Γενική Οικονομική Ιστορία Ενότητα # 6: Βιομηχανική Επανάσταση- ερμηνευτικές θεωρίες Διδάσκων: Ιωάννα-Σαπφώ Πεπελάση Τμήμα: Οικονομικής Επιστήμης.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΤΡΟΦΙΜΩΝ
Advertisements

Εφαρμοσμένη Θερμοδυναμική
Ανθρωπολογία του Θεάτρου Ενότητα 4 η : Βασικές αρχές της Τέχνης του Ηθοποιού Γιώργος Σαμπατακάκης, M.Phil. (Καίμπρητζ) – Ph.D. (Λονδίνο) Τμήμα Θεατρικών.
Γενική Οικονομική Ιστορία Ενότητα # 12: Η Εποχή μετά το 1973 Διδάσκων: Ιωάννα-Σαπφώ Πεπελάση Τμήμα: Οικονομικής Επιστήμης.
Γενική Οικονομική Ιστορία Ενότητα # 13: Η Σοβιετική Ένωση Διδάσκων: Ιωάννα-Σαπφώ Πεπελάση Τμήμα: Οικονομικής Επιστήμης.
Διοίκηση Τεχνολογίας Εργασία: «Εργαλειακή Προσέγγιση Τεχνολογίας» Πρόγραμμα:MBA Part-Time.
Μικροοικονομική Ι Ενότητα # 2: Ελαστικότητες Διδάσκων: Πάνος Τσακλόγλου Τμήμα: Διεθνών και Ευρωπαϊκών Οικονομικών Σπουδών.
Μακροοικονομική Ενότητα : Οικονομική μεγέθυνση (Μέρος Α) Καραμάνης Κωνσταντίνος Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ηπείρου.
Γενική Οικονομική Ιστορία Ενότητα # 11: Η Χρυσή Εποχή Διδάσκων: Ιωάννα-Σαπφώ Πεπελάση Τμήμα: Οικονομικής Επιστήμης.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ Εκπαιδευτικά Προγράμματα με Χρήση Η/Υ ΙΙ Θέμα «παιγνίδια» (website address) Διδάσκουσα: Καθηγήτρια Τζένη.
ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ Ενότητα 1: Εισαγωγή στην έννοια της Φιλοσοφίας του Δικαίου Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών.
Διοίκηση Ανθρωπίνων Πόρων Ενότητα 3: Προσέλκυση Ανθρώπινου Δυναμικού. Διδάσκων: Γεώργιος Ασπρίδης, Επίκουρος Καθηγητής. Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων.
Γενική Οικονομική Ιστορία Ενότητα # 1: Εισαγωγή στη μελέτη της οικονομικής ιστορίας Διδάσκων: Ιωάννα-Σαπφώ Πεπελάση Τμήμα: Οικονομικής Επιστήμης.
Λογιστική Κόστους Ενότητα # 10: Προϋπολογισμοί Διδάσκουσα: Σάνδρα Κοέν
Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής
Διοίκηση ολοκληρωμένης επικοινωνιακής στρατηγικής
Λογιστική Κόστους Ενότητα # 7: Οριακή Κοστολόγηση
Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΠΙΘΑΝΟΤΗΤΕΣ(2)
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Μάρκετινγκ Υπηρεσιών Ενότητα # 4: Το Θεωρητικό Μοντέλο της Ποιότητας των Υπηρεσιών Διδάσκουσα: Άννα Ζαρκάδα Τμήμα: Οργάνωση & Διοίκηση Επιχειρήσεων.
Γενική Οικονομική Ιστορία
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Όνομα Καθηγητή: Χρήστος Τερέζης
Χρονικός Προγραμματισμός Έργων (Εργαστήριο)
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΠΙΘΑΝΟΤΗΤΕΣ(9)
Ενότητα # 8: ΡΕΑΛΙΣΜΟΣ Αιλιάνα Μαρτίνη Τμήμα Ιστορίας
Γενική Οικονομική Ιστορία
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΟ: ΘΕΡΜΙΚΕΣ ΤΑΣΕΙΣ
ΜΗΧΑΝΙΚΗ ΤΩΝ ΥΛΙΚΩΝ ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΟ ΛΕΠΤΟΤΟΙΧΑ
Διαχείριση Κινδύνου Ενότητα 7: Παρακολούθηση Κινδύνων.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Διοίκηση Ποιότητας Ενότητα 3: Το κόστος της ποιότητας - Βραβεία ποιότητας Διδάσκων: Τσέλιος Δημήτριος, Καθηγητής Εφαρμογών Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων.
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΠΙΘΑΝΟΤΗΤΕΣ(3)
Όνομα Καθηγητή: Χρήστος Τερέζης
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΜΗΧΑΝΙΚΗ ΤΩΝ ΥΛΙΚΩΝ ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΟ: ΔΙΚΤΥΩΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Εισαγωγή στις εικαστικές τέχνες
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Ενότητα 2: Εισοδηματικός περιορισμός
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Επιχειρησιακές Επικοινωνίες
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΠΙΘΑΝΟΤΗΤΕΣ(7)
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΠΙΘΑΝΟΤΗΤΕΣ(4)
Επιχειρηματικότητα Ενότητα # 7: Επίλογος. Σύνοψη
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΠΙΘΑΝΟΤΗΤΕΣ(5)
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΙΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΠΙΘΑΝΟΤΗΤΕΣ(10)
Ενότητα 8: Συστήματα Υγείας στην Ευρώπη: Γαλλία
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ ΠΡΟΤΥΠΩΝ ΝΕΥΡΩΝΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Γενική Οικονομική Ιστορία Ενότητα # 6: Βιομηχανική Επανάσταση- ερμηνευτικές θεωρίες Διδάσκων: Ιωάννα-Σαπφώ Πεπελάση Τμήμα: Οικονομικής Επιστήμης

Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στα πλαίσια του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών» έχει χρηματοδοτήσει μόνο τη αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους. 2

Άδειες Χρήσης Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό υπόκειται σε άδειες χρήσης Creative Commons. 3

Σκοποί ενότητας Κατανόηση των διαφορετικών ερμηνειών της Οικονομικής Ανάπτυξης. Κατανόηση της σημασίας του σημείου εκκίνησης για την ανάπτυξη μιας οικονομίας. Κατανόηση των σταδίων ανάπτυξης. Κατανόηση της έννοιας της δημιουργικής καταστροφής. 4

Περιεχόμενα ενότητας Θεωρία του Gerschenkron. Το μοντέλο Rostow. Τα 4 “stylized facts”του Kuznets. Θεωρία του Joseph Schumpeter. 5

Θεωρία του Gerschenkron Μάθημα: Γενική Οικονομική Ιστορία, Ενότητα # 6: Βιομηχανική Επανάσταση-ερμηνευτικές θεωρίες Διδάσκων: Ιωάννα-Σαπφώ Πεπελάση, Τμήμα: Οικονομικής Επιστήμης

Θεωρία του Alexander Gerschenkron (1 από 2) Δεν υπάρχει ένα μοναδικό μοντέλο βιομηχανικής επανάστασης. Κάθε χώρα είναι έχει τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και τις ιδιομορφίες της. Με την πάροδο του χρόνου οι επαναστάσεις γίνονται όλο και πιο απότομες (βίαιη ρήξη με το παρελθόν). – Για παράδειγμα η Βιομηχανική Επανάσταση στη Ρωσία ήταν πιο βίαιη από ότι στην Αγγλία. 7

Θεωρία του Alexander Gerschenkron (2 από 2) Εισήγαγε την έννοια της συγκριτικής καθυστέρησης. Συμπέρασμα: Όσο πιο φτωχιά είναι μια χώρα την παραμονή της βιομηχανικής της επανάστασης, τόσο πιο βίαιη είναι η ρήξη με το παρελθόν. Για την υλοποίηση της πρώτης Βιομηχανικής Επανάστασης στην Αγγλία χρειάστηκαν τουλάχιστον εκατό χρόνια. Η εκβιομηχάνιση της Κίνας πραγματοποιήθηκε σε δύο δεκαετίες. 8

Το μοντέλο Rostow Μάθημα: Γενική Οικονομική Ιστορία, Ενότητα # 6: Βιομηχανική Επανάσταση-ερμηνευτικές θεωρίες Διδάσκων: Ιωάννα-Σαπφώ Πεπελάση, Τμήμα: Οικονομικής Επιστήμης

Τα 5 στάδια οικονομικής ανάπτυξης του Rostow (1 από 4) Ο Rostow διαπιστώνει τα στάδια ανάπτυξης μελετώντας την οικονομική ιστορία της Δύσης. Η μετάβαση από το ένα στάδιο στο άλλο δεν γίνεται κατ‘ ανάγκη ομαλά. Ένα γεγονός ή μια αλλαγή κινητοποιεί τη μετάβαση. – Η αλλαγή αυτή μπορεί να προέρχεται είτε από την κοινωνία είτε από την οικονομία είτε μέσω ξένης επιβολής. 10

Τα 5 στάδια της οικονομικής ανάπτυξης του Rostow (2 από 4) 1 ο Στάδιο: Παραδοσιακή Οικονομία. – Οι έχοντες γη κατέχουν την εξουσία. 2 ο Στάδιο: Δημιουργία προϋποθέσεων ανάπτυξης. – Διασυνδέεται η επιστήμη με την παραγωγή. – Ο άνθρωπος κατανοεί τους νόμους της φύσης (Newton). – Υπάρχει οικονομικό πλεόνασμα. 3 ο Στάδιο: Η οικονομία εκσυγχρονίζεται και «απογειώνεται». – Αστικοποίηση και πολιτική αλλαγή. – Εκβιομηχάνιση/Επέκταση του δευτερογενούς τομέα παραγωγής. – Συνήθως η πρώτη βιομηχανία που αναπτύσσεται είναι η κλωστοϋφαντουργία και τα είδη ένδυσης. 11

Τα 5 στάδια της οικονομικής ανάπτυξης του Rostow (3 από 4) 4 ο Στάδιο: Η οικονομία ωριμάζει. – Η βιομηχανική παραγωγική βάση διαφοροποιείται. Παράγεται ποικιλία προϊόντων. – Αύξηση παραγωγής καταναλωτικών αγαθών. – Επενδύσεις σε κοινωνικές υποδομές. Σχολεία, νοσοκομεία, πανεπιστήμια. – Επέκταση μεταφορικών υποδομών. Σιδηροδρομικό δίκτυο κλπ. 12

Τα 5 στάδια της οικονομικής ανάπτυξης του Rostow (4 από 4) 5 ο Στάδιο: Εποχή μαζικής κατανάλωσης. – Διαρκή αγαθά. Π.χ. ψυγεία. – Άνοδος του τομέα οικονομίας των υπηρεσιών. Τριτογενής τομέας παραγωγής. 13

Τα 5 οικονομικά στάδια του Rostow 1 ο στάδιο: παραδοσιακή οικονομία, επιβίωση. 2 ο στάδιο: οικονομικό πλεόνασμα, υποδομές, σύνδεση επιστήμης και παραγωγής. 3 ο στάδιο: εκβιομηχάνιση, επενδύσεις, πολιτική αλλαγή. 5 ο στάδιο: μαζική κατανάλωση, διαρκή αγαθά, άνοδος τομέα υπηρεσιών. 4 ο στάδιο: διαφοροποίηση παραγωγής, καινοτομίες, επενδύσεις. 14

Τα 4 “stylized facts”του Kuznets Μάθημα: Γενική Οικονομική Ιστορία, Ενότητα # 6: Βιομηχανική Επανάσταση-ερμηνευτικές θεωρίες Διδάσκων: Ιωάννα-Σαπφώ Πεπελάση, Τμήμα: Οικονομικής Επιστήμης

1 st Kuznetian Stylized Fact: Αύξηση του Πληθυσμού (1 από 2) Αυξήθηκε το προσδόκιμο όριο ζωής και ταυτόχρονα μειώθηκε η θνησιμότητα. – Μεγάλη πρόοδος στην ιατρική επιστήμη. – Χρήση σαπουνιού. – Καλύτερη ύδρευση και αποχέτευση. – Καλύτερη διατροφή. 16

1 st Kuznetian Stylized Fact: Αύξηση του Πληθυσμού (2 από 2) Επιπτώσεις: – Αύξηση κατανάλωσης, αναγκών και κατ’ επέκταση της ζήτησης. – πολλά εργατικά χέρια και κατ‘ επέκταση φτηνότερη εργασία. Συμπέρασμα: Τον 19ο αιώνα η αύξηση πληθυσμού στην Ευρώπη συνέβαλλε στη Βιομηχανική Επανάσταση. 17

2 nd Kuznetian Stylized Fact: Αστικοποίηση Η μαζική αστικοποίηση (ή εσωτερική μετανάστευση) έγινε εφικτή γιατί υπήρχε πλεόνασμα στη γεωργία. – Πλεόνασμα στη γεωργία: έχεις τη δυνατότητα να απελευθερώσεις εργατικά χέρια. Ταυτόχρονα έχουμε μαζική εξωτερική μετανάστευση για πρώτη φορά στη παγκόσμια ιστορία, κυρίως στις ΗΠΑ. – Οι μετανάστες προέρχονται από τις φτωχότερες αγροτικές περιοχές της Δύσης (Σκανδιναβία, Βρετανία). – Σημαντική πηγή μετανάστευσης αποτέλεσε και η Ιρλανδία που εκείνη την εποχή υπέφερε από φτώχεια και λιμούς. – Με την πάροδο του χρόνου το κύμα μετανάστευσης προς Η.Π.Α. παύει να προέρχεται από τη Βρετανία και τη Σκανδιναβία και αρχίζει από τις χώρες του Ευρωπαϊκού Νότου. 18

3rd Kuznetian Stylized Fact: Μετασχηματισμοί στη γεωργία (1 από 2) Η Αγροτική επανάσταση προϋπάρχει της βιομηχανικής και τη συνοδεύει. Μετασχηματίζεται η γεωργία και έτσι αυξάνεται η παραγωγικότητα της εργασίας. – Με τους ίδιους ανθρώπινους πόρους παράγονται τα ίδια προϊόντα. Στην πρώτη Βιομηχανική Επανάσταση: χρήση μεταλλικού αρότρου. Στη δεύτερη Βιομηχανική Επανάσταση: χρήση τρακτέρ και λιπασμάτων. 19

3rd Kuznetian Stylized Fact: Μετασχηματισμοί στη γεωργία (2 από 2) Στην Αγγλία για παράδειγμα έχουμε κίνημα της περίφραξης των αγρών. – Το κράτος υποχρέωσε όλους τους καλλιεργητές να περιφράξουν τα κτήματά τους. – Ωστόσο, οι μικροκαλλιεργητές είχαν μικρά απερίφρακτα κτήματα ως απότοκο της φεουδαρχίας και η περίφραξη ήταν ιδιαίτερα κοστοβόρα. – Πούλησαν τα κτήματα στους γαιοκτήμονες και στράφηκαν στις πόλεις. – Οι μεγάλες φυτείες καλλιέργειας στα χέρια των γαιοκτημόνων επέτρεψαν να εφαρμοστούν νέες μέθοδοι και εργαλεία και έτσι να αυξηθεί η παραγωγή τους. 20

4 th Kuznetian Stylized Fact: Μετασχηματισμοί στη βιομηχανία Μείωση του ποσοστού συμμετοχής της γεωργίας και αύξηση της συμμετοχής της βιομηχανίας στο Α.Ε.Π. Η μεταποίηση παράγει προστιθέμενη αξία. – είναι η διαφορά της αξίας μεταξύ του τελικού προϊόντος και των πρώτων υλών που μεταχειρίζεται ένα εργοστάσιο. 21

Το δυικό μοντέλο οικονομίας του Lewis (dual economy model) Για τις αναπτυσσόμενες χώρες είναι χρήσιμο το μοντέλο αυτό για την κατανόηση της ιστορικής σημασίας μεταφοράς πόρων και εργασίας από την γεωργία στη βιομηχανία. Χρησιμοποίησε την έννοια της δυαδικής οικονομίας ως βάση της θεωρίας της προσφοράς εργασίας που προέρχεται από την εσωτερική μετανάστευση από την ύπαιθρο στα αστικά κέντρα. Η αστική οικονομία απορροφά εργασία από τις αγροτικές περιοχές ( κρατώντας χαμηλά τους μισθούς στην πόλη) μέχρι το αγροτικό πλεόνασμα να εξαντληθεί. 22

Τα 4 Stylized Facts του Kuznets 1 Αύξηση του Πληθυσμού.2 Αστικοποίηση.3 Μετασχηματισμοί στη Γεωργία.4 Μετασχηματισμοί στη βιομηχανία. 23

Joseph Schumpeter Μάθημα: Γενική Οικονομική Ιστορία, Ενότητα # 6: Βιομηχανική Επανάσταση-ερμηνευτικές θεωρίες Διδάσκων: Ιωάννα-Σαπφώ Πεπελάση, Τμήμα: Οικονομικής Επιστήμης

Δημιουργική καταστροφή Έννοια που εισήγαγε ο Schumpeter. – Μέσα στη δημιουργική καταστροφή παρατηρούμε πως η πρόοδος συνδέεται και με ένα κόστος. – Εφόσον όμως υπάρχει οικονομική ανάπτυξη, το κόστος είναι πολύ μικρότερο από την προκύπτουσα ευημερία. Παραγωγική επιχειρηματικότητα: Η επιχειρηματικότητα που συνδέεται με κοινωνικά οφέλη. Μη παραγωγική επιχειρηματικότητα: Κέρδη που αφορούν μόνο τον επιχειρηματία και δεν ωφελείται η κοινωνία. 25

Τέλος Ενότητας # 6 Μάθημα: Γενική Οικονομική Ιστορία, Ενότητα # 6: Βιομηχανική Επανάσταση-ερμηνευτικές θεωρίες Διδάσκων: Ιωάννα-Σαπφώ Πεπελάση, Τμήμα: Οικονομικής Επιστήμης