Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Ο ΠΑΡΘΕΝΩΝΑΣ ΤΟ ΟΙΚΟΔΟΜΗΜΑ ΚΑΙ Ο ΓΛΥΠΤΟΣ ΤΟΥ ΔΙΑΚΟΣΜΟΣ Μυρίλλα Μαρία.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Ο ΠΑΡΘΕΝΩΝΑΣ ΤΟ ΟΙΚΟΔΟΜΗΜΑ ΚΑΙ Ο ΓΛΥΠΤΟΣ ΤΟΥ ΔΙΑΚΟΣΜΟΣ Μυρίλλα Μαρία."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Ο ΠΑΡΘΕΝΩΝΑΣ ΤΟ ΟΙΚΟΔΟΜΗΜΑ ΚΑΙ Ο ΓΛΥΠΤΟΣ ΤΟΥ ΔΙΑΚΟΣΜΟΣ Μυρίλλα Μαρία

2 Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΚΤΙΣΜΑΤΟΣ : Μετά την περσική καταστροφή, οι Αθηναίοι επιδιόρθωσαν πρόχειρα τον κατεστραμμένο ναό της Αθηνάς Πολιάδος και συνέχισαν εκεί τη λατρεία. Στην Ακρόπολη δεν χτίστηκε νέος ναός έως τα μέσα του 5ου αι. π.Χ., όταν ξεκίνησε ένα χωρίς προηγούμενο οικοδομικό πρόγραμμα που συνδέεται με το όνομα και την προσωπικότητα του Περικλή. Το πρόγραμμα ξεκίνησε το έτος 447 π.Χ. Τα σχέδια του ναού εκπόνησαν οι αρχιτέκτονες Ικτίνος και Καλλικράτης, ενώ για τον γλυπτό διάκοσμο εργάστηκε ο γλύπτης Φειδίας, με τους μαθητές του Αγοράκριτο, Αλκαμένη και άλλους σπουδαίους γλύπτες. Με τη συνεργασία μεγάλου αριθμού αρχιτεκτόνων, ζωγράφων, χαλκουργών, λιθοξόων και άλλων τεχνιτών, κατασκευάστηκε μέσα σε 15 χρόνια το πρώτο οικοδόμημα, ο Παρθενώνας, ο ναός της Παρθένου Αθηνάς. Ο ίδιος ο Φειδίας φιλοτέχνησε και το χρυσελεφάντινο άγαλμα της πάνοπλης Αθηνάς Παρθένου που τοποθετήθηκε στο εσωτερικό του Ναού. Τα αρχιτεκτονικά γλυπτά του Παρθενώνα, οι μετόπες, η ζωφόρος και τα αετώματα, ήταν λαξευμένα σε μάρμαρο Πεντέλης και εμπλουτισμένα με μεταλλικά εξαρτήματα και χρώματα. Μυρίλλα Μαρία

3 Ο ΠΕΡΙΚΛΗΣ, Ο ΗΓΕΤΗΣ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ ΜΑΡΜΑΡΙΝΗ ΠΡΟΤΟΜΗ, ΡΩΜΑΪΚΟ ΑΝΤΙΓΡΑΦΟ ( ΒΡΕΤΑΝΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ) Μυρίλλα Μαρία

4 ΤΟ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ ΤΟΥ ΠΑΡΘΕΝΩΝΑ Μυρίλλα Μαρία

5 Ο ΜΟΙΩΜΑΤΑ ΤΟΥ ΧΡΥΣΕΛΕΦΑΝΤΙΝΟΥ ΑΓΑΛΜΑΤΟΣ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ ΣΤΟ ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ ΤΟΥ ΠΑΡΘΕΝΩΝΑ : Μυρίλλα Μαρία

6 Ο Ι ΜΕΤΟΠΕΣ : Κάθε μια από τις 92 μετόπες απέδιδε μια αυτοτελή σκηνή, συνήθως με δύο μορφές. Τα θέματα ήταν εμπνευσμένα από μυθικές μάχες και συμβόλιζαν τους νικηφόρους αγώνες των Αθηναίων εναντίον των Περσών. Στην ανατολική πλευρά παριστανόταν η μάχη των Ολυμπίων θεών με τους Γίγαντες που προσπαθούσαν να ανατρέψουν την τάξη του Ολύμπου (Γιγαντομαχία). Στη δυτική πλευρά εικονιζόταν ο αγώνας των νέων της Αθήνας ενάντια στις Αμαζόνες που απείλησαν την ίδια την Ακρόπολη (Αμαζονομαχία). Θέμα της νότιας πλευράς ήταν η πάλη των Θεσσαλών νέων (Λαπίθες) ενάντια στους Κενταύρους που προσπάθησαν να κλέψουν τις γυναίκες τους κατά τη διάρκεια γαμήλιας τελετής (Κενταυρομαχία). Στη βόρεια τέλος πλευρά παριστανόταν η Άλωση της Τροίας. Μυρίλλα Μαρία

7 ΜΕΤΟΠΕΣ : ΝΕΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΤΗΣ ΑΚΡΟΠΟΛΗΣ ΚΑΙ ΒΡΕΤΑΝΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ Μυρίλλα Μαρία

8 ΝΟΤΙΑ ΜΕΤΟΠΗ - ΑΡΙΘΜ. 30- ΣΚΗΝΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΕΝΤΑΥΡΟΜΑΧΙΑ ( ΤΟ ΠΡΩΤΟΤΥΠΟ ΒΡΙΣΚΕΤΑΙ ΣΤΟ ΒΡΕΤΑΝΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΤΟΥ ΛΟΝΔΙΝΟΥ ) Μυρίλλα Μαρία

9 Α ΝΑΤΟΛΙΚΗ ΜΕΤΟΠΗ 1. Σ ΚΗΝΗ ΑΠΟ ΤΗΝ Γ ΙΓΑΝΤΟΜΑΧΊΑ. Ο Ε ΡΜΗΣ ΚΑΤΑΒΑΛΛΕΙ ΓΙΓΑΝΤΑ. Μυρίλλα Μαρία

10 Η ΖΩΦΟΡΟΣ ΤΟΥ ΠΑΡΘΕΝΩΝΑ Σε αντίθεση με τα μυθολογικά θέματα των μετοπών και των αετωμάτων, για τη ζωφόρο του Παρθενώνα, ο Φειδίας επέλεξε ως θέμα τη μεγαλύτερη γιορτή της πόλης, τα Μεγάλα Παναθήναια, τη γιορτή προς τιμήν της θεάς Αθηνάς. Η γιορτή διοργανωνόταν κάθε τέσσερα χρόνια, διαρκούσε 12 μέρες και περιελάμβανε τελετές, θυσίες, γυμνικούς και μουσικούς αγώνες. Η πιο επίσημη μέρα ήταν η τελευταία, η 28η του μηνός Εκατομβαιώνος (μέσα στην καρδιά του καλοκαιριού), ημέρα των γενεθλίων της θεάς. Την ημέρα αυτή σχηματιζόταν πομπή που έφτανε στο ναό της Αθηνάς Πολιάδος για να παραδώσει στους ιερείς τον καινούργιο πέπλο για το ξόανο της θεάς. Αυτή ακριβώς η πομπή ξετυλίγεται στα 160 μέτρα της ζωφόρου του Παρθενώνα. H ζωφόρος αποτελείτο από 115 λίθους. Είχε συνολικό μήκος 160 μέτρα, ύψος 1,02 μέτρα και πάχος 0,6 μέτρα. Στην πομπή εικονίζονταν περίπου 378 ανθρώπινες και θεϊκές μορφές, καθώς και περισσότερα από 200 ζώα, κυρίως άλογα. Από το σύνολο της ζωφόρου, σήμερα σώζονται 50 μέτρα στο Μουσείο της Ακρόπολης, 80 μέτρα στο Βρετανικό Μουσείο, ένας λίθος στο Μουσείο του Λούβρου, ενώ άλλα τμήματα είναι διασκορπισμένα σε μουσεία στο Παλέρμο, στο Βατικανό, στο Würzburg, στη Βιέννη, στο Μόναχο και στην Κοπεγχάγη. Μυρίλλα Μαρία

11 Τ ΜΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΖΩΦΟΡΟΥ : 1) ΕΝΑΣ ΤΕΛΕΤΑΡΧΗΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΕΙ ΤΗΝ ΠΟΜΠΗ ΤΩΝ ΙΠΠΕΩΝ 2) Ι ΠΠΕΑΣ ΚΑΙ ΙΠΠΑΡΧΟΣ Μυρίλλα Μαρία

12 Η ΜΑΧΗ ΚΕΝΤΑΥΡΟΥ ΚΑΙ ΛΑΠΙΘΟΥ ( ΚΕΝΤΑΥΡΟΜΑΧΙΑ )- ΒΡΕΤΑΝΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ Μυρίλλα Μαρία

13 1)Π ΟΣΕΙΔΩΝΑΣ, Α ΠΟΛΛΩΝΑΣ, ΑΡΤΕΜΗ, Α ΦΡΟΔΙΤΗ Π.Χ. 2) Ο Ι ΔΥΟ ΠΡΩΤΟΙ ΙΠΠΕΙΣ ΚΑΤΑΦΤΑΝΟΥΝ ΣΤΗ ΒΔ ΓΩΝΙΑ, ΟΠΟΥ ΒΡΙΣΚΕΤΑΙ Ο ΤΕΛΕΤΑΡΧΗΣ, ΤΡΑΒΩΝΤΑΣ ΤΑ ΗΝΙΑ ΤΩΝ ΑΛΟΓΩΝ ΓΙΑ ΝΑ ΑΝΑΚΟΨΟΥΝ ΤΗΝ ΟΡΜΗ ΤΟΥΣ. (Η ΠΡΩΤΟΤΥΠΗ ΒΡΙΣΚΕΤΑΙ ΣΤΟ Β ΡΕΤΑΝΙΚΟ Μ ΟΥΣΕΙΟ ) Μυρίλλα Μαρία

14 Τ Α ΑΕΤΩΜΑΤΑ ΤΟΥ ΠΑΡΘΕΝΩΝΑ : Τα αετώματα, δηλαδή οι τριγωνικοί χώροι που σχηματίζονται από τα γείσα της στέγης στις στενές πλευρές του ναού, είναι τα τελευταία τμήματα που δέχθηκαν γλυπτική διακόσμηση με ολόγλυφα κολοσσικά αγάλματα ( π.Χ.). Τα θέματα είναι παρμένα από την αττική μυθολογία. Μυρίλλα Μαρία

15 Α ΝΑΤΟΛΙΚΟ ΑΕΤΩΜΑ ΤΟΥ ΠΑΡΘΕΝΩΝΑ : Ο θεός Διόνυσος: από το ανατολικό αέτωμα του Παρθενώνα ( Ελγίνεια Μάρμαρα, Βρετανικό Μουσείο ) Μυρίλλα Μαρία

16 Μ ΟΡΦΕΣ ΞΑΠΛΩΜΕΝΩΝ ΘΕΩΝ ( ΕΣΤΙΑ, ΔΙΩΝΗ, ΑΦΡΟΔΙΤΗ ) ΑΠΟ ΤΟ ΑΝΑΤΟΛΙΚΟ ΑΕΤΩΜΑ ΤΟΥ ΠΑΡΘΕΝΩΝΑ ( ΕΛΓΙΝΕΙΑ ΜΑΡΜΑΡΑ, ΒΡΕΤΑΝΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ) Μυρίλλα Μαρία

17 Ε ΝΑΣ ΑΚΟΜΗ ΚΟΜΨΟΣ ΝΑΟΣ ΣΤΗΝ ΑΚΡΟΠΟΛΗ ΤΩΝ ΑΘΗΝΩΝ : ΤΟ ΕΡΕΧΘΕΙΟ : Α ΦΙΕΡΩΜΕΝΟΣ ΣΤΗ ΛΑΤΡΕΙΑ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ - ΠΟΛΙΑΔΟΣ Μυρίλλα Μαρία

18 ΕΞΙ ΚΟΡΕΣ ΤΟΥ ΕΡΕΧΘΕΙΟΥ ΣΕ ΔΙΑΤΑΞΗ ΣΧΗΜΑΤΟΣ Π ΠΑΤΟΥΝ ΣΕ ΕΝΑ ΠΟΔΙ ΥΨΟΥΣ 1.77 Μ. ΚΑΙ ΣΤΗΡΙΖΟΥΝ ΤΗΝ ΟΡΟΦΗ ΤΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΗΣ ΜΕ ΤΟ ΚΕΦΑΛΙ ΤΟΥΣ, ΜΕΣΩ ΕΝΟΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΟΥ ΜΕΛΟΥΣ ΠΟΥ ΜΟΙΑΖΕΙ ΜΕ ΚΑΛΑΘΟΣΧΗΜΟ ΚΙΟΝΟΚΡΑΝΟ ΣΤΟΛΙΣΜΕΝΟ ΜΕ ΩΑ ( ΑΥΓΑ ). Μυρίλλα Μαρία

19 Η ΞΕΝΙΤΕΜΕΝΗ ΚΑΡΥΑΤΙΔΑ ΚΑΙ ΕΝΑΣ ΙΩΝΙΚΟΣ ΚΙΟΝΑΣ ΤΟΥ ΕΡΕΧΘΕΙΟΥ ΣΤΟ ΒΡΕΤΑΝΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ Μυρίλλα Μαρία

20 Ο… ΠΑΡΘΕΝΩΝΑΣ ΣΗΜΕΡΑ (!) Ο Παρθενώνας του Nashville στις Η.Π.Α είναι ένα αρχιτεκτονικό αντίγραφο του αυθεντικού Παρθενώνα της Αθήνας, τόσο στο σχέδιο όσο και στο μέγεθος!!!! Τέλος… Μυρίλλα Μαρία


Κατέβασμα ppt "Ο ΠΑΡΘΕΝΩΝΑΣ ΤΟ ΟΙΚΟΔΟΜΗΜΑ ΚΑΙ Ο ΓΛΥΠΤΟΣ ΤΟΥ ΔΙΑΚΟΣΜΟΣ Μυρίλλα Μαρία."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google