Panos filologos
συμβολισμός διδακτικός τόνος θεατρικότητα λεπτή ειρωνεία ρεαλισμός αίσθηση του τραγικού στοχαστική – φιλοσοφική διάθεση γλωσσική ακρίβεια – ευστοχία υποβολή – υπαινικτικότητα Χαρακτηριστικά της καβαφικής ποίησης στο ποίημα 200π.Χ. Αλεξανδρινή (ελληνιστική) εποχή Συμβολισμός Ειρωνεία Υποβολή – υπαινικτικότητα Αίσθηση του τραγικού
Ιστορικά: αναφέρονται σε ιστορικά περιστατικά – ιδιαίτερα της Ελληνιστικής Εποχής – μέσα από τα οποία εκφράζονται σύγχρονες καταστάσεις Φιλοσοφικά-Διδακτικά: εκφράζουν απόψεις πάνω σε θέματα και προβλήματα της ζωής, όπως η μοίρα, το χρέος, η ματαιότητα των ανθρώπινων μεγαλείων, η «ύβρις», κλπ, και χαρακτηρίζονται για τον διδακτικό- παραινετικό τους χαρακτήρα. Κάποια από αυτά είναι «παραινέσεις προς τους ομοτέχνους» του ποιητές για την ποίηση Ερωτικά: συνδυάζουν τον ερωτισμό με τον αισθητισμό (υπερβολικό ενδιαφέρον για τη μορφή του ποιήματος = μεγάλο ενδιαφέρον για τα μορφικά-εξωτερικά χαρακτηριστικά του ποιήματος και όχι μόνο για το περιεχόμενό του), Ωστόσο, ο κόσμος που εκφράζει ο ποιητής είναι ενιαίος.
ΘέμαΤα χρονικά επίπεδα Ο αφηγητής στα 200 π.Χ. διαβάζει μια επιγραφή που αφιέρωσε ο Μ. Αλέξανδρος στον Παρθενώνα με τα λάφυρα από τη μάχη του Γρανικού 334 π. Χ. Στη μάχη αυτή συμμετείχα όλοι οι Έλληνες εκτός από τους Λακεδαιμόνιους (Σπαρτιάτες) με την αιτιολογία ότι δεν ήταν αυτοί αρχηγοί. μάχη του Γρανικού (334 π.Χ.). Νίκη του Μ. Αλεξάνδρου επί των Περσών. (200 π.Χ.) δέκα χρόνια πριν από την καταστροφική Μάχη της Μαγνησίας (190 π.Χ), που οριστικοποίησε την επικράτηση των Ρωμαίων. 1931: χρόνος γραφής του ποιήματος. (εποχή κρίσης και δέκα χρόνια μετά τη μικρασιατική καταστροφή)
1 η (στ. 1): Η επιγραφή που συνόδευε τα λάφυρα από τη μάχη του Γρανικού 2 η (στ. 2-12):Η «στάσις» των Λακεδαιμονίων 3 η (στ Η θαυμαστή πανελλήνια εκστρατεία 4 η (στ ): Οι συνέπειες από την πανελλήνια εκστρατεία 5 η (στ. 32): Απαξιωτικό σχόλιο για τη στάση των Λακεδαιμονίων
Η γλώσσα :είναι η κοινή δημοτική αλλά με αρκετούς λόγιους τύπους Ύφος: πεζολογικό, θριαμβικό, αλλά και ειρωνικό Αφηγητής: α’ πληθυντικό πρόσωπο Μέτρο: Ιαμβικό Χρόνος αφήγησης: τρία επίπεδα π.Χ. Νίκη στο Γρανικό ποταμό π.Χ. έτος που βρίσκεται ο αφηγητής μ.Χ.έτος γραφής του ποιήματος
Μιλάει απαξιωτικά για τους Λακεδαιμονίους και υποστηρίζει ότι δεν πρέπει να ασχολούμαστε με αυτούς, γιατί χωρίς αυτούς οι Έλληνες κατάφεραν σπουδαία επιτεύγματα. Γενικά στη ζωή λέμε τη φράση όταν καταφέρνουμε κάτι σπουδαίο ως ομάδα χωρίς τη συμμετοχή κάποιου μπορεί να είναι αρχηγός και θεωρεί τον εαυτό του τον πιο ικανό, πιστεύοντας ότι χωρίς αυτόν δεν μπορεί να γίνει τίποτε θετικό.