Διεθνές Μάρκετινγκ Ενότητα # 2: Στρατηγικές Διεθνούς Μάρκετινγκ Διδάσκων: Γεώργιος Πανηγυράκης Τμήμα: Οργάνωση και Διοίκηση Επιχειρήσεων.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Αποφάσεις Τιμολόγησης
Advertisements

« Βελτιστοποιώντας τη χρήση της γνώσης στη διαμόρφωση δημοσίων πολιτικών και στην ανάπτυξη επιχειρηματικής δραστηριότητας. Η στρατηγική σημασία της ανοιχτής.
Μήπως έχουμε ακρίβεια «Ελληνικής κατασκευής;» Γιώργος Μπάλτας Αναπληρωτής Καθηγητής Τμήμα Μάρκετινγκ & Επικοινωνίας Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Κωνσταντίνος Κωνσταντινίδης
ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΤΗΣ ΠΡΟΣΠΕΛΑΣΙΜΟΤΗΤΑΣ ΣΤΙΣ ΠΑΡΕΧΟΜΕΝΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΥ & ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΥ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΟΣ Αναπτυξιακό Συνέδριο Ηπείρου 24/6/2005.
12 Οκτωβρίου 2009 «Η πορεία της βιομηχανίας προς το 2020 Περιφερειακή Ανάπτυξη – Καινοτομία - Εξωστρέφεια»
Επιχειρηματική ιδέα Ευκαιρίες από το περιβάλλον (πόροι) Φυσικοί πόροι Ανθρωπογενείς πόροι Προσωπικές ικανότητες, δεξιότητες κλπ. ΓνώσειςΔεξιότητεςΕμπειρίεςΆλλα…
Το Περιβάλλον Του Αθλητικού Οργανισμού
Υπουργείο Εξωτερικών / Ο.Π.Α. 7 Απριλίου 2009 “Κρίσιμοι Παράγοντες Επιτυχίας των Ε.Δ.Ε. και ο Ρόλος των Ελλήνων Στελεχών” Καθ. Γεώργιος Ι. Δουκίδης Οικονομικό.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ
Διοίκηση Ανθρώπινων πόρων Ενότητα 5: Προσέλκυση Εργαζομένων Αθανάσιος Κουστέλιος Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ.
Οικονομική Ανθρωπολογία
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΤΡΟΦΙΜΩΝ
Διοίκηση Ανθρώπινων πόρων
Διοικητική των επιχειρήσεων
Το περιβάλλον Μάρκετινγκ Διάλεξη 2η
Λογιστική Κόστους Ενότητα # 9: Πρότυπη Κοστολόγηση Διδάσκουσα: Σάνδρα Κοέν Τμήμα: Οργάνωση και Διοίκηση Επιχειρήσεων.
ΕΝΟΤΗΤΑ 8η ΤΕΙ ΙΟΝΙΩΝ ΝΗΣΩΝ - ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ - ΣΑΒΒΑΣ ΚΑΤΕΡΕΛΟΣ.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ Ενότητα 21 : ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ Θεοφανίδης Φαίδων Σχολή Κοινωνικών Επιστημών Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων.
Διοίκηση ολοκληρωμένης επικοινωνιακής στρατηγικής
Λογιστική Κόστους Ενότητα # 6: Επιμερισμός Κόστους Βοηθητικών Τμημάτων Διδάσκουσα: Σάνδρα Κοέν Τμήμα: Οργάνωση και Διοίκηση Επιχειρήσεων.
Αρχές Μάρκετινγκ Ενότητα 11: Κύκλος Ζωής Προϊόντος: Στάδια και Στρατηγικές Δρ. Καταραχιά Ανδρονίκη Τμήμα Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής.
Αρχές Μάρκετινγκ Ενότητα # 4: Πρόγραμμα Μάρκετινγκ Διδάσκων: Γεώργιος Πανηγυράκης Τμήμα: Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων.
Γενική Οικονομική Ιστορία Ενότητα # 12: Η Εποχή μετά το 1973 Διδάσκων: Ιωάννα-Σαπφώ Πεπελάση Τμήμα: Οικονομικής Επιστήμης.
Γενική Οικονομική Ιστορία Ενότητα # 13: Η Σοβιετική Ένωση Διδάσκων: Ιωάννα-Σαπφώ Πεπελάση Τμήμα: Οικονομικής Επιστήμης.
Αρχιτεκτονική εσωτερικών χώρων Χώροι αναψυχής Ενότητα 3: Ο ρόλος του τουρισμού στην ελληνική οικονομία Διονυσία Φράγκου Τμήμα ΕΑΔΣΑ Ανοικτά Ακαδημαϊκά.
ΔΙΕΘΝΕΙΣ ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΕΣ ΑΓΟΡΕΣ Ενότητα 1: ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΕΣ ΑΓΟΡΕΣ ΧΡΗΜΑΤΑΓΟΡΑ ΚΥΡΙΑΖΟΠΟΥΛΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ Τμήμα ΛΟΓΙΣΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ.
Μικροοικονομική Θεωρία και Πολιτική Ενότητα 2: ΖΗΤΗΣΗ. Διάλεξη 3. Γεώργιος Θεοδοσίου, Αναπληρωτής Καθηγητής, Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων, T.E.I. Θεσσαλίας.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΉ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΉ – ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΌΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΌΣ ΩΣ ΕΡΓΑΛΕΊΟ ΠΟΙΌΤΗΤΑΣ Διοίκηση Ολικής Ποιότητας Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων ΤΕΙ Δυτικής Ελλάδας.
Ποιοτικός Έλεγχος Πρώτων Υλών Ενότητα 1: Εισαγωγικές Έννοιες Γεώργιος Νταλός, Καθηγητής, Τμήμα Σχεδιασμού & Τεχνολογίας Ξύλου και Επίπλου, T.E.I. Θεσσαλίας.
Μάρκετινγκ Τουριστικών Επιχειρήσεων Διάλεξη 7 η Δημιουργία Νέων Τουριστικών Προϊόντων.
Διοίκηση Ανθρωπίνων Πόρων Ενότητα 3: Προσέλκυση Ανθρώπινου Δυναμικού. Διδάσκων: Γεώργιος Ασπρίδης, Επίκουρος Καθηγητής. Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων.
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Διοίκηση Ποιότητας Ενότητα 1: Εισαγωγή – Ορισμοί.
Διοίκηση ολοκληρωμένης επικοινωνιακής στρατηγικής
Μάρκετινγκ Αθλητισμού & Αναψυχής
Παράγοντες που επηρεάζουν ένα σύστημα Υγείας
κεφαλαιο 2 το περιβαλλον
Λογιστική Κόστους Ενότητα # 3: Κατά Παραγγελία Κοστολόγηση
Διαχείριση παραγωγής εντύπων 1/2
Μάρκετινγκ Υπηρεσιών Ενότητα # 4: Το Θεωρητικό Μοντέλο της Ποιότητας των Υπηρεσιών Διδάσκουσα: Άννα Ζαρκάδα Τμήμα: Οργάνωση & Διοίκηση Επιχειρήσεων.
Αρχές Διοίκησης και Διαχείρισης Έργων
Βασικά δεδομένα Το σύστημα υγείας δεν αποτελεί απλά άθροισμα επιμέρους μερών. Τα επιμέρους στοιχεία του συστήματος βρίσκονται σε συνεχή αλληλεξάρτηση.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Προϊόν - Υπηρεσίες και Διανομή
Ελληνική ξενοδοχειακή αγορά
Διάλεξη 8η: Ανταγωνιστικές Στρατηγικές Ανάπτυξης Αγοράς
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Διαχείριση Κινδύνου Ενότητα 7: Παρακολούθηση Κινδύνων.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Διαχείριση Κινδύνου Ενότητα 3: Σχέδιο Διαχείρισης Κινδύνου.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Διοίκηση Ποιότητας Ενότητα 3: Το κόστος της ποιότητας - Βραβεία ποιότητας Διδάσκων: Τσέλιος Δημήτριος, Καθηγητής Εφαρμογών Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων.
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΠΙΘΑΝΟΤΗΤΕΣ(3)
Διοικητική των επιχειρήσεων
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Οργάνωση και Διοίκηση Πρωτοβάθμιας (Θ)
Οργάνωση και Διοίκηση Πρωτοβάθμιας (Θ)
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Ενότητα 9: Συστήματα Υγείας στην Ευρώπη: Σουηδία
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Επιχειρησιακές Επικοινωνίες
Επιχειρηματικότητα Ενότητα # 7: Επίλογος. Σύνοψη
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΠΙΘΑΝΟΤΗΤΕΣ(10)
Αρχές Μάρκετινγκ Ενότητα 11: Κύκλος Ζωής Προϊόντος:
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Διεθνείς Επιχειρήσεις και Επενδύσεις
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Διεθνές Μάρκετινγκ Ενότητα # 2: Στρατηγικές Διεθνούς Μάρκετινγκ Διδάσκων: Γεώργιος Πανηγυράκης Τμήμα: Οργάνωση και Διοίκηση Επιχειρήσεων

Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στα πλαίσια του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών» έχει χρηματοδοτήσει μόνο τη αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους. 2

Άδειες Χρήσης Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό υπόκειται σε άδειες χρήσης Creative Commons. Κάτω από κάθε εικόνα υπάρχει ο σύνδεσμος από τον οποίο προέρχεται και σε αυτή ανήκουν όλα τα πνευματικά δικαιώματα. 3

Σκοποί ενότητας Η κατανόηση των σταδίων διεθνοποίησης μίας επιχείρησης. Τρόποι διεθνοποίησης μίας επιχείρησης μέσω της προσαρμογής και της τυποποίησης στις εθνικές απαιτήσεις. Ανάδειξη των παραγόντων οι οποίοι συμβάλουν στην επιτυχία ή την αποτυχία του διεθνούς μάρκετινγκ. 4

Περιεχόμενα ενότητας Στρατηγικές και Στάδια Διεθνοποίησης Το διεθνές περιβάλλον μάρκετινγκ Το πολιτισμικό περιβάλλον Το πολιτικό και οικονομικό περιβάλλον Διεθνές Μάρκετινγκ. Πρωταγωνιστές και νέες τάσεις. 5

Στρατηγικές και Στάδια Διεθνοποίησης Μάθημα: Διεθνές Μάρκετινγκ, Ενότητα # 2: Στρατηγικές Διεθνούς Μάρκετινγκ Διδάσκων: Γεώργιος Πανηγυράκης, Τμήμα: Οργάνωση και Διοίκηση Επιχειρήσεων

Οι 3 κύριες στρατηγικές που υιοθετούνται στο Διεθνές Μάρκετινγκ 1. Οι στρατηγικές της επέκτασης της εγχώριας αγοράς. 2. Οι στρατηγικές της επέκτασης των πολλαπλών εγχώριων αγορών. 3. Οι στρατηγικές του παγκόσμιου μάρκετινγκ. Gauri P., Cateora P., (2006), International Marketing, 2d edition, McGraw, pp

Σύμφωνα με το υπόδειγμα οι επιχειρήσεις ταξινομούνται ως οργανισμοί που έχουν τα παρακάτω ήδη διεθνούς προσανατολισμού: Πολυκεντρικό (Policentric) Γεωκεντρικό (Geocentric) Περιφερειο- κεντρικό (Regiocentric) Εθνοκεντρικό (ethnocentric) Πηγή: Wind et al., 1973 Το υπόδειγμα EPRG 8

Στάδια διεθνοποίησης μίας επιχείρησης 1.Καμία ή ακανόνιστη εμπλοκή σε Εξαγωγές. 2.Συχνές Εξαγωγές – Εξαγωγές μέσω αντιπροσώπων ή με τις θυγατρικές τους. 3.Διεθνές Μάρκετινγκ – Παραγωγή και διάθεση στο εξωτερικό. 4.Παγκόσμιο Μάρκετινγκ – Επίκεντρο ο παγκόσμιος πελάτης. 5.Ειδικές Περιπτώσεις. Πηγή: Συνήθως οι επιχειρήσεις περνάνε από πέντε διαφορετικά στάδια στη διεθνή τους πορεία: 9

Παραδείγματα επιχειρήσεων που ακολουθούν στρατηγικές παγκόσμιου μάρκετινγκ Πηγή: 10

Πηγή: 11

Το Μάρκετινγκ των επιχειρήσεων σε παγκόσμια κλίμακα (Global Marketing) Υιοθετούμε συχνά τις ίδιες τυποποιημένες στρατηγικές παγκοσμίως Υιοθετούμε την ίδια παγκόσμια προϊόντική και επιχειρησιακή εικόνα Διαθέτουμε, όμως, ευελιξία προσαρμογής στις ιδιαίτερες συνθήκες των διαφόρων εθνικών αγορών όταν αυτό επιβάλλεται 12

Το παράδειγμα της Procter and Gamble Πηγή: uk.newshq.businesswire.com/files/PG_ NEWPHASE_LOGO_RGB_HR.jpg Έχει επιχειρήσεις σε πάνω από 70 χώρες. Πουλάει προϊόντα σε 180 χώρες. Εξυπηρετεί έως 6,5 δις καταναλωτές ανά τον κόσμο. Απασχολεί 110 χιλιάδες ανθρώπους. Τα επώνυμα προϊόντα της φτάνουν τα 250. Έχει επιχειρήσεις σε πάνω από 70 χώρες. Πουλάει προϊόντα σε 180 χώρες. Εξυπηρετεί έως 6,5 δις καταναλωτές ανά τον κόσμο. Απασχολεί 110 χιλιάδες ανθρώπους. Τα επώνυμα προϊόντα της φτάνουν τα

Στρατηγική επέκτασης εγχώριας αγοράς – Domestic Market Extension Τα προϊόντα που πωλούνται στην εγχώρια αγορά διατίθενται διεθνώς. Προσανατολισμός κυρίως στην εγχώρια αγορά. Η διεθνής αγορά έρχεται δεύτερη. Η επιχείρηση επιδιώκει να ικανοποιήσει αγορές παρόμοιες με αυτές της εγχώριας αγοράς. Μικρή προσαρμογή του προϊόντος και του προγράμματος υποστήριξης μάρκετινγκ. Το προϊόν συνήθως παράγεται στην εγχώρια αγορά. 14

Στρατηγική παγκόσμιου μάρκετινγκ – Global Marketing Θεωρούμε τον κόσμο ολόκληρο σαν μια αγορά. Αναπτύσσονται προϊόντα και στρατηγικές μάρκετινγκ για τις παγκόσμιες αγορές. Τυποποιούμε όσο γίνεται περισσότερο και γίνονται προσαρμογές όταν αυτό απαιτείται. Οικονομίες κλίμακας, μεταφορά γνώσης και τεχνολογίας, παγκόσμια εικόνα και καλύτερη. 15

Φιλοσοφία παγκόσμιας τυποποίησης Οι ανάγκες, οι επιθυμίες που τις εκφράζουν και τα ενδιαφέροντα των πελατών γίνονται όλο και πιο όμοιες παγκοσμίως Οι πελάτες είναι έτοιμοι να θυσιάσουν προϊόντικές προτιμήσεις σε χαρακτηριστικά για χαμηλότερες τιμές και καλύτερη ποιότητα Σημαντικές οικονομίες κλίμακας στην παραγωγή και το μάρκετινγκ μπορούν να επιτευχθούν με την υιοθέτηση τυποποιημένων προγραμμάτων μάρκετινγκ 16

17 Αγορά Σύγκλιση του αγοραστικού εισοδήματος, του τρόπου ζωής και των προτιμήσεων. Διαμόρφωση ενός παγκόσμιου πελάτη που ταξιδεύει όλο και πιο πολύ. Όλο και μεγαλύτερα παγκόσμια και περιφερειακά δίκτυα διανομής. Υιοθέτηση παγκόσμιων επωνυμιών και διαφήμισης. Κόστος Όλο και αυξανόμενη πίεση για οικονομίες κλίμακας. Αύξηση των τεχνολογικών νεωτερισμών. Αυξανόμενο κόστος ανάπτυξης νέων προϊόντων και μικρότεροι κύκλοι ζωής. Βελτιώσεις στις μεταφορές. Εμφάνιση νέων βιομηχανικών κρατών με παραγωγική δυνατότητα και χαμηλότερο κόστος εργατικών.

18 Ανταγωνισμός Όλο και περισσότερες χώρες γίνονται αντικείμενο ανταγωνισμού. Εμφάνιση νέων ανταγωνιστών σε παγκόσμιο και διεθνές επίπεδο. Ανάπτυξη παγκόσμιων δικτύων που καθιστούν ορισμένες χώρες ανεξάρτητες σε συγκεκριμένους κλάδους. Όλο και περισσότερες επιχειρήσεις προσανατολίζονται διεθνώς παρά σε εγχώρια και μόνο κλίμακα. Νέες παγκόσμιες επιχειρησιακές συμμαχίες. Κυβερνήσεις Μείωση των δασμών. Φιλελευθεροποίηση των αγορών και μεγαλύτερο βάρος στον ιδιωτικό τομέα. Δημιουργία νέων κοινών αγορών κρατών. Μείωση του ρόλου του κρατικού τομέα. Υιοθέτηση κοινών προτύπων και προδιαγραφών.

Εμπόδια στην υιοθέτηση μιας παγκόσμιας τυποποιημένης στρατηγικής Εξωτερικά Εμπόδια Κυβερνητικοί και εμπορικοί περιορισμοί. Διαφορές στα συστήματα μάρκετινγκ. Ιδιομορφία της ανταγωνιστικής δομής. Κοινωνικές και πολιτισμικές επιρροές των καταναλωτών. Εσωτερικά Εμπόδια Χρηματοοικονομικοί και διοικητικοί περιορισμοί. Κίνητρα της εγχώριας διοίκησης. 19

Το Διεθνές Περιβάλλον Μάρκετινγκ Μάθημα: Διεθνές Μάρκετινγκ, Ενότητα # 2: Στρατηγικές Διεθνούς Μάρκετινγκ Διδάσκων: Γεώργιος Πανηγυράκης, Τμήμα: Οργάνωση και Διοίκηση Επιχειρήσεων

21 Τρεις αλλαγές που έχουν παγκόσμιες συνέπειες Δεν μπορεί να συνεχιστεί ο ολοένα αυξανόμενος καταναλωτικός δανεισμός Ολοένα μικρότερη δυνατότητα των ΗΠΑ να αναπτύσσει την αγορά της Υπάρχει ολοένα μικρότερη ζήτηση από την ΕΕ, η Ιαπωνία και οι ΗΠΑ αντιμετωπίζουν αυξανόμενη προσφορά από την Κίνα, την Ινδία και άλλες χώρες

22

Εγχώριο Περιβάλλον Ελεγχόμενα Στοιχεία Μη Ελεγχόμενα Στοιχεία 23

Ελεγχόμενα Στοιχεία Τιμή Προϊόν Χαρακτηρι στικά Εταιρίας Προώθηση Δίαυλοι Διανομής Έρευνα 24

Μη Ελεγχόμενα Στοιχεία Πολιτικές/ Νομικές Δυνάμεις Ανταγωνιστική Δομή Οικονομικό Κλίμα 25

Ξένο Περιβάλλον Πολιτικές / Νομικές Δυνάμεις Πολιτισμικές Δυνάμεις Γεωγραφία και Υποδομή Δομή Υποδομής Τεχνολογικό Επίπεδο Ανταγωνιστικές δυνάμεις Οικονομικές Δυνάμεις 26

Το Πολιτισμικό Περιβάλλον Μάθημα: Διεθνές Μάρκετινγκ, Ενότητα # 2: Στρατηγικές Διεθνούς Μάρκετινγκ Διδάσκων: Γεώργιος Πανηγυράκης, Τμήμα: Οργάνωση και Διοίκηση Επιχειρήσεων

Παράγοντες πολιτισμικών περιβαλλοντολογικών αξιών Πως σκέφτονται και χρησιμοποιούν οι πελάτες τα προϊόντα Επιχειρησιακές συνήθειες και συμπεριφορές Πολιτισμικές παραδόσεις, προτιμήσεις και συμπεριφορές 28

Διαφημιστική καμπάνια της Vistoria’s Secret στα Αραβικά Εμιράτα Πηγή: content/themes/gazette/thumb.php?src= content/uploads/2010/12/victorias-secret-burkini.jpg&h=300&w=300&zc=1&q=90 29

30 Το πολιτισμικό περιβάλλον Τουλάχιστον επτά στοιχεία του πολιτισμικού περιβάλλοντος χρειάζονται ιδιαίτερη σημασία 1. Βάρος σε υλικές αξίες 2. Αρχές και αξίες αισθητικής 3. Γλώσσα 4. Εκπαίδευση και Παιδεία 5. Θρησκεία 6. Προδιαθέσεις και Αξίες 7. Κοινωνική οργάνωση Το πολιτισμικό περιβάλλον μπορεί να αποτελέσει μια πηγή ατελείωτων σημαντικών λαθών

Πηγή: 31

Διαφοροποιή σεις του μενού των Mc Donald's στην Ινδία 32 Πηγή:

Διαφοροποιήσεις του μενού των KFC στην Κίνα Πηγή: 33

Όταν η Nike πληροφορήθηκε ότι το «Air» logo της έμοιαζε με τη λέξη «Allah» στα Αραβικά, απολογήθηκε δημοσίως και απέσυρε τα παπούτσια. 34 Παράδειγμα προσαρμογής στις πολιτισμικές διαφορές

Μάρκες με τεράστια αποδοχή διεθνώς 35

Το Πολιτικό και Οικονομικό Περιβάλλον Μάθημα: Διεθνές Μάρκετινγκ, Ενότητα # 2: Στρατηγικές Διεθνούς Μάρκετινγκ Διδάσκων: Γεώργιος Πανηγυράκης, Τμήμα: Οργάνωση και Διοίκηση Επιχειρήσεων

Προδιαθέσεις στις Διεθνείς Αγορές Κυβερνητική Γραφειοκρατία Νομισματικές ΡυθμίσειςΠολιτική Σταθερότητα Παράγοντες του Πολιτικού Περιβάλλοντος 37

Παράγοντες του οικονομικού περιβάλλοντος Βιομηχανική Δομή Αγοράς Οικονομίες Επιβίωσης Οικονομίες Εξαγωγής Πρώτων Υλών Εκβιομηχανισ μένες Οικονομίες Βιομηχανικές Οικονομίες Διανομή Εισοδήματος 38

39 Το επιχειρηματικό μοντέλο της EasyJet Κατάργηση των μεσαζόντων στο κανάλι διανομής της εταιρίας. Η κράτηση μιας θέσης γίνεται αποκλειστικά και μόνο από το διαδίκτυο απευθείας από τον πελάτη. Αυξημένη πληρότητα των αεροσκαφών. Κατάργηση των γευμάτων κατά τη διάρκεια των πτήσεων. Απλοποιημένες διαδικασίες έκδοσης εισιτηρίου. Επίπεδη οργανωτική δομή και κατάργηση των πολλών και περιττών επιπέδων μάνατζμεντ.

Διεθνές Μάρκετινγκ. Πρωταγωνιστές και νέες τάσεις Μάθημα: Διεθνές Μάρκετινγκ, Ενότητα # 2: Στρατηγικές Διεθνούς Μάρκετινγκ Διδάσκων: Γεώργιος Πανηγυράκης, Τμήμα: Οργάνωση και Διοίκηση Επιχειρήσεων

Οι πρωταγωνιστές του Διεθνούς Μάρκετινγκ Στελέχη Διεθνών Επιχειρήσεων Οι Διεθνείς Συνεργάτες τους Πολυεθνικές Επιχειρήσεις 41 Πηγή: om.files.wordpress. com/2013/03/ riv08- greatest-business- rivalries.jpg?quality =80&w=840&h=48 5&crop=1

42 Ανοχή των πολιτισμικών διαφορών Γνώση: α) Του συστήματος αξιών, β) της ιστορίας, γ) των παγκόσμιων δυναμικοτήτων της αγοράς, δ) των παγκόσμιων οικονομικών, κοινωνικών και πολιτικών τάσεων Αναπτύσσοντας παγκόσμια συνείδηση

Ανάγκη για παγκόσμια νοοτροπία Γνώση των οικονομιών και των πολιτισμικών ιδιαιτεροτήτων Κατανόηση του τρόπου με τον οποίο λειτουργεί η παγκόσμια οικονομία Ικανότητα να αναγνωρίζει και να χρησιμοποιεί ιδέες από διαφορετικές αγορές Αντίληψη του πώς να συνθέτει με ένα συστηματικό τρόπο δράσης από μια ορισμένη εθνική αγορά με δράσεις άλλων αγορών του πλανήτη μας 43

Ερωτήματα του στελέχους του διεθνούς μάρκετινγκ Με ποιο τρόπο ένα προϊόν, υπηρεσία ή ιδέα μπορεί να προσαρμοστεί στη διεθνή αγορά; Θα πρέπει να προμηθεύομαι τις αναγκαίες πρώτες ύλες από την εθνική αγορά ή διεθνώς; Ποιες είναι οι απαραίτητες προσαρμογές σε ότι αφορά το μάρκετινγκ; Ποιες είναι οι απειλές από το διεθνή ανταγωνισμό που θα πρέπει να αναμένω; Με ποιο τρόπο μπορώ να αντιμετωπίσω τις παραπάνω απειλές και να τις αναστρέψω σε πλεονέκτημα; Ποιες είναι οι παγκόσμιες εναλλακτικές στρατηγικές; 44

45 Το ιδανικό διεθνές στέλεχος μάρκετινγκ διαθέτει Την γλωσσική δυνατότητα του Αγγλοσάξονα. Την ικανότητα του Ολλανδού να ταυτίζεται με διαφορετικά πολιτισμικά συστήματα. Την ταπεινότητα του Καναδού. Την γοητεία του Ιταλού. Την προσαρμογή και την ανταγωνιστικότητα του Έλληνα. Την χαρούμενη συμπεριφορά του Ισπανού. Την ακρίβεια του Ελβετού. Το πνεύμα και την παιδεία του Γάλλου. Την διπλωματία του Ισραηλίτη. Την επιμονή και υπομονή του Ιάπωνα ή του Κινέζου. Την διαπραγματευτική ικανότητα του Άραβα. Την υπομονή του Ρώσου. Την ευγένεια του Πορτογάλου. Το πείσμα του Γερμανού

46 Ικανότητες διοικητικού συμβουλίου για διεθνή διοίκηση Ικανότητα αντίληψης του διεθνούς επιχειρηματικού περιβάλλοντος. Ικανότητα ανάλυσης των ευκαιριών διεθνώς. Ικανότητα ανάπτυξης παγκόσμιων στρατηγικών μάρκετινγκ Ικανότητα σχεδιασμού παγκόσμιων προγραμμάτων μάρκετινγκ. Ικανότητα διοίκησης της παγκόσμιας προσπάθειας μάρκετινγκ.

Συνέπειες για τα διεθνή στελέχη Ανάγκη για δια βίου εκπαίδευση. Ανάγκη για άμεση ανταπόκριση σε αλλαγές. Προσαρμοστικότητα στην αβεβαιότητα και στην ασάφεια ρόλων. Επικέντρωση τόσο σε εθνικό όσο και σε διεθνές επίπεδο. 47

48 Διεθνείς επιχειρήσεις που σκέπτονται με παγκόσμια προοπτική και διαθέτουν την ευελιξία να προσαρμόζονται στις ιδιαίτερες εθνικές συνθήκες.

49 Διεθνής επιχειρησιακή φιλοσοφία Πολυεθνική Νοοτροπία (Multinational Mentality) Επικέντρωση στο μάρκετινγκ σε διαφορετικές χώρες με τοπικές προσαρμογές σε προϊόντα και προωθήσεις. Παραγωγή σε ορισμένες χώρες και λιγότερο προηγμένη τεχνολογία. Παγκόσμια Νοοτροπία (Global Mentality) Περιλαμβάνει μεγαλύτερη τυποποίηση των προϊόντων και ολοκλήρωση στις διαφορετικές χώρες, που είναι το αποτέλεσμα του ισχυρού διεθνούς ανταγωνισμού και της αυξανόμενης ομοιογένειας των αγορών διεθνώς.

Διαφορές παγκόσμιας- πολυεθνικής νοοτροπίας μάρκετινγκ ΠαγκόσμιαΠολυεθνική Ε & Α, Σχεδιασμός Κεντροποιημένη και τυποποιημένη Αποκεντροποιημένη και προσαρμοσμένη στους πελάτες Παραγωγή Περιορισμένες τοποθεσίεςΠολλές τοποθεσίες Διοίκηση Πωλήσεων Κεντροποιημένη και ολοκληρωμένη Ανεξάρτητα γηγενή στελέχη Πελάτης Παγκόσμια τμήματαΣτο εσωτερικό της χώρας ή περιφερειακά τμήματα Εξυπηρέτηση μετά την πώληση Τοπική – Μέσω αντιπροσώπων Έλεγχος από την ντόπια επιχείρηση Διεθνής Είσοδος Αγοράς Εξαγωγές – ΑδειοδότησηΤοπική παραγωγή 50

H Nestlé σαν παράδειγμα πολυεθνικής επιχείρησης Η Nestlé διαθέτει περισσότερα από προϊόντα που παράγονται σε 489 εργοστάσια σε 193 χώρες του πλανήτη. Ο ιδιαίτερος τρόπος κυριαρχίας της “Nestlé way” συνοψίζεται στα παρακάτω 4 σημεία: Μακροχρόνιος σχεδιασμός. Αποκέντρωση. Επικέντρωση στα σημεία υπεροχής της επιχείρησης. Προσαρμογή στις τοπικές προτιμήσεις. 51

©Procter & Gamble Ανάπτυξη εταιρικής ταυτότητας 52

11 © Cheskin | MSI-ITM | CMCD 2005 Είναι καλύτερο για μια επωνυμία να είναι αντιληπτή σαν παγκόσμια ή σαν τοπική; 53

Ανάπτυξη εταιρικής ταυτότητας (corporate Identity) Διαφοροποίηση προϊόντος (product differentiation) Διεθνείς επιχειρησιακές σχέσεις (international business) Παγκόσμια επιχείρηση (global enterprise) Παγκόσμιο μάρκετινγκ (global marketing) Πολυεθνική νοοτροπία (multinational mentality) Παγκόσμια νοοτροπία (global mentality) Στρατηγική επέκτασης εγχώριας αγοράς (domestic market extension) Διεθνής ανταγωνισμός (international competition) Τμηματοποίηση αγοράς (market segmentation) Τοποθέτησης των διαφόρων επωνυμιών στην αγορά (positioning) Λέξεις κλειδιά 54

Doole I., Lowe R., (2004) International Marketing Strategy, 4 th edition, Thomson. Friedman T. L., (2005), The World Is Flat, New York: Farrar, Straus and Giroux. Gauri P., Cateora Ph., (2006), International Marketing, 2nd edition, McGraw. Bartels R., (1968), "Are Domestic and International Marketing Dissimilar?", Journal of Marketing 36, July, pp Born-Global Firm, (2004), Journal of International Business Studies 35, no. 2, pp Bremmer B., Kerwin K., (2005), “Here Come The Chinese Cars”, Business Week, pp , June, 6. Chen S.F.S., (2005), “Extending Internalization Theory: A New Perspective on International Technology Transfer and Its Generalization”, Journal of International Business Studies. Freeman S., Cavusgil S., T., (2007), “Towards a Typology of Commitment States among Managers of Born-Global Firms: A Study of Accelerated Internationalization” Journal of International Marketing, 15, No 4, pp Harzing A.W., (2000), “An Empirical Analysis and Extension of the Bartlett and Ghoshal Typology of Multinational Companies,” Journal of International Business Studies, 31, no. 1, pp Heather S., (2005), “The Scope and Challenge of International”, Los Angeles Times, June 18, p. C3. 9, MarketingAssociated Press. Laszlo T., Griffith D.A., Russell C.J., (2005), “The Effect of Cultural Distance on Entry Mode Choice, International Diversification, and MNE Performance: A Meta- Analysis,” Journal of International Business Studies 36, no. 3, pp Levitt T., (1983), "The Globalization of Markets", Harvard Business Review, pp , May-June. Simon-Miller F., (1986), "World Markeing Going Global or Acting Local? Five Expert Viewpoints", The Journal of Consumer Marketing, Spring, pp Doole I., Lowe R., (2004) International Marketing Strategy, 4 th edition, Thomson. Friedman T. L., (2005), The World Is Flat, New York: Farrar, Straus and Giroux. Gauri P., Cateora Ph., (2006), International Marketing, 2nd edition, McGraw. Bartels R., (1968), "Are Domestic and International Marketing Dissimilar?", Journal of Marketing 36, July, pp Born-Global Firm, (2004), Journal of International Business Studies 35, no. 2, pp Bremmer B., Kerwin K., (2005), “Here Come The Chinese Cars”, Business Week, pp , June, 6. Chen S.F.S., (2005), “Extending Internalization Theory: A New Perspective on International Technology Transfer and Its Generalization”, Journal of International Business Studies. Freeman S., Cavusgil S., T., (2007), “Towards a Typology of Commitment States among Managers of Born-Global Firms: A Study of Accelerated Internationalization” Journal of International Marketing, 15, No 4, pp Harzing A.W., (2000), “An Empirical Analysis and Extension of the Bartlett and Ghoshal Typology of Multinational Companies,” Journal of International Business Studies, 31, no. 1, pp Heather S., (2005), “The Scope and Challenge of International”, Los Angeles Times, June 18, p. C3. 9, MarketingAssociated Press. Laszlo T., Griffith D.A., Russell C.J., (2005), “The Effect of Cultural Distance on Entry Mode Choice, International Diversification, and MNE Performance: A Meta- Analysis,” Journal of International Business Studies 36, no. 3, pp Levitt T., (1983), "The Globalization of Markets", Harvard Business Review, pp , May-June. Simon-Miller F., (1986), "World Markeing Going Global or Acting Local? Five Expert Viewpoints", The Journal of Consumer Marketing, Spring, pp Sousa C.M.P., Bradley F., (2006), “Cultural Distance and psychic distance: two peas of a pod?”, Journal of International Marketing, 14(1), pp Tornroos J.A., (2002) “Internationalization of the firm: a theoretical review with implications for business network research”, Paper presented at the 18th Annual IMP Conference, September, Lyon pp Πανηγυράκης Γ. (2013), Διεθνές Μάρκετινγκ, Εκδόσεις Σταμούλη, Αθήνα, Ελλάδα (ISBN: ) Ενδεικτική βιβλιογραφία - αρθρογραφία 55

Τέλος Ενότητας # 2 Μάθημα: Διεθνές Μάρκετινγκ, Ενότητα # 2: Στρατηγικές Διεθνούς Μάρκετινγκ Διδάσκων: Γεώργιος Πανηγυράκης, Τμήμα: Οργάνωση και Διοίκηση Επιχειρήσεων