TM 301 - KEΦΑΛΑΙΟ 8 & 9 ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ. Συμβουλές που θα βοηθήσουν να χαλαρώσετε και να μειώσετε τα επίπεδα άγχους Καταγράψτε όλα τα πράγματα.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Η σχέση χαρακτηριστικών της προσωπικότητας με την εφαρμογή τεχνικών αντιμετώπισης στρεσογόνων καταστάσεων στη Γυμναστική και η επίδραση των τεχνικών στην.
Advertisements

Βιοσυμπεριφορικοί παράγοντες και Υγεία.  Προσωπικότητα & Υγεία.
ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΑΠΟΔΟΣΗ Μάθημα 10ον.
ΤΜΗΜΑ ΝΟΜΙΚΗΣ ΤΟΜΕΑΣ ΔΙΕΘΝΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΠΜΣ ΔΙΚΑΙΟ ΕΥΡΩΠΑΙΚΗΣ ΕΝΩΣΗ Μ. Δ. Χρυσομάλλης Αναπληρωτής Καθηγητής.
Διοίκηση Ανθρώπινων Πόρων Ενότητα 3: Αξιολόγηση Προσωπικού Δημήτριος Σταυρουλάκης Τμήμα Λογιστικής & Χρηματοοικονομικής ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ Ανώτατο Εκπαιδευτικό.
«Εργασιακό Άγχος στο Σχολικό Περιβάλλον. Κατευθυντήριες Γραμμές Διαχείρισης» Γεωργία Παναγιώτου Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Κλινικής Ψυχολογίας Πανεπιστήμιο.
Παράδειγμα Παράδειγμα Κοιν.Σ.Επ. Κοιν.Σ.Επ. ΣΤΕΛΛΑ ΓΚΟΥΔΙΝΟΓΛΟΥ ΜΥΓΔΟΝΙΑ ΚΟΙΝΣΕΠ ΔΙΚΤΥΟ ΚΟΙΝΣΕΠ Κ. ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ Skywalker 1 Ιουνίου 2016.
ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΙΚΗ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗ ΙΙ (ΓΕΝΕΤΙΚΟΙ ΑΛΓΟΡΙΘΜΟΙ) Τμήμα Μηχανικών Η/Υ & Πληροφορικής -Εργαστήριο Αναγνώρισης Προτύπων Διευθυντής: Σπύρος Λυκοθανάσης, Καθηγητής.
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΔΥΝΑΜΙΚΗΣ ΓΕΩΜΕΤΡΙΑΣ ΣΤΟ ΔΙΔΑΚΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ.
ΥΠΟΚΛΥΣΜΟΣ Είναι η εισαγωγή διαλύματος στο έντερο από το ορθό με καθετήρα (σωλήνα αερίων) ή ρύγχος.
ΚΟΙΝΩΝΙΚΉ ΨΥΧΟΛΟΓΊΑ Δήμητρα Παπαστεργίου MSc- Λάρισα 2016.
Γαλαζούλας Χρήστος Λέκτορας ΤΕΦΑΑ/AΠΘ Στυλ διδασκαλίας.
TM KEΦΑΛΑΙΟ 3 ΟΦΕΛΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΟΥ STRESS ΣΤΟ MANAGEMENT.
KEΦΑΛΑΙΟ ΕΚΤΟ Η ΜΕΣΑΙΩΝΙΚΗ ΕΥΡΩΠΗ Η ΦΕΟΥΔΑΡΧΙΑ ΣΤΗ ΔΥΤΙΚΗ ΕΥΡΩΠΗ(σσ 91-93)
ΕΝΩΣΗ ΕΛΛΗΝΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ ΙΙΙ
Τεχνικες Αξιολογησης της Επιδοσης των Εκπαιδευομενων
Κύκλος.
Επιλογή τοποθεσίας και προγραμματισμός των εγκαταστάσεων
Διδακτικές Προσεγγίσεις σε μαθήματα Προγραμματισμού
Δικτυακά Μοντέλα Διεργασιών
10β. ΑΣΚΗΣΕΙΣ Νίκος Κ. Μπάρκας
Θεωρίες των κινήτρων (1 από 2)
Έλεγχος κίνησης σώματος
Ποιοτική μεθοδολογία έρευνας στη Διδακτική των Μαθηματικών
Έρευνα στη Διδακτική των Μαθηματικών και Διδακτική Πράξη
Εισαγωγή στην Αναπτυξιακή Ψυχολογία
Δρ. Χριστακόπουλος Γιάννης
Εισαγωγή στην Ψυχολογία
Μυθοι και Θρυλοι της Ηλείας
Η Τέχνη του 19ου αιώνα Ενότητα # 10: Αγγλική Τέχνη: Η δεύτερη γενιά Προραφαηλιτών και ο αισθητισμός Αιλιάνα Μαρτίνη Τμήμα Ιστορίας.
Μάρκετινγκ Αθλητισμού & Αναψυχής
Υπολογιστική Ρευστομηχανική
Κανόνες βιβλιογραφικών αναφορών ΑΡΑ
ΣΥΓΚΙΝΗΣΗ ΚΑΙ ΝΟΗΣΗ ‘Η ΑΥΤΟΡΡΥΘΜΙΣΗ ΣΤΑ ΠΑΙΔΙΑ’ ΜΑΡΑΓΚΟΥ ΜΑΡΙΝΑ
Μεθοδολογία Έρευνας Διάλεξη 2η: Το Ερευνητικό Αντικείμενο
Καθηγητής Γιώργος Πλειός
4ο μάθημα 25/1/16.
Θεματική ενότητα: Stenting
Μεθοδολογία Έρευνας Διάλεξη 2η: Το Ερευνητικό Αντικείμενο
ΓΕΛ ΜΑΡΤΙΝΟΥ ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ: ΤΑΞΗ:Β ΛΥΚΕΙΟΥ ΜΑΘΗΜΑ: ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ
1.2 ΛΟΓΟΙ ΕΜΦΆΝΙΣΗΣ ΤΩΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΏΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Daniel C. Harris, ΠΟΣΟΤΙΚΗ ΧΗΜΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ, ΤΟΜΟΣ Ι, ΠΕΚ 2009
Daniel C. Harris, ΠΟΣΟΤΙΚΗ ΧΗΜΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ, ΤΟΜΟΣ Ι, ΠΕΚ 2009
Anti-bullying Campaign
Πρότυπο Γυμνάσιο Ευαγγελικής Σχολής Σμύρνης
«ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ ΜΕ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ»
Ιδέες και προβλήματα κατανόησης των μαθητών
ΜΕΤΑΔΟΣΗ ΘΕΡΜΟΤΗΤΑΣ ΕΝΤΑΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΜΕΤΑΔΟΣΗΣ ΘΕΡΜΟΤΗΤΑΣ
Επικοινωνούμε; Από τα σήματα καπνού… στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης
Kαθηγητής Τμήματος Κοινωνιολογίας Παν/μίου Κρήτης
Διοίκηση Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων ΜΑΘΗΜΑ 9
Daniel C. Harris, ΠΟΣΟΤΙΚΗ ΧΗΜΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ, ΤΟΜΟΣ Ι, ΠΕΚ 2009
Αντιμετώπιση προβλημάτων σε μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες
Διοίκηση επιχειρήσεων
Η πόλη της Πέτρας, στην Ιορδανία
“WALK THE TALK” - Χρήστες TDI-
“Walk the Talk” Πως πρέπει να προχωρήσει η εκπαίδευση του πελάτη ?
Walk the Talk ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΧΗΜΙΚΕΣ ΟΥΣΙΕΣ
Σημείωση για ομιλητές – Τμήμα ¨Γιατί ?¨
Μηχανική Οι Νόμοι της Κίνησης
Μεθοδολογία Έρευνας Διάλεξη 2η: Το Ερευνητικό Αντικείμενο
ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ, ΑΠΟΚΛΙΝΟΥΣΕΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΕΣ
ΑΓΧΩΔΕΙΣ ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ Άγχος Φόβος
ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ, ΑΠΟΚΛΙΝΟΥΣΕΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΕΣ
Η πόλη της Πέτρας, στην Ιορδανία
10β. ΑΣΚΗΣΕΙΣ Νίκος Κ. Μπάρκας
Διοικηση Επισιτιστικών επιχειρήσεων ΜΑΘΗΜΑ 3ο ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΑΠΛΑΔΑΣ
EιΣαγωγη Στη μελετη τηΣ διγλωΣΣιαΣ
ΘΕΜΑΤΑ ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ
Έλεγχος κίνησης σώματος
Μεταγράφημα παρουσίασης:

TM KEΦΑΛΑΙΟ 8 & 9 ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ

Συμβουλές που θα βοηθήσουν να χαλαρώσετε και να μειώσετε τα επίπεδα άγχους Καταγράψτε όλα τα πράγματα που «πυροδοτούν» το άγχος σας. Είναι ένα πρόβλημα στη δουλειά ή ίσως η κίνηση στο δρόμο; Αναγνωρίζοντας τι σας αγχώνει, έχετε κάνει ένα πολύ σημαντικό βήμα.  Μάθετε στρατηγικές αντιμετώπισης του άγχους όπως τεχνικές χαλάρωσης, ασκήσεις αναπνοών, διαλογισμό, γιόγκα ή μασάζ.

Αφιερώστε χρόνο στην χαλάρωση – ακόμη κι αν είναι μόνο 10 λεπτά. Διαβάστε, κάντε ένα μπάνιο ή κάτι άλλο που απολαμβάνετε. Αν δουλεύετε, κάντε διάλειμμα για φαγητό. Προσέχετε την διατροφή σας. Υπερβολικό αλκοόλ, καφεΐνη, ζάχαρη και λιπαρά δυσκολεύουν το σώμα σας στην αντιμετώπιση του άγχους.

Ασκηθείτε τακτικά – κάντε ποδήλατο, περπατήστε γρήγορα ή κολυμπήστε. Όλα αυτά θα σας βελτιώσουν τη διάθεση και θα σας βοηθήσουν να αντιμετωπίζετε την καθημερινότητα. Σταματήστε να προσπαθείτε να κάνετε πολλά πράγματα ταυτόχρονα. Βάλτε τις δουλειές σε μια σειρά προτεραιότητας και σχεδιάστε τι έχετε να κάνετε αντί να τα αφήνετε όλα για την τελευταία στιγμή.

 Πάρτε μια βαθιά ανάσα. Νιώστε τα πλευρά και το στομάχι σας να γεμίζουν καθώς εισπνέετε από τη μύτη. Εκπνεύστε αργά από το στόμα. Επαναλάβετε δέκα φορές.

Γρήγορη χαλάρωση Αφιερώστε μόνο πέντε λεπτά από την καθημερινότητά σας και προσπαθήστε να χαλαρώσετε όσο περισσότερο μπορείτε. Φροντίστε να μη σας ενοχλήσουν – αν είναι απαραίτητο, αποσυνδέστε το τηλέφωνο και απομακρυνθείτε από οτιδήποτε μπορεί να σας αποσπάσει. Καθίστε σε μια καρέκλα. Εισπνεύσετε και εκπνεύστε αργά και βαθιά – αυτό βοηθάει πολύ την διαδικασία χαλάρωσης.

Τινάξτε και χαλαρώστε χέρια και ώμους. Χαλαρώστε το σαγόνι και τους μύες σας. Κουνήστε τα πόδια σας και προσπαθήστε να χαλαρώσετε και αυτά. Δεν χρειάζεται πολύς χρόνος, αλλά θα απαλλαγείτε από την ένταση και θα νιώθετε ανανεωμένοι και πιο ενεργητικοί.

Χαλαρώστε το μυαλό σας Μην ξεχνάτε πως και το μυαλό σας θέλει ξεκούραση! Είναι δύσκολο να χαλαρώσει το σώμα, αν οι σκέψεις τρέχουν. Αφού χαλαρώσετε σωματικά για ένα-δύο λεπτά, προσπαθήστε να συγκεντρωθείτε σε κάτι που σας ενδιαφέρει. Ο στόχος είναι να αδειάσει το μυαλό σας, έστω και για λίγο και να ξεχάσετε τα προβλήματα της ημέρας.

Άσκηση Η τακτική άσκηση – τζόγκινγκ, ποδήλατο, περπάτημα κλπ. μειώνει την ένταση στο σώμα σας. Ανταγωνιστικά αθλήματα όπως το τένις, το σκουός ή το ποδόσφαιρο σας βοηθούν να επικεντρώνετε τα ανταγωνιστικά σας ένστικτα θετικά. Μπορεί να είναι κουραστικά, αλλά σας χαρίζουν ενέργεια και φορτίζουν τις μπαταρίες σας.

Τρόποι αντιμετώπισης – παρέμβασης, άγχους και στρες

Σωματική χαλάρωση Οι τεχνικές χαλάρωσης μπορούν να χωριστούν σε δύο κατηγορίες, από το σώμα στο μυαλό όπου περιλαμβάνει τεχνικές αναπνοών και νευρομυϊκή ή προοδευτική χαλάρωση. Σκοπός της προοδευτικής χαλάρωσης είναι να προετοιμάσει τον οργανισμό έτσι ώστε αυτό να αποβάλει την ένταση. Η δεύτερη κατηγορία αποτελείται από τεχνικές που ξεκινούν από το μυαλό για το σώμα όπως διαλογισμός και νοερή απεικόνιση.

Από το σώμα στο μυαλό: Όταν οι εργαζόμενοι εξασκούν αυτές τις τεχνικές είναι προτιμότερο να βρίσκονται σε άνετη σωματική θέση και σε ένα ήσυχο και ζεστό περιβάλλον. Υπάρχουν πολλά είδη τεχνικών για την σωστή χρήση της αναπνοής, όπως η ολοκληρωμένη αναπνοή, σύμφωνα με την οποία οι εργαζόμενοι συγκεντρώνονται στο να γεμίσουν το κάτω μέρος των πνευμόνων με αέρα, σπρώχνοντας το διάφραγμα προς τα κάτω και την κοιλιά προς τα έξω.

Οι εργαζόμενοι κρατάνε την αναπνοή τους για λίγα δευτερόλεπτα και μετά εκπνέουν αργά σπρώχνοντας την κοιλιά τους προς τα μέσα και χαμηλώνοντας τους ώμους και το στήθος αδειάζοντας τους πνεύμονες. Αφού οι εργαζόμενοι αφομοιώσουν την διαδικασία, πρέπει να πραγματοποιούν 30 με 40 τέτοιες αναπνοές την ημέρα.

Από το μυαλό στο σώμα: Η χρήση της τεχνικής του διαλογισμού είναι γνωστή σε θρησκείες του ανατολικού και του δυτικού κόσμου. Οι οδηγίες για την παραπάνω μορφή διαλογισμού είναι: 1. Κάτσε ήσυχα σε μια άνετη θέση, 2. Κλείσε τα μάτια σου, 3. Χαλάρωσε όλους τους μυς σου, ξεκινώντας από τα πόδια και φτάνοντας ως το πρόσωπο, 4. Εισπνοή από τη μύτη. Συγκεντρώσου στην αναπνοή. Καθώς εκπνέεις πες τη λέξη ήρεμος ή ζεστός σιγανά στον εαυτό σου. Ανάπνευσε ήρεμα και φυσικά,

5. Συνέχισε για 10 με 20 λεπτά. Όταν τελειώσεις κάτσε ήσυχα για μερικά λεπτά, πρώτα με τα μάτια σου κλειστά και μετά με ανοιχτά. Μη σηκωθείς για λίγη ώρα, 6. Μην ανησυχείς για το αν πέτυχες την χαλάρωση, προσπάθησε να μείνεις παθητικός και άσε την χαλάρωση να συμβεί. Εξάσκησε την πρακτική δύο φορές την ημέρα.

Καμία στρατηγική ελέγχου δεν είναι αποτελεσματική ή επιθυμητή για όλους τους εργαζόμενους. Για το λόγο αυτό οι διευθυντές και οι ψυχολόγοι πρέπει να διδάσκουν στους εργαζόμενους μια ποικιλία τεχνικών. Οι εργαζόμενοι θα πρέπει να ενθαρρύνονται να αναγνωρίζουν και να εξασκούν την αρχική τεχνική που είχε αποτέλεσμα σ’ αυτούς, καθώς επίσης και κάποιες εναλλακτικές τεχνικές σε περίπτωση που η αρχική τους επιλογή χάσει την αποτελεσματικότητα της.

Οι τεχνικές χαλάρωσης είναι μια στρατηγική πολύ σημαντική για την καλή απόδοση των εργαζομένων, καθώς αποβάλλουν ή μειώνουν τα επίπεδα άγχους, στρες, φόβου και ανησυχίας. Οι εργαζόμενοι με σωματική χαλάρωση μπορούν να απομακρύνουν τη συγκεντρωμένη ένταση, που οδηγεί σε πονοκεφάλους, πόνους στη μέση ή πόνους από κάποιο περιστατικό. Είναι μια σημαντική στρατηγική χαλάρωσης όταν οι εργαζόμενοι έχουν πολύ λίγο χρόνο ανάμεσα των εργασιών τους.

Προσομοίωση της εργασίας (Imagery) Ως νοερή απεικόνιση μπορεί να οριστεί η χρήση όλων των αισθήσεων για τη δημιουργία μιας εμπειρίας μέσα στο μυαλό. Επιστημονικές έρευνες έχουν εξετάσει την αποτελεσματικότητα της χρήσης της νοερής απεικόνισης ως βοήθημα προς τους εργαζόμενους σε διάφορες καταστάσεις. Ερευνητικά δεδομένα υποστηρίζουν την χρήση της νοερής απεικόνισης ως μέσο αύξησης της μάθησης και της απόδοσης των εργασιακών δεξιοτήτων, καθώς επίσης και των σκέψεων και συναισθημάτων των εργαζομένων κατά τη διάρκεια των εργασιών.

Έρευνες υποστηρίζουν την αποτελεσματικότητα της νοερής απεικόνισης πάνω στην αύξηση της αυτοπεποίθησης καθώς επίσης και την παρότρυνση στους εργαζόμενους. Η νοερή απεικόνιση σε συνδυασμό με άλλες μεθόδους νοερής εξάσκησης, έχει δείξει ότι βοηθά τους εργαζόμενους να μειώσουν ή να ελέγξουν το εργασιακό άγχος. Μελέτες έχουν επίσης δείξει ότι κάποιοι τύποι νοερής απεικόνισης είναι αποτελεσματικοί στην αλλαγή αντίληψης του άγχους από τους εργαζόμενους, από αρνητικές σε προκλητικές και θετικές.

Σενάρια νοερής απεικόνισης για χαλάρωση και μείωση του στρες: Κάτσε σε άνετη θέση και κλείσε τα μάτια σου. Πάρε αρκετές βαθιές αναπνοές για να χαλαρώσεις και βρες το κέντρο του εαυτού σου… Πάρε ένα λεπτό να εξετάσεις το σώμα σου. Αν αισθάνεσαι ένταση κάπου, ήρεμα θύμισε τον εαυτό σου «άφησε το να φύγει».. Συνέχισε την εξέταση σε όλους τους μυς σου, και όποτε αισθάνεσαι ένταση επανέλαβε «άφησε το να φύγει».

Φαντάσου ένα πολύ χοντρό σχοινί που είναι δεμένο σε ένα μεγάλο κόμπο. Δες τον κόμπο μέσα στο μυαλό σου. Παρατήρησε τα σφιχτά περιπλεγμένα κομμάτια του σχοινιού που είναι τεντωμένα το ένα απέναντι από το άλλο. Τώρα φαντάσου ότι ο κόμπος σιγά-σιγά λύνεται.. Θέλει λίγη ώρα για να λυθεί ολοκληρωτικά.

Φαντάσου τον εαυτό σου σε μια θορυβώδη γωνιά της πόλης. Φυσάει και έχει κρύο, όλοι τρέχουν και έχει φασαρία.. Νιώσε τα χτυπήματα των ανθρώπων καθώς σε προσπερνούν, άκουσε τον θόρυβο από τα αμάξια και τα φορτηγά, και μύρισε τις αναθυμιάσεις των λεωφορείων καθώς περνούν από μπροστά σου.. Ακριβώς δίπλα σου υπάρχει μια οικοδομή, και ένα σφυροδρέπανο ξεκινάει χωρίς προειδοποίηση.

Αργά απομάκρυνε τον εαυτό σου έτσι ώστε να είσαι ξαπλωμένος σε πράσινο λιβάδι δίπλα σε μια καταπράσινη λίμνη. Ο ήλιος ζεσταίνει το πρόσωπο και το σώμα σου και ένα απαλό αεράκι δημιουργεί ρυτίδες πάνω στο νερό. Άκουσε καθώς το σφυροδρέπανο μεταμορφώνεται σε τρυποκάρυδο που απαλά τρυπάει το δέντρο.

Τώρα συγκεντρώσου στον εαυτό σου.. Έχεις λύσει τους κόμπους και έχεις χαλαρώσει το σώμα σου.. Έχεις μαλακώσει και λιώσει την ένταση της ημέρας σου.. Έχεις μεταμορφώσει το άγχος και τον θόρυβο στη ζωή σου σε ευχάριστους ήχους της φύσης. Κάνοντας αυτό έχεις κερδίσει τον έλεγχο του μυαλού και του σώματος σου. Έχεις αποσιωπήσει τον αναλυτικό εαυτό σου και έχεις αφήσει το υποσυνείδητό σου να είναι ανοιχτό σε νέες ιδέες και να αναπτυχθεί.

Υπενθύμισε στον εαυτό σου ότι έχεις την ικανότητα να κερδίζεις τον έλεγχο των σκέψεων και συναισθημάτων μέσα από την φαντασία σου.. Θύμισε στον εαυτό σου ότι το μυαλό σου είναι ανοιχτό και μπορεί γρήγορα να ελευθερωθεί από το στρες και τις αρνητικές σκέψεις. Ενίσχυσε τη δύναμη σου στο να επιλέγεις να αισθάνεσαι και να σκέφτεσαι καλά και πίστεψε στη ικανότητα σου να αλλάζεις τη ζωή σου με παραγωγικούς τρόπους.

Συγκεντρώσου ξανά στην αναπνοή σου και επανέλαβε την παρακάτω πρόταση κάθε φορά που εκπνέεις «Το σώμα μου είναι χαλαρό και δεκτικό.» (περιμένουμε για 30 δευτερόλεπτα). Τώρα άλλαξε την πρόταση (κάθε φορά που εκπνέεις) σε: «Επιλέγω να σκέφτομαι και να είμαι καλά» (περιμένουμε για 30 με 50 δευτερόλεπτα).

Να αισθάνεσαι περήφανος για εσένα και τις ικανότητες σου, και ενίσχυσε τον εαυτό σου τώρα που έχεις την δύναμη να ελέγχεις το πώς σκέφτεσαι και αισθάνεσαι. Δημιούργησε χρόνο κάθε μέρα για να χαλαρώσεις το σώμα σου, να λιώσεις μακριά την ένταση, και να αποσιωπήσεις το θόρυβο στη ζωή σου.

Σε μετρήσεις που έγιναν σε 114 εργαζόμενους, έδειξαν ότι οι εργαζόμενοι που χρησιμοποιούσαν σε μεγάλο βαθμό την νοερή απεικόνιση είχαν υψηλά επίπεδα αυτοπεποίθησης σε σχέση με αυτούς που χρησιμοποιούσαν τη μέθοδο λιγότερο. Όλες οι έρευνες έχουν καταλήξει στο συμπέρασμα ότι η νοερή απεικόνιση αποτελεί μια σημαντική ψυχολογική δεξιότητα, είτε πρόκειται για μάθηση εργασιακών δεξιοτήτων είτε για έλεγχο των συναισθημάτων και σκέψεων πριν, κατά τη διάρκεια και μετά την εργασία. Η επίδραση της πάνω στο άγχος και το στρες είναι πολύ σημαντική.

Εσωτερικός αυτοδιάλογος (Self Talk) Το κλειδί για τον γνωστικό έλεγχο είναι ο αυτοδιάλογος. Η συχνότητα και το περιεχόμενο των σκέψεων είναι διαφορετικά από άνθρωπο σε άνθρωπο και από μια κατάσταση σε άλλη. Εμπλέκεσαι σε αυτοδιάλογο κάθε φορά που πραγματοποιείς έναν εσωτερικό διάλογο με τον εαυτό σου, όπως δίνοντας σου οδηγίες και κουράγιο ή ερμηνεύεις και διακρίνεις το τι αισθάνεσαι

Ο αυτοδιάλογος μπορεί να βοηθήσει τους εργαζόμενους να παραμείνουν συγκεντρωμένοι στο παρόν, χωρίς να αμφιταλαντεύονται σε λάθη του παρελθόντος και σκέψεις για το μέλλον. Σε ερευνά τους οι Fletcher & Hanton (2001) για το πόσο επηρεάζει η χρήση των ψυχολογικών στρατηγικών το αγωνιστικό άγχος, αναφέρουν σε μελέτη τους σε 114 εργαζόμενους υψηλού επιπέδου ότι στους εργαζόμενους που κάνανε πολλή χρήση του αυτοδιαλόγου, η ένταση του γνωστικού άγχους ήταν χαμηλότερη σε σχέση με τους εργαζόμενους που δεν κάνανε χρήση της τεχνικής του αυτοδιαλόγου τόσο συχνά.

Η ένταση του σωματικού άγχους δεν είχε διαφορά ανάμεσα στις δυο ομάδες, ενώ η κατεύθυνση του σωματικού άγχους ερμηνεύτηκε ως πιο διευκολυντική στην ομάδα που έκανε συχνή χρήση του αυτοδιαλόγου. Τέλος η ένταση της αυτοπεποίθησης ήταν αυξημένη στην πρώτη ομάδα.

Ο αποτελεσματικός ηγέτης και ψυχολόγος μπορεί να κάνει χρήση του αυτοδιαλόγου για να βοηθήσει τους εργαζόμενους του στην εκμάθηση τεχνικών, στη διόρθωση κακών συνηθειών, για την προετοιμασία των εργασιών, στην αυτοσυγκέντρωση, στη διαμόρφωση της καλύτερης διάθεσης για την εργασία, και για να αναπτύξει την αυτοπεποίθηση και την αγωνιστικότητα.

Διακοπή Σκέψεων Αν ο αυτοδιάλογος των εργαζομένων είναι συνεχόμενος και αποσπά την προσοχή τους, ή ο διάλογος προάγει την αμφισβήτηση για τον εαυτό τους, πρέπει να διακόπτεται. Απομακρύνοντας τις αρνητικές σκέψεις, συχνά καθιστά εφικτή την σχέση που οδηγεί στα αρνητικά συναισθήματα και συμπεριφορές, όπως την διακοπή της άσκησης ή άσχετες με την άσκηση συζητήσεις.

Οι πιο αρνητικές σκέψεις προκύπτουν όταν τα άτομα βρίσκονται κάτω από στρες και για το λόγο αυτό έχουν υψηλή ψυχολογική διέγερση. Ο διευθυντής πρέπει να συμβουλέψει τους εργαζόμενους να σταματήσουν τις αρνητικές σκέψεις. Ο διακόπτης μπορεί να είναι μια λέξη, όπως «σταμάτα» ή μια φυσική κίνηση όπως το χτύπημα των δακτύλων ή χτυπώντας το χέρι πάνω στο πόδι. Κάθε εργαζόμενος πρέπει να διαλέξει τον πιο φυσικό διακόπτη για αυτόν και να τον χρησιμοποιεί συνεχώς.

Στους εργαζόμενους δίνεται οδηγία να διαλέξουν μια τυπική αρνητική σκέψη για αυτούς, που θα ήθελαν να εξαλείψουν. Έπειτα κλείνουν τα μάτια και προσπαθούν όσο γίνεται καθαρότερα να φανταστούν τους εαυτούς τους μέσα στην κατάσταση η οποία τους προκαλεί αυτή την αρνητική σκέψη. Μόλις τα καταφέρουν να δουν την κατάσταση και να νιώσουν την αρνητική σκέψη, αρχίζουν να διακόπτουν την σκέψη με οποιοδήποτε διακόπτη έχουν επιλέξει για τη διακοπή των σκέψεων.

Η θετική σκέψη των εργαζομένων με αυτοπεποίθηση μπορεί να οδηγήσει σε ευχάριστα συναισθήματα και καλή απόδοση, όπως και η ανάρμοστη ή μη σωστά καθοδηγούμενη σκέψη σε εργαζομένους με μικρή αυτοπεποίθηση, μπορεί να οδηγήσει σε αρνητικά συναισθήματα και μειωμένη απόδοση. Για να αποκτήσουν οι εργαζόμενοι τον έλεγχο των σκέψεων τους, πρέπει να παρακολουθούν τον αυτοδιάλογο τους, να γνωρίζουν ποιο είδος σκέψης τους βοηθά, ποιες σκέψεις είναι αυτές που είναι επιβλαβείς και ποιες καταστάσεις ή γεγονότα σχετίζονται μ’ αυτές.

Θέτοντας Στόχους Η σκέψη ότι όλα τα είδη των στόχων μπορούν να βοηθήσουν στην απόδοση είναι λανθασμένη Για το λόγο αυτόν υπάρχουν κάποιες οδηγίες για τη σωστή χρήση των στόχων. Θέτουμε συγκεκριμένους στόχους σε μετρήσιμους και λειτουργικούς όρους. Είναι πολύ σημαντικό ότι στο εργασιακό περιβάλλον οι στόχοι πρέπει να εκφράζονται σε συγκεκριμένους και μετρήσιμους όρους.

Θέτουμε μέτριας δυσκολίας αλλά ρεαλιστικούς στόχους. Σε μελέτη που έγινε έδειξε ότι οι στόχοι πρέπει να είναι τόσο δύσκολοι που να προκαλούν τους εργαζόμενους, αλλά αρκετά ρεαλιστικοί ώστε να τους πετυχαίνουν. Θέτουμε βραχυπρόθεσμους αλλά και μακροπρόθεσμους στόχους. Ο συνδυασμός βραχυπρόθεσμων και μακροπρόθεσμων στόχων είναι προτιμότερος από την χρήση μόνο μακροπρόθεσμων στόχων.

Θέτουμε στόχους για την διαδικασία και την εκτέλεση καθώς και στόχους για την έκβαση. Θέτουμε στόχους για την εργασία. Θέτουμε θετικούς στόχους σε αντίθεση με τους αρνητικούς. Θέτουμε ημερήσιους στόχους για την επίτευξη των στόχων. Οι ημερήσιοι στόχοι βοηθάνε στην παρακίνηση των εργαζομένων, θυμίζοντας τους την ανάγκη επίτευξης των δικών τους στόχων μέσα σε ένα λογικό χρονικό διάστημα.

Καταγραφή των στόχων, όταν έχουν ορισθεί. Είναι εύκολο για τους εργαζόμενους να δώσουν προσοχή στους στόχους τους μόλις τους θέσουν, όμως σε μια μεγάλη χρονική περίοδο αυτοί οι στόχοι μπορεί να ξεχαστούν. Για το λόγο αυτό, είναι σημαντικό οι εργαζόμενοι να καταγράφουν τους στόχους τους κάπου που θα μπορούν να τους βλέπουν καθημερινά.

Σε έρευνα που έγινε, βρέθηκε ότι η χρήση ημερολογίου ήταν σημαντικό συστατικό για την επιτυχημένη χρήση της δημιουργίας στόχων. Οι Harris & Harris (1984) προτείνουν ότι οι εργαζόμενοι θα πρέπει να κρατούν ημερήσιο ή εβδομαδιαίο ημερολόγιο και να καταγράφουν τους στόχους, την επίτευξη των στόχων, τις στρατηγικές και την διαδικασία των στόχων.

Παροχή για εκτίμηση των στόχων. Η ανατροφοδότηση για την εκτίμηση των στόχων είναι απαραίτητη αν θέλουμε οι στόχοι να αυξήσουν την απόδοση. Έτσι είναι σημαντικό να δίνεται στους εργαζόμενους ανατροφοδότηση για το πώς η παρούσα κατάσταση τους σχετίζεται με τους βραχυπρόθεσμους και μακροπρόθεσμους στόχους τους.

Θέτουμε στόχους για την ομάδα. Εργαζόμενοι που θέτουνε πολλαπλούς στόχους συγκέντρωσης και έχουν υψηλές απαιτήσεις για την παρακολούθηση των στόχων τους, έδειξαν αύξηση της θετικής αντίληψης του άγχους, σε αντίθεση με αυτούς που είχαν χαμηλές προσδοκίες από τους στόχους.

Αυτοπεποίθηση Οι Carver και Scheier (1986, 1998) και Jones (1995) προτείνουν ότι οι εργαζόμενοι που έχουν πολλή αυτοπεποίθηση, η ικανότητα τους να ελέγχουν τον εαυτό τους αλλά και το περιβάλλον, ερμηνεύουν θετικά τα συμπτώματα του άγχους που εμφανίζονται σε ανταγωνιστικές καταστάσεις. Αυτοί οι υπάλληλοι που έχουν λιγότερο έλεγχο έχει βρεθεί ότι ερμηνεύουν αρνητικά αυτά τα συμπτώματα.

Πως σχετίζεται η χαμηλή αυτοπεποίθηση με τα συμπτώματα του εργασιακού άγχους: Υπάρχει αύξηση των συμπτωμάτων που σχετίζονται με το ανταγωνιστικό άγχος, όπως αμφιβολίες για την απόδοση, ανικανότητα στην αυτοσυγκέντρωση και φόβος για την παρουσία στην εργασία. Έχουμε αύξηση των αρνητικών σκέψεων που οδηγούν σε μείωση της συγκέντρωσης. Η χαμηλή αυτοπεποίθηση προκαλεί παραπάνω αρνητικές σκέψεις που οδηγούν σε χαμηλή απόδοση.

Πως σχετίζεται η υψηλή αυτοπεποίθηση με τα συμπτώματα του εργασιακού άγχους: Εμφανίζεται αύξηση των θετικών σκέψεων και εικόνων για την επερχόμενη απόδοση. Αύξηση των επιπέδων αυτοσυγκέντρωσης των εργαζομένων, που οδηγεί σε έλεγχο των συμπτωμάτων του άγχους από τους ίδιους. Παρουσιάζεται χαρά και ευχαρίστηση για τον αγώνα. Τέλος, η αύξηση της προσπάθειας των εργαζομένων οδηγεί σε θετική ερμηνεία των συμπτωμάτων συμβάλλοντας σε βέβαιες σκέψεις για επιτυχημένη απόδοση.

Η χρήση γνωστικών διαδικασιών για την αύξηση της αυτοπεποίθησης είναι πολύ σημαντική για την αντιμετώπιση του εργασιακού άγχους. Τέτοιες στρατηγικές είναι η νοητική πρόβα της εργασίας, ο αυτοδιάλογος και η παύση των αρνητικών σκέψεων και αναδόμηση τους.

Υπάρχουν στρατηγικές για την αύξηση της αυτοπεποίθησης στους εργαζόμενους. Μια από αυτές είναι η ποιότητα της επιμόρφωσης εργασίας και τα κατορθώματα των εργαζομένων, που περιλαμβάνει την επίδειξη της ικανότητας και την υπεροχή στις εργασιακές δεξιότητες. Οι εργαζόμενοι πρέπει να συγκεντρώνονται σε πηγές που ελέγχονται από τους ίδιους όπως, υπεροχή στις φυσικές και νοητικές ικανότητες. Οι διευθυντές πρέπει να καθοδηγούν τους εργαζόμενους, στο να ερμηνεύουν την επιτυχία τους μέσα από την διαδικασία της επίτευξης των στόχων τους.

Για την αύξηση της αυτοπεποίθησης χρησιμοποιείται η τεχνική της αυτορρύθμισης, δηλαδή η ικανότητα του ατόμου να χρησιμοποιεί την σκέψη του για να οργανώσει και να ρυθμίσει συμπεριφορές με σκοπό την επίτευξη των προσωπικών τους στόχων. H νοερή απεικόνιση, ο αυτοδιάλογος και η δημιουργία στόχων είναι τρία βασικά εργαλεία για την επιτυχία της αυτορρύθμισης.

Τέλος, το κοινωνικό κλίμα παίζει σημαντικό ρόλο για την αύξηση της αυτοπεποίθησης. Το κοινωνικό κλίμα περιλαμβάνει την κοινωνική υποστήριξη, το στυλ ηγεσίας που χρησιμοποιεί ο διευθυντής και την αποτελεσματικότητα του, οι προερχόμενες από άλλον εμπειρίες ή τα διαθέσιμα μοντέλα, συναισθήματα άνεσης και εγκλιματισμού στο εργασιακό περιβάλλον.

Έρευνα για την επίδραση των επιπέδων αυτοπεποίθησης σε σχέση με το προεργασιακό άγχος, έδειξε ότι: στους εργαζόμενους με έλλειψη αυτοπεποίθησης υπήρχε αύξηση της έντασης των συμπτωμάτων του εργασιακού άγχους, που οδήγησε σε μείωση της απόδοσης. Σε αντίθεση με τους εργαζόμενους με υψηλά επίπεδα αυτοπεποίθησης, η αύξηση των συμπτωμάτων του εργασιακού άγχους έδειξε να οδηγεί σε θετική αντίληψη για τον έλεγχο και την ευκολία διαχείρισης των συμπτωμάτων.

Έχει αποδειχθεί από πληθώρα ερευνών η επίδραση της αυτοπεποίθησης στο ανταγωνιστικό άγχος και τα ευρήματα δείχνουν θετικά αποτελέσματα. Αυτό που θα πρέπει να προσέξουν εργαζόμενοι και διευθυντές είναι η ενίσχυση της αυτοπεποίθησης από την αρχική εισχώρηση των εργαζομένων στην επιχείρηση. Οι διευθυντές πρέπει να δώσουν προσοχή, αν οι προσδοκίες που έχουν από τους εργαζόμενους μπορεί να μειώσουν ή να αυξήσουν την αυτοπεποίθηση τους.