ΙΣΤΟΡΙΑ ΚΑΙ ΘΕΩΡΙΑ ΤΗΣ ΜΠΑΛΛΑΝΤΑΣ Γαλλική μπαλλάντα > βαλλίζω (χορεύω). Ποίημα τραγουδιστικό και χορευτικό. Έχει σταθερή μορφή. Αποτελείται από 4 στροφές:

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΟικοΚοινωνία Η Συμβολή στην Ανάδειξη & Διατήρηση της Πολιτισμικής Κληρονομιάς των Τσιγγάνων: δράσεις νέων για νέους Ηλεκτρονική Εφημερίδα Φύλλο 1 ο.
Advertisements

ΠΗΝΕΛΟΠΗ GANDHI ΜΙΑ ΚΑΙΝΟΤΟΜΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΦΑΝΤΙΚΗ ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΚΡΗΤΗΣ.
Το Δημοτικό τραγούδι και η Αρκαδοκυπριακή διάλεκτος μέσα από το έργο του Ζακ Λακαριέρ «Το Ελληνικό καλοκαίρι»: πηγές διαχρονικότητας του ελληνισμού.
Η Καινή Διαθήκη Α΄: Τα Ευαγγέλια και οι Πράξεις των Αποστόλων
Toυ Νεκρού αδερφού Εισαγωγικά Παραλογές
Παραδοσιακοί Χοροί της Μακεδονίας
1.1 Η οικογένεια- Η ελληνική οικογένεια
ΓΙΩΡΓΟΥ ΙΩΑΝΝΟΥ, «ΝΑ ‘ΣΑΙ ΚΑΛΑ ΔΑΣΚΑΛΕ!»
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΙ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟΙ ΧΟΡΟΙ ΧΟΡΟΣ ΤΣΑΜΙΚΟΣ
«Δείπνο για τέσσερις» Κατσαρίδου Σοφία Ευθιμιάδου Αλεξάνδρα
ΚΕΙΜΕΝΑ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ
Το γιοφύρι της Άρτας.
ΣΟΛΩΜΟΣ «ΚΡΗΤΙΚΟΣ» Αποσπασμα 1 ΝΥΧΤΕΡΙΝΗ ΚΑΤΑΙΓΙΔΑ
Το γιοφύρι της Άρτας Γιώργος Κάκαρης Γ
ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΤΟΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΑΠΟΚΛΕΙΣΜΟ ΣΕΒΑΣΜΟΣ – ΕΥΘΥΝΗ - ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΤΟΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΑΠΟΚΛΕΙΣΜΟ ΣΕΒΑΣΜΟΣ – ΕΥΘΥΝΗ - ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ Τελετή Έναρξης Προγράμματος.
Η ποιητική του δημοτικού τραγουδιού και οι συλλογές
Ανδρέας Ν. Ζεργιώτης Σχολικός Σύμβουλος 49ης Περιφέρειας Δ.Ε. Αττικής
Ο ΟΡΚΟΣ ΣΤΗΝ ΠΑΡΑΛΟΓΗ ΤΟΥ ΝΕΚΡΟΥ ΑΔΕΡΦΟΥ
ΠΑΡΑΓΩΓΗ, ΔΙΑΔΡΑΣΗ ΠΡΟΦΟΡΙΚΟΥ ΛΟΓΟΥ ΚΑΙ ΠΡΟΦΟΡΙΚΗ ΔΙΑΜΕΣΟΛΑΒΗΣΗ Κοινές προδιαγραφές (Επίπεδο Β1-Μέτρια γνώση) Παρασκευή, 27 Μαρτίου
Χοροί Κώστας κ. – Γιάννης Φ..
ΑΣΠΑΙΤΕ ΕΠΠΑΙΚ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ ΚΡΗΤΗΣ
ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ Π.ΔΙΑΘΗΚΗΣ 1.Αίτια και αφορμές: ο εθνικιστικός φανατισμός στην Γερμανία, ο οποίος έβλεπε τον Χριστιανισμό ως επιβίωμα.
Δημιουργική Γραφή ως αφορμή για καινοτόμες δράσεις
Ομαδικη εργασια στα κειμενα Ομαδα ιστορικων Θεμα: δημοτικα τραγουδια
Ερευνητικό πεδίο Ανθρωπιστικές επιστήμες Ευαγγελία Γεμώνα.
1 ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΑ ΜΝΗΜΕΙΑ ΤΟΥ ‘ΑΛΛΟΥ’ ΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΥ ΒΑΣΙΛΙΚΗ.
Του γιοφυριού της Άρτας
ΒΑΛΚΑΝΙΚΟΙ ΠΟΛΕΜΟΙ ΒΛΑΧΑΚΗΣ-ΓΑΛΑΤΗΣ.
Οι Βαλκανικές χώρες.
Χάρης Αλεξίου Νικόλας Βουβάκης
ΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ και οι παραλογεσ
Διεξαγωγή πολιτιστικού προγράμματος με τίτλο:
Επιμόρφωση εξεταστών τουρκικής γλώσσας Κοινές προδιαγραφές (Επίπεδο Β1-Μέτρια γνώση) ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΠΡΟΦΟΡΙΚΟΥ ΛΟΓΟΥ ΚΑΙ ΠΡΟΦΟΡΙΚΗ ΔΙΑΜΕΣΟΛΑΒΗΣΗ Τετάρτη, 15.
Υποέργο Τουρκικής 08 Υποέργο Τουρκικής 08 Επιμόρφωση νέων αξιολογητών και ανάπτυξη εκπαιδευτικού υλικού για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση εξεταστών της.
Η Ιθάκη Γιώργος Καρανάσιος Ε’2 1ο Πρότυπο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Θεσ/νικης
Παράδοση και Μοντερνισμός. Διδασκαλία και Αξιολόγηση
΄ `Milena Benovska-Sabkova Επιμέλεια: Βασιλική – Βεατρίκη Φύκα
Πολιτιστικό Πρόγραμμα
MAΘΗΜΑ 4 ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΙΚΟΤΗΤΑ.
ΛΙΘΟΞΟΪΔΗΣ ΣΤΥΛΙΑΝΟΣ Α.Ε.Μ  Ένα βασικό κι αναγνωρισμένο πεδίο εισαγωγής της στα προγράμματα σπουδών και της γενικής εκπαίδευσης.  Ένα συχνό θέμα.
Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας
Η έννοια της ποικιλίας στην ανθρώπινη γλώσσα
Υπερφυσικό και κοινωνικές πρακτικές Λαϊκή πίστη και κοινωνική οργάνωση. Ευάγγελος Αυδίκος.
Υπερφυσικό και κοινωνικές πρακτικές Ιγνατιάδου Αναστασία-Μιχαέλα Παρουσίαση : από το βιβλίο «Μύθος, Λατρεία, Ταυτότητες» της Μαριλένας Παπαχρηστοφόρου.
1 η Ενότητα 2 η Ενότητα 3 η Ενότητα.  Μαθητής που εργάστηκε: Μουχταρόπουλος Πέτρος  Μαθητής που εργάστηκε: Μουχταρόπουλος Πέτρος.
ΣΔΕ ΝΑΟΥΣΑΣ Σχέδιο Δράσης Β’ Τετραμήνου Μελοποιημένη ποίηση.
Καλό Μήνα ! Καλό Μάρτιο και καλή άνοιξη με υγεία και χαρά από την Αρετή και την Ευθυμία.
ΔΗΜΟΤΙΚΌ ΤΡΑΓΟΎΔΙ Το ελληνικό δημοτικό τραγούδι ως λογοτεχνικό είδος αντλεί το υλικό του από την προφορική λογοτεχνική παράδοση, δηλαδή αυτήν που αναπτύσσεται.
Μουσική παράσταση μνήμης για τον αγώνα του Οκτώβρη του 1940 ΜΟΥΣΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΑΡΤΑΣ 27 Οκτώβρη 2016 Υπεύθυνος εκπαιδευτικός : Γιαννούτσος Παναγιώτης Επιμέλεια.
ΔΗΜΟΣ ΒΥΡΩΝΑ «Στο βλέμμα του Μπάιρον»
Παραδοσιακοί Χοροί. Περιεχόμενα Εισαγωγικά Ελληνικοί παραδοσιακοί χοροί (καλαματιανός,τσάμικος,μπάλος)Ελληνικοί παραδοσιακοί χοροί (καλαματιανός,τσάμικος,μπάλος)
Μύθοι –Θρύλοι Παραμύθια της Λέσβου
Αφήγηση αφήγηση.
Όμηρος Ιλιάδα Οδύσσεια.
ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ.
ΞΕΝΙΤΙΑ Ονοματεπώνυμο: Κόνιαρη Ζωή Όνομα Καθηγητή: κ. Ζάχου Μάρθα
ΟΙ ΙΔΙΟΜΟΡΦΙΕΣ ΤΗΣ ΓΡΑΦΗΣ ΤΟΥ
Η ΑΠΟΔΗΜΙΑ – Ο ΚΑΗΜΟΣ ΤΗΣ ΞΕΝΙΤΙΑΣ
ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ Π.ΔΙΑΘΗΚΗΣ
Καμινάρη Χαρούλα Καπετανάκη Μαριέλα Γ2’
ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ ΤΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Μύθοι και Επιστήμη.
Νεοελληνικός Πολιτισμός
Κώστας κ. – Γιάννης Φ. Χοροί. Καλαματιανό Δημοφιλέστατος δημοτικός χορός ( που λέγεται και ίσος ή συρτός ) με πανάρχαιες ελληνικές ρίζες. Άγνωστος είναι.
Ταυτότητες: Ατομική, Συλλογική, Εθνική, Πολιτισμική
Η εξέλιξη της ποίησης.
ΚΕΙΜΕΝΑ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ
ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΛΕΩΝΙΔΙΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ
«Του γιοφυριού της Άρτας» Ν. Γ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΙΣΤΟΡΙΑ ΚΑΙ ΘΕΩΡΙΑ ΤΗΣ ΜΠΑΛΛΑΝΤΑΣ Γαλλική μπαλλάντα > βαλλίζω (χορεύω). Ποίημα τραγουδιστικό και χορευτικό. Έχει σταθερή μορφή. Αποτελείται από 4 στροφές: οι 3 έχουν τον ίδιο αριθμό στίχων (8-12), η τέταρτη έχει τον μισό αριθμό στίχων των προηγούμενων στροφών (4-6). Η τελευταία στροφή λέγεται στάλσιμο (envoi). Ο τελευταίος στίχος της κάθε στροφής συχνά επαναλαμβάνεται και ονομάζεται γύρισμα (refrain). Οι ομοιοκαταληξίες πλέκονται με διάφορους τρόπους.

ΠΑΡΑΛΟΓΗ Ένας από τους πιο ενδιαφέροντες άξονες μελέτης στη συγκριτική φιλολογία είναι η προφορικότητα ως έκφραση της γλωσσικής, πολιτιστικής, θρησκευτικής και ιστορικής συνέχειας. Το πέρασμα από την προφορικότητα στη γραφή και η επιβίωση κοινών προφορικών μορφών ποίησης. Ως κοινό θεματικό στοιχείο της βαλκανικής δημοτικής –προφορικής- παράδοσης, αλλά και ως δείκτης της κοινής πολιτισμικής ταυτότητας και κληρονομιάς, μελετούμε το δημοτικό τραγούδι, την παραλογή «του Νεκρού Αδερφού», το οποίο απαντά, σε παραλλαγές, σε όλες τις βαλκανικές χώρες (Άλλο ένα κοινό δημοτικό τραγούδι είναι το άσμα «Του Γιοφυριού της Άρτας»). Αφηγείται με δραματικό τρόπο μιαν ιστορία επικεντρωμένη σε κάποιο σημαντικό επεισόδιο. Η ετυμολογία της λέξης «παραλογή» παραπέμπει στις ποικίλες εκδοχές, παραλλαγές, προσαρμογές, ποικιλίες των δημοτικών ασμάτων. Ορισμένοι υποστηρίζουν ότι ο όρος «παραλογή» συνδέεται εννοιολογικά με το παράλογο και το υπέρλογο, κάτι που υπερβαίνει το υλικό, το καθημερινό και το συνηθισμένο και μας αποκαλύπτει μιαν άλλη αλήθεια, με την παρέμβαση μιας συμπαντικής δύναμης που μετουσιώνει την πραγματικότητα και θέτει νέους όρους θυσίας, προσφοράς, δικαιοσύνης και αποδοχής. Σύμφωνα με την άποψη του Γάλλου φιλολόγου, ιστορικού και μέλους της Γαλλικής Ακαδημίας Claude Fauriel, τα δημοτικά τραγούδια έλκουν την καταγωγή τους από την αρχαία ελληνική λαϊκή ποίηση. Η καταγωγή τους βρίσκεται στις ρίζες του λαϊκού πολιτισμού, στην αρχαία Ελλάδα και τη μυθική παράδοση. Η συγγένειά τους με παρόμοια αφηγηματικά μοτίβα σε ποιητική ή πεζή μορφή άλλων μεσογειακών και κυρίως βαλκανικών λαών ενισχύει την υπόθεση για την αρχαιότατη προέλευσή τους.

ΠΑΡΑΛΟΓΗ Β Ανάμεσα στις πιο διάσημες παραλογές είναι η αφήγηση «Του Νεκρού αδελφού» και «Το Γιοφύρι της Άρτας», ευρύτατα διαδεδομένες στα Βαλκάνια. Και οι δύο παραλογές είναι κείμενα με τις υψηλότερες αξιώσεις της τέχνης. Η επιστροφή του Νεκρού Αδερφού, από τον Κάτω Κόσμο, για να εκπληρώσει την υπόσχεση που είχε δώσει ζωντανός, να φέρει δηλαδή στη μητέρα του τη μονάκριβη κόρη της, οδηγεί τους ερευνητές στον συσχετισμό του μοτίβου με τον μύθο του Άδωνι, του Ορφέα, του Ηρακλή και του Οδυσσέα. Το μεταφυσικό στοιχείο κυριαρχεί στην αφήγηση. Το θανατικό έχει σκοτώσει τους εννιά γιους της μάνας κι ο Κωνσταντής σηκώνεται από το μνήμα για να φέρει πίσω τη μονάκριβη αδελφή του, παντρεμένη στα ξένα, καβάλα στο άλογο. Τη στιγμή της συνάντησης και του εναγκαλισμού η μάνα και η κόρη πεθαίνουν μαζί. Ο γερμανικός ρομαντισμός και το Sturm und Drag αξιοποίησαν, ως γνωστόν, τα λαϊκά προφορικά κοιτάσματα της βαλκανικής λογοτεχνικής παράδοσης («Το ξωτικό» του Γκαίτε, «Η Λεονώρα» του Μπύργκερ, κ.ο.κ.). Ο Γκαίτε αγάπησε ιδιαίτερα τα σέρβικα δημοτικά τραγούδια. Υπάρχουν ποικίλες ονομασίες για το δημοτικό τραγούδι του «Νεκρού αδερφού»: «Κωνσταντής και Δοκίνα» στην Αλβανία, «Λάζαρ και Πετάνκα» στη Βουλγαρία, «Της Βόικας» στη Ρουμανία, «Η κόρη και τ’αδέλφια της» στη Σερβία- Μαυροβούνιο, «Μια μηλιά εφύτρωσε» στην Πρώην Γιουγκοσλαβική Δημοκρατία της Μακεδονίας.

ΠΑΡΑΛΟΓΗ Γ Η δεύτερη κοινή παραλογή «Του Γιοφυριού της Άρτας» αφηγείται την ιστορία ενός γιοφυριού που ολημέρα το κτίζαν άξιοι μάστορες και τη νύχτα γκρεμιζόταν. Ένας κάτοικος του αέρα, ένα πουλί, στέκεται απέναντι από το ποτάμι και τη γη και πληροφορεί τους οικοδόμους πως για να στερεωθεί το γεφύρι πρέπει να αναμειχθεί στο υλικό, να θυσιαστεί, η όμορφη γυναίκα του πρωτομάστορα. Το πουλί συμβολίζει το μήνυμα, η Γυναίκα την αγάπη και τη θυσία, ο άνδρας συγκεντρώνει τους δομικούς λίθους. Οι συμβολισμοί είναι ευδιάκριτοι: το δαχτυλίδι του άνδρα που πέφτει κατά λάθος στα θεμέλια είναι η ρήξη του άρρηκτου κύκλου που συνδέει το ανδρόγυνο, η γέφυρα το πέρασμα για κάθε διαβάτη˙ για να γίνει εφικτή η διάβαση, δηλαδή η επικοινωνία απαιτείται θυσία. Μέσα από τα ενδιαφέροντα μοτίβα του δημοτικού τραγουδιού περνάει κανείς από την προφορικότητα, την προφορική μυθική μήτρα, στον γραπτό λόγο της κάθε χώρας. Claude Fauriel, Chants populaires de la Grèce, ˙Λαϊκοί πολιτισμοί και σύνορα στα Βαλκάνια, επιμέλεια Ευάγγελος Γ. Αυδίκος, εκδ. Πεδίο, 2010.

ΡΟΜΑΝΤΙΚΗ ΜΠΑΛΛΑΝΤΑ Διαφορετική από τη γαλλική μπαλλάντα, που γράφεται με ορισμένη στιχουργική μορφή, είναι η ρομαντική μπαλλάντα, η οποία παίρνει το θέμα και τη μορφή της από τη λαϊκή μπαλλάντα, δηλαδή από το σύντομο διηγηματικό δημοτικό τραγούδι. Αντλεί τα θέματά της από τις λαϊκές δοξασίες και παραδόσεις (Γκαίτε, Σίλλερ, Μπύργκερ, Χάινε, Ούλαντ, Λενάου, κ.ο.κ.), συχνά από εκείνες που περιέχουν το υπερφυσικό στοιχείο, ή από ιστορικά γεγονότα αλλά και από ατομικά περιστατικά.