Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική Ενότητα 5: Τα γένη των συμβεβηκότων / H μέθοδος της διαίρεσης 1 Στασινός Σταυριανέας Σχολή Ανθρωπιστικών & Κοινωνικών.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση Ενότητα 2.1: Μυθολογία Αγγελική Γιαννικοπούλου Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία.
Advertisements

Γενική Οικονομική Ιστορία Ενότητα # 3: Οι μεγάλες αυτοκρατορίες Διδάσκων: Ιωάννα-Σαπφώ Πεπελάση Τμήμα: Οικονομικής Επιστήμης.
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων Ενότητα 2: Η πρώτη περίοδος της εκκλησιαστικής υμνογραφίας (Α´ - Δ´αι.) Γεώργιος Φίλιας Θεολογική Σχολή Τμήμα.
Τμήμα Τεχνολόγων Γεωπόνων Τίτλος Μαθήματος: ΚΑΛΛΩΠΙΣΤΙΚΑ ΔΕΝΤΡΑ ΚΑΙ ΘΑΜΝΟΙ Ενότητα 2: Χαρακτηριστικά φύλλων ανθέων και καρπών Γρηγόριος Βάρρας Αν. Καθηγητής.
Τμήμα Τεχνολόγων Γεωπόνων Τίτλος Μαθήματος: ΚΑΛΛΩΠΙΣΤΙΚΑ ΔΕΝΤΡΑ ΚΑΙ ΘΑΜΝΟΙ Ενότητα 10: Παράγωγη καλλωπιστικών φυτών. Μέρος Β’ Γρηγόριος Βάρρας Αν. Καθηγητής.
Διδακτική της Λογοτεχνίας στην Προσχολική Εκπαίδευση Εισαγωγή στον Γραμματισμό – Πρακτικές Ασκήσεις Αγγελική Γιαννικοπούλου Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής.
Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Θεσσαλίας Χημεία Τροφίμων Ενότητα #6: Βιταμίνες και Πρόσθετα Αθανάσιος Μανούρας Σχολή Τεχνολογίας Γεωπονίας και Τεχνολογίας.
Διδασκαλία και Μάθηση στο Νηπιαγωγείο: Σχεδιασμός Εκπαιδευτικών Δραστηριοτήτων Ι Ενότητα 4: Προσεγγίζοντας τα δυσάρεστα συναισθήματα Διδάσκουσα: Βασιλική.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ :Η απογραφή Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ηπείρου.
Γενική Οικονομική Ιστορία Ενότητα # 2: Η Ευρώπη πριν από τη Βιομηχανική Επανάσταση Διδάσκων: Ιωάννα-Σαπφώ Πεπελάση Τμήμα: Οικονομικής Επιστήμης.
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική Ενότητα 4: Ουσίες & συμβεβηκότα Στασινός Σταυριανέας Σχολή Ανθρωπιστικών & Κοινωνικών Επιστημών Τμήμα Φιλοσοφίας.
Νεοελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα Ενότητα 1 η : Στόχοι και παιδαγωγικές αρχές του μαθήματος Παντελής Κυπριανός Σχολή Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών.
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 1: Εισαγωγή στην έννοια και την ύλη της Εφαρμοσμένης Ηθικής Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και.
Εισαγωγή στη λογιστική, Ενότητα :Λογιστικό αποτέλεσμα, ΤΜΗΜΑ ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΉΣ ΚΑΙ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗΣ, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ – Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου.
Τμήμα Τεχνολόγων Γεωπόνων Τίτλος Μαθήματος: ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΕΣ ΜΕΛΕΤΕΣ - ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΙΜΩΝ ΕΡΓΩΝ ΠΡΑΣΙΝΟΥ Ενότητα 3: Σύνταγμα - Δικαστήρια Γρηγόριος Βάρρας Αν.
Εορτολογία Ενότητα 2: Η εορτή του Πάσχα Γεώργιος Φίλιας Θεολογική Σχολή Τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας.
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 8 (PART B): Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη και Επιχειρείν Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών.
Εισαγωγή στη λογιστική, Ενότητα :Λογαριασμοί, ΤΜΗΜΑ ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΉΣ ΚΑΙ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗΣ, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ – Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου ΕΙΣΑΓΩΓΗ.
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση Ενότητα 2.1: Μυθολογία Αγγελική Γιαννικοπούλου Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία.
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 10: Φιλοσοφική Συμβουλευτική Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα Φιλοσοφίας.
Κλασσική Μηχανική Ενότητα 6: Κινηματική και Δυναμική του Στερεού Σώματος Βασίλειος Λουκόπουλος, Επίκουρος Καθηγητής Τμήμα Φυσικής.
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων
Ο Υπαλληλικός Κώδικας του 1951
Η μονιμότητα των δημοσίων υπαλλήλων
Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου
Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Πρακτική Άσκηση σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
Εορτολογία Ενότητα 3: Η Εορτή των Χριστουγέννων και Θεοφανείων
Εορτολογία Ενότητα 8: Οι Εορτές των Αγίων Γεώργιος Φίλιας
Ενότητα 9: Ο Χειμώνας Διδάσκουσα: Βασιλική Φωτοπούλου
ΚΟΙΝΟΤΙΚΗ ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗ Ι
Οι διοικητικές εκκαθαρίσεις
Εορτολογία Ενότητα 4: Οι Εορτές της Αναλήψεως και της Πεντηκοστής
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Νεοελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής
Λογιστική Κόστους Ενότητα # 1: Εισαγωγή Διδάσκουσα: Σάνδρα Κοέν
Πρακτική Άσκηση σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Ο Πλάτων και ο Αριστοτέλης για την ψυχή
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας
Ενότητα 5: Συναισθήματα θετικά και δυσάρεστα
ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ Ενότητα 8: Το Σύνταγμα του 1975: τα μέρη του και το περιεχόμενό του Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών.
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής
ΠΕΤΡΟΛΟΓΙΑ ΜΑΓΜΑΤΙΚΩΝ & ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΜΕΝΩΝ ΠΕΤΡΩΜΑΤΩΝ
Ενότητα 10: Άτμιση του Ξύλου.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό
ΠΕΤΡΟΛΟΓΙΑ ΜΑΓΜΑΤΙΚΩΝ & ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΜΕΝΩΝ ΠΕΤΡΩΜΑΤΩΝ
Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα Φιλοσοφίας
Ο Πλάτων και ο Αριστοτέλης για την ψυχή
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων
Ο Πλάτων και ο Αριστοτέλης για την ψυχή
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Επιχειρησιακές Επικοινωνίες
Μεθοδολογία των Επιστημών του Ανθρώπου: Στατιστική
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική Ενότητα 5: Τα γένη των συμβεβηκότων / H μέθοδος της διαίρεσης 1 Στασινός Σταυριανέας Σχολή Ανθρωπιστικών & Κοινωνικών Επιστημών Τμήμα Φιλοσοφίας

2 Τίτλος Ενότητας Σκοποί ενότητας Να δειχθούν οι ενδεχόμενοι τρόποι με τους οποίους μπορούμε να συνάγουμε την ύπαρξη διαφορετικών γενών / κατηγοριών όντων Να σκιαγραφηθεί η μέθοδος της διαίρεσης Να εξηγηθεί η διαφορά μεταξύ ατομικών καθεκαστων όντων και ατομικών καθολικών ειδών (δύο έννοιες ατομικότητας)

3 Τίτλος Ενότητας Τα γένη ή κατηγορίες των όντων ΓΕΝΗ ή ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΟΝΤΩΝ ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΑ: ΟΥΣΙΕΣΣωκράτης ΙΔΙΟΤΗΤΕΣ/ ΣΥΜΒΕΒΗΚΟΤΑ ΠοιότηταΛευκό, μαλακό Ποσότητα10 κιλά, 2 χλμ. ΣχέσηΔάσκαλος / μαθητής ΤόποςΣτο αμφιθέατρο ΧρόνοςΣήμερα ΘέσηΚάθεται, Είναι ξαπλωμένη ΚατοχήΕίναι οπλισμένος ΕνεργειαΚόβει, Καίει ΠάθημαΚόβεται, Καίγεται

4 Τίτλος Ενότητας Πως διακρίνουμε τα γένη των συμβεβηκότων; 1 Μπορούμε να θέσουμε για ένα οποιοδήποτε ατομικό χωριστό ον, οποιαδήποτε ουσία, διαφορετικούς τύπους ερωτημάτων: Τι είναι αυτό το αντικείμενο; Τραπέζι Πόσο (μεγάλο ή βαρύ) είναι; Τι ποιότητα έχει (π.χ. ως προς το χρώμα); Σε ποιον τόπο/θέση βρίσκεται; Διαφορετικά ερωτήματα μας δίνουν απαντήσεις που σημαίνουν όντα που εντάσσονται σε διαφορετικές κατηγορίες συμβεβηκότων (ποσότητα, ποιότητα, σχέση, τόπο, κτλ.)

5 Τίτλος Ενότητας Πως διακρίνουμε τα γένη των συμβεβηκότων; 2 Μπορούμε να θέσουμε για διαφορετικά όντα το ερώτημα «τι έστι». Να ρωτήσουμε για το τραπέζι: Τι είναι αυτό το τραπέζι; Μια ουσία που ανήκει σε ένα συγκεκριμένο είδος πράγματων (στα έπιπλα). Να ρωτήσουμε για το χρώμα του: Τι είναι αυτή η λευκότητα; Μια ποιότητα ενός συγκεκριμένου είδους (είναι χρώμα). Να ρωτήσουμε για το βάρος του: Τι είναι το 10 κιλά; Μια ποσότητα ενός συγκεκριμένου είδους (είναι ένα βάρος). Με τον τρόπο αυτόν, διατυπώνοντας την ίδια ερώτηση για διαφορετικά όντα καταλήγουμε στις πιο γενικές κατηγορίες ή γένη στις οποίες τα όντα αυτά κατατάσσονται: ουσίες, ποσότητες, ποιότητες, σχέσεις, κτλ.

6 Τίτλος Ενότητας Η μέθοδος της διαίρεσης 1 Είναι μια μέθοδος κατηγοριοποίησης των οντοτήτων ενός συνόλου σε διακριτές υποκατηγορίες με βάση κάποιο κριτήριο. Π.χ.: Η διάκριση των όντων σε έμβια και άβια με βάση το κριτήριο - τη διαφορά- του εάν έχουν την ικανότητα να ζουν. Τα άβια και τα έμβια είναι δύο είδη όντων. Η διαίρεση αυτή μπορεί να συνεχιστεί, με διαδοχικές υποδιαιρέσεις των κατηγοριών που διακρίνουμε, με βάση κάποια διαφορά κάθε φορά. Μπορούμε να διαιρέσουμε τα έμβια σε ζώα και φυτά, με βάση το κριτήριο του εάν έχουν αισθητηριακή αντίληψη. Τα φυτά και τα ζώα είναι δύο είδη έμβιων όντων. Ή να διαιρέσουμε τα ζώα σε θηλαστικά και ωοτόκα, δύο είδη ζώων. Η διαίρεση θα είναι πλήρης όταν φτάσουμε σε κάποιες υποκατηγορίες ή υποσύνολα τα οποία δεν μπορούμε να διαιρέσουμε περαιτέρω. Τα σύνολα αυτά θα είναι άτομα. Π.χ.: Το είδος ζώου άνθρωπος δεν μπορεί να υποδιαιρεθεί σε περαιτέρω υποκατηγορίες ζώων.

7 Τίτλος Ενότητας Η μέθοδος της διαίρεσης 2 Η διαίρεση είναι μια μέθοδος που ακολουθεί μια καθοδική πορεία από τα πιο γενικά κατηγορήματα στα πιο ειδικά κατηγορήματα. Όταν περατώσουμε τη διαίρεση, μπορούμε να ακολουθήσουμε την αντίθετη πορεία από το πιο ειδικό κατηγόρημα στο πιο γενικό. Π.χ.: Το είδος άνθρωπος έχει την ιδιότητα να είναι έλλογο, να είναι θηλαστικό, να είναι ζώο (δηλαδή να έχει αισθητηριακή αντίληψη), κτλ. Η συλλογή των γενικότερων αυτών κατηγορημάτων μας δίνει τις ουσιώδεις ιδιότητες που ορίζουν το άτομο είδος άνθρωπος.

8 Τίτλος Ενότητας Άτομα είδη & ατομικά όντα Ένα άτομο είδος, όπως είναι το φυσικό είδος άνθρωπος είναι άτμητο από κάθε άποψη; Με μία έννοια όχι: Υπάρχουν διαφορετικά φύλα ή εθνικότητες ανθρώπων. Αλλά αυτές οι διαφορές δεν διαφοροποιούν είδη ανθρώπων, εφόσον οι άνθρωποι, π.χ. διαφορετικών εθνικοτήτων, είναι άνθρωποι με τον ίδιο τρόπο. Αν όμως το είδος άνθρωπος είναι άτομο, πώς διαιρείται -περιλαμβάνει τις ατομικές ουσίες στις οποίες ανήκει- στα μέλη του είδους; Θα πρέπει να εννοήσουμε ότι ο όρος άτομο εφαρμόζει με άλλον τρόπο στα είδη (δεν διαιρούνται ως είδη, αλλά διαιρούνται στα υποκείμενα που ανήκουν) και στα ατομικά, καθέκαστον όντα (δεν διαιρούνται σε διαφορετικές ουσίες, παρότι και αυτά διαιρούνται, π.χ. στα μέρη του σώματός τους).

9 Τίτλος Ενότητας Τύποι & δείγματα Είδαμε δύο τύπους αδιαιρετότητας ή ατομικότητας. Η πρώτη χαρακτηρίζει τα είδη ή τα σύνολα πραγμάτων που είναι αδιαίρετα. Ο δεύτερος χαρακτηρίζει τα μέλη τέτοιων συνόλων που είναι ιδιαίτερα. Για να διακρίνουμε τα δύο αυτά επίπεδα διαιρετότητας χρησιμοποιούμε τους ακόλουθους δύο όρους: τύπος και δείγμα. Κάποιο σύνολο μπορεί να είναι αδιαίρετο ως τύπος πραγμάτων (έτσι είναι αδιαίρετο ή άτομο το είδος άνθρωπος) Κάποιο μέλος ενός συνόλου είναι αδιαίρετο ως δείγμα αυτού του τύπου (έτσι είναι αδιαίρετο ή άτομο το μέλος του είδους άνθρωπος Σωκράτης.

Τέλος Ενότητας

11 Τίτλος Ενότητας Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στο πλαίσιο του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο Πανεπιστήμιο Πατρών» έχει χρηματοδοτήσει μόνο την αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.

12 Τίτλος Ενότητας Σημείωμα Αναφοράς Copyright Πανεπιστήμιο Πατρών, Σταυριανέας Στασινός. «Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία / Μεταφυσική». Έκδοση: 1.0. Πάτρα Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση:

13 Τίτλος Ενότητας Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά, Μη Εμπορική Χρήση Παρόμοια Διανομή 4.0 [1] ή μεταγενέστερη, Διεθνής Έκδοση. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, διαγράμματα κ.λ.π., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό και τα οποία αναφέρονται μαζί με τους όρους χρήσης τους στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] Ως Μη Εμπορική ορίζεται η χρήση: που δεν περιλαμβάνει άμεσο ή έμμεσο οικονομικό όφελος από την χρήση του έργου, για το διανομέα του έργου και αδειοδόχο που δεν περιλαμβάνει οικονομική συναλλαγή ως προϋπόθεση για τη χρήση ή πρόσβαση στο έργο που δεν προσπορίζει στο διανομέα του έργου και αδειοδόχο έμμεσο οικονομικό όφελος (π.χ. διαφημίσεις) από την προβολή του έργου σε διαδικτυακό τόπο Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί.

14 Τίτλος Ενότητας Διατήρηση Σημειωμάτων Οποιαδήποτε αναπαραγωγή ή διασκευή του υλικού θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει:  το Σημείωμα Αναφοράς  το Σημείωμα Αδειοδότησης  τη δήλωση Διατήρησης Σημειωμάτων  το Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων (εφόσον υπάρχει) μαζί με τους συνοδευόμενους υπερσυνδέσμους.