Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Project Β΄ Τετραμήνου Θέμα: Οι σχέσεις μεταξύ των δύο φύλων στην εφηβεία.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Project Β΄ Τετραμήνου Θέμα: Οι σχέσεις μεταξύ των δύο φύλων στην εφηβεία."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1

2 Project Β΄ Τετραμήνου Θέμα: Οι σχέσεις μεταξύ των δύο φύλων στην εφηβεία

3 Οι διαφυλικές σχέσεις διαπολιτισμικά και διαχρονικά Στόχος – Μέθοδος  Ο στόχος της ομάδας μας ήταν η έρευνα σχετικά με τις διαφυλικές σχέσεις στην εφηβεία – νεαρή ηλικία διαπολιτισμικά και διαχρονικά.  Το project μας αποτελείται από δύο μέρη, το διαχρονικό και το διαπολιτισμικό. Τα μέσα τα οποία χρησιμοποιήσαμε για τη δημιουργία του project ήταν κυρίως η αναζήτηση πηγών στο διαδίκτυο, βιβλιογραφία, παρακολούθηση θεατρικής παράστασης για εφήβους, παρακολούθηση dvd

4 Εισαγωγή Λίγα λόγια για την εργασία μας… Η έρευνα αφορά τις σχέσεις των δύο φύλων σε διάφορους πολιτισμούς, κατά το πέρασμα των αιώνων. Είναι γνωστό σε όλους ότι οι ρόλοι των δύο φύλων δεν προέκυψαν αυθαίρετα. Αρχικά, η κοινωνική, πολιτική και πολιτιστική θέση των δύο φύλων διαφέρει από χώρα σε χώρα, από πολιτισμό σε πολιτισμό. Η θέση των νεαρών γυναικών στη Δύση διαφέρει σε πολλούς τομείς από αυτήν στην Ανατολή. Πιο συγκεκριμένα, παρατηρήσαμε ότι το ανδρικό φύλο υπερισχύει του γυναικείου στις ανατολικές χώρες, καθώς έχουν λιγότερα δικαιώματα και ελευθερίες από το γυναικείο φύλο στη Δύση, γιατί, όπως είναι γνωστό, έχουν διεξαχθεί κινήματα ισότητας μεταξύ των δύο φύλων. Όσον αφορά το διαχρονικό κομμάτι, oι σχέσεις των δύο φύλων διαφέρουν κι αυτό οφείλεται στις πολιτικές, πολιτισμικές και κοινωνικές αλλαγές που υπέστησαν οι πολιτισμοί.

5 Κεφάλαιο 1 Οι διαφυλικές σχέσεις από διαπολιτισμική άποψη

6 Οι θέσεις των δύο φύλων Δεν είναι καθόλου τυχαίο το γεγονός ότι σε όλες τις κοινωνίες και τους αιώνες οι άνθρωποι θεωρούσαν ότι τα αρσενικά και τα θηλυκά είναι διαφορετικά, αφού κατ' αρχάς διαφέρουν ανατομικά αλλά και ποιοτικά, στο πνεύμα, στην ψυχή και στις ικανότητες. Διάχυτη ήταν η άποψη ότι δεν είναι δυνατόν να κάνουν τα ίδια πράγματα ούτε να σκέφτονται με τον ίδιο τρόπο. Η θέση των δύο φύλων από την εμφάνιση του ανθρώπου και μετά έχει υποστεί αρκετές αλλαγές μέχρι να φτάσει στη σημερινή πραγματικότητα. Ξεκινώντας από τους πρώτους ανθρώπους, είναι βέβαιο πως δεν κατανοούσαν τη σχέση ανάμεσα στη σεξουαλική επαφή και τη γέννηση. Οι άνδρες που γίνονταν πατέρες δεν είχαν καμία απόδειξη ότι αυτό το γεγονός ήταν το αποτέλεσμα της σεξουαλικής τους επαφής με κάποια γυναίκα. Έτσι, για πολλά χρόνια οι γυναίκες είχαν σαφέστατα μεγαλύτερη εξουσία απέναντι στους άντρες, αφού αυτές θεωρούνταν οι μοναδικές υπεύθυνες για αυτό το "θαύμα" της ικανότητάς τους να δίνουν ζωή. Όμως, οι διαφορές που υπάρχουν στις μέρες μας ανάμεσα στους πολιτισμούς ιδιαιτέρως για τις γυναίκές είναι τεράστιες… Οι γυναίκες στην Ανατολή Oι γυναίκες στη Δύση

7 Η θέση των Ευρωπαίων και Αμερικανίδων γυναικών Στη σημερινή εποχή, οι Ευρωπαίες και Αμερικανίδες γυναίκες τόσο οικονομικά όσο και θεσμικά βρίσκονται σαφώς σε πλεονεκτικότερη θέση από τις γυναίκες στην Ινδία, το Ισραήλ ή την Τουρκία χωρίς, όμως, αυτό να σημαίνει ότι οι άνδρες Ευρωπαίοι και Αμερικάνοι τις θεωρούν και τις αντιμετωπίζουν ως ισότιμες με αυτούς. Αυτό αποδεικνύεται περίτρανα από το πλήθος των ζητημάτων αναφορικά με την άνιση μεταχείριση των γυναικών που συνεχώς απασχολούνται στην Επιτροπή Ισότητας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Όμως, και στην Ελλάδα γίνεται εμφανές από τα θέματα που απασχολούν τους φορείς για την υπεράσπιση των δικαιωμάτων των γυναικών, όπως είναι η Γενική Γραμματεία Ισότητας ή το Κέντρο Ερευνών για Θέματα Ισότητας.

8 Οι γυναίκες και οι άντρες στις Ανατολικές χώρες  Την τέταρτη χιλιετία π.Χ., στη Μέση Ανατολή άνθησε ο πολιτισμός των Σουμερίων. Για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα, η πολυανδρία ήταν κάτι το πολύ συνηθισμένο. Υπήρξε, όμως, ένας άντρας, ένας Σουμέριος βασιλιάς αντέστρεψε τα έθιμα του γάμου καθιερώνοντας ως απόλυτο ανδρικό πρότυπο το σύζυγο που μπορούσε να παντρευτεί πολλές γυναίκες. Σύμφωνα με αυτόν τον κώδικα, μια γυναίκα μπορούσε να χωρίσει μόνο στην περίπτωση που είχε σκληρό σύζυγο και ένας άντρας μπορούσε να παντρευτεί μια δεύτερη γυναίκα, εάν η πρώτη δε μπορούσε να κάνει παιδιά. Ακόμη, ο σύζυγος μπορούσε να είναι άπιστος προς τη γυναίκα του χωρίς να τιμωρείται,αλλά εάν αποπλανούσε ένα αθώο νέο κορίτσι, η τιμωρία ήταν αποκεφαλισμός. Αντίθετα, για τις γυναίκες η διάπραξη απιστίας συνεπάγεται αυστηρή τιμωρία.  Επίσης, η έβδομη εντολή: "Ου μοιχεύσεις» στηρίζεται στον κώδικα Χαμουραμπί.

9 Η γυναίκα στο Χριστιανισμό  Με το Χριστιανισμό εδραιώνεται ακόμη περισσότερο η θέση της μητέρας στην κοινωνία. Η ενσάρκωση της Παναγίας ως μητέρας -τροφού είναι ίσως η πιο θετική εικόνα για τις γυναίκες. Τα κοσμητικά επίθετα που χρησιμοποιούν για να προσφωνήσουν την Παναγία ισοδυναμούν με τις αρετές που πρέπει να συγκεντρώνει η γυναίκα.. Με αυτό τον τρόπο το κράτος έχοντας ως βάση και στήριγμα την Εκκλησία και τα ιερά κείμενα μπορεί να υποτάσσει τις γυναίκες ακόμη περισσότερο. Επομένως το πατριαρχικό σύστημα εξουσίας ενσωματώνοντας τις αξίες του χριστιανισμού και τα ιερά κείμενα καθιερώνει το ρόλο της μητέρας για τις γυναίκες ως τον υπέρτατο ρόλο λόγω και της θείας καταγωγής πλέον από την Παναγία.

10 Τα δύο φύλα στη Ρωσία (από τη δεκαετία του΄50 και μετά) (1) Σχέσεις μεταξύ αντρών και γυναικών : Παρατηρείται ιδιαίτερος σεβασμός προς τη γυναίκα. Ο άντρας οφείλει να την υπερασπίζεται, να τη φροντίζει και να της προσφέρει βοήθεια, ακόμα και αν δεν τη γνωρίζει. Της ανοίγει την πόρτα, τη βοηθά να σηκώσει βαριά αντικείμενα, της προσφέρει τη θέση του και από μικρή ηλικία ακόμα. Οι γυναίκες είναι δραστήριες, δυναμικές και δεν αφήνουν κανέναν να τις υποβιβάσει. Δυστυχώς, υπάρχει σοβαρό πρόβλημα αλκοολισμού και ο άντρας συχνά βγαίνει εκτός εαυτού.

11 Τα δύο φύλα στη Ρωσία (από τη δεκαετία του΄50 και μετά) (2) Θέση στην κοινωνία :  Υπάρχει πλήρης ισότητα και δεν υπάρχει κοινωνικός ρατσισμός.  Πολλές γυναίκες κατέχουν υψηλές θέσεις στο χώρο εργασίας και θεωρούνται το ίδιο ικανές στις «αντρικές» δουλειές. Μάλιστα, κάποιες φορές τις προτιμούν.  Έχουν ίσα δικαιώματα και δεν περιορίζονται στην οικογενειακή εστία.

12 Γάμος και Οικογένεια Aν το ζευγάρι δεν αγαπιέται, έχει την επιλογή να χωρίσει, χωρίς να κακολογείται από την κοινωνία. Όταν παντρεύονταν, συνηθιζόταν η γυναίκα να μένει στο σπίτι του άντρα και εκείνος να αναλαμβάνει τις ευθύνες της οικογένειας. Δεν εξαρτιέται από το σύζυγο και εκείνος δεν έχει τον πλήρη έλεγχο πάνω της. Όλα αυτά χωρίς επίπτωση στην κοινωνική τους θέση. Επίσης, στην περίπτωση χωρισμού, η γυναίκα, ως ανεξάρτητη, δε δέχεται χρήματα από τον άντρα, αλλά ζει με δικά της έξοδα, εκτός αν έχουν παιδιά, οπότε εκείνος πληρώνει το μερίδιό του για την ανατροφή τους μέχρι τα δεκαοχτώ τους χρόνια. Από την πλευρά της οικογένειας, και οι γονείς μεγαλώνουν τα παιδιά τους με ισότητα και δεν κάνουν διακρίσεις. Δεν περιορίζουν το κορίτσι μόνο για νοικοκυρά, αντιθέτως του δίνουν την ίδια εκπαίδευση και τις ίδιες ευκαιρίες με το αγόρι.

13 Κεφάλαιο 2 Οι διαφυλικές σχέσεις διαχρονικά

14 Η γυναίκα στην Αρχαία Ελλάδα Ο Περικλής υποστηρίζει ότι οι γυναίκες πρέπει να φροντίζουν να μην ακουσθεί το όνομά τους, ούτε για καλό ούτε για κακό μεταξύ των ανδρών. Τις περιορίζει δηλαδή με τον πιο κατηγορηματικό τρόπο στην ανωνυμία του γυναικωνίτη.Αντίθετα όμως σε κάποιες πόλεις όπως η Σπάρτη η Γορτύνα και η Χίος, αναγνωριζόταν σε μεγάλο βαθμό η γυναικέια δραστηριότητα. Διαρκής περιορισμός μέσα στο σπίτι Σ’ όλη τη ζωή της βρισκόταν υπό την εξουσία του πατέρα της ή του αδελφού της ή του συζύγου της. Κλεισμένη διαρκώς στο γυναικωνίτη, δε συμμετείχε καθόλου στην κοινωνική ζωή της πόλης ούτε μπορούσε να έχει γνώμη για βασικά θέματα του οίκου. Το νομικό αυτό καθεστώς διατηρήθηκε επί αιώνες. Νομική άποψη Από νομική άποψη η γυναίκα θεωρείται ανήλικη από τη γέννησή της ως το θάνατό της. Σε όλη της τη ζωή βρισκόταν υπό κηδεμονία ή καλύτερα υπό επιτροπεία, την οποία ονόμαζε «κυριεία», ενώ τον επίτροπό της «κύριο». Με το γάμο της, η γυναίκα απλώς αλλάζει κηδεμόνα. Από την επιτροπεία του πατέρα της ή του μεγαλύτερου αδελφού της περιέρχεται στην επιτροπεία του συζύγου της. Ακόμη και μετά το θάνατό του, δεν υπάρχει περίπτωση να βρει την αυτεξουσιότητά της. Ο μεγαλύτερός της υιός γίνεται κηδεμόνας της. Και αν δεν υπήρχε υιός, τότε αναλάμβανε ένας από τους πλησιέστερους άρρενες συγγενείς της. Το άδικο αυτό νομικό πλαίσιο για τις σημερινές αντιλήψεις δικαιολογούσαν οι αρχαίοι κατά τον απλούστερο τρόπο. Επικαλούνταν τη φυσική, πνευματική, και ηθική γυναικεία αδυναμία, η οποία εξασθενίζει τη θέληση των γυναικών και τις καθιστά εύκολη λεία των επιτήδειων.

15 Η γυναίκα στο σήμερα  Σημαντική υπήρξε η συνεισφορά του γυναικείου κινήματος τόσο στην ανάδειξη των ανισοτήτων ανάμεσα στα φύλα, όσο και στη διεκδίκηση των δικαιωμάτων των γυναικών. Το γυναικείο κίνημα εμφανίστηκε στα τέλη του 18ου αιώνα, επεκτάθηκε και θεμελιώθηκε το 19° και μαζικοποιήθηκε τον 20° και ιδιαίτερα στο τέλος της δεκαετίας του '60. Μέσα, λοιπόν, από τους αγώνες του κινήματος αναδείχτηκαν οι κοινωνικές ανισότητες εις βάρος των γυναικών. Ιδιαίτερα σημαντικά ήταν τα ευρήματα κάποιων ερευνών πάνω στο θέμα των στερεότυπων χαρακτηριστικών που αποδίδονται και στα δύο φύλα :  Χαρακτηριστικά ανδρών: τάση για επιβολή, ορθολογισμός  Χαρακτηριστικά γυναικών: αγάπη, συναισθηματισμός, στοργή

16 Ανδρικά - Γυναικεία στερεότυπα  Ακόμη, βρέθηκε ότι τόσο τα θετικά όσο και τα αρνητικά χαρακτηριστικά προσωπικότητας, που εμπεριέχονται στο στερεότυπο του κάθε φύλου, έχουν ενσωματωθεί στην αντίληψη του εαυτού τόσο των γυναικών όσο και των αντρών.  Τα στερεότυπα των φύλων, παρά τις όποιες εξελίξεις που έχουν σημειωθεί στην κοινωνική θέση της γυναίκας, εξακολουθούν να επικρατούν ανεξάρτητα από την ηλικία, το θρήσκευμα, το φύλο, την οικογενειακή κατάσταση και το μορφωτικό επίπεδο των ατόμων. (πηγή;)

17 Θετικά και αρνητικά στοιχεία στη συνεργασία της ομάδας μας Στη διάρκεια της τετράμηνης συνεργασίας μας, κάποιοι τομείς λειτούργησαν καλά, παράλληλα, όμως, συναντήσαμε και αρκετά εμπόδια. Αρνητικά σημεία  Αρχικά υπήρχε πολύ μεγάλο πρόβλημα στην επικοινωνία λόγω ασυνεννοησίας μεταξύ των μελών της ομάδας μας.  Η αναζήτηση πληροφοριών στο διαδίκτυο δεν ήταν εύκολη διότι το θέμα μας ήταν συγκεκριμένο και αφορούσε μόνο τις διαφυλικές σχέσεις διαχρονικά και διαπολιτισμικά και οι αξιόπιστες πηγές ήταν ελάχιστες.  Ένας άλλος βασικός τομέας ήταν η έλλειψη χρόνου, διότι αργήσαμε να καταλάβουμε ως ομάδα το θέμα μας και να το προσδιορίσουμε.  Επίσης, οι ελάχιστες γενικές μας γνώσεις πάνω στο θέμα δε μας βοήθησαν ιδιαίτερα

18 Θετικά σημεία  Ένα πολύ θετικό στοιχείο της έρευνάς μας ήταν η βοήθεια που μας πρόσφεραν οι καθηγητές μας, διότι μας έδωσαν ακριβείς οδηγίες για το πώς να δουλέψουμε.  Ένα άλλο θετικό στοιχείο είναι ότι στο τέλος της τετράμηνης συνεργασίας μας καταφέραμε να συγκεντρώσουμε κάποιες αξιόπιστες πηγές και λύσαμε εν μέρει το πρόβλημα εύρεσης πληροφοριών.  Τέλος, πιστεύουμε ότι δεν πετύχαμε σε μεγάλο ποσοστό το στόχο μας λόγω των προαναφερθέντων προβλημάτων αλλά αποκτήσαμε καινούριες γνώσεις πάνω σε αυτό το θέμα και μάθαμε να εργαζόμαστε ομαδικά.

19 Επιμέλεια εργασίας: Αφροδίτη Δημογεροντάκη Αγγελική Πιερρίδη Αγγελική Ρουμελιώτη Κατερίνα Στεφάτου Τζένη Χιονίδη

20 Πηγές :  Συνέντευξη από μια ρωσίδα  ginaika.htm


Κατέβασμα ppt "Project Β΄ Τετραμήνου Θέμα: Οι σχέσεις μεταξύ των δύο φύλων στην εφηβεία."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google