Ονοματεπώνυμο: Καρακόλια Αναστασία ΑΕΜ: 912/2012 Κομοτηνή 2013 Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού Εργασία στο μάθημα: «Κίνηση επεξεργασία και μαθησιακές προσαρμογές» Υπεύθυνη μαθήματος :Μιχαλοπούλου Μαρία Ονοματεπώνυμο: Καρακόλια Αναστασία ΑΕΜ: 912/2012 Κομοτηνή 2013
Θέμα: 4η Περίπτωση: Παραδοσιακοί Χοροί Ο Μικρός Γιάννης (10 ετών) θα πρέπει να παρουσιάσει στη γιορτή του σχολείου του ένα παραδοσιακό χορό από την ιδιαίτερη πατρίδα του, στη γιορτή του σχολείου, σε τρεις μήνες από σήμερα. Ο Γιάννης μαθαίνει παραδοσιακούς χορούς εδώ και 2 χρόνια χωρίς όμως να γνωρίζει κάποιο χορό από την περιοχή που κατάγεται. Ζητά από τον πατέρα του που συμμετέχει σε χορευτικό συγκρότημα και γνωρίζει καλά να χορεύει να τον βοηθήσει. Ποια προσέγγιση πρέπει να ακολουθήσει;
Αξιολόγηση προβλήματος Χαρακτηριστικά ασκούμενου: Ηλικία ασκούμενου – 10 ετών Προηγούμενη εμπειρία – 2 έτη Νέος χορός της περιοχής του – «Ζωναράδικος» Χρονικό περιθώριο - 3 μήνες Κίνητρα – λαϊκή παράδοση, χαρά, υπερηφάνεια στην οικογένεια Φυσικές ικανότητες- ταχύτητα εκτέλεσης, ακρίβεια και συντονισμός Αρχικό στάδιο μάθησης Προσήλωση και αφοσίωση στο στόχο του
Στόχοι μάθησης Μάθηση του κινητικού μοτίβο του χορού «ζωναράδικος» μέσω κινητικού προγράμματος-χορός 12 βημάτων - 2 μέρη Εκτέλεση δεξιότητας σε διάφορες μορφές, σε κύκλο, σε ευθεία γραμμή και σε σχήμα σαλιγκαριού (μάθηση παραμέτρων) και γενίκευση της απόδοσης εκτέλεσης σε συνθήκες κοινού. Ικανότητα να εντοπίζει τα λάθη του και να τα διορθώνει
Χαρακτηριστικά δεξιότητας Διαδοχική, σειριακή, συνεχής, και σύνθετη δεξιότητα Κλειστή Κινητική δεξιότητα Συνδυασμός ανοιχτού και κλειστού κυκλώματος ελέγχου Αδρή δεξιότητα Μέτριο επίπεδο διέγερσης Συμμετοχή μικρών και μεγάλων μυϊκών ομάδων Ανταλλαγή ταχύτητας- ακριβείας Εσωτερική και εξωτερική ανατροφοδότηση Μικρός φόβος τραυματισμού Στη δεξιότητα αυτή χρησιμοποιείται η μερική μέθοδος εξάσκησης. Ο ασκούμενος μαθαίνει ξεχωριστά τα μέρη της δεξιότητας και στο τέλος εξασκείται σε όλη την δεξιότητα.
Τελικό περιβάλλον εκτέλεσης Αρχή – οικείο Τελικό – σκηνή σχολείου Τελικό – παρουσία κοινού, άγχος - φόβος αποτυχίας, δεν υπάρχει πίεση χρόνου
Προετοιμασία εξάσκησης Πληροφορίες για το χορό Ανάλυση του κινητικού προγράμματος Εξάσκηση 2 φορές την εβδομάδα για 3 μήνες Πρόβες στο σπίτι και τελευταία εβδομάδα στο σχολείο Κινητικό στάδιο – επίδειξη 12 βημάτων
Χωρισμός χορού σε 2 μέρη Εκτέλεση 6 πρώτων βημάτων - κυκλική απλή μορφή χωρίς συνοδεία μουσικής. Καταγραφή λαθών πιο λεπτομερής οδηγίες – επίδειξη ξανά των βημάτων - Το σώμα και το κεφάλι να είναι στραμμένα στην ίδια κατεύθυνση με το βηματισμό», «το βλέμμα θα κοιτά μπροστά». Εκτέλεση ξανά 6 βημάτων
Δομή εξάσκησης Σταθεροποίηση της απόδοσης στο πρώτο κινητικό μοτίβο του χορού μέσω της μερικής εξάσκησης Πέρασμα στο δεύτερο κινητικό μοτίβο και πάλι χωρίς τη συνοδεία μουσικής. Ο πατέρας δίνει ρυθμό στο Γιαννάκη μετρώντας φωναχτά τα βήματα και χτυπώντας παλαμάκια για να έχει καλύτερο ρυθμό. Το ίδιο κάνει κι ο Γιαννάκης αργότερα. Χορεύει τα βήματα σε κυκλική μορφή.
Ενίσχυση της εσωτερικής ιδιοδεκτικής ανατροφοδότησης – κλείσιμο ματιών με μαντίλι - η μουσική παίζει το παιδί εκτελεί τα 12 βήματα πρώτο προειδοποιητικό σήμα του πατέρα του «έτοιμος» και με το δεύτερο σήμα του «πάμε» ξεκινάει να χορεύει έχοντας συγκεντρωμένη την προσοχή του στα βήματα και την σειρά που θα πρέπει να τα εκτελέσει. Ενδιάμεσο στάδιο – 12 βήματα με μουσική, χωρίς άσκοπα λάθη – κατανόηση λαθών του
Παρέμβαση – «Καλή θέση των χεριών, κράτησε τα λίγο πιο λυγισμένα», «Καλή θέση κορμού, κράτα έξω στήθος» θετική μεταφορά μάθησης που υπάρχει μεταξύ παλαιότερων και νέων εμπειριών.
Πρόσθετες αποφάσεις για την εξάσκηση α. να εκτελέσει το κινητικό μοτίβο σε ευθεία γραμμή β. σε 2 χορευτικούς κύκλους γ. σε σχήμα σαλιγκαριού.
Επιλογή παραμέτρων και εξάσκηση ανάκλησης κινητικού προγράμματος – εντοπισμός και διόρθωση λάθους τελικό στάδιο πλήρη αίσθηση του κινητικού μοτίβου το οποίο εκτελεί (εσωτερική ανατροφοδότηση) αρκετά αυξημένη αυτοπεποίθηση βασικό κινητικό μοτίβο με διάφορες παραλλαγές: από αργή εκτέλεση των βημάτων-γρήγορη εκτέλεση με διαφορετική μουσική Ο μικρός αξιολογεί τόσο το ρυθμό όσο και την σειρά με την οποία θα εκτελέσει τα βήματα, ώστε να επιτευχθεί η αναμενόμενη δεξιότητα με τον πιο κατάλληλο τρόπο.
Καλύτερη εκτέλεση στην επόμενη προσπάθεια Ανατροφοδότηση Βιντεοσκόπηση Εντοπισμός λαθών Καλύτερη εκτέλεση στην επόμενη προσπάθεια
Αξιολόγηση Εκτέλεση ολόκληρου του κινητικού μοτίβο Αξιολόγηση της απόδοσης Ανάλυση τεχνικής (σχετικές με την καλύτερη τοποθέτηση των χεριών, καλύτερη στάση του σώματος)
Γενίκευση Προγραμματισμός και άλλων προπονήσεων, αυτή την φορά μαζί με άλλους χορευτές, είτε συμμαθητές του, είτε φίλους του με παρουσία κοινού σε ένα σύλλογο παραδοσιακών χορών ή σε μια πολιτιστική εκδήλωση (γάμο, πανηγύρι κτλ).