Ανάπτυξη της προσωπικότητας Ο κύκλος της ζωής Κομοτηνή 19/10/2011 Βορβολάκος Θεοφάνης Λέκτορας ΔΠΘ.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΨΥΧΟΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΚΑΤΑ ΤΗ ΝΗΠΙΑΚΗ ΗΛΙΚΙΑ
Advertisements

ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΣΥΜΠΡΑΞΗ ΘΕΟΛΟΓΙΑΣ – ΓΕΩΓΡΑΦΙΑΣ ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΚΑΙΝΟΤΟΜΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ Σμαράγδα Φαρίδου, Θεολόγος Φίλιππος Βοϊδομάτης, Γεωλόγος.
Ψυχοκοινωνικά προβλήματα παιδιών με χρόνιες σωματικές παθήσεις Μια πλήρης και συστηματική έρευνα για τις ψυχοκοινωνικές επιπτώσεις των χρόνιων σωματικών.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΤΜΗΜΑ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ Δημοκρατική και Διαπολιτισμική Αγωγή στην Ελλάδα Φοιτήτρια: Ηλιάνα Τριανταφυλλίδου.
ΓΕΝΙΚΉ ΨΥΧΟΛΟΓΊΑ – ΕΞΆΜΗΝΟ Α ’ ΕΡΓΟΘΕΡΑΠΕΊΑ - ΒΡΕΦΟΝΗΠΙΟΚΟΜΊΑ Δήμητρα Παπαστεργίου MSc Λάρισα.
ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΩΝ ΣΥΝΔΙΔΑΣΚΑΛΙΩΝ ΣΤΑ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΤΗΣ Γ΄ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ, ΒΑΣΕΙ ΠΡΟΣΧΕΔΙΑΣΜΕΝΩΝ ΣΕΝΑΡΙΩΝ. Σμαράγδα Φαρίδου,
Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών Φιλοσοφική Σχολή Αθηνών Τμήμα Φιλοσοφίας Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας Ακαδημαϊκό Έτος Χειμερινό Εξάμηνο.
Erick Erikson ( ) Αργυρούλα Καλαϊτζάκη Επικ. Καθηγήτρια Κλινικής Ψυχολογίας.
Ο Σωκρατικός διάλογος και η μαιευτική μέθοδος. Διδακτική των Μαθηματικών. Υπεύθυνος Καθηγητής: Χ. Λεμονίδης Φοιτήτρια: Ε. Δαϊκοπούλου 1.
ΣΩΜΑΤΟΜΟΡΦΕΣ ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ Οι Σωματόμορφες Διαταραχές είναι ψυχικές διαταραχές που παρουσιάζονται με τη μορφή σωματικών διαταραχών. Το βασικό τους χαρακτηριστικό.
ΑΛΛΗΛΕΠΙΔΡΑΣΗ ΣΩΜΑΤΙΚΩΝ- ΨΥΧΙΚΩΝ ΕΚΔΗΛΩΣΕΩΝ Α. ΣΩΜΑΤΟΜΟΡΦΕΣ ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ Β. ΣΩΜΑΤΙΚΕΣ ΠΑΘΗΣΕΙΣ ΜΕ ΨΥΧΙΑΤΡΙΚΕΣ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ Γ. ΣΥΝΝΟΣΗΡΟΤΗΤΑ ΨΥΧΙΑΤΡΙΚΩΝ-ΣΩΜΑΤΙΚΩΝ.
Θ. Καλλινικάκη, Θεωρία κοιν εργασίας. Εισαγωγή ΘΕΩΡΙΑ ΚΟΙΝ. ΕΡΓΑΣΙΑΣ Εισαγωγή: το διεπιστημονικό υπόβαθρο της κοινωνικής εργασίας Καθηγήτρια Θ. Καλλινικάκη,
ΑΤΟΜΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΞΑΣΚΗΣΗΣ 6 η Περίπτωση: φυσιοθεραπεία Γιανζίνα Ελίνα 1048.
Στοιχεία Ψυχοδυναμικής Θεωρίας Κομοτηνή 02 /10/201 2 Θεοφάνης Βορβολάκος Ψυχίατρος Λέκτορας ΔΠΘ.
Ανάπτυξη του Λόγου Ενότητα 4: Ζητήματα γλώσσας στην Εκπαίδευση Δήμητρα Κατή Σχολή Επιστημών της Αγωγής Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία.
Η Ψυχοδυναμική Προσέγγιση της Αρρώστιας και της Αναπηρίας
Η Γνωστική εξελικτική θεωρία του Jean Piaget
Επιμορφωτική ημερίδα: Η καινοτομία στη διδασκαλία των Φιλολογικών
ΒΑΣΙΚΕΣ ΘΕΣΕΙΣ ΚΑΙ ΘΕΜΕΛΙΩΔΕΙΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ΣΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ PIAGET
Όταν η Ιθάκη κηρύσσει τον πόλεμο στο ταξίδι
ΑΝΑΠΤΥΞΗ.
Καλλιρρόη Παπαδοπούλου
Βασικά θεωρητικά σημεία της Νοσηλευτικής Ψυχικής Υγείας
Η Διασκεδαστική Μάθηση Συμβάλλει στην Καλή Μάθηση
Εισαγωγή στην Αναπτυξιακή Ψυχολογία
Ο γονικός ρόλος στην ψυχοκοινωνική ανάπτυξη του παιδιού
Εργασία, ψυχαγωγία, κατάρτιση
-Η θεωρία της επεξεργασίας των πληροφοριών
ΣΤΑΘΗΣ ΜΠΑΛΙΑΣ ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΗΣ ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΠΑΤΡΩΝ
ΠΤN - ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ των εννοιών των ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Πηλείδου Κωνσταντίνα Σχολική Σύμβουλος ΕΑΕ
Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής
Εξέλιξη των ιδεών στις Φυσικές Επιστήμες
Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής
Η ανάπτυξη του κωφού παιδιού
Βρεφική Ηλικία.
ξεχωριστή εξελικτική φάση
Καλώς ήρθατε στο Νηπιαγωγείο
Αναπτυξιακή Ψυχολογία
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ Τα παιδιά προσπαθούν να μεταφράσουν τα μαθηματικά.
Η ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΖΩΗΣ.
Τ.Π.Ε. Επιμόρφωση Β1 Επιπέδου
Μια θεωρηση τησ συναισθηματικησ ανατπτυξησ
ΤΑ ΣΤΑΔΙΑ τησ ΓΝΩΣΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΤα ΤΟΝ PIAGET
ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗ ΦΡΟΝΤΙΔΑ ΓΥΝΑΙΚΩΝ ΙΑΚΩΒΟΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΥΣ ΑΡΓΥΡΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΙΩΑΝΝΑ ΣΑΟΥΛΛΗ ΚΑΝΤΡΙΕΛΑ ΧΥΣΜΕΡΙ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΜΕΝΕΓΑΚΗ.
ΕΡΓΑΣΙΑ 1ΟΥ ΕΞΑΜΗΝΟΥ ΣΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ
«ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΨΥΧΟΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ ΤΗΣ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ»
Oργανικό ψυχοσύνδρομο
Θεωρίες Προσωπικότητας
ΑΓΧΩΔΕΙΣ ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ Άγχος Φόβος
ΑΠΟΨΕΙΣ ΕΚΠΡΟΣΩΠΩΝ ΤΗΣ ΘΕΩΡΙΑΣ ΤΟΥ ΕΠΟΙΚΟΔΟΜΙΣΜΟΥ
Μαθησιακή Ικανότητα και Εξέλιξη
Μορφές Δραματικής Έκφρασης
Τι ενδιαφέρον παρουσιάζει;
H γνωστικο-εξελικτική προσέγγιση
Παραπτωματικότητα: πρόληψη & αντιμετώπιση Μαρία Σμυρνάκη, Ψυχολόγος MSc στις Εξαρτήσεις, PhD Επιστημών Αγωγής Πανεπιστημίου Κρήτης, Υπεύθυνη Ανοικτής.
Η ΘΕΩΡΙΑ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ Μανινασ νικολαοσ Παγιδασ κωνσταντινοσ-εφραιμ
Εργασία ΑναπτυξιακήςΨυχολογίας
Η ΗΘΟΛΟΓΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ
Τό στάδιο των συγκεκριμένων λογικών νοητικών ενεργειών του Piaget
Βασικά θεωρητικά σημεία της Νοσηλευτικής Ψυχικής Υγείας
Κοινωνικοπολιτισμικές όψεις της σύγχρονης εκπαίδευσης
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ ΙΙ Καλλιρρόη Παπαδοπούλου- Λήδα Αναγνωστάκη
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ ΙΙ Καλλιρρόη Παπαδοπούλου ΕΚΠΑ/ΤΕΑΠΗ
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ ΙΙ Καλλιρρόη Παπαδοπούλου-Λήδα Αναγνωστάκη
ΨΧ06 ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΦΗΒΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑ 3 : ΣΚΕΨΗ ΚΑΙ ΣΥΛΛΟΓΙΣΜΟΣ
Σύλληψη-Εγκυμοσύνη-Τοκετός – Ανάπτυξη βρέφους
Γνωστική ανάπτυξη Piaget
Δρ. Πήλιος Σταύρου Κλινικός Ψυχολόγος
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ Ι Λήδα Αναγνωστάκη ΤΕΑΠΗ/ΕΚΠΑ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Ανάπτυξη της προσωπικότητας Ο κύκλος της ζωής Κομοτηνή 19/10/2011 Βορβολάκος Θεοφάνης Λέκτορας ΔΠΘ

Οι εμπειρίες που προέρχονται από το κοινωνικό περιβάλλον συμβάλουν στη διαμόρφωση της προσωπικότητας

Προσωπικότητα Διαθέσεις Τάσεις Πεποιθήσεις Επιθυμίες Αξίες Σχήματα προσαρμογής

Βασικό στοιχείο είναι η σταθερότητα όλων αυτών των χαρακτηριστικών

Η διαμόρφωση γίνεται με βάση το βιοψυχοκοινωνικό μοντέλο καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής.

Μοντέλο ανάπτυξης κατά Erikson Βρεφική ηλικία- ΕΛΠΙΔΑ Νηπιακή ηλικία-ΘΕΛΗΣΗ Προσχολική ηλικία-ΣΚΟΠΟΣ Σχολική ηλικία-ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ Εφηβεία-ΠΙΣΤΗ/ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ Νεαρή ενήλικη ζωή- ΑΓΑΠΗ Ενήλικη ζωή- ΝΟΙΑΞΙΜΟ/ΦΡΟΝΤΙΔΑ Γηρατειά- ΣΟΦΙΑ

ΣΤΑΔΙΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΑΣ

Βρεφική - νεογνική περίοδος

Μοντέλο ανάπτυξης Mahler Φυσιολογικό αυτιστικό στάδιο –0-2 μηνών Φυσιολογική συμβιωτική φάση –2-10 μηνών Φάση αποχωρισμού εξατομίκευσης –4-36 μηνών Διαφοροποίηση και ανάπτυξη σωματικής εικόνας Εξάσκηση στον αποχωρισμό εξατομίκευση Επαναπροσέγγιση Σταθεροποίηση της εξατομίκευσης και έναρξη της σταθερότητας του αντικειμένου

ΝΕΟΓΝΟ-ΒΡΕΦΟΣ Αυτιστική φάση –‘Χαμόγελο’ Φυσιολογική συμβιωτική φάση –Σταθερή και συνεπής στάση της μητέρας Φόβος των ξένων –Αποχωρισμός/ επαναπροσέγγιση –Ρόλος της μητέρας κρισιμότατος Ανάπτυξη της ευφυΐας για τα δύο πρώτα χρόνια

ΝΗΠΙΟ Πρώτοι 18 μήνες –Εσωτερική αναπαράσταση των εξωτερικών αντικειμένων (Piaget) μονιμότητα –Ομιλία –Εξερεύνηση του περιβάλλοντος με την ωρίμανση του νευρομυικού συστήματος και συνοδά καταστρέφει αντικείμενα

Αίσθηση του εγώ (ολοκληρώνεται στα τρία πρώτα χρόνια περίπου) Σωματικό εγώ –Αφή –Πίεση –Ζέστη κρύο Ψυχικό εγώ –Ισορροπία μεταξύ ικανοποίησης και ματαίωσης –Ισορροπία μεταξύ καλού και κακού –ΡΟΛΟΣ ΤΗΣ ΜΗΤΕΡΑΣ ΚΡΙΣΙΜΟΤΑΤΟΣ ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗ ΤΩΝ ΟΡΙΩΝ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΠΑΡΤΙΩΣΗΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ

ΕΛΕΓΧΟΣ ΤΩΝ ΣΦΥΚΤΗΡΩΝ Δεν υπάρχει ώριμος νευρομυιικός μηχανισμός πριν από το δεύτερο έτος της ηλικίας Δεν συνιστάται εκπαίδευση πριν από αυτό Η στάση και ΤΩΝ ΔΥΟ γονέων στη διάρκεια αυτής της φάσης είναι σημαντικότατη για κοινωνικοποιήση των παιδιών

Μοντέλο ανάπτυξης κατά Freud Στοματικό στάδιο Πρωκτικό στάδιο Ουρηθρικό στάδιο Φαλλικό ή οιδιπόδειο στάδιο Λανθάνουσα περιόδος Γεννητικό στάδιο

Οιδιπόδειο σύμπλεγμα Αναπτύσσεται κατά το φαλλικό στάδιο Θετικό –Επιθυμεί το γονέα του άλλου φύλου και γίνεται επιθετικό προς τον γονέα του ίδιου φύλου Αρνητικό –Επιθυμεί το γονέα του άλλου φύλου και επειδή το απορρίπτει στρέφεται και επιθυμεί το γονέα του ίδιου φύλου και απορρίπτει του άλλου Η αντιμετώπιση από τους γονείς των εκδηλώσεων θυμού, αγάπης και ερωτισμού βοηθά στη διαμόρφωση ενός υγιούς υπερεγώ

Λανθάνουσα περιόδος

Λανθάνουσα περίοδος (Σχολική ηλικία) Λιγότερο σεξουαλική Κατασκευαστικές και ακαδημαϊκές ικανότητες Κοινωνικοποίηση Ταυτοποίηση με συνομηλίκους τους ίδιου φύλου Αυτονομία και ανεξαρτησία Χειρισμός του άγχους

Μοντέλο ανάπτυξης Piaget Προγλωσσικό αισθητικό-κινητικό στάδιο Αναπαραστασιακό ή προ των λογικών διεργασιών στάδιο Στάδιο των συγκεκριμένων λογικών διεργασιών Στάδιο των τυπικών λογικών διεργασιών

Σχέσεις με συνομηλίκους πολύ σημαντικό Δημιουργία ομάδων του ίδιου φύλου Απόκτηση ενός στενού φίλου ή φίλης Κεκαλήμενο σεξουαλικό ενδιαφέρον για το άλλο φύλο Σταδιακή ανακάλυψη της σεξουαλικής λειτουργίας –Ερωτήσεις για την αναπαραγωγή και σεξουαλικά θέματα –Αυνανισμός Ανομοιόμορφη διαφοροποίηση –Κάποια (κυρίως κορίτσια) διαφοροποιούνται γρήγορα κάποια παραμένουν παιδιά

Εφηβεία

Αλλαγές στην εμφάνιση Ανατομικές –Ύψος –Δευτερογενή χαρακτηριστικά του φύλου Λειτουργικές –Εμηναρχή (Κορίτσια) –Βραχνός φωνής (Αγόρια) Ψυχολογικές

Πρώτη εφηβεία (11-14) –Διαμόρφωση των δευτερευόντων χαρακτηριστικών –Σεξουαλική ωρίμανση, σεξουαλική διερεύνηση –Εμμηναρχή, ανάμεικτα συναισθήματα, πολύ σημαντικός ο ρόλος του πατέρα –Ιδεαλισμός, αλλοπρόσαλλη συμπεριφορά –Ο ρόλος των γονιών ιδιαίτερα δύσκολος, εξισσορόπηση μεταξύ του ελέγχου και της κατανόησης

Μέση εφηβεία (14-16) Κύρια η σχέση με το άλλο φύλο –Ναρκισσιστικοί έρωτες Αντιστάθμισμα για την απώλεια της σχέσης με τους γονείς Συγκερασμός του ιδεώδους του εγώ με το εγώ και υπερεγώ Συνειδητοποίηση της ταυτότητας οριστικοποίηση των πλείστων χαρακτηριστικών του χαρακτήρα και της προσωπικότητας

Όψιμη εφηβεία (16-….) Ώριμες σχέσεις –Ο σύντροφος γίνεται ένα ξεχωριστό άτομο Σκέψεις για το μέλλον –Επαγγελματικά σχέδια –Οικογένεια (ως γονέας και σύντροφος) Υποχώρηση του ιδεαλισμού –Η πραγματικότητα αποκτά μεγαλύτερο βάρος από τις ιδεολογικές προσεγγίσεις και τη φαντασία

Τέλος της εφηβείας Ψυχολογική ανεξαρτησία –Σχέσεις με τους γονείς βασισμένες στην ισότητα και τον αμοιβαίο σεβασμό Προσωπική ταυτότητα –Σύστημα ηθικών αξιών –Ικανότητα προς εργασία Ικανότητα για διάρκεια στον διαπροσωπικό τομέα –Ικανότητα να διατηρεί ισότιμες διαπροσωπικές σεξουαλικές ή μη σχέσεις

Ώριμη ηλικία

Ώριμο εγώ Αναβάλλει τη δράση έως ότου σχηματίσει ένα ολοκληρωμένο σχέδιο της δράσης και των συνεπειών Πλήρης και σταθερή προσωπική ταυτότητα Αίσθηση πραγματικότητας Ικανότητα να αγαπά και να έρχεται σε σεξουαλική επαφή Αντέχει στο άγχος Συνειδητά κινείτε μεταξύ ονειροπόλησης και πραγματικότητας

Κρίση της μέσης ηλικίας και Ξαναθυμάται το θάνατο Αξιολογεί τα πεπραγμένα του Σε θετική αξιολόγηση συνεχίζει έχοντας εμπεδώσει τη δημιουργικότητα του Σε αρνητική μπορεί να έχει ενοχές και κατάθλιψη ή άγχος και εξωσυζυγικές σχέσεις ή άλλες εκδηλώσεις.

Γηρατειά

Έκπτωση; Προοδευτική έκπτωση των διαφορών λειτουργιών Καλή προσαρμογή εξασφαλίζει δραστηριότητα ποικίλης μορφής έως τα βαθιά γεράματα –Δραστηριότητα –Δημιουργικότητα –Σεξουαλική ζωή

Εξοικείωση με το θάνατο Φόβος θανάτου –Αρχή περίπου στα εννιά χρόνια –Απωθείται –Επανεμφανίζεται γύρω στα 40 –Στα γηρατειά αντιμετωπίζεται ως αναπόφευκτη πραγματικότητα –ΙΔΙΑΙΤΕΡΑ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΕΞΕΛΙΚΤΙΚΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΑΤΟΜΟΥ

Σας ευχαριστώ πολύ