ΓΛΩΣΣΑ: μορφή επικοινωνίας χαρακτηριστική του ανθρώπου, μέσο μεταβίβασης πληροφοριών.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Τι μπορεί να κάνει ο εγκέφαλός μας …
Advertisements

Functional Anatomic Models of Language: Assembling the Pieces
Νέες τεχνολογίες επεξεργασίας της πληροφορίας στη δημόσια διοίκηση1 Τεχνολογίες για ΑΜΕΑ Καθολική πρόσβαση Αθανάσιος Πρωτόπαπας Ινστιτούτο Επεξεργασίας.
Ψυχοακουστική Διαταραχές επικοινωνίας
Σχεδιασμός α ΕΠΕ μαθητή με δυσλεξία Αλεξανδρούπολη 7 Ιουλίου 2010.
Η φωνολογική επίγνωση.
Σχολική Ετοιμότητα Πρώιμη Διάγνωση Μαθησιακών Δυσκολιών
ΟΦΘΑΛΜΑΠΑΤΕΣ Χρήστος Γεωργινέζη.
Ιστορία και Δομή της Ελληνικής
ΕΙΔΙΚΕΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ
Τα Ημισφαίρια του Εγκεφάλου
5ο ΕΙΔΙΚΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ
Η Παρέμβαση του Λογοθεραπευτή σε παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες
ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΛΟΓΟΥ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ
Θεωρητικό πλαίσιο 1ου και 2ου κύκλου
Ψ447 ΕΙΔΙΚΕΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ. ΠΙΘΑΝΕΣ ΑΙΤΙΕΣ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΔΥΣΚΟΛΙΩΝ ΝΟΗΤΙΚΗ ΥΣΤΕΡΗΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΜΕΙΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΑ ΜΕΙΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ ΦΥΣΙΚΕΣ ΑΝΑΠΗΡΙΕΣ.
Η διάγνωση της δυσλεξίας
Εισαγωγή στην Γλωσσολογία
Μαθησιακές δυσκολίες και δυσλεξία
Ανάπτυξη της γλώσσας Η ανάπτυξη της γλωσσικής ικανότητας περνάει από συγκεκριμένα στάδια απόκτησης γλωσσικών επιπέδων. Ο στόχος ενός παιδιού που μαθαίνει.
ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΛΟΓΟΥ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ
Ορισμός της Αναπτυξιακής Δυσαριθμησίας
Γνωστικά Μαθησιακά Προβλήματα
Το Φύλο και ο Εγκέφαλος. Σχέδιο φυλετικής διαφοροποίησης Ένα γονίδιο μεταστρέφει την αρχική ανάπτυξη του γεννητικού αδένα από θηλυκό σε αρσενικό ΧΧ 
Νευροδιαβιβαστές και συνάψεις
6/12/2012 Παρουσίαση: Μιμηγιάννης Δημήτρης
ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΕΤΟΙΜΟΤΗΤΑΣ
Γλώσσα και σκέψη Με τον όρο σκέψη εννοούμε ένα μεγάλο φάσμα νοητικών διεργασιών: Επεξεργασία εννοιών, επίλυση προβλημάτων, ονειροπόληση, προγραμματισμό.
ΒΙΟΛΟΓΙΚΕΣ ΒΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ Dr. ΜΙΧΜΙΖΟΣ ΔΗΜΗΤΡIOΣ
ΕΓΚΕΦΑΛΙΚΗ ΠΛΕΥΡΙΩΣΗ ΚΑΙ ΠΡΟΤΙΜΗΣΗ ΧΕΡΙΟΥ
Αντιμετώπιση Μαθησιακών Δυσκολιών στα Μαθηματικά
ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΟΜΙΛΙΑΣ - ΤΡΑΥΛΙΣΜΟΣ ΠΑΡΔΑΛΟΥ ΧΡΙΣΤΙΝΑ 4Ν-ΕΡΜ11.
ΑΦΑΣΙΑ Μάθημα: Νευροφυσιολογία της συμπεριφοράς Καλουδά Τριανταφυλλιά Α.Μ.:
ΜΑΘΗΜΑ 8ο. Διαταραχές Δεξιού Ημισφαιρίου Τα άτομα με εγκεφαλικά δεξιού ή μη επικρατητικού ημισφαιρίου μπορεί να παραπεμφθούν σε κλινικές λογοθεραπείας.
ΒΙΟΛΟΓΙΑ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ
ΕΙΣΑΓΩΓΉ ΣΤΗΝ ΓΕΝΙΚΉ ΨΥΧΟΛΟΓΊΑ ΒΡΕΦΟΝΗΠΙΟΚΟΜΙΆ - ΕΡΓΟΘΕΡΑΠΕΊΑ - ΓΛΩΣΣΑ Δήμητρα Παπαστεργίου MSc Λάρισα.
1 Εφαρμογές Η/Υ στη Λογοπαθολογία Ενότητα 7 : Ο Η/Υ ως εργαλείο μάθησης για ενήλικες στην κλινική λογοθεραπευτική πράξη Ευγενία Τόκη Ελληνική Δημοκρατία.
9. Νευρικό σύστημα Βιολογία Α’ Λυκείου. Νευρικό σύστημα ►Δ►Δ►Δ►Διατήρηση εσωτερικού περιβάλλοντος σταθερού (ομοιόσταση) ΝΝΝΝευρικό σύστημα ΕΕΕΕνδοκρινικό.
Διαγνωστικά Θέματα Λογοθεραπείας Δρ. Μαρία Καμπανάρου Ενότητα 8.
Ανάπτυξη της γλώσσας Η ανάπτυξη της γλωσσικής ικανότητας περνάει από συγκεκριμένα στάδια απόκτησης γλωσσικών επιπέδων. Ο στόχος ενός παιδιού που μαθαίνει.
ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ Στο προηγούμενο μάθημα είχαμε μιλήσει για το παιχνίδι, τον ορισμό του, τη σημασία του, τα είδη του παιχνιδιού κατά τον Piaget , και το.
Γλωσσικά Ζητήματα: Δεξιότητες και Προγράμματα Μελέτης
Προσεγγίσεις επεξεργασίας πληροφοριών Οι βασικές διεργασίες: Κωδικοποίηση, αποθήκευση, ανάσυρση.
Εισαγωγή στην Ψυχολογία
ΔΙΑΦΟΡΟΔΙΑΓΝΩΣΗ ΑΦΑΣΙΑΣ & ΒΔΗ
Γενική ψυχολογία Εργοθεραπεία- ΓΛΩΣΣΑ
ΓΛΩΣΣΑ: μορφή επικοινωνίας χαρακτηριστική του ανθρώπου, μέσο μεταβίβασης πληροφοριών.
Μουσική αγωγή - Δυνατότητα για προσωπική έκφραση, και έκφραση συναισθηματικού κόσμου - Επαφή με μουσικές έννοιες και οικοδόμηση μουσικών γνώσεων (παλμός,
ΚΕΝΤΡΙΚΟ ΚΑΙ ΠΕΡΙΦΕΡΙΚΟ ΝΕΥΡΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ
Εξελικτικές Μαθησιακές Δυσκολίες
Τι μπορεί να κάνει ο εγκέφαλός μας …
«Παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες & Διαταραχές Λόγου»
«Παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες & Διαταραχές Λόγου»
Εξελικτικές Μαθησιακές Δυσκολίες
Θέματα Γλωσσολογίας (α)
Εισαγωγή στη Γλωσσολογία Α. Τερζή
Επανάληψη μαθημάτων 1-3.
Τι μπορεί να κάνει ο εγκέφαλός μας …
Τι μπορεί να κάνει ο εγκέφαλός μας …
ΓΛΩΣΣΑ: μορφή επικοινωνίας χαρακτηριστική του ανθρώπου, μέσο μεταβίβασης πληροφοριών.
Τι μπορεί να κάνει ο εγκέφαλός μας …
Ανάδυση Συνείδησης.
Βασική ανατομική οργάνωση
Αναπτυξιακές διαταραχές μάθησης/ειδικές μαθησιακές δυσκολίες
ΔΙΑΦΟΡΑ ΔΕΞΙΟΥ ΜΕ ΑΡΙΣΤΕΡΟΥ ΕΓΚΕΦΑΛΟΥ
Ο εγκεφαλικός φλοιός εγκεφαλικά ημισφαίρια: φλοιός (φαιά ουσία) και λευκή ουσία input/output με την αντίθετη πλευρά επικοινωνούν μεταξύ τους μέσω του μεσολοβίου.
Τι μπορεί να κάνει ο εγκέφαλός μας …
Τι μπορεί να κάνει ο εγκέφαλός μας …
ΓΛΩΣΣΑ: μορφή επικοινωνίας χαρακτηριστική του ανθρώπου, μέσο μεταβίβασης πληροφοριών.
Νευροβιολογία Συνείδησης
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΓΛΩΣΣΑ: μορφή επικοινωνίας χαρακτηριστική του ανθρώπου, μέσο μεταβίβασης πληροφοριών

ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΑΠO ΑΛΛΕΣ ΜΟΡΦΕΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ: 1. ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ (δημιουργία εννοιών, παραγωγικότητα). 2. ΜΟΡΦΗ (απεριόριστη χρήση περιορισμένων μέσων). Φωνήματα /k/ /l/ cog log Γραμματική (μορφολογία, σύνταξη) Μορφήματα (μικρές αλληλουχίες φωνημάτων, μικρότερες νοηματικές μονάδες) Γράμματα (ένα γράμμα μπορεί να αντιπροσωπεύει διάφορους φθόγγους, π.χ. κ) 3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ (μορφοποίηση και μετάδοση αφηρημένων εννοιών, συναισθηματική διάσταση)

ΕΜΦΥΤΗ ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ ΓΙΑ ΓΛΩΣΣΑ 1. 1.Αντιπροσώπευση τόσο της προφορικής όσο και την νοηματικής γλώσσας στο αριστερό ημισφαίριο του εγκεφάλου

ΕΜΦΥΤΗ ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ ΓΙΑ ΓΛΩΣΣΑ 2. Η εντόπιση των κέντρων λόγου στο αριστερό ημισφαίριο σχετίζεται με ανατομικές διαφορές (π.χ. planum temporale, κροταφικό πεδίο). Αριστερό Ημισφαίριο Δεξιό Ημισφαίριο

ΕΜΦΥΤΗ ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ ΓΙΑ ΓΛΩΣΣΑ 3. Η ανατομική ασυμμετρία του planum temporale εντοπίζεται από την 31 Η εβδομάδα κύησης άρα δεν φαίνεται να εξαρτάται από την εμπειρία. 4. Τα βρέφη κατά τη γέννηση είναι ευαίσθητα στο διαχωρισμό ενός εύρους φάσματος ήχων. Τα μωρά στην Ιαπωνία μπορούν να διακρίνουν τους ήχους 'ra' και 'la', κα΄τι που οι περισσότεροι ενήλικες Ιάπωνες δεν μπορούν να κάνουν.

ΕΜΦΥΤΗ ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ ΓΙΑ ΓΛΩΣΣΑ Ορισμένες καθολικές όψεις της δομής της γλώσσας καθορίζονται από την έμφυτη δομή του ανθρώπινου εγκεφάλου (Chomsky καθολική γραμματική-γενετικά καθορισμένο σύστημα κανόνων). 5. Καθολικοί κανόνες δομής γλώσσας- Κρίσιμη περίοδος

Οικογένεια ΚΕ –Γονίδιο FOXP2 Προβλήματα με γραμματικούς κανόνες π.χ. δημιουργία πληθυντικού

Η πρωτεΐνη FOXP2 Η FOXP2 είναι μεταγραφικός παράγοντας που ενορχηστρώνει στα θηλαστικά την ανάπτυξη του εγκεφαλικού κυκλώματος για το λεπτό συντονισμό των κινήσεων.

ΜΕΘΟΔΟΙ ΜΕΛΕΤΗΣ ΤΗΣ ΕΓΚΕΦΑΛΙΚΗΣ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ 1. 1.Εγκεφαλικές Βλάβες λόγω Τραύματος ή Εγκεφαλικού Επεισοδίου

11 2. TEST WADA Προσδιορισμός ημισφαιρικής κυριαρχίας ένεση νατριούχου αμυτάλης στην καρωτιδική αρτηρία. Δεξιόχειρες: % των περιπτώσεων, η γλώσσα εντοπίζεται στο αριστερό ημισφαίριο % των περιπτώσεων, στο δεξί. Αριστερόχειρες: 70% στο αριστερό, 15% στο δεξί, 15% αμφοτερόπλευρα.

3. SPLIT BRAIN

Αριστερόχειρας Κινητικό κέντρο στο Δεξιό Ημισφαίριο Κέντρο λόγου στο Αριστερό Ημισφαίριο

Κέντρα Γλώσσας Αριστερό Ημισφαίριο

Αφασίες: διαταραχές της γλώσσας που οφείλονται σε αγγειακή βλάβη, τραύμα ή όγκο σε περιοχές του φλοιού. Χαρακτηριστικό γνώρισμα αφασίας: δεν οφείλεται σε μηχανικό κώλυμα. Κινητικές διαταραχές λόγου (δυσαρθρία-παρεγκεφαλίδα, δυσφωνία- Parkinson) ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗ ΤΩΝ ΑΦΑΣΙΚΩΝ ΣΥΝΔΡΟΜΩΝ 1. 1.ΟΛΙΚΗ ΑΦΑΣΙΑ (global aphasia): μαζικές βλάβες στο αριστερό εγκεφαλικό ημισφαίριο Αφασία Broca (non-fluent) Αφασία Wernicke 4. 4.Αφασία αγωγής 5. 5.Ανομία 6. 6.Άλλα φλοιϊκά σύνδρομα 7. 7.Υποφλοιώδεις αφασίες

ΑΦΑΣΙΑ BROCA Κινητικός συνειρμικός φλοιός του μετωπιαίου λοβού, οπίσθια μοίρα της τρίτης μετωπιαίας έλικας. 1. Μείωση παραγωγής λόγου (από πλήρη αφωνία έως αργή ομιλία). 2. Διαταραχή επανάληψης (επίγνωση σφαλμάτων). 3. Σωστή κατανόηση κος. Tata

ΑΦΑΣΙΑ WERNICKE Ευχερής και φυσιολογική ομιλία (ρυθμός και μουσικότητα) Δυσκολίες στην παραγωγή γλώσσας: παραφασία, νεολογισμοί, λογόρροια- μεταβίβαση λίγων νοημάτων, κενός λόγος Μείωση κατανόησης, επανάληψη λέξεων και εκφράσεων.

ΑΦΑΣΙΑ ΑΓΩΓΗΣ Βλάβη τοξοειδούς δεματίου (συνδέει περιοχές Wernicke και Broca). Καλή κατανόηση, μειωμένη ικανότητα επανάληψης. Παραφασικά λάθη. Μειωμένη χρήση ονομάτων. Λειτουργικός διαχωρισμός Broca-Wernicke.

ΜΟΝΤΕΛΟ Wernicke-Geschwind ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ ΜΙΑ ΛΕΞΗΣ ΠΟΥ ΑΚΟΥΜΕ

ΜΟΝΤΕΛΟ Wernicke-Geschwind ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ ΜΙΑ ΛΕΞΗΣ ΠΟΥ ΔΙΑΒΑΖΟΥΜΕ

Γλωσσικό Κύκλωμα

Σωφνυμα με μετελη Αγκιλγου Πεπανησιμοτυ η σριεα των γωραματμν σε μια λξεη δεν εεχι σαιμησα, ατυο που μρετα εαινι το πωτρο και το το τλευτιαεο γμαρμα. Τα υλιoποπα μοπορυν να εαινι σε οηπιδτοε σριεα και μπεροις αοκμα να δαεζιαβις χριως πβηρλμοα.

McGurk Effect

Δεξιό Ημισφαίριο- Προσωδία Προσωδία: τα μουσικά στοιχεία του τονισμού, του ύψους και του ρυθμού.

ΔΕΞΙ ΗΜΙΣΦΑΙΡΙΟ - ΠΡΟΣΩΔΙΑ Απροσωδία Βλάβη στον Δεξιό Μετωπιαίο Φλοιό: Αδιαφοροποίητος τόνος φωνής. Βλάβη στον Δεξιό Οπίσθιο Φλοιό: Αδυναμία αντίληψης προσωδίας

Κοίταζε τις χρωματιστές λέξεις και λέγε μεγαλόφωνα το χρώμα και όχι την λέξη ΚΙΤΡΙΝΟ ΜΠΛΕ ΠΟΡΤΟΚΑΛΙ ΜΑΥΡΟ ΚΟΚΚΙΝΟ ΠΡΑΣΙΝΟ ΚΑΦΕ ΚΙΤΡΙΝΟ ΚΟΚΚΙΝΟ ΠΟΡΤΟΚΑΛΙ ΠΡΑΣΙΝΟ ΜΑΥΡΟ ΜΠΛΕ ΚΟΚΚΙΝΟ ΚΑΦΕ ΠΡΑΣΙΝΟ ΜΠΛΕ ΠΟΡΤΟΚΑΛΙ

Κοίταζε τις χρωματιστές λέξεις και λέγε μεγαλόφωνα το χρώμα και όχι την λέξη ΚΙΤΡΙΝΟ ΜΠΛΕ ΠΟΡΤΟΚΑΛΙ ΜΑΥΡΟ ΚΟΚΚΙΝΟ ΠΡΑΣΙΝΟ ΚΑΦΕ ΚΙΤΡΙΝΟ ΚΟΚΚΙΝΟ ΠΟΡΤΟΚΑΛΙ ΠΡΑΣΙΝΟ ΜΑΥΡΟ ΜΠΛΕ ΚΟΚΚΙΝΟ ΚΑΦΕ ΠΡΑΣΙΝΟ ΜΠΛΕ ΠΟΡΤΟΚΑΛΙ Διαμάχη δεξιού – αριστερού Η δεξιά πλευρά του εγκεφάλου σου προσπαθεί να πει το χρώμα αλλά η αριστερή επιμένει να διαβάζει την λέξη

ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΑΝΑΓΝΩΣΗΣ ΚΑΙ ΓΡΑΦΗΣ 1. 1.Συγγενείς (δυσλεξία) Επίκτητες (αλεξία, επίκτητες δυσλεξίες). ΑΛΕΞΙΑ: διαταραχή της ικανότητας ανάγνωσης. ΑΓΡΑΦΙΑ: διαταραχή της ικανότητας γραφής.

ΔΥΣΛΕΞΙΑ 1. 1.Επίκτητη/ Αναπτυξιακή 2. 2.Υστέρηση στη φωνηματική επεξεργασία (σύνδεση γραμμάτων με φθόγγους). Όμως ευκολία στη αναγνώριση χαρακτηριστικών λογότυπων. Ανωμαλίες συνδέσεων οπτικών-γλωσσικών περιοχών;; 3. 3.Μειωμένη φυσιολογική ασυμμετρία σε δυσλεξικούς άνδρες, κυτταροαρχιτεκτονικές ανωμαλίες στο αριστερό κροταφικό επίπεδο 4. 4.Έλλειμμα αντίληψης; Δυσχέρεια αντίληψης ταχέως μεταβαλλόμενων, υψηλής αντίθεση οπτικών εικόνων.

ΔΥΣΛΕΞΙΑ ΠΙΘΑΝΟΝ Η ΠΙΟ ΠΡΟΣΦΑΤΗ ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΗΣ ΑΝΑΓΝΩΣΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΥΛΛΑΒΙΣΜΟΥ ΝΑ ΜΗΝ ΕΧΕΙ ΕΠΙΤΡΕΨΕΙ ΤΗΝ ΕΠΙΛΟΓΗ ΤΩΝ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΩΝ ΙΚΑΝΟΤΗΤΩΝ.

Οι δυσλεξικοί χρησιμοποιούν ~5 φορές περισσότερες εγκεφαλικές περιοχές σε σχέση με μη-δυσλεξικούς για να εκτελέσουν την ίδια γλωσσική δοκιμασία.