1 Ψυχοπαθολογία Ενηλίκων Ενότητα 4 : Αυτοκτονία Σιαφάκα Βασιλική Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ηπείρου.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
1 Εμπορικό και Οικονομικό Δίκαιο Εταιρείες Παππά Βιβή Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ηπείρου.
Advertisements

Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση Ενότητα 2.1: Μυθολογία Αγγελική Γιαννικοπούλου Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία.
Γενική Οικονομική Ιστορία Ενότητα # 3: Οι μεγάλες αυτοκρατορίες Διδάσκων: Ιωάννα-Σαπφώ Πεπελάση Τμήμα: Οικονομικής Επιστήμης.
Οικονομική κρίση και κατάθλιψη: Τι να κάνουμε; Αλέξανδρος Βγόντζας Καθηγητής Ψυχιατρικής Παν. Κρήτης.
Διοίκηση Ανθρωπίνων Πόρων Ενότητα 1: Εισαγωγή στη Διοίκηση Ανθρωπίνων Πόρων. Ασκήσεις Πράξεις Αναγνωστόπουλος Αχιλλέας Εργαστηριακό Διδακτικό Προσωπικό,
Τεχνολογία και ποιοτικός έλεγχος Σιτηρών & Αρτοσκευασμάτων Ενότητα 7: Λειτουργικά προϊόντα δημητριακών. Θεοφάνης Γεωργόπουλος, Kαθηγητής Εφαρμογών, Τμήμα.
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων Ενότητα 2: Η πρώτη περίοδος της εκκλησιαστικής υμνογραφίας (Α´ - Δ´αι.) Γεώργιος Φίλιας Θεολογική Σχολή Τμήμα.
Τμήμα Τεχνολόγων Γεωπόνων Τίτλος Μαθήματος: ΚΑΛΛΩΠΙΣΤΙΚΑ ΔΕΝΤΡΑ ΚΑΙ ΘΑΜΝΟΙ Ενότητα 2: Χαρακτηριστικά φύλλων ανθέων και καρπών Γρηγόριος Βάρρας Αν. Καθηγητής.
Τμήμα Τεχνολόγων Γεωπόνων Τίτλος Μαθήματος: ΚΑΛΛΩΠΙΣΤΙΚΑ ΔΕΝΤΡΑ ΚΑΙ ΘΑΜΝΟΙ Ενότητα 10: Παράγωγη καλλωπιστικών φυτών. Μέρος Β’ Γρηγόριος Βάρρας Αν. Καθηγητής.
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική Ενότητα 5: Τα γένη των συμβεβηκότων / H μέθοδος της διαίρεσης 1 Στασινός Σταυριανέας Σχολή Ανθρωπιστικών & Κοινωνικών.
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη Ενότητα 7: Σχιζοφρένεια - Διδασκαλία Αυτοφροντίδας. Κοτρώτσιου Ευαγγελία, Καθηγητής, Τμήμα Νοσηλευτικής, T.E.I. Θεσσαλίας.
Διδακτική της Λογοτεχνίας στην Προσχολική Εκπαίδευση Εισαγωγή στον Γραμματισμό – Πρακτικές Ασκήσεις Αγγελική Γιαννικοπούλου Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής.
Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Θεσσαλίας Χημεία Τροφίμων Ενότητα #6: Βιταμίνες και Πρόσθετα Αθανάσιος Μανούρας Σχολή Τεχνολογίας Γεωπονίας και Τεχνολογίας.
Διδασκαλία και Μάθηση στο Νηπιαγωγείο: Σχεδιασμός Εκπαιδευτικών Δραστηριοτήτων Ι Ενότητα 4: Προσεγγίζοντας τα δυσάρεστα συναισθήματα Διδάσκουσα: Βασιλική.
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη Ενότητα 9: Επικοινωνία. Κοτρώτσιου Ευαγγελία, Καθηγητής, Τμήμα Νοσηλευτικής, T.E.I. Θεσσαλίας.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ :Η απογραφή Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ηπείρου.
Γενική Οικονομική Ιστορία Ενότητα # 2: Η Ευρώπη πριν από τη Βιομηχανική Επανάσταση Διδάσκων: Ιωάννα-Σαπφώ Πεπελάση Τμήμα: Οικονομικής Επιστήμης.
Νεοελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα Ενότητα 1 η : Στόχοι και παιδαγωγικές αρχές του μαθήματος Παντελής Κυπριανός Σχολή Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών.
Ποιοτικός Έλεγχος Πρώτων Υλών Ενότητα 3: Ποιοτικός Έλεγχος στα Έπιπλα Γεώργιος Νταλός, Καθηγητής, Τμήμα Σχεδιασμού & Τεχνολογίας Ξύλου και Επίπλου, T.E.I.
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 1: Εισαγωγή στην έννοια και την ύλη της Εφαρμοσμένης Ηθικής Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και.
Εισαγωγή στη λογιστική, Ενότητα :Λογιστικό αποτέλεσμα, ΤΜΗΜΑ ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΉΣ ΚΑΙ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗΣ, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ – Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου.
Τμήμα Τεχνολόγων Γεωπόνων Τίτλος Μαθήματος: ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΕΣ ΜΕΛΕΤΕΣ - ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΙΜΩΝ ΕΡΓΩΝ ΠΡΑΣΙΝΟΥ Ενότητα 3: Σύνταγμα - Δικαστήρια Γρηγόριος Βάρρας Αν.
Εορτολογία Ενότητα 2: Η εορτή του Πάσχα Γεώργιος Φίλιας Θεολογική Σχολή Τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας.
Τμήμα Τεχνολόγων Γεωπόνων Τίτλος Μαθήματος Φυσικοί και Περιβαλλοντικοί Κίνδυνοι Ενότητα 12: Το πρόβλημα της Ερημοποίησης στην Ελλάδα Θεοχάρης Μενέλαος.
Εισαγωγή στη λογιστική, Ενότητα :Λογαριασμοί, ΤΜΗΜΑ ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΉΣ ΚΑΙ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗΣ, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ – Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου ΕΙΣΑΓΩΓΗ.
1 Ενοποιημένες Χρηματοοικονομικές Καταστάσεις Στάδια Κατάρτισης των ΕΟΚ Δρ. Χύτης Ευάγγελος Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ηπείρου.
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση Ενότητα 2.1: Μυθολογία Αγγελική Γιαννικοπούλου Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία.
Τμήμα Τεχνολόγων Γεωπόνων Τίτλος Μαθήματος: ΔΑΣΟΚΟΜΙΑ ΠΟΛΕΩΝ Ενότητα 12: Μέτρα βελτίωσης συνθηκών ανάπτυξης αστικού πρασίνου Γρηγόριος Βάρρας Αν. Καθηγητής.
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 10: Φιλοσοφική Συμβουλευτική Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα Φιλοσοφίας.
1 Λογιστική Εθνικών Λογαριασμών Διανεμητικές Συναλλαγές Διακομιχάλης Μιχαήλ Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ηπείρου.
Κλασσική Μηχανική Ενότητα 6: Κινηματική και Δυναμική του Στερεού Σώματος Βασίλειος Λουκόπουλος, Επίκουρος Καθηγητής Τμήμα Φυσικής.
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων
Ο Υπαλληλικός Κώδικας του 1951
Η μονιμότητα των δημοσίων υπαλλήλων
Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου
Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου
Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Πρακτική Άσκηση σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
Εορτολογία Ενότητα 3: Η Εορτή των Χριστουγέννων και Θεοφανείων
Εορτολογία Ενότητα 8: Οι Εορτές των Αγίων Γεώργιος Φίλιας
Οι διοικητικές εκκαθαρίσεις
Εορτολογία Ενότητα 4: Οι Εορτές της Αναλήψεως και της Πεντηκοστής
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Ενεργειακές Πρώτες Ύλες
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Χρονικός Προγραμματισμός Έργων
Λογιστική Κόστους Ενότητα # 1: Εισαγωγή Διδάσκουσα: Σάνδρα Κοέν
Πρακτική Άσκηση σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Ποιοτικός Έλεγχος Πρώτων Υλών
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας
Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής
Ενότητα 10: Άτμιση του Ξύλου.
Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων
Αναπτυξιακή Ψυχολογία
Προσχολική Παιδαγωγική
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Επιχειρησιακές Επικοινωνίες
Ηλεκτροτεχνία Εργαστήριο Ι
ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗ ΦΡΟΝΤΙΔΑ ΓΥΝΑΙΚΩΝ ΙΑΚΩΒΟΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΥΣ ΑΡΓΥΡΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΙΩΑΝΝΑ ΣΑΟΥΛΛΗ ΚΑΝΤΡΙΕΛΑ ΧΥΣΜΕΡΙ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΜΕΝΕΓΑΚΗ.
Όνομα φοιτητή : Ιωάννης Παυλίδης (U151N0311)
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Ψυχοπαθολογία Ενηλίκων Ενότητα 4 : Αυτοκτονία Σιαφάκα Βασιλική Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ηπείρου

2 Τμήμα Λογοθεραπείας Ψυχοπαθολογία Ενηλίκων Ενότητα 4: Αυτοκτονία Σιαφάκα Βασιλική Επίκουρος Καθηγήτρια Ιωάννινα, 2015 Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου

3 Ψυχοπαθολογία Ενηλίκων – Ενότητα 4, Τμήμα Λογοθεραπείας, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου Άδειες Χρήσης Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό υπόκειται σε άδειες χρήσης Creative Commons. Για εκπαιδευτικό υλικό, όπως εικόνες, που υπόκειται σε άλλου τύπου άδειας χρήσης, η άδεια χρήσης αναφέρεται ρητώς. 3

4 Ψυχοπαθολογία Ενηλίκων – Ενότητα 4, Τμήμα Λογοθεραπείας, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου Χρηματοδότηση Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο TEI Ηπείρου» έχει χρηματοδοτήσει μόνο τη αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στα πλαίσια του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα.

5 Ψυχοπαθολογία Ενηλίκων – Ενότητα 4, Τμήμα Λογοθεραπείας, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου Σκοποί ενότητας Με την ολοκλήρωση της ενότητας ο φοιτητής θα πρέπει να γνωρίζει: Τι είναι αυτοκτονία, αυτοκτονικός ιδεασμός, απόπειρα αυτοκτονίας Βασικά επιδημιολογικά στοιχεία για την αυτοκτονία Τα ψυχολογικά μοντέλα για την αυτοκτονία Τα πιθανά αίτια της αυτοκτονικής συμπεριφοράς Αν μπορεί να προληφθεί και πώς 5

6 Ψυχοπαθολογία Ενηλίκων – Ενότητα 4, Τμήμα Λογοθεραπείας, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου Περιεχόμενα ενότητας (1 από 2) 1.Αυτοκτονία: εισαγωγικά 1.1 Ιστορική αναδρομή 1.2 Αυτοκτονικός ιδεασμός, Απόπειρα αυτοκτονίας, Αυτοκτονία 2.Επιδημιολογία αυτοκτονίας 3.Μύθοι και πραγματικότητα για την αυτοκτονία 6

7 Ψυχοπαθολογία Ενηλίκων – Ενότητα 4, Τμήμα Λογοθεραπείας, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου Περιεχόμενα ενότητας (2 από 2) 4.Μοντέλα για την αυτοκτονία 4.1 ψυχαναλυτική θεωρία 5.Αιτιολογία της αυτοκτονίας 6.Πρόληψη της αυτοκτονίας 7

8 Αυτοκτονία

9 Ψυχοπαθολογία Ενηλίκων – Ενότητα 4, Τμήμα Λογοθεραπείας, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου Εισαγωγικά (1 από 2) «Να ΄ναι κανείς ή να μην είναι, - αυτό είναι το ζήτημα. Τι είναι στο πνεύμα ανώτερο, να υποφέρεις πετριές και σαϊτιές αχρείας τύχης, ή να παίρνεις τα όπλα ενάντια σε ένα πέπλο βάσανα, κι αντιχτυπώντας, να τους δίνεις τέλος; Θάνατος, Ύπνος και τίποτ΄ άλλο. Απόσπασμα από τον Άμλετ, ΙΙΙ, Σαίξπηρ, 1600

1010 Ψυχοπαθολογία Ενηλίκων – Ενότητα 4, Τμήμα Λογοθεραπείας, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου Εισαγωγικά (2 από 2) Κι αν μ΄ αυτόν τον ύπνο παύουμε της καρδιάς τον πόνο και τις χίλιες λαχτάρες, φυσική κληρονομιά της σάρκας, είναι συντέλεια να μην εύχεσαι με ζήλο. Θάνατος. Ύπνος. Ύπνος, ίσως όνειρα! Ε, εδώ είναι ο κόμπος». Απόσπασμα από τον Άμλετ, ΙΙΙ, Σαίξπηρ, 1600

1 Ψυχοπαθολογία Ενηλίκων – Ενότητα 4, Τμήμα Λογοθεραπείας, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου Αυτοκτονία = Κοινωνικό ζήτημα (1 από 2) Εδώ και αιώνες, η αυτοκτονία και το συνακόλουθο στίγμα αποτελούν κοινωνικό ζήτημα Μέχρι τον 4ο αι. δε θεωρούνταν καταδικαστέα. Τότε ο Άγιος Αυγουστίνος την ανακήρυξε σε έγκλημα, λόγω της παραβίασης της 6ης εντολής «Ου φονεύσεις»

1212 Ψυχοπαθολογία Ενηλίκων – Ενότητα 4, Τμήμα Λογοθεραπείας, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου Αυτοκτονία = Κοινωνικό ζήτημα (2 από 2) Αγγλία: σταμάτησε να αποτελεί ποινικό αδίκημα το 1961 ΗΠΑ: κάποιες πολιτείες καταδικάζουν τις απόπειρες αυτοκτονίας ως παράπτωμα, αν και σπάνια ασκείται δίωξη Ετυμολογία: Λατινική ρίζα : sui (του εαυτού) caedes (φόνος)  suicide

1313 Ψυχοπαθολογία Ενηλίκων – Ενότητα 4, Τμήμα Λογοθεραπείας, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου Ιστορική αναδρομή (1 από 4) Η ελληνική ιστορία βρίθει αυτοκτονιών που έχουν μεγάλη απήχηση, σχεδόν θρυλική Υποκρύπτουν πολύ διαφορετικά κίνητρα: Πατριωτικά κίνητρα για την αυτοκτονία του Θεμιστοκλή, του Ισοκράτη, του Δημοσθένη Αυτοκτονία λόγω τύψεων για τον Αριστόδημο

1414 Ψυχοπαθολογία Ενηλίκων – Ενότητα 4, Τμήμα Λογοθεραπείας, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου Ιστορική αναδρομή (2 από 4) Για λόγους τιμής για τον Κλεομένη Από πίστη σε μια θρησκευτική ιδέα για τον Πυθαγόρα Για να αποφευχθεί η καθολική φθορά λόγω γηρατειών για το Δημόκριτο Ερωτική αυτοκτονία για τη Σαπφώ

1515 Ψυχοπαθολογία Ενηλίκων – Ενότητα 4, Τμήμα Λογοθεραπείας, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου Ιστορική αναδρομή (3 από 4) Φιλοσοφικές οι αυτοκτονίες του Ζήνωνα, του Κλεάνθη, του Επίκουρου, που υποκινούνται από ένα αίσθημα περιφρόνησης της ζωής (ακόμη και του Σωκράτη, η πλέον αμφισβητούμενη, λόγω των απαντήσεων που δίνει κατά τη διάρκεια της δίκης)

1616 Ψυχοπαθολογία Ενηλίκων – Ενότητα 4, Τμήμα Λογοθεραπείας, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου Ιστορική αναδρομή(4 από 4) Παρά τις τόσες αυτοκτονίες στην Αρχαία Ελλάδα, απουσιάζει ο όρος «αυτοκτονία» Αναφέρονται μόνον οι έννοιες «αυτόχειρ» και «φονεύειν εαυτόν» Ο όρος «αυτοκτονία» χρησιμοποιήθηκε τον 17ο αι., γεγονός που υποδηλώνει την εξέλιξη της σκέψης και την αυξανόμενη συχνότητα των συζητήσεων γύρω από αυτό το θέμα

1717 Ψυχοπαθολογία Ενηλίκων – Ενότητα 4, Τμήμα Λογοθεραπείας, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου Αυτοκτονικός Ιδεασμός Απόπειρα – Αυτοκτονία Αυτοκτονικός ιδεασμός: αναφέρεται στις σκέψεις του ατόμου να τερματίσει τη ζωή του Απόπειρα αυτοκτονίας: συμπεριφορές που έχουν ως στόχο να προκαλέσουν το θάνατο, αλλά δεν το επιτυγχάνουν Αυτοκτονία: συμπεριφορές που έχουν ως στόχο να προκαλέσουν το θάνατο και όντως το επιτυγχάνουν

1818 Ψυχοπαθολογία Ενηλίκων – Ενότητα 4, Τμήμα Λογοθεραπείας, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου Επιδημιολογικά στοιχεία (1 από 5) Τα επίσημα στοιχεία στην Ελλάδα δεν αντικατοπτρίζουν την πραγματικότητα Το ποσοστό θανάτων από αυτοκτονία κυμαίνεται από 4-12 ανά κατοίκους Τα ποσοστά αυτοκτονιών αυξάνονται σημαντικά στην εφηβεία τα τελευταία χρόνια

1919 Ψυχοπαθολογία Ενηλίκων – Ενότητα 4, Τμήμα Λογοθεραπείας, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου Επιδημιολογικά στοιχεία (2 από 5) Βόρεια και Κεντρική Ευρώπη: τα ποσοστά αυξάνουν (<=45 αυτοκτονίες ανά κατοίκους) Νότια Ευρώπη: το ποσοστό κυμαίνεται στις 10 αυτοκτονίες ανά ΗΠΑ: 10-20% πληθ. αναφέρει αυτοκτονικό ιδεασμό τουλάχιστον 1 φορά στη ζωή τους

2020 Ψυχοπαθολογία Ενηλίκων – Ενότητα 4, Τμήμα Λογοθεραπείας, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου Επιδημιολογικά στοιχεία (3 από 5) ΗΠΑ: 3-5% κάνει τουλάχιστον μια απόπειρα αυτοκτονίας Αυτοχειρία: σαφής επικράτηση του ανδρικού φύλου (78 από 100 αυτόχειρες είναι άνδρες και οι 28 γυναίκες) Απόπειρες αυτοκτονίας : σαφής επικράτηση του γυναικείου φύλου διεθνώς (3 φορές περισσότερο)

2121 Ψυχοπαθολογία Ενηλίκων – Ενότητα 4, Τμήμα Λογοθεραπείας, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου Επιδημιολογικά στοιχεία (4 από 5) τα 10% των ατόμων που έχουν κάνει μια απόπειρα, κάποτε θα αυτοκτονήσουν απόπειρες αντιστοιχούν σε μια αυτοκτονία Το ποσοστό αυτοκτονίας αυξάνεται σημαντικά και για τα δυο φύλα στην εφηβεία και διπλασιάζεται ξανά μεταξύ 40 και 75 ετών

2 Ψυχοπαθολογία Ενηλίκων – Ενότητα 4, Τμήμα Λογοθεραπείας, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου Επιδημιολογικά στοιχεία (5 από 5) Στις ΗΠΑ τα όπλα είναι το συνηθέστερο μέσο Οι γυναίκες επιλέγουν μια λιγότερο θανατηφόρο μέθοδο π.χ. χάπια Το να είναι κανείς διαζευγμένος ή χήρος αυξάνει τον κίνδυνο

2323 Ψυχοπαθολογία Ενηλίκων – Ενότητα 4, Τμήμα Λογοθεραπείας, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου Μύθοι και πραγματικότητες(1 από 2) Μύθος Τα άτομα που μιλούν για αυτοκτονία στην πραγματικότητα δεν πρόκειται να αυτοκτονήσουν Η αυτοκτονία διαπράττεται χωρίς προειδοποίηση Πραγματικότητα ¾ των ατόμων που αυτοκτονούν έχουν εκφράσει με άμεσο ή έμμεσο τρόπο την πρόθεσή τους Το άτομο συνήθως προειδοποιεί για την πρόθεσή του (π.χ. χαρίζει πολύτιμα υπάρχοντά του)

2424 Ψυχοπαθολογία Ενηλίκων – Ενότητα 4, Τμήμα Λογοθεραπείας, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου Μύθοι και πραγματικότητες (2 από 2) Μύθος Τα άτομα που σκέπτονται σοβαρά την επιθυμία θέλουν να πεθάνουν πραγματικά Τα άτομα που αποπειρώνται να αυτοκτονήσουν με μέσα που δεν είναι τόσο φονικά, δεν έχουν σοβαρή πρόθεση να το κάνουν Πραγματικότητα Τα περισσότερα άτομα που αυτοκτονούν είναι αμφιθυμικά απέναντι στο ενδεχόμενο του θανάτου τους Πολλοί άνθρωποι δεν έχουν γνώσεις γύρω από τις δόσεις των χαπιών ή τη λειτουργία του ανθρώπινου σώματος. Γι΄αυτό άτομα που θέλουν να πεθάνουν κάνουν αποτυχημένες απόπειρες

2525 Ψυχοπαθολογία Ενηλίκων – Ενότητα 4, Τμήμα Λογοθεραπείας, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου Μοντέλα για την αυτοκτονία(1 από 3) Σύνθετη και πολύπλευρη πράξη που κανένα μεμονωμένο μοντέλο δεν μπορεί να την ερμηνεύσει Η μελέτη της αυτοκτονίας αναγκάζει τους ανθρώπους να σκεφτούν τις δικές τους απόψεις για τη ζωή και το θάνατο Προκαλεί παρατεταμένα αισθήματα ενοχής, σύγχυσης, ντροπής, αναστάτωσης κ.ά. (Kring A.M., Davison G.C., Neale J.M., Johnson S.L., 2010)

2626 Ψυχοπαθολογία Ενηλίκων – Ενότητα 4, Τμήμα Λογοθεραπείας, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου Μοντέλα για την αυτοκτονία (2 από 3) Κοινωνικο-πολιτισμικά μοντέλα 3 είδη αυτοκτονίας: 1. Εγωιστική αυτοκτονία: Διαπράττεται από άτομα που έχουν ελάχιστους δεσμούς με την οικογένεια και την κοινωνία 2. Αλτρουιστική αυτοκτονία: Διαπράττεται, επειδή το άτομο πιστεύει ότι η πράξη του θα αποβεί σε καλό της κοινωνίας (π.χ. χαρακίρι Ιαπώνων, καμικάζι με εκρηκτικά)

2727 Ψυχοπαθολογία Ενηλίκων – Ενότητα 4, Τμήμα Λογοθεραπείας, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου Μοντέλα για την αυτοκτονία (3 από 3) 3. Ανομική αυτοκτονία: Προκαλείται από ξαφνική μεταβολή της θέσης του ατόμου στην κοινωνία (οικονομικά, κοινωνικά κ.λ.π.) (Kring A.M., Davison G.C., Neale J.M., Johnson S.L., 2010)

2828 Ψυχοπαθολογία Ενηλίκων – Ενότητα 4, Τμήμα Λογοθεραπείας, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου Αυτοκτονία – αιτιολογία (1 από 2)  Ψυχιατρική νοσηρότητα (κυρίως κατάθλιψη)  Αίσθημα απελπισίας και αβοήθητου  Θυμός  Ελλιπής κοινωνική προσαρμογή  Σεροτονεργική δραστηριότητα – Γονίδια  Χαλαροί οικογενειακοί δεσμοί

2929 Ψυχοπαθολογία Ενηλίκων – Ενότητα 4, Τμήμα Λογοθεραπείας, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου Αυτοκτονία – αιτιολογία (2 από 2)  Ανεργία  Μετανάστευση  Μοναξιά  Έλλειψη αξιών

3030 Ψυχοπαθολογία Ενηλίκων – Ενότητα 4, Τμήμα Λογοθεραπείας, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου Αυτοκτονία και ψυχικές ασθένειες (1 από 3)  % όσων αυτοκτονούν εμφανίζουν ψυχιατρική νοσηρότητα  5% των αυτοκτονιών έχουν ιδεολογική αιτιολογία (π.χ. καμικάζι)  30% των ατόμων με ετεροεπιθετικότητα έχει αυτοκαταστροφική συμπεριφορά  20% των ατόμων που αποπειρώνται αυτοκτονία έχουν βίαιη συμπεριφορά (Kring A.M., Davison G.C., Neale J.M., Johnson S.L., 2010)

3131 Ψυχοπαθολογία Ενηλίκων – Ενότητα 4, Τμήμα Λογοθεραπείας, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου Αυτοκτονία και ψυχικές ασθένειες (2 από 3) Από τους χρόνιους ασθενείς αυτοκτονεί το 25-75% Στους ασθενείς με σχιζοφρένεια το ποσοστό αυτοκτονιών ανέρχεται στο 10% Στους αλκοολικούς το ποσοστό κυμαίνεται από 10-15%

3232 Ψυχοπαθολογία Ενηλίκων – Ενότητα 4, Τμήμα Λογοθεραπείας, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου Αυτοκτονία και ψυχικές ασθένειες (3 από 3) Άτομα με μεταιχμιακή διαταραχή προσωπικότητας αποπειρώνται συχνά και κάποια το επιτυγχάνουν Αυτοκτονούν άνδρες, ώριμης ηλικίας, με μείζονα ψυχοπαθολογία, χρησιμοποιώντας βίαιους τρόπους Αποπειρώνται αυτοκτονία γυναίκες, νεαρές, με ελάσσονα ψυχοπαθολογία, χρησιμοποιώντας μη βίαιες μεθόδους

3 Ψυχοπαθολογία Ενηλίκων – Ενότητα 4, Τμήμα Λογοθεραπείας, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου Ψυχολογικά μοντέλα (1 από 8) Ποικίλες υποθέσεις: αποτελεί αντεκδίκηση που έχει ως στόχο να προκαλέσει στους άλλους ενοχή είναι ένας τρόπος να εξαναγκάσει τους άλλους να του δώσουν περισσότερη προσοχή και αγάπη είναι μια προσπάθεια του ατόμου να απαλλαγεί από μη αποδεκτά συναισθήματα (Kring A.M., Davison G.C., Neale J.M., Johnson S.L., 2010)

3434 Ψυχοπαθολογία Ενηλίκων – Ενότητα 4, Τμήμα Λογοθεραπείας, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου Ψυχολογικά μοντέλα (2 από 8) είναι έκφραση της επιθυμίας του ατόμου να επανασυνδεθεί με αγαπημένο πρόσωπο που έχει πεθάνει είναι έκφραση της επιθυμίας του ατόμου να γλιτώσει από συναισθηματικό κενό ή πόνο

3535 Ψυχοπαθολογία Ενηλίκων – Ενότητα 4, Τμήμα Λογοθεραπείας, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου Ψυχολογικά μοντέλα (3 από 8) Θεωρία :η αυτοκτονία προέρχεται από την έντονη επιθυμία του ατόμου να ξεφύγει από μια συνειδητοποίηση που τού είναι ιδιαίτερα οδυνηρή Δηλ. το άτομο κινδυνεύει όταν θέτει ακατόρθωτους στόχους και στη συνέχεια κατηγορεί τον εαυτό του, επειδή δεν τους πέτυχε

3636 Ψυχοπαθολογία Ενηλίκων – Ενότητα 4, Τμήμα Λογοθεραπείας, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου Ψυχολογικά μοντέλα (4 από 8) Αποτυχία επίτευξης στόχων, τελειομανία και αυτομομφή είναι παράγοντες που σχετίζονται με την αυτοκτονία Απελπισία: η προσδοκία του ατόμου ότι η ζωή του στο μέλλον δεν πρόκειται να βελτιωθεί καθόλου, συγκριτικά με την τρέχουσα κατάσταση

3737 Ψυχοπαθολογία Ενηλίκων – Ενότητα 4, Τμήμα Λογοθεραπείας, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου Ψυχολογικά μοντέλα (5 από 8) Υψηλό επίπεδο απελπισίας  τετραπλάσια αύξηση του κινδύνου αυτοκτονίας Βαρύτητα κατάθλιψης, ηλικία, γενική νοητική λειτουργία Θετικά στοιχεία που μπορεί να κινητοποιήσουν κάποιον να ζήσει: έγνοια για τα παιδιά και η ευθύνη για την οικογένεια

3838 Ψυχοπαθολογία Ενηλίκων – Ενότητα 4, Τμήμα Λογοθεραπείας, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου Ψυχολογικά μοντέλα (6 από 8) Επίπεδο ικανοποίησης του ατόμου από τη ζωή του : όσοι είναι δυσαρεστημένοι έχουν 25 φορές περισσότερες πιθανότητες να αυτοκτονήσουν

3939 Ψυχοπαθολογία Ενηλίκων – Ενότητα 4, Τμήμα Λογοθεραπείας, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου Αυτοκτονία – Ψυχαναλυτική Θεωρία (7 από 8) S. Freud (1905): Αν η επιθετικότητα του ανθρώπου δεν μπορεί να εκφραστεί, λόγω των κοινωνικών πιέσεων, κατά του πραγματικού αντικειμένου της, στρέφεται κατά του ίδιου του υποκειμένου (Kring A.M., Davison G.C., Neale J.M., Johnson S.L., 2010)

4040 Ψυχοπαθολογία Ενηλίκων – Ενότητα 4, Τμήμα Λογοθεραπείας, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου Αυτοκτονία – Ψυχαναλυτική Θεωρία (8 από 8) S. Freud (1920): Διατύπωση της θεωρίας της ύπαρξης του ενστίκτου / ενόρμησης του θανάτου (destrudo), που αντιτίθεται στην ενόρμηση της ζωής και της αναπαραγωγής (libido) Η αυτοκτονία προκύπτει από μια βαθιά αίσθηση ριζικής απόρριψης του πάσχοντος ως ύπαρξης (Kring A.M., Davison G.C., Neale J.M., Johnson S.L., 2010)

4141 Ψυχοπαθολογία Ενηλίκων – Ενότητα 4, Τμήμα Λογοθεραπείας, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου Πρόληψη της αυτοκτονίας (1 από 4) Ανοιχτή συζήτηση γύρω από το θέμα της αυτοκτονίας: α. βοηθάει στην ανακούφιση από μια αίσθηση απομόνωσης β. επιτρέπει την καλύτερη αξιολόγηση του κινδύνου που διατρέχει το άτομο

4242 Ψυχοπαθολογία Ενηλίκων – Ενότητα 4, Τμήμα Λογοθεραπείας, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου Πρόληψη της αυτοκτονίας (2 από 4) Ο θεραπευτής πιθανά να γίνει πρόσωπο με ιδιαίτερη σημασία στη ζωή του ατόμου με αυτοκτονικό ιδεασμό (θεραπευτική συμμαχία, συνεργατικός εμπειρισμός…) Αντιμετώπιση των συνοδών ψυχικών διαταραχών: με φαρμακευτική αγωγή ή ψυχοθεραπεία ο κίνδυνος μπορεί να μειωθεί 3-4 φορές

4343 Ψυχοπαθολογία Ενηλίκων – Ενότητα 4, Τμήμα Λογοθεραπείας, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου Πρόληψη της αυτοκτονίας (3 από 4) Γνωστικές – συμπεριφορικές προσεγγίσεις: Στόχος: 1. να μειώσουν τον έντονο ψυχικό πόνο 2. να βοηθήσουν το άτομο να δει κι άλλες εναλλακτικές 3. να ενθαρρύνει το άτομο να πάρει κάποια απόσταση από αυτοκαταστροφικές πράξεις (επίλυση διαπροσωπικών προβλημάτων)

4 Ψυχοπαθολογία Ενηλίκων – Ενότητα 4, Τμήμα Λογοθεραπείας, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου Πρόληψη της αυτοκτονίας (4 από 4) Ψυχιατρικοί Σύλλογοι – Σύλλογοι Ψυχολόγων : υποχρεώνουν τα μέλη τους να προστατεύουν τους ασθενείς τους από αυτοκτονία, ακόμη και παραβιάζοντας το απόρρητο της σχέσης θεραπευτή – θεραπευόμενου Κέντρα Πρόληψης της Αυτοκτονίας: Παροχή 24ωρης γραμμής άμεσης τηλεφωνικής υποστήριξης (1018)

4545 Ψυχοπαθολογία Ενηλίκων – Ενότητα 4, Τμήμα Λογοθεραπείας, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου Η αυτοκτονία μπορεί να παρεμποδιστεί 100%. Μιλήστε με κάποιον ειδικό

4646 Ψυχοπαθολογία Ενηλίκων – Ενότητα 4, Τμήμα Λογοθεραπείας, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου Βιβλιογραφία (1 από 2) Antoon A. Leenaars (2004). Psychotherapy with Suicidal People. A person-centred approach. John Wiley and Sons Publications. Beck, J.S., (2004). Εισαγωγή στη Γνωστική Θεραπεία. Αθήνα: Εκδόσεις Πατάκη. Feldman, G. (2007). Cognitive and Behavioral Therapies for Depression: Overview, New Directions, and Practical Recommendations for Dissemination. In Psychiatr Clin N Am, 30: Freeman, A. and M. Reinecke. (1994). Cognitive therapy of suicidal behavior. Νew Υork: Springer Publishing Company. Greenberger, D. and C.A. Padesky. (1995)., Mind Over Mood, Change How You Feel By Changing the Way You Think. USA: The Guilford Press. Κaplan, H.I.S. and B.J. Sadock. (2000). Ψυχιατρική, τόμος Β΄. Αθήνα: Ιατρικές Εκδόσεις Λίτσας. Kring, Α., Davison, G., Neale, J., & Johnson, S.(2010). Ψυχοπαθολογία. Αθήνα : Gutenberg Minois, G. (2006). Ιστορία της Αυτοκτονίας. Η δυτική κοινωνία αντιμέτωπη με τον εκούσιο θάνατο. Αθήνα: Πολύτροπον

4747 Ψυχοπαθολογία Ενηλίκων – Ενότητα 4, Τμήμα Λογοθεραπείας, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου Βιβλιογραφία (2 από 2) Van Heeringen, K. (2001). Understanding Suicidal Behavior: The Suicidal Process Approach to Research, Treatment and Prevention. Chichester: John Wiley and Sons Publications. Westbrook D., Kennerley, H. and Kirk, J. (2012). Εισαγωγή στη γνωσιακή-συμπεριφοριστική θεραπεία: Τεχνικές και εφαρμογές. Αθήνα: Εκδόσεις Πεδίο. Ευθυμίου, Κ., Μαυροειδή, Α., Παυλάτου, Ε. και Καλαντζή-Αζίζι, Α. (2006)., Πρώτες βοήθειες ψυχικής υγείας. Ένας οδηγός για τις ψυχικές διαταραχές και την αντιμετώπισή τους. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. Παπακώστας, Γ. (1994). Γνωσιακή Ψυχοθεραπεία: Θεωρία και Πράξη. Αθήνα: Εκδόσεις Ινστιτούτο Έρευνας της Συμπεριφοράς. 47

4848 Ψυχοπαθολογία Ενηλίκων – Ενότητα 4, Τμήμα Λογοθεραπείας, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου Βιβλιογραφία αυτοβοήθειας Burns, D. D. (1997). Αισθανθείτε καλά! Αθήνα: Εκδόσεις Πατάκη. Gilbert, P. (1999). Ξεπερνώντας την κατάθλιψη: Ένας οδηγός αυτοβοήθειας με γνωστικές- συμπεριφοριστικές τεχνικές Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. Kennerley, H. (1999). Ξεπερνώντας το άγχος: Ένας οδηγός αυτοβοήθειας με γνωστικές- συμπεριφοριστικές τεχνικές. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. Silove, D., & Manicavasagar, V. (2000). Ξεπερνώντας τον πανικό: Ένας οδηγός αυτοβοήθειας με γνωστικές-συμπεριφοριστικές τεχνικές. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. 48

4949 Ψυχοπαθολογία Ενηλίκων – Ενότητα 4, Τμήμα Λογοθεραπείας, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου Χρήσιμες ιστοσελίδες suicidal.htm feelings.htm wbXJORnZfTU

5050 Ψυχοπαθολογία Ενηλίκων – Ενότητα 4, Τμήμα Λογοθεραπείας, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΦΩΝΗΣ, Ενότητα 0, ΤΜΗΜΑ ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου 50 Σημείωμα Αναφοράς Copyright Τεχνολογικό Ίδρυμα Ηπείρου... Έκδοση: 1.0, Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση:

5151 Ψυχοπαθολογία Ενηλίκων – Ενότητα 4, Τμήμα Λογοθεραπείας, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 4.0 Διεθνές [1] ή μεταγενέστερη. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, Διαγράμματα κ.λ.π., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό και τα οποία αναφέρονται μαζί με τους όρους χρήσης τους στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί.

5252 Ψυχοπαθολογία Ενηλίκων – Ενότητα 4, Τμήμα Λογοθεραπείας, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου Τέλος Ενότητας Επεξεργασία:, 2015

5353 Ψυχοπαθολογία Ενηλίκων – Ενότητα 4, Τμήμα Λογοθεραπείας, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου ΑΥΤΟΚΤΟΝΙΑ, Ενότητα 4, ΤΜΗΜΑ ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου 53 Σημειώματα

5454 Ψυχοπαθολογία Ενηλίκων – Ενότητα 4, Τμήμα Λογοθεραπείας, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου ΑΥΤΟΚΤΟΝΙΑ, Ενότητα 4, ΤΜΗΜΑ ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ - Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου 54 Διατήρηση Σημειωμάτων Οποιαδήποτε αναπαραγωγή ή διασκευή του υλικού θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει: το Σημείωμα Αναφοράς το Σημείωμα Αδειοδότησης τη Δήλωση Διατήρησης Σημειωμάτων το Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων (εφόσον υπάρχει) μαζί με τους συνοδευόμενους υπερσυνδέσμους.

5 Τέλος Ενότητας