανεπιστήμιο Αθηνών / Εργαστήριο Νέων Τεχνολογιών στην Επικοινωνία, την Εκπαίδευση και τα Μ.Μ.Ε. Sharing –Αντιλήψεις του γιατρού σχετικά με την ενημέρωση του ασθενή και με τη συμμετοχή του στη διαχείριση της υγείας του
Πανεπιστήμιο Αθηνών / Εργαστήριο Νέων Τεχνολογιών στην Επικοινωνία, την Εκπαίδευση και τα Μ.Μ.Ε. Caring –αντιλήψεις σχετικά με τη φροντίδα του ασθενή και την πρόθεση του ιατρού να διερευνήσει τις προσδοκίες, τα συναισθήματα και τις ανησυχίες του ασθενή, δείχνοντας «ανθρωπιά»
Πανεπιστήμιο Αθηνών / Εργαστήριο Νέων Τεχνολογιών στην Επικοινωνία, την Εκπαίδευση και τα Μ.Μ.Ε. Ερωτήσεις 1. Ο γιατρός είναι εκείνος που θα πρέπει να αποφασίζει τι θα συζητηθεί κατά τη διάρκεια μιας ιατρικής επίσκεψης. 2. Aν και στην ιατρική φροντίδα δεν υπάρχει πια η προσωπική σχέση γιατρού-ασθενή, αυτό έχει μικρή σημασία σε σχέση με τα επιτεύγματα της Iατρικής.
Πανεπιστήμιο Αθηνών / Εργαστήριο Νέων Τεχνολογιών στην Επικοινωνία, την Εκπαίδευση και τα Μ.Μ.Ε. Ερωτήσεις 3. Tο σημαντικότερο κομμάτι της ιατρικής επίσκεψης είναι η κλινική εξέταση. 4. Συχνά είναι καλύτερα για τους ασθενείς να μην τους εξηγείται αναλυτικά η κατάσταση της υγείας τους.
Πανεπιστήμιο Αθηνών / Εργαστήριο Νέων Τεχνολογιών στην Επικοινωνία, την Εκπαίδευση και τα Μ.Μ.Ε. Ερωτήσεις 5. Oι ασθενείς θα πρέπει να εμπιστεύονται τις γνώσεις των γιατρών και να μην ψάχνουν μόνοι τους να βρουν πληροφορίες για την κατάστασή τους. 6. Όταν οι γιατροί κάνουν πολλές ερωτήσεις σχετικά με το ιστορικό του ασθενή, ίσως παραβιάζουν την προσωπική ζωή του.
Πανεπιστήμιο Αθηνών / Εργαστήριο Νέων Τεχνολογιών στην Επικοινωνία, την Εκπαίδευση και τα Μ.Μ.Ε. Ερωτήσεις 7. Eάν οι γιατροί είναι πραγματικά καλοί στη διάγνωση και τη θεραπεία, δεν είναι τόσο σημαντική η σχέση που αναπτύσσουν με τους ασθενείς τους. 8. Πολλοί ασθενείς συνεχίζουν να κάνουν ερωτήσεις στον γιατρό τους, ακόμα κι αν δεν πρόκειται να μάθουν κάτι καινούριο.
Πανεπιστήμιο Αθηνών / Εργαστήριο Νέων Τεχνολογιών στην Επικοινωνία, την Εκπαίδευση και τα Μ.Μ.Ε. Ερωτήσεις 9. Oι ασθενείς θα πρέπει να συνεργάζονται με τους γιατρούς τους μέσα σε μια ισότιμη σχέση. 10. Oι ασθενείς γενικά έχουν πιο πολύ ανάγκη από καθησυχασμό, παρά από πληροφόρηση για την κατάσταση της υγείας τους.
Πανεπιστήμιο Αθηνών / Εργαστήριο Νέων Τεχνολογιών στην Επικοινωνία, την Εκπαίδευση και τα Μ.Μ.Ε. Ερωτήσεις 11. Eάν τα βασικά χαρακτηριστικά του γιατρού είναι να είναι ανοικτός και θερμός με τους ασθενείς του, τότε δεν θα γίνει ποτέ ιδιαίτερα επιτυχημένος. 12. Όταν οι ασθενείς διαφωνούν με τον γιατρό τους, αυτό αποτελεί ένδειξη πως δεν τον εκτιμούν και δεν τον σέβονται.
Πανεπιστήμιο Αθηνών / Εργαστήριο Νέων Τεχνολογιών στην Επικοινωνία, την Εκπαίδευση και τα Μ.Μ.Ε. Ερωτήσεις 13. H θεραπεία ενός προβλήματος υγείας δεν μπορεί να είναι αποτελεσματική, αν δεν συμβαδίζει με τον τρόπο ζωής και τις αξίες του ασθενή. 14. Oι περισσότεροι ασθενείς θέλουν να τελειώνουν με την επίσκεψή τους στον γιατρό όσο πιο γρήγορα γίνεται.
Πανεπιστήμιο Αθηνών / Εργαστήριο Νέων Τεχνολογιών στην Επικοινωνία, την Εκπαίδευση και τα Μ.Μ.Ε. Ερωτήσεις 15. O ασθενής θα πρέπει πάντα να έχει στο μυαλό του πως ο γιατρός είναι αυτός που έχει την ευθύνη. 16. H γνώση της νοοτροπίας και των ιδιαιτεροτήτων του τρόπου ζωής ενός ασθενή δεν είναι απαραίτητη προκειμένου να θεραπευθεί η ασθένειά του.
Πανεπιστήμιο Αθηνών / Εργαστήριο Νέων Τεχνολογιών στην Επικοινωνία, την Εκπαίδευση και τα Μ.Μ.Ε. Ερωτήσεις 17. Tο χιούμορ στον γιατρό είναι ένα πολύτιμο εργαλείο, όταν προσεγγίζει έναν ασθενή θεραπευτικά. 18. Όταν οι ασθενείς αναζητούν από μόνοι τους ιατρικές πληροφορίες, αυτό περισσότερο τους μπερδεύει, παρά τους βοηθά.
Πανεπιστήμιο Αθηνών / Εργαστήριο Νέων Τεχνολογιών στην Επικοινωνία, την Εκπαίδευση και τα Μ.Μ.Ε. Τα υψηλότερα ποσοστά συμφωνίας παρατηρούνται στις ερωτήσεις «Tο χιούμορ στον γιατρό είναι ένα πολύτιμο εργαλείο, όταν προσεγγίζει έναν ασθενή θεραπευτικά» με ποσοστό 82%
Πανεπιστήμιο Αθηνών / Εργαστήριο Νέων Τεχνολογιών στην Επικοινωνία, την Εκπαίδευση και τα Μ.Μ.Ε. Τα υψηλότερα ποσοστά συμφωνίας παρατηρούνται στις ερωτήσεις «Οι ασθενείς θα πρέπει να συνεργάζονται με τους γιατρούς τους μέσα σε μια ισότιμη σχέση» με ποσοστό 77,7%
Πανεπιστήμιο Αθηνών / Εργαστήριο Νέων Τεχνολογιών στην Επικοινωνία, την Εκπαίδευση και τα Μ.Μ.Ε. Τα υψηλότερα ποσοστά συμφωνίας παρατηρούνται στις ερωτήσεις «Όταν οι ασθενείς αναζητούν από μόνοι τους ιατρικές πληροφορίες, αυτό περισσότερο τους μπερδεύει, παρά τους βοηθά» με ποσοστό 75,3%.
Πανεπιστήμιο Αθηνών / Εργαστήριο Νέων Τεχνολογιών στην Επικοινωνία, την Εκπαίδευση και τα Μ.Μ.Ε. Τα χαμηλότερα ποσοστά συμφωνίας βρίσκονται στις δηλώσεις «Όταν οι γιατροί κάνουν πολλές ερωτήσεις σχετικά με το ιστορικό του ασθενή, ίσως παραβιάζουν την προσωπική ζωή του» με ποσοστό 10,9%
Πανεπιστήμιο Αθηνών / Εργαστήριο Νέων Τεχνολογιών στην Επικοινωνία, την Εκπαίδευση και τα Μ.Μ.Ε. Τα χαμηλότερα ποσοστά συμφωνίας βρίσκονται στις δηλώσεις «Εάν οι γιατροί είναι πραγματικά καλοί στη διάγνωση και τη θεραπεία, δεν είναι τόσο σημαντική η σχέση που αναπτύσσουν με τους ασθενείς τους» με ποσοστό 20,2%
Πανεπιστήμιο Αθηνών / Εργαστήριο Νέων Τεχνολογιών στην Επικοινωνία, την Εκπαίδευση και τα Μ.Μ.Ε. Τα χαμηλότερα ποσοστά συμφωνίας βρίσκονται στις δηλώσεις «H γνώση της νοοτροπίας και των ιδιαιτεροτήτων του τρόπου ζωής ενός ασθενή δεν είναι απαραίτητη προκειμένου να θεραπευθεί η ασθένειά του» με ποσοστό 21,9%
Πανεπιστήμιο Αθηνών / Εργαστήριο Νέων Τεχνολογιών στην Επικοινωνία, την Εκπαίδευση και τα Μ.Μ.Ε. Τα δύο φύλα δεν διαφέρουν σημαντικά σε καμιά από τις τρεις κλίμακες του PPOS. Οι γυναίκες ωστόσο παρουσιάζουν υψηλότερες μέσες τιμές σε σχέση με τους άνδρες συναδέλφους τους.
Πανεπιστήμιο Αθηνών / Εργαστήριο Νέων Τεχνολογιών στην Επικοινωνία, την Εκπαίδευση και τα Μ.Μ.Ε. Η ηλικιακή κατηγορία του γιατρού συνδέεται σημαντικά με το επίπεδο ανθρωποκεντρισμού Οι νεώτεροι γιατροί παρουσιάζουν πιο ανθρωποκεντρικές αντιλήψεις σε σχέση με τους πιο ηλικιωμένους
Πανεπιστήμιο Αθηνών / Εργαστήριο Νέων Τεχνολογιών στην Επικοινωνία, την Εκπαίδευση και τα Μ.Μ.Ε. Τα «έτη εργασίας» επιβεβαιώνουν το παραπάνω εύρημα Χαμηλότερο επίπεδο ανθρωποκεντρικής αντίληψης στην κατηγορία «21 ή περισσότερο» σε σχέση με την κατηγορία «10 ή λιγότερα» χρόνια εργασίας.
Πανεπιστήμιο Αθηνών / Εργαστήριο Νέων Τεχνολογιών στην Επικοινωνία, την Εκπαίδευση και τα Μ.Μ.Ε. παραγοντική ανάλυση οι 2 παράγοντες, δηλαδή και οι 2 υποκλίμακες, βρέθηκε να δέχονται ισχυρές φορτίσεις από ερωτήσεις που κατά το σχεδιασμό του ερωτηματολογίου κατηγοριοποιήθηκαν στον άλλο παράγοντα, στην άλλη υποκλίμακα.
Πανεπιστήμιο Αθηνών / Εργαστήριο Νέων Τεχνολογιών στην Επικοινωνία, την Εκπαίδευση και τα Μ.Μ.Ε. νόημα αφήγηση ανακατασκευή αβεβαιότητα όλοι μαζί Η επικοινωνία ως ουσιώδης παράγοντας στην ιατρική πράξη