ΤΕΙ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ ΤΑΥΤΟΠΟΙΗΣΗ ΑΓΡΟΤΙΚΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ Εισήγηση 4 η Δρ. Δημήτριος Π. Πετρόπουλος Οικονομολόγος
Ταυτοποίηση προϊόντος (product identification) ή σηματοποίηση προϊόντος (product branding) ονομάζεται εκείνη η λειτουργία εμπορίας κατά την οποία προσδιορίζεται η ταυτότητα του προϊόντος, που διακινείται στην αγορά.
Προσδιορισμός της ταυτότητας 1. Εμπορικό όνομα (trade name) – προσδιορίζει την εταιρεία ή τα προϊόντα της, όχι όμως συγκεκριμένο προϊόν π.χ. ΟΙΝΟΜΕΣΣΗΝΙΑΚΗ, ΕΑΣ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ,ΚΑΠΝΟΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ ΚΑΡΕΛΙΑ 2. Σήμα ή μάρκα (brand) και Εμπορικό Σήμα (trademark) – λέξη, γράμμα, αριθμός, σύμβολο, εικόνα, σχέδιο, χρώμα ή συνδυασμός Το σήμα αποτελείται συνήθως από δύο μέρη: 1 ο Όνομα σήματος (brand name) 2 ο Σύμβολο σήματος (brand symbol), λογότυπο
3. Ετικέτα ή επιγραφή (labed) – το γραπτό, τυπωμένο ή σχεδιασμένο κομμάτι του υλικού συσκευασίας του προϊόντος, που έχει ως σκοπό την ταυτοποίηση των προϊόντων της επιχείρησης και την παροχή στους καταναλωτές χρήσιμων πληροφοριών για το προϊόν, ώστε να συμβάλει στην προώθηση των πωλήσεών του.
Πληροφοριακά στοιχεία ετικέτας 1. Το εμπορικό σήμα της επιχείρησης 2. Το όνομα του παραγωγού ή μεταποιητή ή φορέα εμπορίας 3. Την εικόνα του προϊόντος 4. Πληροφορίες που αφορούν το προϊόν: Το περιεχόμενο, το βάρος ή όγκο Την ποικιλία ή την ποιότητα του προϊόντος Τα συστατικά του προϊόντος Οδηγίες διατήρησης Τρόπους χρήσης Την ημερομηνία λήξης Την παρτίδα Την ημερομηνία παραγωγής Την τιμή
Είδη εμπορικών σημάτων 1. Ανάλογα με τον αριθμό των προϊόντων που πωλούνται με το ίδιο εμπορικό σήμα 2. Ανάλογα με το είδος του φορέα του οποίου το εμπορικό σήμα χρησιμοποιείται στα προϊόντα 3. Ανάλογα με την ακτίνα δράσης ή την περιοχή ισχύος των εμπορικών σημάτων
1. Ανάλογα με τον αριθμό των προϊόντων που πωλούνται με το ίδιο εμπορικό σήμα: Oικογενειακά εμπορικά σήματα (family brands) Ατομικά εμπορικά σήματα (individual brands) Συνδυασμένα εμπορικά σήματα (combination brands) (ΕΛΑΙΟΥΡΓΙΚΗ – ΣΠΙΤΙΚΟ)
2. Ανάλογα με το είδος του φορέα του οποίου το εμπορικό σήμα χρησιμοποιείται στα προϊόντα: Εμπορικά σήματα μεταποιητών (manufacturer brands) Εμπορικά σήματα εμπόρων (marketer brands)
3. Ανάλογα με την ακτίνα δράσης ή την περιοχή ισχύος των εμπορικών σημάτων: Τοπικά εμπορικά σήματα Περιφερειακά Εθνικά Διεθνή
Ανώνυμα προϊόντα
Οικονομική της Ταυτοποίησης Η βασική οικονομική επίδραση της ταυτοποίησης ενός αγροτικού προϊόντος με τη βοήθεια του εμπορικού σήματος της επιχείρησης που το παράγει ή και το διακινεί, είναι η συμβολή της στην μείωση της ελαστικότητας ζήτησης του προϊόντος, που επιτρέπει στην αύξηση των συνολικών εσόδων της επιχείρησης
Πλεονεκτήματα της ταυτοποίησης (για παραγωγούς και φορείς μεταποίησης και εμπορίας) 1. Διαφοροποιεί τα προϊόντα μιας επιχείρησης από τα προϊόντα ανταγωνιστικών επιχειρήσεων και έτσι συμβάλει στην προώθηση των πωλήσεων τους 2. Παρέχει ανεξαρτησία κατά την τιμολόγηση των προϊόντων 3. Διευκολύνει τη διαφήμιση των προϊόντων 4. Επιτυχαίνει μεγαλύτερη σταθερότητα τιμών 5. Αυξάνει τις πιθανότητες επιτυχίας ενός νέου προϊόντος στην αγορά 6. Προστατεύει τη φήμη και το γόητρο των επιχειρήσεων 7. Αυξάνει την ποσότητα πώλησης των προϊόντων 8. Αποφέρει υψηλότερο συνολικό κέρδος στις επιχειρήσεις
Πλεονεκτήματα της ταυτοποίησης (για τους καταναλωτές) 1. Διευκολύνει την αγορά προϊόντων 2. Προστατεύει τους καταναλωτές 3. Δημιουργεί ψυχική ικανοποίηση στους καταναλωτές
Πλεονεκτήματα της ταυτοποίησης (για κράτος) 1. Συντελεί στη βελτίωση της ποιότητας των προϊόντων 2. Συντελεί στην επινόηση και εφαρμογή νέων τεχνολογιών και μεθόδων παραγωγής 3. Συντελεί στην προστασία των καταναλωτών
Επιλογή εμπορικών σημάτων Να είναι σύντομο και απλό Να αναγνωρίζεται εύκολα Να προφέρεται εύκολα Να είναι προσαρμόσιμο Να είναι πάντοτε επίκαιρο Να μη συγχέεται Να μην είναι περιγραφικό
Σταθερότητα εμπορικών σημάτων