Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Δ ι α κ ο σ μ η τ ι κ έ ς ε φ α ρ μ ο γ έ ς / σ χ ε δ ι α σ μ ό ς ε π ι φ α ν ε ι ώ ν δ ι α κ ο σ μ η τ ι κ έ ς ε φ α ρ μ ο γ έ ς / σ χ ε δ ι α σ μ ό ς.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Δ ι α κ ο σ μ η τ ι κ έ ς ε φ α ρ μ ο γ έ ς / σ χ ε δ ι α σ μ ό ς ε π ι φ α ν ε ι ώ ν δ ι α κ ο σ μ η τ ι κ έ ς ε φ α ρ μ ο γ έ ς / σ χ ε δ ι α σ μ ό ς."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 δ ι α κ ο σ μ η τ ι κ έ ς ε φ α ρ μ ο γ έ ς / σ χ ε δ ι α σ μ ό ς ε π ι φ α ν ε ι ώ ν δ ι α κ ο σ μ η τ ι κ έ ς ε φ α ρ μ ο γ έ ς / σ χ ε δ ι α σ μ ό ς ε π ι φ α ν ε ι ώ ν δ ι α κ ο σ μ η τ ι κ έ ς ε φ α ρ μ ο γ έ ς / σ χ ε δ ι α σ μ ό ς ε π ι φ α ν ε ι ώ ν δ ι α κ ο σ μ η τ ι κ έ ς ε φ α ρ μ ο γ έ ς / σ χ ε δ ι α σ μ ό ς ε π ι φ α ν ε ι ώ ν δ ι α κ ο σ μ η τ ι κ έ ς ε φ α ρ μ ο γ έ ς / σ χ ε δ ι α σ μ ό ς ε π ι φ α ν ε ι ώ ν δ ι α κ ο σ μ η τ ι κ έ ς ε φ α ρ μ ο γ έ ς / σ χ ε δ ι α σ μ ό ς ε π ι φ α ν ε ι ώ ν δ ι α κ ο σ μ η τ ι κ έ ς ε φ α ρ μ ο γ έ ς / σ χ ε δ ι α σ μ ό ς ε π ι φ α ν ε ι ώ ν δ ι α κ ο σ μ η τ ι κ έ ς ε φ α ρ μ ο γ έ ς / σ χ ε δ ι α σ μ ό ς ε π ι φ α ν ε ι ώ ν δ ι α κ ο σ μ η τ ι κ έ ς ε φ α ρ μ ο γ έ ς / σ χ ε δ ι α σ μ ό ς ε π ι φ α ν ε ι ώ ν δ ι α κ ο σ μ η τ ι κ έ ς ε φ α ρ μ ο γ έ ς / σ χ ε δ ι α σ μ ό ς ε π ι φ α ν ε ι ώ ν δ ι α κ ο σ μ η τ ι κ έ ς ε φ α ρ μ ο γ έ ς / σ χ ε δ ι α σ μ ό ς ε π ι φ α ν ε ι ώ ν ΤΕΙ ΑΘΗΝΑΣ ΣΓΤΚΣ ΤΜΗΜΑ ΕΑΔΣΑ ΡΩΜΟΥΔΗ ΕΛΕΝΗ ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑ ΕΦΑΡΜΟΓΩΝ

2 ΕΙΣΑΓΩΓΗ Οι διακοσμητικές εφαρμογές είναι προϊόντα τέχνης τα οποία καθορίζονται από το υλικό κατασκευής τους, την επεξεργασία του πρακτικά αλλά και αισθητικά. Εξυπηρετούν έναν σκοπό που μπορεί να είναι λειτουργικός ή αισθητικός ή συχνότερα και τα δυο μαζί. Θεωρούνται πετυχημένες όταν κεντρίζουν την προσοχή, αφυπνίζουν το συναίσθημα, εξάπτουν τη φαντασία των υποψήφιων θεατών/χρηστών τους, οι οποίοι καλούνται να συντονίσουν όλα μαζί τα στοιχεία τους έτσι ώστε να συνθέτουν κάτι εκλεκτό, χρήσιμο και παιχνιδιάρικο ή ακόμη και απρόσμενο, ή, εν πάση περιπτώσει κάτι που να θεωρείται άξιο για να το θυμάται κανείς. Οι διακοσμητικές εφαρμογές είναι μέρος της σύγχρονης πολιτιστικής βιομηχανίας. Είναι στοιχεία οπτικής κουλτούρας καθώς σου επιτρέπουν να τις βλέπεις σε σχέση με τις άλλες τέχνες και άλλες πτυχές του πολιτισμού. Ανήκουν στο ευρύτερο πεδίο του design και όπως κάθε έκφραση ανθρώπινης δημιουργικότητας σχετίζονται στενά με την κοινωνία, με την ιστορία και τις αντιπαραθέσεις της. Κατά κανόνα εντάσσονται στο ορθολογικό κύκλωμα της οικονομίας της αγοράς ή μπορεί να έχουν έναν πειραματικό χαρακτήρα και να καταπιάνονται με διάφορα πολιτιστικά θέματα. Συνεπώς επιδρούν στην καθημερινή ζωή αναδεικνύοντας είτε τα χαρακτηριστικά της εποχής είτε τις εναλλακτικές διαθέσεις της. διακοσμητικές εφαρμογές

3 ΕΙΣΑΓΩΓΗ Με τον όρο διακοσμητικές εφαρμογές αναφερόμαστε σε μια τεράστια ποικιλία αντικειμένων που μας περιβάλλουν σε όλα τα επίπεδα της ανθρώπινης δραστηριότητας και που είναι δύσκολο να τα απαριθμήσουμε ένα προς ένα με τις ιδιαίτερες ονομασίες τους. Ο ρόλος τους δεν είναι αποκλειστικά ιδιωτικού χαρακτήρα (αντικείμενα καθημερινής χρήσης) αλλά και δημόσιου, αν σκεφθεί κανείς ότι τα προϊόντα αυτά ήταν και είναι παρόντα σε δημόσιους χώρους, σε όλες τις τελετουργίες και στην επικοινωνία μεταξύ των κρατών. Η έννοια της εφαρμογής, αφ’ ενός υπαινίσσεται την ύπαρξη ενός υποβάθρου (διάταξη-δομή) που προϋπάρχει, αφ’ εταίρου συνδέεται πάντα με μια χρηστική σκοπιμότητα. Για την έννοια της διακόσμησης πολλοί διανοούμενοι, εκδότες και δημιουργοί, ο καθένας με το δικό του διαφορετικό τρόπο, συνεισφέρανε στον ορισμό της πριν τις πρώτες δεκαετίες του 19ου αιώνα. Οι Augustus Pugin, John Ruskin, Gottfried Semper, Uiollet le Duc, Alois Riegl, Owen Jones, Lewis F. Day, William Morris, Adolf Loos μέχρι τους σύγχρονους Sir Ernest Gombrich, Oleg Grabar και James Trilling. Το βέβαιο είναι πως στα προϊόντα των διακοσμητικών εφαρμογών ενυπάρχει η σύμφυτη ομορφιά και μάλιστα εκείνη που εμπεριέχει επίσης και τον σκοπό για τον οποίο πρέπει να χρησιμοποιηθούν, έστω και αν εδώ ο σκοπός δεν είναι αναγκαστικά μια στενή «πρακτικοωφελιμιστική» λειτουργία. Πάντως, σ’ όλες τις εποχές, ένα έργο που εκπληρώνοντας έναν εξωκαλλιτεχνικό σκοπό, ικανοποιούσε παράλληλα και αισθητικές μαζί με συναισθηματικές (ομορφιά και ευχαρίστηση στον χρήστη ή τον θεατή) απαιτήσεις, έχαιρε ιδιαίτερης εκτίμησης και αυτό όχι μόνο για την αξία που του προσέδιδαν τα πολύτιμα υλικά κατασκευής του. διακοσμητικές εφαρμογές

4 τα χειροποίητα αντικείμενα: κάθε δημιουργία πρωτότυπων αντικειμένων, δια του εσκεμμένου χειρισμού κάποιων υλικών από τον καλλιτέχνη. Τα σύγχρονα χειροποίητα αντικείμενα έχουν το δικό τους ξεχωριστό σχηματικό και αισθητικό χαρακτήρα, όπως σε κάθε εποχή και πολιτισμό χαρακτηριστικά: • αυθεντικά υλικά • επιθυμία για τον φυσικό/οικολογικό τρόπο παραγωγής • σεβασμός στη δεξιοτεχνία του χειροτέχνη • θαυμασμός για τη φαντασία και την καλλιτεχνική δεινότητα του. απόπειρα ταξινόμησης ΕΙΣΑΓΩΓΗ κριτήρια σχεδιασμού: • αποτελεσματικότητα χρήσης • συνάφεια με το υλικό • αισθητική εμφάνιση • πολιτισμικό παρασκήνιο • αισθητική γοητεία

5 τα βιομηχανοποιημένα αντικείμενα: παράγονται «εν σειρά», μέσα από την αποκλειστική επέμβαση της μηχανής. Τέτοια είναι τα υφάσματα, οι ταπετσαρίες, τα πλακάκια, τα πλαστικά και άλλα φύλα επένδυσης, τα χαλιά, τα διακοσμητικά αντικείμενα, δηλαδή στοιχεία κυρίως εσωτερικής διακόσμησης. χαρακτηριστικά: • παρουσιάζουν ιδιότητες «περιορισμένης λειτουργικότητας» • λαμβάνουν κυρίως υπόψη τον αισθητικό-διακοσμητικό τομέα • υποβάλλονται σε περιοδικές τροποποιήσεις του γούστου που συνδέεται με τη μόδα •υ•υπόκεινται σε μια γρήγορη κατανάλωση. απόπειρα ταξινόμησης ΕΙΣΑΓΩΓΗ κριτήρια σχεδιασμού: • αποτελεσματικότητα χρήσης • συνάφεια με το υλικό • αισθητική εμφάνιση • πολιτισμικό παρασκήνιο • αισθητική γοητεία

6 / τα έξυπνα αντικείμενα/intelligent artefacts: νέα γενιά τεχνολογιών, η οποία θα ενσωματώσει την υπολογιστική δύναμη με πραγματικά αντικείμενα και καθημερινά περιβάλλοντα (ubicomp environments) υποστηρίζοντας δραστηριότητες με τρόπους διαφορετικούς από εκείνους που μέχρι τώρα πρόσφεραν οι υπολογιστές. Αυτή η περιρρέουσα τεχνολογία μπορεί να βρίσκεται ενσωματωμένη σε έπιπλα, ρούχα, οικιακές συσκευές, τοίχους, πόρτες κλπ. καθώς και σε έξυπνα υλικά (χαρτί, ίνες κ.α.). Δηλαδή όλα αυτά που γνωρίζουμε σα φυσικά αντικείμενα και περιβάλλοντα αποκτούν και μια ψηφιακή διάσταση, αποσκοπώντας να εξυπηρετήσουν τους ανθρώπους στην καθημερινότητά τους. χαρακτηριστικά: • επεξεργάζονται και αποθηκεύουν πληροφορία • διακρίνουν λειτουργίες και αναπροσαρμόζονται στο πλαίσιο των λειτουργιών • επικοινωνούν και συνεργάζονται με άλλα τεχνουργήματα και με το περιβάλλον κριτήρια σχεδιασμού: • αποτελεσματικότητα χρήσης • συνάφεια με το υλικό • αισθητική εμφάνιση • πολιτισμικό παρασκήνιο • αισθητική γοητεία • περιβαλλοντικό πλαίσιο • κατανόηση και συνέχεια • περιφέρεια της αντίληψης απόπειρα ταξινόμησης ΕΙΣΑΓΩΓΗ

7 Οι σύγχρονες τεχνολογίες έχουν εξαιρετικές δυνατότητες πολυδιάστατης έκφρασης και αλληλεπίδρασης ανάμεσα σε διαδικασίες και φόρμες. Στο νέο περιβάλλον, όπως αυτό διαμορφώνεται ήδη στο σχεδιασμό δημόσιων χώρων και πολύ σύντομα και στο σχεδιασμό ιδιωτικών χώρων, θεωρούμε σα συνέπεια μια μεταστροφή των τάσεων των διακοσμητικών εφαρμογών με την εισαγωγή των νέων τεχνολογιών στον παραδοσιακό χώρο του σχεδιασμού προϊόντων διακοσμητικών εφαρμογών (βιομηχανικών και χειροποίητων). Το καινούργιο πλαίσιο είναι ανοιχτό και διακρίνεται για τον υβριδικό του χαρακτήρα αφού μπορεί να συμπεριλάβει το συνδυασμό οπτικοακουστικών μέσων (εικόνας, γραπτού κειμένου, ήχου, φωτογραφιών, βίντεο), το συνδυασμό αισθήσεων (όρασης, αφής, όσφρησης ακόμη και της γεύσης) καθώς και την αλληλεπίδραση με τον θεατή/χρήστη. Η έρευνα στο περιβάλλον αυτό πραγματοποιείται από επιστήμονες διαφορετικής προέλευσης, συμπεριλαμβανομένης της επιστήμης των υπολογιστών, της κοινωνιολογίας, της αρχιτεκτονικής και του design. Ο σχεδιασμός τέτοιων προϊόντων είναι μια συλλογική εργασία που προϋποθέτει τη συνεργασία ομάδας μελετητών. απόπειρα ταξινόμησης ΕΙΣΑΓΩΓΗ

8 «εργαλεία των τεχνών η τέχνη των εργαλείων» Γκουλέμα Εισαγωγή σε ζητήματα θεωρίας και πρακτικής της διακόσμησης, ειδικότερα αυτής που πραγματώνεται στις δυο διαστάσεις, με τη μορφή επενδύσεων/επικαλύψεων είτε δομικών στοιχείων του χώρου (οριζοντίων και καθέτων π. χ. τοίχων, δαπέδων, οροφών κλπ) ή τρισδιάστατων κατασκευών και αντικειμένων. Εξετάζεται ο ρόλος των διακοσμητικών εφαρμογών, ο επικοινωνιακός/διαμεσολαβητικός τους χαρακτήρας και οι ιδιαίτερες απαιτήσεις του σχεδιασμού τους. στόχοι: • η εξοικείωση των φοιτητών/ριών με το σχεδιασμό διακοσμητικών εφαρμογών και η ευαισθητοποίησή τους ως προς το εύρος και τις προεκτάσεις του. απόκτηση δεξιοτήτων ώστε να δουλεύουν με διάφορα μέσα και εργαλεία είτε αυτά είναι παραδοσιακά είτε ηλεκτρονικά είτε συνδυασμός των προηγουμένων. θεωρητικό μέρος του μαθήματος: η ανάλυση της δισδιάστατης διακοσμητικής δημιουργίας και η αναφορά τόσο στα συστατικά και τη δομή της, όσο και στις αρχές που διέπουν τις εφαρμογές της. διακοσμητικές εφαρμογές/ σχεδιασμός επιφανειών ΕΙΣΑΓΩΓΗ

9 «nature in design» Κοντογιάννης Μιλτιάδης εργαστηριακό μέρος του μαθήματος: επεξεργαζόμαστε την υλοποίηση του σχεδιασμού ενός ολοκληρωμένου προγράμματος για μια συγκεκριμένη περίσταση, που ορίζεται από τον εκάστοτε τίτλο ενός θέματος. αναμενόμενα μαθησιακά αποτελέσματα: μετά το τέλος του μαθήματος οι φοιτητές/ριες θα είναι σε θέση: • να αναλύουν τη διακοσμητική σύνθεση στα συστατικά και τις αρχές που την διέπουν α αξιολογούν και να αξιοποιούν τα στοιχεία της μορφής και της δομής της α οργανώνουν μεθοδικά τη διαδικασία σχεδιασμού α επιμελούνται την παρουσίασή της α χειρίζονται τα κατάλληλα μέσα και εργαλεία για την υλοποίηση του σχεδιασμού. βασικές έννοιες κλειδιά: παραστατικό, αφηρημένο, συμβολικό διακόσμηση, κόσμημα, σημείο, σύμβολο, μοτίβο αφαίρεση, απλοποίηση, σχηματοποίηση, στυλιζάρισμα, εμπλουτισμός αποσπασματικός, προσθετικός, επαναλαμβανόμενος, υποταχτικός σχεδιασμός ΕΙΣΑΓΩΓΗ διακοσμητικές εφαρμογές/ σχεδιασμός επιφανειών

10 ΤΕΙ ΑΘΗΝΑΣ ΣΓΤΚΣ ΤΜΗΜΑ ΕΑΔΣΑ ΡΩΜΟΥΔΗ ΕΛΕΝΗ ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑ ΕΦΑΡΜΟΓΩΝ


Κατέβασμα ppt "Δ ι α κ ο σ μ η τ ι κ έ ς ε φ α ρ μ ο γ έ ς / σ χ ε δ ι α σ μ ό ς ε π ι φ α ν ε ι ώ ν δ ι α κ ο σ μ η τ ι κ έ ς ε φ α ρ μ ο γ έ ς / σ χ ε δ ι α σ μ ό ς."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google