Η γλώσσα είναι μορφή, όχι ύλη (Saussure) ΥΛΗ → έννοιες Περιεχόμενο ΜΟΡΦΗ → σημασίες ΥΛΗ → φθόγγοι Έκφραση ΜΟΡΦΗ → φωνήματα.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Δημιουργικές δραστηριότητες
Advertisements

Η φωνολογική επίγνωση.
Ιστορία και Δομή της Ελληνικής
«Γραμματική Ε΄ και Στ΄ Δημοτικού»
Νόηση-γλώσσα-κόσμος Η γλώσσα είναι ένα σύνολο σημασιών και μορφών, που δηλώνουν έννοιες, με τις οποίες αναφερόμαστε στα όντα, στα πράγματα. Η γλώσσα, ως.
ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ ΝΕΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ Α΄, Β΄, Γ΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
ΉΧΟΣ.
Ο ΗΧΟΣ.
Η φωνή μας Το βασικό όργανο ομιλίας του ανθρώπου είναι ο λάρυγγας. Στον λάρυγγα βρίσκονται οι φωνητικές χορδές. Όταν αναπνέουμε και δεν μιλάμε οι φωνητικές.
ΒΑΣΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ
Φωνητική-Φωνολογία Η Φωνητική εξετάζει τη φυσιολογία της ομιλίας και περιγράφει τους ήχους όπως παράγονται από τα φωνητικά όργανα του ανθρώπου ή τους αναλύει.
Μορφολογία. Μορφολογία Μόρφημα / Μορφή Μόρφημα (σύστημα), π.χ. το μόρφημα του πληθυντικού, το στερητικό μόρφημα Μορφή (πραγμάτωση) : το μόρφημα του.
Γράμματα…Λέξεις…Ιστορίες
Ανάπτυξη της γλώσσας Η ανάπτυξη της γλωσσικής ικανότητας περνάει από συγκεκριμένα στάδια απόκτησης γλωσσικών επιπέδων. Ο στόχος ενός παιδιού που μαθαίνει.
ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΛΟΓΟΥ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ
Η ΝΕΑ ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ Ε’ ΚΑΙ Στ’ ΤΑΞΗΣ.
ΒΑΣΙΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΤΗΣ ΟΡΘΟΓΡΑΦΙΑΣ
ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ Μάθημα 1ο Εισαγωγή στη Γλωσσική Τεχνολογία
ΣΥΝΟΛΑ.
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ 2: ΘΕΜΑΤΑ ΘΕΩΡΗΤΙΚΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ Η/Υ
Μετά το πτυχίο: Ερευνητικές και επαγγελματικές διαδρομές
Γλώσσα και σκέψη Με τον όρο σκέψη εννοούμε ένα μεγάλο φάσμα νοητικών διεργασιών: Επεξεργασία εννοιών, επίλυση προβλημάτων, ονειροπόληση, προγραμματισμό.
Ανάπτυξη λόγου σε παιδιά με κοχλιακό εμφύτευμα
Εισαγωγή στην Έννοια του Αλγορίθμου και στον Προγραμματισμό
Χαρακτηριστικά της ανθρώπινης γλώσσας (design features, Hockett 1963)
Σειρά «Μαργαρίτα» Το αλφαβητάρι.
Η έννοια της ποικιλίας στην ανθρώπινη γλώσσα
Ραδιόφωνο και Αισθητική1 Ραδιόφωνο και αισθητική.
Επεξεργασία Ομιλίας & Ήχου Ενότητα # 3: Παραγωγή ομιλίας Ιωάννης Καρύδης Τμήμα Πληροφορικής.
ΕΙΣΑΓΩΓΉ ΣΤΗΝ ΓΕΝΙΚΉ ΨΥΧΟΛΟΓΊΑ ΒΡΕΦΟΝΗΠΙΟΚΟΜΙΆ - ΕΡΓΟΘΕΡΑΠΕΊΑ - ΓΛΩΣΣΑ Δήμητρα Παπαστεργίου MSc Λάρισα.
Λεξικολογία Ενότητα 1: Εισαγωγικές έννοιες Γιώργος Ι. Ξυδόπουλος Σχολή Ανθρωπιστικών και Kοινωνικών Eπιστημών Τμήμα Φιλολογίας.
Κατά τη διάρκεια των χιλιάδων ετών της ιστορίας της κινεζικής γλώσσας, μπορούμε να δούμε καθαρά πώς τα εργαλεία και τα υλικά που χρησιμοποιήθηκαν για.
ΤΡΑΥΛΙΣΜΌΣ & ΔΙΑΤΑΡΑΧΈΣ ΟΜΙΛΊΑΣ Δήμητρα Παπαστεργίου Ψυχολόγος MSc 2016.
Τυπολογία των φθόγγων Φωνολογία και συστήματα γραφής.
Ανάπτυξη της γλώσσας Η ανάπτυξη της γλωσσικής ικανότητας περνάει από συγκεκριμένα στάδια απόκτησης γλωσσικών επιπέδων. Ο στόχος ενός παιδιού που μαθαίνει.
ΑΛΓΟΡΙΘΜΟΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΑΛΓΟΡΙΘΜΟΣ ΛΥΣΗ
Παραδείγματα Διδάσκουσα: Ζαχαρούλα Σμυρναίου,
7. Λόγος – Γλώσσα – Ομιλία Επίπεδα γλωσσικής ανάλυσης Φωνητική
ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ Στο προηγούμενο μάθημα είχαμε μιλήσει για το παιχνίδι, τον ορισμό του, τη σημασία του, τα είδη του παιχνιδιού κατά τον Piaget , και το.
Φωνολογική Ανάπτυξη και Διαταραχές
Ενισχυτική διδασκαλία
Εισαγωγή στην Ψυχολογία
Γενική ψυχολογία Εργοθεραπεία- ΓΛΩΣΣΑ
Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας
ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΗ ΦΩΝΗΤΙΚΗ - 2η Διάλεξη - Ανθή Χαϊδά (Ιανουάριος 2017)
8. Φωνολογία.
ΦΩΝΟΛΟΓΙΑ 1. Αντικείμενο της φωνολογίας Η φωνητική ουσία
Ο λογοθεραπευτής και η λογοθεραπεία
Φωνητική-Φωνολογία της Ιταλικής Γλώσσας
Τι είναι η γλωσσολογία;
TA ΦΩΝΗΕΝΤΑ ΤΗΣ ΚΝΕ Χαρακτηριστικά φωνηέντων:
«Φωνητική-Φωνολογία: εφαρμογές στην εκπαίδευση»
Επεξεργασία Ομιλίας & Ήχου
Διδακτικό μοντέλο για τη διδασκαλία της ανάγνωσης και της γραφής στην Α΄ τάξη Συνδυαστικό μοντέλο (συνθέτει στοιχεία της αναλυτικοσυνθετικής μεθόδου με.
Μάθημα 6: Φωνολογία Η φωνολογία εξετάζει πώς οι φθόγγοι μια γλώσσας συγκροτούν σύστημα, πώς συνδυάζονται μεταξύ τους για τη δημιουργία συλλαβών (φωνοτακτική.
«Παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες & Διαταραχές Λόγου»
Το φαινόμενο τησ συναρθρωσησ
Θέματα Γλωσσολογίας (α)
Κωδικοποίηση και Αποκωδικοποίηση Συλλαβών
Η γλώσσα είναι μορφή, όχι ύλη (Saussure)
ΕΝΟΤΗΤΑ 1 – Γνωρίζω τον υπολογιστή ως ενιαίο σύστημα
Εργαστήριο Ιατρικής Φυσικής
Εισαγωγή στη Γλωσσολογία (Ενότητα 4 – Φωνολογία)
Διαχειρίζεται, Επεξεργάζεται και Ανταλλάσσει
Εννοιολογική Χαρτογράφηση
Σημειολογία και σχεδιασμός
Επίπεδα γλωσσικής ανάλυσης
Γλωσσική ανάπτυξη – Κατάκτηση γλώσσας
Κεφάλαιο 2ο: ΘΕΜΑΤΑ ΘΕΩΡΗΤΙΚΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΤΩΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ
ΤΟ ΑΝΑΠΝΕΥΣΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΣΤΟΝ ΑΝΘΡΩΠΟ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Η γλώσσα είναι μορφή, όχι ύλη (Saussure) ΥΛΗ → έννοιες Περιεχόμενο ΜΟΡΦΗ → σημασίες ΥΛΗ → φθόγγοι Έκφραση ΜΟΡΦΗ → φωνήματα

Δομική ιεραρχία φθόγγων και σημασιών ΚΕΙΜΕΝΟ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΦΡΑΣΕΙΣ ΛΕΞΕΙΣ ΜΟΡΦΗΜΑΤΑ ΦΩΝΗΜΑΤΑ ΦΘΟΓΓΟΙ Από τις απλούστερες μονάδες βαίνουμε στις σύνθετες και συνθετότερες. Καθαρώς υλικά στοιχεία (φθόγγοι) λειτουργούν ως φορείς διαφορετικής υποστάσεως στοιχείων (άυλων), των σημασιών. Κάθε επίπεδο δομείται με στοιχεία του αμέσως κατώτερου και παρέχει τα στοιχεία για να δομηθεί το αμέσως ανώτερο επίπεδο.

Eπίπεδα γλωσσικής ανάλυσης: ΦΩΝΗΤΙΚΗ Η επιστήμη που μελετά τα χαρακτηριστικά της παραγωγής των φθόγγων από τους ανθρώπους και παρέχει μεθόδους για την περιγραφή, την ταξινόμηση και τη μεταγραφή τους. Η πρώτη δουλειά ενός φωνητικού είναι να προσπαθήσει να ανακαλύψει τι κάνουν οι άνθρωποι όταν μιλούν κι όταν ακούν την ομιλία.

Eπίπεδα γλωσσικής ανάλυσης: ΦΩΝΗΤΙΚΗ: τι είναι ΦΘΟΓΓΟΣ; Τα ελάχιστα στοιχεία που συνθέτουν την έκφραση, τη χαρακτηριστική προφορά μιας γλώσσας και λειτουργούν μέσα σε ένα φωνητικό σύστημα. Είναι συστατικά μιας ευρύτερης παρακαταθήκης φθόγγων απ’ όπου κάθε γλώσσα αντλεί τα στοιχεία του δικού της συστήματος.

Tι είναι η «προφορά» μιας γλώσσας; Με πόση ευκολία/ δυσκολία διακρίνετε την ακολουθία των ήχων στην ομιλία ενός Έλληνα που μιλάει ελληνικά/ ενός ξένου που μιλάει μια ξένη προς εσάς γλώσσα; Πού αρχίζει και πού τελειώνει ένας γλωσσικός ήχος; Έχετε παρατηρήσει ποτέ λάθη/ αμφισημίες στα όρια μεταξύ δύο λέξεων; Ποιοι από τους ήχους που σχηματίζονται στη στοματική κοιλότητα είναι γλωσσικοί και ποιοι όχι; Ο βήχας, το φιλί, το φύσημα ενός κεριού είναι φθόγγοι; Γιατί; [mitéra]:Προφέρουν όλοι οι ομιλητές της Ελληνικής τη λέξη αυτή με τον ίδιο τρόπο; Τι αλλάζει και τι μένει το ίδιο; Από ποιους παράγοντες εξαρτώνται οι διαφορές στην προφορά μεταξύ των ομιλητών μιας γλώσσας; Πώς ερμηνεύουμε ως ακροατές τα δεδομένα της ομιλίας στη γλώσσα μας; Πώς καθοδηγούμαστε στις επιλογές μας;

Γλωσσική γνώση σε μια γλώσσα βάσει της προφοράς της Αναγνωρίζουμε τους ήχους που ανήκουν στο φωνητικό σύστημα της γλώσσας μας και στον συνδυασμό τους υλοποιούν το μήνυμα που επιθυμούμε να μεταδώσουμε Αγνοούμε τις μη γλωσσικά σημαντικές διαφορές στην ομιλία Παράγουμε αρκετούς ήχους τους οποίους διαισθητικά αναγνωρίζουμε ότι δεν αποτελούν φθόγγους ομιλίας της γλώσσας μας

Ηχητικά λογοπαίγνια Ι scream, you scream, we all scream for ice cream. Grade A/ gray day Καφέ με γάλα/ αφτιά μεγάλα Την πήρα/ τη μπίρα

Κλάδοι της Φωνητικής Ακουστική φωνητική (acoustic phonetis): μελετά τις φυσικές ιδιότητες των φθόγγων, την ακουστική τους υφή και τον τρόπο μετάδοσής τους υπό μορφή ηχητικών κυμάτων Αρθρωτική φωνητική (articulatory phonetics): μελετά τον τρόπο με τον οποίο τα φωνητήρια όργανα παράγουν τους φθόγγους. Αντιληπτική φωνητική (auditory phonetics): μελετά τον τρόπο με τον οποίο ο ακροατής αντιλαμβάνεται τους φθόγγους.

Σχέση φθόγγων και γραμμάτων 1 ήχος διαφορετικά γράμματα διαφορετικοί ήχοι 1 γράμμα 2 ήχοι 1 γράμμα 1 ήχος 2 γράμματα

1 ήχος: πόσα γράμματα; ΠροφοράΟρθογραφία [iðes] [ili] [ios] [ina] [itan] [ikonomia]

Φωνητικοί χαρακτήρες για την προφορά στα αγγλικά και τα ελληνικά

Φωνητικές χορδές

Πώς παράγονται οι φθόγγοι;

Γλωττίδα: άνοιγμα ανάμεσα στις φωνητικές πτυχές Λάρυγγας («φωνητικό κουτί») Φάρυγγας Στοματική κοιλότητα Ρινική κοιλότητα Φωνητική οδός

Κατηγοριοποίηση των συμφώνων Τρόποι ταξινόμησης – τόπος άρθρωσης – τρόπος άρθρωσης – ηχηρότητα – στοματικοί vs. ρινικοί φθόγγοι

Φωνητικά σύμβολα για τα σύμφωνα της Ελληνικής με παραδειγματα

Φωνητική vs. Φωνολογία φθόγγοι vs. φωνήματα Όταν μαθαίνουμε μια γλώσσα μαθαίνουμε ποιοι φθόγγοι απαντούν στη δική μας γλώσσα και πώς συνδυάζονται μεταξύ τους. Η μελέτη των τρόπων με τους οποίους οι φθόγγοι της ομιλίας σχηματίζουν συστήματα και σχήματα λέγεται ΦΩΝΟΛΟΓΙΑ

Φωνολογία: 2 σημασίες Η νοητική αναπαράσταση της γνώσης για το ποιοι ήχοι υπάρχουν και πώς στη γλώσσα μας: η ακουστική εικόνα των γλωσσικών σημείων Η περιγραφή της γνώσης αυτής με τη μελέτη των συνδυασμών των φθόγγων σε μία γλώσσα ή γενικότερα στην ανθρώπινη γλώσσα.

Τι σημαίνει «φωνολογική γνώση»; Παράγω φθόγγους που σχηματίζουν εκφωνήματα με σημασία στη γλώσσα μου Αναγνωρίζω προφορές ξένες προς τη γλώσσα μου Φτιάχνω λέξεις Προσθέτω τα κατάλληλα φωνητικά τεμάχια για τον σχηματισμό διαφόρων γραμματικών κατηγοριών (π.χ. πληθυντικός, ρηματικά πρόσωπα/ χρόνοι) Ξέρω ότι διαφορετικές φωνητικές διαδοχές μπορεί να αναπαριστούν το ίδιο μόρφημα Ξέρω ποιοι φθόγγοι επιτρέπονται στην αρχή μιας λέξης, ποιοι φθόγγοι στο τέλος της, ποιοι μπορούν να εμφανιστούν ο ένας δίπλα στον άλλο στα όρια μιας συλλαβής.

Φωνολογική γνώση της Ελληνικής: Ποιες από τις παρακάτω λέξεις υπάρχουν, είναι πιθανόν να υπάρχουν ή είναι αδύνατον να υπάρξουν στο φωνολογικό σύστημα της Ελληνικής; Φωνητική μεταγραφή Υπαρκτή λέξηΠιθανή λέξηΑδύνατη λέξη lariŋgas çoli plomos lkamos ŋanos sklomos murts sdiro mporo