Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη Ενότητα 11: Ενσυναίσθηση, συναισθηματική νοημοσύνη και ο ρόλος της στην νοσηλευτική φροντίδα. Κοτρώτσιου Ευαγγελία, Καθηγητής,

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Προσωποκεντρική Θεωρία (Client-centered theory)
Advertisements

Η επικοινωνία στις κοινωνικές ομάδες και στην εκπαίδευση
Συναισθηματικη αγωγη.
ΔΙΑΠΡΟΣΩΠΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ
Διοίκηση Ανθρώπινων πόρων Ενότητα 5: Προσέλκυση Εργαζομένων Αθανάσιος Κουστέλιος Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ.
Η Διδασκαλία της Πετοσφαίρισης
1 Ενότητα 5: Ταυτότητες στη Διασπορά – Η περίπτωση εφήβων με μεταναστευτικό υπόβαθρο Διδάσκων: Χρήστος Γκόβαρης Τμήμα: Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης.
Διδακτική Πληροφορικής
Διοίκηση Ανθρώπινων πόρων Ενότητα 6&7: Επιλογή Εργαζομένων Αθανάσιος Κουστέλιος Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ.
Υδραυλικά & Πνευματικά ΣΑΕ
Υδραυλικά & Πνευματικά ΣΑΕ
Συναισθηματική Νοημοσύνη: Ορισμός, δομή, μοντέλα, μέσα αξιολόγησης
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη Ενότητα 12: Η Εκπαίδευση του Ασθενή. Κοτρώτσιου Ευαγγελία, Καθηγητής, Τμήμα Νοσηλευτικής, T.E.I. Θεσσαλίας.
Χρονικός Προγραμματισμός Έργων (Εργαστήριο) Ενότητα 5: Αναθέσεις σε πόρους Κλεάνθης Συρακούλης, Επίκουρος Καθηγητής, Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων, T.E.I.
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη Ενότητα 1: Εισαγωγή – Ψυχική Υγεία – Ψυχική Διαταραχή. Κοτρώτσιου Ευαγγελία, Καθηγητής, Τμήμα Νοσηλευτικής, T.E.I. Θεσσαλίας.
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη Ενότητα 3: Νοσηλευτική Διεργασία. Κοτρώτσιου Ευαγγελία, Καθηγητής, Τμήμα Νοσηλευτικής, T.E.I. Θεσσαλίας.
Κινητική Μάθηση Ενότητα 8: Θεωρίες και μέθοδοι κινητικής μάθησης Ελιζάνα Πολλάτου, επικ. καθ. ΤΕΦΑΑ-ΠΘ Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ Εκπαιδευτικά Προγράμματα με Χρήση Η/Υ ΙΙ Θέμα «παιγνίδια» (website address) Διδάσκουσα: Καθηγήτρια Τζένη.
Ενσυναίσθηση, συναισθηματική νοημοσύνη και ο ρόλος της στην νοσηλευτική φροντίδα.
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη Ενότητα 4: Στρες και Στρατηγικές Αντιμετώπισης – Νοσηλευτική Φροντίδα. Κοτρώτσιου Ευαγγελία, Καθηγητής, Τμήμα Νοσηλευτικής,
Κλασσική Μηχανική Ενότητα 7: Η αρχή των δυνατών έργων. Η αρχή του D’ Alembert Βασίλειος Λουκόπουλος, Επίκουρος Καθηγητής Τμήμα Φυσικής.
Τμήμα Τεχνολόγων Γεωπόνων Τίτλος Μαθήματος: ΚΑΛΛΩΠΙΣΤΙΚΑ ΔΕΝΤΡΑ ΚΑΙ ΘΑΜΝΟΙ Ενότητα 12: Οδηγίες δημιουργίας φυτολογίου Γρηγόριος Βάρρας Αν. Καθηγητής Άρτα,
Εισαγωγή στην Ψυχολογία Ενότητα 2:Τομείς Έρευνας της Σύγχρονης Ψυχολογίας Διδάσκουσα: Ειρήνη Σκοπελίτη Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην.
Διοίκηση Ανθρωπίνων Πόρων Ενότητα 3: Προσέλκυση Ανθρώπινου Δυναμικού. Διδάσκων: Γεώργιος Ασπρίδης, Επίκουρος Καθηγητής. Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων.
Ενότητα 7 : Χρήση Πινάκων στο Ηλεκτρονικό εμπόριο (I) Ιωάννης Τσούλος
Διοίκηση ολοκληρωμένης επικοινωνιακής στρατηγικής
Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου
ΔΙΑΛΕΞΗ 5η Συνηγορία Υπευθυνότητα/ευθύνη Συνεργασία Στάση φροντίδας
Διοίκηση Ανθρωπίνων Πόρων
Η Εκπαίδευση Είναι το λίκνο που ανατρέφει: Δημόσιους λειτουργούς,
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη
Ορισμός Είναι ένα σύνολο συστηματικών, προγραμματισμένων, μεθοδικών και σκόπιμων δραστηριοτήτων (λέξεις μέσα σε πράξεις) με τις οποίες επιτυγχάνονται.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου
Οργάνωση και Διοίκηση Επιχειρήσεων
Χρονικός Προγραμματισμός Έργων (Εργαστήριο)
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Ορισμός Επίδειξη είναι η παρουσίαση μιας πράξης μιας διαδικασίας ή ενός φαινόμενου με πραγματικά μέσα. Όταν δεν χρησιμοποιούνται πραγματικά μέσα ΑΠΕΙΚΟΝΙΣΗ.
Χρονικός Προγραμματισμός Έργων (Εργαστήριο)
Επιχειρησιακές Επικοινωνίες
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου
ΜΗΧΑΝΙΚΗ ΤΩΝ ΥΛΙΚΩΝ ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΟ ΛΕΠΤΟΤΟΙΧΑ
Επιχειρησιακές Επικοινωνίες
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΜΗΧΑΝΙΚΗ ΤΩΝ ΥΛΙΚΩΝ ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΟ: ΔΙΚΤΥΩΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη
Αντικειμενοστραφής Προγραμματισμός ΙΙ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Επιχειρησιακές Επικοινωνίες
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΠΙΘΑΝΟΤΗΤΕΣ(4)
Επιχειρηματικότητα Ενότητα # 7: Επίλογος. Σύνοψη
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΠΙΘΑΝΟΤΗΤΕΣ(10)
Προσχολική Παιδαγωγική
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ ΠΡΟΤΥΠΩΝ ΝΕΥΡΩΝΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Επιχειρησιακές Επικοινωνίες
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη Ενότητα 11: Ενσυναίσθηση, συναισθηματική νοημοσύνη και ο ρόλος της στην νοσηλευτική φροντίδα. Κοτρώτσιου Ευαγγελία, Καθηγητής, Τμήμα Νοσηλευτικής, T.E.I. Θεσσαλίας

Άδειες Χρήσης Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό υπόκειται σε άδειες χρήσης Creative Commons. Για εκπαιδευτικό υλικό, όπως εικόνες, που υπόκειται σε άλλου τύπου άδειας χρήσης, η άδεια χρήσης αναφέρεται ρητώς. 2

Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στα πλαίσια του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους. 3

Σκοποί ενότητας... …. … Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη 4

Περιεχόμενα ενότητας  Ορισμός Συναισθηματικής Νοημοσύνης. Ορισμός Συναισθηματικής Νοημοσύνης.  Ορισμός Ενσυναίσθησης. Ορισμός Ενσυναίσθησης.  Ρόλος της ενσυναίσθησης στη νοσηλευτική φροντίδα. Ρόλος της ενσυναίσθησης στη νοσηλευτική φροντίδα.  Προσόντα Νοσηλευτή. Προσόντα Νοσηλευτή  Ο ρόλος της συναισθηματικής νοημοσύνης. Ο ρόλος της συναισθηματικής νοημοσύνης Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη 5

Ενσυναίσθηση, συναισθηματική νοημοσύνη και ο ρόλος της στην νοσηλευτική φροντίδα. Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη 6

Ιστορική αναδρομή Έννοιες που σχετίζονται με τη συναισθηματική νοημοσύνη έχουν μακρά ιστορία. Η λέξη “empathy”, συναισθηματική κατανόηση εισήχθη για πρώτη φορά από τον Edward B. Titchener, έναν Άγγλο ψυχαναλυτή. Το μεγάλο ενδιαφέρον για τη συναισθηματική νοημοσύνη ωστόσο ξεκίνησε το 1973 με την εργασία του McClelland : “Μετρώντας την ικανότητα αντί για τη νοημοσύνη” (“Testing for competence rather than intelligence”). Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη 7

Συναισθηματική νοημοσύνη (α) Έτσι συναισθηματική νοημοσύνη συμπέρανε πως είναι: 1. η ικανότητα για την αναγνώριση των δικών μας συναισθημάτων και των άλλων. 2.η ικανότητα να κινητοποιούμε τους εαυτούς μας για την κατάλληλη ρύθμιση των συναισθημάτων μας εσωτερικά και στις σχέσεις μας. 3.Η ικανότητα να αντέχουμε τις απογοητεύσεις. 4.Να ελέγχουμε την παρόρμηση. 5.Να χαλιναγωγούμε την ανυπομονησία σου. 6.Να εμποδίζουμε την απογοήτευσή σου. 7.Να έχουμε ενσυναίσθηση και ελπίδα. Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη 8

Συναισθηματική νοημοσύνη (β) Άλλωστε όπως είπε και ο Αριστοτέλης: «Ο καθένας μπορεί να θυμώσει, αυτό είναι εύκολο. Αλλά να θυμώσει κανείς με το σωστό τρόπο, στο σωστό βαθμό και τη σωστή στιγμή, για τη σωστή αιτία δεν είναι εύκολο». Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη 9

Είναι η « νοημοσύνη της καρδιάς » Συναισθηματική νοημοσύνη δεν σημαίνει να αφήνεις ανεξέλεγκτα τα συναισθήματά σου, να εκφράζεις και να εκδηλώνεις ότι ακριβώς αισθάνεσαι, αλλά σημαίνει χειρισμό συναισθημάτων έτσι ώστε να εκφράζονται αποτελεσματικά και με τον κατάλληλο τρόπο, δίνοντας τη δυνατότητα στους ανθρώπους να δουλεύουν μαζί αρμονικά για την επίτευξη κοινών στόχων. Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη 10

Η συναισθηματική νοημοσύνη έχει 5 διαστάσεις: 1.Αυτεπίγνωση. 2.Αυτορύθμιση. 3.Κίνητρα συμπεριφοράς. 4.Ενσυναίσθηση. 5.Ικανότητα στις σχέσεις με τους άλλους. Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη 11

Τι είναι λοιπόν ενσυναίσθηση; Η ενσυναίσθηση είναι η “εσωτερική πλευρά της μίμησης”, αναφέρει ο Lipps το 1903, πιστεύοντας ότι αποτελεί την κινητήρια δύναμη του όλου συστήματος. Το μεγάλο ενδιαφέρον για την ενσυναίσθηση πυροδοτήθηκε από την έμφαση που της έδωσε ο Rogers (1957) θεωρώντας την ως μία από τις «απαραίτητες και επαρκείς προϋποθέσεις για θεραπευτική αλλαγή της προσωπικότητας». Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη 12

Πώς εκδηλώνεται; Όπως γνωρίζουμε τα ανθρώπινα συναισθήματα σπάνια περιγράφονται. Πολύ συχνά όμως εκδηλώνονται μέσα από άλλα σήματα. Το κλειδί για να μαντέψει κανείς τα συναισθήματα των άλλων βρίσκεται στην ικανότητά του να διαβάζει τα μη λεκτικά στοιχεία της επικοινωνίας. Να ερμηνεύει τον τόνο της φωνής, τις χειρονομίες, την έκφραση του ατόμου και άλλα. Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη 13

Ας δούμε λοιπόν ένα παράδειγμα που θα μας βοηθήσει να κατανοήσουμε καλύτερα τι είναι ενσυναίσθηση. Ένα παιδάκι σκούπισε τα μάτια του παρόλο που δεν είχαν δάκρυα όταν είδε τη μητέρα του να κλαίει. Αυτή η κινητική μίμηση, όπως λέγεται, αποτελεί την πρωταρχική έννοια της λέξης ενσυναίσθηση, όπως χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά από τον Titchener. Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη 14

Συναισθηματική συμμετοχή Αυτό που απαιτεί η συναισθηματική συμμετοχή είναι η ικανότητα να γνωρίζει κανείς τι σκέφτεται ή αισθάνεται ο άλλος άνθρωπος, παρά το γεγονός ότι αυτό που σκέφτεται ή αισθάνεται είναι διαφορετικό από τη δική του νοητική κατάσταση και ψυχική διάθεση τη δεδομένη στιγμή. Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη 15

Ενσυναίσθηση σύμφωνα με τα παραπάνω λοιπόν και όπως την ορίζει ο Goleman είναι:  Η επίγνωση των συναισθημάτων, των αναγκών και των ανησυχιών των άλλων ανθρώπων από εμάς.  Η κατανόηση των άλλων.  Η ενίσχυσή τους.  Η υποστήριξη τους.  Το ενεργό ενδιαφέρον μας για τις ανησυχίες τους. Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη 16

Ποιος όμως είναι ο ρόλος της ενσυναίσθησης στη νοσηλευτική φροντίδα;  Ένας νοσηλευτής για να μπορέσει να ασκήσει επιτυχημένα το επάγγελμά του θα πρέπει να έχει σύγχρονες επιστημονικές γνώσεις, κλινικές δεξιότητες και θετικές στάσεις έναντι των ασθενών και της φροντίδας τους.  Η πιο σημαντική όμως προϋπόθεση είναι η πρωταρχική καλλιέργεια του χαρακτήρα του. Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη 17

Η τεχνική ικανότητα είναι απαραίτητη, αλλά θα πρέπει να συνδυαστεί με διαπροσωπικές δεξιότητες, όπως:  η συναισθηματική νοημοσύνη.  η ζεστασιά.  ο σεβασμός. Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη 18

Οι διαπροσωπικές δεξιότητες βοηθούν  Το έργο του επηρεάζεται από την προσωπικότητά του και την πείρα του, τις ιδέες, τις πεποιθήσεις, τα συναισθήματα, τα ιδανικά, τον πνευματικό του προσανατολισμό, δηλαδή ολόκληρο το είναι του.  Το έργο του νοσηλευτή είναι έργο καρδιάς. Η καρδιά του συμπονεί, συμπάσχει, συμμερίζεται, αγρυπνεί, χωράει τους πάντες. Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη 19

Προσόντα Νοσηλευτή  Σεβασμός. Σέβεται τον ασθενή ως πρόσωπο με αξία και αξιοπρέπεια.  Διαθέτει χρόνο και προσοχή για να τους ακούσει.  Δεν αμφισβητεί ως μη αληθινή την εμπειρία τους.  Προστατεύει την αξιοπρέπεια του καθενός.  Συζητά με ειλικρίνεια.  Αποδέχεται τους ασθενείς όπως είναι χωρίς κριτική και απόρριψη της συμπεριφοράς τους.  Δείχνει ευαισθησία και θερμό ενδιαφέρον.  Συμμετέχει στη συναισθηματική του κατάσταση χωρίς ταύτιση, οίκτο, με διατήρηση πλήρους αυτοσυνειδησίας και με αντικειμενικότητα. Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη 20

Ακρόαση Νοσηλευτή  Η ακρόαση είναι υπεύθυνη νοσηλευτική πράξη έμπρακτη εκδήλωση αγάπης, προσφορά βοήθειας, μορφή ψυχοθεραπείας. Απαιτεί γνώση και προσπάθεια, όχι παθητική και μηχανική λήψη των λεγόμενων. Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη 21

Ο ρόλος της συναισθηματικής νοημοσύνης στη θεραπεία σε διαπολιτισμικό επίπεδο  Η επικοινωνία σε σχέσεις προσφοράς βοήθειας σε διαπολιτισμικό επίπεδο απαιτεί ειδική φροντίδα. Περιλαμβάνει συγκεκριμένη συναισθηματική νοημοσύνη, η οποία απαιτεί να αφουγκραστείς προσεκτικά τους πελάτες.  Γενικώς δεν είναι αρκετό να γνωρίζεις μια συγκεκριμένη κουλτούρα παρόλο που αυτό θα μπορούσε να είναι χρήσιμο στην αρχή μιας σχέσης. Είναι βασικό να γνωρίζεις ένα συγκεκριμένο άτομο μέσα σε μια συγκεκριμένη κουλτούρα. Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη 22

Βιβλιογραφία Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη 23

Τέλος Ενότητας