Φλεξογραφία (Θ) Ενότητα 1: Ιστορική εξέλιξη τεχνολογίας μεθόδου και μηχανημάτων Σπυρίδων Νομικός Τμήμα Ενεργειακής Τεχνολογίας Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση Ενότητα 2.1: Μυθολογία Αγγελική Γιαννικοπούλου Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία.
Advertisements

Γενική Οικονομική Ιστορία Ενότητα # 3: Οι μεγάλες αυτοκρατορίες Διδάσκων: Ιωάννα-Σαπφώ Πεπελάση Τμήμα: Οικονομικής Επιστήμης.
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων Ενότητα 2: Η πρώτη περίοδος της εκκλησιαστικής υμνογραφίας (Α´ - Δ´αι.) Γεώργιος Φίλιας Θεολογική Σχολή Τμήμα.
Τμήμα Τεχνολόγων Γεωπόνων Τίτλος Μαθήματος: ΚΑΛΛΩΠΙΣΤΙΚΑ ΔΕΝΤΡΑ ΚΑΙ ΘΑΜΝΟΙ Ενότητα 2: Χαρακτηριστικά φύλλων ανθέων και καρπών Γρηγόριος Βάρρας Αν. Καθηγητής.
Τμήμα Τεχνολόγων Γεωπόνων Τίτλος Μαθήματος: ΚΑΛΛΩΠΙΣΤΙΚΑ ΔΕΝΤΡΑ ΚΑΙ ΘΑΜΝΟΙ Ενότητα 10: Παράγωγη καλλωπιστικών φυτών. Μέρος Β’ Γρηγόριος Βάρρας Αν. Καθηγητής.
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική Ενότητα 5: Τα γένη των συμβεβηκότων / H μέθοδος της διαίρεσης 1 Στασινός Σταυριανέας Σχολή Ανθρωπιστικών & Κοινωνικών.
Διδακτική της Λογοτεχνίας στην Προσχολική Εκπαίδευση Εισαγωγή στον Γραμματισμό – Πρακτικές Ασκήσεις Αγγελική Γιαννικοπούλου Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής.
Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Θεσσαλίας Χημεία Τροφίμων Ενότητα #6: Βιταμίνες και Πρόσθετα Αθανάσιος Μανούρας Σχολή Τεχνολογίας Γεωπονίας και Τεχνολογίας.
Διδασκαλία και Μάθηση στο Νηπιαγωγείο: Σχεδιασμός Εκπαιδευτικών Δραστηριοτήτων Ι Ενότητα 4: Προσεγγίζοντας τα δυσάρεστα συναισθήματα Διδάσκουσα: Βασιλική.
Διατροφή Ενότητα 19: Λίπη, έλαια, λαχανικά και πατάτες Αναστασία Κανέλλου, καθηγήτρια Τμήμα Τεχνολογίας Τροφίμων Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ :Η απογραφή Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ηπείρου.
Γενική Οικονομική Ιστορία Ενότητα # 2: Η Ευρώπη πριν από τη Βιομηχανική Επανάσταση Διδάσκων: Ιωάννα-Σαπφώ Πεπελάση Τμήμα: Οικονομικής Επιστήμης.
Νεοελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα Ενότητα 1 η : Στόχοι και παιδαγωγικές αρχές του μαθήματος Παντελής Κυπριανός Σχολή Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών.
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 1: Εισαγωγή στην έννοια και την ύλη της Εφαρμοσμένης Ηθικής Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και.
Εισαγωγή στη λογιστική, Ενότητα :Λογιστικό αποτέλεσμα, ΤΜΗΜΑ ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΉΣ ΚΑΙ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗΣ, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ – Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου.
Τμήμα Τεχνολόγων Γεωπόνων Τίτλος Μαθήματος: ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΕΣ ΜΕΛΕΤΕΣ - ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΙΜΩΝ ΕΡΓΩΝ ΠΡΑΣΙΝΟΥ Ενότητα 3: Σύνταγμα - Δικαστήρια Γρηγόριος Βάρρας Αν.
Εορτολογία Ενότητα 2: Η εορτή του Πάσχα Γεώργιος Φίλιας Θεολογική Σχολή Τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας.
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 8 (PART B): Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη και Επιχειρείν Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών.
Κοσμητολογία ΙΙ (Θ) Ενότητα 5: Συσκευασία καλλυντικών προϊόντων Δρ. Αθανασία Βαρβαρέσου Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Κοσμητολογίας Τμήμα Αισθητικής και Κοσμητολογίας.
Εισαγωγή στη λογιστική, Ενότητα :Λογαριασμοί, ΤΜΗΜΑ ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΉΣ ΚΑΙ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗΣ, ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ – Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου ΕΙΣΑΓΩΓΗ.
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση Ενότητα 2.1: Μυθολογία Αγγελική Γιαννικοπούλου Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία.
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 10: Φιλοσοφική Συμβουλευτική Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα Φιλοσοφίας.
Κλασσική Μηχανική Ενότητα 6: Κινηματική και Δυναμική του Στερεού Σώματος Βασίλειος Λουκόπουλος, Επίκουρος Καθηγητής Τμήμα Φυσικής.
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων
Ο Υπαλληλικός Κώδικας του 1951
Η μονιμότητα των δημοσίων υπαλλήλων
Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου
Ανοιχτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ηπείρου
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Πρακτική Άσκηση σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
Εορτολογία Ενότητα 3: Η Εορτή των Χριστουγέννων και Θεοφανείων
Εορτολογία Ενότητα 8: Οι Εορτές των Αγίων Γεώργιος Φίλιας
Συστήματα θέρμανσης - Κατανομή της θερμότητας
Ενότητα 9: Ο Χειμώνας Διδάσκουσα: Βασιλική Φωτοπούλου
ΚΟΙΝΟΤΙΚΗ ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗ Ι
Οι διοικητικές εκκαθαρίσεις
Εορτολογία Ενότητα 4: Οι Εορτές της Αναλήψεως και της Πεντηκοστής
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Νεοελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής
Λογιστική Κόστους Ενότητα # 1: Εισαγωγή Διδάσκουσα: Σάνδρα Κοέν
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Πρακτική Άσκηση σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Ο Πλάτων και ο Αριστοτέλης για την ψυχή
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας
Προετοιμασία εργασίας
Ενότητα 5: Συναισθήματα θετικά και δυσάρεστα
Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής
ΠΕΤΡΟΛΟΓΙΑ ΜΑΓΜΑΤΙΚΩΝ & ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΜΕΝΩΝ ΠΕΤΡΩΜΑΤΩΝ
Ενότητα 10: Άτμιση του Ξύλου.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό
ΠΕΤΡΟΛΟΓΙΑ ΜΑΓΜΑΤΙΚΩΝ & ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΜΕΝΩΝ ΠΕΤΡΩΜΑΤΩΝ
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Ιστορία και Θεολογία των Εκκλησιαστικών Ύμνων
Διδακτική Μαθηματικών ΙΙ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Επιχειρησιακές Επικοινωνίες
Μεθοδολογία των Επιστημών του Ανθρώπου: Στατιστική
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Φλεξογραφία (Θ) Ενότητα 1: Ιστορική εξέλιξη τεχνολογίας μεθόδου και μηχανημάτων Σπυρίδων Νομικός Τμήμα Ενεργειακής Τεχνολογίας Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας Το περιεχόμενο του μαθήματος διατίθεται με άδεια Creative Commons εκτός και αν αναφέρεται διαφορετικά Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.

Η ιστορία των εκτυπώσεων ανιλίνης – φλεξογραφίας 1/2 Τα πρώτα κλισέ εκτύπωσης ήταν από φυσικό καουτσούκ. Η εκτύπωση με την μέθοδο Ανιλίνης εμφανίζεται στις αρχές του το 1853 εξελίσσεται από τον J. A.Kingsley. Η εκτύπωση γινόταν άμεσα μέσω ελαστικής εκτυπωτικής πλάκας. το 1905 στο Λίβερπουλ της Αγγλίας ο Άγγλος μηχανολόγος C.A. Holweg επινόησε στο πιεστήριο πατέντα με την οποία αύξησε το πλάτος εκτύπωσης για παραγωγή από τα 40 cm σε 92 cm, κάνοντας ταυτόχρονα τα μελάνια Ανιλίνης διαλυτά στο οινόπνευμα. Η πατέντα κατοχυρώθηκε στις 7 Νοεμβρίου (πατέντα Νο ) 1

Η ιστορία των εκτυπώσεων ανιλίνης – φλεξογραφίας 2/2 Οι πρώτες μηχανές τύπου STACK κατασκευάστηκαν από τους Windmoller και Holscher. Έως και το 1935 η εκτυπωτική μηχανή ανιλίνης κατασκευαζόταν με έναν κύλινδρο τροφοδοσίας μελάνης, έναν κύλινδρο μακετοφόρο (κλισέ) και έναν κύλινδρο πίεσης (εκτύπωσης). Αυτή η εκτυπωτική διάταξη με ελαστική μήτρα εφάρμοζε πίεση μέσω ελαφρού «φιλήματος» (“Kiss Impression”) για την εκτύπωση. Οι εκτυπώσεις ήταν κυρίως, πάνω σε χαρτί, χαρτόνι και ύφασμα. Με την κατασκευή του “Cellophane” το 1930, η εκτύπωση ανιλίνης εφάρμοσε καινούργια υλικά εφαρμογής στην εκτύπωση. η εκτύπωση επιτεύχθηκε με ταχύτητες τριάντα μέτρα ανά λεπτό (30 m/min). Το cellophane έγινε γαλακτερό αδιαφανές και απέδωσε ικανοποιητικά τα μελάνια εκτύπωσης. Αυξήθηκε και η ταχύτητα εκτύπωσης σε 50 m/min. 2

Μηχανικές – τεχνικές εφαρμογές της τεχνολογίας στις μηχανές εκτύπωσης ανιλίνης 1/2 1931: O James J. Deeney κατασκεύασε καλύτερα επικαλυπτικά μελάνια ανιλίνης (opaque) – 1936: εφαρμόστηκε η χρήση του οξειδίου του τιτανίου στο κίτρινο και στο πορτοκαλί μελάνι και έτσι μπορούσαν να κατασκευαστούν μεταλλικά μελάνια χρυσής και ασημένιας απόχρωσης. 1939: στην Αμερική, υπάρχει εγγραφή στο γραφείο ευρεσιτεχνίας, για κατασκευή υγρών – ρευστών μελανιών ανιλίνης. Ο Douglas Tuttle κατασκεύασε και εφάρμοσε στην εκτύπωση ανιλίνης κύλινδρο ελεγχόμενης μελάνωσης Anilox. o με κατάλληλη χάραξη γραμμών (κυψελίδες) στην επιφάνειά του, διοχέτευε ποσότητα μελάνης με ίδιο πάχος, ανεξάρτητα από την ταχύτητα του πιεστηρίου (συνδυασμός ιδιοτήτων ρεολογίας της μελάνης και της γεωμετρίας των κυψελίδων του κυλίνδρου ANILOX.) o Απόδοση σωστών τόνων σε διαφορετικά υλικά εκτύπωσης και διαφορετικά θέματα τονικότητας. Λύθηκε το πρόβλημα της τροφοδοσίας μελάνης. 3

Μηχανικές – τεχνικές εφαρμογές της τεχνολογίας στις μηχανές εκτύπωσης ανιλίνης 2/ : οι κατασκευαστές μηχανών εφάρμοσαν με επιτυχία τον μηχανισμό «κουβούκλιο»- κασετίνα όπου ο Άνιλοξ τροφοδοτούσε με μελάνι το κλισέ από ένα ελεγχόμενο κύκλωμα – ροής μελάνης με δυο λάμες απόξεσης. Η φωτεινότητα των μελανιών σε πλακάτες ή τονικές επιφάνειες και ο συνδυασμός τους με την στρογγυλή ή οβάλ κουκίδα Raster, έχει ιδιαίτερα καλά αποτελέσματα. 1978: H εφαρμογή των φωτοπολυμερικών κλισέ κυρίως των εταιρειών “BASF” και “DUPONT” αποδίδουν τέλειες γραμμές, κουκίδες και γράμματα. 4

Μηχανές εκτύπωσης τροφοδοσίας με ρολό Mηχανές κυλινδρικής μορφής «WEB», όπου η τροφοδοσία τους γίνεται με ρολό χαρτιού ή άλλο υλικό εκτύπωσης. Οι πρώτες εκτυπώσεις κάλυψαν ανάγκες συσκευασίας φτιαγμένες από φτηνό χαρτί: 1.Σύστημα κυλίνδρου μελάνωσης, 2.Σύστημα με ρύθμιση, στο κύλινδρο μελάνωσης, 3.Σύστημα με ελεγχόμενη ποσότητα μελάνωσης μέσο ANILOX, 4.Σύστημα με πολλούς κυλίνδρους μελάνωσης, 5.Σύστημα με «Doctor Blade» στο κύλινδρο ANILOX, 6.Σύστημα με «κασετίνα» κουβούκλιο μελάνωσης και αντλία μελάνης στον ANILOX. 5

Από την ανιλίνη στη φλεξογραφία Τα μελάνια ανιλίνης που χρησιμοποιούνταν στις πρώτες εκτυπώσεις ήταν από άνθρακα (φούμο / καπνιά), οινόπνευμα, και άλλες χρωστικές. Η τοξικότητα των μελανιών δημιουργούσε προβλήματα (π.χ. οσμής, διαπερατότητας) στις συσκευασίες τροφίμων και φαρμάκων. ο σύνδεσμος F.D.A (Food – Drug – Administration) αποφάσισε να αλλάξει τον όρο “εκτύπωση ανιλίνης” με άλλο. 6

Η ονομασία της «φλεξογραφίας» Από το 1951 όπου είχε δημοσιοποιηθεί το πρόβλημα για την τοξικότητα της ανιλίνης στις εκτυπώσεις των συσκευασιών, αναφέρθηκαν πολλά ονόματα, για την αλλαγή της ονομασίας της μεθόδου εκτύπωσης και την αλλαγή της χρωστικής μελάνης. Σε συνέδριο στην Αμερική το 1952 προτάθηκε το όνομα “FLEXOGRAPHY” από τον Franklin Moss της εταιρείας Moss Type Corporation, το οποίο και τελικά επικράτησε ύστερα από μελέτη των λέξεων και των ονομασιών για την διεθνή αποδοχή του όρου για την Ευρώπη, την Ιαπωνία και την Αμερική. 7

Εφαρμογές της φλεξογραφίας 1/3 Κύρια προϊόντα που τυπώνονται με την μέθοδο της φλεξογραφίας σήμερα. Φτηνές εκτυπώσεις σε χαρτιά, χαρτόνια και πολλά άλλα υλικά όπως, σελοφάν, νάιλον, διαφανές πλαστικό (LDPE), (HDPE), διάφορα foil και μεμβράνες. Επίσης τυπώνονται ειδικά χαρτιά, ειδικά φιλμ, υλικά για ταπετσαρίες, συνθετικά υλικά για συσκευασίες. Ιταλία – Γερμανία – Αγγλία – ΗΠΑ εφημερίδες τυπώνονται με φλεξογραφική μέθοδο και αποδίδουν αρκετά καλά τα ασπρόμαυρα και τα έγχρωμα (τετράχρωμα) θέματα, πολύ οικονομικά και σε πολύ μεγάλο βαθμό πιστότητας εκτύπωσης και ποσότητας (ταχύτητας). 8

Εφαρμογές της φλεξογραφίας 2/3 Η εξέλιξη της φωτογραφίας, της μηχανολογίας, της ηλεκτρονικής και η εφαρμογή του RASTER, βοήθησε στην εξέλιξη της φλεξογραφίας σε εκτυπώσεις τονικών θεμάτων, σε τετραχρωμίες, η οποία οδήγησε σε εξέλιξη της τεχνολογίας των υλικών των κλισέ (ιδίως των φωτοπολυμερικών). Θεαματική ανάπτυξη της μεθόδου της φλεξογραφίας σε Ευρώπη και Αμερική και πρόσφατα στην Ελλάδα, λόγω των εμπορικών αναγκών για καλές και φτηνές εκτυπώσεις, κυρίως σε μεγάλες ποσότητες, σε διαφορετικά υλικά εκτύπωσης, και για διαφορετικές χρήσεις. 9

Εφαρμογές της φλεξογραφίας 3/3 Χρησιμότητας και την αναγκαιότητα ύπαρξης της φλεξογραφικής εκτύπωσης: 1.Φθηνότερο κοστολόγιο ανά μονάδα και για μεγάλη παραγωγή (τιράζ). 2.Συγκριτικά οικονομικότερη από άλλες μεθόδους πχ.(web offset). 3.Δυνατότητα εκτύπωσης πάνω σε εύκαμπτα υλικά, εξαιτίας της ευχρηστίας του κλισέ. 4.Η δυνατότητα πολύ καλής ποιότητας με την χρησιμοποίηση φωτοπολυμερικών κλισέ και Laser μέθοδο χάραξης των κλισέ. 10

Τέλος Ενότητας

Σημειώματα

Σημείωμα Αναφοράς Copyright Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Αθήνας, Σπυρίδων Νομικός Σπυρίδων Νομικός. «Φλεξογραφία (Θ). Ενότητα 1: Ιστορική εξέλιξη τεχνολογίας μεθόδου και μηχανημάτων». Έκδοση: 1.0. Αθήνα Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση: ocp.teiath.gr.ocp.teiath.gr

Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά, Μη Εμπορική Χρήση Παρόμοια Διανομή 4.0 [1] ή μεταγενέστερη, Διεθνής Έκδοση. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, διαγράμματα κ.λ.π., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό και τα οποία αναφέρονται μαζί με τους όρους χρήσης τους στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] Ως Μη Εμπορική ορίζεται η χρήση: που δεν περιλαμβάνει άμεσο ή έμμεσο οικονομικό όφελος από την χρήση του έργου, για το διανομέα του έργου και αδειοδόχο που δεν περιλαμβάνει οικονομική συναλλαγή ως προϋπόθεση για τη χρήση ή πρόσβαση στο έργο που δεν προσπορίζει στο διανομέα του έργου και αδειοδόχο έμμεσο οικονομικό όφελος (π.χ. διαφημίσεις) από την προβολή του έργου σε διαδικτυακό τόπο Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί.

Διατήρηση Σημειωμάτων Οποιαδήποτε αναπαραγωγή ή διασκευή του υλικού θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει:  το Σημείωμα Αναφοράς  το Σημείωμα Αδειοδότησης  τη δήλωση Διατήρησης Σημειωμάτων  το Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων (εφόσον υπάρχει) μαζί με τους συνοδευόμενους υπερσυνδέσμους.

Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στo πλαίσιo του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας» έχει χρηματοδοτήσει μόνο την αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.