Διαπολιτισμική Κοινωνική Εργασία Ενότητα 3: Πολιτισμικό σοκ – Κοινωνική εργασία με μουσουλμάνους Ελένη Κοντογιάννη Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας Ανοικτά Ακαδημαϊκά.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση Ενότητα 2.1: Μυθολογία Αγγελική Γιαννικοπούλου Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία.
Advertisements

Γενική Οικονομική Ιστορία Ενότητα # 3: Οι μεγάλες αυτοκρατορίες Διδάσκων: Ιωάννα-Σαπφώ Πεπελάση Τμήμα: Οικονομικής Επιστήμης.
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων Ενότητα 2: Η πρώτη περίοδος της εκκλησιαστικής υμνογραφίας (Α´ - Δ´αι.) Γεώργιος Φίλιας Θεολογική Σχολή Τμήμα.
Τμήμα Τεχνολόγων Γεωπόνων Τίτλος Μαθήματος: ΚΑΛΛΩΠΙΣΤΙΚΑ ΔΕΝΤΡΑ ΚΑΙ ΘΑΜΝΟΙ Ενότητα 2: Χαρακτηριστικά φύλλων ανθέων και καρπών Γρηγόριος Βάρρας Αν. Καθηγητής.
Τμήμα Τεχνολόγων Γεωπόνων Τίτλος Μαθήματος: ΚΑΛΛΩΠΙΣΤΙΚΑ ΔΕΝΤΡΑ ΚΑΙ ΘΑΜΝΟΙ Ενότητα 10: Παράγωγη καλλωπιστικών φυτών. Μέρος Β’ Γρηγόριος Βάρρας Αν. Καθηγητής.
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική Ενότητα 5: Τα γένη των συμβεβηκότων / H μέθοδος της διαίρεσης 1 Στασινός Σταυριανέας Σχολή Ανθρωπιστικών & Κοινωνικών.
Διδακτική της Λογοτεχνίας στην Προσχολική Εκπαίδευση Εισαγωγή στον Γραμματισμό – Πρακτικές Ασκήσεις Αγγελική Γιαννικοπούλου Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής.
Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Θεσσαλίας Χημεία Τροφίμων Ενότητα #6: Βιταμίνες και Πρόσθετα Αθανάσιος Μανούρας Σχολή Τεχνολογίας Γεωπονίας και Τεχνολογίας.
Διδασκαλία και Μάθηση στο Νηπιαγωγείο: Σχεδιασμός Εκπαιδευτικών Δραστηριοτήτων Ι Ενότητα 4: Προσεγγίζοντας τα δυσάρεστα συναισθήματα Διδάσκουσα: Βασιλική.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ :Η απογραφή Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ηπείρου.
Γενική Οικονομική Ιστορία Ενότητα # 2: Η Ευρώπη πριν από τη Βιομηχανική Επανάσταση Διδάσκων: Ιωάννα-Σαπφώ Πεπελάση Τμήμα: Οικονομικής Επιστήμης.
Νεοελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα Ενότητα 1 η : Στόχοι και παιδαγωγικές αρχές του μαθήματος Παντελής Κυπριανός Σχολή Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών.
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 1: Εισαγωγή στην έννοια και την ύλη της Εφαρμοσμένης Ηθικής Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και.
Εισαγωγή στη λογιστική, Ενότητα :Λογιστικό αποτέλεσμα, ΤΜΗΜΑ ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΉΣ ΚΑΙ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗΣ, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ – Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου.
Τμήμα Τεχνολόγων Γεωπόνων Τίτλος Μαθήματος: ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΕΣ ΜΕΛΕΤΕΣ - ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΙΜΩΝ ΕΡΓΩΝ ΠΡΑΣΙΝΟΥ Ενότητα 3: Σύνταγμα - Δικαστήρια Γρηγόριος Βάρρας Αν.
Εορτολογία Ενότητα 2: Η εορτή του Πάσχα Γεώργιος Φίλιας Θεολογική Σχολή Τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας.
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 8 (PART B): Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη και Επιχειρείν Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών.
Εισαγωγή στη λογιστική, Ενότητα :Λογαριασμοί, ΤΜΗΜΑ ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΉΣ ΚΑΙ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗΣ, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ – Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου ΕΙΣΑΓΩΓΗ.
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση Ενότητα 2.1: Μυθολογία Αγγελική Γιαννικοπούλου Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία.
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 10: Φιλοσοφική Συμβουλευτική Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα Φιλοσοφίας.
Κλασσική Μηχανική Ενότητα 6: Κινηματική και Δυναμική του Στερεού Σώματος Βασίλειος Λουκόπουλος, Επίκουρος Καθηγητής Τμήμα Φυσικής.
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων
Ο Υπαλληλικός Κώδικας του 1951
Η μονιμότητα των δημοσίων υπαλλήλων
Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου
Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Πρακτική Άσκηση σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
Εορτολογία Ενότητα 3: Η Εορτή των Χριστουγέννων και Θεοφανείων
Εορτολογία Ενότητα 8: Οι Εορτές των Αγίων Γεώργιος Φίλιας
Ενότητα 9: Ο Χειμώνας Διδάσκουσα: Βασιλική Φωτοπούλου
ΚΟΙΝΟΤΙΚΗ ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗ Ι
Οι διοικητικές εκκαθαρίσεις
Εορτολογία Ενότητα 4: Οι Εορτές της Αναλήψεως και της Πεντηκοστής
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Νεοελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής
Λογιστική Κόστους Ενότητα # 1: Εισαγωγή Διδάσκουσα: Σάνδρα Κοέν
Πρακτική Άσκηση σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Ο Πλάτων και ο Αριστοτέλης για την ψυχή
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας
Ενότητα 5: Συναισθήματα θετικά και δυσάρεστα
ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ Ενότητα 8: Το Σύνταγμα του 1975: τα μέρη του και το περιεχόμενό του Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών.
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής
ΠΕΤΡΟΛΟΓΙΑ ΜΑΓΜΑΤΙΚΩΝ & ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΜΕΝΩΝ ΠΕΤΡΩΜΑΤΩΝ
Ενότητα 10: Άτμιση του Ξύλου.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό
ΠΕΤΡΟΛΟΓΙΑ ΜΑΓΜΑΤΙΚΩΝ & ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΜΕΝΩΝ ΠΕΤΡΩΜΑΤΩΝ
Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα Φιλοσοφίας
Ο Πλάτων και ο Αριστοτέλης για την ψυχή
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων
Ο Πλάτων και ο Αριστοτέλης για την ψυχή
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Επιχειρησιακές Επικοινωνίες
Μεθοδολογία των Επιστημών του Ανθρώπου: Στατιστική
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Διαπολιτισμική Κοινωνική Εργασία Ενότητα 3: Πολιτισμικό σοκ – Κοινωνική εργασία με μουσουλμάνους Ελένη Κοντογιάννη Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας Το περιεχόμενο του μαθήματος διατίθεται με άδεια Creative Commons εκτός και αν αναφέρεται διαφορετικά Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.

Πολιτισμικό σοκ (1/3) Πρόκειται για προσωπική εμπειρία, δεν είναι ίδια για διαφορετικά άτομα αλλά ούτε και για το ίδιο άτομο σε διαφορετικές καταστάσεις. Πρόκειται για τη διαδικασία της αρχικής προσαρμογής σε ένα άγνωστο πολιτισμικό περιβάλλον. Είναι μια (λιγότερο ή περισσότερο) αιφνίδια κατάδυση του ατόμου σε μια απροσδιόριστη κατάσταση αβεβαιότητας ως προς το τι περιμένουν οι άλλοι από αυτόν/ήν ή και τι να περιμένει το άτομο από τους άλλους. 1

Πολιτισμικό σοκ (2/3) Μπορεί να συμβεί σε οποιαδήποτε κατάσταση στην οποία ένα άτομο υποχρεώνεται να προσαρμοστεί σε ένα άγνωστο κοινωνικό σύστημα όπου προηγούμενες γνώσεις δεν είναι πλέον χρήσιμες. Δεν είναι απαραίτητο να πρόκειται για νέα χώρα, μπορεί να είναι νέο σχολείο, νέα γειτονιά, πόλη, κλπ. Υπάρχουν τουλάχιστον έξι δείκτες που υποδηλώνουν ότι κάποιος βιώνει πολιτισμικό σόκ. 2

Πολιτισμικό σοκ (3/3) 1.Άγνοια προτύπων συμπεριφοράς των άλλων ή τα πρότυπα συμπεριφοράς των άλλων είναι γνωστά αλλά πια έχουν διαφορετικό νόημα, 2.Αξίες τις οποίες το άτομο θεωρεί σημαντικές και επιθυμητές δεν γίνονται σεβαστές από την κοινωνία υποδοχής, 3.Το άτομο αισθάνεται αποπροσανατολισμένο, ανήσυχο, γίνεται επιθετικό και έχει στοιχεία κατάθλιψης, 4.Κοινωνικές δεξιότητες που παλιότερα απέδιδαν τώρα πια δεν είναι αποτελεσματικές, 5.Υπάρχει η αίσθηση ότι αυτά τα πολύ δυσάρεστα συναισθήματα δεν θα σταματήσουν. 3

Στάδια πολιτισμικού σοκ (1/2) Συχνά το πολιτισμικό σοκ περιγράφεται ως μια σειρά σταδίων από τα οποία περνά το άτομο. Το μοντέλο των σταδίων δεν περιγράφει με ακρίβεια κάθε περίπτωση πολιτισμικού σοκ. Έχουν προταθεί διάφορες εκδοχές του. Στην τρέχουσα παρουσίαση τα στάδια είναι τα ακόλουθα: 1.Μήνας του μέλιτος (Honeymoon): Η περίοδος κατά την οποία ο νεοαφιχθής βιώνει την περιέργεια και τον ενθουσιασμό του τουρίστα ενώ η βασική ταυτότητα του ατόμου συνεχίζει να έχει τις ρίζες της ακόμη στην πατρίδα. 2.Έλλειψη αίσθησης προσανατολισμού (Disorientation): Αυτό το στάδιο περιλαμβάνει αποσύνθεση/αποδόμηση σχεδόν όλων όσα μέχρι πρότινος ήταν γνωστά/οικεία. Το άτομο κατακλύζεται από τις απαιτήσεις του νέου πολιτισμικού περιβάλλοντος. Το άτομο αισθάνεται αποπροσανατολισμένο, μέμφεται/ενοχοποιεί τον εαυτό του και αισθάνεται προσωπική ανεπάρκεια. 4

Στάδια πολιτισμικού σοκ (2/2) 3.Οξυθυμία και εχθρότητα (irritability and hostility): Το άτομο βιώνει θυμό και επανατοποθετείται απέναντι στη νέα κουλτούρα γιατί έχει προκαλέσει δυσκολίες και έχει δημιουργήσει την αίσθηση της ανεπάρκειας. 4.Προσαρμογή και ενσωμάτωση (adjustment and integration): Το στάδιο αυτό εμπεριέχει ενσωμάτωση νέων προτύπων και αυξανόμενη λειτουργικότητα στο νέο πολιτισμικό περιβάλλον. Όλο και περισσότερο το άτομο μπορεί να βλέπει καλά και κακά στοιχεία και στους δύο πολιτισμούς. 5.Διπολιτισμικότητα (biculturality): Στο στάδιο αυτό το άτομο αποκτά άνεση και ευχέρεια τόσο στην προηγούμενη όσο και στη νέα κουλτούρα. Είναι αμφιλεγόμενο το κατά πόσον το άτομο μπορεί να επιτύχει αυτό το στόχο. 5

Κοινωνική εργασία με μουσουλμάνους (1/8) Τόσο στην κοινωνική εργασία όσο και σε συναφείς επιστημονικούς κλάδους έχει υιοθετηθεί ο όρος «localization” (εντοπισμός). Ο όρος χρησιμοποιείται για να αποδώσει τον τρόπο με τον οποίο οι γνώσεις προσαρμόζονται στις τοπικές πολιτισμικές συνθήκες, στην κοινότητα και στις ιδιαίτερες αξίες της συγκεκριμένης ομάδας. Προκειμένου να είναι αποτελεσματικός ο εντοπισμός, απαιτείται τροποποίηση των γνώσεων κοινωνικής εργασίας, συμπεριλαμβανομένων και των αρχών κοινοτικής εμπλοκής. Ο εντοπισμός των γνώσεων και της θεωρίας της ΚΕ εναρμονίζεται το επάγγελμα με τις ανάγκες συγκεκριμένων πολιτισμικών ομάδων 6

Κοινωνική εργασία με μουσουλμάνους (2/8) Το Ισλάμ είναι η δεύτερη πολυπληθέστερη θρησκεία στον κόσμο στην οποία έχει δοθεί πάρα πολύ προσοχή μετά τα γεγονότα της 11ης Σεπτεμβρίου του Παρ’ όλα αυτά στη βιβλιογραφία αλλά και τα εκπαιδευτικά Ιδρύματα που κυριαρχούν στο χώρο δεν έχει δοθεί η αντίστοιχη προσοχή. Η Ισλαμική θρησκεία και ο Ισλαμικός πολιτισμός δίνει τη δυνατότητα κατανόησης του εαυτού, του άλλου και της κοινότητας. Μετά τον Β’ παγκόσμιο πόλεμο, το επάγγελμα της ΚΕ αναπτύχθηκε σε παγκόσμιο επίπεδο με σχολές ΚΕ που δημιουργήθηκαν σε όλο τον αναπτυσσόμενο τότε κόσμο. 7

Κοινωνική εργασία με μουσουλμάνους (3/8) Αναπόφευκτα αυτές οι σχολές αναπτύχθηκαν σε ένα πλαίσιο πολιτισμικών πεποιθήσεων που προέρχονται από την Ευρώπη και τη Β. Αμερική. Στη διάρκεια των τελευταίων 35 χρόνων, η ΚΕ στην Ευρώπη και τη Β. Αμερική-και η εκπαίδευση στην ΚΕ ειδικότερα- δεν έχουν ανταποκριθεί με επιτυχία στη συνεχώς αυξανόμενη πολιτισμική διασπορά αυτών των περιοχών. Σε μια προσπάθεια βελτίωσης αυτής της κατάστασης, μελετητές έχουν ορίσει -θεωρητικά αλλά σε επίπεδο εφαρμογής- προσεγγίσεις που διαμορφώνουν μεθοδολογία ΚΕ σχετική με την κουλτούρα στην οποία εφαρμόζεται. 8

Κοινωνική εργασία με μουσουλμάνους (4/8) Κάποιοι προτείνουν προσέγγιση η οποία βασίζεται στο μοντέλο μη καταπίεσης (anti oppressive). Αυτό το μοντέλο επιτρέπει στους επαγγελματίες να χρησιμοποιούν όλες τις μορφές της ταυτότητας (φύλο, ηλικία, εθνικότητα, κοινωνικοοικονομικό status, σεξουαλική ταυτότητα, κλπ) προκειμένου να κατανοήσουν το άτομο, κοινωνικές ανισότητες και διαφορές μεταξύ των λαών. Άλλοι προτείνουν το μοντέλο «πολιτισμικής επάρκειας» (cultural competence) το οποίο προσπαθεί να μεγιστοποιήσει την αποτελεσματική εμπλοκή του επαγγελματία στο πλαίσιο εθνο-φυλετικού πλουραλισμού. 9

Κοινωνική εργασία με μουσουλμάνους (5/8) Θεμελιώδες στη συνεργασία μας με μουσουλμάνους πελάτες είναι να λαμβάνουμε υπόψη μας ότι υπάρχουν πολλές διαφορές ανάμεσα στις διαφορετικές μουσουλμανικές κοινότητες: Πολλές και διαφορετικές προσεγγίσεις της πίστης (ύπαρξη δογμάτων), Βαθμός προσωπικής προσήλωσης /φανατισμός, Πολιτισμικές διαφορές, Εθνικής και πολιτισμικής προέλευσης. Το Ισλάμ, περισσότερο από κάθε άλλη θρησκεία, επηρεάζει τον τρόπο με τον οποίο οι μουσουλμάνοι πελάτες αλληλεπιδρούν με τους κοινωνικούς λειτουργούς που συνεργάζονται. 10

Κοινωνική εργασία με μουσουλμάνους (6/8) Αυτά τα δύο μοντέλα εναποθέτουν την επιτυχία της εφαρμογής τους στον ίδιο τον κοινωνικό λειτουργό. Παρά το γεγονός ότι οι κοινωνικοί λειτουργοί είναι μια αναγκαία πηγή συνειδητής πολιτισμικής προσαρμογής της ΚΕ, δεν είναι η μόνη πηγή τέτοιων θεμελιωδών πρωτοβουλιών για αλλαγή. Στην περίπτωση του Ισλάμ, το κίνημα του εντοπισμού προϋποθέτει καλύτερη γνώση της ισλαμικής θρησκείας και του πολιτισμού ώστε να εξασφαλίσουμε εθνικά και φυλετικά ευαισθητοποιημένη γνώση ΚΕ και αντίστοιχες παρεμβάσεις. 11

Κοινωνική εργασία με μουσουλμάνους (7/8) Σε σχετική αρθρογραφία για την κοινωνική εργασία στο Bangladesh (Hakim Sarker και Ahmadulah, 1995) αναφέρεται η ανάγκη για δημιουργία «μίγματος» Ισλάμ και Κοινωνικής Εργασίας ως μιας αισιόδοξης λύσης που δεν θα αποτελεί απλά «μεταφύτευση» της κοινωνικής εργασίας από το δυτικό κόσμο στον ανατολικό. Στην Αίγυπτο (Ragab, 1995) προτείνεται ο αναπροσανατολισμός της κοινωνικής εργασίας στον Αραβικό κόσμο, ως η έσχατη στάση (indigenization) που θα διορθώσει την παραδοσιακή προκατάληψη της κοινωνικής εργασίας απέναντι στη θρησκεία. Ο Ragab πιστεύει ότι η ισλαμική θεολογία και θεώρηση της ζωής, θα πρέπει να ενσωματωθούν στην κοινωνική εργασία. 12

Κοινωνική εργασία με μουσουλμάνους (8/8) Κοινωνικοί λειτουργοί που έχουν δουλέψει με μουσουλμάνους πελάτες, αναφέρουν ότι η κοινωνική εργασία με τη συγκεκριμένη ομάδα συνδέεται άμεσα με τους ακόλουθους τομείς: Την αξία της κοινότητας, Τις οικογενειακές αξίες, Την πνευματικότητα και το Το φύλο. 13

Τέλος Ενότητας

Σημειώματα

Σημείωμα Αναφοράς Copyright Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Αθήνας, Ελένη Κοντογιάννη Ελένη Κοντογιάννη. «Διαπολιτισμική Κοινωνική Εργασία. Ενότητα 3: Πολιτισμικό σοκ – Κοινωνική εργασία με μουσουλμάνους». Έκδοση: 1.0. Αθήνα Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση: ocp.teiath.gr.ocp.teiath.gr

Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά, Μη Εμπορική Χρήση Παρόμοια Διανομή 4.0 [1] ή μεταγενέστερη, Διεθνής Έκδοση. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, διαγράμματα κ.λ.π., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό και τα οποία αναφέρονται μαζί με τους όρους χρήσης τους στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] Ως Μη Εμπορική ορίζεται η χρήση: που δεν περιλαμβάνει άμεσο ή έμμεσο οικονομικό όφελος από την χρήση του έργου, για το διανομέα του έργου και αδειοδόχο που δεν περιλαμβάνει οικονομική συναλλαγή ως προϋπόθεση για τη χρήση ή πρόσβαση στο έργο που δεν προσπορίζει στο διανομέα του έργου και αδειοδόχο έμμεσο οικονομικό όφελος (π.χ. διαφημίσεις) από την προβολή του έργου σε διαδικτυακό τόπο Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί.

Διατήρηση Σημειωμάτων Οποιαδήποτε αναπαραγωγή ή διασκευή του υλικού θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει:  το Σημείωμα Αναφοράς  το Σημείωμα Αδειοδότησης  τη δήλωση Διατήρησης Σημειωμάτων  το Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων (εφόσον υπάρχει) μαζί με τους συνοδευόμενους υπερσυνδέσμους.

Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στo πλαίσιo του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας» έχει χρηματοδοτήσει μόνο την αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.