Διδασκαλία και Μάθηση στο Νηπιαγωγείο: Σχεδιασμός Εκπαιδευτικών Δραστηριοτήτων Ι Ενότητα 4: Προσεγγίζοντας τα δυσάρεστα συναισθήματα Διδάσκουσα: Βασιλική Φωτοπούλου Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία
Περιεχόμενα ενότητας Περιγραφή: Επιδιώκεται η προσέγγιση, η αναγνώριση και η κατανόηση των δυσάρεστων συναισθημάτων (π.χ.: ποια χαρακτηρίζονται ως δυσάρεστα πότε τα βιώνουμε και γιατί) Λέξεις κλειδιά: δυσάρεστο συναίσθημα, λύπη, θυμός
Δυσάρεστα συναισθήματα: φόβος, αηδία, γκρίνια, θυμός, λύπη, ντροπή, κούραση, απογοήτευση, πόνος κ.ά.
Ερωτήσεις διερεύνησης / ανίχνευσης προς τους μαθητές: Ποιες καταστάσεις προκαλούν τέτοια συναισθήματα; Πότε λυπάμαι/ φοβάμαι/ στενοχωριέμαι…; Γιατί; Τι κάνω όταν θυμώνω, είμαι λυπημένος…;
Γνωριμία / προσέγγιση / αναφορά σχετικά με τα δυσάρεστα συναισθήματα: Αντιστοίχιση προσώπου με συναίσθημα που εκφράζει (αρχικά με απλές γραμμές ώστε να αναπαράγεται εύκολα από τα παιδιά, = για έκφραση προβληματισμού ). Μορφασμοί, χαρακτηριστικά και στάσεις του σώματος που συνοδεύουν τα συναισθήματα (π.χ.: δάκρυ για φόβο, χέρια στη μέση για θυμό, κοκκίνισμα στα μάγουλα για ντροπή, κ.ά.).
Δυσάρεστα συναισθήματα και ζωάκια Μπορεί να γίνει αντίστοιχη αναφορά και στα ζώα: Πώς εκδηλώνουν τα ζώα το φόβο τους (π.χ.: χελώνα, σκαντζόχοιρος) ή το θυμό τους (π.χ.: η γάτα, ο σκύλος)
Τα παιδιά να είναι σε θέση να αποτυπώνουν με απλές γραμμές τα δυσάρεστα συναισθήματα. Να αναγνωρίζουν τα περισσότερα από αυτά. Να αντιλαμβάνονται τις καταστάσεις που τα προκαλούν.
Να γίνει συζήτηση πως μπορούμε να τα μεταβάλουμε. Να αντιληφθούν ότι υπάρχουν αντίθετα συναισθήματα και ότι το ένα διαδέχεται το άλλο. Μεταφορά παραμυθιού / ιστορίας σε δραματοποίηση. Μύθοι του Αισώπου.
Τέλος Ενότητας
Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στo πλαίσιo του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο Πανεπιστήμιο Πατρών» έχει χρηματοδοτήσει μόνο την αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.
Σημείωμα Αναφοράς Copyright Πανεπιστήμιο Πατρών, Σχολή Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών, Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία, Βασιλική Φωτοπούλου, «Διδασκαλία και Μάθηση στο Νηπιαγωγείο: Σχεδιασμός Εκπαιδευτικών Δραστηριοτήτων Ι». Ενότητα 4: Προσεγγίζοντας τα δυσάρεστα συναισθήματα. Έκδοση: 1.0. Πάτρα Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση:
Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά, Μη Εμπορική Χρήση Παρόμοια Διανομή 4.0 [1] ή μεταγενέστερη, Διεθνής Έκδοση. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, διαγράμματα κ.λ.π., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό και τα οποία αναφέρονται μαζί με τους όρους χρήσης τους στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] Ως Μη Εμπορική ορίζεται η χρήση: που δεν περιλαμβάνει άμεσο ή έμμεσο οικονομικό όφελος από την χρήση του έργου, για το διανομέα του έργου και αδειοδόχο που δεν περιλαμβάνει οικονομική συναλλαγή ως προϋπόθεση για τη χρήση ή πρόσβαση στο έργο που δεν προσπορίζει στο διανομέα του έργου και αδειοδόχο έμμεσο οικονομικό όφελος (π.χ. διαφημίσεις) από την προβολή του έργου σε διαδικτυακό τόπο Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί.