Συγκέντρωση υλικού- επιμέλεια: Καλλιόπη Κανάκη Χαραλαμποπούλου

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Ναοί & Μοναστήρια της περιοχής Βατίκων
Advertisements

Μάθημα 10. Οι κατακόμβες: τόπος καταφυγής και μνήμης
ΕΛ - ΓΚΡΕΚΟ ΝΙΚΟΥ ΘΕΟΔΟΣΗΣ ΚΑΤΣΑΟΥΝΗ ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΤΑΣΟΣ ΧΑΤΖΗΧΡΗΣΤΟΥ
Η Αγία Σοφία και η Οδηγήτρια του Μυστρά
ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ.
Βυζαντινός Πολιτισμός
ΜΕΓΑΛΕΣ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΕΣ ΓΙΟΡΤΕΣ
Συνάντηση 3 κόσμων: Ελληνορωμαϊκού Ανατολικού & Χριστιανικού
Αρχιτεκτονική Μέσης Βυζαντινής περιόδου
ΤΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ΤΟΥ ΕΛ ΓΚΡΕΚΟ
Το Πάθος και η Ανάσταση του Χριστού
Βυζαντινό μουσείο, Αθήνα
ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ ΤΗΣ ΕΠΑΡΧΙΑΣ ΛΕΥΚΩΣΙΑΣ
Ένας ναός με ιδιαίτερη σημασία για την περιοχή μας
TEXNH EKKΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗ Α) ΔΙΑΚΟΣΜΗΤΙΚΗ Η’ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΗ;
ΦΩΤΗΣ ΚΟΝΤΟΓΛΟΥ.
ΜΟΝΑΣΤΗΡΙ ΜΥΡΤΙΑΣ ΑΙΤΩΛΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ
Η ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΑΓΙΟΓΡΑΦΙΑ
Θε1: Μπορούν οι άνθρωποι να απεικονίζουν το Θεό
3ο Εικόνες από λίθο Ι Κ. Λοβέρδου-Τσιγαρίδα, Η Θεοτόκος στη γλυπτική, στο: Μ. Βασιλάκη, επιμ. Μήτηρ Θεού. Απεικονίσεις της Παναγίας στη βυζαντινή τέχνη,
7o The Hand of the Master II : μεσοβυζαντινά ελεφάντινα έργα
36. Το Άγιον Όρος Η μοναστική πολιτεία του Αγίου Όρους ως «Κιβωτός» της Ορθοδοξίας και του πολιτισμού Η οργάνωση της μοναστικής πολιτείας του Αγίου Όρους.
9ο. Η ναοδομία της εποχής των Μακεδόνων, των Κομνηνών και των Αγγέλων (10ος – 12ος αιώνας): ΙΙ. Η Ελλαδική «σχολή» (Β’ Μέρος) Αθήνα: Μονή Πετράκη, Άγιοι.
ΑΓΊΑ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ.
ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ.
1ο Πρότυπο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης 2015
Μέση βυζαντινή περίοδος ( )
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΠΑΜΜΕΓΙΣΤΩΝ ΤΑΞΙΑΡΧΩΝ
Μιλώντας για τη βυζαντινή τέχνη σήμερα
Έργα κρητών ζωγράφων της Αναγέννησης
Εργασία : Φώτη ‘Εξαρχου-Θάνου Κανδρεβιώτης Θ.Ε : Β1
© Χάρης Κωνσταντέλλιας
Χριστιανική και Βυζαντινή Αρχαιολογία
 Αρχιτεκτονική Προέλευση παλαιοχριστιανικών βασιλικών Ξυλόστεγη βασιλική Περίκεντρα κτήρια Τρουλαίες βασιλικές Αγία Σοφία Κωνσταντινούπολης Σταυροειδής.
1 Α’ Παλαιοχριστιανική Τέχνη (2 ος αι. – αρχές 7 ου αι.) Χριστιανική και Βυζαντινή Αρχαιολογία Ενότητα A: Παλαιοχριστιανική Τέχνη (2 ος αι. – αρχές 7 ου.
ΤΕΧΝΕΣ & ΨΗΦΙΔΩΤΑ.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΜΕΡΙΧΩΒΙΤΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΤΗΣ ΕΙΚΟΝΑΣ ΣΕΛΙΔΑ 99 ΜΕΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ ΣΕΛΙΔ Α 103 ΤΟΥ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ.
Δομήνικος Θεοτοκόπουλος (El Greco) : 1541 –1614 μ.Χ.
1 Α’ Παλαιοχριστιανική Τέχνη (2 ος αι. – αρχές 7 ου αι.) Χριστιανική και Βυζαντινή Αρχαιολογία Ενότητα Ε: Μεταβυζαντινή Τέχνη (1453 – αρχές 19ου αι.) –
ΟΜΑΔΑ: ΙΠΠΟΠΟΡΚΑΡΟΙ ΜΕΛΗ: ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ, ΠΕΤΡΙΔΗΣ ΡΩΜΑΝΟΣ, ΠΙΠΗΣ ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ, ΣΑΦΟΣ ΦΡΙΞΟΣ, ΣΑΦΤΑ ΚΡΙΣΤΙΑΝ ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ: κος ΚΑΠΕΤΑΝΚΗΣ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ.
Ισαβέλλα Παπαδοπούλου ΄Γ3
Παλαιολόγεια Αναγέννηση 14 ος αιώνας. ΟΙ ΑΠΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΠΑΛΑΙΟΛΟΓΕΙΑΣ ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗΣ Η παλαιολόγεια δυναστεία υπήρξε η μακροβιότερη που πέρασε από την Αυτοκρατορία,
ΕΙΚΑΣΤΙΚΕΣ ΤΕΧΝΕΣ : ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΚΑΙ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ
ΠΑΝΑΓΙΑ, Η ΜΗΤΕΡΑ ΤΟΥ ΘΕΟΥ. Το πρόσωπό της στην τέχνη.
Ιφιγένεια Ποντίκη Φιλόλογος ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΙΑΚΗ ΤΕΧΝΗ 15 ος- αρχές 17 ου αι. Ζωγραφική, Γλυπτική, Αρχιτεκτονική.
Χριστιανική και Βυζαντινή Αρχαιολογία
Υπεύθ. Καθηγήτρια: Γαβαλά Ει. Επιμέλεια: Ιρένα Κιοσάνη
Άννα Δριμή Β1 Υπεύθυνος Καθηγητής: Γ. Καπετανάκης
ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ ΜΥΣΤΡΑ Αγιος Δημήτριος (Μητρόπολη) κτίσθηκε το Βασιλική ξυλόστεγη, με ωραία γλυπτά στο τέμπλο και τοιχογραφίες. Στο προαύλιο της βρίσκεται.
Υστεροβυζαντινή περίοδος ( )
ΕΝΟΤΗΤΑ Α Μεσαιωνικός κόσμος Ι θεοκρατικός χώρος
Η ιστορία της τέχνης της απεικόνισης στον Χριστιανισμό
To Κίνημα των Ναζαρηνών στην Ελλάδα
Θρησκευτικά Β’ Γυμνασίου.
Ναοί στην περιοχή που ζω
Συγκέντρωση υλικού- επιμέλεια: Πόπη Κανάκη Χαραλαμποπούλου
Η τέχνη της Αγιογραφίας
Τα βασικά Δόγματα της Ορθοδοξίας
Το κίνημα των Ναζαρηνών
Οι στόχοι μας Επισκέψεις σε ναούς Ιστορικό πλαίσιο
Εκκλησιαστική τέχνη – Οι Ρυθμοί των Ναών
Εικονογραφικοί κύκλοι
Μονή Αγίου Νικολάου ΦιλανθρωπΗνών
25. Η Εκκλησιαστικη τέχνη στη Δύση Δανάη Φιλιπποπούλου
ΕικονογραφικοΙ κυκλοι δυτικησ τεχνησ
Πώς γιορτάζουμε τα Χριστούγεννα;
Παλαιοχριστιανικά και Πρωτοχριστιανικά Ψηφιδωτά
Ο Ευαγγελισμός στην ορθόδοξη και δυτική ζωγραφική
Τα ψηφιδωτά του Βυζαντίου
Αρχιτεκτονικη Οι αρχιτεκτονικοί ρυθμοί των εκκλησιών είναι η βασιλική με τρούλο (ναός της Αγίας Σοφίας), ο σταυροειδής ναός με τρούλο και ο οκταγωνικός.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Συγκέντρωση υλικού- επιμέλεια: Καλλιόπη Κανάκη Χαραλαμποπούλου ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ Συγκέντρωση υλικού- επιμέλεια: Καλλιόπη Κανάκη Χαραλαμποπούλου

Μυστικός Δείπνος Ι.Μ. Βατοπαεδίου, Καθολικό (1312) ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ Στο Βυζάντιο αναπτύχθηκε η θρησκευτική ζωγραφική. Η βυζαντινή ζωγραφική είναι περισσότερο γνωστή ως αγιογραφία. Βυζαντινές αγιογραφίες σώζονται σε ναούς (τοιχογραφίες) και φορητές εικόνες. Μυστικός Δείπνος Ι.Μ. Βατοπαεδίου, Καθολικό (1312)

Βυζαντινή αγιογραφία Η αγιογραφία δεν εκφράζει την προσωπική αντίληψη του καλλιτέχνη. Από τον πρώτο καιρό της εμφάνισής της δημιούργησε ορισμένα πρότυπα, από τα οποία δεν μπορεί να ξεφύγει. Είναι περιορισμένη από αυστηρούς κανόνες, όχι μόνο όσον αφορά τα θέματα αλλά και την τεχνική της εκτέλεσης. Παναγία Οδηγήτρια Ελεούσα

Άγιος Νικόλαος Φορητή εικόνα 16ου αι. Βυζαντινή αγιογραφία. Στη βυζαντινή αγιογραφία οι μορφές είναι αυστηρές, συμβολικές, εκφράζουν το μαρτύριο και τον πόνο αυτού που υποφέρει στη γη. Ο Αγ. Ευθύμιος Άγιος Νικόλαος Φορητή εικόνα 16ου αι.

Βυζαντινή αγιογραφία Οι άγιοι έχουν στραμμένο το βλέμμα τους προς το Θεό, σε μια υπερβατική έκσταση. Στους βυζαντινούς αγίους εκφράζεται η αγωνία του ανθρώπου να φύγει στους ουρανούς.  

Βυζαντινή τεχνοτροπία. Βυζαντινή τεχνοτροπία. Η ασκητική ζωή των χριστιανών, η πίστη τους ότι η παρούσα ζωή είναι πρόσκαιρη και ασήμαντη, δημιουργεί μια νέα τεχνοτροπία. Οι καλλιτέχνες εκφράζουν τα θέματά τους με συμμετρική ισορροπία, με κάποια ακαμψία, με αυστηρότητα και κάποια μεγαλοπρέπεια. Αντλούν τα θέματά τους από το χριστιανικό βίο. Αγία Μαρία Αιγυπτία 17ος αι.

Αγιογραφίες ναών (τοιχογραφίες) Εσωτερικό ναού. Νικητάρι Κύπρος

Αγιογραφίες ναών (τοιχογραφίες) Αγιογραφημένος ναός (Μιστράς)

Φορητές εικόνες. Κατά την περίοδο της Εικονομαχίας καταστράφηκαν πολλά έργα αγιογραφικής τέχνης. Οι παλαιότερες εικόνες διασώζονται στη Μονή Αγ. Αικατερίνης στο Σινά.

Βυζαντινές φορητές εικόνες. Ο Χριστός Παντοκράτωρ, πρώτο μισό του 6ου αιώνα, βρίσκεται στη Μονή της Αγίας Αικατερίνης στο Σινά. Η παλαιότερη εικόνα του Ιησού. Προέρχεται μάλλον από την Κωνσταντινούπολη και είναι δώρο στη μονή Αγ. Αικατερίνης από τον ιδρυτή της, Ιουστινιανό .

Η μορφή του Ιησού, η ζωή του καθώς και η μορφή της Παναγίας, αποτελούν τα πιο συχνά θέματα της αγιογραφίας.

Η Παναγία παρουσιάζεται σε πλήθος εικόνων με τον Ιησού στην αγκαλιά της.

Ο Ιησούς ως Μέγας Αρχιερέας

Από τα Θεία Πάθη

Η Γέννηση

Ο Ευαγγελισμός και η Κοίμηση της Θεοτόκου.

Αγιογράφοι Μανουήλ Πανσέληνος. Κορυφαίος αγιογράφος του ΙΔ' αιώνα, από τους κυριότερους εκπροσώπους της Μακεδονικής Σχολής Αγ. Θεόδωρος ο Στρατηλάτης

Αγιογράφοι Μιχαήλ Δαμασκηνός ο Κρης. 1530-35 Ήταν άριστος τεχνίτης, Χρησιμοποίησε ιταλικά στοιχεία στις αγιογραφίες του. Ο Δαμασκηνός έχαιρε μεγάλης φήμης και η επίδρασή του στους σύγχρονούς του και μεταγενεστέρους ζωγράφους ήταν πολύ μεγάλη. Προφήτης Ηλίας

Αγιογράφοι Θεοφάνης ο Κρης Σπουδαίος αγιογράφος, κυριότερος εκπρόσωπος της Κρητικής Σχολής, που διαμορφώθηκε στην Κρήτη μετά την πτώση του Βυζαντίου, τον ΙΕ' και στις αρχές του ΙΣΤ' αιώνα. Αγιογράφησε στα Μετέωρα και στο Άγιο Όρος Ο νιπτήρ

Αγιογράφοι Η ΠΕΝΤΗΚΟΣΤΗ. ΘΕΟΦΑΝΟΥΣ ΤΟΥ ΚΡΗΤΟΣ, 1546. Ι.Μ ΣΤΑΥΡΟΝΙΚΗΤΑ, ΑΓΙΟΝ ΟΡΟΣ