Μυθος και Τελετουργία στην Αρχαία Ελλάδα Ενότητα 11: Γαλλική Σχολή ερμηνείας του μύθου – Μύθος των πέντε γενών του Ησιόδου. Ευφημία Δ. Καρακάντζα Τμήμα.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση Ενότητα 2.1: Μυθολογία Αγγελική Γιαννικοπούλου Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία.
Advertisements

Γενική Οικονομική Ιστορία Ενότητα # 3: Οι μεγάλες αυτοκρατορίες Διδάσκων: Ιωάννα-Σαπφώ Πεπελάση Τμήμα: Οικονομικής Επιστήμης.
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων Ενότητα 2: Η πρώτη περίοδος της εκκλησιαστικής υμνογραφίας (Α´ - Δ´αι.) Γεώργιος Φίλιας Θεολογική Σχολή Τμήμα.
Τμήμα Τεχνολόγων Γεωπόνων Τίτλος Μαθήματος: ΚΑΛΛΩΠΙΣΤΙΚΑ ΔΕΝΤΡΑ ΚΑΙ ΘΑΜΝΟΙ Ενότητα 2: Χαρακτηριστικά φύλλων ανθέων και καρπών Γρηγόριος Βάρρας Αν. Καθηγητής.
Τμήμα Τεχνολόγων Γεωπόνων Τίτλος Μαθήματος: ΚΑΛΛΩΠΙΣΤΙΚΑ ΔΕΝΤΡΑ ΚΑΙ ΘΑΜΝΟΙ Ενότητα 10: Παράγωγη καλλωπιστικών φυτών. Μέρος Β’ Γρηγόριος Βάρρας Αν. Καθηγητής.
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική Ενότητα 5: Τα γένη των συμβεβηκότων / H μέθοδος της διαίρεσης 1 Στασινός Σταυριανέας Σχολή Ανθρωπιστικών & Κοινωνικών.
Διδακτική της Λογοτεχνίας στην Προσχολική Εκπαίδευση Εισαγωγή στον Γραμματισμό – Πρακτικές Ασκήσεις Αγγελική Γιαννικοπούλου Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής.
Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Θεσσαλίας Χημεία Τροφίμων Ενότητα #6: Βιταμίνες και Πρόσθετα Αθανάσιος Μανούρας Σχολή Τεχνολογίας Γεωπονίας και Τεχνολογίας.
Διδασκαλία και Μάθηση στο Νηπιαγωγείο: Σχεδιασμός Εκπαιδευτικών Δραστηριοτήτων Ι Ενότητα 4: Προσεγγίζοντας τα δυσάρεστα συναισθήματα Διδάσκουσα: Βασιλική.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ :Η απογραφή Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ηπείρου.
Γενική Οικονομική Ιστορία Ενότητα # 2: Η Ευρώπη πριν από τη Βιομηχανική Επανάσταση Διδάσκων: Ιωάννα-Σαπφώ Πεπελάση Τμήμα: Οικονομικής Επιστήμης.
Νεοελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα Ενότητα 1 η : Στόχοι και παιδαγωγικές αρχές του μαθήματος Παντελής Κυπριανός Σχολή Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών.
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 1: Εισαγωγή στην έννοια και την ύλη της Εφαρμοσμένης Ηθικής Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και.
Εισαγωγή στη λογιστική, Ενότητα :Λογιστικό αποτέλεσμα, ΤΜΗΜΑ ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΉΣ ΚΑΙ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗΣ, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ – Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου.
Τμήμα Τεχνολόγων Γεωπόνων Τίτλος Μαθήματος: ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΕΣ ΜΕΛΕΤΕΣ - ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΙΜΩΝ ΕΡΓΩΝ ΠΡΑΣΙΝΟΥ Ενότητα 3: Σύνταγμα - Δικαστήρια Γρηγόριος Βάρρας Αν.
Εορτολογία Ενότητα 2: Η εορτή του Πάσχα Γεώργιος Φίλιας Θεολογική Σχολή Τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας.
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 8 (PART B): Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη και Επιχειρείν Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών.
Εισαγωγή στη λογιστική, Ενότητα :Λογαριασμοί, ΤΜΗΜΑ ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΉΣ ΚΑΙ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗΣ, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ – Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου ΕΙΣΑΓΩΓΗ.
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση Ενότητα 2.1: Μυθολογία Αγγελική Γιαννικοπούλου Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία.
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 10: Φιλοσοφική Συμβουλευτική Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα Φιλοσοφίας.
Κλασσική Μηχανική Ενότητα 6: Κινηματική και Δυναμική του Στερεού Σώματος Βασίλειος Λουκόπουλος, Επίκουρος Καθηγητής Τμήμα Φυσικής.
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων
Ο Υπαλληλικός Κώδικας του 1951
Η μονιμότητα των δημοσίων υπαλλήλων
Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου
Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Πρακτική Άσκηση σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
Εορτολογία Ενότητα 3: Η Εορτή των Χριστουγέννων και Θεοφανείων
Εορτολογία Ενότητα 8: Οι Εορτές των Αγίων Γεώργιος Φίλιας
Ενότητα 9: Ο Χειμώνας Διδάσκουσα: Βασιλική Φωτοπούλου
ΚΟΙΝΟΤΙΚΗ ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗ Ι
Μυθος και Τελετουργία στην Αρχαία Ελλάδα
Οι διοικητικές εκκαθαρίσεις
Εορτολογία Ενότητα 4: Οι Εορτές της Αναλήψεως και της Πεντηκοστής
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Νεοελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής
Λογιστική Κόστους Ενότητα # 1: Εισαγωγή Διδάσκουσα: Σάνδρα Κοέν
Πρακτική Άσκηση σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Ο Πλάτων και ο Αριστοτέλης για την ψυχή
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας
Ενότητα 5: Συναισθήματα θετικά και δυσάρεστα
ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ Ενότητα 8: Το Σύνταγμα του 1975: τα μέρη του και το περιεχόμενό του Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών.
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής
ΠΕΤΡΟΛΟΓΙΑ ΜΑΓΜΑΤΙΚΩΝ & ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΜΕΝΩΝ ΠΕΤΡΩΜΑΤΩΝ
Ενότητα 10: Άτμιση του Ξύλου.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό
ΠΕΤΡΟΛΟΓΙΑ ΜΑΓΜΑΤΙΚΩΝ & ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΜΕΝΩΝ ΠΕΤΡΩΜΑΤΩΝ
Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα Φιλοσοφίας
Ο Πλάτων και ο Αριστοτέλης για την ψυχή
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Επιχειρησιακές Επικοινωνίες
Μεθοδολογία των Επιστημών του Ανθρώπου: Στατιστική
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Μυθος και Τελετουργία στην Αρχαία Ελλάδα Ενότητα 11: Γαλλική Σχολή ερμηνείας του μύθου – Μύθος των πέντε γενών του Ησιόδου. Ευφημία Δ. Καρακάντζα Τμήμα Φιλολογίας

Σκοποί ενότητας Δομική ανάλυση του ησιόδειου μύθου των γενών.

Περιεχόμενα ενότητας Ο µύθος των πέντε γενών του Ησιόδου J. - P. Vernant Σχηματική απεικόνιση του μύθου των πέντε γενών

Γαλλική Σχολή ερμηνείας του μύθου J. - P. Vernant

ΔΟΜΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ Ο μύθος των πέντε γενών του Ησιόδου 5

Ἡσιόδου Ἔργα καὶ Ἡμέραι, : Το χρυσό, στην αρχή, γένος των θνητών ανθρώπων έπλασαν οι αθάνατοι θεοί που κατοικούν στον ¨Όλυμπο. Αυτοί οι άνθρωποι ζούσαν στην εποχή του Κρόνου, όταν εκείνος βασίλευε στον ουρανό. Ζούσαν όπως οι θεοί, χωρίς φροντίδες στη ψυχή τους, μακριά από κόπους και βάσανα. Ούτε τους έβρισκαν τα κακά τα γηρατειά, παρά αγέραστοι στα πόδια και τα χέρια τέρπονταν σε συμπόσια μακριά από κάθε κακό. Πέθαιναν σαν να τους δάμαζε ο ύπνος. Και είχαν όλα τα αγαθά. Η γη η σιτοδότρα από μόνη της έδινε καρπό, πολύ και άφθονο. Και οι άνθρωποι πράοι και ήσυχοι απολάμβαναν τα έργα τους μέσα σε άφθονα αγαθά. Όταν ετούτο το γένος το κάλυψε το χώμα, τα μέλη του έγιναν δαίμονες αγνοί, επιχθόνιοι, δοξασμένοι, που αποτρέπουν το κακό, φύλακες των θνητών ανθρώπων, [που επιτηρούν τις δίκες και τα ανόσια τα έργα, καθώς είναι ντυμένοι με ομίχλη, και είναι παντού πάνω στη γη] είναι δωρητές του πλούτου. Αυτή είναι η βασιλική τιμή που τους έλαχε. 6

Δεύτερο πάλι γένος, πολύ χειρότερο, μετά έπλασαν οι αθάνατοι, τα αργυρό, με το χρυσό δεν ήταν όμοιο στην όψη αλλά ούτε και στο νου. Για εκατό χρόνια το παιδί ανατρεφόταν κοντά στη σεβαστή του μάνα, ένα μεγάλο μωρό, παίζοντας στο σπίτι του. Αλλά όταν πια μεγάλωνε και έφτανε στο κατώφλι της ενηλικίωσης, ζούσε για λίγο χρόνο, υποφέροντας βάσανα από τις αμυαλιές του. Γιατί δεν μπορούσαν να απομακρύνουν από ανάμεσά τους την καταστροφική βία, ούτε ήθελαν να λατρεύουν τους θεούς, ούτε να προσφέρουν θυσίες στους ιερούς βωμούς των θεών, καταπώς είναι το δίκαιο στις κοινωνίες των ανθρώπων, όπου αυτοί και αν ζουν. Αυτούς έπειτα ο Δίας, ο γιος του Κρόνου, τους αφάνισε οργισμένος, επειδή δεν απέδιδαν τιμές στους μακάριους θεούς του Ολύμπου. Όταν και αυτό το γένος το κάλυψε το χώμα, τα μέλη του ονομάστηκαν υποχθόνιοι, μακάριοι θνητοί βέβαια αλλά κατώτεροι. όμως και αυτούς τους συνοδεύει τιμή. 7 Ἡσιόδου Ἔργα καὶ Ἡμέραι, :

Ο πατέρας Δίας άλλο γένος, τρίτο, θνητών ανθρώπων έπλασε, το χάλκινο, σε τίποτα όμοιο με το αργυρό, από ξύλο φλαμουριάς, φοβερό και τρομερό. Μέλημά τους τα πολυστέναχτα έργα του πολέμου και οι ύβρεις. Δεν έτρωγαν ψωμί, και είχαν σκληρή καρδιά από ατσάλι, [και ήταν αδύνατον να τους πλησιάσεις. Είχαν μεγάλη δύναμη και χέρια ανίκητα φύονταν από τους ώμους τους πάνω σε στιβαρά μέλη.] Χάλκινα ήταν τα όπλα τους, χάλκινα τα σπίτια τους και δούλευαν τον χαλκό γιατί δεν υπήρχε ακόμη ο μαύρος σίδηρος. Αυτοί από τα ίδια τους τα χέρια αφανισμένοι διάβηκαν το υγρό παλάτι του ψυχρού του Άδη, ανώνυμοι. Ο μαύρος θάνατος τους πήρε, παρόλη την εκπληκτική τους δύναμη, και άφησαν το λαμπρό φως του ήλιου. 8

Όταν και τούτο το γένος το κάλυψε το χώμα, τότε άλλο, τέταρτο, έπλασε ο Δίας ο γιος του Κρόνου πάνω στη γη την πολύκαρπη, γένος δικαιότερο και γενναιότερο, το θείο γένος των ηρώων, που ονομάζονται ημίθεοι, η προηγούμενη γενιά από τη δικιά μας στην απέραντη γη. Και αυτούς επίσης τους αφάνισε ο κακός ο πόλεμος και οι φρικτές οι μάχες άλλους μπροστά στην επτάπυλη Θήβα, τη γη του Κάδμου, όταν πολεμούσαν για τα πλούτη του Οιδίποδα, και άλλους μέσα στα καράβια πάνω στη μεγάλη θάλασσα όταν τους έφερνε στην Τροία για χάρη της καλλίκομης της Ελένης. [Εκεί λοιπόν άλλους τους κάλυψε το τέλος του θανάτου] και άλλους ο πατέρας Δίας, ο γιος του Κρόνου, μακριά από τους ανθρώπους τους έβαλε να κατοικήσουν στα πέρατα της γης και τους παραχώρησε τροφή και κατοικία. Και αυτοί κατοικούν χωρίς λύπη στην καρδιά τους στα Νησιά των Μακάρων κοντά στο βαθύ Ωκεανό, ευτυχισμένοι ήρωες που γι΄ αυτούς η σιτοδότρα γη δίνει γλυκύ καρπό σαν μέλι που ωριμάζει τρεις φορές το χρόνο. 9 Ἡσιόδου Ἔργα καὶ Ἡμέραι, :

Μακάρι εγώ ποτέ να μη γεννιόμουνα με τους ανθρώπους του πέμπτου γένους αλλά ή νωρίτερα να είχα πεθάνει ή αργότερα να είχα γεννηθεί. Τώρα πια υπάρχει το σιδηρό γένος ποτέ την ημέρα δεν παύουν η κούραση και τα βάσανα για τους ανθρώπους, αλλά και τη νύχτα, τους βασανίζουν και οι θεοί βαριές φροντίδες δίνουν όμως, τα καλά σε αυτούς θα είναι ανάμεικτα με τα κακά. Ο Δίας θα αφανίσει και αυτό το γένος των θνητών ανθρώπων, όταν οι άνθρωποι με τη γέννησή τους θα έχουν λευκούς κροτάφους. Ούτε ο πατέρας θα μοιάζει με τα παιδιά του ούτε τα παιδιά με αυτόν, ούτε ο ξένος θα είναι αγαπητός στον οικοδεσπότη, ούτε ο σύντροφος στον σύντροφο, ούτε ο αδελφός στον αδελφό, όπως πριν. Τους γονείς, αμέσως μόλις θα γερνούν, θα τους περιφρονούν και θα τους βρίζουν λέγοντάς τους λόγια βαριά, οι άθλιοι, τη θεία δίκη αψηφώντας. Ούτε θα ανταποδίδουν στους γέρους γονείς την οφειλή της ανατροφής τους. [Το δίκαιο θα είναι του ισχυροτέρου. Ο ένας θα καταστρέφει την πόλη του άλλου.] Δεν θα υπάρχει καμιά τιμή σε αυτόν που κρατά τους όρκους, ούτε στο δίκαιο και τον καλό, αλλά αντίθετα θα τιμάται ο κακοποιός άνθρωπος και ο υβριστής. Το δίκαιο θα κρίνεται από τη δύναμη των χεριών και αιδώς δε θα υπάρχει. Ο κακός θα βλάπτει τον καλύτερό του με στρεβλά λόγια για τα οποία θα παίρνει όρκο. Η ζηλοφθονία θα συνοδεύει όλους τους άθλιους ανθρώπους, κακόφωνη, χαιρέκακη και δύσμορφη. Τότε πια από την πλατύδρομη τη γη προς τον Όλυμπο θα φύγουν η Αιδώς και η Νέμεσις, καλυμμένα τα όμορφά τους πρόσωπα με λευκά ενδύματα, να πάνε στους αθάνατους θεούς εγκαταλείποντας τους ανθρώπους. Αυτό που θα απομείνει στους θνητούς είναι βάσανα πικρά και ούτε θα υπάρχει σωτηρία από το κακό. 10 Ἡσιόδου Ἔργα καὶ Ἡμέραι, :

ΚΑΛΟ & ΚΑΚΟ ΑΠΟΛΥΤΟ ΚΑΚΟ ΚΑΛΟ & ΚΑΚΟ ΑΠΟΛΥΤΟ ΚΑΚΟ ΔΙΚΗ ΥΒΡΙΣ ΧΡΥΣΟ ΓΕΝΟΣ ΕΠΙΧΘΟΝΙΟΙ ΔΑΙΜΟΝΕΣ + - ΑΡΓΥΡΟ ΓΕΝΟΣ ΥΠΟΧΘΟΝΙΟΙ ΔΑΙΜΟΝΕΣ ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΠΟΛΕΜΙΚΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΧΑΛΚΙΝΟ ΓΕΝΟΣ ΑΝΩΝΥΜΟΙ ΝΕΚΡΟΙ - + ΓΕΝΟΣ ΗΡΩΩΝ ΝΗΣΙΑ ΤΩΝ ΜΑΚΑΡΩΝ ΣΙΔΗΡΟ ΓΕΝΟΣ ΘΝΗΤΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΜΕΛΛΟΝΤΙΚΟ ΓΕΝΟΣ ΑΓΡΟΤΙΚΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΣΧΗΜΑΤΙΚΗ ΑΠΕΙΚΟΝΙΣΗ

Τέλος Ενότητας

Σημείωμα Αναφοράς Copyright: Πανεπιστήμιο Πατρών, Ευφημία Δ. Καρακάντζα, Ευφημία Δ. Καρακάντζα. «Μυθος και Τελετουργία στην ΑΕ. Γαλλική Σχολή ερμηνείας του μύθου – Μύθος των πέντε γενών του Ησιόδου». Έκδοση: 1.0. Πάτρα Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση:

Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά, Μη Εμπορική Χρήση Παρόμοια Διανομή 4.0 [1] ή μεταγενέστερη, Διεθνής Έκδοση. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, διαγράμματα κ.λπ., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό και τα οποία αναφέρονται μαζί με τους όρους χρήσης τους στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] Ως Μη Εμπορική ορίζεται η χρήση: που δεν περιλαμβάνει άμεσο ή έμμεσο οικονομικό όφελος από την χρήση του έργου, για το διανομέα του έργου και αδειοδόχο που δεν περιλαμβάνει οικονομική συναλλαγή ως προϋπόθεση για τη χρήση ή πρόσβαση στο έργο που δεν προσπορίζει στο διανομέα του έργου και αδειοδόχο έμμεσο οικονομικό όφελος (π.χ. διαφημίσεις) από την προβολή του έργου σε διαδικτυακό τόπο Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί.

Διατήρηση Σημειωμάτων Οποιαδήποτε αναπαραγωγή ή διασκευή του υλικού θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει: το Σημείωμα Αναφοράς το Σημείωμα Αδειοδότησης τη δήλωση Διατήρησης Σημειωμάτων το Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων (εφόσον υπάρχει) μαζί με τους συνοδευόμενους υπερσυνδέσμους.

Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στo πλαίσιo του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο Πανεπιστήμιο Πατρών» έχει χρηματοδοτήσει μόνο την αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.