Διεθνές Μάρκετινγκ Ενότητα # 1: Εισαγωγή στο Διεθνές Μάρκετινγκ Διδάσκων: Γεώργιος Πανηγυράκης Τμήμα: Οργάνωση και Διοίκηση Επιχειρήσεων
Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στα πλαίσια του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών» έχει χρηματοδοτήσει μόνο τη αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους. 2
Άδειες Χρήσης Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό υπόκειται σε άδειες χρήσης Creative Commons. Κάτω από κάθε εικόνα υπάρχει ο σύνδεσμος από τον οποίο προέρχεται και σε αυτή ανήκουν όλα τα πνευματικά δικαιώματα. 3
Σκοποί ενότητας Εισαγωγή στο διεθνές μάρκετινγκ και τις εξαγωγές. Κατανόηση των διαφορών μεταξύ διεθνούς και εγχώριου μάρκετινγκ. Ανάδειξη της αναγκαιότητας διεθνοποίησης των σύγχρονων επιχειρήσεων. 4
Περιεχόμενα ενότητας Εισαγωγή στο Διεθνές Μάρκετινγκ. Παγκοσμιοποίηση. Το Μάρκετινγκ και το Διεθνές Μάρκετινγκ. 5
Εισαγωγή στο Διεθνές Μάρκετινγκ Μάθημα: Διεθνές Μάρκετινγκ, Ενότητα # 1: Εισαγωγή στο Διεθνές Μάρκετινγκ Διδάσκων: Γεώργιος Πανηγυράκης, Τμήμα: Οργάνωση και Διοίκηση Επιχειρήσεων
Τι είναι το Διεθνές Μάρκετινγκ; (1 από 2) Ως Διεθνές Μάρκετινγκ αναγνωρίζεται η διαδικασία μέσω της οποίας άτομα και επιχειρήσεις:
Τι είναι το Διεθνές Μάρκετινγκ; (2 από 2)
Ορισμός Διεθνούς Μάρκετινγκ Είναι η φιλοσοφία της ανταλλαγής σε περισσότερες από μία χώρες, δηλαδή, η διαδικασία εκείνη που αποβλέπει στην ανεύρεση και ικανοποίηση των παγκόσμιων αναγκών/επιθυμιών με αποτελεσματικότερο τρόπο από τον ανταγωνισμό, είτε είναι εθνικός είτε διεθνής, όπως και στον συντονισμό των δραστηριοτήτων μάρκετινγκ στα πλαίσια των περιορισμών που θέτει το παγκόσμιο περιβάλλον, με στόχο το κέρδος (χρηματικό ή κοινωνικό).
Αγορά είναι ο κόσμος μας Αγορά είναι ο κόσμος μας Πηγή εικόνας:
Γιατί οι επιχειρήσεις επιθυμούν να είναι παρούσες σε ένα διεθνές περιβάλλον;
Παραδείγματα διεθνοποιημένων ελληνικών επιχειρήσεων Πηγή: Παραγωγή τσιμέντου και δομικών υλικών Φυσικά προϊόντα και υπηρεσίες Πηγή: default/hellenic/images/logo.gif Πηγή: Εταιρεία γαλακτοκομικών προϊόντων
Εξέταση του παγκόσμιου περιβάλλοντος μάρκετινγκ Απόφαση για διεθνή δραστηριοποίηση Σε ποιες αγορές θα εισέλθει; Αποφάσεις σχετικά με την οργάνωση του διεθνούς προγράμματος μάρκετινγκ Αποφάσεις σχετικά με τη στρατηγική διεθνούς μάρκετινγκ Τρόποι εισόδου σε μια αγορά του εξωτερικού Διαδικασία λήψης αποφάσεων για διεθνή δραστηριοποίηση μιας επιχείρησης
Οφέλη εξωτερικού εμπορίου
Παγκοσμιοποίηση Μάθημα: Διεθνές Μάρκετινγκ, Ενότητα # 1: Εισαγωγή στο Διεθνές Μάρκετινγκ Διδάσκων: Γεώργιος Πανηγυράκης, Τμήμα: Οργάνωση και Διοίκηση Επιχειρήσεων
Κατηγορίες διεθνών υπηρεσιών
Οργανισμός Παγκόσμιου Εμπορίου, με έδρα τη Γενεύη Πηγή:
Πηγή:
Πλεονεκτήματα της παγκοσμιοποίησης Αποτελεσματικότερη διεθνής επικοινωνία Γνωρίζουμε ευκολότερα άλλους λαούς και πολιτισμούς Μεγαλύτερη ευκολία στα ταξίδια Πολιτισμικές ανταλλαγές Διεθνές Εμπόριο Καλύτερα και φθηνότερα προϊόντα Βελτίωση των νέων τεχνολογιών Τα φθηνότερα προϊόντα αυξάνουν την αγοραστική δύναμη Η μεταφορά των προϊόντων είναι ευκολότερη και πιο γρήγορη Η παγκοσμιοποίηση συμβάλλει σε μια πολιτική και οικονομική ένωση που διευκολύνει τις συναλλαγές και τις διεθνείς συμφωνίες
Πηγή:
Μειονεκτήματα της παγκοσμιοποίησης Η μεταφορά των επιχειρήσεων δημιουργεί ανεργία στις αναπτυγμένες χώρες Ο επιχειρηματικός κόσμος και οι μεγάλες επιχειρήσεις είναι αυτοί που κερδίζουν περισσότερα Οδηγεί σε εκμετάλλευση των εργαζομένων στις υπό ανάπτυξη χώρες και ιδιαίτερα στα παιδιά και τις γυναίκες Χρηματοοικονομικά προβλήματα μεταφέρονται από τη μια χώρα στην άλλη Η ανάμειξη πολιτισμών μπορεί να οδηγήσει σε ρατσισμό, ξενοφοβία ή απώλεια εθνικής ταυτότητας Οι μικρές επιχειρήσεις κινδυνεύουν καθώς αδυνατούν να ανταγωνιστούν τις πολυεθνικές ή διεθνείς επιχειρήσεις Αυξάνει το χάσμα οικονομικά ασθενέστερων και οικονομικά ισχυρών
Το Μάρκετινγκ και το Διεθνές Μάρκετινγκ Μάθημα: Διεθνές Μάρκετινγκ, Ενότητα # 1: Εισαγωγή στο Διεθνές Μάρκετινγκ Διδάσκων: Γεώργιος Πανηγυράκης, Τμήμα: Οργάνωση και Διοίκηση Επιχειρήσεων
Τι περιλαμβάνει το Μάρκετινγκ
Πολιτικοί/Νομικοί παράγοντεςΟικονομικό περιβάλλον Ανταγωνισμός Τεχνολογία ΤιμήΠροϊόν Προώθηση Δίκτυα Διανομής Γεωγραφία και Υποδομή Εξωτερικό περιβάλλον Διανομή Οικονομικό περιβάλλον Πολιτισμικοί παράγοντες Πολιτικοί/ Νομικοί Παράγοντες Εσωτερικό περιβάλλον Marketing A Environmental B Cateora & Ghauri, International Marketing, European Edition, © 2000 McGraw-Hill Το περιβάλλον του διεθνούς μάρκετινγκ
Tα 4 Ps Προϊόν (Product) Προώθηση (Promotion) Τιμή (Price) Διανομή (Place) Το Μίγμα Μάρκετινγκ (marketing mix)
Το προϊόν
Η τιμή
Η διανομή
Η προώθηση
Οι σημαντικότερες διαφορές του διεθνούς και του εγχώριου μάρκετινγκ (1 από 2): Διαφορετικά περιβάλλοντα (πολιτικό, οικονομικό, κοινωνικό, τεχνολογικό, νομικό, οικονομικό). Διαφορές στη συμπεριφορά του καταναλωτή. Διαφορές στον ανταγωνισμό (άμεσο, έμμεσο). Διαφορές στις πρακτικές μάρκετινγκ. Σύστημα πολιτισμικών αξιών: πολυπολιτισμικές αγορές. Πηγή:
Δεδομένα: δυσκολία πρόσβασης, με πιθανό πρόβλημα αξιοπιστίας. Πολιτικό περιβάλλον: ασταθείς κυβερνήσεις, μέτρα προστατευτισμού της εθνικής αγοράς. Ομάδες συμφερόντων: εμπορικό ενδιαφέρον από την χώρα προέλευσης και τη χώρα φιλοξενίας. Οικονομικό περιβάλλον: διαφορετικά επίπεδα απασχόλησης, ανεργίας, πληθωρισμού κλπ. Έλεγχος: δυσκολία ελέγχου και συντονισμού. Διαπραγμάτευση: δυσκολίες εμπορικής διαπραγμάτευσης Οι σημαντικότερες διαφορές του διεθνούς και του εγχώριου μάρκετινγκ (2 από 2):
Το διεθνές μίγμα μάρκετινγκ (1 από 2) Προϊόν (Product) – Καταλληλότητα, προσαρμοστικότητα, ανταγωνιστές Διανομή (Place) – Αλυσίδες διανομής και μέθοδοι Προώθηση (Promotion) – Διαφήμιση, μάρκα, γλώσσα, ταυτότητα Τιμή (Price) – Τελωνειακά έξοδα, φόροι, προμήθεια αντιπροσώπου, βάρος φορτίου Πηγή εικόνας:
Το διεθνές μίγμα μάρκετινγκ (2 από 2) Στοιχεία Συσκευασίας (Physical Evidence) – Περιεχόμενα, μότο Διαδικασία (Process) – Παρουσία αντιπροσώπου, όροι πληρωμής, μέθοδοι αποστολής Άνθρωποι (People) – Γνώση της γλώσσας, γνώση της κουλτούρας, οικειοποίηση Συσκευασία (Packaging) – Καταλληλότητα, κλιματικές συνθήκες, προστασία από ζημιά κατά τη μεταφορά Πηγή εικόνας:
Οικονομικοί Ανεπτυγμένες οικονομίες Αναδυόμενες οικονομίες Λιγότερο ανεπτυγμένες οικονομίες Καθοριστικοί παράγοντες του διεθνούς μάρκετινγκ Τεχνολογικοί Διαδίκτυο Δορυφόροι Ηλεκτρονικό εμπόριο Παγκόσμιος ιστός Ηθικοί Ομάδες πίεσης Κοινωνική ευθύνη Πολιτικοί Λειτουργία των επιχειρήσεων Περιορισμοί λόγω φυλετικών/κοινωνικών διακρίσεων Φυσικές ενέργειες Κοινωνικό- πολιτισμικο Θρησκεία Κοινωνικές αξίες Γλώσσα Οργάνωση Χαρακτηριστικά γνωρίσματα Κοινωνικές ομάδες Νομικοί Εθνικό δίκαιο Διεθνές δίκαιο Πηγή: Ogeneyi O., (2009), International Marketing, chapter 2, pp.35
Κορεσμός της εθνικής αγοράς Εξασφάλιση φορολογικών πλεονεκτημάτων Ενίσχυση της δυνατότητας αντιμετώπισης του διεθνούς ανταγωνισμού Δημιουργία νέων αγορών Σχετική ομοιογένεια των αγορών του εξωτερικού Δυνατότητα απόκτησης χαμηλότερου κόστους εισροών παραγωγής Τεχνολογική αλλαγή Ειδικοί λόγοι Παράγοντες που συμβάλλουν στην ανάπτυξη του διεθνούς μάρκετινγκ
Λέξεις κλειδιά Διανομή (Distribution) Διεθνές μάρκετινγκ (International Marketing) Διεθνές μίγμα μάρκετινγκ (Marketing mix) Εξαγωγικό μάρκετινγκ Εσωτερικό μάρκετινγκ (Internal Marketing) Μάρκετινγκ (Marketing) Μίγμα μάρκετινγκ (Marketing mix) Παγκοσμιοποίηση (Globalization) Προϊόν (Product) Προώθηση (Promotion) Στρατηγικό μάρκετινγκ (Strategic Marketing) Τακτικό μάρκετινγκ (Tactical Marketing) Τιμή (Price)
Ενδεικτική βιβλιογραφία - αρθρογραφία Bradley F., (2005), International Marketing Strategy, 5 th edition, Pearson Education Ltd, pp McFarlin D., Sweeney P., (2003), International Management: Strategic Opportunities and Cultural Challenges, 2 nd edition, Houghton Mifflin. Bradley F., (2005), International Marketing Strategy, 5 th edition, Pearson Education Ltd, pp McFarlin D., Sweeney P., (2003), International Management: Strategic Opportunities and Cultural Challenges, 2 nd edition, Houghton Mifflin. Andersen P.H., Christensen P.R., (2005), “Bridges Over Troubled Water: Suppliers as connective nodes in global supply networks”, Journal of Business Research, 58, pp Berrell M., Gloet M., Wright P., (2002), “Organizational Learning in International Joint Ventures: Implications for management development”, Journal of Management Development, 21(2), pp Chen L.C., Mujtaba B., (2007), “The Choice of Entry Mode Strategies and Decissions for International Market Expansion”, The Journal of American Academy of Business, 10, No. 2, pp Freeman S., Edwards R., Schroder B., (2006), “How Smaller Born- Globals Firms Use Networks and Alliances to Overcome Constraints to Rapid Internationalization”, Journal of International Marketing, 14, No. 3, pp Griffith D.A., (2002), “The Role of Communication Competencies in International Business Relationship Development”, Journal of World Business, 37(4), pp Kotler P., (1986), "Global Standardization-Courting Danger", The Journal of Consumer Marketing, pp Rahman S.H., (2003), “Modelling of International Market Selection Process: A qualitative study of successful Australian international businesses”, Qualitative Market Research: An international Journal, 6(2), pp Svensson G., (2002), “Beyond Global Marketing and the Globalization of Marketing Activities”, Management Decision, 40(6), pp Welsh D.H.B., Alon I., Fable C.M., (2006), “An Examination of International Retail Franchising in Emerging Markets”, Journal of Small Business Managemant, 44, No. 1, pp
Τέλος Ενότητας # 1 Μάθημα: Διεθνές Μάρκετινγκ, Ενότητα # 1: Εισαγωγή στο Διεθνές Μάρκετινγκ Διδάσκων: Γεώργιος Πανηγυράκης, Τμήμα: Οργάνωση και Διοίκηση Επιχειρήσεων