Οργανολογία Ι Μάθημα Χ Βυζαντινά μουσικά όργανα. Βυζαντινά μουσικά όργανα - Πηγές Είναι ελάχιστες οι άμεσες πηγές. Έμμεσες πηγές: ιστορικά κείμενα με.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΣΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΤΗ ΦΥΣΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΤΕΧΝΗ
Advertisements

ΕΝΑ ΤΑΞΙΔΙ ΜΟΥΣΙΚΗΣ … ΣΤΟ ΧΡΟΝΟ
Η ενδυμασία στο Βυζάντιο
1. Ο Ελληνορωμαϊκός κόσμος την εποχή του Χριστού στη γη Ισραήλ
ΑΝΑΖΗΤΩΝΤΑΣ ΤΗΝ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
Το γιοφύρι της Άρτας.
Μουσικά όργανα απο ξένες χώρες
Το γιοφύρι της Άρτας Γιώργος Κάκαρης Γ
ΜΟΥΣΙΚΑ ΟΡΓΑΝΑ.
Συνάντηση 3 κόσμων: Ελληνορωμαϊκού Ανατολικού & Χριστιανικού
Κιθάρα Μαριέττα.
ΜΟΥΣΙΚΗ ΓΝΩΡΙΜΙΑ ΜΕ ΤΑ ΜΟΥΣΙΚΑ ΟΡΓΑΝΑ ΟΝΟΜΑ: ΡΟΔΟΥΛΑ ΖΑΜΠΑ.
ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΑ ΜΟΥΣΙΚΑ ΟΡΓΑΝΑ
Σχέδιο μαθήματος “Γιάννη μου το μαντήλι σου» (Παραδοσιακό Ηπείρου) Τσερπέ Γεωργία Μαρία Δρ. ιστ. Μουσικολόγος Σχ. Σύμβουλος μουσικών ΠΕ16 Κεντρικής.
« Για δες που τα όργανα ζωντανεύουν…»
Για δες που τα όργανα μιλούν
ΑΝΑΖΗΤΩΝΤΑΣ ΤΗΝ ΠΑΡΑΔΟΣΗ
Σύγκριση Λαγούτο - Ούτι
ΚΙΘΑΡΑ Η κιθάρα ανήκει στην κατηγορία των έγχορδων μουσικών οργάνων. Αποτελείται συνήθως από έξι χορδές. Κατασκευάζεται από ξύλο σε διάφορους χρωματισμούς,
Η πτώση του Βυζαντίου.
ΠΕΝΤΑΛΟΦΟΣ-ΕΒΡΟΥ Το έθιμο του Μπέη.
Τα μουσικά όργανα Θεοδώρα κυρικλίδου.
SHEHNAI – διπλής γλωττίδας αερόφωνο με οχτώ ή εννιά τρύπες. Οι πρώτες εφτά είναι για τις νότες και οι άλλες για τον τόνο του ήχου.
Η μουσική είναι …κύμα.
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ (PROJECT) ΘΕΜΑ: ΜΟΥΣΙΚΗ ΘΕΜΑ ΟΜΑΔΑΣ: ΜΟΥΣΙΚΗ ΣΤΗΝ ΑΦΡΙΚΗ (ΑΙΓΥΠΤΟΣ)
Οι δημόσιες αναπαραστάσεις της Θεοτόκου εξέφραζαν τόσο την εκκλησιαστική, όσο και την κοσμική εξουσία. Το κύρος Της καθρεφτιζόταν στη δημόσια ζωή. Το 570μ.Χ.
ΜΕΛΗ ΟΜΑΔΑΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ: 1.ΑΝΤΖΟΥΛΑΤΟΥ ΒΑΣΙΛΕΙΑ 2.ΒΛΑΧΟΣ ΘΟΔΩΡΗΣ
ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΚΑΣΙΟΥΛΗ Ως μουσική ορίζεται η τέχνη που βασίζεται στην οργάνωση ήχων με σκοπό τη σύνθεση, εκτέλεση και ακρόαση/λήψη ενός μουσικού έργου. Με.
Μέση βυζαντινή περίοδος ( )
IΙΣΤΟΡΙΑ ΧΟΡΟΥ Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ
Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΓΕΛ Αξιού Μάθημα: Project Ετος : 2015
Μουσικά Όργανα.
Στοιχεία από Το αρχαιότερο μουσικό όργανο που έχει ανακαλυφθεί χρονολογείται από τη Μέση Νεολιθική περίοδο (5000 π. Χ.) και είναι.
Οργανολογία Ι Μάθημα ΙΙ Πηγές σχετικά με την αρχαία ελληνική μουσική.
Οργανολογία ΙΙ Μάθημα VIΙΙ. Τα αερόφωνα Ι.. Τα αερόφωνα Ήχος: παλμική κίνηση στήλης αέρος. Οξύτητα: ανάλογα με το μήκος της στήλης αέρος. Κατατάσσονται.
Οργανολογία Ι Μάθημα ΧΙ Ελληνικά λαϊκά μουσικά όργανα.
Οργανολογία Ι Μάθημα IV Κιθάρες - Λύρες. Κιθάρες κοίλης βάσεως Κατά τον 8 ο αιώνα υπήρχε ένας τύπος κιθάρας με κοίλη βάση και τέσσερις χορδές που κατά.
Ιστορία των Ευρωπαϊκών Μουσικών Οργάνων Ενότητα 1: Εισαγωγή Νικόλαος Μαλιάρας Φιλοσοφική Σχολή Τμήμα Μουσικών Σπουδών.
Οργανολογία Ι Μάθημα VII Η Ύδραυλις. Η ύδραυλις Επινοήθηκε από τον Κτησίβιο στην Αλεξάνδρια κατά την εποχή του Πτολεμαίου του Β΄. Είναι το πρώτο πληκτροφόρο.
Οργανολογία ΙΙ Μάθημα V. Νυσσόμενα έγχορδα ΙΙ. Λαούτο Ανήκει στο γένος των λαούτων και είναι αχλαδόσχημο. Ο βραχίονάς του φέρει τάστα και η κεφαλή που.
… Αρχαία Μουσικά Όργανα … Έλενα Καράμπελα 8 ο Γυμνάσιο – Γ΄ 1 …Ιανουάριος 2012.
Παραδοσιακοί Χοροί. Περιεχόμενα Εισαγωγικά Ελληνικοί παραδοσιακοί χοροί (καλαματιανός,τσάμικος,μπάλος)Ελληνικοί παραδοσιακοί χοροί (καλαματιανός,τσάμικος,μπάλος)
Μουσική, Κόμμωση, Ενδυμασία
Μουσικά Σύνολα Η Συμφωνική Ορχήστρα.
O ΧΟΡΟΣ ΑΠΟ ΤΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΕΠΟΧΗ ΜΕΧΡΙ ΤΟΥΣ ΝΕΩΤΕΡΟΥΣ ΧΡΟΝΟΥΣ
Λύρα και βιολοντσέλο Ομοιότητες και διαφορές
Η σημαία της Ινδίας υιοθετήθηκε το 1947.
Μάθημα VI. Πληκτροφόρα χορδόφωνα (νυσσόμενα).
Οργανολογία ΙΙ Μάθημα ΙΧ. Αερόφωνα ΙΙ..
Οργανολογία ΙΙ Μάθημα ΙΧ. Αερόφωνα ΙΙ..
ΤΑ ΠΝΕΥΣΤΑ ΟΡΓΑΝΑ ΝΕΚΤΑΡΙΑ ΚΑΤΣΙΑΡΑ ΑΝΝΙΑ ΙΜΕΡΑΙ ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΚΑΡΥΩΤΗ
ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΜΟΥΣΙΚΑ ΟΡΓΑΝΑ
Οργανολογία ΙΙ Μάθημα Χ. Αερόφωνα ΙΙΙ..
Μάθημα Χ. Αερόφωνα ΙΙΙ. Πολύαυλα
ΜΑΘΗΜΑ ΙΙΙ. Τα έγχορδα της συμφωνικής ορχήστρας και οι πρόγονοι.
Ιστορική αναδρομή στην μουσική και μουσικά όργανα
Ιστορία των Ευρωπαϊκών Μουσικών Οργάνων
Εργασία του Α2 1ο Γυμνάσιο ΒΥΡΩΝΑ
ΚΙΘΑΡΙΣ Η επτάχορδη ομηρική κιθαρίς Μεγαλοπρεπές έγχορδο όργανο με ξύλινο αντηχείο, που συνόδευε το τραγούδι («κιθαρωδεία») σε μουσικούς αγώνες και άλλες.
Μάθημα VI. Πληκτροφόρα χορδόφωνα (νυσσόμενα).
Εισαγωγή στην έννοια των μουσικών συνόλων
Ι.Μ. ΜΕΓΙΣΤΗΣ ΛΑΥΡΑΣ ΑΓΙΟΥ ΟΡΟΥΣ
Ερευνητική Εργασία Η ιστορία του νομού Σερρών Β΄ τετράμηνο
Η ΡΩΜΑΪΚΗ ΑΓΟΡΑ.
Η Ιστορία του Σκακιού.
Οργανολογία ΙΙ Μάθημα ΙΧ. Αερόφωνα ΙΙ..
Το οργανολόγιο της Συμφωνικής ορχήστρας ανά περίοδο.
ΜΟΥΣΙΚΑ ΟΡΓΑΝΑ Έγχορδα ή Χορδόφωνα. ΚΙΘΑΡΑ ΣΑΝΤΟΥΡΙ.
Ένας αυτόχθονας λαός της Αφρικής
Το Παλάτι, ο Ιππόδρομος και οι Δήμοι. Κεφ 10 Ούρδας Ιωάννης 2013.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Οργανολογία Ι Μάθημα Χ Βυζαντινά μουσικά όργανα

Βυζαντινά μουσικά όργανα - Πηγές Είναι ελάχιστες οι άμεσες πηγές. Έμμεσες πηγές: ιστορικά κείμενα με έμμεση αναφορά στα όργανα. Απεικονίσεις μουσικών οργάνων σε διάφορα αντικείμενα τέχνης (τοιχογραφίες, ψηφιδωτά, εικόνες, σκεύη, κ.α.). Από τις παραπάνω πηγές αντλούμε πληροφορίες για την μορφή, το σχήμα, τις ιδιαιτερότητες, την χρήση των οργάνων κ.α..

Η χρήση των οργάνων Τα όργανα τα χρησιμοποιούσαν κατά τις κοινωνικές εκδηλώσεις (γάμους, πανηγύρια) και ήταν άρρηκτα συνδεδεμένα με τους χορούς. Σε πολλές περιπτώσεις στις λαϊκές εκδηλώσεις συμμετείχαν μουσικά σύνολα.

Βυζαντινό οργανολόγιο - Πολύχορδα Είναι όργανα με πολλές χορδές στις οποίες όμως ο εκτελεστής δεν μπορεί να παρέμβει, ώστε να μειώσει το μήκος τους και να παράγει διαφορετικά τονικά ύψη. Επιπλέον, οι χορδές είναι ανισομήκεις. Μερικά από αυτά τα όργανα ήταν: πλινθίον, αχιλλιακόν, ψαλτήριον, salbaq (σαμβύκη), ψάλτιγξ, πηκτίς, πανδούρα (ως πολύχορδο), μάγαδις, τρίγωνον, κιννύρα, νάβλα.

Πολύχορδα Τετράπλευρα ψαλτήρια σε δύο μορφές: 1.Τετράγωνα, ορθογώνια παραλληλόγραμμα. ταυτίζονται με τον όρο πλινθίον ο οποίος δηλώνει το τετράπλευρο σχήμα (τα τραπεζοειδή ψαλτήρια τα οποία σπάνια εικονίζονται δεν είναι βέβαιο ότι μπορεί να τους αποδοθεί ο όρος πλινθίον). Ο όρος διατηρείται μέχρι και τον 10 ο αιώνα. 2.Τριγωνικού τύπου. Χρησιμοποιείται ο όρος Ψαλτήριον. Μαρτυρείται σε όλη τη διάρκεια της βυζαντινής περιόδου.

Πολύχορδα Salbaq (σαμβύκη). Αραβικής προέλευσης όρος που δηλώνει την καμπυλόγραμμη άρπα. Παιζόταν από γυναίκες όπως και στην αρχαιότητα και ήταν ήδη σε παρακμή από την εποχή του βυζαντίου.

Οι αυλοί Ονομασίες: αυλός, δόναξ, κάλαμος. Υπάρχουν αυλοί με μονό ή διπλό γλωσσίδι με κόγχη και τέλος με εγκοπή στο πλάι (πλαγίαυλοι). Ο δίαυλος συνεχίζει να υπάρχει, όμως κυριαρχεί ο απλός αυλός.

Σάλπιγγες Ήταν όργανα του στρατού και προέρχονται όπως είναι φυσικό από τον Ρωμαϊκό στρατό, συνέχεια του οποίου είναι ο βυζαντινός. Υπήρχαν δύο ειδών σάλπιγγες: Οι ευθύγραμμες και οι καμπυλόσχημες. Οι πρώτες σχετίζονται με τη ρωμαϊκή τούβα που είχε ευθύγραμμο και ελαφρά κωνικό σωλήνα. Οι δεύτερες σχετίζονται με το ρωμαϊκό βούκινο, το οποίο χαρακτήριζε γένος οργάνων τα οποία είχαν καμπυλόγραμμο σχήμα και μικρότερο μέγεθος σε σχέση με την τούβα.

Κιθάρες Δεν έχουν σχέση με την αρχαία κιθάρα που ήταν τύπος λύρας. Είναι τύπος αρχαίας πανδούρας και συναντάται με τα ονόματα λαβούτον, πανδούριν, θαμπούριν, ταμπούριν. Χαρακτηριστικά: ηχείο, 3-4 χορδές που βαίνουν κατά μήκος ενός λαιμού (χέρι, μανίκι) και δένονται στην άκρη με κλειδιά.

Τοξωτά χορδόφωνα Εμφανίζονται στο βυζάντιο κατά τον 9 ο και 10 ο αιώνα. Είχαν αχλαδόσχημο σχήμα (σαν την σημερινή λύρα) ή πιο επιμηκές και παιζόταν στον ώμο. Οι άραβες αναφέρονται στο όργανο ως lira.

Κρουστά Συνόδευαν τα μελωδικά όργανα κρατώντας τον ρυθμό. Πολλές ονομασίες είναι αρχαιοελληνικές: κύμβαλα, σείστρα (μεταλλικά), κρόταλα (ξύλινα). Τα χειροκύμβαλα αναφέρονται συχνά. Ήταν μικρά κύμβαλα τα οποία παίζονταν με τα δάχτυλα. Οι ανακαράδες (αραβοπερσικής καταγωγής). Ήταν ζεύγη μικρών τυμπάνων που παίζονταν κατά τις στρατιωτικές και αυλικές τελετές και συνήθως συνόδευαν σάλπιγγες.

Πολύαυλον όργανον. Αερόφωνο πληκτροφόρο όργανο. Πρόγονός του ήταν η ύδραυλις. Με την μεταφορά της πρωτεύουσας στην Κων/πολη, το όργανο εισέρχεται στον βυζαντινό κόσμο.

Πολύαυλον όργανον. Αρχικά το χρησιμοποιούσαν στις διασκεδάσεις και στον ιππόδρομο, ενώ αργότερα το χρησιμοποιούσαν στις αυλικές τελετές. Το όργανο κατά τον 8 ο αιώνα εισήλθε στο παλάτι ως βασιλικό όργανον το οποίο ήταν μάλιστα χρυσό. Εξέφραζε με αυτόν τον τρόπο τον πλούτο και την εξουσία. Τον 9 ο αιώνα ο αυτοκράτορας Θεόφιλος κατασκεύασε ένα όργανο που λειτουργούσε με αυτόματο τρόπο και μιμούταν διάφορου ήχους της φύσης.