Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Θεωρία Επικοινωνίας Αναστάσιος Μιχαηλίδης Λέκτορας Α.Π.Θ. Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Θεωρία Επικοινωνίας Αναστάσιος Μιχαηλίδης Λέκτορας Α.Π.Θ. Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Θεωρία Επικοινωνίας Αναστάσιος Μιχαηλίδης Λέκτορας Α.Π.Θ. Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης

2 . 2 Γνωριμία Ι Δημιουργήστε ομάδες ανά δύο Χωρίς να μιλήσετε, αλλά… Χρησιμοποιώντας μη λεκτική επικοινωνία (εικόνες, νοήματα, σήματα, χειρονομίες ή οτιδήποτε μη λεκτικό) ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΗΣΤΕ ΜΕ ΤΟΝ ΠΑΡΤΕΝΑΙΡ ΣΑΣ

3 . 3 Γιατί είναι σημαντική η επικοινωνία;

4 . 4 1.Διαχείριση Προϋπολογισμών 2.Ομιλία 3.Εποπτεία 4.Γραπτή επικοινωνία 5.Δημόσιες Σχέσεις 6.Οργάνωση/διαχείριση/συντονισμό 7.Αντιμετώπιση πίεσης προθεσμιών 8.Συνεντευξιακές ικανότητες 9.Διαπραγμάτευση/μεσολάβηση 10.Διδασκαλία/καθοδήγηση 1.Διαχείριση Προϋπολογισμών 2.Ομιλία 3.Εποπτεία 4.Γραπτή επικοινωνία 5.Δημόσιες Σχέσεις 6.Οργάνωση/διαχείριση/συντονισμό 7.Αντιμετώπιση πίεσης προθεσμιών 8.Συνεντευξιακές ικανότητες 9.Διαπραγμάτευση/μεσολάβηση 10.Διδασκαλία/καθοδήγηση 10 “καυτές” ικανότητες που ψάχνουν οι εργοδότες σήμερα.

5 . 5 Γιατί είναι σημαντική η επικοινωνία; Είναι βασική ομάδα ικανοτήτων με εφαρμογή σε κάθε εργασία και κάθε οργανισμό. Πολύ σημαντικό συστατικό για την απόδοση οργανωμένων ομάδων.

6 . 6 Επικοινωνία Επικοινωνία: Η “μύτη του παγόβουνου”: Φόβοι Συναισθήματα Εμπειρίες Πιστεύω Ευαισθησίες Ανησυχίες Αυτο-εκτίμηση

7 . 7 Ορισμός Επικοινωνίας Η αποστολή και λήψη σκέψεων, δεδομένων, πιστεύω, συμπεριφορών και συναισθημάτων – μέσω ενός ή περισσοτέρων μέσων – που προκαλούν αντίδραση. 29

8 . 8 Το Μοντέλο Επικοινωνίας Αποστολέας Κωδικο- ποίηση Μήνυμα και μέσο Απο κωδικο- ποίηση Λήπτης = Παράσιτα Ανα- τροφοδότηση

9 . 9 Κωδικοποίηση/Αποκωδικοποίηση Η Κωδικοποίηση δίνει προσωπικό νόημα στα μηνύματα που θα αποσταλούν. Η Αποκωδικοποίηση δίνει προσωπική ερμηνεία σε μηνύματα που λαμβάνονται

10 . 10 Σύγκριση Πλουσιότητας Μέσων Μονό Πολλαπλά Πρότυπη Ποικίλη Κανάλια Γλωσσική Ελευθερία ΧαμηλήΑργή ΨηλήΆμεση Εξατομίκευση Ανατροφοδότηση Επίσημα αριθμητικά Έγγραφα Επίσημα Έγγραφα Εταιρικό Βίντεο Ανεπίσημα γράμματα/σημειώματα Μήνυμα Τηλεφωνητή Τηλεφωνική Επικοινωνία Βιντεοδιάσκεψη Διάλογος πρόσωπο με πρόσωπο

11 . 11 Εμπόδια στην Αποτελεσματική Επικοινωνία Εξωτερικά Εμπόδια Θόρυβοι Διαφορά επιπέδου/τάξης/θέσης.  Φυσικά ή ψυχολογικά εμπόδια. Αποστάσεις (Proxemics)  Απόσταση “άνεσης” μεταξύ ανθρώπων  Οικεία ζώνη (από αφή μέχρι 40εκ.)  Προσωπική ζώνη (από 40εκ. μέχρι 120εκ.)  Κοινωνική ζώνη (από 120εκ. μέχρι 3.5μ.)  Δημόσια ζώνη (από 3.5 μ. και άνω) Πίεση χρόνου Υπερ-πληροφόρηση

12 . 12 Εμπόδια στην Αποτελεσματική Επικοινωνία Εσωτερικά εμπόδια Διαφορετικά σημεία αναφοράς.  Διαφορετικές ανάγκες, αξίες, συμπεριφορές, προσδοκίες, π.χ.,  Γενικός Διευθυντής-Λειτουργός  Διευθυντής Μάρκετινγκ-Διευθυντής Παραγωγής  Συντεχνιακός Εκπρόσωπος-Στέλεχος Εταιρείας Επιλεκτική ακρόαση.  Αγνόηση ή παραποίηση νέων πληροφοριών όταν αυτές συγκρούονται με υφιστάμενα πιστεύω. Προ-αξιολόγηση του μηνύματος.  Αξιολόγηση μηνύματος βάσει:  αξιολόγησης του αποστολέα (προηγούμενης εμπειρίας με τον αποστολέα).  αναμενόμενου νοήματος του μηνύματος.

13 . 13 Εμπόδια στην Αποτελεσματική Επικοινωνία Εννοιολογικά εμπόδια Σημασιολογικά προβλήματα.  Διαφορετικοί άνθρωποι δίνουν διαφορετική σημασία σε κάθε λέξη. Διαφορετική σημασία σε μια λέξη μας κάνει να αντιληφθούμε διαφορετικά το νόημα της επικοινωνίας.  Π.χ.:  Ο Αντώνης ήτανε πολύ βαρύς.  Αυτό που είπες ήτανε γελοίο. Εξειδικευμένο λεξιλόγιο.  Εργασιακή, επαγγελματική ή κοινωνική φρασεολογία η οποία έχει νόημα μόνο για τα μέλη συγκεκριμένης εργασιακής, επαγγελματικής ή κοινωνικής ομάδας.

14 . 14 Ακρόαση 5 Επίπεδα Ακρόασης: «Ακούω» χωρίς να ακούω Προσποιούμαι ότι ακούω Ακούω επιλεκτικά Ακούω προσεκτικά Ακούω συμμετοχικά

15 . 15 Δυσκολίες στην Ακρόαση Η Αντίληψη μας ΑΝΤΙΛΗΨΗ: Η διαδικασία συγκέντρωσης αισθητηρίων πληροφοριών και η απόδοση νοήματος σ’ αυτές.

16 . 16 Δυσκολίες στην Ακρόαση Η Αντίληψη μας Συγκεντρώνουμε πληροφορίες μέσω των αισθητηρίων οργάνων μας. Το μυαλό επιλέγει μέρος των πληροφοριών, τις οργανώνει, και τέλος τις επεξηγεί και τις αξιολογεί. Το αποτέλεσμα είναι η αντίληψη. Αντίληψη = Επεξεργασία πληροφοριών => Πιθανότητα Παρερμηνείας

17 . 17 Ακρόαση Συμβουλές Οταν ακούς σταμάτα να “μιλάς” από μέσα σου και άκουσε προσεκτικά. Προσπάθησε να μη βγάλεις πρόωρα συμπεράσματα. Μην διακόπτεις. Κράτησε σιωπή μεταξύ ομιλίας. Ανατροφοδότησε τον ομιλητή

18 . 18 Λεκτική Επικοινωνία Όταν μιλάμε χρησιμοποιούμε τη γλώσσα για να δώσουμε νόημα στις σκέψεις μας. Η επιλογή λέξεων δίνει την δυνατότητα σε άλλους να ερμηνεύσουν τα νοήματα μας. Για κάθε άνθρωπο η ερμηνεία της λέξης και το νόημα που θα εκλάβει μπορεί να είναι διαφορετικό.

19 . 19 Λεκτική Επικοινωνία Πρέπει να μιλάμε με ευκρίνεια: Η ευκρίνεια είναι βασική στην αποτελεσματική επικοινωνία. Σαφήνεια:  Η επιλογή λέξεων που εκφράζουν το νόημα σας με μεγαλύτερη ακρίβεια.  Παράδειγμα:  Δήλωση: “Τι γίνεται με την έκθεση για τον προγραμματισμό;”  Ερμηνεία: Αυταρχικά: Θέλω να μου φέρεις την έκθεση τώρα! Αμέσως! Υπαινικτικά: Νομίζω ότι πρέπει να στείλουμε την έκθεση τώρα. Παρακλητικά: Μπορείς να στείλεις την έκθεση τώρα; Πληροφοριακά: Η έκθεση χρειάζεται να σταλεί σύντομα. Ερωτηματικά: Η έκθεση χρειάζεται να σταλεί σύντομα; Συγκεκριμενοποίηση  Επιλογή των λέξεων που δίνουν μόνο μία απεικόνιση μίας αφηρημένης ιδέας ή αξίας.

20 . 20 Λεκτική Επικοινωνία Ε υκρίνεια Μεταφορικό μέσο Αυτοκίνητο Μεγάλο αυτοκίνητο Mercedes Mercedes S350 31

21 . 21 Λεκτική Επικοινωνία Τεχνική των Ερωτήσεων: Ανοικτές Ερωτήσεις:  Απαιτούν επεξηγηματική απάντηση  Επιτρέπει/προτρέπει ελεύθερη απάντηση  Ενθαρρύνει τη σκέψη Κλειστές Ερωτήσεις:  Περιορίζουν την απάντηση (σε Ναι ή Όχι)  Υπαινίσσεται την απάντηση  Αποθαρρύνει τη σκέψη

22 . 22 Λεκτική Επικοινωνία Τεχνική των Ερωτήσεων: Ανοικτές Ερωτήσεις - Ξεκινούν με μια από τις πιο κάτω λέξεις:  Πού…?  Πώς…?  Πότε…?  Ποιος…?  Γιατί…?  Τι…? Μπορούν να αρχίζουν και με φράσεις όπως “Μπορείτε να μου περιγράψετε…?”

23 . 23 Μη Λεκτική Επικοινωνία Πιο ασαφής από τη λεκτική επικοινωνία μπορεί να μεταδοθεί σκόπιμα ή μη σκόπιμα Μπορεί να αντιπροσωπεύει πολλά διαφορετικά μηνύματα. Είναι συνεχής Μεταφέρει πιο δυνατά τις συναισθηματικές καταστάσεις μας Τα μηνύματα της μη λεκτικής επικοινωνίας καθορίζονται πολιτισμικά

24 . 24 Μη Λεκτική Επικοινωνία Λεκτική Vs Μη Λεκτική Επικοινωνία Η μη λεκτική επικοινωνία: Μπορεί να πάρει τη θέση μιας λέξης ή φράσης Μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να βοηθήσει σε αυτό που λέει ο ομιλητής Μπορεί να εμπλουτίσει ή να αλλοιώσει το λεκτικό μήνυμα.

25 . 25 Μη Λεκτική Επικοινωνία Εκφράσεις ματιών και προσώπου Κινήσεις και χειρονομίες χεριών Κινήσεις του σώματος Παραγλώσσα Παρουσιαστικό

26 . 26 Μη Λεκτική Επικοινωνία Μάτια Οταν μιλάμε: ~40% επαφή Οταν ακούμε: ~70% επαφή Τείνουμε να έχουμε καλή επαφή όταν: Μιλάμε για θέματα με τα οποία νοιώθουμε άνετα. Ενδιαφερόμαστε για το άτομο. Ενδιαφερόμαστε για τα σχόλια ή αντιδράσεις του άλλου. Προσπαθούμε να επηρεάσουμε. Τείνουμε να έχουμε κακή επαφή όταν: Μιλάμε για θέματα που μας κάνουν να νοιώθουμε άβολα. Δεν έχουμε ενδιαφέρον για το άτομο ή το θέμα. Βρισκόμαστε σε αμηχανία. Ντρεπόμαστε ή προσπαθούμε να κρύψουμε κάτι.

27 . 27 Μη Λεκτική Επικοινωνία Πρόσωπο Είναι το πιο εκφραστικό μέρος του σώματος. 80% των μη λεκτικών μηνυμάτων μεταδίδονται από το πρόσωπο. Τρίγωνο μέτωπο/φρύδια-μάτια-μύτη/στόμα.

28 . 28 Μη Λεκτική Επικοινωνία Χειρονομίες Κινήσεις των χεριών ή των δακτύλων που χρησιμοποιούμε για να περιγράψουμε ή για να δώσουμε έμφαση. Οι χειρονομίες διαφέρουν από άτομο σε άτομο.

29 . 29 Μη Λεκτική Επικοινωνία Στάση του Σώματος Η γενική στάση και κίνηση του σώματος. Η στάση του σώματος σχετίζεται με τη γενική διάθεση που έχουμε. Η στάση του σώματος σε συνδυασμό με το πρόσωπο/χέρια δίνει την ολοκληρωμένη εικόνα του πώς νοιώθουμε. Δυνατότητα μικτών μηνυμάτων.

30 . 30 Μη Λεκτική Επικοινωνία Παραγλώσσα Οι μη λεκτικοί ήχοι που ακούμε στην ομιλία. Το πώς κάτι ελέχθη και όχι το τι ελέχθη (γλωσσικοί υπαινιγμοί). Δύο κύριες κατηγορίες: Λεκτικά Χαρακτηριστικά. Λεκτικές Παρεμβάσεις.

31 . 31 Μη Λεκτική Επικοινωνία Παραγλώσσα Λεκτικά Χαρακτηριστικά: Ο τόνος της φωνής Η ένταση του τόνου Ο ρυθμός ομιλίας  Μέσος όρος λ.α.λ. Η ποιότητα της φωνής  Η χροιά  Επηρεάζεται από:  Ρινική χρήση  Τρόπο αναπνοής  Βραχνάδα Λεκτικές Παρεμβάσεις: Ηχοι που διακόπτουν τη φυσική ομιλία. Υπερβολική χρήση τους αποσπά τον ακροατή. Δύο ειδών:  Ηχοι  “εε…”, “αα…”, “εμ…”  “τς τς”, “χμμ…”  Λέξεις ή φράσεις  “...να πούμε”, “το λοιπόν...”

32 . 32 Μη Λεκτική Επικοινωνία Προσωπική Παρουσίαση Ενδυμασία Αφή Διαχείριση/οργάνωση χρόνου Διευθέτηση/οργάνωση χώρου Μόνιμης δομής Μετακινούμενων αντικειμένων Συνέπεια

33 . 33 Επίπεδα Μάθησης Επίπεδο 1 Ασυνείδητη Ανικανότητα Επίπεδο 2 Συνειδητή Ανικανότητα Ανακάλυψη Επίπεδο 3 Συνειδητή Ικανότητα Μάθηση Επίπεδο 4 Ασυνείδητη Ικανότητα Σοφία Χρειάζεται Προσπάθεια/Βοήθεια


Κατέβασμα ppt "Θεωρία Επικοινωνίας Αναστάσιος Μιχαηλίδης Λέκτορας Α.Π.Θ. Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google