Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Υπεύθυνες εκπ/κοί Φυσ. Αγωγής: Παπαθανασίου Μαρία – Γραμματόση Ελένη Τάξεις : Στ΄ και Γ΄

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Υπεύθυνες εκπ/κοί Φυσ. Αγωγής: Παπαθανασίου Μαρία – Γραμματόση Ελένη Τάξεις : Στ΄ και Γ΄"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Υπεύθυνες εκπ/κοί Φυσ. Αγωγής: Παπαθανασίου Μαρία – Γραμματόση Ελένη Τάξεις : Στ΄ και Γ΄

2 Στο Λιτόχωρο, όπως και σε κάθε ελληνική επαρχία, μέχρι πριν από τριάντα περίπου χρόνια οι παιδικές φωνές γέμιζαν τα «μπαΐρια» (αλάνες), που υπήρχαν τότε σε αρκετά μέρη του Λιτοχώρου. Παιδιά όλων των ηλικιών, κυρίως αγόρια, περνούσαν τον ελεύθερο χρόνο τους, που ήταν αρκετός, παίζοντας ομαδικά παιχνίδια, θαυμαστά για την ποικιλία τους. Κάποια πολύ δυναμικά, όπως πετροπόλεμος, τσούρλιος, μπίτσκας, λουριά, οράνια, μέχρι πιο ήπια όπως μπίλιες, χαρταετός, τάκα τάκα, κότσια..... οργιάνα. Αυτή η δυναμικότητα και ο δυναμισμός συντελούσε στη διαμόρφωση ενός χαρακτήρα ανθρώπου κοινωνικού και συγχρόνως δυναμικού και ατίθασου. Σήμερα ο ελεύθερος χρόνος των παιδιών σχεδόν εξαλείφθηκε, τα μπαΐρια εξαφανίστηκαν, το παραδοσιακό παιχνίδι υποχώρησε.... Τα απλά αλλά πλούσια σε φαντασία και ζωντάνια παιχνίδια μιας άλλης εποχής που παίζονταν με ξύλα, πέτρες και τενεκεδάκια έχουν αντικατασταθεί απ΄ τα σύγχρονα ηλεκτρονικά παιχνίδια που καθηλώνουν το παιδί σωματικά και το δεσμεύουν πνευματικά και ψυχικά. Δι΄ αυτό μια γραπτή καταγραφή των παραδοσιακών παιχνιδιών ίσως περισώσει μερικές μορφές τους, που όταν τις διαβάζουμε φέρνουν στη μνήμη μας συγκινήσεις τρυφερές και χαρούμενες αναμνήσεις της ανέμελης παιδικής μας ζωής. Στα πλαίσια του προγράμματος σχολικών πολιτιστικών δραστηριοτήτων οι μαθητές της Γ΄ και Στ΄ τάξης του 3ου Δημοτικού Σχολείου συγκέντρωσαν τα παιχνίδια της γιαγιάς και του παππού, όπως εκείνοι τα έζησαν στις γειτονιές του Λιτοχώρου και τα διηγήθηκαν στα εγγόνια τους. Στην προσπάθειά μας αυτή ήταν αρωγός ο Δήμος Λιτοχώρου ο οποίος επιχορήγησε την έκδοση αναμνηστικού λευκώματος. Ευχαριστούμε : Το Δήμο Λιτοχώρου Τον υπεύθυνο Πολιτιστικής Εκπ/σης κ. Ι. Δημητριάδη Το Διευθυντή του 3ου Δημοτικού Σχολείου Λιτοχώρου κ. Βασίλη Λέλη για τη συμπαράστασή τους. Ευχαριστούμε ακόμη όλους όσους μας βοήθησαν υλικά και ηθικά για να ολοκληρωθεί η προσπάθειά μας. Οι υπεύθυνες εκπαιδευτικοί: Παπαθανασίου Μαρία Γραμματόση Ελένη

3 Κουκουζάν χαρακτηριστικά: Ομαδικό παιχνίδι. Σκοπεύει στη βελτίωση της ταχύτητας. Ηλικία 8+. Μεικτό παιχνίδι. Οι παίχτες μπορεί να είναι 4,6 ή και περισσότεροι. Χρειάζονται μία πέτρα σαν ορόσημο. Αφού χωριστούν σε δύο ομάδες αρχίζει το κυνηγητό. Η ομάδα που κυνηγάει φυλάει την πέτρα να μην την ακουμπήσουν οι αντίπαλοι. Αν οι κυνηγημένοι ακουμπήσουν την πέτρα φωνάζουν : Κουκουζάν πάτσαμι !! Αν οι κυνηγοί τους ακουμπήσουν πρώτοι φωνάζουν : Κουκουζάν μάλιψάμι !!!!

4

5 Τατάλια χαρακτηριστικά: Ομαδικό παιχνίδι. Σκοπεύει στην καλλιέργεια της ευστοχίας και επιδεξιότητας. Ηλικία 8+. Μικτό παιχνίδι. Οι παίχτες μπορεί να είναι δύο ή περισσότεροι. Τα όργανα που χρησιμοποιούν οι παίχτες είναι δύο ξύλινα ραβδάκια, ένα μεγάλο (δεκανίκι)κι ένα μικρό (σκλέντζα). Ακόμη υπάρχει και μία πέτρα. Στηρίζουν τη σκλέντζα με τη μια άκρη της στην πέτρα. Οι παίχτες είναι στημένοι απέναντι. Ο ένας παίχτης εκτελεί το πρώτο χτύπημα πάνω στη σκλέντζα έτσι ώστε αυτή να αναπηδήσει και τότε στον αέρα να τη χτυπήσει για δεύτερη φορά και να πάει μακριά προς τους αντιπάλους. Αν εκείνοι πιάσουν τη σκλέντζα στον αέρα, τότε ο παίχτης καίγεται. Αν επίσης η σκλέντζα πεταχτεί σε απόσταση μικρότερη των τριών βημάτων τότε και πάλι καίγεται. Ο αρχικός παίχτης συνεχίζει τις προσπάθειες μέχρι να καεί και να πάρει τη θέση του ο επόμενος.

6

7 Τσ΄ Μάνας τα λουριά Χαρακτηριστικά: Ομαδικό παιχνίδι με φανερό το ατομικό στοιχείο. Αναπτύσσει την κινητική ετοιμότητα. Τα παιδιά χαράσσουν ένα κύκλο με διάμετρο 7-8 μέτρα. Χωρίζονται σε δύο ισάριθμες ομάδες και η μία τοποθετείται έξω από την περιφέρεια του κύκλου, ενώ η άλλη μέσα στον κύκλο. Η ομάδα που είναι μέσα στον κύκλο φυλάει τα αντίστοιχα λουριά που είναι απλωμένα κάτω. Σκοπός του παιχνιδιού είναι οι εξωτερικοί παίχτες να αρπάξουν τα λουριά, χωρίς να πατήσουν τη γραμμή του κύκλου. Αν κάποιος παίχτης καταφέρει αυτό, τότε αρχίζει να δίνει λουριές στους παίχτες που τα φυλάνε Αν όμως στην προσπάθειά του πατήσει τη γραμμή, τότε χάνει η ομάδα του και μπαίνουν μέσα. Οι παίχτες που φυλάνε τα λουριά έχουν ως στόχο τους να πατήσουν το πόδι του αντιπάλου τους και έτσι να βγουν έξω από τον κύκλο, κι από αμυνόμενοι να γίνουν επιτιθέμενοι..... Και το παιχνίδι συνεχίζεται

8

9 Τσιάταλι- Μάταλι Χαρακτηριστικά: Είναι ομαδικό παιχνίδι που σκοπεύει στην ανάπτυξη της δύναμης, κινητικής ενέργειας, υπομονής, προσοχής και φαντασίας. Ηλικία 8+. Παίζεται συνήθως από αγόρια, αλλά και μικτά. Το συναντάμε και σήμερα. Τα παιδιά χωρίζονται σε δύο ομάδες 4-5 παίχτες η κάθε μία. Η μία ομάδα θα πάρει τη θέση της γαϊδούρας κι η άλλη των καβαλάρηδων. Γι΄ αυτές τις θέσεις γίνεται κλήρωση. Η ομάδα που παίρνει τη θέση της γαϊδούρας σχηματίζει μια γραμμή μπροστά από ένα τοίχο. Ο πρώτος ακουμπά στον τοίχο με την πλάτη, έχοντας μέτωπο προς τους υπόλοιπους. Ο δεύτερος παίχτης ακουμπά στην κοιλιά του πρώτου το κεφάλι του και στηρίζει τα χέρια του στον τοίχο με τα πόδια του στη διάσταση σε θέση πρόκυψης. Οι υπόλοιποι 3-4 παίχτες από τη θέση πρόκυψης με διάσταση κι αυτοί στα πόδια, βάζουν το κεφάλι τους κάτω από τα πόδια του μπροστινού τους, για να μην το χτυπήσουν οι αντίπαλοι όταν θα αρχίσουν να πηδούν τη μακριά... γαϊδούρα..., που με αυτόν τον τρόπο ετοίμασαν. Ο πρώτος παίχτης που είναι όρθιος στον τοίχο, βοηθά τη στήριξη της γαϊδούρας και ακόμη δίνει το σύνθημα στους αντίπαλους παίχτες για να τρέξουν ένας - ένας να πηδήξουν πάνω στη γαϊδούρα. Όταν δοθεί το σύνθημα, ο καθένας πηδά με φόρα, από απόσταση σχεδόν 5-7 μέτρα και παράλληλα από το τράνταγμα και το βάρος ακούγονται.... τα ξεφωνητά της γαϊδούρας που υποφέρει αλλά υπομένει. Βάσει του κανόνα θα πρέπει οι παίχτες να ανέβουν πάνω στη μακριά γαϊδούρα χωρίς να πέσουν και να ξανανεβούν κι ακόμη χωρίς να ακουμπούν τα πόδια τους κάτω. Αν κάνουν τέτοια λάθη, τότε αμέσως γίνεται αλλαγή θέσεων. Αν όμως δεν κάνουν, τότε κάθονται πάνω και περιμένουν τον αρχηγό να τελειώσει το παιχνίδι με την παρακάτω στιχομυθία: «Τσιάταλι μάταλι, καστανιές στου μπουχαρί πόσα ξύλα στου μπλαρί;» Δείχνει με τα δάχτυλά του: Καντήλα φωλιά στούμπος- μονά-ζυγά... που πρέπει να το βρει ο αρχηγός της κάτω ομάδας. Αν το βρει γέλια και χαρές, αν δεν το βρει λύπες γιατί θα ξανακάνουν τη μακριά γαϊδούρα.

10

11 Μπίτσκας Χαρακτηριστικά: Είναι ομαδικό παιχνίδι που στοχεύει στην ανάπτυξη της ευστοχίας, υπομονής και προσοχής. Παίζεται συνήθως από αγόρια. Παίζουν 7-8 παιδιά. Ο κάθε παίχτης έχει μια βέργα (μπαστούνι) και αρχικά στέκεται σε ένα σημείο αναφοράς με τη βέργα του να ακουμπά στη δικιά του τρύπα. Στο κέντρο υπάρχει μια μεγάλη λακκούβα και μέσα ένα τενεκεδάκι. Τη λακκούβα(τρύπα) τη λένε «εκκλησιά». Σκοπός του παιχνιδιού είναι αφού βγάλουν το τενεκεδάκι απ΄ την τρύπα, ένας να το βάλει πάλι μέσα. Οι υπόλοιποι τον εμποδίζουν διώχνοντας με τις βέργες τους το τενεκεδάκι. Νικητής ανακηρύσσεται αυτός που θα καταφέρει να βάλει το τενεκεδάκι στην «εκκλησιά».

12

13 Τσούρλιος Χαρακτηριστικά: Είναι ομαδικό παιχνίδι και σκοπεύει στην ανάπτυξη της ταχύτητας, ευστοχίας, επιδεξιότητας. Τα παιδιά χωρίζονται σε δύο ομάδες με 5-6 παίχτες η κάθε μία. Με κλήρωση ορίζεται η ομάδα που θα πάρει τη μπάλα. Η άλλη ομάδα στήνει τον «τσούρλιο» 6-7 πλάκες -κεραμίδες- τη μία πάνω στην άλλη. Ο πρώτος παίχτης της ομάδας που έχει την μπάλα στοχεύει και αν πετύχει τον τσούρλιο, οι παίχτες της άλλης ομάδας αραιώνουν τις κεραμίδες. Έχουν στην κατοχή τους τη μπάλα και προσπαθούν να εμποδίσουν τους παίχτες χτυπώντας τους με τη μπάλα να στήσουν τον τσούρλιο. Όποιος καίγεται βγαίνει απ΄ το παιχνίδι. Σκοπός του παιχνιδιού είναι να στηθούν οι κεραμίδες γρήγορα και όταν αυτό επιτευχθεί φωνάζουν : «Τσούρλιο» !

14

15 Δεκανίκια Χαρακτηριστικά: Ομαδικό παιχνίδι, σκοπεύει στην καλλιέργεια της ευστοχίας και επιδεξιότητας. Ηλικία 8+. Μικτό παιχνίδι. Οι παίχτες μπορεί να είναι δύο ή και περισσότεροι. Τα όργανα που χρησιμοποιούν τα παιδιά είναι δύο ξύλινα ραβδάκια, ένα μεγάλο (δεκανίκι) και ένα μικρό (σκλέντζα) και μια γούρνα στο έδαφος. Ένας παίχτης εκτελεί και οι άλλοι στέκονται απέναντί του. Ο ίδιος παίχτης χτυπά τη σκλέντζα με το δεκανίκι με σκοπό να τη στείλει μακριά. Αν οι απέναντι παίχτες πιάσουν τη σκλέντζα στον αέρα, ο παίχτης που την πέταξε καίγεται και αλλάζουν θέσεις. Αν δεν την πιάσει κάποιος παίχτης τότε την παίρνουν από το έδαφος και ένας απ΄ αυτούς την πετάει προς τη γούρνα. Ο αντίπαλος παίχτης προσπαθεί να την αποκρούσει με το δεκανίκι για να μην πάει στη γούρνα και καεί. Τέλος μετράνε την απόσταση με το δεκανίκι από τη γούρνα μέχρι εκεί που θα καταλήξει η σκλέντζα. Είκοσι δεκανίκια είναι μια «χλιούμπα». Κερδίζει όποιος παίχτης συγκεντρώσει περισσότερες χλιούμπες.

16 Πινακωτή-Πινακωτή Χαρακτηριστικά: Υπερέχει το ατομικό στοιχείο, σκοπεύει στην ανάπτυξη της αλτικής ικανότητας και της αντοχής με το κουτσό κι ακόμα στην ανάπτυξη της παρατηρητικότητας και πειθαρχίας. Ηλικία 6+. Κυριαρχεί η στιχομυθία Ένα κορίτσι, το πιο μεγάλο, η Πινακωτή κάθεται σε ένα σκαμνάκι και στα γόνατά του κάθεται ένα άλλο κι επάνω σ΄ αυτό ένα τρίτο ως το μικρότερο. Ένα άλλο κορίτσι περιμένει όρθιο για τις εντολές της μάνας. Η Πινακωτή δίνει εντολή στο κορίτσι να αρχίσει κι εκείνο με κουτσό συνέχεια πηδά γύρω-γύρω από τα παιδιά και φτάνοντας στη μάνα σταματά και λέει : -Πινακωτή -Πινακωτή... - Απ΄ τ΄ άλλο μου αυτί γιατί ειίν΄ η μάνα μου κουφή.... του απαντά η Πινακωτή. Το παιδί τρέχει πάλι με κουτσό γυρίζοντας από την άλλη πλευρά της γραμμής λέγοντας: - Πινακωτή-Πινακωτή γιατί ΄ναι η μάνα σου κουφή; - Τι έχεις και με ζάλισες; - Μου ΄πε ο βασιλιάς να μου διαλέξεις ένα πολύ καλό αρνί. - Διάλεξε και πάρε. Το παιδί αρχίζει τότε και μυθρίζει τα παιδιά και λέει: - Πφ, ρέγκες! Πφ, σαρδέλες! Πφ, σκόρδα! Στο τελευταίο λέει: - Μμμ! Μόσκος και κανέλα και του βασιλιά κοπέλα! Το παίρνει και φεύγει μα σε λίγο ξανάρχεται και το παιχνίδι συνεχίζεται κατά τον ίδιο τρόπο ως το τελευταίο. Στο τελευταίο όταν το κορίτσι λέει στην Πινακωτή : «Μου ΄πε ο βασιλιάς να του πάω ένα αρνί!», η Πινακωτή σφίγγει το παιδί επάνω της και της λέει: - Ένα το ΄χω δεν το δίνω μα τον Άγιο Κωνσταντίνο! Το κορίτσι φεύγει, μα σε λίγο η Πινακωτή αποκοιμιέται και εκείνη έρχεται και της το παίρνει. Ξυπνάει η Πινακωτή και ψάχνει να το βρει. Πάει στην απεσταλμένη του βασιλιά που έχει τα παιδιά μαζεμένα γύρω της και τη ρωτάει: - Μην είδες το αρνί μου, μην είδες το αρνάκι μου ; - Μύρισε τα δικά μου κι αν το βρεις παρ΄ το, λέει εκείνη. Η μάνα μυρίζει ένα - ένα και λέει : Πφ! Ρέγκες! Πφ! Σαρδέλες! Πφ! Σκόρδα! Η άλλη τότε της λέει: - Για μύρισε κι εκείνο που στέκει πίσω μου ! Η μάνα μυρίζει το τελευταίο παιδί και λέει: - Αχ, μόσχος και κανέλα και του βασιλιά κοπέλα ! Τούτο είναι το αρνάκι μου! Το παίρνει και φεύγει. Στο δρόμο το ρωτάει: - Τι σε τάισαν αρνάκι μου; -Ψωμί και ξίδι ! Λέει εκείνο. Τότε τα άλλα παιδιά φωνάζουν: - Έτρωγε ψωμί και ξίδι και της γάτας το κοψίδι ! Η Πινακωτή θυμώνει και αρχίζει να τα κυνηγάει, πηδώντας με το ένα πόδι.

17

18 Μέλισσα-Μέλισσα Χαρακτηριστικά: Είναι παιχνίδι ομαδικό και έχει κίνηση διαδοχική, σκοπεύει στην ανάπτυξη της κινητικής ταχύτητας, καλλιεργεί την παρατηρητικότητα. Ηλικία 8+. είναι μικτό παιχνίδι. Τα παιδιά χωρίζονται σε δύο ομάδες και από κάθε ομάδα ορίζεται ένας αρχηγός. Αυτοί οι ίδιοι αρχηγοί κατευθύνουν το παιχνίδι. Τα παιδιά της κάθε ομάδας σχηματίζουν μια γραμμή σε παράταξη πιασμένα χέρι-χέρι σφιχτά. Η απόσταση των δύο ομάδων είναι συνήθως μέτρα. Μετά την προετοιμασία τα παιδιά της Α΄ ομάδας λένε: - Μέλισσα - μέλισσα Β΄ ομάδα: Μέλι γλυκύτατο Α΄ ομάδα: Σε ποιον το παραγγείλατε; Τότε ο αρχηγός της Β΄ ομάδας φωνάζει με το όνομά του κάποιο παιδί από την ομάδα Α΄ ή ακόμα και το όνομα του αρχηγού. Αμέσως το παιδί που άκουσε το όνομά του, αφήνει την ομάδα του, και τρέχει με όση ταχύτητα έχει εναντίον της ομάδας που το φώναξε, με σκοπό να σπάσει τα δεμένα χέρια σε κάποιο σημείο μεταξύ δύο παιδιών. Αν τα καταφέρει, τότε παίρνει στην ομάδα του, ένα από τα δύο παιδιά που έσπασαν τα χέρια. Αν όμως δεν τα καταφέρει μένει στην αντίπαλη ομάδα. Στη συνέχεια το παιχνίδι αρχίζει από τη Β΄ ομάδα με την ίδια στιχομυθία.

19

20 Κουτσό Χαρακτηριστικά: Ομαδικό παιχνίδι, σκοπεύει στη βελτίωση της επιδεξιότητας σε χαραγμένο σχέδιο. Ηλικία 6+. Μικτό παιχνίδι. Οι παίχτες μπορεί να είναι δύο και περισσότεροι. Χαράσσουμε στο έδαφος ένα σχήμα ορθογώνιο χωρισμένο σε τέσσερα μικρότερα ορθογώνια σχήματα και έχουμε μια μικρή κεραμίδα. Πετάμε την κεραμίδα στο πρώτο μέρος, ο παίχτης πηδάει με κουτσό και προσπαθεί να βγάλει την κεραμίδα έξω χωρίς να ακουμπήσει γραμμή ούτε το πόδι του ούτε η κεραμίδα. Το ίδιο επαναλαμβάνεται και στο 2ο, 3ο, 4ο μέρος του σχήματος. Στη συνέχεια ο παίκτης πετάει την κεραμίδα έχοντας πλάτη προς το χαραγμένο σχέδιο(κουτσό). Όταν κάνει κάποιο λάθος από τα παραπάνω χάνει τη σειρά του και παίζει ο επόμενος.

21 Τάκα – Τάκα Χαρακτηριστικά: Ομαδικό παιχνίδι,. Σκοπεύει στη βελτίωση της επιδεξιότητας και του ρυθμού. Ηλικία 7+. Παίζεται από κορίτσια και αγόρια. Οι παίκτες μπορεί να είναι δύο ή και περισσότεροι. Τα όργανα που χρησιμοποιούν είναι μπάλες φτιαγμένες από πολύχρωμες κλωστές από μαλλί ζώων δεμένες σε κουβάρι. Ο κάθε παίκτης χτυπάει τη μπάλα στο έδαφος τρεις (3) φορές και ανάμεσα από κάθε χτύπημα επαναλαμβάνει κάποιες συγκεκριμένες φράσεις, χωρίς να διακόπτεται το χτύπημα και η συνέχειά του. οι φράσεις που ακούγονται είναι οι εξής: Απλό ένα, απλό δύο, απλό τρία αμίλητος ένα, αμίλητος δύο, αμίλητος τρία Αγέλαστος ένα, αγέλαστος δύο, αγέλαστος τρία ακίνητος ένα, ακίνητος δύο ακίνητος τρία κουτσό (πόδι) ένα, κουτσό δύο, κουτσό τρία μέση (χέρι) ένα, μέση δύο, μέση τρία παλαμάκι ένα, παλαμάκι δύο, παλαμάκι τρία παλαμάκι πίσω μπρος ένα παλαμάκι πίσω μπρος δύο παλαμάκι πίσω μπρος τρία φουρφουράκια ένα, φουρφουράκια δύο, φουρφουράκια τρία Όποιος παίχτης δεν εκτελούσε με τη σωστή σειρά όλα τα χτυπήματα έχανε τη σειρά του.

22 Ένα λεπτό κρεμμύδι (γκέο βαγκέο) Χαρακτηριστικά: ομαδικό παιχνίδι, σκοπεύει στην καλλιέργεια του ρυθμού, ηλικία 7+, κοριτσίστικο παιχνίδι, αλλά παίζεται και μικτά. Τα παιδιά χωρίζονται σε δύο ισάριθμες αντιμέτωπες ομάδες και πιάνουν τα χέρια σε ίση γραμμή και σε απόσταση περίπου τρία μέτρα. Αποφασίζουν με κλήρο ποια ομάδα θ΄ αρχίσει πρώτη το τραγούδι του παιχνιδιού. Η μία ομάδα κινείται προς την άλλη πάντα με τρία βήματα μπροστά και σήκωμα του αριστερού ποδιού (αρχίζουν με δεξί) και τρία βήματα πίσω ξαναγυρίζοντας στη θέση της. Αυτό γίνεται με το μισό στόχο του τραγουδιού μπροστά και με τον άλλο πίσω. Αρχίζει έστω η πρώτη ομάδα: Ομάδα Α΄ : Ένα λεπτό κρεμμύδι (μπροστά τρία βήματα) γκέο βαγκέο (πίσω τρία βήματα). Ομάδα Β΄ : Ένα λεπτό κρεμμύδι, στράξε βαγκέο. Ομάδα Α΄ : Και τι θε να το κάνετε, γκέο βαγκέο. Ομάδα Β΄ : Θέλω να το παντρέψω, γκέο βαγκέο. Ομάδα Α΄ : Σας δίνουμε σας δίνουμε μια όμορφη κοπέλα. Ομάδα Β΄ : Μας δίνετε μας δίνετε μια παλιοκατσιβέλα. Ομάδα Α΄ : Σας δίνουμε σας δίνουμε φλουρί Κωνσταντινάτο. Ομάδα Β΄ : Μας δίνετε μας δίνετε βαρέλι δίχως πάτο. Ομάδα Α΄ : Σας δίνουμε ένα ναύτη που όλο μύγες χάφτει. Ομάδα Β΄ : Αυτός ΄ναι χάρισμά σας στα μούτρα τα δικά σας. Ομάδα Α΄ : Παντρεύουμε την γκέο βαγκέο. Ομάδα Α΄ : Και ποιόνε της δίνετε γκέο βαγκέο Ομάδα Β΄ : Της δίνουμε τον γκέο βαγκέο Μετά απ΄ αυτή τη στιχομυθία, τα παιδιά που άκουσαν τα ονόματά τους μπαίνουν στη μέση χέρι- χέρι και τα υπόλοιπα παιδιά σχηματίζουν γύρω τους έναν κύκλο, γυρίζουν σε αυτόν και τραγουδούν : Παιδιά : Αν είν΄ η ώρα η καλή κι ώρα ευλογημένη. Να ευλογήσει ο θεός με το δεξί του χέρι. Να πάρει τα προικιά της, να πάει στην πεθερά της. Να πάρ΄ και το γαμπρό της να πάει στον πεθερό της. Εδώ κάπου τελειώνει το παιχνίδι.

23

24 Δεν περνάς κυρά Μαρία Χαρακτηριστικά : ομαδικό παιχνίδι, σκοπεύει στην ανάπτυξη του ρυθμού. Ηλικία 7+. Κυριαρχεί η στιχομυθία. Τα κορίτσια σχηματίζουν ένας κύκλο με τα χέρια πιασμένα. Έξω από τον κύκλο μένει ένα κορίτσι για να παραστήσει την κυρά Μαρία. Με εναλλασσόμενα ρυθμικά βήματα τα παιδιά του κύκλου και η κυρά Μαρία ανταλλάσσουν τα λόγια του τραγουδιού. Κύκλος: Δεν περνάς κυρά Μαρία, δεν περνάς δεν περνάς Μαρία: Θα υπάγω εις του κήπους δεν περνώ, δεν περνώ Κύκλος: Τι θα κάνεις εις του κήπους ; δεν περνάς, δεν περνάς Μαρία: Για να κόψω δυο βιολέτες δεν περνώ, δεν περνώ Κύκλος: Τι θα κάνεις τις βιολέτες; δεν περνάς, δεν περνάς Μαρία: Να τις δώσω στην καλή μου δεν περνώ, δεν περνώ Κύκλος: Και ποια είν΄ η καλή σου; δεν περνάς, δεν περνάς. Η κυρά Μαρία συνεχίζει να χορεύει γύρω - γύρω στον κύκλο και σε κάποια στιγμή διαλέγει ένα κορίτσι και το παίρνει κοντά της, έξω απ΄ τον κύκλο. Το παιχνίδι συνεχίζεται με τα ίδια λόγια απ΄ την αρχή, μέχρι που να μείνει ένα κορίτσι που να παραστήσει την κυρά Μαρία.

25

26 Το δαχτυλίδι πέρασε Χαρακτηριστικά: Ομαδικό παιχνίδι. Σκοπεύει στην καλλιέργεια του ρυθμού, του χώρου και χρόνου. Ηλικία 6+. Παιχνίδι περισσότερο για κορίτσια. Τα παιδιά κάθονται στο έδαφος σε σχήμα κύκλου. Ένα γυρίζει γύρω απ΄ τον κύκλο κρατώντας ένα μαντήλι κι όλα μαζί τραγουδούν: Το δαχτυλίδι πέρασε, πάει πέρα στα χωράφια πλαλείτι να του βρείτε και μη χασομερείτε Πούν το, πούν το; να το να το πέρασε και πάει κάτω Μωρή ξανθή, μωρή αργυρή μωρή μαλαματένιοα μου και μαργαριταρένια μου..... Ο όρθιος παίχτης αφήνει το μαντήλι πίσω από ένα συμπαίχτη του. Εκείνος σηκώνεται, τον κυνηγάει μέχρι που ο πρώτος να καθίσει στη θέση του δεύτερου. Το παιχνίδι συνεχίζεται και με τα υπόλοιπα παιδιά.

27 Κούκου του Γιαννάκου Χαρακτηριστικά: Ομαδικό παιχνίδι. Σκοπεύει στην καλλιέργεια του ρυθμού, του χώρου και του χρόνου. Ηλικία 6+. Παιχνίδι για κορίτσια. Τα παιδιά κάθονται στο έδαφος σε σχήμα κύκλου. Ένα γυρίζει γύρω από τον κύκλο και όλα μαζί τραγουδούν: Κούκου του Γιαννάκου φχαριστώ δός μου του τσιγάρου να το πιώ. Ο παίχτης που γυρίζει γύρω- γύρω ακουμπάει κάποιον στην πλάτη του. τότε εκείνος πρέπει να σηκωθεί και να τον κυνηγήσει μέχρι που ο πρώτος να καθίσει στη θέση του δεύτερου. Συνεχίζει τότε εκείνος με τη σειρά του το παιχνίδι μέχρι να παίξουν όλα τα παιδιά.


Κατέβασμα ppt "Υπεύθυνες εκπ/κοί Φυσ. Αγωγής: Παπαθανασίου Μαρία – Γραμματόση Ελένη Τάξεις : Στ΄ και Γ΄"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google