Ενότητα B6: Σπηλαίωση ελίκων Α. Θεοδουλίδης. Σπηλαίωση είναι το φαινόμενο κατά το οποίο η ροή γύρω από μια φέρουσα επιφάνεια αλλάζει ριζικά λόγω αλλαγής.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Ποιους νόμους του Νεύτωνα χρησιμοποιεί;
Advertisements

Εισαγωγή στη Μηχανική των Ρευστών
Εισαγωγή στη Μηχανική των Ρευστών
ΕΛΑΣΤΙΚΑ ΚΥΜΑΤΑ.
Η ΕΞΑΕΡΩΣΗ ΤΟΥ ΔΙΚΤΥΟΥ Είναι σύνηθες το φαινόμενο σε κάποια σημεία των εγκαταστάσεων των κεντρικών θερμάνσεων να συσσωρεύεται αέρας. ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΦΑΝΤΑΚΗΣ.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2 ΕΥΘΥΓΡΑΜΜΗ ΚΙΝΗΣΗ
Αρχή διατήρησης της μάζας – Εξίσωση συνέχειας
ΠΕΤΡΟΓΕΝΕΣΗ ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΜΕΝΩΝ ΠΕΤΡΩΜΑΤΩΝ
Μεταβολές καταστάσεων της ύλης
ΡΟΗ ΓΥΡΩ ΑΠΟ ΣΤΕΡΕΑ ΣΩΜΑΤΑ
Τι καθορίζει την φυσική κατάσταση ενός σώματος
5.3 XAΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΜΕΓΕΘΗ ΤΟΥ ΚΥΜΑΤΟΣ
ΚΙΝΗΤΙΚΗ ΘΕΩΡΙΑ ΤΩΝ ΑΕΡΙΩΝ
ΕΠΙΔΡΑΣΗ ΘΕΡΜΟΚΡΑΣΙΑΣ ΣΤΗ ΣΤΑΘΕΡΑ ΤΑΧΥΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΔΡΑΣΗΣ
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 11 ΠΑΡΑΓΩΓΙΚΟΤΗΤΑ ΓΕΩΤΡΗΣΕΩΝ – ΒΕΛΤΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗ ΥΠΕΔΑΦΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ Σύστημα Παραγωγής Η βασική μονάδα κάθε συστήματος παραγωγής HC είναι.
ΗΛΕΚΤΡΙΚΗ ΑΓΩΓΙΜΟΤΗΤΑ –ΝΟΜΟΣ ΤΟΥ OHM
Θερμοκρασία και Θερμότητα
Κεφάλαιο 2 Κίνηση σε μία διάσταση
Θερμομετρα ηλεκτρικησ αντιστασησ
2.4 ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΟΠΟΙΟΥΣ ΕΞΑΡΤΑΤΑΙ Η ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ ΕΝΟΣ ΑΓΩΓΟΥ
6.5 ΘΕΡΜΙΚΗ ΔΙΑΣΤΟΛΗ & ΣΥΣΤΟΛΗ
ΚΥΡΙΑΚΗ ΑΝΤΩΝΙΟΥ ΜΑΡΟΥΛΗ
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 6 ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ ΚΑΙ ΤΕΧΝΙΚΕΣ: ΣΗΜΕΙΑ
3. ΤΑΧΥΤΗΤΑ ΑΝΤΙΔΡΑΣΗΣ ΚΑΙ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΑΝΤΙΔΡΑΣΤΗΡΩΝ
Εργαστήριο Υδρολογίας και Αξιοποίησης Υδατικών Πόρων
ΥΔΡΟΣΤΑΤΙΚΗ Υδροστατική είναι το κεφάλαιο της Υδραυλικής που μελετά τους νόμους που διέπουν τα ρευστά όταν βρίσκονται σε ηρεμία.
Ενότητα B1: Η έλικα και η γεωμετρία της Α. Θεοδουλίδης
Ενότητα: Διαμήκης Αντοχή Πλοίου- Διατμητικές τάσεις
ΑΝΤΟΧΗ ΠΛΟΙΟΥ ΙI Eνότητα: Λυγισμός πρισματικών φορέων
Ενότητα Α3: Ομοιότητα και διαστατική ανάλυση
Πίεση σε υγρό Ένα υγρό εξασκεί πίεση προς όλες τις διευθύνσεις
Ενότητα A3:Η πειραματική μέθοδος Froude
ΚΙΝΗΜΑΤΙΚΗ ΤΩΝ ΡΕΥΣΤΩΝ ΕΙΣΑΓΩΓΗ Σκοπός της κινηματικής είναι η περιγραφή της κίνησης του ρευστού Τα αίτια που δημιούργησαν την κίνηση και η αναζήτηση των.
Το Πηδάλιο με την επιφάνειά του καθορίζεται από την επιθυμητή ευελιξία κάθε τύπου πλοίου. Η επιφάνεια του πηδαλίου προσδιορίζεται από τον λόγο της προς.
ΜΕΤΡΗΣΗ ΡΟΗΣ ΑΤΕΙ ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ ΤΜΗΜΑ ΤΕ.ΤΡΟ.. Χαρακτηριστικά ρευστών Κάθε ρευστό έχει ένα μοναδικό σύνολο χαρακτηριστικών, μεταξύ των οποίων είναι: Πυκνότητα.
Π Ρ Ο Ω Σ Η 1.
Ενότητα: Στερεά και Ρευστοστερεά κλίνη Διδάσκοντες: Χριστάκης Παρασκευά, Αναπληρωτής Καθηγητής Δημήτρης Σπαρτινός, Λέκτορας Δ. Σωτηροπούλου, Εργαστηριακό.
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ Eγγειοβελτιωτικά έργα και επιπτώσεις στο περιβάλλον Ενότητα 5 : Προστασία αγωγών από.
Απλή αρμονική ταλάντωση Περιοδική κίνηση όπου η δύναμη επαναφοράς είναι ανάλογη της απομάκρυνσης (απομάκρυνση είτε ως γραμμική ή ως γωνιακή μετατόπιση)
Γ. Γκοτζαμάνης. Τα βασικά στοιχεία ενός προγράμματος διατήρησης και συντήρησης του σκάφους Η κατανόηση των αιτιών της φθοράς στο θαλάσσιο περιβάλλον Η.
ΗΛΕΚΤΡΙΚΕΣ ΜΗΧΑΝΕΣ Ι.
“Δροσισμός Θερμοκηπίων (Α)” Εισαγωγή Άσκηση Επίλυση Συζήτηση Θέμα Θεωρία Εργαστήριο – Γεωργικές Κατασκευές TEI Πελοποννήσου Διδάσκων - Γεώργιος Δημόκας.
1 Βάθος ριζοστρώματος Κίνηση του νερού στο έδαφος Διήθηση – Διηθητικότητα Διάρκεια άρδευσης Εύρος άρδευσης.
Τροπικοί κυκλώνες. Χαρακτηριστικά Πολύ μεγαλύτερη ένταση και μικρότερη έκταση από εξωτροπικούς κυκλώνες. Πολύ μεγαλύτερη ένταση και μικρότερη έκταση από.
ΚΙΝΗΤΗΡΕΣ ΣΥΝΕΧΟΥΣ ΡΕΥΜΑΤΟΣ
Θερμοκρασία του αέρα. Τι είναι θερμότητα και πώς γίνεται αντιληπτή; Μορφή ενέργειας που διαδίδεται από ένα σώμα σε ένα άλλο λόγω μεταφοράς θερμότητας.
Μηχανική των υλικών Θερμικές τάσεις και παραμορφώσεις
Άσκηση 9 ΜΕΛΕΤΗ ΚΑΙ ΕΛΕΓΧΟΣ ΤΗΣ ΔΙΑΤΗΡΗΣΗΣ ΤΗΣ ΜΗΧΑΝΙΚΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΣΤΗΝ ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΠΤΩΣΗ ΣΩΜΑΤΟΣ.
ΕΙΔΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ ΣΥΣΚΕΥΑΣΙΑΣ ΤΡΟΦΙΜΩΝ
Μηχανική Ρευστών Ι Ενότητα 7: Θεμελιώδεις αρχές διατήρησης – Μάζα
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ
ΠΗΝΙΟ Το πηνίο είναι ένα από τα παθητικά στοιχεία των ηλεκτρονικών κυκλωμάτων όπως είναι οι αντιστάσεις και οι πυκνωτές. Το Πηνίο αποτελείται από σπείρες.
ΧΡΩΜΑΤΟΓΡΑΦΙΑ ΑΠΟΚΛΕΙΣΜΟΥ ΜΕΓΕΘΩΝ
ΙΔΙΟΤΗΤΕΣ ΤΟΥ ΕΔΑΦΟΥΣ Το αντικείμενο της εδαφομηχανικής είναι η μελέτη των εδαφών, με στόχο την κατανόηση και πρόβλεψη της συμπεριφοράς του εδάφους για.
ΠΗΝΙΟ Το πηνίο είναι ένα από τα παθητικά στοιχεία των ηλεκτρονικών κυκλωμάτων όπως είναι οι αντιστάσεις και οι πυκνωτές. Το Πηνίο αποτελείται από σπείρες.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 4 ΑΤΜΟΙ. ΟΡΙΣΜΟΙ  Στερεοποίηση ή πήξη  Λανθάνουσα θερμότητα τήξης.
Τεχνική των Υπερήχων Είναι ΠΟΜΑ Κυρίως σε νερά αλλά και απόβλητα
ΜΕΤΑΔΟΣΗ ΘΕΡΜΟΤΗΤΑΣ - ΑΓΩΓΙΜΟΤΗΤΑ
ΜΕΤΑΔΟΣΗ ΘΕΡΜΟΤΗΤΑΣ - ΑΓΩΓΙΜΟΤΗΤΑ
ΤΑΛΑΝΤΩΣΕΙΣ.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 11 ΠΑΡΑΓΩΓΙΚΟΤΗΤΑ ΓΕΩΤΡΗΣΕΩΝ – ΒΕΛΤΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗ ΥΠΕΔΑΦΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ Σύστημα Παραγωγής Η βασική μονάδα κάθε συστήματος παραγωγής HC είναι.
Φαινόμενα που επηρεάζουν:
ΜΕΤΑΔΟΣΗ ΘΕΡΜΟΤΗΤΑΣ - ΑΓΩΓΙΜΟΤΗΤΑ
ΡΥΘΜΟΣ ΔΙΕΡΓΑΣΙΑΣ ΓΙΑ ΣΥΡΡΙΚΝΟΥΜΕΝΑ ΣΦΑΙΡΙΚΑ ΤΕΜΑΧΙΔΙΑ
ΗΛΕΚΤΡΙΚΕΣ ΜΗΧΑΝΕΣ Ι.
ΜΕΤΑΔΟΣΗ ΘΕΡΜΟΤΗΤΑΣ - ΑΓΩΓΙΜΟΤΗΤΑ
ΜΕΤΑΔΟΣΗ ΘΕΡΜΟΤΗΤΑΣ ΣΥΝΘΕΤΑ ΦΑΙΝΟΜΕΝΑ ΕΝΑΛΛΑΓΗΣ ΚΑΙ ΜΕΤΑΔΟΣΗΣ ΘΕΡΜΟΤΗΤΑΣ: ΣΥΝΘΕΤΗ ΕΝΑΛΛΑΓΗ ΘΕΡΜΟΤΗΤΑΣ – ΜΕΤΑΔΟΣΗ ΘΕΡΜΟΤΗΤΑΣ ΣΕ ΣΤΡΩΜΑ ΡΕΥΣΤΟΥ Οι θερμικές.
Πίεση Ρ Από ποιους παράγοντες εξαρτάται η ατμοσφαιρική πίεση,
Η ΕΞΑΕΡΩΣΗ ΤΟΥ ΔΙΚΤΥΟΥ Είναι σύνηθες το φαινόμενο σε κάποια σημεία των εγκαταστάσεων των κεντρικών θερμάνσεων να συσσωρεύεται αέρας. ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΦΑΝΤΑΚΗΣ.
ΧΗΜΕΙΑ Γ’ ΛΥΚΕΙΟΥ (Κ)ΚΕΦ.3: 3.3 ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΠΟΥ ΕΠΗΡΕΑΖΟΥΝ ΤΗΝ ΤΑΧΥΤΗΤΑ ΑΝΤΙΔΡΑΣΗΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ Σε 500 mL διαλύματος HCl 1M θερμοκρασίας 25.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Ενότητα B6: Σπηλαίωση ελίκων Α. Θεοδουλίδης

Σπηλαίωση είναι το φαινόμενο κατά το οποίο η ροή γύρω από μια φέρουσα επιφάνεια αλλάζει ριζικά λόγω αλλαγής κατάστασης (ατμοποίησης) του νερού. Η σπηλαίωση μπορεί να προκαλέσει: Ελάττωση της απόδοσης της έλικας Θόρυβο Ταλαντώσεις Μηχανική διάβρωση Η σπηλαίωση εμφανίζεται κυρίως σε υπερφορτισμένες έλικες.

Διάγραμμα φάσεων νερού

Σε σύστημα συντεταγμένων κινούμενο με το πτερύγιο, η ροή είναι μόνιμη και αστρόβιλη και επομένως η εξίσωση του Bernoulli δίνει: P, V η πίεση και η ταχύτητα του ρευστού σε σημείο που βρίσκεται σε βάθος z κάτω από την ελεύθερη επιφάνεια, και, P A, V A, η πίεση και η ταχύτητα σε σημείο της ελεύθερης επιφάνειας

Επομένως η πίεση σε ένα σημείο της ροής είναι: Όπου p s η στατική πίεση και Δp η μεταβολή πίεσης λόγω μεταβολής της δυναμικής πίεσης. Όταν σε ένα σημείο του ρευστού η ταχύτητα υπερβαίνει την ταχύτητα του ελευθέρου ρεύματος (free stream velocity) η πίεση του σημείου πέφτει χαμηλότερα από την στατική πίεση. Όταν λόγω αυτής της μείωσης η πίεση τοπικά φθάσει την πίεση κορεσμένου ατμού για τη συγκεκριμένη θερμοκρασία, συμβαίνει ατμοποίηση και εμφάνιση σπηλαίωσης.

Κοντά στο χείλος πρόσπτωσης του πτερυγίου δημιουργείται το σημείο ανακοπής (stagnation point), όπου η ταχύτητα ροής είναι μηδενική. Στο σημείο αυτό ισχύει: Η πίεση q ονομάζεται πίεση ανακοπής. Λόγω της μορφής υδροτομής που έχουν τα πτερύγια, στην πίσω όψη δημιουργείται υποπίεση ενώ στην μπροστά υπερπίεση, και σ’ αυτή τη διαφορά οφείλεται η δύναμη ώσης.

Ο λόγος Δp/q εξαρτάται από το σχήμα της υδροτομής και την γωνία πρόσπτωσης και μπορεί να υπολογισθεί πειραμάτικά η/και αναλυτικά. Στην πράξη σπηλαίωση εμφανίζεται πριν η τοπική πίεση φτάσει την πίεση υδρατμών διότι το θαλασσινό νερό περιέχει ποσοστό αέρα σε διάλυση και διάφορα μόρια στερεών, γεγονός που επιταχύνει την έναρξη της σπηλαίωσης.

Το φαινόμενο της σπηλαίωσης θα συμβεί όταν: Η ποσότητα: Ονομάζεται αριθμός σπηλαίωσης, και η τιμή του αποτελεί μια ένδειξη για την εμφάνιση σπηλαίωσης. Όπου, p v η πίεση κορεσμένου ατμού για τη δεδομένη θερμοκρασία.

Διατομή με το ίδιο εμβαδό κάτω από την καμπύλη υποπίεσης αλλά πιο ομοιόμορφη κατανομή, δίνει την ίδια ώση αλλά έχει καλύτερη συμπεριφορά σε σπηλαίωση. Για το λόγο αυτό διατομές με κυκλική πίσω όψη είναι καλλίτερες από άποψη σπηλαίωσης.. Σήμερα υπάρχουν υδροτομές με σχεδόν σταθερή κατανομή υποπίεσης κατά μήκος της χορδής τους. Κατανομή πίεσης στις δύο όψεις υδροτομής

Στις ναυτικές έλικες είναι δυνατό να εμφανιστούν διάφορες μορφές σπηλαίωσης. Οι πιο σημαντικές είναι: Εμφάνιση φύλλου σπηλαίωσης (sheet cavitation) Εμφάνιση φυσαλλίδων σπηλαίωσης (bubble cavitation) Εμφάνιση γραμμών δίνης ( vortex lines cavitation)

Φύλλο και νέφος σπηλαίωσης με ταυτόχρονη εμφάνιση δίνης ακροπτερυγίου

Σπηλαίωση φυσαλίδων

Σπηλαίωση δίνης πλήμνης

Σπηλαίωση δίνης ακροπτερυγίου

Πειράματα σπηλαίωσης μπορούν να πραγματοποιηθούν σε ειδικές σήραγγες (tunnels) ή δεξαμενές όπου απαραιτήτως υπάρχει η δυνατότητα ρύθμισης της ατμοσφαιρικής πίεσης η/και της θερμοκρασίας του νερού.

Σύγχρονη πειραματική σήραγγα σπηλαίωσης

Σύγχρονη πειραματική δεξαμενή σπηλαίωσης

Επειδή ο πειραματικός προσδιορισμός της σπηλαίωσης απαιτεί ειδικό εξοπλισμό και δεν είναι μια απλή διαδικασία, στην πράξη, για την πρόβλεψη/πρόληψη της σπηλαίωσης χρησιμοποιούνται κάποια διαγράμματα, τα οποία έχουν προέλθει τόσο από εμπειρικά όσο και από πειραματικά δεδομένα. Το πιο ευρέως χρησιμοποιούμενο διάγραμμα είναι αυτό του Burill.

T = ώση σε ΚΝ Α Ρ = η προβεβλημένη επιφάνεια σε m 2 V R(0.7R) = Σχετική ταχύτητα σε ακτίνα 0.7 R σ 0.7R = τοπικός αριθμός σπηλαίωσης σε ακτίνα 0.7 R ρ = πυκνότητα νερού σε kg/L Η προβεβλημένη επιφάνεια μπορει να εκτιμηθεί από την ακόλουθη σχέση (Taylor): ή προσεγγιστικά h η απόσταση του άξονα της έλικας από την ελεύθερη επιφάνεια Συντελεστής φορτίσεως : Ως γνωστόν, η ώση υπολογίζεται από τις σχέσεις: ή

Μια χρήσιμη σχέση για μια αρχική εκτίμηση του λόγου εκτεταμένης επιφάνειας αΕ έτσι ώστε ν αποφευχθεί η σπηλαίωση είναι η ακόλουθη (Keller – 1966) Όπου :Τ η ώση σε kp, Ρο η στατική πίεση στο κέντρο του άξονα της έλικας, kp/m 2. Ρv η πίεση ατμοποίησης του νερού, kp/m 2. Κ=0, για γρήγορα διπλέλικα πλοία, Κ=0,1 για διπλέλικα πλοία Κ=0,2 για μονέλικα πλοία

Βαφή: Η έλικα δεν πρέπει να βάφεται διότι επιδεινώνεται το φαινόμενο της σπηλαίωσης. Η τοπική καταστροφή του χρώματος μπορεί να σταθεί αφορμή για σπηλαίωση. Ταχύτητα: Το κάθε σκάφος πρέπει να γνωρίζει την τιμή της ταχύτητας λειτουργίας πάνω από την οποία εμφανίζεται σπηλαίωση και να μην την υπερβαίνει. Ώση: Η ώση δεν πρέπει να αυξάνεται απότομα διότι μεγάλη ώση σε συνδυασμό με χαμηλές ταχύτητες σκάφους μπορεί να προκαλέσουν σπηλαίωση. Βήμα: Στις έλικες μεταβλητού βήματος η αλλαγή του βήματος θα πρέπει να γίνεται ομαλά και όχι απότομα, προς αποφυγή απότομης αύξησης της ώσης. Βύθισμα: Όσο μικρότερο είναι το βύθισμα, τόσο πιθανότερο είναι να εμφανιστεί σπηλαίωση.