Ενότητα 3 : Στρογγυλοποίηση- Σημαντικά Ψηφία πειραματικής τιμής, αποτελέσματος πράξεων και σφάλματος Καθηγήτρια Γεωργά Σταυρούλα Τμήμα Φυσικής ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση Ενότητα 2.1: Μυθολογία Αγγελική Γιαννικοπούλου Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία.
Advertisements

Γενική Οικονομική Ιστορία Ενότητα # 3: Οι μεγάλες αυτοκρατορίες Διδάσκων: Ιωάννα-Σαπφώ Πεπελάση Τμήμα: Οικονομικής Επιστήμης.
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων Ενότητα 2: Η πρώτη περίοδος της εκκλησιαστικής υμνογραφίας (Α´ - Δ´αι.) Γεώργιος Φίλιας Θεολογική Σχολή Τμήμα.
Τμήμα Τεχνολόγων Γεωπόνων Τίτλος Μαθήματος: ΚΑΛΛΩΠΙΣΤΙΚΑ ΔΕΝΤΡΑ ΚΑΙ ΘΑΜΝΟΙ Ενότητα 2: Χαρακτηριστικά φύλλων ανθέων και καρπών Γρηγόριος Βάρρας Αν. Καθηγητής.
Τμήμα Τεχνολόγων Γεωπόνων Τίτλος Μαθήματος: ΚΑΛΛΩΠΙΣΤΙΚΑ ΔΕΝΤΡΑ ΚΑΙ ΘΑΜΝΟΙ Ενότητα 10: Παράγωγη καλλωπιστικών φυτών. Μέρος Β’ Γρηγόριος Βάρρας Αν. Καθηγητής.
1 Ηλεκτρικό πεδίο Πεδίο δυνάμεων –χώρος –υπόθεμα –δύναμη Ηλεκτροστατικό πεδίο δυνάμεων –δύναμη δεν μεταβάλλεται με το χρόνο.
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική Ενότητα 5: Τα γένη των συμβεβηκότων / H μέθοδος της διαίρεσης 1 Στασινός Σταυριανέας Σχολή Ανθρωπιστικών & Κοινωνικών.
Διδακτική της Λογοτεχνίας στην Προσχολική Εκπαίδευση Εισαγωγή στον Γραμματισμό – Πρακτικές Ασκήσεις Αγγελική Γιαννικοπούλου Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής.
Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Θεσσαλίας Χημεία Τροφίμων Ενότητα #6: Βιταμίνες και Πρόσθετα Αθανάσιος Μανούρας Σχολή Τεχνολογίας Γεωπονίας και Τεχνολογίας.
Διδασκαλία και Μάθηση στο Νηπιαγωγείο: Σχεδιασμός Εκπαιδευτικών Δραστηριοτήτων Ι Ενότητα 4: Προσεγγίζοντας τα δυσάρεστα συναισθήματα Διδάσκουσα: Βασιλική.
Ενότητα 2: Κατανομή Gauss Καθηγήτρια Γεωργά Σταυρούλα Τμήμα Φυσικής ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΦΥΣΙΚΗΣ Ι ΘΕΩΡΙΑ ΣΦΑΛΜΑΤΩΝ.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ :Η απογραφή Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ηπείρου.
Γενική Οικονομική Ιστορία Ενότητα # 2: Η Ευρώπη πριν από τη Βιομηχανική Επανάσταση Διδάσκων: Ιωάννα-Σαπφώ Πεπελάση Τμήμα: Οικονομικής Επιστήμης.
Νεοελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα Ενότητα 1 η : Στόχοι και παιδαγωγικές αρχές του μαθήματος Παντελής Κυπριανός Σχολή Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών.
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 1: Εισαγωγή στην έννοια και την ύλη της Εφαρμοσμένης Ηθικής Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και.
Εισαγωγή στη λογιστική, Ενότητα :Λογιστικό αποτέλεσμα, ΤΜΗΜΑ ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΉΣ ΚΑΙ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗΣ, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ – Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου.
Τμήμα Τεχνολόγων Γεωπόνων Τίτλος Μαθήματος: ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΕΣ ΜΕΛΕΤΕΣ - ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΙΜΩΝ ΕΡΓΩΝ ΠΡΑΣΙΝΟΥ Ενότητα 3: Σύνταγμα - Δικαστήρια Γρηγόριος Βάρρας Αν.
Εορτολογία Ενότητα 2: Η εορτή του Πάσχα Γεώργιος Φίλιας Θεολογική Σχολή Τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας.
Τμήμα Τεχνολόγων Γεωπόνων Τίτλος Μαθήματος Φυσικοί και Περιβαλλοντικοί Κίνδυνοι Ενότητα 12: Το πρόβλημα της Ερημοποίησης στην Ελλάδα Θεοχάρης Μενέλαος.
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 8 (PART B): Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη και Επιχειρείν Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών.
Εισαγωγή στη λογιστική, Ενότητα :Λογαριασμοί, ΤΜΗΜΑ ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΉΣ ΚΑΙ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗΣ, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ – Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου ΕΙΣΑΓΩΓΗ.
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση Ενότητα 2.1: Μυθολογία Αγγελική Γιαννικοπούλου Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία.
Τμήμα Τεχνολόγων Γεωπόνων Τίτλος Μαθήματος: ΔΑΣΟΚΟΜΙΑ ΠΟΛΕΩΝ Ενότητα 5: Κοινωνικά και οικονομικά οφέλη Γρηγόριος Βάρρας Αν. Καθηγητής Άρτα, Ανοιχτά.
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 10: Φιλοσοφική Συμβουλευτική Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα Φιλοσοφίας.
Κλασσική Μηχανική Ενότητα 6: Κινηματική και Δυναμική του Στερεού Σώματος Βασίλειος Λουκόπουλος, Επίκουρος Καθηγητής Τμήμα Φυσικής.
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων
Ο Υπαλληλικός Κώδικας του 1951
Η μονιμότητα των δημοσίων υπαλλήλων
Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου
Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Πρακτική Άσκηση σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
Εορτολογία Ενότητα 3: Η Εορτή των Χριστουγέννων και Θεοφανείων
Εορτολογία Ενότητα 8: Οι Εορτές των Αγίων Γεώργιος Φίλιας
Ενότητα 9: Ο Χειμώνας Διδάσκουσα: Βασιλική Φωτοπούλου
ΚΟΙΝΟΤΙΚΗ ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗ Ι
Περιεχόμενα Καρτεσιανό Σύστημα Συντεταμένων,
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΦΥΣΙΚΗΣ Ι ΘΕΩΡΙΑ ΣΦΑΛΜΑΤΩΝ
Οι διοικητικές εκκαθαρίσεις
Εορτολογία Ενότητα 4: Οι Εορτές της Αναλήψεως και της Πεντηκοστής
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Νεοελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΓΕΩΦΥΣΙΚΗ
Λογιστική Κόστους Ενότητα # 1: Εισαγωγή Διδάσκουσα: Σάνδρα Κοέν
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Μέτρηση Μήκους – Εμβαδού - Όγκου
Πρακτική Άσκηση σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας
Ενότητα 5: Συναισθήματα θετικά και δυσάρεστα
Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής
ΠΕΤΡΟΛΟΓΙΑ ΜΑΓΜΑΤΙΚΩΝ & ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΜΕΝΩΝ ΠΕΤΡΩΜΑΤΩΝ
Ενότητα 10: Άτμιση του Ξύλου.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό
ΠΕΤΡΟΛΟΓΙΑ ΜΑΓΜΑΤΙΚΩΝ & ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΜΕΝΩΝ ΠΕΤΡΩΜΑΤΩΝ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων
Διδακτική Μαθηματικών ΙΙ
ΕΜΒΑΔΟΝ ΕΠΙΠΕΔΗΣ ΕΠΙΦΑΝΕΙΑΣ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Επιχειρησιακές Επικοινωνίες
Μεθοδολογία των Επιστημών του Ανθρώπου: Στατιστική
אורך, היקף, שטח ונפח.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
          
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Ενότητα 3 : Στρογγυλοποίηση- Σημαντικά Ψηφία πειραματικής τιμής, αποτελέσματος πράξεων και σφάλματος Καθηγήτρια Γεωργά Σταυρούλα Τμήμα Φυσικής ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΦΥΣΙΚΗΣ Ι ΘΕΩΡΙΑ ΣΦΑΛΜΑΤΩΝ

Άδειες Χρήσης Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό υπόκειται σε άδειες χρήσης Creative Commons. Για εκπαιδευτικό υλικό, όπως εικόνες, που υπόκειται σε άλλου τύπου άδειας χρήσης, η άδεια χρήσης αναφέρεται ρητώς. 2

Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στα πλαίσια του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο Πανεπιστήμιο Πατρών» έχει χρηματοδοτήσει μόνο την αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους. 3

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΦΥΣΙΚΗΣ Ι ΘΕΩΡΙΑ ΣΦΑΛΜΑΤΩΝ Πηγή: flickrflickr Πηγή: wikimediawikimedia Πηγή: pixabaypixabay

Ας υποθέσουμε πως σε μια σειρά μετρήσεων, μετά από πράξεις, οι οποίες έγιναν π.χ. με το κομπιουτεράκι, για τον υπολογισμό της μέσης τιμής και της τυπικής της απόκλισης προέκυψαν τα ακόλουθα αποτελέσματα της βρίσκουμε:  Για να κρατήσουμε το απαραίτητο πλήθος ψηφίων, ακολουθούμε τους κανόνες στρογγυλοποίησης

ΚΑΝΟΝΕΣ ΣΤΡΟΓΓΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ 1)Αν ο(οι) αριθμός(οί) που πρόκειται να κοπούν είναι μικρότεροι από 5, 50, 500,… τότε αφήνω το τελευταίο ψηφίο όπως είναι Π.χ. 3,421344~3,42134~3,4213~3,421~3,42~3,4 ή 3,421344~3,4 (αφού 21344<50000)

ΚΑΝΟΝΕΣ ΣΤΡΟΓΓΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ (συνέχεια) 2) Αν ο(οι) αριθμός(οί) που πρόκειται να κοπούν είναι μεγαλύτεροι από 5, 50, 500,… τότε αυξάνω το τελευταίο ψηφίο κατά 1. Π.χ. 3,481674~3,48167~3,4817~3,482~3,48~3,5 ή 3,481674~3,5 (αφού 81674>50000)

ΚΑΝΟΝΕΣ ΣΤΡΟΓΓΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ (συνέχεια) 3) Αν ο(οι) αριθμός(οί) που πρόκειται να κοπούν είναι ίσοι με 5, 50, 500,… τότε:  αν το τελευταίο ψηφίο είναι άρτιο (ζυγό) τότε το αφήνω όπως είναι. Π.χ: 2.65 → 2.6, 17,25 →17.2  αν το τελευταίο ψηφίο είναι περιττό (μονό) τότε το αυξάνω κατά 1. Π.χ: 2.35 → 2.4, 6,215 →6.22, 0,15 →0.2, →0.1

Έκφραση ενός μήκους σε διαφορετικές μονάδες: 0, km 0,315 m 31,5 cm 315 mm μm 3,15 x km 3,15 x m 3,15 x 10 1 cm 3,15 x 10 2 mm 3,15 x 10 5 μm ΣΗΜΑΝΤΙΚΑ ΨΗΦΙΑ ?????????

Το σφάλμα που βαρύνει την τιμή ενός φυσικού μεγέθους, θέτει όριο στο πλήθος των ψηφίων με τα οποία γράφουμε την τιμή. Σημαντικό ονομάζεται εκείνο το ψηφίο, το οποίο δίνει αξιόπιστη πληροφορία σχετικά με την τιμή ενός φυσικού μεγέθους. Συγκεκριμένα:  Τα σημαντικά ψηφία σε μία μέτρηση “δείχνουν” εκείνα τα ψηφία που είναι βέβαιον ότι είναι αξιόπιστα, συν ένα κατ΄ εκτίμηση ψηφίο - όχι με την έννοια ότι είναι αξιόπιστο αλλά με το ότι εξασφαλίζει την αξιοπιστία των προηγούμενων ψηφίων.

Παράδειγμα 1 ο :  Αν η τιμή μιας αντίστασης αναφέρεται ότι είναι ίση με 23,5Ω, αυτό σημαίνει ότι η αντίσταση μετρήθηκε με ακρίβεια ενός ή μερικών δεκάτων του Ohm. Δηλαδή τα δυο πρώτα ψηφία (2,3) είναι βέβαιο ότι είναι σωστά ενώ το τελευταίο (5) είναι κατ΄εκτίμηση και η επιλογή του καθορίζει την ακρίβεια της μέτρησης ! Η μέτρηση έχει 3 σημαντικά ψηφία!!!  Αν η τιμή αυτή αναφέρεται ότι είναι ίση με 23,50Ω, αυτό σημαίνει ότι η αντίσταση μετρήθηκε με ακρίβεια ενός ή μερικών εκατοστών του Ohm. Δηλαδή τα τρία πρώτα ψηφία (2,3,5) είναι βέβαιο ότι είναι σωστά ενώ το τελευταίο (0) είναι κατ΄εκτίμηση και η επιλογή του καθορίζει την ακρίβεια της μέτρησης ! Η μέτρηση έχει 4 σημαντικά ψηφία!! Το πλήθος των σημαντικών ψηφίων καθορίζεται από την ακρίβεια προσδιορισμού της τιμής ενός φυσικού μεγέθους:

Παράδειγμα 2 ο : Το γεγονός ότι ένα σώμα έχει βάρος π.χ.3200 N, δεν δηλώνει αναμφισβήτητα και την ακρίβεια της μέτρησης ούτε κατ επέκταση και τον αριθμό των σημαντικών ψηφίων. Τα δύο τελευταία ψηφία μπορεί να έχουν τοποθετηθεί για να δηλώσουν απλά την τάξη μεγέθους του βάρους:  Αν το σώμα έχει μετρηθεί με ακρίβεια εκατοντάδας του N, τότε το βάρος του πρέπει να γραφεί μόνο με 2 σημαντικά ψηφία και για το λόγο αυτό γράφεται υπό μορφή δυνάμεως του δέκα, δηλαδή : 32x10 2 N ή 3,2x10 3 N.  Αν το σώμα έχει μετρηθεί με ακρίβεια δεκάδας του N, τότε το βάρος του πρέπει να γραφεί με 3 σημαντικά ψηφία και για το λόγο αυτό γράφεται υπό μορφή δυνάμεως του δέκα, δηλαδή : 320x10 1 N ή 32,0x10 2 N ή 3,20x10 3 N.  Αν το σώμα έχει μετρηθεί με ακρίβεια μονάδας του N τότε το βάρος του πρέπει να γραφεί με 4 σημαντικά ψηφία και για το λόγο αυτό γράφεται υπό τη μορφή: 3200N ή 3,200x10 3 N.

Το πλήθος των σημαντικών ψηφίων καθορίζεται από την ακρίβεια προσδιορισμού της τιμής ενός φυσικού μεγέθους και όχι από τις μονάδες που μετρείται. Δηλαδή:  Πρέπει πάντα να γράφουμε το αποτέλεσμα μιας μέτρησης με τόσα σημαντικά ψηφία, με όσα μας επιτρέπει η ακρίβεια του οργάνου που χρησιμοποιήσαμε! Το πλήθος των σημαντικών ψηφίων μεγέθους που προκύπτει μετά από αριθμητικές πράξεις προσδιορίζεται με βάση τους κατάλληλους κανόνες, όπως αυτοί αναφέρονται παρακάτω! Στο πλήθος των σημαντικών ψηφίων προσμετρούνται όλα τα ψηφία του αριθμού, συμπεριλαμβανομένων και των 0 (μηδέν) στο τέλος του αριθμού! ΠΡΟΣΟΧΗ: Δεν προσμετρούνται τα 0 που μπαίνουν στην αρχή του αριθμού για τον προσδιορισμό της θέσης της υποδιαστολής!

275 έχει 3 σημαντικά ψηφία 275,3 έχει 4 σημαντικά ψηφία 275,0 έχει 4 σημαντικά ψηφία 275,30 έχει 5 σημαντικά ψηφία 0,0275 έχει 3 σημαντικά ψηφία 0,02750 έχει 4 σημαντικά ψηφία έχει 5 σημαντικά ψηφία 23 x 10 3 έχει 2 σημαντικά ψηφία

1)ΠΡΟΣΘΕΣΗ - ΑΦΑΙΡΕΣΗ Κρατάμε τόσα ΔΕΚΑΔΙΚΑ ψηφία όσα έχει ο αριθμός με τα λιγότερα. 2, ,25=37,9845 (λάθος)=37,98 0, ,15=73,1775 (λάθος)=73,18

2) ΠΟΛ/ΣΜΟΣ - ΔΙΑΙΡΕΣΗ Κρατάμε τόσα ΣΗΜΑΝΤΙΚΑ ψηφία, όσα έχει ο αριθμός με τη μεγαλύτερη σχετική ανακρίβεια*. ΠΡΑΚΤΙΚΑ: Κρατάμε τόσα (ή το πολύ ένα παραπάνω) όσα έχει αυτός με τα λιγότερα σημαντικά. * Με την υπόθεση ότι η ανακρίβεια ενός αριθμού εκφράζεται με μια μονάδα στο τελευταίο σημαντικό του ψηφίο, ως σχετική ανακρίβεια ορίζεται το πηλίκο της ανακρίβειας του αριθμού δια του αριθμού αυτού. Π.χ.: Η ανακρίβεια του αριθμού είναι ίση με 0.01, επομένως η σχετική του ανακρίβεια θα είναι ίση με: (Συνέχεια)

Παράδειγμα 1 ο 11.1X23.25=? Υπολογίζω τη σχετική ανακρίβεια των δύο αριθμών: 0.1/11.1=0.009=0.9% 0.01/23.25=0.0004=0.04% Άρα κρατώ 3 σημαντικά (ή το πολύ 4)- δηλ. τόσα όσα έχει ο 11.1, και 11.1X23.25= (λάθος) = 258 ή 258.1

Παράδειγμα 2 ο 10.77Χ3.55= ? Υπολογίζω τη σχετική ανακρίβεια των δύο αριθμών: 0.01/10.77=0,0009=0,09% 0.01/3,55=0,0028=0,3% Άρα 10.77Χ3.55=38,2335 (λάθος)=38,2 (ή 38,23)

Παράδειγμα 3 ο 8,25/13,258=? Σχετικές ανακρίβειες: 0,01/8,25=0,001=0,1% 0,001/13,258=0,00008=0,008% Άρα 8,25/13,258=0, (λάθος)=0,622 (ή 0,6223)

Οι σταθερές έχουν “φαινόμενα” και όχι πραγματικά σημαντικά ψηφία, τα οποία δε λαμβάνονται υπόψη στις πράξεις. Π.χ.  Αν μετρήθηκε μια ακτίνα R=4,273cm, τότε η διάμετρος D θα είναι ίση με: D=2xR=2x4,273cm=8,546cm. Προσέξτε ότι το «2» έχει ένα (1) “φαινόμενο” σημαντικό ψηφίο, το οποίο όμως ΔΕΝ λαμβάνεται υπόψη!  Για τη μετατροπή των 31,5cm σε in, με δεδομένο ότι: 1 cm= 0,39370 in, έχουμε: 31,5 cm =31,5x0,39370in= 12,40155 in = 12,4 in

Σταθερές, οι οποίες είναι άρρητοι αριθμοί, όπως το π, στρογγυλοποιούνται με 1-2 περισσότερα σημαντικά ψηφία (ή δεκαδικά) από τις μετρήσεις, για αποφυγή σφαλμάτων στρογγυλοποίησης.

Παράδειγμα:  Η περίμετρος S κύκλου, ακτίνας r προσδιορίζεται από τη σχέση: S=2πr  Αν r=6,12cm, τότε θέτουμε π=3,1416 και S=2x3,1416x6,12cm=38,4cm  Αν r=6,1217cm, τότε θέτουμε π=3, και S=2x3,141593x6,1217=38,464cm

Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων Το υλικό της παρουσίασης προέρχεται από τις σημειώσεις: 1) Σ.Σακκόπουλου: "Ανάλυση Πειραματικών Δεδομένων-Θεωρία Σφαλμάτων" Παν/κές Παραδόσεις, Πάτρα ) Σ. Σακκόπουλου: "Εργαστήριο Φυσικής Ι" Παν/κές Παραδόσεις, Πάτρα εκτός αν αναγράφεται διαφορετικά. Οι ιστότοποι προέλευσης ήταν ενεργοί κατά την 13η Ιουνίου 2015 οπότε και καταχωρήθηκαν οι παραπομπές.

Σημείωμα Αναφοράς Copyright Πανεπιστήμιο Πατρών, Σταυρούλα Γεωργά. «Εργαστήριο Φυσικής. Ενότητα 3». Έκδοση: 1.0. Πάτρα Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση: /PHY1952/ /PHY1952/

Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά, Μη Εμπορική Χρήση Παρόμοια Διανομή 4.0 [1] ή μεταγενέστερη, Διεθνής Έκδοση. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, διαγράμματα κ.λ.π., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό και τα οποία αναφέρονται μαζί με τους όρους χρήσης τους στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] Ως Μη Εμπορική ορίζεται η χρήση: που δεν περιλαμβάνει άμεσο ή έμμεσο οικονομικό όφελος από την χρήση του έργου, για το διανομέα του έργου και αδειοδόχο που δεν περιλαμβάνει οικονομική συναλλαγή ως προϋπόθεση για τη χρήση ή πρόσβαση στο έργο που δεν προσπορίζει στο διανομέα του έργου και αδειοδόχο έμμεσο οικονομικό όφελος (π.χ. διαφημίσεις) από την προβολή του έργου σε διαδικτυακό τόπο Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί.

Διατήρηση Σημειωμάτων Οποιαδήποτε αναπαραγωγή ή διασκευή του υλικού θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει: το Σημείωμα Αναφοράς το Σημείωμα Αδειοδότησης τη δήλωση Διατήρησης Σημειωμάτων το Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων (εφ’ όσον υπάρχει). Τέλος Ενότητας