Συναισθηματική Νοημοσύνη Αικ. Μαριδάκη-Κασσωτάκη Καθηγήτρια Συναισθηματική Νοημοσύνη Αικ. Μαριδάκη-Κασσωτάκη Καθηγήτρια.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Συναισθηματική Νοημοσύνη
Advertisements

Συναισθηματική Νοημοσύνη: Ορισμός, δομή, μοντέλα, μέσα αξιολόγησης
ΚΕΦΑΛΑΙΟΥΧΙΚΕΣ ΕΤΑΙΡΙΕΣ 4 ο Πακέτο Σημειώσεων Εισηγήτρια : Δοξαστάκη Κάλλια 4 ο Πακέτο Σημειώσεων Εισηγήτρια : Δοξαστάκη Κάλλια.
ΜΕΤΑΛΛΕΥΤΙΚΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΚΑΙ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΜΕΤΑΛΛΕΥΜΑΤΩΝ Τζίμας Σπύρος Μηχανικός Μεταλλείων – Μεταλλουργός ΕΜΠ.
Ποιότητα και αποτελεσματικότητα στην εκπαίδευση. Παράγοντες που την επηρεάζουν Δρ Ειρήνη Ροδοσθένους, ΕΜΕ Φιλολογικών Μαθημάτων.
ΤΜΗΜΑ ΝΟΜΙΚΗΣ ΤΟΜΕΑΣ ΔΙΕΘΝΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΔΙΚΑΙΟ ΕΥΡΩΠΑΙΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ Ι B.Tζώρτζη Ειδική Επιστήμονας.
ΣΥΣΤΑΣΗ - ΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΜΕΝΗΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ Οι δήμοι και οι περιφέρειες συγκροτούν τον πρώτο και δεύτερο βαθμό τοπικής αυτοδιοίκησης.
Γ ΕΩΠΟΝΙΚΟ Π ΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ Α ΘΗΝΩΝ ΤΜΗΜΑ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΦΥΤΙΚΗΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΣΗΡΟΤΡΟΦΙΑΣ ΚΑΙ ΜΕΛΙΣΣΟΚΟΜΙΑΣ ΣΥΛΛΟΓΗ ΠΡΟΠΟΛΗΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΒΑΜΜΑΤΟΣ ΠΡΟΠΟΛΗΣ.
ΕΝΝΟΙΑ & ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ ΚΟΣΤΟΥΣ ΕΝΝΟΙΑ & ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ ΚΟΣΤΟΥΣ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗ ΚΟΣΤΟΥΣ Τ.Ε.Ι. ΚΡΗΤΗΣ ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗ ΚΟΣΤΟΥΣ.
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΠΙΘΕΩΡΗΤΩΝ ΤΗΣ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ (Ιούνιος 2011) Περιεχόμενο και καινοτόμα στοιχεία του νέου Προγράμματος Σπουδών Λογοτεχνίας στην υποχρεωτική Εκπαίδευση.
ΣΥΜΜΟΡΦΩΣΗ ΣΕ ΔΙΚΑΣΤΙΚΕΣ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ Εισηγητές: - Κωνσταντίνος Μπλάγας, Δ/νων Σύμβουλος ΔήμοςΝΕΤ - Καλλιόπη Παπαδοπούλου, Νομική Σύμβουλος ΔήμοςΝΕΤ.
«Διγλωσσία και Εκπαίδευση» Διδάσκων: Γογωνάς Ν. Φοιτήτρια: Πέτρου Μαρία (Α.Μ )
ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ αποβλΗτων Α. ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΠΤΗΝΟ-ΚΤΗΝΟΤΡΟΦΙΚΩΝ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ
Ημερίδα Ενημέρωσης Δυνητικών Δικαιούχων του ΕΠ Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας Εξειδίκευση Εφαρμογής ΕΠ 1.
Π.Γ.Ε.Σ.Σ ΚΑΡΝΑΡΟΥ ΧΡΙΣΤΙΝΑ Β2ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5 ΣΕΛΙΔΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ Α-Δ.
ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗΣ ΤΗΣ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ, ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΗΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ.
ΛΟΓΙΣΤΙΚΗ ΚΟΣΤΟΥΣ ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΚΟΣΤΟΛΟΓΗΣΗΣ Αποφάσεις Βάσει Οριακής & Πλήρους Κοστολόγησης Α.Τ.Ε.Ι. ΚΡΗΤΗΣ ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ ΒΑΣΕΙ ΟΡΙΑΚΗΣ.
12. Αναπαραγωγή & ανάπτυξη Βιολογία Α’ Λυκείου. Αναπαραγωγή Το μόνο σύστημα που δεν είναι απαραίτητο για επιβίωση Ύπαρξη 2 διαφορετικών φύλων Πρωτεύοντα.
Πανεπιστήμιο Κρήτης Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Σεμινάριο: (Β06Σ10) Νοημοσύνη και νοητική υστέρηση: Θεωρίες & μέσα αξιολόγησης Διδάσκουσα:
Δημόσιες σχέσεις – Συμπεριφορά, δεοντολογία Διονύσης Ανανιάδης Δερματολόγος - Αφροδισιολόγος 11 ο Πανελλήνιο Συνέδριο Δερματολογίας Αφροδισιολογίας
Ν.3852/2010 "ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ" Νικ.-Κομν. Χλέπας Αν. Καθηγητής ΕΚΠΑ
Έκφραση συναισθημάτων και καρδιαγγειακές παθήσεις: Προσπάθεια διερεύνησης της μεταξύ τους σχέσης Kravvariti, E., Maridaki-Kassotaki, K. & Kravvaritis,
ΜΑΘΗΜΑ 2.  Εργασία (άνθρωπος)  Φύση/Έδαφος (γη)  Κεφάλαιο (χρήμα)  Επιχειρηματικότητα (ιδέα, διοίκηση)
Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης (ΒΑΑ) ΔΗΜΟΣ ΛΑΡΙΣΑΙΩΝ.
Παράδοση 2 4/3/2016. Πριν από την κύρια επική διήγηση ο ραψωδός προέτασσε έναν ύμνο στους θεούς, όπως τους Ομηρικούς Ύμνους. Το προοίμιο της Θεογονίας.
Κάθετες και πλάγιες. Κάθετα και πλάγια τμήματα Έστω ευθεία ε και σημείο Α εκτός αυτής. ε Κ Β Α Από το Α διέρχεται μοναδική κάθετη. Έστω ζ μια άλλη ευθεία.
Υπεύθυνη καθηγήτρια: Ε. Γκόνου Μαθητές: Ρωμανός Πετρίδης, Βαγγέλης Πίπης Π.Γ.Ε.Σ.Σ ….Θανέειν πέπρωται άπασι.
Ασπασία Θεοδωρακάκη ΠΕΣΥΠ Β εξάμηνο
ΤΟ ΝΕΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΠΔ 126/2016.
ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ Ι Συνυπολογισμός προηγούμενων δωρεών ή γονικών παροχών για σκοπούς φόρου κληρονομίας Διδάσκων καθηγητής: Α. Τσουρουφλής Εξηνταβελώνη.
Μάθημα: Ψυχολογία της Συμπεριφοράς Ενότητα: Συναισθηματική Νοημοσύνη:
ΟΙ ΑΡΓΥΡΟΙ ΚΑΙ ΧΡΥΣΟΙ ΚΑΝΟΝΕΣ ΤΗΣ ΛΥΣΗΣ
Οι Αριθμοί … 5.
Παραδόσεις εφαρμοσμένης Δασοκομικής
ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣ ΓΙΑ ΟΡΘΟΛΟΓΙΚΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΔΙΑΤΡΟΦΙΚΩΝ ΕΠΙΛΟΓΩΝ
Το ερώτημα "τι είναι επιστήμη;" δεν έχει νόημα χωρίς κάποιο χρονικό προσδιορισμό Όταν τις δεκαετίες του 80 και του 90 κατέρρεε το αποκαλούμενο ανατολικό.
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΠΡΟΪΟΝ
Άντρη Ορθοδόξου Μιχαήλ
Ενημέρωση για αλλαγές στο Γυμνάσιο
Η γνωστική προσέγγιση για την κινητική εξέλιξη του ανθρώπου
ΣΥΣΧΕΤΙΣΗ ΤΩΝ ΔΕΙΚΤΩΝ ΒΑΡΥΤΗΤΑΣ APACHE II ΚΑΙ APACHE III SCORES, ΤΗΣ 1ης ΗΜΕΡΑΣ ΣΤΗ ΜΕΘ, ΜΕ ΤΟ ΧΡΟΝΟ ΜΗΧΑΝΙΚΗΣ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ ΤΗΣ ΑΝΑΠΝΟΗΣ ΣΕ ΑΣΘΕΝΕΙΣ ΜΕ.
Αντιμετώπιση Μαθησιακών Δυσκολιών στα Μαθηματικά
Η επίδραση της Δημιουργικής Γραφής στην ενίσχυση της Συναισθηματικής και Κοινωνικής Αγωγής. Μελέτη περίπτωσης ατόμου σε απεξάρτηση από ναρκωτικές ουσίες.
Εισηγητής: Ερρίκος Βασιλικός
Πολιτισμική διαμεσολάβηση στο σχολικό πλαίσιο
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ Γ΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ Βασίλης Γκιμίσης ΔΙΑΦΑΝΕΙΕΣ
Άλλα είδη παραπομπής και βιβλιογραφίας.
Οι αλλαγεΣ Στο ΓυμναΣιο
Σύστημα πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση
Λύση προβλημάτων και Δημιουργικότητα
της Συναισθηματικής Νοημοσύνης σε έναν Αεροπορικό Οργανισμό
ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΤΑΙΡΙΚΗ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗ
اعداد الأستاذ/ عبدالرؤوف أحمد يوسف
Αποτελέσματα έρευνας που πραγματοποιήθηκε στο σχολείο μας
Ιστορία 8η Σέρλοκ Χολμς.
ΠΡΟΔΙΑΘΕΤΙΚΟΙ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ, ΝΟΗΜΟΣΥΝΗ, ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑ, ΚΙΝΗΤΡΑ
ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗ ΠΡΟΕΔΡΩΝ Π.Φ.Σ. 5 ΜΑΡΤΙΟΥ 2018.
11ο γυμνάσιο ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΓΟΝΕΩΝ – ΚΗΔΕΜΟΝΩΝ Α΄ΤΑΞΗΣ …στη μεγαλύτερη βαθμίδα! … μεγαλύτερες απαιτήσεις! …νάτην και η εφηβεία!!
№207 “Жаңатұрмыс” орта мектебі
Мероприятие, посвященное восстанию студентов
“ХХІ ғасыр өскіндері” интеллектуальдық сайыс 5-6 сынып
Екі векторды векторлық көбейту
АНТИБИОТИКЛАРНИНГ ФАРМАКОЛОГИЯСИ т.ф.д., проф. Алиев Х.У Тошкент 2014
Σύντομος οδηγός υποψηφίου δημάρχου/δημοτικού συμβούλου
Σύντομος οδηγός υποψηφίου δημάρχου/δημοτικού συμβούλου
Σύντομος οδηγός υποψηφίου συμβούλου/προέδρου κοινότητας
Ο ερμηνευτικός διάλογος
Σύντομος οδηγός υποψηφίου δημάρχου/δημοτικού συμβούλου
7η ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΣΗ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΤΟΥ ΕΠ - ΥΜΕΠΕΡΑΑ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Συναισθηματική Νοημοσύνη Αικ. Μαριδάκη-Κασσωτάκη Καθηγήτρια Συναισθηματική Νοημοσύνη Αικ. Μαριδάκη-Κασσωτάκη Καθηγήτρια

Συναισθηματική Νοημοσύνη (ΣΝ) Εννοιολογικές διασαφήσεις Βιολογική υπόσταση Ιστορική εξέλιξη Διαστάσεις Αξιολόγηση Ο ρόλος της ΣΝ στο χώρο της εκπαίδευσης και της υγείας

Τι είναι συναίσθημα; Αρχαιότητα (Πλάτωνας, Αριστοτέλης, Παρμενίδης, (Πλάτωνας, Αριστοτέλης, Παρμενίδης, Παρμενίδης, Ηράκλειτος, Πρωταγόρας, Παρμενίδης, Ηράκλειτος, Πρωταγόρας, Δημόκριτος, Σωκράτης, κ.ά.) Δημόκριτος, Σωκράτης, κ.ά.) Λειτουργία του οργανισμού, η οποία συμβάλλει στην ολόπλευρη ανάπτυξη του ανθρώπου. Η εμφάνιση ενός συναισθήματος συνδέεται με συγκεκριμένες σωματικές καταστάσεις. Λειτουργία του οργανισμού, η οποία συμβάλλει στην ολόπλευρη ανάπτυξη του ανθρώπου. Η εμφάνιση ενός συναισθήματος συνδέεται με συγκεκριμένες σωματικές καταστάσεις.

Τι είναι συναίσθημα; Σύγχρονες Ψυχολογικές Θεωρίες (Fredrickson, 1998, 2001) (Fredrickson, 1998, 2001) Διάφορες αντιδράσεις του οργανισμού στις περιβαλλοντικές εξελίξεις που εκδηλώνονται σε ποικίλα επίπεδα: το εκφραστικό, το γνωσιακό, το νευρολογικό, το φυσιολογικό ή βιολογικό κ.ά. Διάφορες αντιδράσεις του οργανισμού στις περιβαλλοντικές εξελίξεις που εκδηλώνονται σε ποικίλα επίπεδα: το εκφραστικό, το γνωσιακό, το νευρολογικό, το φυσιολογικό ή βιολογικό κ.ά.

ΣυναισθήματαΘυμόςΘλίψηΦόβοςΑπόλαυσηΑγάπηΈκπληξηΑποστροφήΝτροπή Φόβος, Θυμός, Θλίψη, Απόλαυση

Συναισθήματα Θυμός: οργή, πικρία, αγανάκτηση, απόγνωση, αναβρασμός, ενόχληση, εκνευρισμός, εχθρότητα, μίσος, βία Θλίψη: λύπη, πίκρα, ακεφιά, κατήφεια, μελαγχολία, αυτολύπηση, μοναξιά, καημός, απελπισία, σοβαρή κατάθλιψη Φόβος: άγχος, αναστάτωση, νευρικότητα, έγνοια, κατάπληξη, τρόμος, ανησυχία, δέος, φρίκη, τρομάρα, φοβία, πανικός Απόλαυση: ευτυχία, χαρά, ανακούφιση, ικανοποίηση, ευεξία, ευαρέσκεια, διασκέδαση, καμάρι, ενθουσιασμός, τέρψη, ηδονή, ευφορία, κέφι, έκσταση, μανία Αγάπη: αποδοχή, φιλικότητα, εμπιστοσύνη, τρυφερότητα, ευγένεια, ταίριασμα, αφοσίωση, λατρεία, ξεμυάλισμα, έρωτας Έκπληξη: σοκ, κατάπληξη, θαυμασμός, απορία Αποστροφή: περιφρόνηση, δυσφορία, απέχθεια, σιχασιά, φρίκη, βδελυγμία, αηδία Ντροπή: ενοχή, αμηχανία, απογοήτευση, τύψεις, ταπείνωση, εξευτελισμός, καταισχύνη, συστολή, μετάνοια

Συναισθηματική Νοημοσύνη ή Νοημοσύνη της καρδιάς Συναίσθημα Νοημοσύνη

Νοημοσύνη; Συναισθηματική Νοημοσύνη; Ικανότητα διεκπεραίωσης γνωστικών λειτουργιών (μνήμη, προσοχή, αντίληψη, μάθηση, αφαιρετική σκέψη, γλώσσα, κλπ.) (μνήμη, προσοχή, αντίληψη, μάθηση, αφαιρετική σκέψη, γλώσσα, κλπ.) Αξιολογείται με τεστ (ΔΝ) Ικανότητα αναγνώρισης, αποδοχής και έκφρασης των συναισθημάτων μας ΚΑΙ αναγνώρισης, αποδοχής και έκφρασης των συναισθημάτων μας ΚΑΙ αναγνώρισης και αποδοχής των συναισθημάτων των άλλων αναγνώρισης και αποδοχής των συναισθημάτων των άλλων Αξιολογείται με τεστ (ΔΣΝ) (ΔΣΝ)

Βιολογική υπόσταση της Συναισθηματικής Νοημοσύνης Βιολογική υπόσταση της Συναισθηματικής Νοημοσύνης

Το Νευρικό Σύστημα του Ανθρώπου (ΚΝΣ & ΠΝΣ) Κεντρικό Νευρικό Σύστημα= Εγκέφαλος & Νωτιαίος μυελός Περιφερειακό Νευρικό Σύστημα = δίκτυο περιφερειακών νεύρων που συνδεόυν το ΚΝΣ με το υπόλοιπο σώμα

O ανθρώπινος εγκέφαλος Βάρος: γρ. ζελατινοειδούς ιστού Αποτελείται από 100 δισεκατομμύρια νευρώνες Απορροφά το 10% της συνολικής ενέργειας του σώματος & το 25% του εισπνεόμενου οξυγόνου Στην ηλικία των 6 ετών έχει φθάσει στο 95% του συνολικού του μεγέθους

Συγκινησιακός εγκέφαλος προϋπήρχε του λογικού εγκεφάλου Συγκινησιακός εγκέφαλος προϋπήρχε του λογικού εγκεφάλου εγκεφαλικό στέλεχος εγκεφαλικό στέλεχος συγκινησιακά κέντρα (συγκινησιακός εγκέφαλος) συγκινησιακά κέντρα (συγκινησιακός εγκέφαλος) ο σκεπτόμενος εγκέφαλος ο σκεπτόμενος εγκέφαλος ή «νεοφλοιός» μεταιχμιακό ή λιμβικό σύστημα ή «νεοφλοιός» μεταιχμιακό ή λιμβικό σύστημα

Μεταιχμιακό σύστημα (MacLean, 1971, LeDoux, 1986, 1992) Αμυγδαλή Αμυγδαλή Συγκρατεί τη συγκινησιακή γεύση των γεγονότων Συγκρατεί τη συγκινησιακή γεύση των γεγονότων Συνδέεται με τα πάθη μας, τα Συνδέεται με τα πάθη μας, τα δάκρυά μας δάκρυά μας Απώλειά της; Απώλειά της; Συναισθηματική τύφλωση ή αλεξιθυμία Συναισθηματική τύφλωση ή αλεξιθυμία Ιππόκαμπος Ιππόκαμπος Καταγράφει τα γεγονότα Καταγράφει τα γεγονότα Θυμάται τα γεγονότα Θυμάται τα γεγονότα Ανακαλεί πληροφορίες Ανακαλεί πληροφορίες Προμετωπιαίοι λοβοί Προμετωπιαίοι λοβοί (νευρο-θερμοστάτες) (νευρο-θερμοστάτες) Ρυθμίζουν την αμυγδαλή-ελαττώνουν τις διεγέρσεις της αμυγδαλής Ρυθμίζουν την αμυγδαλή-ελαττώνουν τις διεγέρσεις της αμυγδαλής Ελέγχουν το συναίσθημα Ελέγχουν το συναίσθημα Κυβερνούν τις συναισθηματικές μας αντιδράσεις Κυβερνούν τις συναισθηματικές μας αντιδράσεις

Ιστορική εξέλιξη της Συναισθηματικής Νοημοσύνης Thorndike (1920)-Κοινωνική νοημοσύνη Thorndike (1920)-Κοινωνική νοημοσύνη ικανότητα να καταλαβαίνει κανείς τους ικανότητα να καταλαβαίνει κανείς τους άνδρες και τις γυναίκες, τα αγόρια και τα άνδρες και τις γυναίκες, τα αγόρια και τα κορίτσια και να χειρίζεται σοφά τις κορίτσια και να χειρίζεται σοφά τις ανθρώπινες σχέσεις ανθρώπινες σχέσεις Gardner (1983) – Πολλαπλή νοημοσύνη Gardner (1983) – Πολλαπλή νοημοσύνη διαπροσωπική και διαπροσωπική και ενδοπροσωπική νοημοσύνη ενδοπροσωπική νοημοσύνη

Mayer & Salovey (1993) – Συναισθηματική Mayer & Salovey (1993) – Συναισθηματική νοημοσύνη νοημοσύνη Ικανότητα να κατανοεί κανείς τα συναισθήματα Ικανότητα να κατανοεί κανείς τα συναισθήματα τόσο τα δικά του όσο και των άλλων τόσο τα δικά του όσο και των άλλων Να κάνει λεπτές διακρίσεις ανάμεσα στα διάφορα Να κάνει λεπτές διακρίσεις ανάμεσα στα διάφορα συναισθήματα και να χρησιμοποιεί αυτές τις συναισθήματα και να χρησιμοποιεί αυτές τις πληροφορίες, ώστε να καθοδηγεί αναλόγως τις πληροφορίες, ώστε να καθοδηγεί αναλόγως τις σκέψεις και τις πράξεις του σκέψεις και τις πράξεις του

Συναισθηματική Νοημοσύνη (Goleman, 1995) Ικανότητα: Ικανότητα: Αυτοεπίγνωσης Αυτοεπίγνωσης Ελέγχου των παρορμήσεων Ελέγχου των παρορμήσεων Χαλιναγώγησης της ανυπομονησίας Χαλιναγώγησης της ανυπομονησίας Επιμονής και ζήλου Επιμονής και ζήλου Εύρεσης κινήτρων Εύρεσης κινήτρων Αντοχής στις απογοητεύσεις Αντοχής στις απογοητεύσεις Ρύθμισης της διάθεσης Ρύθμισης της διάθεσης Προσαρμογής σε νέες καταστάσεις Προσαρμογής σε νέες καταστάσεις Επίλυσης διαφορών Επίλυσης διαφορών Συνεργασίας με άλλους Συνεργασίας με άλλους Ενσυναίσθησης Ενσυναίσθησης

Αυτοεπίγνωση Ικανότητα που μου επιτρέπει να: Παρατηρώ τον εαυτό μου (να στρέφομαι προς τα μέσα) Αναγνωρίζω τα συναισθήματά μου τη στιγμή που γεννιούνται και τα διακρίνω μεταξύ τους Αντλώ από αυτά στοιχεία που θα καθοδηγήσουν τις εμπειρίες μου Σχηματίζω ένα γνήσιο πρότυπο του εαυτού μου

Ενσυναίσθηση Ικανότητα που μου επιτρέπει να: Αναγνωρίζω τα συναισθήματα και τις ανάγκες του άλλου Αναγνωρίζω τα συναισθήματα και τις ανάγκες του άλλου Αποδέχομαι τον άλλον όπως είναι και να μην προσπαθώ να τον αλλάξω Αποδέχομαι τον άλλον όπως είναι και να μην προσπαθώ να τον αλλάξω

ΣΝ: Εννοιολογικές διασαφήσεις (Petrides, Pita, & Kokkinaki, 2007) ΣΝ ως συστατικό της προσωπικότητας (trait EI) ΣΝ ως συστατικό της προσωπικότητας (trait EI) ‘συστάδα συμπεριφορικών προδιαθέσεων και αυτοαντιλήψεων που αφορούν στην ικανότητα που έχουν τα άτομα να αναγνωρίζουν, επεξεργάζονται, και χρησιμοποιούν συναισθηματικά φορτισμένες πληροφορίες προς ίδιον όφελος’ ‘συστάδα συμπεριφορικών προδιαθέσεων και αυτοαντιλήψεων που αφορούν στην ικανότητα που έχουν τα άτομα να αναγνωρίζουν, επεξεργάζονται, και χρησιμοποιούν συναισθηματικά φορτισμένες πληροφορίες προς ίδιον όφελος’ ΣΝ ως ατομική ικανότητα (ability EI) ΣΝ ως ατομική ικανότητα (ability EI) ‘πραγματική ικανότητα ενός ατόμου να αναγνωρίζει, επεξεργάζεται και να χρησιμοποιεί συναισθηματικά φορτισμένες πληροφορίες προς ίδιον όφελος’ ‘πραγματική ικανότητα ενός ατόμου να αναγνωρίζει, επεξεργάζεται και να χρησιμοποιεί συναισθηματικά φορτισμένες πληροφορίες προς ίδιον όφελος’ (Petrides, Frederickson, & Furnham, 2004) (Petrides, Frederickson, & Furnham, 2004)

Συστατικά της ΣΝ, τα οποία αναδείχθηκαν από τις απαντήσεις που έδωσαν διάφορα άτομα σε ερωτήσεις των τεστ αυτό-αναφοράς ή/και των τεστ ατομικών ικανοτήτων, με τα οποία αξιολογήθηκε η ΣΝ τους (Petrides et al., 2007; Petrides, Furnham & Frederickson, 2004) 1. Προσαρμοστικότητα 2. Διεκδικητικότητα 3. Αντίληψη των συναισθημάτων μου και εκείνων των άλλων 4. Έκφραση συναισθημάτων 5. Διαχείριση των συναισθημάτων των άλλων 6. Ρύθμιση των συναισθημάτων των άλλων 7. Παρορμητικότητα 8. Σχέσεις 9. Αυτοεκτίμηση 10. Κινητοποίηση 11. Κοινωνική αντίληψη 12. Διαχείριση άγχους 13. Ενσυναίσθηση 14. Ευτυχία 15. Αισιοδοξία

Τεστ αντικειμενικής ικανότητας Κοίταξε τα πρόσωπα στη φωτογραφία.Προσδιόρισε σε ποιο βαθμό αισθάνονται: θυμό (1,2,3,4,5) Λύπη (1,2,3,4,5) Ευτυχία (1,2,3,4,5) Έκπληξη (1,2,3,4,5)

Τεστ αυτο-αναφοράς (Bar-On, 1997, 2000) Διαπροσωπικές ικανότητες Ενσυναίσθηση Διαπροσωπικές σχέσεις Κοινωνική υπευθυνότητα Ενδοπροσωπικές ικανότητες Συναισθηματική αυτοσυνειδησία Θετική διεκδικητικότητα Αυτοσεβασμός Διαπίστωση ατομικού δυναμικού Ανεξαρτησία Ικανότητα προσαρμογής Ανοχή στο άγχος Έλεγχος των παρορμήσεων Διαχείριση του άγχους Λύση προβλημάτων Έλεγχος της πραγματικότητας Ευελιξία Γενική διάθεση Ευτυχία Αισιοδοξία Μέτρηση: Bar-On (EQ-i),1997 Τεστ αυτό-αναφοράς [Εύκολα κάνω σχέσεις με τους ανθρώπους Μπορώ να καταλάβω πώς νιώθει κάποιος, ακόμη κι όταν δεν το εκφράζει με λόγια Συχνά ανησυχώ δίχως λόγο]

Κριτική της έννοιας της Συναισθηματικής νοημοσύνης Δεν υπάρχει ως αυθύπαρκτη έννοια επειδή συμπίπτει σε Δεν υπάρχει ως αυθύπαρκτη έννοια επειδή συμπίπτει σε σημαντικό βαθμό με χαρακτηριστικά της προσωπικότητας σημαντικό βαθμό με χαρακτηριστικά της προσωπικότητας Δεν υπάρχει επαρκής ερευνητική τεκμηρίωση των Δεν υπάρχει επαρκής ερευνητική τεκμηρίωση των μοντέλων ΣΝ μοντέλων ΣΝ Υπάρχουν μεθοδολογικά προβλήματα όσον αφορά στην Υπάρχουν μεθοδολογικά προβλήματα όσον αφορά στην μέτρησή της μέτρησή της ΟΜΩΣ ΟΜΩΣ Η Συναισθηματική Νοημοσύνη είναι διδακτή και επιδέχεται εξάσκηση Η Συναισθηματική Νοημοσύνη είναι διδακτή και επιδέχεται εξάσκηση

Προγράμματα συναισθηματικής ανάπτυξης Να στηρίζονται στο: Να στηρίζονται στο: Σεβασμό του εαυτού μου και του άλλου Σεβασμό του εαυτού μου και του άλλου Στην αποδοχή του εαυτού μου και του άλλου Στην αποδοχή του εαυτού μου και του άλλου Στην ανάδειξη των θετικών χαρακτηριστικών του εαυτού μου και του άλλου Στην ανάδειξη των θετικών χαρακτηριστικών του εαυτού μου και του άλλου

Προγράμματα συναισθηματικής ανάπτυξης Να στοχεύουν: Να στοχεύουν: Στον εντοπισμό και κατονομασία των συναισθημάτων Στην έκφραση των συναισθημάτων Στην αξιολόγηση της έντασης των συναισθημάτων Στον χειρισμό των συναισθημάτων Στην χαλιναγώγηση της ανυπομονησίας Στον έλεγχο των παρορμήσεων Στην ελάττωση του άγχους Στην κατανόηση της άποψης του άλλου Στο διάλογο με τον εαυτό Στην αποδοχή του εαυτού Στην αποδοχή του άλλου Υιοθέτηση θετικής διεκδικητικής συμπεριφοράς Υιοθέτηση θετικής διεκδικητικής συμπεριφοράς απέναντι στη ζωή απέναντι στη ζωή

ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ WONG & LAW EI SCALE* Διαφωνώ Απόλυτα Συμφωνώ Απόλυτα SEA 1. Τις περισσότερες φορές αντιλαμβάνομαι το λόγο για τον οποίον αισθάνομαι το πώς νιώθω OAE 2. Πάντα μπορώ να καταλάβω πως αισθάνονται οι φίλοι μου με βάση τη συμπεριφορά τους UOE 3. Πάντα θέτω στόχους για τον εαυτό μου και μετά βάζω τα δυνατά μου για να τους πετύχω ROE 4. Μπορώ με τη λογική να ελέγχω το θυμό μου και να αντιμετωπίζω τις δυσκολίες SEA 5. Κατανοώ καλά τα συναισθήματά μου OAE 6. Αντιλαμβάνομαι καλά το πώς αισθάνονται οι άλλοι UOE 7. Πάντα ‘λέω στον εαυτό μου’ ότι είμαι ένα άξιο και ικανό άτομο ROE 8. Νομίζω ότι είμαι απόλυτα ικανός στο να ελέγχω τα συναισθήματά μου SEA 9. Πάντα καταλαβαίνω πώς πραγματικά αισθάνομαι OAE 10. Συγκινούμαι εύκολα με τη συγκίνηση των άλλων UOE 11. Είμαι ένα άτομο με ισχυρά κίνητρα ROE 12. Ηρεμώ γρήγορα, όποτε θυμώνω SEA 13. Πάντα γνωρίζω αν είμαι χαρούμενος ή όχι OAE 14. Κατανοώ καλά τα συναισθήματα των ανθρώπων που είναι γύρω μου UOE 15. Πάντα παρακινώ τον εαυτό μου να καταφέρει το καλύτερο ROE 16. Έχω καλό έλεγχο των συναισθημάτων μου SEA Self emotion appraisalΚατανόηση των συναισθημάτων μου OAEOther emotion appraisalΚατανόηση των συναισθημάτων των άλλων UOEUse of emotionΔιαχείριση των συναισθημάτων μου ROERegulation of emotionΈλεγχος των συναισθημάτων μου

Ερωτηματολόγια αξιολόγησης ΣΝ ως χαρακτηριστικού της προσωπικότητας   Trait Emotional Intelligence Questionnaire κατασκευάστηκε από τον Petrides, K. (Mikolajczak, Luminet, Leroy, & Roy, 2007)   Trait Emotional Questionnaire in Children I, II, III (Mavroveli, Petrides, Shove, & Whitehead, 2008; Mavroveli, Petrides, Sangareau, & Furnham, 2009 ;

Υπάρχει σχέση ανάμεσα στην ακαδημαϊκή ευφυΐα και τη συναισθηματική ζωή; Υπάρχει σχέση ανάμεσα στην ακαδημαϊκή ευφυΐα και τη συναισθηματική ζωή;

Έρευνες έχουν δείξει ότι: Άτομα με υψηλό δείκτη νοημοσύνης, με υψηλές ακαδημαϊκές επιδόσεις και με πολλές επαγγελματικές επιτυχίες με υψηλό δείκτη νοημοσύνης, με υψηλές ακαδημαϊκές επιδόσεις και με πολλές επαγγελματικές επιτυχίες Είχαν χαμηλές επιδόσεις σε τεστ ΣΝ Είχαν χαμηλές επιδόσεις σε τεστ ΣΝ (Δεν ήταν ικανοποιημένα από τη ζωή τους ούτε ευτυχισμένα από τις φιλίες τους, την οικογένειά τους και τις πολύ στενές προσωπικές τους σχέσεις) (Δεν ήταν ικανοποιημένα από τη ζωή τους ούτε ευτυχισμένα από τις φιλίες τους, την οικογένειά τους και τις πολύ στενές προσωπικές τους σχέσεις) Άνθρωποι με υψηλό δείκτη Νοημοσύνης είναι δυνατόν να χειρίζονται εντυπωσιακά άστοχα την προσωπική τους ζωή Άνθρωποι με υψηλό δείκτη Νοημοσύνης είναι δυνατόν να χειρίζονται εντυπωσιακά άστοχα την προσωπική τους ζωή (Arnold, 1992; Felsman & Vaillant, 1987; Gardner, 1992; Herrnstein & Murray, 1994; Vaillant, 1977) (Arnold, 1992; Felsman & Vaillant, 1987; Gardner, 1992; Herrnstein & Murray, 1994; Vaillant, 1977)

Ποιος είναι ο ρόλος της Συναισθηματικής Νοημοσύνης στο χώρο της Εκπαίδευσης και της εργασίας; Ποιος είναι ο ρόλος της Συναισθηματικής Νοημοσύνης στο χώρο της Εκπαίδευσης και της εργασίας;

Έρευνες έχουν δείξει ότι: Έρευνες έχουν δείξει ότι: Υπάρχει σχέση ανάμεσα στη ΣΝ και τις ακαδημαϊκές ή σχολικές επιδόσεις Υπάρχει σχέση ανάμεσα στη ΣΝ και τις ακαδημαϊκές ή σχολικές επιδόσεις (Βουτυρά, 2009; Maridaki-Kassotaki, 2004; (Βουτυρά, 2009; Maridaki-Kassotaki, 2004; Petrides, ) Frederickson, & Furnham, 2004) Η ΣΝ σχετίζεται με την ικανοποίηση και τις επιδόσεις των ατόμων στο χώρο της εργασίας και επηρεάζει τις αποφάσεις των νέων για την επιλογή των ακαδημαϊκών τους σπουδών Η ΣΝ σχετίζεται με την ικανοποίηση και τις επιδόσεις των ατόμων στο χώρο της εργασίας και επηρεάζει τις αποφάσεις των νέων για την επιλογή των ακαδημαϊκών τους σπουδών (Petrides et al., 2004; Kafetsios, Maridaki-Kassotaki, Zammuner, (Petrides et al., 2004; Kafetsios, Maridaki-Kassotaki, Zammuner, Zampetakis & Vouzas, 2009) Zampetakis & Vouzas, 2009)

Ποιος είναι ο ρόλος της Συναισθηματικής Νοημοσύνης στο χώρο της υγείας; Ποιος είναι ο ρόλος της Συναισθηματικής Νοημοσύνης στο χώρο της υγείας;

Αποτελέσματα πρόσφατων μελετών στον ελληνικό χώρο έχουν δείξει ότι: Αποτελέσματα πρόσφατων μελετών στον ελληνικό χώρο έχουν δείξει ότι:  Η αδυναμία διαχείρισης και ρύθμισης των συναισθημάτων αποτελούν παράγοντα πρόβλεψης της στεφανιαίας νόσου  Η συχνότητα έκφρασης αρνητικών συναισθημάτων αποτελεί παράγοντα πρόβλεψης της στεφανιαίας νόσου [Vlachaki & Maridaki-Kassotaki, 2008; Kravvariti, Maridaki-Kassotaki & Kravvaritis, 2010] [Vlachaki & Maridaki-Kassotaki, 2008; Kravvariti, Maridaki-Kassotaki & Kravvaritis, 2010]