Μεθοδολογία Κοινωνικής Εργασίας με Κοινότητα Ενότητα 3: Β’ Φάση Εξέλιξης της Κοινότητας - Ριζοσπαστισμός Ελένη Κοντογιάννη Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας Ανοικτά.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση Ενότητα 2.1: Μυθολογία Αγγελική Γιαννικοπούλου Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία.
Advertisements

Γενική Οικονομική Ιστορία Ενότητα # 3: Οι μεγάλες αυτοκρατορίες Διδάσκων: Ιωάννα-Σαπφώ Πεπελάση Τμήμα: Οικονομικής Επιστήμης.
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων Ενότητα 2: Η πρώτη περίοδος της εκκλησιαστικής υμνογραφίας (Α´ - Δ´αι.) Γεώργιος Φίλιας Θεολογική Σχολή Τμήμα.
Τμήμα Τεχνολόγων Γεωπόνων Τίτλος Μαθήματος: ΚΑΛΛΩΠΙΣΤΙΚΑ ΔΕΝΤΡΑ ΚΑΙ ΘΑΜΝΟΙ Ενότητα 2: Χαρακτηριστικά φύλλων ανθέων και καρπών Γρηγόριος Βάρρας Αν. Καθηγητής.
Τμήμα Τεχνολόγων Γεωπόνων Τίτλος Μαθήματος: ΚΑΛΛΩΠΙΣΤΙΚΑ ΔΕΝΤΡΑ ΚΑΙ ΘΑΜΝΟΙ Ενότητα 10: Παράγωγη καλλωπιστικών φυτών. Μέρος Β’ Γρηγόριος Βάρρας Αν. Καθηγητής.
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική Ενότητα 5: Τα γένη των συμβεβηκότων / H μέθοδος της διαίρεσης 1 Στασινός Σταυριανέας Σχολή Ανθρωπιστικών & Κοινωνικών.
Διδακτική της Λογοτεχνίας στην Προσχολική Εκπαίδευση Εισαγωγή στον Γραμματισμό – Πρακτικές Ασκήσεις Αγγελική Γιαννικοπούλου Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής.
Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Θεσσαλίας Χημεία Τροφίμων Ενότητα #6: Βιταμίνες και Πρόσθετα Αθανάσιος Μανούρας Σχολή Τεχνολογίας Γεωπονίας και Τεχνολογίας.
Διδασκαλία και Μάθηση στο Νηπιαγωγείο: Σχεδιασμός Εκπαιδευτικών Δραστηριοτήτων Ι Ενότητα 4: Προσεγγίζοντας τα δυσάρεστα συναισθήματα Διδάσκουσα: Βασιλική.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ :Η απογραφή Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ηπείρου.
Γενική Οικονομική Ιστορία Ενότητα # 2: Η Ευρώπη πριν από τη Βιομηχανική Επανάσταση Διδάσκων: Ιωάννα-Σαπφώ Πεπελάση Τμήμα: Οικονομικής Επιστήμης.
Νεοελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα Ενότητα 1 η : Στόχοι και παιδαγωγικές αρχές του μαθήματος Παντελής Κυπριανός Σχολή Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών.
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 1: Εισαγωγή στην έννοια και την ύλη της Εφαρμοσμένης Ηθικής Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και.
Εισαγωγή στη λογιστική, Ενότητα :Λογιστικό αποτέλεσμα, ΤΜΗΜΑ ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΉΣ ΚΑΙ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗΣ, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ – Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου.
Τμήμα Τεχνολόγων Γεωπόνων Τίτλος Μαθήματος: ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΕΣ ΜΕΛΕΤΕΣ - ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΙΜΩΝ ΕΡΓΩΝ ΠΡΑΣΙΝΟΥ Ενότητα 3: Σύνταγμα - Δικαστήρια Γρηγόριος Βάρρας Αν.
ΈΡΕΥΝΑ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ Ενότητα 3 : ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ, ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ ΚΑΙ ΧΟΡΗΓΗΣΗΣ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΩΝ Θεοφανίδης Φαίδων Σχολή Κοινωνικών Επιστημών Τμήμα Διοίκησης.
Εορτολογία Ενότητα 2: Η εορτή του Πάσχα Γεώργιος Φίλιας Θεολογική Σχολή Τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας.
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 8 (PART B): Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη και Επιχειρείν Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών.
Εισαγωγή στη λογιστική, Ενότητα :Λογαριασμοί, ΤΜΗΜΑ ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΉΣ ΚΑΙ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗΣ, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ – Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου ΕΙΣΑΓΩΓΗ.
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση Ενότητα 2.1: Μυθολογία Αγγελική Γιαννικοπούλου Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία.
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 10: Φιλοσοφική Συμβουλευτική Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα Φιλοσοφίας.
Κλασσική Μηχανική Ενότητα 6: Κινηματική και Δυναμική του Στερεού Σώματος Βασίλειος Λουκόπουλος, Επίκουρος Καθηγητής Τμήμα Φυσικής.
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων
Ο Υπαλληλικός Κώδικας του 1951
Η μονιμότητα των δημοσίων υπαλλήλων
Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου
Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Πρακτική Άσκηση σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
Εορτολογία Ενότητα 3: Η Εορτή των Χριστουγέννων και Θεοφανείων
Εορτολογία Ενότητα 8: Οι Εορτές των Αγίων Γεώργιος Φίλιας
Ενότητα 9: Ο Χειμώνας Διδάσκουσα: Βασιλική Φωτοπούλου
ΚΟΙΝΟΤΙΚΗ ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗ Ι
Οι διοικητικές εκκαθαρίσεις
Εορτολογία Ενότητα 4: Οι Εορτές της Αναλήψεως και της Πεντηκοστής
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Νεοελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής
Λογιστική Κόστους Ενότητα # 1: Εισαγωγή Διδάσκουσα: Σάνδρα Κοέν
Πρακτική Άσκηση σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Ο Πλάτων και ο Αριστοτέλης για την ψυχή
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας
Ενότητα 5: Συναισθήματα θετικά και δυσάρεστα
ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ Ενότητα 8: Το Σύνταγμα του 1975: τα μέρη του και το περιεχόμενό του Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών.
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής
ΠΕΤΡΟΛΟΓΙΑ ΜΑΓΜΑΤΙΚΩΝ & ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΜΕΝΩΝ ΠΕΤΡΩΜΑΤΩΝ
Ενότητα 10: Άτμιση του Ξύλου.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό
ΠΕΤΡΟΛΟΓΙΑ ΜΑΓΜΑΤΙΚΩΝ & ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΜΕΝΩΝ ΠΕΤΡΩΜΑΤΩΝ
Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα Φιλοσοφίας
Ο Πλάτων και ο Αριστοτέλης για την ψυχή
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Επιχειρησιακές Επικοινωνίες
Μεθοδολογία των Επιστημών του Ανθρώπου: Στατιστική
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Μεθοδολογία Κοινωνικής Εργασίας με Κοινότητα Ενότητα 3: Β’ Φάση Εξέλιξης της Κοινότητας - Ριζοσπαστισμός Ελένη Κοντογιάννη Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας Το περιεχόμενο του μαθήματος διατίθεται με άδεια Creative Commons εκτός και αν αναφέρεται διαφορετικά Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.

Β’ Φάση εξέλιξης της κοινοτικής εργασίας (1/2) Η περίοδος μετά τον Β’ παγκόσμιο πόλεμο Εφαρμόστηκαν συστηματικά προγράμματα κοινοτικής ανάπτυξης σε χώρες του Τρίτου Κόσμου. Σημαντική διαφοροποίηση από την προηγούμενη περίοδο αποτελεί η ύπαρξη έντονου κρατικού ενδιαφέροντος και αντίστοιχης χρηματοδότησης για την ανάπτυξη κοινοτικών προγραμμάτων. Τα προγράμματα αυτά τα οποία αναπτύχθηκαν αρχικά από τους Βρετανούς και τους Γάλλους αποικιοκράτες και στη συνέχεια από τον ΟΗΕ, περιλάμβαναν: προγράμματα βασικής ή μαζικής εκπαίδευσης (γνώσεις γραφής και ανάγνωσης) και επεδίωκαν την ανάπτυξη πρωτοβουλιών και αυτοβοήθειας στη γεωργία, την υγεία και άλλους τομείς της κοινωνικής ζωής των κοινοτήτων στις αποικίες. 1

Β’ Φάση εξέλιξης της κοινοτικής εργασίας (2/2) Οι επαγγελματίες που εργάστηκαν στα συγκεκριμένα προγράμματα δραστηριοποιήθηκαν κυρίως στους τομείς εκπαίδευσης και αναψυχής ενώ το πλαίσιο δουλειάς τους ήταν αυστηρά καθορισμένο και προς όφελος των αποικιοκρατικών διοικήσεων (Craig, 1989). Το είδος κοινοτικής ανάπτυξης που αναπτύχθηκε στον Τρίτο Κόσμο δημιούργησε μια διαφορετική παράδοση στο χώρο της κοινοτικής εργασίας: Σύνδεσε τις στρατηγικές για την οικονομική ανάπτυξη, την απασχόληση και την εκπαίδευση στο τοπικό επίπεδο. Τουλάχιστον μέχρι τη δεκαετία του 60 στις χώρες της Δύσης δεν είχαν εκδηλωθεί αντίστοιχες πρωτοβουλίες συσχέτισης οικονομικών και κοινωνικών πολιτικών σε επίπεδο κοινότητας. 2

Συναίνεση & κοινοτική εργασία (1/4) Τη δεκαετία του 50 στη Δ. Ευρώπη η σοσιαλδημοκρατική συναίνεση ενισχύει την αρμονία των συμφερόντων μεταξύ κεφαλαίου και εργατικού κινήματος. Η αρμονία και το κοινό καλό θεωρούνται ως η ιδεατή κατάσταση της κοινωνίας και ταυτίζεται με τους σκοπούς του κράτους πρόνοιας της εποχής. Η παροχή βοήθειας στις ευάλωτες ομάδες εστίαζε αποκλειστικά στο άτομο, την οικογένεια ή τη γειτονιά. 3

Συναίνεση & κοινοτική εργασία (2/4) Χρησιμοποιείται δηλαδή αυτό που σήμερα ονομάζουμε παραδοσιακή κοινωνική εργασία (εξατομικευμένα μοντέλα παρέμβασης εστιασμένα στην ατομική υπαιτιότητα, εξάλειψη προβλημάτων συμπεριφοράς και ταυτότητας στο πλαίσιο ψυχοπαθολογίας και επανακοινωνικοποίηση. Η θεωρία της κοινοτικής εργασίας ως και τα μέσα της δεκαετίας του δεν είχε αναπτυχθεί ιδιαίτερα στην Ευρώπη. Αναπτύχθηκε ιδιαίτερα στη Β. Αμερική όπου αποκαλούνταν «κοινοτική οργάνωση», αργότερα χρησιμοποιήθηκαν οι όροι «κοινοτική ανάπτυξη» και μετά «κοινοτική εργασία». Στη Βρετανία το 1959 αναγνωρίσθηκε η κοινοτική εργασία ως ο τρίτος τομέας της κοινωνικής εργασίας με βάση το διαχωρισμό της κοινωνικής εργασίας που υπήρχε στην Αμερική αυτή τη περίοδο: case work, group work, community organization. 4

Συναίνεση & κοινοτική εργασία (3/4) Μεγάλη επιρροή στο χώρο της κοινοτικής εργασίας άσκησε ο Καναδός συγγραφέας M. Ross: διευρύνει το φάσμα άσκησης της κοινοτικής εργασίας πέραν της κοινωνικής εργασίας, τη θεωρεί κοινωνικό εργαλείο με εφαρμογές στη γεωργία, την εκπαίδευση, κλπ. Για τον Ross η κοινοτική εργασία αποτελεί διαδικασία με την οποία η κοινότητα: αναγνωρίζει τις ανάγκες ή τους στόχους της, τις ιεραρχεί, αναπτύσσει την αυτοπεποίθηση και τη θέληση να δουλέψει, βρίσκει τις πηγές (εσωτερικές και εξωτερικές), αναλαμβάνει δράση και αναπτύσσει συνεργατικές και συλλογικές δράσεις στην κοινότητα. 5

Συναίνεση & κοινοτική εργασία (4/4) Οι δομικές συνθήκες και το κοινωνικό πλαίσιο το οποίο πιθανόν δημιουργεί και αναπαράγει συνθήκες φτώχειας δεν αμφισβητείται ούτε κριτικάρεται, θεωρείται εξ ορισμού δίκαιο και δημοκρατικό, οι άνθρωποι είναι αυτοί που πρέπει να συμμορφωθούν. Τα προβλήματα που δημιουργούνται από τη δομή και την οργάνωση των κοινωνιών ο Ross τα ονομάζει «τίμημα της προόδου». Τα συμφέροντα, οι ανάγκες και πιθανή καταπίεση των δικαιωμάτων επιμέρους ομάδων δεν είναι το ζητούμενο για τον Ross. 6

Ριζοσπαστιμός - Κοινωνικά κινήματα - Κοινοτική δράση (1/4) Από τα τέλη της δεκαετίας στη Δ. Ευρώπη και τις ΗΠΑ ο δημόσιος διάλογος που αναπτύχθηκε για την κοινωνική ευημερία, την κοινωνική ανάπτυξη και συμμετοχή αλλά και η ανάγκη για κοινωνικό έλεγχο οδήγησαν στην ανάπτυξη προγραμμάτων κοινοτικής εργασίας (Π.χ 12 Κοινοτικά Αναπτυξιακά Προγράμματα-ΚΑΠ στη Βρετανία στο πλαίσιο συνεργασίας κεντρικής διοίκησης-τοπικής αυτοδιοίκησης-εθελοντικού τομέα). Στόχοι των ΚΑΠ: η καταγραφή της δράσης των υφισταμένων κοινωνικών πολιτικών, η δράση των υπαρχουσών υπηρεσιών, η εφαρμογή καινοτόμων προσπαθειών και η συμμετοχή των πολιτών στον κοινωνικό σχεδιασμό. Οι επαγγελματίες απέρριψαν αυτό τον τρόπο προσέγγισης. 7

Ριζοσπαστιμός - Κοινωνικά κινήματα - Κοινοτική δράση (2/4) Εξέτασαν ζητήματα κοινωνικής ανισότητας και μακροχρόνιου κοινωνικού αποκλεισμού. Ενθάρρυναν τη συλλογική δράση διαφόρων ομάδων για άσκηση μεγαλύτερης επιρροής στη διαδικασία λήψης αποφάσεων και επεδίωξαν τη σύνδεση μεταξύ εργατικών αγώνων στο χώρο της παραγωγής και των αγώνων στην κοινότητα ή τη γειτονιά. Δόθηκε έμφαση στη σύγκρουση και όχι στη συνεργασία με τους κρατικούς φορείς. Η κοινοτική εργασία αυτής της περιόδου αποτελεί αντίδραση στον κοινωνικό έλεγχο που ασκούσαν τόσο το κράτος πρόνοιας όσο και τα επαγγέλματα κρατικής φροντίδας. 8

Ριζοσπαστιμός - Κοινωνικά κινήματα - Κοινοτική δράση (3/4) Το κοινωνικοπολιτικό κλίμα της δεκαετίας έφερε ριζοσπαστικές απόψεις στην άσκηση της κοινοτικής εργασίας. Αντί για προσφορά βοήθειας σε υποβαθμισμένες κοινότητες ώστε να βελτιώσουν τις κοινωνικές και περιβαλλοντικές τους συνθήκες, ενθάρρυνε τα άτομα να αναλάβουν ενεργό πολιτική δράση απαιτώντας ουσιαστικές αλλαγές. Popple: «Το παράδειγμα των ΚΑΠ έθεσε τις βάσεις για την ανάπτυξη μαρξιστικά προσανατολισμένης θεωρητικής προσέγγισης, που επιχείρησε σημαντική ρήξη με το συντηρητικό παρελθόν της κοινοτικής εργασίας» 9

Ριζοσπαστιμός - Κοινωνικά κινήματα - Κοινοτική δράση (4/4) Αρνητικές κριτικές του ριζοσπαστισμού Jacobs: Οι δεκαετίες του 60 και 70 χαρακτηρίστηκαν από ιδεολογική σύγχυση και απουσία ξεκάθαρου στόχου. Η υπόθεση των επαγγελματιών για ύπαρξη ενοποιημένης εργατικής τάξης αποδείχτηκε εσφαλμένη. Οι φτωχές γειτονιές της εργατικής τάξης δεν χαρακτηρίζονταν από οργάνωση, ενότητα και συνοχή αλλά από διαχωρισμούς με βάση το χρώμα, την εθνικότητα και την κοινωνική θέση. Ο ριζοσπαστισμός επικρίθηκε επίσης έντονα από αντιρατσιστικές και φεμινιστικές απόψεις για την αποτυχία των επαγγελματιών να εντάξουν στο επίκεντρο των αναλύσεών τους μαζί με την εργατική τάξη κοινωνικές ομάδες (γυναικείο πληθυσμό, έγχρωμους και μειονότητες) που βίωναν και διαφορετικές μορφές καταπίεσης εκτός από τη φτώχεια 10

Τέλος Ενότητας

Σημειώματα

Σημείωμα Αναφοράς Copyright Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Αθήνας, Ελένη Κοντογιάννη Ελένη Κοντογιάννη. «Μεθοδολογία Κοινωνικής Εργασίας με Κοινότητα. Ενότητα 3: Β’ Φάση Εξέλιξης της Κοινότητας - Ριζοσπαστισμός». Έκδοση: 1.0. Αθήνα Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση: ocp.teiath.gr.ocp.teiath.gr

Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά, Μη Εμπορική Χρήση Παρόμοια Διανομή 4.0 [1] ή μεταγενέστερη, Διεθνής Έκδοση. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, διαγράμματα κ.λ.π., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό και τα οποία αναφέρονται μαζί με τους όρους χρήσης τους στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] Ως Μη Εμπορική ορίζεται η χρήση: που δεν περιλαμβάνει άμεσο ή έμμεσο οικονομικό όφελος από την χρήση του έργου, για το διανομέα του έργου και αδειοδόχο που δεν περιλαμβάνει οικονομική συναλλαγή ως προϋπόθεση για τη χρήση ή πρόσβαση στο έργο που δεν προσπορίζει στο διανομέα του έργου και αδειοδόχο έμμεσο οικονομικό όφελος (π.χ. διαφημίσεις) από την προβολή του έργου σε διαδικτυακό τόπο Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί.

Διατήρηση Σημειωμάτων Οποιαδήποτε αναπαραγωγή ή διασκευή του υλικού θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει:  το Σημείωμα Αναφοράς  το Σημείωμα Αδειοδότησης  τη δήλωση Διατήρησης Σημειωμάτων  το Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων (εφόσον υπάρχει) μαζί με τους συνοδευόμενους υπερσυνδέσμους.

Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στo πλαίσιo του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας» έχει χρηματοδοτήσει μόνο την αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.