Ψυχοκινητική και Φυσική Αγωγή στην Προσχολική Ηλικία Ενότητα 10: Σχεδιασμός Προγραμμάτων και Μέθοδοι Διδασκαλίας στη Φυσική Αγωγή Βασιλική Ρήγα Σχολή Ανθρωπιστικών.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Ψυχοκινητική και Φυσική Αγωγή στην Προσχολική Ηλικία Ενότητα 6: Μέθοδοι Εκπαίδευσης του Σώματος στο Ελληνικό Νηπιαγωγείο Βασιλική Ρήγα Σχολή Ανθρωπιστικών.
Advertisements

Ψυχοκινητική και Φυσική Αγωγή στην Προσχολική Ηλικία Ενότητα 13: Συστηματική Παρατήρηση και Εκτίμηση της Κινητικής Εξέλιξης του Παιδιού Βασιλική Ρήγα Σχολή.
Ψυχοκινητική και Φυσική Αγωγή στην Προσχολική Ηλικία Ενότητα 12: Ο Ρόλος της Εκπαιδευτικού Βασιλική Ρήγα Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών Τ.Ε.Ε.Α.Π.Η.
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση Ενότητα 2.1: Μυθολογία Αγγελική Γιαννικοπούλου Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία.
Ψυχοκινητική και Φυσική Αγωγή στην Προσχολική Ηλικία Ενότητα 3: Σωματική Ανάπτυξη στην Παιδική Ηλικία Βασιλική Ρήγα Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών.
Γενική Οικονομική Ιστορία Ενότητα # 3: Οι μεγάλες αυτοκρατορίες Διδάσκων: Ιωάννα-Σαπφώ Πεπελάση Τμήμα: Οικονομικής Επιστήμης.
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων Ενότητα 2: Η πρώτη περίοδος της εκκλησιαστικής υμνογραφίας (Α´ - Δ´αι.) Γεώργιος Φίλιας Θεολογική Σχολή Τμήμα.
Τμήμα Τεχνολόγων Γεωπόνων Τίτλος Μαθήματος: ΚΑΛΛΩΠΙΣΤΙΚΑ ΔΕΝΤΡΑ ΚΑΙ ΘΑΜΝΟΙ Ενότητα 2: Χαρακτηριστικά φύλλων ανθέων και καρπών Γρηγόριος Βάρρας Αν. Καθηγητής.
Τμήμα Τεχνολόγων Γεωπόνων Τίτλος Μαθήματος: ΚΑΛΛΩΠΙΣΤΙΚΑ ΔΕΝΤΡΑ ΚΑΙ ΘΑΜΝΟΙ Ενότητα 10: Παράγωγη καλλωπιστικών φυτών. Μέρος Β’ Γρηγόριος Βάρρας Αν. Καθηγητής.
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική Ενότητα 5: Τα γένη των συμβεβηκότων / H μέθοδος της διαίρεσης 1 Στασινός Σταυριανέας Σχολή Ανθρωπιστικών & Κοινωνικών.
Διδακτική της Λογοτεχνίας στην Προσχολική Εκπαίδευση Εισαγωγή στον Γραμματισμό – Πρακτικές Ασκήσεις Αγγελική Γιαννικοπούλου Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής.
Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Θεσσαλίας Χημεία Τροφίμων Ενότητα #6: Βιταμίνες και Πρόσθετα Αθανάσιος Μανούρας Σχολή Τεχνολογίας Γεωπονίας και Τεχνολογίας.
Διδασκαλία και Μάθηση στο Νηπιαγωγείο: Σχεδιασμός Εκπαιδευτικών Δραστηριοτήτων Ι Ενότητα 4: Προσεγγίζοντας τα δυσάρεστα συναισθήματα Διδάσκουσα: Βασιλική.
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση Ενότητα 4.6: Χορός και Εικονογραφημένο Βιβλίο Αγγελική Γιαννικοπούλου Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ :Η απογραφή Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ηπείρου.
Γενική Οικονομική Ιστορία Ενότητα # 2: Η Ευρώπη πριν από τη Βιομηχανική Επανάσταση Διδάσκων: Ιωάννα-Σαπφώ Πεπελάση Τμήμα: Οικονομικής Επιστήμης.
Νεοελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα Ενότητα 1 η : Στόχοι και παιδαγωγικές αρχές του μαθήματος Παντελής Κυπριανός Σχολή Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών.
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 1: Εισαγωγή στην έννοια και την ύλη της Εφαρμοσμένης Ηθικής Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και.
Εισαγωγή στη λογιστική, Ενότητα :Λογιστικό αποτέλεσμα, ΤΜΗΜΑ ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΉΣ ΚΑΙ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗΣ, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ – Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου.
Τμήμα Τεχνολόγων Γεωπόνων Τίτλος Μαθήματος: ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΕΣ ΜΕΛΕΤΕΣ - ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΙΜΩΝ ΕΡΓΩΝ ΠΡΑΣΙΝΟΥ Ενότητα 3: Σύνταγμα - Δικαστήρια Γρηγόριος Βάρρας Αν.
Εορτολογία Ενότητα 2: Η εορτή του Πάσχα Γεώργιος Φίλιας Θεολογική Σχολή Τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας.
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 8 (PART B): Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη και Επιχειρείν Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών.
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση Ενότητα 2.1: Μυθολογία Αγγελική Γιαννικοπούλου Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία.
Εισαγωγή στη λογιστική, Ενότητα :Λογαριασμοί, ΤΜΗΜΑ ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΉΣ ΚΑΙ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗΣ, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ – Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου ΕΙΣΑΓΩΓΗ.
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση Ενότητα 2.1: Μυθολογία Αγγελική Γιαννικοπούλου Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία.
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση Ενότητα 2.1: Μυθολογία Αγγελική Γιαννικοπούλου Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία.
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 10: Φιλοσοφική Συμβουλευτική Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα Φιλοσοφίας.
Κλασσική Μηχανική Ενότητα 6: Κινηματική και Δυναμική του Στερεού Σώματος Βασίλειος Λουκόπουλος, Επίκουρος Καθηγητής Τμήμα Φυσικής.
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων
Ο Υπαλληλικός Κώδικας του 1951
Ισοζύγιο Ενέργειας Και Έλεγχος Βάρους
Η μονιμότητα των δημοσίων υπαλλήλων
Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου
Ανάγκες των ασθενών Φυσικές ανάγκες
Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου
Συνείδηση Επίπεδα Προϋποθέσεις καλής λειτουργίας Διαταραχές.
Ανατρίψεις Εν τω βάθει θωπείες
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Πρακτική Άσκηση σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
Εορτολογία Ενότητα 3: Η Εορτή των Χριστουγέννων και Θεοφανείων
Εορτολογία Ενότητα 8: Οι Εορτές των Αγίων Γεώργιος Φίλιας
Οι διοικητικές εκκαθαρίσεις
Εορτολογία Ενότητα 4: Οι Εορτές της Αναλήψεως και της Πεντηκοστής
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Δραστηριότητες Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας 1/2
Συνέντευξη Συζήτηση με σκόπιμο στόχο τον οποίο οι συμμετέχοντες αποδέχονται. Η συνέντευξη μοιάζει με τη συζήτηση: Περιλαμβάνουν λεκτική και μη λεκτική.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Δρ. Παντελής Μπαλαούρας
Λογιστική Κόστους Ενότητα # 1: Εισαγωγή Διδάσκουσα: Σάνδρα Κοέν
Πρακτική Άσκηση σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
ΣΥΣΤΗΜΑ ΥΓΕΙΑΣ Σύστημα Παραγωγής Διανομής Σύστημα Διεύθυνσης
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Αρχή του αρχειακού δεσμού
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Φροντίδα μετά την αιμοληψία 1/3
Τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας
Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής
ΠΕΤΡΟΛΟΓΙΑ ΜΑΓΜΑΤΙΚΩΝ & ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΜΕΝΩΝ ΠΕΤΡΩΜΑΤΩΝ
Ενότητα 10: Άτμιση του Ξύλου.
Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό
ΠΕΤΡΟΛΟΓΙΑ ΜΑΓΜΑΤΙΚΩΝ & ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΜΕΝΩΝ ΠΕΤΡΩΜΑΤΩΝ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων
Ψυχιατρική Ενότητα 6: Οριακή σύγκρουση Ευάγγελος Γ. Παπαγεωργίου
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Επιχειρησιακές Επικοινωνίες
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Ψυχοκινητική και Φυσική Αγωγή στην Προσχολική Ηλικία Ενότητα 10: Σχεδιασμός Προγραμμάτων και Μέθοδοι Διδασκαλίας στη Φυσική Αγωγή Βασιλική Ρήγα Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών Τ.Ε.Ε.Α.Π.Η.

Σκοποί ενότητας Να εφαρμόζετε τα βήματα για το σχεδιασμό προγραμμάτων φυσικής αγωγής στο νηπιαγωγείο Να συντάσσετε προγράμματα και ημερήσιες δραστηριότητες φυσικής αγωγής στο νηπιαγωγείο 2

Περιεχόμενα ενότητας Περιεχόμενο προγραμμάτων φυσικής αγωγής στο νηπιαγωγείο Βήματα για το σχεδιασμό προγράμματος φυσικής αγωγής Βήματα για το σχεδιασμό ημερήσιων δραστηριοτήτων φυσικής αγωγής Μέθοδοι διδασκαλίας Εξοπλισμός 3

Περιεχόμενο προγραμμάτων φυσικής αγωγής στο νηπιαγωγείο Τι περιλαμβάνει το πρόγραμμα της Φυσικής Αγωγής στο νηπιαγωγείο

Περιεχόμενο προγραμμάτων φυσικής αγωγής στο νηπιαγωγείο Για να επιτευχθούν οι στόχοι της σύγχρονης φυσικής αγωγής στο νηπιαγωγείο χρειάζεται (Gallahue, 2002∙ Zimmer, 2007∙ Ρήγα, υπό δημοσίευση∙ Ρήγα, 2004): Να ενισχυθεί το ελεύθερο και οργανωμένο παιχνίδι των παιδιών Να οργανωθούν ευέλικτες και ανοικτές δραστηριότητες φυσικής αγωγής, δηλαδή δραστηριότητες που να καλύπτουν τις διαφορετικές δυνατότητες των παιδιών, να είναι προσβάσιμες οποιαδήποτε στιγμή της ημέρας από όλα τα παιδιά και να αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινής ζωής στο νηπιαγωγείο Να γίνει διαφορετική διαρρύθμιση του χώρου, αξιοποιώντας στο μέγιστο τους εσωτερικούς και εξωτερικούς χώρους του νηπιαγωγείου Να εναλλάσσεται συχνά η δράση με διαφορετικές μορφές χαλάρωσης, ακολουθώντας τους φυσικούς ρυθμούς ανάπτυξης του παιδιού 5

Περιεχόμενο προγραμμάτων φυσικής αγωγής στο νηπιαγωγείο Να οργανώνονται δραστηριότητες φυσικής αγωγής έχοντας ως αφετηρία τα δυνατά σημεία των παιδιών και όχι τις αδυναμίες τους, αξιοποιώντας τις δυνατότητες και τις δεξιότητες που έχουν ήδη κατακτήσει Να επικεντρώνονται οι δραστηριότητες στο παιδί που κινείται και όχι στην κίνηση και στο τι γνωρίζω να κάνω Να έχουν νόημα οι δραστηριότητες για τα παιδιά χωρίς να αποκλείεται κανένα παιδί από τη συμμετοχή του σε αυτές Να εμπλέκεται και η οικογένεια προκειμένου να ευαισθητοποιηθούν παιδιά και ενήλικες στη διά βίου άσκηση 6

Περιεχόμενο προγραμμάτων φυσικής αγωγής στο νηπιαγωγείο 7 Α. Το σώμα ως μέσο γνώσης1.Μαθαίνω να κινούμαι 1.1. Ανάπτυξη και εφαρμογή κινητικών δεξιοτήτων σταθεροποίησης (κάθετες στηρίξεις σώματος, ρολάρισμα σώματος, ισορροπίες, δίπλωση, διάταση, περιστροφή, στροφή, αιώρηση, αλλαγή κατεύθυνσης, κάμψη, έκταση, ταλάντευση, έλξη) μετακίνησης (βάδισμα, τρέξιμο, άλματα, αναρρίχηση, κουτσό, χόπλα, γκαλόπ, γλίστρημα) χειρισμού (ρίψη, υποδοχή, κλότσημα, αναπήδηση μπάλας, χτύπημα με αντικείμενο ρίψη, σταμάτημα, σπρώξιμο, ώθηση) 1.2. Ανάπτυξη και εφαρμογή άλλων δεξιοτήτων αντίληψη του σώματος (γνωριμία, έλεγχος του σώματος, συντονισμός, αμφιπλευρικότητα, αισθητηριακή συνειδητοποίηση) χώρος (επίπεδα, διαδρομές, κατευθύνσεις, εξερευνώντας εσωτερικούς και εξωτερικούς χώρους, μετακίνηση με ασφάλεια, προσωπικός χώρος) χρόνος (ρυθμός, ταχύτητα) ασφαλής χρήση εξοπλισμού και αντικειμένων Πίνακας 1: Ενιαίο πρόγραμμα φυσικής αγωγής στο νηπιαγωγείο (Ρήγα, υπό δημοσίευση)

Περιεχόμενο προγραμμάτων φυσικής αγωγής στο νηπιαγωγείο 8 Α. Το σώμα ως μέσο γνώσης2.Μαθαίνω μέσω της κίνησης 2.1. Τη λειτουργία του ανθρώπινου σώματος σωματική ανάπτυξη κινητική ανάπτυξη στοιχεία φυσικής κατάστασης: αερόβια και αναερόβια ικανότητα, ευκαμψία, ευλυγισία, δύναμη, δείκτης μάζας σώματος 2.2. Τον εαυτό μου 2.3. Τους άλλους 2.4. Τον κόσμο μου – επιστήμες Πίνακας 1: Ενιαίο πρόγραμμα φυσικής αγωγής στο νηπιαγωγείο (Ρήγα, υπό δημοσίευση)

Περιεχόμενο προγραμμάτων φυσικής αγωγής στο νηπιαγωγείο 9 Α. Το σώμα ως μέσο γνώσης3.Θετική στάση ως προς την κίνηση 3.1. Η κίνηση ως τρόπος ζωής (παντού και πάντα) Συνεχές παιχνίδι – συμμετοχή σε διαφορετικά είδη παιχνιδιού Συμμετοχή σε ομάδες (χορό, αθλοπαιδιές, κολύμβηση…) Καθημερινή φυσική δραστηριότητα (υπομέγιστης έντασης) Διατήρηση αποθεμάτων ενέργειας 3.2. Προαγωγή υγείας - Ευεξία Σωματική σύσταση Διατροφή Ασθένειες Υγιεινό περιβάλλον Ασφάλεια Ενεργός τρόπος ζωής Ανάγκη για ξεκούραση Πίνακας 1: Ενιαίο πρόγραμμα φυσικής αγωγής στο νηπιαγωγείο (Ρήγα, υπό δημοσίευση)

Περιεχόμενο προγραμμάτων φυσικής αγωγής στο νηπιαγωγείο 10 Β. Το σώμα ως μέσο έκφρασης Συναισθήματα, σκέψη, ιδέες Κινητική αναπαράσταση Δημιουργική κίνηση – χορός Δραματοποίηση Γ. Το σώμα ως μέσο επικοινωνίας Εμπιστοσύνη στους άλλους, αλληλεπίδραση, συνεργασία, κατανόηση σχέσεων Αξίες Αυτοπεποίθηση, υπευθυνότητα Αποδοχή και σεβασμό ατομικών διαφορών (κοινωνική ανάπτυξη- προσαρμογή) Πίνακας 1: Ενιαίο πρόγραμμα φυσικής αγωγής στο νηπιαγωγείο (Ρήγα, υπό δημοσίευση)

Βήματα για το σχεδιασμό προγράμματος φυσικής αγωγής Η πορεία ανάπτυξης ενός προγράμματος Φυσικής Αγωγής στο νηπιαγωγείο

Βήματα για το σχεδιασμό προγράμματος φυσικής αγωγής Η πορεία ανάπτυξης ενός προγράμματος φυσικής αγωγής στο νηπιαγωγείο ακολουθεί κάποια βήματα σχεδιασμού. Στο σχεδιασμό αυτό προσπαθούμε να εμπλέξουμε όλα τα άτομα που τα αφορά, όπως τα παιδιά, τους γονείς και άλλους: 1.Στηρίζεται στη γενικότερη αντίληψη που έχουμε για το ρόλο της φυσικής αγωγής στην εκπαίδευση των παιδιών, η οποία καθορίζει και το γενικό σκοπό του προγράμματος 2.Μελετώνται οι συνθήκες μέσα στις οποίες θα εφαρμοστεί το πρόγραμμα (περιβάλλον, γεωγραφική τοποθέτηση, περιβαλλοντικές συνθήκες, αναλυτικό πρόγραμμα νηπιαγωγείου, χώρος, εγκαταστάσεις, εξοπλισμός, αριθμός και διάρκεια δραστηριοτήτων, αριθμός παιδιών, ηλικίες, δεξιότητες παιδιών, στάδια κινητικής ανάπτυξης παιδιών, ενδιαφέροντα παιδιών κ.ά.) 12

Βήματα για το σχεδιασμό προγράμματος φυσικής αγωγής 3.Καθορίζονται οι στόχοι του προγράμματος (γενικοί και ειδικοί) 4.Σχεδιάζεται το περιεχόμενο του προγράμματος (κατηγορίες κίνησης, περιεχόμενο, επίπεδα και στάδια μάθησης δεξιοτήτων, στοιχεία φυσικής κατάστασης, εποπτικά μέσα, εξοπλισμός κ.ά.) 5.Ορίζονται οι μέθοδοι διδασκαλίας (άμεσες και έμμεσες) 6.Προσδιορίζεται το είδος της αξιολόγησης του προγράμματος (αρχική, ενδιάμεση, συνεχής, διαμορφωτική, τελική) 7.Εφαρμόζεται το πρόγραμμα 8.Γίνεται αναστοχασμός από όλους τους εμπλεκομένους και συμφωνία για πιθανές επεκτάσεις του προγράμματος (παρουσιάσεις, συνεργασίες, αφιερώματα κ.ά.) 13

Βήματα για το σχεδιασμό ημερήσιων δραστηριοτήτων φυσικής αγωγής Τα βήματα σχεδιασμού οργανωμένων δραστηριοτήτων Φυσικής Αγωγής

Βήματα για το σχεδιασμό ημερήσιων δραστηριοτήτων φυσικής αγωγής Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, τα παιδιά προσχολικής ηλικίας θα πρέπει να ασχολούνται τουλάχιστον 60 λεπτά ημερησίως με μέτριας έως έντονης έντασης σωματική δραστηριότητα (όπως είναι το παιχνίδι, ο αθλητισμός, η αναψυχή, η φυσική αγωγή, η προγραμματισμένη άσκηση) στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων της οικογένειας, του σχολείου και της κοινότητας ( eople/en/) eople/en/ Στο ημερήσιο πρόγραμμα του νηπιαγωγείου προβλέπουμε καθημερινά δραστηριότητες που ενισχύουν τη φυσική δραστηριότητα 15

Η οργανωμένη δραστηριότητα φυσικής αγωγής ακολουθεί τα παρακάτω βήματα σχεδιασμού: Εισαγωγή: παιχνίδια γνωριμίας, συνεργασίας, προθέρμανση για 5-10 λεπτά Σύνδεση με προηγούμενες δραστηριότητες: σύντομη αναφορά ή εκτέλεση των βασικών σταδίων ήδη κατεκτημένων δεξιοτήτων που συνδέονται με το περιεχόμενο της δραστηριότητας του κυρίου μέρους για 5-10 λεπτά Κύριο μέρος: ανάπτυξη νέων δεξιοτήτων ή επέκταση ήδη κατεκτημένων δεξιοτήτων σε νέες συνθήκες για λεπτά Κλείσιμο: επανάληψη των κυρίων σημείων, συζήτηση, αναστοχασμός, σχεδιασμός της επόμενης δραστηριότητας, επεκτάσεις, δραστηριότητες χαλάρωσης για 5-10 λεπτά 16 Βήματα για το σχεδιασμό ημερήσιων δραστηριοτήτων φυσικής αγωγής

Μέθοδοι διδασκαλίας Ορισμός και παρουσίαση μεθόδων διδασκαλίας

Μέθοδοι διδασκαλίας Η μέθοδος διδασκαλίας είναι το σύνολο των αποφάσεων που παίρνονται από την νηπιαγωγό (πριν, κατά τη διάρκεια και μετά την πράξη της διδασκαλίας), για να επιτευχθούν οι στόχοι που έθεσε και να καταλήξουν σε αναγνωρίσιμες συμπεριφορές (Gallahue, 2002). Η επιλογή μιας μεθόδου εξαρτάται από πολλούς παράγοντες, όπως είναι ο στόχος της διδασκαλίας, το επίπεδο μάθησης της δεξιότητας, η αναπτυξιακή ηλικία του παιδιού, η συμπεριφορά των παιδιών, οι συνθήκες κ.ά. 18

Μέθοδοι διδασκαλίας 1.Οι άμεσες μέθοδοι Πρόκειται για δασκαλοκεντρικές προσεγγίσεις, όπως τα παραγγέλματα, η επίδειξη, η ανάθεση έργου (ή εξάσκηση), η επανάληψη, η απομνημόνευση, η αμοιβαία διδασκαλία (σε μικρές ομάδες), οι οποίες βασίζονται στη θεωρία της συμπεριφοράς που υποστηρίζει ότι η μάθηση προέρχεται από έξω προς τα μέσα διαμέσου της σωστής αναπαραγωγής των γεγονότων Δεν επιτρέπουν ατομικές διαφορές και εφευρετικότητα Δεν είναι χρονοβόρες Ενδιαφέρονται πιο πολύ για το αποτέλεσμα και το σκοπό παρά για τη διαδικασία Είναι αποτελεσματικές για την τελειοποίηση μιας δεξιότητας (τελικό στάδιο), έχουν συγκεκριμένο στόχο και δεν παρερμηνεύονται 19

2.Οι έμμεσες μέθοδοι Πρόκειται για παιδοκεντρικές προσεγγίσεις που επιτρέπουν προσωπικές λύσεις, όπως η εξερεύνηση, η καθοδηγούμενη ανακάλυψη της κίνησης, ο πειραματισμός, η δημιουργική επίλυση προβλημάτων Επιτρέπουν ατομικές διαφορές αλλά δύσκολα διατηρείται ο έλεγχος της τάξης Ο μαθητής έχει την ελευθερία να θέσει τους στόχους του Ενισχύουν την κριτική και δημιουργική σκέψη Είναι χρονοβόρες Οι εκπαιδευτικοί δεν είναι εξοικειωμένοι με αυτές Είναι αποτελεσματικές για το αρχικό επίπεδο κατάκτησης μιας δεξιότητας 20 Μέθοδοι διδασκαλίας

Εξοπλισμός Από τι αποτελείται ο εξοπλισμός των δραστηριοτήτων της Φυσικής Αγωγής

Εξοπλισμός Η ενθάρρυνση του παιδιού για κίνηση προϋποθέτει όχι μόνο το σχεδιασμό του προγράμματος φυσικής αγωγής αλλά και τα κατάλληλα ερεθίσματα και τις κατάλληλες συνθήκες, τη δημιουργία δηλαδή ενός περιβάλλοντος που προσφέρει προκλήσεις (Παυλίδου, 2012). Ο εξοπλισμός θα πρέπει να είναι συμβατός με την ηλικία των παιδιών, να είναι γερός και ασφαλής, να προκαλεί τα παιδιά να παίξουν, να τους επιτρέπει να τον χρησιμοποιούν πολύπλευρα και να τον τροποποιούν ανάλογα με τις ανάγκες τους (Zimmer, 2007). Η σωστή επιλογή του εξοπλισμού μπορεί να εξυπηρετήσει τους στόχους ενός προγράμματος αλλά η άτακτη συγκέντρωση πολλών αντικειμένων δημιουργεί αταξία, ανασφάλεια και αποπροσανατολίζει τα παιδιά (Τσαπακίδου, 2007) 22

Εξοπλισμός Ο εξοπλισμός μπορεί να αποτελείται: από φορητά όργανα κίνησης (όργανα ρυθμικής γυμναστικής, όπως μπάλες σε διάφορα μεγέθη, σκοινάκια, σκοινιά, στεφάνια, κορδέλες, κορίνες) από σταθερά όργανα κίνησης (σκαλωσιές, πολύζυγα, εξοπλισμός παιδικής χαράς) από όργανα φυσικής αγωγής και ψυχοκινητικής (κώνοι, πάγκοι, πλαστικά τοξοειδή σχήματα τύπου γέφυρας, κοντάρια, κρίκοι, στρώματα, σανίδες ισορροπίας, βάσεις, αλεξίπτωτα με λαβές, εξοπλισμός αναρρίχησης, μεγάλα αφρολέξ, πλινθία) από καθημερινά αντικείμενα χώρου (τραπεζάκια, καρεκλάκια, μαξιλάρια, port-manteau, λάστιχα αυτοκινήτου) 23

Εξοπλισμός από αυτοσχέδια υλικά και άλλα αντικείμενα (μπαλόνια, εφημερίδες, σακουλάκια από ύφασμα με όσπρια, υφάσματα, μαντίλια, σεντόνια, κουβάρια, κορδόνια, υλικό μεταμφίεσης, χάρτινοι κύλινδροι, λάστιχα, χαρτοκούτια, βαρέλια) από φυσικό και ανακυκλώσιμο υλικό (πέτρες, φύλλα, κλαδιά, κουτιά γάλατος, κυπελάκια, τενεκεδάκια) 24

Τέλος ενότητας Σχεδιασμός προγραμμάτων και μέθοδοι διδασκαλίας στη φυσική αγωγή

Βιβλιογραφία Παυλίδου, Ε. (2012). Κινητική και Ρυθμική Αγωγή στην Προσχολική Εκπαίδευση. Θεσσαλονίκη: Ζυγός - Ιωάννης Μάρκου και Υιός Ο.Ε. Ρήγα, Β. (υπό δημοσίευση). «Σύγχρονα προγράμματα φυσικής αγωγής στο νηπιαγωγείο». Στο Συλλογικό Τόμο, 30 Χρόνια Τ.Ε.Ε.Α.Π.Η. Αθήνα: Μεταίχμιο. Ρήγα, Β. (2004). Η σωματική έκφραση στο νηπιαγωγείο και το δημοτικό σχολείο, Αθήνα, τυπωθήτω – Γιώργος Δαρδανός. Τσαπακίδου, Α. (2007). Κινητικές Δεξιότητες. Προγράμματα ανάπτυξης κινητικών δεξιοτήτων σε παιδιά προσχολικής ηλικίας. Θεσσαλονίκη: University Studio Press. 26

Βιβλιογραφία Gallahue, D. (2002). Αναπτυξιακή φυσική αγωγή για τα σημερινά παιδιά. Θεσσαλονίκη: University Studio Press. Ζimmer, Ρ. (2007). Εγχειρίδιο ψυχοκινητικής. Θεωρία και πράξη της ψυχοκινητικής παρέμβασης. Αθήνα: Αθλότυπο. World Health Organisation: ople/en/ ople/en/ 27

Χρηματοδότηση 28 Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στo πλαίσιo του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο Πανεπιστήμιο Αθηνών» έχει χρηματοδοτήσει μόνο την αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.

Σημειώματα 29

Σημείωμα Αναφοράς Copyright Πανεπιστήμιο Πατρών, Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών, Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία, Βασιλική Ρήγα. «Ψυχοκινητική και Φυσική Αγωγή στην Προσχολική Ηλικία». Έκδοση: 1.0. Πάτρα Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση: 30

Σημείωμα Αδειοδότησης 31 Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά, Μη Εμπορική Χρήση Παρόμοια Διανομή 4.0 [1] ή μεταγενέστερη, Διεθνής Έκδοση. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, διαγράμματα κ.λ.π., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό και τα οποία αναφέρονται μαζί με τους όρους χρήσης τους στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] Ως Μη Εμπορική ορίζεται η χρήση: που δεν περιλαμβάνει άμεσο ή έμμεσο οικονομικό όφελος από την χρήση του έργου, για το διανομέα του έργου και αδειοδόχο που δεν περιλαμβάνει οικονομική συναλλαγή ως προϋπόθεση για τη χρήση ή πρόσβαση στο έργο που δεν προσπορίζει στο διανομέα του έργου και αδειοδόχο έμμεσο οικονομικό όφελος (π.χ. διαφημίσεις) από την προβολή του έργου σε διαδικτυακό τόπο Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί.

Διατήρηση Σημειωμάτων Οποιαδήποτε αναπαραγωγή ή διασκευή του υλικού θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει:  το Σημείωμα Αναφοράς  το Σημείωμα Αδειοδότησης  τη δήλωση Διατήρησης Σημειωμάτων  το Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων (εφόσον υπάρχει) μαζί με τους συνοδευόμενους υπερσυνδέσμους. 32

Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων Το Έργο αυτό κάνει χρήση των ακόλουθων έργων: Πίνακας 1: σελ. 7-10, Ρήγα, υπό δημοσίευση 33 Οποιοδήποτε έργο δεν αναφέρεται, έχει δημιουργηθεί από το διδάσκοντα του μαθήματος ή/και την Τμηματική Ομάδα Εργασίας και παρέχεται με την ίδια άδεια CC BY-NC-SA 4.0