Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Μετρήσεις για παχυσαρκία, Φυσική δραστηριότητα και φυσική κατάσταση Μαθησιακοί Στόχοι Μετά από αυτό το μάθημα και την απαραίτητη ανεξάρτητη μελέτη θα πρέπει.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Μετρήσεις για παχυσαρκία, Φυσική δραστηριότητα και φυσική κατάσταση Μαθησιακοί Στόχοι Μετά από αυτό το μάθημα και την απαραίτητη ανεξάρτητη μελέτη θα πρέπει."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Μετρήσεις για παχυσαρκία, Φυσική δραστηριότητα και φυσική κατάσταση Μαθησιακοί Στόχοι Μετά από αυτό το μάθημα και την απαραίτητη ανεξάρτητη μελέτη θα πρέπει να μπορείτε να: • συζητήσετε τα συνήθη μέτρα για την παχυσαρκία και τη φυσική δραστηριότητα • μετρήσετε την παχυσαρκία χρησιμοποιώντας το ΔΜΣ και το λόγο μέσης/λεκάνης • μετρήσετε τη φυσική δραστηριότητα χρησιμοποιώντας ποδόμετρα και ερωτηματολόγια • διενεργήσετε ένα τεστ για μυϊκή δύναμη και καρδιοαναπνευστική ικανότητα

2 28/6/2014 • RUNTASTIC PEDOMETER

3 3 ΔΜΣ, Περιφέρεια μέσης • Ο WHO (1997) υποστηρίζει ότι η κοιλιακή περιφέρεια πρέπει να χρησιμοποιείται για αναγνώριση της παχυσαρκίας και σχετικών ασθενειών • Υψηλό κοιλιακό λίπος συνδέεται με καρδιαγγειακή νόσο, διαβήτη και υπερλιπιδαιμία • Ο ΔΜΣ είναι ο καλύτερος τρόπος να μετρήσουμε την επικράτεια της παχυσαρκίας ΔΜΣ= Μάζα (kg)/ύψος (m) 2 • Δεν απαιτείται συγκεκριμένος εξοπλισμός και επομένως είναι εύκολο να μετρήσουμε με ακρίβεια και αξιοπιστία μεγάλους πληθυσμούς. Ο ΔΜΣ χρησιμοποιείται ευρέως σε όλον τον κόσμο, κι έτσι μπορούμε να συγκρίνουμε μεγάλους πληθυσμούς ανάμεσα σε διαφορετικές χώρες και υπο-ομάδες.

4 Προσαρμογή από τον WHO (1997) Ταξινομήσεις υπέρβαρων και παχύσαρκων ΔΜΣ Προ-παχύσαρκοι (υπέρβαροι) παχύσαρκοι Κατηγορία I παχύσαρκοι Κατηγορία II παχύσαρκοι Κατηγορία III παχύσαρκοι ≥ 40

5 Κριτική του ΔΜΣ • Ο ΔΜΣ υποθέτει ότι ο λόγος μυός-λίπους είναι φυσιολογικός • Ο ΔΜΣ συσχετίζεται περισσότερο με το ποσοστό λίπους στους άνδρες παρά στις γυναίκες • Μπορεί να μην είναι κατάλληλη μέθοδος να μετρήσουμε κάποιους πληθυσμούς • Φυσιολογικό ποσοστό λίπους στους άνδρες 15-16% • Φυσιολογικό ποσοστό λίπους στις γυναίκες 19-22% • Ο λόγος μέσης/λεκάνης ή οι δερματοπτυχές μπορεί να είναι πιο ακριβείς

6 Περιφέρεια μέσης & Λόγος μέσης/λεκάνης • Άνδρες> 102cm • Γυναίκες > 88 cm • Αυξημένος κίνδυνος για την υγεία – > 0.95 για άνδρες και – > 0.85 για γυναίκες • Αναλογία υγείας = 0.85/0.80

7 7 Κατηγορίες Κινδύνου

8 General Practice Physical Activity Questionnaire (GPPAQ) • Το 2002 Το Υπουργείο Υγείας (UK) προσέλαβε ερευνητές για την παραγωγή μιας μίνι μέτρησης της φυσικής δραστηριότητας • Η μέτρηση επρόκειτο να χρησιμοποιηθεί στην γενική πρακτική και ο σκοπός της ήταν να βγει ένας απλός δείκτης 4 επιπέδων για τη φυσική δραστηριότητα που θα αντικατόπτριζε το τρέχον επίπεδο φυσικής δραστηριότητας ενός ατόμου • Ο δείκτης επρόκειτο να χρησιμοποιηθεί για να αποφασιστεί το πότε θα πρέπει να παρέμβουμε για να αυξήσουμε τη φυσική δραστηριότητα.

9 9 Ταξινόμηση Επίπεδο δραστηριότητας Περιγραφή Μη δραστήριος Καθιστική εργασία και καθόλου φυσική δραστηριότητα ή ποδηλασία Μέτρια μη- δραστήριος • Καθιστική εργασία και κάποια, αλλά λιγότερο από 1 ώρα φυσική δραστηριότητα και / ή ποδηλασία την εβδομάδα Ή • Εργασία με ορθοστασία και καθόλου φυσική δραστηριότητα ή ποδηλασία Μέτρια δραστήριος • Καθιστική εργασία και ώρες άσκησης και / ή ποδηλασία την εβδομάδα Ή • Εργασία με ορθοστασία και κάποια, αλλά λιγότερη από 1 ώρα άσκηση και / ή ποδηλασία την εβδομάδα Ή • Σωματική εργασία και καθόλου άσκηση ή ποδηλασία Δραστήριος • Καθιστική εργασία και ≥ 3 ώρες φυσική άσκηση και / ή ποδηλασία την εβδομάδα Ή • Εργασία με ορθοστασία και ώρες φυσική άσκηση και / ή ποδηλασία την εβδομάδα Ή • Σωματική εργασία και κάποια αλλά < 1 ώρα φυσική άσκηση και / ή ποδηλασία την εβδομάδα Ή • Βαρειά χειρονακτική εργασία

10 10 Ταξινόμηση και λεκτική ενθάρρυνση Επίπεδο δραστηριότ ητας Λεκτική διάδραση Μη δραστήριος Αξιολογήστε κίνητρα και διάθεση για αλλαγή Μέτρια μη- δραστήριος Αναγνωρίστε την ύπαρξη "κάποιας" φυσικής δραστηριότητας και ενθαρρύνετε για να αυξηθεί η φυσική δραστηριότητα στον ελεύθερο χρόνο Μέτρια δραστήριος Ενθαρρύνετε να συνεχίσει και σκεφτείτε την πιθανότητα αύξησης του χρόνου που δαπανάται στη φυσική δραστηριότητα ανά εβδομάδα Δραστήριος Ενθαρρύνετε να συνεχίσει

11 11 General Practice Physical Activity Questionnaire ( GP PA Q ) • Η παρέμβαση για φυσική δραστηριότητα θα πρέπει να βασίζεται στη συζήτηση με τον ασθενή και θα πρέπει οι επιλογές που θα κάνει να είναι κατόπιν ενημέρωσης. • Μια μέθοδος να βοηθήσουμε στην αλλαγή συμπεριφοράς είναι η συνέντευξη για παροχή κινήτρων – Σε μερικά λεπτά μπορείς να ενθαρρύνεις έναν ασθενή να σκεφτεί γιατί και πώς θα μπορούσε να αλλάξει τη φυσική δραστηριότητα χωρίς να αισθανθεί ότι πιέζεται να ξεκινήσει κάτι για το οποίο δεν ειναι έτοιμος • Ένα παράδειγμα μιας τέτοιας συνέντευξης ακολουθεί για αυτούς που κατηγοριοποιούνται ως μη-δραστήριοι. Αυτοί θα βγουν οι πιο κερδισμένοι από τη φυσική δραστηριότητα

12 12 Συνέντευξη για παροχή κινήτρων Παράδειγμα διαλόγου “Σε μια κλίμακα από το 0 έως το 10, πόσο κινητοποιημένος θα λέγατε πως είστε τώρα να αυξήσετε τη φυσική σας δραστηριότητα;” (Σημειώστε την τιμή νοητά) Καθόλου Υπερβολικά

13 Κίνητρα Ερώτηση “Για το κίνητρο να αλλάξετε γιατί είστε στο –––––– (τον αριθμό που έδωσε ο ασθενής) και όχι στο 0;” Aπάντηση Λόγοι για να αλλάξετε 1…………………... 2…………………… 3……………………. 4……………………. Η απάντηση είναι τα κίνητρα/λόγοι του ασθενούς για αλλαγή

14 14 Συνέντευξη για παροχή κινήτρων Παράδειγμα διαλόγου Αυτοαποτελεσματικότητα Ερώτηση ‘Αν έπρεπε να αποφασίσετε να αυξήσετε τη φυσική σας δραστηριότητα, πόση αυτοπεποίθηση έχετε ότι θα τα καταφέρνατε; (Σημειώστε την τιμή νοητά) Καθόλου αυτοπεποίθη ση 100% αυτοπεποίθησ η

15 Αυτοαποτελεσματικότητα Ερώτηση “Και σχετικά με την πεποίθηση να αλλάξετε γιατί είστε στο ––– ––– (τον αριθμό που έδωσε ο ασθενής) και όχι στο 0;” Aπάντηση Λόγοι για τους οποίους η αλλαγή φαίνεται πιθανή Η απάντηση είναι η αυτοαποτελεσματικότητα του ασθενούς, οι θετικοί λόγοι για τους οποίους η αλλαγή φαίνεται πιθανή

16 16 Ερώτηση “Ποιό νομίζετε πως είναι το επόμενο βήμα για εσάς;” ‘Τι επιλογές έχετε αυτήν τη στιγμή;’ Aπάντηση– Κάνετε μια λίστα των επιλογών ………………………………………… … ………………………… • Ας κάνουμε μια λίστα με τις επιλογές σας. Θα μπορούσατε: – Να μείνετε έτσι και να μην άνετε τίποτα – Να αυξήσετε το επίπεδο φυσικής δραστηριότητας – Να χρησιμοποιήσετε ένα ποδόμετρο για x εβδομάδες ώστε να μπορούμε να ρίξουμε μια προσεκτική ματιά στη φυσική σας δραστηριότητα – Να κλείσετε ένα ραντεβού για να συζητήσουμε πιο λεπτομερώς με τη νοσοκόμα/ γυμναστή – Να ξεκινήσετε ένα πρόγραμμα άσκησης σε κάποιο σύλλογο, γυμναστήριο κλπ από αυτά που μπορώ να σας προτείνω • Τι άποψη έχετε για αυτές τις επιλογές σας;

17 17 Πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα του GP PA Q Πλεονεκτήματα – Καλές σχέσεις με άλλες μετρήσεις φυσικής δραστηριότητας και με τη θνησιμότητα ανεξαρτήτως αιτίου – Επαναληψιμότητα – Απλό, εύκολο, γρήγορο Μειονεκτήματα – Οι ερωτήσεις που αφορούν στο Νοικοκυριό/φροντίδα παιδιών και Κηπουρική/μαστορέματα φαίνεται πως δεν είναι αξιόπιστες – Παίζει ρόλο η ειλικρίνεια του ασθενούς

18 18 Πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα του ποδόμετρου Ανιχνεύει κάθετη επιτάχυνση του σώματος και καταγράφει διασκελισμό Πλεονεκτήματα • Μικρό • Φθηνό • Πιο αξιόπιστο για γρήγορο περπάτημα και τρέξιμο Μειονεκτήματα • Κατανάλωση ενέργειας που τυχόν καταγράφεται δεν είναι αξιόπιστη • Λιγότερο ευαίσθητο αν δεν είναι κάθετο • Δεν ανιχνεύει αργά (σερνόμενα) βήματα • Δεν καθορίζει ένταση και διάρκεια δραστηριότητας • Μπορεί να καταγράψει δραστηριότητες που δεν περιλαμβάνουν βάδιση

19 Μυϊκή Δύναμη Συγκεκριμένη σε: • Μυ/Μυϊκή ομάδα που ελέγχεται • Τύπο μυϊκής συστολής • Ταχύτητα συστολής • Γωνία άρθρωσης • Η μέγιστη 1 επανάληψη (The One Repetition Maximum (1RM)) καταγράφεται ως το υψηλότερο προοδευτικό φορτίο που μπορεί να σηκώσει κάποιος σε πλήρες ROM 1 φορά. Θεωρείται ως το χρυσό standard για αξιολόγηση μέγιστης εκούσιας συστολής και είναι συγκεκριμένη για κάθε μυϊκή ομάδα • Ένα σετ από 12 επαναλήψεις, όπου μόνο 12 επαναλήψεις είναι δυνατές ισοδυναμεί περίπου το 70% της 1RM. • Προθέρμανση πριν από το τεστ • Ξεκούραση 3 λεπτών ανάμεσα σε επακόλουθα τεστ • Η μυϊκή δύναμη είναι συχνά κακό προγνωστικό δεξιότητας και ικανότητας για λειτουργικές δραστηριότητες

20 28/6/2014 Μυϊκή Δύναμη • Δεν υπάρχει ένα μοναδικό τεστ για μυϊκή δύναμη • Περιορισμοί των 12 επαναλήψεων – κατά προσέγγιση το ποσοστό – χρειάζεται να γίνει standardised η διαδικασία του τεστ π.χ. εξοπλισμός, διαδικασία, στάση, αρχική και τελική θέση – δεν είναι πολύ αξιόπιστος τρόπος να ελέγξουμε ικανότητα σε λειτουργικές δραστηριότητες • Αν ελέγχουμε τετρακέφαλους μέσω ημικαθίσματος θα πρέπει να χρησιμοποιήσουμε > 1RM λόγω αυξημένης φόρτισης των ιστών – κίνητρο/ανατροφοδότηση – ξεκούραση • Χρόνος μειομετρικής: 4 secs, πλειομετρικής: 2 secs • Να σταματήσει αν υπάρχει πόνος ή επιδείνωση της κατάστασης

21 21 Εξίσωση πρόβλεψης Μέγιστης επανάληψης 1RM = βάρος που σηκώνεις (1+r/30) r = αριθμός επαναλήψεων πριν την αποτυχία

22 Καρδιαναπνευστική ικανότητα The Queens College Step Test Οδηγίες πριν το τεστ δίνονται για να αυξηθεί η ακρίβεια και η ασφάλεια των ασθενών • Μη φάτε για 4 ώρες πριν το τεστ (εκτός αν έχετε υπογλυκαιμία) • Αποφύγετε έντονη άσκηση για τουλάχιστον 24 ώρες πριν το τεστ • Αποφύγετε την καφεΐνη για ώρες πριν το τεστ • Αποφύγετε την νικοτίνη 3 ώρες πριν το τεστ • Αποφύγετε το αλκοόλ 24 ώρες πριν το τεστ • Συμβουλευθείτε τον υπεύθυνο αν κάνετε χρήση φαρμακευτικών σκευασμάτων Reference: ACSM’s Resource Manual for Guidelines for Exercise Testing and Prescription. ACSM 2010

23 23 Γενικές Ενδείξεις για να σταματήσουμε ένα τεστ άσκησης ACSM’s Resource Manual for Guidelines for Exercise Testing and Prescription. ACSM 2010 • Προβλήματα με ισορροπία, ζάλη, τάση λιποθυμίας • Χλωμάδα ή κυάνωση • Επιθυμία να σταματήσει • Κούραση, λαχάνιασμα, κράμπες, συριγμός • Καρδιακά συμπτώματα • Καρδιακός ρυθμός ξεπερνά το 85% του μέγιστου προβλέψιμου βάσει ηλικίας

24 24 Step Tests • Πρακτικό • Χρησιμοποιείται για μέγιστη και υπομέγιστη μέτρηση • απαιτεί λίγο εξοπλισμό • Καταγράφει καρδιαναπνευστική λειτουργία από την επαναφορά της καρδιακής συχνότητας • Στηρίζεται στην ακριβή μέτρηση της καρδιακής συχνότητας • Η καρδιακή συχνότητα επηρεάζεται από το περιβάλλον (ζέστη, υγρασία), τη δίαιτα (φαγητό, καφεΐνη) και παράγοντες συμπεριφοράς (κάπνισμα λόγω άγχους, προηγούμενη δραστηριότητα)

25 Percentile Values for Maximal Aerobic Power (V O2max, ml · kg-1 · min-1) by Age and Sex Men % y y y y y y Rank Superior Excellent Good Fair Poor Very Poor

26 28/6/2014 Percentile Values for Maximal Aerobic Power (VO2max, ml · kg-1 · min-1) by Age and Sex Women %20-29 y30-39 y40-49 y50-59 y60-69 y70-79 yRank superior Excellent Good Fair Poor Very Poor Adapted, by permission, from Cooper Institute, Physical fitness assessments and norms for adults and law enforcement (Dallas, TX: The Cooper Institute), 24. For more information:

27 National Institute for Health and Clinical Excellence 4 συχνές μέθοδοι για αύξηση φυσικής δραστηριότητας: • Σύντομες παρεμβάσεις στην πρωτοβάθμια περίθαλψη • Παραπομπή σε προγράμματα άσκησης • Ποδόμετρα • Προγράμματα άσκησης για περπάτημα και ποδηλασία βασισμένα στην κοινότητα Public health Intervention Guidance no.2. London: National Institute for Health and Clinical Excellence; 2006


Κατέβασμα ppt "Μετρήσεις για παχυσαρκία, Φυσική δραστηριότητα και φυσική κατάσταση Μαθησιακοί Στόχοι Μετά από αυτό το μάθημα και την απαραίτητη ανεξάρτητη μελέτη θα πρέπει."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google