Ανταγωνιστική Ανάθεση Πόρων και Παίγνια Συμφόρησης Δημήτρης Φωτάκης Σχολή Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
1 Τα Οικονομικά των Βιομηχανιών Δικτύου και του Internet Main references: Economides, N., (1996), ‘The economics of Networks’, International Journal of.
Advertisements

Επιχειρηματικά Μοντέλα Ανάπτυξης και Προώθησης Δικτύων Οπτικών Ινών
Αντισταθμιστική ανάλυση Κατά τη διάρκεια εκτέλεσης του Α η Δ πραγματοποιεί μία ακολουθία από πράξεις. Θεωρήστε έναν αλγόριθμο Α που χρησιμοποιεί μια δομή.
Τεχνολογία Δικτύων Επικοινωνιών
 Αυδίκου Χριστίνα  Γιουμούκης Παναγιώτης  Κιντσάκης Θάνος  Πάπιστας Γιάννης.
1 Συλλογικοί Κατάλογοι & Διαδίκτυο Μιχάλης Σφακάκης.
Κοινωνίες και συνεργασία
Εισαγωγικές Έννοιες Διδάσκοντες: Σ. Ζάχος, Δ. Φωτάκης Επιμέλεια διαφανειών: Δ. Φωτάκης Σχολή Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών Εθνικό Μετσόβιο.
Επιλογή Διδάσκοντες: Σ. Ζάχος, Δ. Φωτάκης Επιμέλεια διαφανειών: Δ. Φωτάκης Σχολή Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο.
ΕΘΝΙΚΟ ΚΑΙ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ ΤΜΗΜΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΚΑΙ ΤΗΛΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ Πρόγραμμα μεταπτυχιακών σπουδών Προσαρμοστικό σχήμα συμπίεσης δεδομένων.
Διαμεσολάβηση και πραγματική οικονομία
Διαίρει-και-Βασίλευε
Προσεγγιστικοί Αλγόριθμοι
Εξόρυξη Δεδομένων και Τεχνητά Νευρωνικά Δίκτυα
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ
ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΩΝ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ ERP
Αριθμητικές Μέθοδοι Βελτιστοποίησης Θεωρία & Λογισμικό Τμήμα Πληροφορικής - Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων Ι. Η. Λαγαρής.
Δίκτυα Ι Βπ - 2ο ΕΠΑΛ ΝΕΑΣ ΣΜΥΡΝΗΣ 2011.
ΕΘΝΙΚΟ ΜΕΤΣΟΒΙΟ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ Σχολή Ηλεκτρολόγων Μηχανικών & Μηχανικών Υπολογιστών “ ΥΠΟΔΟΜΕΣ & ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΝΕΕΣ ΤΑΣΕΙΣ ” Θεόδωρος Καρούνος,
Εισαγωγή στις αρχές της Επιστήμης των Η/Υ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ
1 Έλεγχος ροής και συμφόρησης (flow and congestion control) flow control Ο όρος έλεγχος ροής (flow control) χρησιμοποιείται συχνά για να περιγράψει τους.
Παράλληλοι Επιστημονικοί Υπολογισμοί Τομέας Θεωρητικής Πληροφορικής Τμήμα Πληροφορικής και Τηλεπικοινωνιών Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστημίο Αθηνών.
Προσεγγιστικοί Αλγόριθμοι για NP-Δύσκολα Προβλήματα
Ενεργή επιλογή αλγορίθμου, Active Algorithm Selection, Feilong Chen and Rong Jin Εύα Σιταρίδη.
Διδάσκοντες: Σ. Ζάχος, Δ. Φωτάκης
ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ ΚΡΗΤΗΣ Τμήμα Ηλεκτρονικών Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών Εργαστήριο Τηλεπικοινωνιών και Πληροφορίας & Δικτύων ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ “Χρονοπρογραμματισμός.
E-Business Forum - Ομάδα Εργασίας Ιδ3 Fiber to the Home - Fiber to the Building «Ευρυζωνικότητα: Προώθηση, Επίδειξη, Στρατηγική, Βέλτιστες Πρακτικές» Δευτέρα,
Ανάπτυξη μεθοδολογίας για το συστηματικό θεμελιώδη μηχανοτρονικό σχεδιασμό. Εφαρμογή στην ανάπτυξη ευφυούς συστήματος για το σχεδιασμό ρομποτικών αρπαγών.
Ελάχιστο Συνδετικό Δέντρο
Προηγμένη Εφαρμογή Ιστού Διαχείρισης Δεδομένων Βιοεπιστημών Διπλωματική Εργασία του Γεωργίου Πρέκα ΕΘΝΙΚΟ ΜΕΤΣΟΒΙΟ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ ΣΧΟΛΗ ΗΛΕΚΤΡΟΛΟΓΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ.
Υπολογιστική Πολυπλοκότητα Διδάσκοντες: Σ. Ζάχος, Δ. Φωτάκης Επιμέλεια διαφανειών: Δ. Φωτάκης Σχολή Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών Εθνικό.
Λεξικό, Union – Find Διδάσκοντες: Σ. Ζάχος, Δ. Φωτάκης Επιμέλεια διαφανειών: Δ. Φωτάκης Σχολή Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών Εθνικό Μετσόβιο.
Αναζήτηση Κατά Βάθος Διδάσκοντες: Σ. Ζάχος, Δ. Φωτάκης Επιμέλεια διαφανειών: Δ. Φωτάκης Σχολή Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών Εθνικό Μετσόβιο.
Quicksort Διδάσκοντες: Σ. Ζάχος, Δ. Φωτάκης Επιμέλεια διαφανειών: Δ. Φωτάκης Σχολή Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο.
Κοινωνικοοικονομική Αξιολόγηση Επενδύσεων Διάλεξη 3η
ΒΕΣ 06: Προσαρμοστικά Συστήματα στις Τηλεπικοινωνίες © 2007 Nicolas Tsapatsoulis Προσαρμοστικοί Αλγόριθμοι Υλοποίησης Βέλτιστων Ψηφιακών Φίλτρων: Ο αλγόριθμος.
21 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2010 Game Theory for networks - OVERVIEW - Μενέλαος Γιαννόπουλος Χρήστος Μαρτίδης.
Ασυμπτωτικός Συμβολισμός
1. ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ ΣΠΟΥΔΩΝ Τμήμα Διοικητικής Επιστήμης & Τεχνολογίας Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών Ποσοτικές Μέθοδοι στα Οικονομικά & Διοίκηση Quantitative.
ΧΑΡΑΛΑΜΠΙΔΗΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΟΣ
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ ΣΕΡΡΩΝ ΣΧΟΛΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΩΝ ΕΦΑΡΜΟΓΩΝ ΤΜΗΜΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ ΠΡΟΣΟΜΟΙΩΣΗ ΔΙΚΤΥΑΚΩΝ ΠΡΩΤΟΚΟΛΛΩΝ ΜΕ ΕΜΦΑΣΗ ΣΕ.
ΤΕΙ ΙΟΝΙΩΝ ΝΗΣΩΝ ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΠΑΡΆΡΤΗΜΑ ΛΕΥΚΑΔΑΣ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΚΑΘΗΓΉΤΡΙΑ Δρ. ΤΣΙΝΤΖΑ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ Οι παρουσιάσεις του μαθήματος βασίζονται στο.
Πρόγραμμα Προπτυχιακών Σπουδών Ροή Λ: Λογισμικό Κώστας Κοντογιάννης Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ηλεκτρολόγων Μηχανικών & Μηχανικών Υπολογιστών Ε.Μ.Π.
Επιχειρηματικό Σχέδιο Ελαστικότητα Ζήτησης Επιχειρηματικό Σχέδιο.
1 Κ ΕΦΑΛΑΙΟ 14 ο: Θεωρία παιγνίων Παρακίνηση: Honda και Toyota 2. Ισορροπία κατά Nash 3. Το δίλημμα του φυλακισμένου 4. Ισορροπία με κυρίαρχη στρατηγική.
ΥΝ Ι: ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΓΝΩΣΗΣ 1 ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΙΚΗ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗ (Τεχνητά Νευρωνικά Δίκτυα και Γενετικοί Αλγόριθμοι) ΣΠΥΡΟΣ ΛΥΚΟΘΑΝΑΣΗΣ, ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ.
Κεφάλαιο 5 Συμπεριφορά των ΣΑΕ Πλεονεκτήματα της διαδικασίας σχεδίασης ΣΑΕ κλειστού βρόχου Συμπεριφορά των ΣΑΕ στο πεδίο του χρόνου Απόκριση ΣΑΕ σε διάφορα.
Θέματα Υπολογισμού στον Πολιτισμό Εύη Παπαϊωάννου
Cloud Computing Το cloud computing παρέχει υπηρεσίες υπολογισμού, λογισμικού, πρόσβασης σε δεδομένα και αποθήκευσης που δεν απαιτούν ο τελικός χρήστης.
Πολυκριτήριος Γραμμικός Προγραμματισμός
Ασκήσεις WEKA Νευρωνικά δίκτυα.
ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΟΛΙΚΗΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ
Πρόγραμμα Προπτυχιακών Σπουδών Ροή Λ: Λογισμικό
Δικτυωτή ανάλυση.
ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΚΑΙ ΑΕΙΦΟΡΟΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗ
Περί σήματος, διαμόρφωσης και πολυπλεξίας
Κεφάλαιο 7: Διαδικτύωση-Internet Μάθημα 7.9: Δρομολόγηση
Επιστήμη των Υπολογιστών
ΜΗΧΑΝΙΚΗ ΣΤΕΡΕΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ
ENOTHTA 2. ΘΕΜΑΤΑ ΘΕΩΡΗΤΙΚΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΤΩΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2
Ηλεκτρικό πεδίο Δυνάμεις από απόσταση.
Δίκτυα Ι Βπ - 2ο ΕΠΑΛ ΝΕΑΣ ΣΜΥΡΝΗΣ 2011.
Τμήμα Μηχανικών Πληροφορικής Τ.Ε.
ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΚΑΘΑΡΟΥ ΚΕΡΔΟΥΣ ΑΠΌ ΤΗΝ ΑΓΡΟΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
ΑΣΥΜΠΤΩΤΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ & ΠΡΟΣΘΕΣΗ
ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΙΚΕΣ ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΓΙΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΜΕΤΑΔΟΣΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ
Εξωτερική Αναζήτηση Ιεραρχία Μνήμης Υπολογιστή Εξωτερική Μνήμη
Στοιχεία Χωρικής Πολυπλοκότητας
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Ανταγωνιστική Ανάθεση Πόρων και Παίγνια Συμφόρησης Δημήτρης Φωτάκης Σχολή Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο

Αλγοριθμική Θεωρία Παιγνίων 2Παίγνια Συμφόρησης Μοντέλο Ανάθεσης Πόρων  Σύνολο πόρων Ε = { e 1, …, e m }. Πόροι: συνδέσεις δικτύου, υπηρεσίες σε υπολογιστικό ή πληροφοριακό σύστημα, αρχεία (ή τμήματα αρχείων) P2P, …  n χρήστες με απαιτήσεις πρόσβασης σε πόρους. Απαιτήσεις εισάγουν ίδιο (μοναδιαίο) φορτίο. Σ i  2 E σύνολο επιλογών (αμιγών στρατηγικών) παίκτη i. Παίκτης i κάνει επιλογή σ i  Σ i. Διάνυσμα επιλογών σ = (σ 1, …, σ n ) διαμόρφωση συστήματος. Π.χ. E = {s 1, s 2, s 3, p 1, p 2, p 3 }, n = 3. Σ 1 = { {s 1, p 1 }, {s 2, s 3, p 2 } } Σ 2 = { {s 2, p 2 }, {s 3, s 1, p 3 } } Σ 3 = { {s 3, p 3 }, {s 1, s 2, p 1 } }

Αλγοριθμική Θεωρία Παιγνίων 3Παίγνια Συμφόρησης Μοντέλο Ανάθεσης Πόρων  «Ποιότητα» πόρου υποβαθμίζεται όσο αυξάνεται φορτίο. Φορτίο (ή συμφόρηση) σ e πόρου e σε διαμόρφωση σ. σ e = #χρηστών που χρησιμοποιούν e στη σ. Αύξουσα συνάρτηση καθυστέρησης (ή κόστους) πόρου e με συμφόρηση x: Καθυστέρηση σε κάθε πόρο αυξάνεται με συμφόρηση!  Καθυστέρηση παίκτη i σε διαμορφ. σ: Π.χ. E = {s 1, s 2, s 3, p 1, p 2, p 3 }, n = 3. Σ 1 = { {s 1, p 1 }, {s 2, s 3, p 2 } } Σ 2 = { {s 2, p 2 }, {s 3, s 1, p 3 } } Σ 3 = { {s 3, p 3 }, {s 1, s 2, p 1 } } e  E, κόστος e : d e (x) = x

Αλγοριθμική Θεωρία Παιγνίων 4Παίγνια Συμφόρησης  Παίγνιο συμφόρησης Ν : σύνολο n χρηστών (ανταγωνιστικών οντοτήτων) Ε : σύνολο m πόρων διαμοιραζόμενων από χρήστες. Σ i  2 E σύνολο αμιγών στρατηγικών χρήστη i.  Σ i = Σ j, i, j: συμμετρικό παίγνιο.  Σύνολο στρατηγικών (διαμορφώσεων)  σ i συμβολίζει στρατηγική χρήστη i σε διαμόρφωση σ  Σ. Διαμόρφωση σ  Σ προκαλεί συμφόρηση σ e σε πόρο e  Σ. σ e = #χρηστών που χρησιμοποιούν e στη σ: Αύξουσα συνάρτηση καθυστέρησης (ή κόστους) σε πόρο e :

Αλγοριθμική Θεωρία Παιγνίων 5Παίγνια Συμφόρησης Ανταγωνιστική Ανάθεση Πόρων  Σύγχρονα συστήματα μεγάλης κλίμακας χωρίς κεντρική διαχείριση (π.χ. δίκτυα οδικά, δίκτυα τηλεπικοινωνιακά). Χρήστες δρουν αυτόνομα και ενδιαφέρονται κυρίως για «ατομικό» και όχι «κοινωνικό» κόστος! Χρήστης i επιλέγει αυτόνομα στρατηγική σ i που εξασφαλίζει ελάχιστη ατομική καθυστέρηση (με βάση επιλογές άλλων χρηστών).  Που καταλήγει τέτοιο σύστημα; (Αμιγής) ισορροπία Nash [Nash, 52]. Διαμόρφωση σ όπου κανένας χρήστης δεν μπορεί να μειώσει ατομική καθυστέρηση αλλάζοντας στρατηγική. Όχι κατ’ ανάγκη μοναδική, όχι κατ’ ανάγκη βέλτιστη.

Αλγοριθμική Θεωρία Παιγνίων 6Παίγνια Συμφόρησης  Χρήστες ενδιαφέρονται για καθυστέρηση στρατηγικής τους δεδομένων στρατηγικών υπολοίπων χρηστών. σ –i : διαμόρφωση από στρατηγικές χρηστών εκτός του i. Κόστος χρήστη i σε διαμόρφωση σ: Κόστος στρατηγικής p  Σ i (χρήστη i) σε διαμόρφωση σ –i : Βέλτιστη απόκριση χρήστη i σε διαμόρφωση σ –i : στρατηγική p * (σ –i )  Σ i με ελάχιστο κόστος.  Διαμόρφωση σ είναι αμιγής ισορροπία Nash αν  χρήστη i, σ i αποτελεί βέλτιστη απόκριση σε σ –i. Κανένας χρήστης δεν μπορεί να μειώσει την ατομική του καθυστέρηση αλλάζοντας τη στρατηγική του.

Αλγοριθμική Θεωρία Παιγνίων 7Παίγνια Συμφόρησης Παραδείγματα – Εφαρμογές  Παίγνια συμφόρησης: γενικό μοντέλο – πλήθος εφαρμογών! Πόροι: συνδέσεις δικτύου, αρχεία (ή τμήματα αρχείων) P2P, … Στρατηγικές: Σύνολα πόρων για ικανοποίηση στόχου.  Παραδείγματα: n = 2, δύο «παράλληλοι» πόροι με d 1 (x) = x / 2, d 2 (x) = 1+ε. Δύο «παράλληλοι» πόροι με d 1 (x) = (x / n) k, d 2 (x) = 1+ε. E = {s 1, s 2, s 3, p 1, p 2, p 3 }, n = 3. Σ 1 = { {s 1, p 1 }, {s 2, s 3, p 2 } } Σ 2 = { {s 2, p 2 }, {s 3, s 1, p 3 } } Σ 3 = { {s 3, p 3 }, {s 1, s 2, p 1 } } e  E, κόστος e : d e (x) = x  Ισορροπίες: ({s 1, p 1 }, {s 2, p 2 }, {s 3, p 3 }) ({s 2, s 3, p 2 }, {s 3, s 1, p 3 }, {s 1, s 2, p 1 })

Αλγοριθμική Θεωρία Παιγνίων 8Παίγνια Συμφόρησης Βασικά Ερωτήματα  Ύπαρξη και δομή αμιγών ισορροπιών Nash για παίγνια συμφόρησης και γενικεύσεις τους.  Ταχύτητα σύγκλισης σε αμιγείς ισορροπίες Nash. Υπό ποιες προϋποθέσεις (π.χ. συντονισμός, γνώση, υπολογιστικοί πόροι) χρήστες συγκλίνουν γρήγορα σε ισορροπία Nash;  Ποιότητα ισορροπιών Nash σε σχέση με βέλτιστη λύση. Τίμημα αναρχίας, κόστος σταθερότητας. Μέθοδοι βελτίωσης κόστους αναρχίας: διόδια, πολιτικές Stackelberg, …  Αντίστοιχα ερωτήματα για μη-ατομικά παίγνια συμφόρησης, Μη-ατομικά: άπειρο πλήθος παικτών, κάθε παίκτης ελέγχει απειροελάχιστη κυκλοφορία.

Αλγοριθμική Θεωρία Παιγνίων 9Παίγνια Συμφόρησης Συνάρτηση Δυναμικού  «Κοινωνικό» κόστος χρηστών:  «Εγωιστική» συμπεριφορά μειώνει συνάρτηση δυναμικού: Όταν χρήστης i αλλάζει στρατηγική από p σε p’, τότε: δηλ. μεταβολή κόστους χρήστη i = μεταβολή δυναμικού. Ονομάζονται (ακριβείς) συναρτήσεις δυναμικού.  σ (αμιγής) ισορροπία Nash ανν σ αποτελεί τοπικό ελάχιστο Φ [Rosenthal, 73]. Πολιτική καλύτερων / βέλτιστων αποκρίσεων οδηγεί σε αμιγή ισορροπία Nash. Υπολογισμός ισορροπίας Nash ελαχιστοποιώντας δυναμικό.

Αλγοριθμική Θεωρία Παιγνίων 10Παίγνια Συμφόρησης Ποιότητα Ισορροπιών Nash  Μέτρο αποδοτικότητας διαμόρφωσης σ αποτελεί η συνολική καθυστέρηση των χρηστών: Βέλτιστη διαμόρφωση σ * ελαχιστοποιεί συνολική καθυστέρηση. Συστήματα μικρής κλίμακας με κεντρική διαχείριση (υπολογιστικά συστήματα με λίγους χρήστες), η βέλτιστη διαμόρφωση σ * επιβάλλεται στους χρήστες. Συνολική καθυστέρηση: έννοια «κοινωνικού» κόστους.

Αλγοριθμική Θεωρία Παιγνίων 11Παίγνια Συμφόρησης Τίμημα Αναρχίας [KoutsPapa99]  Διαμόρφωση σ * ελάχιστου συνολικού κόστους και διαμόρφωση σ ισορροπία Nash: Υπάρχουν πολλές ισορροπίες, θεωρούμε τη «χειρότερη». Τίμημα Αναρχίας = max{ C(σ) / C(σ * ) }, με σ ισορροπία Nash. Μέτρο υποβάθμισης απόδοσης λόγω «ανταγωνιστικής» και «εγωιστικής» συμπεριφοράς. Αν Τίμημα Αναρχίας μικρό, τότε ισορροπίες Nash ικανοποιούν και χρήστες και διαχειριστή συστήματος. Θεωρούμε την «καλύτερη» ισορροπία Nash. Τίμημα Σταθερότητας = min{ C(σ) / C(σ * ) }, με σ ισορροπία Nash. Διαχειριστής προτείνει διαμόρφωση. Αν άλλοι ακολουθήσουν, μεμονωμένος χρήστης δεν έχει καλύτερη επιλογή.

Αλγοριθμική Θεωρία Παιγνίων 12Παίγνια Συμφόρησης Γραμμικές Συναρτήσεις  Θεωρούμε ταυτοτικές συναρτήσεις κόστους d e (x) = x Εύκολη γενίκευση σε γραμμικές συναρτήσεις d e (x) = α e x + b e Π.χ. E = {s 1, s 2, s 3, p 1, p 2, p 3 }, n = 3. Σ 1 = { {s 1, p 1 }, {s 2, s 3, p 2 } } Σ 2 = { {s 2, p 2 }, {s 3, s 1, p 3 } } Σ 3 = { {s 3, p 3 }, {s 1, s 2, p 1 } } Τίμημα αναρχίας  2.5  Κάθε παίγνιο συμφόρησης με γραμμικές συναρτήσεις κόστους, τίμημα αναρχίας  2.5 [Christodoulou, Koutsoupias, 05], [Awerbuch, Azar, Epstein, 05] Αντίστοιχα άνω φράγματα για παίγνια με βάρη, πολυωνυμικές συναρτήσεις κόστους, πεπλεγμένες στρατηγικές. Σημαντικά ισχυρότερο άνω φράγμα για παράλληλους πόρους και extension-parallel nets [Fotakis, 07].

Αλγοριθμική Θεωρία Παιγνίων 13Παίγνια Συμφόρησης Γραμμικές Συναρτήσεις  Έστω σ ισορροπία Nash και σ * βέλτιστη λύση. Από ορισμούς ισορροπίας Nash και κόστους παικτών: Αθροίζουμε για όλους τους παίκτες και έχουμε το ζητούμενο:

Αλγοριθμική Θεωρία Παιγνίων 14Παίγνια Συμφόρησης Μείωση Αναρχίας: «Διόδια»  Μεταβολή συναρτήσεων κόστους προσθέτοντας σταθερό όρο - διόδια: Ισορροπίες με «διόδια», αλλά κοινωνικό κόστος χωρίς! Σημαντική μείωση κόστους αναρχίας. Παράδειγμα με νέες συναρτήσεις κόστους (διόδια ε στους πόρους s 1, s 2, s 3 ): Μείωση κόστους αναρχίας στο 1, αλλά  «Διόδια» πρέπει να αναδιανέμονται στους χρήστες (πώς;).  Επιβάρυνση παικτών (δεν υπολογίζεται στο κόστος!).

Αλγοριθμική Θεωρία Παιγνίων 15Παίγνια Συμφόρησης «Διόδια» σε Παράλληλους Πόρους  Στρατηγικές μονοσύνολα (παράλληλοι πόροι) και συναρτήσεις γνήσια αύξουσες: «διόδια» μειώνουν Τίμημα αναρχίας στο 1 [Caragiannis, Kanelopoulos, Kaklamanis, 06].  Έστω «παράλληλοι» πόροι, και σ * βέλτιστη διαμόρφωση. Θεωρούμε ότι για κάθε πόρο e (εύκολη γενίκευση).  σ ισορροπία Nash (με «διόδια»):

Αλγοριθμική Θεωρία Παιγνίων 16Παίγνια Συμφόρησης Μείωση Αναρχίας: «Διόδια»  «Διόδια» για Τίμημα αναρχίας 2 σε γραμμικά παίγνια συμφόρησης [Caragiannis, Kanelopoulos, Kaklamanis, 06]. Κάτω φράγματα στο Τίμημα αναρχίας με «διόδια» για μη-συμμετρικά παίγνια.  Βέλτιστα «διόδια» για συμμετρικά παίγνια σε series-parallel graphs με γνήσια αύξουσες συναρτήσεις κόστους [Fotakis, Spirakis, 07].  Υπάρχουν βέλτιστα «διόδια» για συμμετρικά παίγνια με αύξουσες συναρτήσεις;  Τι συμβαίνει όταν οι χρήστες αποτιμούν «χρόνο» και «χρήμα» με διαφορετικό τρόπο. Υπάρχουν βέλτιστα διόδια για μη-ατομικά παίγνια [Fleischer, Jain, Mahdian, 04], [Karakostas, Kolliopoulos, 04].

Αλγοριθμική Θεωρία Παιγνίων 17Παίγνια Συμφόρησης Πολιτικές Stackelberg  α n χρήστες ακολουθούν οδηγίες «διαχειριστή». Αλτρουιστές, υπάκουοι, πληρώνουν φθηνότερα, … Μόνο (1 – α) n εγωιστές χρήστες φθάνουν σε ισορροπία Nash. [Korilis, Lazar, Orda, 97], [Roughgarden, 01].  Πως «διαχειριστής» κατευθύνει αλτρουιστές ώστε να ελαχιστοποιηθεί το κόστος της αναρχίας; Τίμημα αναρχίας είναι φθίνουσα συνάρτηση α. Διαφορετικές πολιτικές δίνουν διαφορετικές συναρτήσεις. Σημαντική μείωση κόστους αναρχίας με απλό μοντέλο (π.χ. όχι αλλαγή κόστους, όχι «κρυφές» επιβαρύνσεις).

Αλγοριθμική Θεωρία Παιγνίων 18Παίγνια Συμφόρησης Πολιτικές Stackelberg  Σημαντική δουλειά για μη-ατομικά παίγνια: [Roughgarden, 01] NP-complete, LLF και Scale για παράλληλους πόρους, ανάλυση LLF. [Swamy, 07] ενισχύει και επεκτείνει [Roughgarden, 01]. [Karakostas, Kolliopoulos, 06] φράγματα για LLF και Scale σε γραμμικά μη-ατομικά παίγνια συμφόρησης. [Kaporis, Spirakis, 06] προσδιορίζουν ελάχιστο α που «επιβάλλει» βέλτιστη λύση. [Sharma, Williamson, 07] προσδιορίζουν ελάχιστο α που εξασφαλίζει βελτίωση.  Πολιτικές Stackelberg για ατομικά παίγνια [Fotakis, 07] : Άνω και κάτω φράγματα στο Τιμ. Αναρχ. για γραμμικά παίγνια. Άνω φράγματα για παράλληλους πόρους και γενικές συναρτήσεις κόστους.

Αλγοριθμική Θεωρία Παιγνίων 19Παίγνια Συμφόρησης Συνάρτηση Δυναμικού  «Κοινωνικό» κόστος χρηστών:  «Εγωιστική» συμπεριφορά μειώνει συνάρτηση δυναμικού: Όταν χρήστης i αλλάζει στρατηγική από p σε p’, τότε: δηλ. μεταβολή κόστους χρήστη i = μεταβολή δυναμικού. Ονομάζονται (ακριβείς) συναρτήσεις δυναμικού.  σ (αμιγής) ισορροπία Nash ανν σ αποτελεί τοπικό ελάχιστο Φ [Rosenthal, 73]. Πολιτική καλύτερων / βέλτιστων αποκρίσεων οδηγεί σε αμιγή ισορροπία Nash. Υπολογισμός ισορροπίας Nash ελαχιστοποιώντας δυναμικό.

Αλγοριθμική Θεωρία Παιγνίων 20Παίγνια Συμφόρησης Συνάρτηση Δυναμικού  Ανταγωνιστικό παίγνιο με ακριβή συνάρτηση δυναμικού είναι ισομορφικό με κάποιο παίγνιο συμφόρησης [Monderer and Shapley, 96].  Τι συμβαίνει όταν οι χρήστες έχουν διαφορετικά βάρη; Χρήστες επιβαρύνουν διαφορετικά πόρους (αλλά όλους με ίδιο τρόπο / βάρος). Βάρη χρηστών: Φορτίο πόρου e σε διαμόρφωση σ:

Αλγοριθμική Θεωρία Παιγνίων 21Παίγνια Συμφόρησης Παίγνια Συμφόρησης με Βάρη  Για γραμμικές συναρτήσεις καθυστέρησης, υπάρχει συνάρτηση δυναμικού που λαμβάνει υπόψη τα βάρη [Fotakis, Kontogiannis, Spirakis, 04]. Όταν χρήστης i αλλάζει στρατηγική από p σε p’, τότε: (βάρος i) x (μεταβολή κόστους i) = μεταβολή δυναμικού. Συνάρτηση δυναμικού με βάρη: γενικεύει Rosenthal.  Για μη-γραμμικές συναρτήσεις, δεν υπάρχει συνάρτηση δυναμικού και μπορεί ούτε αμιγής ισορροπία Nash [Fotakis, Kontogiannis, Spirakis, 04].

Αλγοριθμική Θεωρία Παιγνίων 22Παίγνια Συμφόρησης Ταχύτητα Σύγκλισης  Γενικά, μείωση δυναμικού και σύγκλιση σε ισορροπία μπορεί να είναι πολύ αργή: PLS-complete.  Γρήγορη συντονισμένη σύγκλιση σε προσεγγιστική ισορροπία για συμμετρικά παίγνια με α-bounded jump, [Chien and Sinclair, 07].  Διαμόρφωση σ είναι ε-ισορροπία αν δεν υπάρχει χρήστης με δυνατότητα σημαντικής βελτίωσης.

Αλγοριθμική Θεωρία Παιγνίων 23Παίγνια Συμφόρησης Ταχύτητα Σύγκλισης . όπου k ο χρήστης με μεγαλύτερο ατομικό κόστος στην σ.  Ενόσω σ όχι ε-ισορροπία, κινείται «ανικανοποίητος» χρήστης με μεγαλύτερο ατομικό κόστος στην σ. Αν k «ανικανοποίητος», μείωση δυναμικού κατά: Σύγκλιση σε #βημάτων Αν k «ικανοποιημένος» και κινείται χρήστης j, τότε λόγω συμμετρίας και α-bounded jump: Σύγκλιση σε #βημάτων  Παρόμοια αποτελέσματα και για άλλα κριτήρια συντονισμού.

Αλγοριθμική Θεωρία Παιγνίων 24Παίγνια Συμφόρησης Συμπεράσματα  Ενεργή ερευνητική κατεύθυνση: Θεωρητική Πληροφορική – Αλγόριθμοι και Πολυπλοκότητα. Τεχνητή Νοημοσύνη – Agents, P2P, …  Δομή και πολυπλοκότητα ισορροπιών Nash.  Ταχύτητα σύγκλισης παικτών σε ισορροπίες Nash.  Ανάλυση ιδιοτήτων ισορροπιών Nash (π.χ. Τίμημα Αναρχίας, δικαιοσύνη, …).  Μηχανισμοί «προώθησης» ισορροπιών με επιθυμητές ιδιότητες.  Βέλτιστος σχεδιασμός δικτύων για ιδιοτελείς ανταγωνιστικές οντότητες.