Λεξικολογία Ενότητα 4: Λεξιλόγιο - Λεξικό Γιώργος Ι. Ξυδόπουλος Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών Τμήμα Φιλολογίας.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Τέλος Ενότητας.
Advertisements

Η ανοσοαποτύπωση ως επιβεβαιωτική μέθοδος
Τριφασικά συμμετρικά δίκτυα σε συνδεσμολογία Υ (1/2)
Οργάνωση πληροφοριών Ταξινόμηση (Θ) Ενότητα 4: Αρχιτεκτονική της Ευρετηρίασης (β μέρος) Δάφνη Κυριάκη-Μάνεση Τμήμα Βιβλιοθηκονομίας και Συστημάτων Πληροφόρησης.
Διαμόρφωση πεδίων Περιγραφικά πεδία Διαχειριστικά πεδία Δομικά πεδία.
Οικονομική Ανθρωπολογία
Σχεδίαση Ολοκληρωμένων Κυκλωμάτων
Ενότητα 8: Μιλάμε για το θέατρο
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία Ενότητα 7η: Η έννοια του ομιλιακού ενεργήματος. Όνομα Καθηγητή: Παρούσης Μιχαήλ Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών.
Τίτλος Μαθήματος Ενότητα #: 8η Όνομα Καθηγητή: Χρήστος Τερέζης Σχολή: Σ.Α.Κ.Ε. Τμήμα: Φιλοσοφίας.
ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ Ενότητα 1: Εισαγωγή στην έννοια της Φιλοσοφίας του Δικαίου Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών.
Zωολογία Ι Ενότητα 19: Εχινόδερμα Εργαστηριακή Άσκηση: Συστηματική Εχινοδέρμων Κυρίτση – Κρικώνη Βασιλική, ΕΔΙΠ Σχολή Θετικών Επιστημών Τμήμα Βιολογίας.
Τεχνολογία οφθαλμικών φακών Ι (Ε) Ενότητα 5: Έγχρωμοι φακοί Θεμιστοκλής Γιαλελής, Οπτικός, MSc, PhD candidate ΕΔΙΠ του τμήματος Οπτικής και Οπτομετρίας.
Θεσμοί προσχολικής αγωγής στην Ευρώπη Ενότητα 1 η : Αντικείμενο και εννοιολογικοί προσδιορισμοί Παντελής Κυπριανός Σχολή Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών.
Εισαγωγή στην Ψυχολογία Ενότητα 2:Τομείς Έρευνας της Σύγχρονης Ψυχολογίας Διδάσκουσα: Ειρήνη Σκοπελίτη Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην.
Κανόνες Ασφαλείας Εργοταξίων
Θεσμοί προσχολικής αγωγής στην Ευρώπη
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ ΤΗΣ ΡΥΠΑΝΣΗΣ
Όνομα Καθηγητή: Χρήστος Τερέζης
Άλλες μορφές νευρώσεων
Ενότητα 12: Πάσχα Διδάσκουσα: Βασιλική Φωτοπούλου
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Υπολογιστική Γεωμετρία και Εφαρμογές στις ΒΧΔ
Ενότητα 4 (part B) : Ιατρική ηθική
Ενότητα 6: Μιλάμε για την 28η Οκτωβρίου 1940
ΠΡΟΤΥΠΟ ΕΛΟΤ EN ISO 3251 Ζύγιση μάζας υγρού μελανιού (m1 g)
Σχολή Ανθρωπιστικών & Κοινωνικών Επιστημών
Ενότητα 13 Αξιολόγηση μαθήματος και διδάσκοντος από την εφαρμογή της Μονάδας Ολικής Ποιότητας (ΜΟΔΙΠ) του ΤΕΙ Αθήνας Αξιολόγηση του μαθήματος Αξιολόγηση.
Άσκηση 9 (1 από 2) Ανακαλύψτε στο χάρτη σας μερικά χαρτογραφικά αντικείμενα που να ανήκουν στις παρακάτω κατηγορίες : φυσικά, τεχνητές κατασκευές, αφηρημένα.
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Όνομα Καθηγητή: Χρήστος Τερέζης
Φιλοσοφία της Ιστορίας και του Πολιτισμού
Ο Πλάτων και ο Αριστοτέλης για την ψυχή
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία
Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα Φιλοσοφίας
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 9 (PART A): Σχέση Ηθικής και Δικαιοσύνης
Τοπολογικές σχέσεις 1/3 Βρείτε και περιγράψτε τις τοπολογικές σχέσεις σύμφωνα με τους (Pantazis, Donnay 1996) για τα παρακάτω γεω-γραφικά αντικείμενα:
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Προσχολική Παιδαγωγική
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Εικαστικές συνθέσεις - Χρώμα στο χώρο
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Ενότητα 11: Επίλυση Προβλημάτων
Οργάνωση και Διοίκηση Πρωτοβάθμιας (Θ)
Εισαγωγή στις εικαστικές τέχνες
Εισαγωγή στους Η/Υ Ενότητα 1: Εισαγωγή στους Η/Υ Ιωάννης Σταματίου
Λιθογραφία – Όφσετ (Θ) Ενότητα 8.2: Εκτυπωτική Διαδικασία Μηχανής
Κινητικά προβλήματα Πολλαπλές αναπηρίες
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Ενότητα 13: Τα Έντομα Διδάσκουσα: Βασιλική Φωτοπούλου
Διδακτική της Πληροφορικής
Εισαγωγή στους Η/Υ Ενότητα 12: Το διάγραμμα ροής και η λειτουργία του
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 5 (part A): Ηθική αρχών και ηθική ωφέλειας
Τηλεοπτική και Ραδιοφωνική Παραγωγή
Όνομα Καθηγητή: Χρήστος Τερέζης
Ενότητα 4 (part A) : Ιατρική ηθική
Ειδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων -E
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Αισθητική Σώματος Ι (Ε)
Μυθος και Τελετουργία στην Αρχαία Ελλάδα
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Ενότητα 8: Συστήματα Υγείας στην Ευρώπη: Γαλλία
Συστήματα Θεματικής Πρόσβασης (Θ)
Προσχολική Παιδαγωγική
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 5 (part B): Ηθική αρχών και ηθική ωφέλειας
Γενικὴ Ἐκκλησιαστικὴ Ἱστορία Α´
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 6 (part A): Όταν τα άτομα δεν είναι σε θέση να λάβουν αποφάσεις για τον εαυτό τους Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής.
Ενότητα 1: ……………….. Όνομα Επώνυμο Τμήμα __
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Λεξικολογία Ενότητα 4: Λεξιλόγιο - Λεξικό Γιώργος Ι. Ξυδόπουλος Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών Τμήμα Φιλολογίας

Σκοποί ενότητας να κατανοήσουν οι φοιτητές την διαφορά των όρων «λεξιλογίο» - «λεξικό». να γνωρίσουν τι συνεπάγεται η λεξική γνώση. να αντιληφθούν τη δομή και το περιεχόμενο του λεξικού μιας γλώσσας. να διακρίνουν την έννοια του νοητικού λεξικού. να ξεχωρίζουν τις υπαρκτές από τις πιθανές λέξεις. να κατανοήσουν τη διαδικασία της λεξικοποίησης. να διακρίνουν τη βασική δομή ενός λεξικού. να είναι σε θέση να διακρίνουν τις έννοιες «ενεργό» και «παθητικό» λεξιλόγιο μιας γλώσσας.

Περιεχόμενα ενότητας  Λεξιλόγιο  Λεξική γνώση  Λεξικό (βιβλίο) και νοητικό λεξικό  Νοητικό λεξικό: ψυχογλωσσική οργάνωση / μορφολογική οργάνωση  Ενεργό και Παθητικό λεξιλόγιο

Διάκριση εννοιών  Λεξικό (lexicon)/Λέξις (lexis): πλήρες απόθεμα όλων των λέξεων μιας γλώσσας ( Chomsky, 1965)  Λεξιλόγιο (vocabulary): υποσύνολο του λεξικού  Νοητικό λεξικό (mental lexicon): εσωτερικευμένη λεξική γνώση των ομιλητών

Λεξική γνώση αναγνώριση και γνώση της προφοράς αναγνώριση και γνώση της γραφής κατανόηση και χρήση στο κατάλληλο περιβάλλον αναγνώριση και χρήση των μορφολογικών τύπων προσδιορισμός των συντακτικών λειτουργιών και δυνατότητα χρήσης γνώση της συνδυαστικότητάς της δυνατότητα διαφορικής ερμηνείας γνώση των κοινωνικών απαιτήσεων χρήσης Singleton (2000: 161)

Λεξικό (βιβλίο) και Νοητικό λεξικό Οργάνωση: αλφαβητική vs θεματική Περιεχόμενο: πεπερασμένος αριθμός λημμάτων vs απεριόριστες πληροφορίες για κάθε λήμμα Λήμματα: απομονωμένα στοιχεία vs απεριόριστες σχέσεις μεταξύ τους σε όλα τα επίπεδα ανάλυσης Aitchison (2003: 10-14)

Νοητικό λεξικό: ψυχογλωσσική οργάνωση Νεολογικός τομέας Σημασιο-συντακτικός τομέας Φωνολογικός τομέας ευκολία στην αναζήτηση των λέξεων ανάλογα με τη συχνότητα χρήσης της, συστάδες λέξεων συνδεδεμένες με ισχυρούς/ισχνούς δεσμούς βάσει των αναλυτικών χαρακτηριστικών τους. Aitchison (2003: )

Νοητικό λεξικό: μορφολογική οργάνωση σταθερό λεξικό: μη αναλύσιμα λήμματα δυναμικό λεξικό: μορφολογικοί μηχανισμοί κλίσης / παραγωγής/σύνθεσης μόνο σταθερό λεξικό! οι κανόνες ανήκουν στον γραμματικό τομέα ιδιοσυγκρασιακά χαρακτηριστικά λέξεων με τη μορφή δεσμών χαρακτηριστικών ΝΒ: επιλογικά κριτήρια καθορίζουν το συνδυασμό θεμάτων και προσφυμάτων Ράλλη (2005: 75-78)

Υπαρκτές και Πιθανές λέξεις Υπαρκτή λέξη: η χρήση μιας λέξης μαρτυρείται στη γλώσσα Πιθανή λέξη: μια λέξη που παρόλο που έχει σχηματιστεί με εφαρμογή μορφολογικών κανόνων, δεν υπάρχει στη γλώσσα.  τρέξ-ιμο (υπαρκτή) – ακούσ-ιμο (πιθανή)

Νοητικό λεξικό: μορφολογική οργάνωση πλεοναστικοί κανόνες για τις μη προβλέψιμες σχέσεις των μορφών ενός λήμματος ή συγγενών λημμάτων μορφολεξικοί κανόνες: αλλομορφία μεταπλαστικοί κανόνες: οικογένειες λέξεων από κοινό θέμα

Λεξικοπόιηση  Η διαδικασία μετατροπής ενός στοιχείου ή μιας φράσης σε ενιαίο λεξικό στοιχείο (Lyons, 1977). ΕΦΑΡΜΟΓΗ : (α) στη διατήρηση ενός λεξικού στοιχείου διαχρονικά και (β) στη μετατροπή μιας φράσης σε λεξική μονάδα. π.χ. αντι-τι-θε-ται π.χ. ιδιωματισμοί (τον έκανε μπαούλο) κλπ.  Διαβάθμιση λεξικοποίησης!

Δομή Λεξικού Λεξικό Μορφήματα Μονομορφηματικές Λέξεις Λεξικοποιημένες Φραστικές Δομές Πλεοναστικοί Κανόνες (Ράλλη, 2005: 87)

Ενεργό και Παθητικό λεξιλόγιο παθητικό/αντιληπτικό/αναγνωριστικό ενεργό/παραγωγικό/ανακλητικό απόφοιτος λυκείου ~ λέξεις απόφοιτος πανεπιστημίου ~ Το ενεργό λεξιλόγιο αντιστοιχεί στο 20%- 100% του παθητικού

Ερωτήσεις  Δώστε έναν ορισμό για τις έννοιες: «λεξικό», «λεξιλόγιο», «νοητικό λεξικό».  Τι συνεπάγεται η γνώση μιας λέξης;  Γράψτε 3 πιθανές λέξεις.  Τι γνωρίζετε για την διαδικασία της λεξικοποίησης; Σχολιάστε την περίπτωση της λέξης: ανα-τι-θε-ται.  Ποια είναι η βασική δομή ενός λεξικού;

Συνοπτικές απαντήσεις ερωτήσεων  Λεξικό: Το πλήρες σύνολο ή ο πλήρης κατάλογος όλων των λέξεων μιας γλώσσας. Λεξιλόγιο: το υποσύνολο του λεξικού και όχι ολόκληρο το λεξικό. Νοητικό λεξικό: η εσωτερικευμένη γνώση που διαθέτουν οι ομιλητές για τις λέξεις της γλώσσας τους.  Η γνώση μιας λέξης συνεπάγεται αυτόματα ότι ο ομιλητής: (α) αναγνωρίζει την προφορά της και το φωνητικό / φωνολογικό τύπο της, (β) αναγνωρίζει τη γραφή της και είναι σε θέση να την αναπαραστά γραπτά, (γ) την κατανοεί και τη χρησιμοποιεί στα κατάλληλα περιβάλλοντα, (δ) αναγνωρίζει και χρησιμοποιεί τους διάφορους μορφολογικούς της τύπους, (ε) προσδιορίζει τις διάφορες λειτουργίες της και τη χρησιμοποιεί ανάλογα σε φράσεις ή προτάσεις, (στ) γνωρίζει τη συνδυαστικότητα που έχει με άλλες λέξεις (σύνθετα, ιδιωματισμοί κ.ά.), (ζ) γνωρίζει τις διαφορετικές δυνατότητες ερμηνείας της λέξης ανάλογα με το περιβάλλον εμφάνισής της και τέλος (η) τις κοινωνικές συνθήκες που επιτρέπουν ή δεν επιτρέπουν τη χρήση της ανάλογα με την περίσταση.  γράψημα, ζωντανικός, άτρεχτος.

Συνοπτικές απαντήσεις ερωτήσεων  Λεξικοποίηση: είναι η διεργασία μετατροπής ενός στοιχείου ή μιας φράσης σε ένα ενιαίο λεξικό στοιχείο. Εφαρμόζεται σε δυο περιπτώσεις: (α) στη διατήρηση ενός λεξικού στοιχείου από μια χρονική φάση της γλώσσας σε μια άλλη, και (β) στη μετατροπή μιας φράσης σε λεξική μονάδα. Ο ρηματικός τύπος: ανατίθεται δεν είναι πλέον δυνατόν να αναλυθεί ως [ανά + τι + θε + ται], αφού δεν είναι διαφανής ο αναδιπλασιασμός της ρίζας θε- με το στοιχείο τι- στη Νέα Ελληνική. Έτσι το στοιχείο τιθε- έχει λεξικοποιηθεί, αφού έχει καταστεί μη αναλύσιμο μόρφημα στη νέα ελληνική και καταχωρίζεται απευθείας στο λεξικό.  Ένα λεξικό αποτελείται από: μορφήματα, μονομορφηματικές λέξεις, λεξικοποιημένες φραστικές δομές και πλεοναστικούς κανόνες.

Βιβλιογραφία (κατά σειρά εμφάνισης) Aspects of the theory of syntax Chomsky, Noam Aspects of the theory of syntax Chomsky, Noam Language and the lexicon:an introduction Singleton, David - c2000 Language and the lexicon:an introduction Singleton, David - c2000 Γιατί αλλάζει η γλώσσα :πρόοδος ή παρακμή; Aitchison, JeanΒεργής, Νίκος, Μαρτζούκου, Ελένη, Γιατί αλλάζει η γλώσσα :πρόοδος ή παρακμή; Aitchison, JeanΒεργής, Νίκος, Μαρτζούκου, Ελένη, Μορφολογία Ράλλη, Αγγελική Semantics Lyons, John Semantics Lyons, John Λεξικολογία :εισαγωγή στην ανάλυση της λέξης και του λεξικού Ξυδόπουλος, Γιώργος Ι Λεξικολογία :εισαγωγή στην ανάλυση της λέξης και του λεξικού Ξυδόπουλος, Γιώργος Ι

Τέλος Ενότητας

Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στo πλαίσιo του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο Πανεπιστήμιο Αθηνών» έχει χρηματοδοτήσει μόνο την αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.

Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά, Μη Εμπορική Χρήση Παρόμοια Διανομή 4.0 [1] ή μεταγενέστερη, Διεθνής Έκδοση. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, διαγράμματα κ.λ.π., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό και τα οποία αναφέρονται μαζί με τους όρους χρήσης τους στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] Ως Μη Εμπορική ορίζεται η χρήση: που δεν περιλαμβάνει άμεσο ή έμμεσο οικονομικό όφελος από την χρήση του έργου, για το διανομέα του έργου και αδειοδόχο που δεν περιλαμβάνει οικονομική συναλλαγή ως προϋπόθεση για τη χρήση ή πρόσβαση στο έργο που δεν προσπορίζει στο διανομέα του έργου και αδειοδόχο έμμεσο οικονομικό όφελος (π.χ. διαφημίσεις) από την προβολή του έργου σε διαδικτυακό τόπο Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί.